Hore

Čo s protisvetlom? Využite ho!

Protisvetlo je známy fotografický strašiak, treba ho skrotiť...

Ak ste s fotením začínali ešte pred dobou internetu, pravdepodobne máte „prelúskaných" veľa kníh o fotografii. A tak je pravdepodobné, že máte hlboko a pevne zažitú poučku - nefotiť so slnkom zábere. Inak povedané, vyhýbať sa protisvetlu vždy, keď sa to dá. Toto pravidlo je v príručkách pevne zakotvené už desiatky rokov.

Prečo vlastne vznikla domnienka, že v protisvetle sa fotografovať nemá? Dôvod nájdeme v minulosti. Keď sa fotoaparáty začali rozširovať medzi prostý ľud, väčšina disponovala jednoduchým meraním expozície. Takéto meranie sa snaží spriemerovať jas scény a podľa tohto priemeru nastaviť expozíciu.

Pre väčšinu bežných scén to funguje dostatočne, ale v protisvetle nastáva problém. Napríklad, ak fotíme počas dňa osobu stojacu pred oknom, okno je mnohonásobne jasnejšie ako postava, fotoaparát teda exponuje podľa tohto veľkého jasu. Výsledkom bývalo aj na fotke presvetlené okno a tmavá machuľa namiesto nášho modelu. Tomu sa však väčšina majiteľov fotoaparátov chce vyhnúť.

Postupne sa výrobcovia s týmto problémom vyrovnali pomocou matrix merania a inteligentného ovládania blesku. Avšak dokonalo vyvážený výsledok sa dosiahne málokedy. S digitálmi sa navyše objavil opačný problém ako pri filme - jednoduché prepálenie svetiel. Takže namiesto tmavej postavy dostaneme pomerne dobre exponovanú tvár ale vypálené pozadie. Takisto sa môžu pridať iné problémy, napríklad reflexy v objektíve vyrábajúce na snímku rušivé „prasiatka".

S protisvetlom je jednoducho priveľa problémov a tak sa obvykle oplatí naaranžovať fotografiu inak.

Ale ako to s „neriešiteľnými" prekážkami často býva, možno ich využiť v prospech. Aké možnosti protisvetlo prináša? Je ich mnoho, tu sú niektoré z nich:

Svetelný zdroj

Toto je najjednoduchší spôsob, ako sa zoznámiť s fenoménom protisvetla a taktiež s tým, ako vplýva na našu techniku (reflexy atď.). Samotný zdroj svetla môže byť zaujímavý hlavne vtedy, keď tvorí dominantný prvok fotografie.

Niektoré svetelné zdroje sú zaujímavé aj samé o sebe. Častým objektom sú rôzne elegantné lampáše alebo zaujímavé okná.

Keďže tu však ide o využitie protisvetla, patričný svetelný zdroj by mohol s okolím interagovať. Dobrými príkladmi sú odraz svetla, jeho lom (napr. cez mokré sklo, pavučinu) alebo spôsob akým osvetľuje okolie. Napríklad pouličné osvetlenie môže vytvárať zaujímavé vzorce na blízkej, drsnej omietke, kameňoch či na lístí.  

foto: shutterstock

Atraktívne vzorce a štruktúry v protisvetle ponúka napríklad aj vlhká dlažba.

Nikon D300, Nikkor AF 18-200 f3,5-5,6 VR
foto: Karol Srnec

Najvďačnejším svetelným zdrojom je asi slnko. Môžeme ho fotografovať rôznymi spôsobmi, z ktorých si zopár ukážeme.

Svetlo môžeme ozvláštniť zväčšením clony, čím získame známe hviezdice. Takýto prvok dokáže oživiť veľa fotiek, v ktorých sa nejaké to svetielko vyskytuje. Ľahko sa však dá takto aj skĺznuť ku gýču.

Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8, 1/100, f/16, ISO 400
foto: Alex Letkovský

Svetlo a tieň

Znova sa pozrime do fotografických kníh, tentoraz do sekcií o portréte v exteriéri. Píše sa v nich o nevhodnosti bodového svetla (napr. poludňajšieho slnka), pretože vytvára na tvári nepekné tiene. Ak však nefotíme klasický portrét, tiene bývajú dôležitou súčasťou kompozície. V kombinácii s protisvetlom môžeme dostať zaujímavé tvary. Hlavne večer, keď sa tiene efektne predlžujú. Rôzne monumenty, stavby, stromy či mreže sa nám hneď zdvojnásobia.

Nikon D200, Nikkor 18-70 DX, 1/160, f/10, ISO 100
foto: Alex Letkovský

Tieň však môže vyzerať aj inak. Dostávame sa k hre tieňov, keď rôzne nerovnosti povrchu hrajú so svetlom divadlo.

To je základný stavebný kameň fotografie. Rovnako je dôležité správne nasvietenie. S priamym svetlom či protisvetlom v tomto prípade veľa nevyriešime. Avšak, ak sa na rôzne strany namieša správne množstvo svetla, môžeme dostať veľmi dramatický výsledok.

Nikon D200, Nikkor 18-70 DX, 1/250, f/8, ISO 100, úprava v LightCrafts LightZone Linux
foto: Alex Letkovský

Svätožiara či aura?

Doteraz tvorilo priame protisvetlo v snímku dominantný prvok. Ale môže tvoriť aj vhodný doplnok, dotvárať atmosféru. Na to je potrebná jeho interakcia s okolitým prostredím. Veľmi zaujímavé je najmä presvitanie a obklopovanie svetlom, čo je zároveň typické práve pre protisvetlo.

Presvitanie je efektné obzvlášť na polopriesvitných materiáloch ako sú vlasy, oblečenie alebo tráva. Kým nepriepustné tiene navodzujú skôr drámu a vtiahnutie do deja, presvitanie evokuje anjelskú ľahkosť a otvorenosť.

foto: Shutterstock

Objekt môžeme do svetla aj úplne ponoriť. Obvykle je to síce práve to, čo nechceme (viď postava pred oknom), ale keď tento efekt preženieme, začne byť zaujímavý. Spomeňte si na filmové scény, kde hrdina sníva, alebo sa prechádza v posmrtnom živote. Tieto scény bývajú ponorené do svetla, aby bolo na pohľad jasné, že toto nie je náš svet. Ľudské oči sa takejto „preexpozícii" bežne bránia, takže podobné scény naživo nevidíme. Preto zvyknú takéto snímky pôsobiť surrealisticky.

Nikon D200, Sigma 70-300 APO DG Macro, 1/1000, f/13, ISO 400
foto: Alex Letkovský

Ak fotíme svetlý objekt, môžeme zakotviť kdesi uprostred medzi týmito spôsobmi a využiť high key.

Kontrast

Už sme niečo načrtli o nerovnostiach povrchu v súvislosti s tieňmi, ktoré vytvárajú svetlé a tmavé plochy. A takisto o efektoch, ktoré prinášajú miestne „rozsvietenie". Čo je ich spoločným znakom? Zvýšenie kontrastu.

Kontrast je rozdiel medzi svetlým a tmavým. Okrem iného vzniká aj povrchovou nerovnosťou, ktorú protisvetlo zvýrazňuje (a dostaneme tiene). Niektoré scény sú kontrastnejšie než iné a protisvetlom sa táto charakteristika ešte zosilní. Funguje to napríklad pri vodnej hladine alebo iných drsných povrchoch.

foto: Shutterstock

Zvýšením kontrastu sa snímok stane subjektívne zaujímavejším, je to opak mdlej a šedej fotky. Pre ešte lepšie zvýraznenie sa oplatí pohrať aj s farbami, napríklad cez vyváženie bielej.

Stredobod

Rovnako ako sa snažíme bežný svetelný zdroj nasmerovať na centrum diania, s protisvetlom môžeme chcieť to isté. Cieleným umiestnením svetelného zdroja dosiahneme zvýraznenie hlavného objektu alebo myšlienky. Od ostatných expozičných nastavení (blesk a pod.) potom bude záležať, čo bude na fotografii ďalej vidieť a ako celok vyznie.

Foto © David Ball. Vhodné umiestnenie protisvetla + blesk

foto: Alex Letkovský

Celkovo je blesk, alebo iné svetlo (napr. odrazná plocha) dôležitou súčasťou práce s protisvetlom. Často totiž môže byť vyslovene žiaduce zachovať správnu expozíciu popredia aj pozadia. A to nie len preto, aby bol výsledok „technicky správny", ale aj pre estetiku. Súhra popredia a pozadia je dôležitá.

Nikon D200, Nikkor 50/1,8, 1/250, f/3,2, blesk
SB-400
foto: Alex Letkovský

Nikon D300, Nikkor AF 85 f1,8 D, vstavaný blesk
foto: Julo Kotus

Krajinka

Keď je reč o protisvetle, nemôžeme samozrejme zabudnúť na náš hlavný zdroj svetla. Žiadnym bleskom si horu neosvietime, ale Slnko to zvládne. Namieriť foťák priamo proti nemu sa síce veľmi nevypláca, ale za špecifických podmienok sa dá aj to. Hlavne aby nebolo priveľmi silné.

Kedy sa dá slnko využiť ako protisvetlo, aby sme zároveň niečo na fotku dostali? Napríklad keď je za mrakmi, ktoré ho postupne odkrývajú a zakrývajú. Vtedy sa dočkáme zaujímavého svetelného divadla s presvitajúcimi lúčmi. Takéto predstavenie uvidíme najmä po daždi.

Canon A610, neznáme parametre
foto: Alex Letkovský

Nikon D3, Nikkor AF-S 12-24 f2,8 G
foto: Julo Kotus

Typickým krajinkárskym využitím sú samozrejme západovky a východovky, ktoré tu uvádzam už iba do počtu. Hlavne krátko po západe uvidíme farebnú a svetelnú hru na mrakoch a na vodnej hladine.

Nikon D200, Nikkor 18-70 DX, 1/180, f/3,5, ISO 250
foto: Alex Letkovský

Silueta

A čo je azda najpopulárnejší spôsob, ako využiť protisvetlo? Silueta.

Tvorba siluety je pomerne jednoduchá záležitosť. Treba iba „prinútiť" fotoaparát, aby meral expozíciu na pozadí, ale pritom bolo (typicky) zaostrené na hlavný objekt. Zložitejšia je voľba pozadia. Najčastejšie sa emotívne siluety zobrazujú proti vodnej hladine alebo proti zapadajúcemu či vychádzajúcemu slnku.

Nikon D200, Nikkor 18-70 DX, 1/2500, f/5, ISO 100
foto: Alex Letkovský


Nikon D300, Nikkor AF 80-200 f2,8 ED
foto: Karol Srnec

Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8, 1/640, f/7,1, ISO 360
foto: Alex Letkovský

Tak to bolo zopár možností, ako zatočiť s týmto známym fotografickým strašiakom. K peknému výsledku možno prísť aj náhodou; ale protisvetlo je dosť komplikovaný element, aby dávalo veľa príležitostí k experimentovaniu. Treba s ním rátať ako so silnou súčasťou fotografie, ktorá ju dokáže preniesť do úplne iných dimenzií. Ale predtým je potrebné ho dostatočne zvládnuť a vedieť vhodne využiť.

Nikon D300, Nikkor AF 80-40 f4,5-5,6 VR
foto: Karol Srnec

Nikon D300, Nikkor AF 80-200 f2,8 ED + Sigma TC 1,4x
foto: Karol Srnec

Canon EOS 5D, Canon EF 28-300 f3,5-5,6 IS L
foto: Julo Kotus

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Kamil Škvarka
2009-01-28 11:12:02
Nikon D200, Nikkor 18-70 DX, 1/250, f/8, ISO 100, úprava v LightCrafts LightZone Linux
foto: Alex Letkovský

Mal som podobnu foto s kostolom z Presova. Vsetci mi pindali,ze to cele pada,ze som to mal vyrovnat atd... A tu je fotka ako priklad a vzor. Nechapem teda celkom fotenie a forum!!!!!!! Clanok PERFEKTNY!!!
 
dmedia
2009-01-28 11:36:50
Fotografovanie v protisvetle je super, velmi casto uzivam, akurat je treba zvolit spravny uhol pohladu fotoaparatom, pripadne zaclonit objektiv rukou, predava sa i taka dosticka. Trochu sa treba naucit s nim robit-s protisvetlom a potom vysledky su velmi zaujimave. Snimky v protisvetle maju zvlastne caro, vid priklady hore, velmi casto uzivam pri foteni, podobny princip sa pouziva i v atelieri-protisvetlo s vostinovym filtrom na odpichnutie od pozadia, zvyraznenie kontur predmetu, postavy a pod. vrele doporucujem vyskusat. Jediny problem su niektore objektivy, ktore to v protisvetle nezvladaju.
 
tomcat
2009-01-28 11:54:43
pekny clanok..len by ma zaujimalo pretoze (vzdy mi kazdy hovoril nefotit slnko odpalis si cip vo fotaku) za akych podmienok priame slno mozem fotit??
 
duroslav
2009-01-28 11:57:57
Ďalší dobrý príklad fotenia v protisvetle je na snehu. Na fotkách so slnkom od zadu vychádzajú veľké snehové plochy jednofarebné bez štruktúry. Ale všetko sa zmení po otočení sa k slnku.
 
2009-01-28 12:33:12
príspevok od: tomcat
pekny clanok..len by ma zaujimalo pretoze (vzdy mi kazdy hovoril nefotit slnko odpalis si cip vo fotaku) za akych podmienok priame slno mozem fotit??
keby mas na zrkadlovke dajake mega sklo (400vku co je dost velka lupa pozeras sa cez to na sklno tak si mozes oci odpalit) vsak svetlo sa odraza od zrkadielka nejde cez cip a ked fotis tak su tam dost kratke casy takze by sa otmu nemalo nic stat, slnko najlepsie rano fotit a vecer
 
javelin
2009-01-28 15:12:07
Samozrejme že ta fotka nie je dobrá kompozične ...na fotenie architektúry sa používaju trocha iné sklá , ale o to tu vobec nejde....autor ti chcel predviest kompozíciu v protisvetle a to fotografia splňa.....Inak neveril by si kolko ludí tolko názorov...niekomu sa možno páči zrovna padajúca budova...)
 
javelin
2009-01-28 15:14:33
Mne sa ten kostol páči napríklad pri tom zapade slnka....
 
pally67
2009-01-28 19:10:06
pekný článok, je to celkom zaujímavé, hrať sa so svetlom.
http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-galeria/?action=showPhoto&id=23912
 
mutino
2009-01-28 21:41:21
príspevok od:
keby mas na zrkadlovke dajake mega sklo (400vku co je dost velka lupa pozeras sa cez to na sklno tak si mozes oci odpalit) vsak svetlo sa odraza od zrkadielka nejde cez cip a ked fotis tak su tam dost kratke casy takze by sa otmu nemalo nic stat, slnko najlepsie rano fotit a vecer
Fotiť v protisvetle predsa neznamená že musím namieriť fotoaparát priamo do najsilnejšieho slnka.Tak by sa dalo narobiť dosť škody či na filme alebo aj u digitálu.
 
2009-01-28 22:28:56
príspevok od: mutino
Fotiť v protisvetle predsa neznamená že musím namieriť fotoaparát priamo do najsilnejšieho slnka.Tak by sa dalo narobiť dosť škody či na filme alebo aj u digitálu.
fotit protisvetlo a slnko je trosku rozdiel nie? fotim slnko tak pbjekt je slnko ked pouzijem protisvetlo tak tam ani slnko nemusi byt odfotene
 
julo kotus
2009-01-29 08:45:47
Protisvetlo sa dá samozrejme fotografovať aj bez hlavného zrdoja svetla v zábere. Niektorí to nazývajú nepriame protisvetlo, lebo zdroj nesvieti priamo do objektívu. Taktiež možno rozlišovať bodové protisvetlo, keď je zdrojom svetla napr. reflektor, slnko... alebo plošné protisvetlo, keď môže byť jeho zdrojom napr. obloha, veľký softbox, nasvietená stena domu, vodná hladina...
 
EFAK
2009-02-03 20:12:02
veľmi dobrý članok,v odborných knihach sa píše že pri podobných zaberoch sa vyplatí merať expoziciu na stredne šedu tabuľku tu nasledne uzamknúť,alebo ju nastaviľ v/M/režime a tak exponovať,vyvaži to silný kontrast na scéne.
 
duroslav
2009-02-03 20:27:07
príspevok od: EFAK
veľmi dobrý članok,v odborných knihach sa píše že pri podobných zaberoch sa vyplatí merať expoziciu na stredne šedu tabuľku tu nasledne uzamknúť,alebo ju nastaviľ v/M/režime a tak exponovať,vyvaži to silný kontrast na scéne.
Neviem, či zrovna šedá tabuľka je tá spása, ktorú fotograf potrebuje v takýchto podmienkach. Jednak šedá tebuľka sama o sebe s kontrastom na scéne neurobí absolútne nič a druhak bude dosť záležať na tom kde sa tá tabuľka bude práve nachádzať (v tieni alebo mimo). Takže podstatnú rolu tam bude hrať fotografov rozum a to, kam sa v prípade potreby rozhodne šedú tabuľku umiestniť.
Keď chcem nafotiť siluetu, tak budem exponovať na oblohu. Keď chcem nafotiť napr. osobu v protisvetle, tak môžem fotografovanej osobe dať do ruky tabuľku a exponovať podľa nej, ale s prepálenou oblohou (rozumej kontrastnou scénou) mi to nepomôže ani trochu. Tam mi viac pomôže blesk.
 
EFAK
2009-03-26 18:36:30
To,že máš úpnu pravdu,som sa presvedčil pri interierovom fotení,keď som mal nafotiť hotelové izby,niektoré v protisvetlé a v tedy mi veľmi pomohol externý blesk.Zmenil sice farby,ale tie som v RAWE cez farebnú teplotu upravil.Základ že sa zachoval kontrast scény.
 
chiomina
2010-03-30 11:04:36
Je to síce vynikajúci článok, ale veľa rád na to ako protisvetlo nafotiť tu nie je. Celkom by som to privítala :)
 
babovka
2011-02-04 11:51:11
mna protisvetlo velmi fascinuje avsak vsetky pokusy su neostre. cim to je? mam len vstavany blesk ale skusala som odrazat svetlo alufoliou -atmoska super ale neostre
 
bear
2011-02-04 12:09:23
príspevok od: babovka
mna protisvetlo velmi fascinuje avsak vsetky pokusy su neostre. cim to je? mam len vstavany blesk ale skusala som odrazat svetlo alufoliou -atmoska super ale neostre
Ostriaci bdod treba umiestnit na kontrastnu hranu. Protisvetlo sposobuje odlesky a dokaze pomylit AF system fottoaparatu, najma pri zoom objektivoch bez antireflexnych vrstiev.
 
babovka
2011-02-08 10:17:28
príspevok od: bear
Ostriaci bdod treba umiestnit na kontrastnu hranu. Protisvetlo sposobuje odlesky a dokaze pomylit AF system fottoaparatu, najma pri zoom objektivoch bez antireflexnych vrstiev.
Dakujem, vyskusam
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-02-08 10:41:54
príspevok od: bear
Ostriaci bdod treba umiestnit na kontrastnu hranu. Protisvetlo sposobuje odlesky a dokaze pomylit AF system fottoaparatu, najma pri zoom objektivoch bez antireflexnych vrstiev.
v tom pripade je 24-70L bez antireflexných vrstiev a hlavne na 70mm ohnisku
 
vera55555
2012-03-27 20:43:41
príspevok od: tomcat
pekny clanok..len by ma zaujimalo pretoze (vzdy mi kazdy hovoril nefotit slnko odpalis si cip vo fotaku) za akych podmienok priame slno mozem fotit??
presne tak so snehom mam odskusane a je to uzasne
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované