Porozprávajme sa na chvíľu o farbách. Sú všade vôkol nás. Vidíme farebne, podľa farby si vyberáme čo sa nám páči a čo nie. Farby sú pravdepodobne prvá vec, ktorá nás zaujme na fotografii, priam na nás až vyskočí. Až neskôr sa začíname zaoberať kompozíciou, svetlom a podobnými detailami. Napriek tomu pri tvorení záberu sa málokedy zamyslíme nad farbami v scéne, ich súhrou alebo kontrastom. Ruku na srdce: nie je to tak?
Základná teória o farbách tvrdí, že ľudské oko má určitú predispozíciu vidieť určité farby dominantnejšie ako iné. Dominancia ide v tomto poradí:
1. Žltá
2. Červená
3. Modrá
Tieto tri farby sa tiež nazývajú primárne (základné) farby.
YRB spektrum som zvolil z viacerých dôvodov:
» Fotografi ho nepoznajú, väčšinou vedia, že základné spektrum by malo byť RGB.
» Fotografi by ho mali poznať: maliar, ktorý si farebné spektrum tvorí sám, musí byť dokonale oboznámený s teóriou farieb, ktorá je postavená na YRB spektre. Toto sa maliarom vyučuje už pár sto rokov. Fotograf farby len vníma a prijíma veľakrát bez toho, aby vedel ako jednotlivé zákonitosti medzi nimi fungujú a ako sa farby ovplyvňujú.
» Spektrum YRB som použil ani nie tak z technického uhla pohľadu ale (a opäť sa vraciam k maliarom) z umeleckého pohľadu: na danej škále je jednoduchšie vysvetliť farby, ich súhru, kontrast.
Druhou skupinou farieb sú tzv. sekundárne farby ktorých je deväť: modro-fialová, fialová, červeno-fialová, červeno-oranžová, oranžová, žlto-oranžová, žlto-zelená, zelená a modro-zelená. Ďalšou skupinou sú potom všetky ostatné farby, ktoré vznikajú ich zmiešaním.
Zamyslel sa niekto z Vás nad tým, prečo sú králi, pápeži, ázijskí bohovia a draci vyobrazovaný buď v červenom alebo žltom? Alebo všetky výstražné značky sú žlté alebo červené? Tak vidíte o dominancií žltej alebo červenej niet pochýb.
Žltá farba je zo všetkých farieb najdominantnejšia. Je najsvetlejšou, najjasnejšou farbou a priam na nás kričí a žiada si našu pozornosť. Z psychologického hľadiska je žltá farbou evokujúcou šťastie a pohodu, preto sú fotografie jesennej krajiny všeobecne obľúbené. Žltá je považovaná za optimistickú farbu, priam veselú.
Napriek tomu, že je najdominantnejšou farbou, pre ľudské oko je veľmi ťažké ju „prijať", je priam až ohlušujúco silná. Ak sa použije v prílišnej miere, podvedome divák fotografiu odmieta. Jednoducho preto, že ľudské oko ju nevie absorbovať, unavuje oko pri dlhom pozeraní tak, ako je zrejmé z nasledujúceho záberu.
Dominancia žltej farby v zábere je pre ľudské oko príliš veľké sústo. Rôznorodá farebnosť |
Prípad kedy množstvo žltej farby nevadí: čitateľnosť fotografie je |
Červená farba je intenzívna, je varovnou farbou a jej aj malá prítomnosť v zábere neujde pozornosti. Oko pozorovateľa podvedome túto farbu vyhľadá a pri pozorovaní scény alebo hotovej fotografie sa k nej opätovne vracia. Pri správnom použití v kompozícií dokáže aj z obyčajnej scény vytvoriť hodnotný obraz.
Kombinácia červenej a žltej príjemne oživila inak takmer monochromatický záber a tak mu dodali nevyhnutnú iskru. |
Modrá je farbou planéty Zem, je utiahnutou farbou a evokuje pokoj a pasivitu. Je opakom červenej.
Kontrast medzi žltou a modrou farbou: aj ich relatívne malá prítomnosť vo fotografii |
V princípe sa použitie farieb dá zhrnúť nasledovne - menej je niekedy viac. Veľká farebná škála je pre oko ťažko stráviteľná, vytvára v zábere mnoho rôznych plôch, pri použití príliš kontrastných farieb tak môže vzniknúť farebný chaos.
Kontrast fialovej a žltej, efekt je navyše umocnený tmavým |
Kalifornský mak, o dominancii farieb niet pochýb. |