Hore

Farby

Porozprávajme sa na chvíľu o farbách. Sú všade vôkol nás. Vidíme farebne, podľa farby si vyberáme čo sa nám páči a čo nie. Farby sú pravdepodobne prvá vec, ktorá nás zaujme na fotografii, priam na nás až vyskočí. Až neskôr sa začíname zaoberať kompozíciou, svetlom a podobnými detailami. Napriek tomu pri tvorení záberu sa málokedy zamyslíme nad farbami v scéne, ich súhrou alebo kontrastom. Ruku na srdce: nie je to tak?

Základná teória o farbách tvrdí, že ľudské oko má určitú predispozíciu vidieť určité farby dominantnejšie ako iné. Dominancia ide v tomto poradí:
   1.  Žltá
   2.  Červená
   3.  Modrá

Tieto tri farby sa tiež nazývajú primárne (základné) farby.  

YRB spektrum som zvolil z viacerých dôvodov:

   »  Fotografi ho nepoznajú, väčšinou vedia, že základné spektrum by malo byť RGB.

   »  Fotografi by ho mali poznať: maliar, ktorý si farebné spektrum tvorí sám, musí byť dokonale oboznámený s          teóriou farieb, ktorá je postavená na YRB spektre. Toto sa maliarom vyučuje už pár sto rokov. Fotograf farby        len vníma a prijíma veľakrát bez toho, aby vedel ako jednotlivé zákonitosti medzi nimi fungujú a ako sa farby        ovplyvňujú.

   »  Spektrum YRB som použil ani nie tak z technického uhla pohľadu ale (a opäť sa vraciam k maliarom) z                umeleckého pohľadu: na danej škále je jednoduchšie vysvetliť farby, ich súhru, kontrast.

Druhou skupinou farieb sú tzv. sekundárne farby ktorých je deväť:  modro-fialová, fialová, červeno-fialová, červeno-oranžová, oranžová, žlto-oranžová, žlto-zelená, zelená a modro-zelená. Ďalšou skupinou sú potom všetky ostatné farby, ktoré vznikajú ich zmiešaním.

Zamyslel sa niekto z Vás nad tým, prečo sú králi, pápeži, ázijskí bohovia a draci vyobrazovaný buď v červenom alebo žltom? Alebo všetky výstražné značky sú žlté alebo červené? Tak vidíte o dominancií žltej alebo červenej niet pochýb.

Žltá farba je zo všetkých farieb najdominantnejšia. Je najsvetlejšou, najjasnejšou farbou a priam na nás kričí a žiada si našu pozornosť. Z psychologického hľadiska je žltá farbou evokujúcou šťastie a pohodu, preto sú fotografie jesennej krajiny všeobecne obľúbené. Žltá je považovaná za optimistickú farbu, priam veselú.

Napriek tomu, že je najdominantnejšou farbou, pre ľudské oko je veľmi ťažké ju „prijať", je priam až ohlušujúco silná. Ak sa použije v prílišnej miere, podvedome divák fotografiu odmieta. Jednoducho preto, že ľudské oko ju nevie absorbovať, unavuje oko pri dlhom pozeraní tak, ako je zrejmé z nasledujúceho záberu.

Dominancia žltej farby v zábere je pre ľudské oko príliš veľké sústo. Rôznorodá farebnosť
listov od zelenej, žltej, oranžovej až po červenú by v tomto prípade bola oveľa vhodnejšia.

Prípad kedy množstvo žltej farby nevadí: čitateľnosť fotografie je
daná kontrastom vytvoreným tieňmi a jednoduchým dizajnom ruže.


Červená farba je intenzívna, je varovnou farbou a jej aj malá prítomnosť v zábere neujde pozornosti. Oko pozorovateľa podvedome túto farbu vyhľadá a pri pozorovaní scény alebo hotovej fotografie sa k nej opätovne vracia. Pri správnom použití v kompozícií dokáže aj z obyčajnej scény vytvoriť hodnotný obraz.

Kombinácia červenej a žltej príjemne oživila inak takmer monochromatický záber a tak mu dodali nevyhnutnú iskru.

Modrá je farbou planéty Zem, je utiahnutou farbou a evokuje pokoj a pasivitu. Je opakom červenej.

Kontrast medzi žltou a modrou farbou: aj ich relatívne malá prítomnosť vo fotografii
dokáže pútať oko diváka, čoho výsledkom je vizuálne zaujímavý záber.

V princípe sa použitie farieb dá zhrnúť nasledovne - menej je niekedy viac. Veľká farebná škála je pre oko ťažko stráviteľná, vytvára v zábere mnoho rôznych plôch, pri použití príliš kontrastných farieb tak môže vzniknúť farebný chaos.

Kontrast fialovej a žltej, efekt je navyše umocnený tmavým
tieňom okolo žltého stredu kvetu.

Kalifornský mak, o dominancii farieb niet pochýb.


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bear
2008-09-11 10:52:54
Pekny clanok, skusim si davat na farby vacsi pozor.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-09-11 11:54:37
Budem fotit len CB a budem mat po problemoch.
 
2008-09-11 12:01:26
YRG nšprekvalpilo, celu tuto teoriu poznam, dokonca by sa dala este rozvinut co sa tyka kombinacie teplych a studenych farieb...ale pozorny diviak si to na forkach vsimol, ze zelena je paradna doplnkova studena farba k teplej zltej a cervenej :)

velmi dobra a velmi uzitocna praca Juraj !
 
juraj-jakubik
2008-09-11 12:03:42
ďakujem Azi...
 
Dominik
2008-09-11 12:57:39
Pekne Juraj :)
 
Juraj Gavura
2008-09-11 13:31:12
Pekný článok aj fotografie, len prosím zmente YRG na YRB, (yellow, red, blue) ďakujem...:-)
 
juraj-jakubik
2008-09-11 13:35:58
Ahoj Juraj (sunflower).ďakujem za opravu, samozrejme ide o Yellow Red Blue, takže YRB. B a G sú na klávesnici hneď vedľa seba, tam sa stal preklep. ešte raz ďakujem za opravu.
 
baca007
2008-09-11 13:36:44
tiez som sa zarazil pri skratke YRG ... G???
 
Bacaardi
2008-09-11 13:40:51
G - modra no ne?:-) ked budes na greene, atrafi ta golfova lopticka, tiez budes modry...
 
anthony
2008-09-11 13:50:23
zaujimavy clanok, tiez som upozornit na preklep, ale je to teraz jasne....drzim palce.
 
anthony
2008-09-11 13:51:09
....chcel....
 
Sachtikus
ocenenie redakciou 2008-09-11 18:56:00
Fotky super.
 
2008-09-11 20:07:02
vdaka za clanok
 
misko903
2008-09-13 13:19:06
pre mna velmi uzitocne, diky!
 
Maylo
2008-09-15 20:39:33
Okrem ilustračných snímok by sa hodilo k článku pridať aj diagram znázorňujúci vzťah primárnych, komplementárnych a terciálnych farieb pre lepšie pochopenie vzťahov. V článku uvedené dvojice farieb označené ako sekundárne, sú správne terciálne. Sekundárne farby vznikajú miešaním základných (YRB) tak, že napr. Y/R je oranžová, R/B je purpurová, Y/B je zelená. Miešaním primárnych a sekundárnych farieb vznikajú farby terciálne, napríklad Y/G vzniká žlto-zelená, G/B zeleno-modrá. atď.
 
Stefko
2011-03-06 22:48:35
mna to zaujalo, zaujimavy clanok
 
uomo
2011-05-25 14:42:12
príspevok od: Maylo
Okrem ilustračných snímok by sa hodilo k článku pridať aj diagram znázorňujúci vzťah primárnych, komplementárnych a terciálnych farieb pre lepšie pochopenie vzťahov. V článku uvedené dvojice farieb označené ako sekundárne, sú správne terciálne. Sekundárne farby vznikajú miešaním základných (YRB) tak, že napr. Y/R je oranžová, R/B je purpurová, Y/B je zelená. Miešaním primárnych a sekundárnych farieb vznikajú farby terciálne, napríklad Y/G vzniká žlto-zelená, G/B zeleno-modrá. atď.
toto som si aj ja vsimol to s tymi secundarnimi/druhoradymi/ a tercialnimi/tretoradym/ farbami, ale nejak som to nemal potrebu upozornit na to. Nejaku tu zakladnu vlastnost posobenia farieb poznam. Co sa tyka RGB, to ma skor prekvapilo uz pri zoznamovani sa s fotoaparatom, lebo mi bolo jasne, ze zakladne su YRB, lebo "G" si namies lahko, ale cistu "Y" teda nie. A este taka zaujimavost. žlta farba sa aj najhorsie nanasa.
 
daislen
2013-03-31 14:41:14
len nerozumiem kde si môžem YRB specktrum navolit. mám na výber iba RGB alebo Adobe RGB.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-03-31 15:08:01
príspevok od: daislen
len nerozumiem kde si môžem YRB specktrum navolit. mám na výber iba RGB alebo Adobe RGB.
Nikde. Toto je clanok o tom ako farby vnima clovek a nie o tom, aka je technologia zachytenia a reprodukovania farieb fotakom a pocitacom.
 
daislen
2013-03-31 15:19:51
príspevok od: Karol Srnec
Nikde. Toto je clanok o tom ako farby vnima clovek a nie o tom, aka je technologia zachytenia a reprodukovania farieb fotakom a pocitacom.
Vďaka! už som myslel, že si YRB do menu dopíšem fixkou
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia