Fotografické žánre I.

Väčšina amatérskych fotografov začína s tým, že chce vyskúšať rôzne žánre. Ešte nie sú vyprofilovaní a niektorí ani nikdy nebudú. Každý fotografický žáner je v niečom špecifický a nie je to len tým, na čo sa špecializuje.

Sú tu rôzne požiadavky na technické vybavenie, obrazovú kvalitu a na schopnosti a znalosti fotografa. Poďme si predstaviť základné žánre, s ktorými amatéri prichádzajú do styku, aby začiatočníci vedeli, čo ich čaká.

Architektúra

Fotenie architektúry patrí k technickejším žánrom, kde sa vyžaduje vysoká obrazová kvalita a perfektná kompozícia. Nemýľte si tento žáner s dovolenkovým fotením pamiatok, to patrí skôr do dokumentárneho a cestovateľského žánru. Fotograf architektúry je vlastne portrétista, ktorý chce odhaliť dušu fotografovanej stavby.

Abstraktná architektúra. Záber snímaný s použitím silného ND filtra.  Autor: ajkabajka

Pri fotení interiérov využijete superširokouhlý objektív. Autor: mayko84

Výbava: Samotný fotoaparát nezohráva veľkú úlohu. Podstatná je optika. Fotografa architektúry zaujíma uhol záberu a optická kvalita. V profesionálnej fotografii architektúry sa používajú objektívy typu tilt-shift, ktorými sa koriguje efekt padajúcich línií. Tieto objektívy sú drahé a bežný amatér si ich nemôže dovoliť. To sa dá obísť rozumným komponovaním. Základom výbavy je kvalitný superširokouhlý objektív. Uplatnenie nájdu aj dlhšie ohniská. Povinnou výbavou je kvalitný statív a filtre (polarizačný a ND).

Znalosti: Architektonická fotografia je statický žáner, kde má fotograf dosť času na nastavenie fotoaparátu. Nejde sa tu po kvantite, ale po kvalite. Najzásadnejšia je tu kompozícia, ktorá musí byť dokonalá.

Slušné výsledky sa dajú dosiahnuť aj s lacnejšou výbavou. Objektív by však nemal byť podpriemerný, aby technická nekvalita nehatila vaše úsilie. Najdôležitejšie je, ako sa s týmto žánrom popasujete.

Astrofotografia

Skôr než fotenie cez teleskop, je populárne fotenie hviezdnej oblohy bežnými objektívmi. Populárne sú fotografie Mliečnej dráhy a tzv. startrails. Ďalej fotky Mesiaca,…

PavolDelej
2018-01-22 08:14:25
Wildlife sport macro?

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2018-01-22 08:31:48
príspevok od: PavolDelej
Wildlife sport macro?
Jednotka v nazve naznacuje pokracovanie.

seifi
2018-01-22 19:51:36
fotenie so starými sklami, lomografia či strobist, to všetko by som bral skôr za kategorizáciu podľa použitej techniky a nie ako žáner fotografie

K1000
2018-01-23 12:57:25
Poučný a zaujímavo napísaný článok, ako býva zvykom.

Idem preklasifikovať všetky svoje fotky čo som tu zverejnil na "dokument a reportáž", maximálne tak "rodina a priatelia"

Marcel Rebro
2018-01-24 08:18:18
príspevok od: K1000
Poučný a zaujímavo napísaný článok, ako býva zvykom.

Idem preklasifikovať všetky svoje fotky čo som tu zverejnil na "dokument a reportáž", maximálne tak "rodina a priatelia"
Aj ja taký album mám. Len žánre sú tam rôzne ...

https://1x.com/member/mrco/albums/8730

K1000
2018-01-24 08:29:09
príspevok od: Marcel Rebro
Aj ja taký album mám. Len žánre sú tam rôzne ...

https://1x.com/member/mrco/albums/8730
... len ten Tvoj je neporovnateľne lepší