Fotografické žánre II.

Vitajte pri pokračovaní prehľadu o fotografických žánroch. Poďme si predstaviť ďalšie základné žánre, s ktorými amatéri prichádzajú do styku, aby začiatočníci vedeli, čo ich čaká.

Krajinárska fotografia

Jeden z vôbec najobľúbenejších žánrov. Začiatočníkom sa zdá ľahký. Krásna scéna pred nimi, stačí len zakomponovať a stlačiť spúšť. Čo na tom môže byť obťažné? Nie je to až tak jednoduché. Fotograf sa musí vysporiadať s veľkým dynamickým rozsahom. Niekedy hodiny čaká na dobré svetlo, ktoré niekedy ani nepríde. V rozľahlej scenérii musí nájsť časť, ktorú sa oplatí zachytiť na fotke tak, aby bola kompozične čistá a zaujímavá. Krajinári používajú špeciálne expozičné techniky, HDR a panorámu. Dôraz je kladený na vysokú technickú kvalitu. Preto sa často fotí zo statívu a používajú sa rôzne filtre.

V krajinárskej fotografii je obľúbené aj ČB spracovanie. Autor: 1970

V krajine využijete aj teleobjektív na priblíženie zaujímavých časti scény. Autor: jozefmicic

Autor: tibren

Vybavenie: Samotný fotoaparát nemusí mať špičkové parametre, stačí ak má snímač s dobrým výstupom. Kvalitné musia byť objektívy, nemusia byť však svetelné. Kvôli univerzálnosti sa uprednostňujú kvalitné transfokátory. Krajinkár využije široký rozsah ohniskových dĺžok, od superširokouhlých až po tele. Do povinnej výbavy patrí kvalitný statív a filtre (polarizačný, ND, ND prechodový).

Znalosti: Mohlo by sa zdať, že pri takto statickom motíve má fotograf na všetko čas. Dobré svetlo môže ale trvať len pár sekúnd. Fotograf musí veľmi dobre ovládať nastavenie expozície a kamarátiť sa s veľkou hĺbkou ostrosti. Paleta fotografických techník v krajinárskej fotografii je pestrá trvá nejaký čas, kým ju zvládnete. Veľmi dôležitý je postprocesing. Je rovnako dôležitý ako samotný fotografický proces. K znalostiam fotografa patrí aj vedieť vyhľadať…