Každý začínajúci fotograf by si veľmi chcel zafotiť v ateliéri, vyskúšať si prácu so svetlom a mať všetko pod kontrolou, pri fotení svojej priateľky alebo kamarátky. Chceli by sme použiť všetky softboxy, beauty dishe, mať neobmedzené technické možnosti a poriadne si nasvietiť scénu. Výnimkou sú snáď len zarytí športoví fotografi alebo dokumentaristi, teda žánre fotografie ktoré nemajú s ateliérovou a štylizovanou fotkou takmer nič spoločné. Tento môj článok bohužiaľ nie je o tom ako si urobiť z obývačky alebo inej stredne malej izby perfektný ateliér, ale skôr o tom čo všetko môžeme pri domácom a amatérskom fotografovaní portrétu využiť.
Táto fotografia kamarátky na kávičke vznikla spontánne pri skúšaní starého Pentaconu Six a 80mm objektívu. Pri fotení som použil statív, pretože v kaviarni bolo dosť málo svetla, ktoré dopadalo cez kaviarenské okno. 1/15s, F2,8, ISO125.
Hľadáme miesto
Ak ste už zabývaní a nemáte práve každú stenu inej zeleno-žlto-červeno-brontohráškovo-marhuľovej farby, váš byt je pravdepodobne plný pekných zákutí, v ktorých sa dajú urobiť obstojné fotografie. Všimnite si napríklad keď fotografujete rodinné fotografie aká časť vášho interiéru vyzerá dobre na fotografiách. Niekedy je príjemné nechať v pozadí knižnicu, či rozsvietenú lampu namiesto zhasnutej. Takéto jemné posuny môžu urobiť z bežnej tuctovej či bežnej rodinnej fotografie o niečo krajšiu portrétnu fotografiu, ktorá nebude mať len informačnú spomienkovú hodnotu, ale bude mať aj svoje estetické kvality. V zásade začínajte od jednoduchšieho pozadia (napríklad steny) a pokračujte niečím členitejším ako závesy, knižnica, regály a pod. Podobne postupujte aj pri fotografovaní v exteriéri.
V tomto prípade opäť poslúžilo okno orientované na sever ako zdroj prirodzeného mäkkého svetla. Kompozíciu mi trochu spestril odraz na lesklom stole. Nemusel som použiť statív, pretože som mal vysokosvetelný 50mm objektív Sigma nasadený na FF zrkadlovke Canon EOS 5D MkII. Nepoužil som odrazku ani nič iné na vyplnenie tieňov. 1/160s, F2, ISO 400.
Hľadáme svetlo
Síce možnože som zástanca blýskania v štýle strobist a tiež aj fotografovania v ateliéri, no pri portrétovaní v reálnom prostredí stále uprednostňujem prirodzené svetlo. Prirodzené svetlo je prvým predpokladom toho, že fotografie vyjdú prirodzene a istým spôsobom pravdivo či dôveryhodne.
Okná sú veľmi vhodným zdrojom mäkkého osvetlenia, ktoré je vždy poruke. Najmä ak cez ne nesvieti priame slnečné svetlo, je okno ideálnym zdrojom svetla pre fotenie portrétu. Predpokladám, že chcete urobiť portréty, na ktorých budú portrétovaní vyzerať pekne a príjemne. Mäkké svetlo vám to umožní. Ak by ste chceli dramatickejší charakter osvetlenia, poslúži vám skôr to priame slnečné svetlo prenikajúce cez okno. My však nechceme spravidla vytvárať divadelné alebo až strašidelné kreácie, preto mäkké svetlo bude na začiatok to pravé.
V exteriéri najradšej fotografujem v tieni, pretože mi poskytuje mäkké svetlo, čo je príjemné nielen pre mňa ako fotografa, ale aj pre portrétovaného, ktorý nemusí žmúriť do slnka.
Pri fotení portrétov vo fotoateliéri som počas prestávky vyskúšal urobiť niekoľko záberov aj v susednom maliarskom ateliéri. Boli z toho nakoniec najlepšie fotografie z toho dňa.
Pravdivosť
Na začiatok nie je dobré ani príliš špekulovať a vymýšľať ohľadom pózovania.
Ak fotíte obyčajného človeka a nie profi modelku, najlepšie bude ak ho usadíte za stôl a dáte mu nejakú drobnosť ako šálka a pod. do ruky. Ľudia často nevedia čo s rukami a takto predídete krkolomným pózam, zaťatým pästiam a zahnutým „drápom“ z kŕčovito držaných prstov. Pokúste sa do svojich fotografií dostať trochu pravdivosti a bezprostrednosti.
Aj banálna póza nám pomôže na začiatku fotografovania urobiť použiteľné zábery. 135mm ohnisko na Full Frame zrkadlovke mi pomohlo odpichnúť modelku od aj tak pomerne rušivého pozadia. Canon EOS 5D MkII, 1/400s, F2,8, ISO400.
Minimum techniky
Ak fotíme portrét spravidla nepotrebujeme veľa techniky. Postačí nám jeden – dva objektívy, fotoaparát a niekedy budete potrebovať aj statív. Príliš veľa techniky bude rozptyľovať vašu pozornosť. Vo svojich fotografických začiatkoch som fotil portréty s Nikonom D200 a pevným 50mm objektívom so svetelnosťou F1,8 za asi 100 Eur. Občas som použil biely papier ako odrazku. Jednoducho na nič iné neboli financie. Dnes, keď už mám nakúpenú všelijakú drahú techniku, sa zase vraciam k takejto jednoduchej zostave, pretože ma to hodne oslobodzuje od vymýšľania nad tým, či si nasadím 70-200 alebo 24-70, či si dám aparát na statív, alebo či si nemám do scény blysnúť a pridať aj nejakú odrazku... Jednoducho mám len 50mm objektív tak sním musím niečo nafotiť. S minimom techniky sústredím svoju pozornosť skôr na portrétovaného človeka a svoju energiu venujem skôr komponovaniu, pozorovaniu svetla a zachytenia celkovej atmosféry. Zvyčajne fotím 90% klasických portrétov s Full Frame zrkadlovkou s 50mm a 85mm pevnými objektívmi. Ak chcem zachytiť aj zaujímavé okolité prostredie ktoré súvisí s portrétovaným použijem 24mm alebo 35mm objektív. Ak fotografujete s APS-C zrkadlovkou na začiatok bude pre vás dobrý 35mm a 50mm objektív. Pokojne zvoľte tie najdostupnejšie modely so svetelnosťou F1,8 alebo F2.
Kamarátka fotila po prvýkrát, takže pózy a kompozície som musel vymýšľať ja. Bol som veľmi rád tomuto ležiacemu kmeňu, ktorý jej poslúžil ako sedačka. Tu som použl 1,5 metrový difúzny panel, na rozptýlenie svetla, pretože sme fotili na priamom poobednajšom slnku. Canon EOS 5D MkII, 1/1000s, F2,8 ISO 400, ohnisko cca 70mm.
Ešte malá poznámka k tomu prečo nepoužívať zoom. Hlavným dôvodom je aspoň pre mňa svetelnosť. Dobrá svetelnosť objektívu vám doslova rozviaže v teréne ruky. Ak máte málo svetla tak jednoducho odcloníte a je po probléme. Druhým dôvodom je lepšia izolácia portrétovaného od pozadia vďaka vysokej svetelnosti. Niektorí fotografi tiež tvrdia, že s pevným ohniskom dôslednejšie komponujeme a pri fotení viacej premýšľame. Ak práve objavujete čaro fotografovania so svetelnými objektívmi, možno stojí za to prečítať si aj tento článok, ako aj diskusiu pod ním
Hoci som mal dopredu pripravené fotografovanie, čo sa týkalo stylingu a pózovania, nakoniec som použil na niekoľkých záberoch aj figúrky z novinového papiera, ktoré som náhodou našiel na chodbe. Nikon D200, 1/60s,F4,5, ISO 100.
Nezanedbajte prípravu
Vyššie som písal, že na portrétovanie nepotrebujeme veľa techniky a stačí nám jeden objektív a fotoaparát – to však neznamená, že máme zanedbať prípravu a len tak schytiť foťák a fotiť. Mali by ste dobre poznať svoj fotoaparát a čo dokáže, ako aj to čo už nezvládne. Pred fotením si ešte doma vždy skontrolujte kartu, stav batérie, nastavte správne podanie JPEG či vyváženie bielej na auto a urobte aspoň jeden kontrolný záber, napr. autoportrét. Pri fotení používajte správne vyváženie bielej ako aj ďalšie nastavenia podania obrazu hoci fotografujete do RAW. Budete mať lepšiu predstavu o výslednej fotografii a nebudú vás rušiť posunuté farby či malý kontrast. Premyslite si tiež v predstihu ako chcete konkrétneho človeka fotiť, aké bude pozadie, svetlo, kompozícia. Zvážte či nebudete potrebovať statív. Inšpirujte sa aj na internete známymi portrétmi svetových fotografov. Predstavte si dva naozaj dobré zábery, tak ako by ste ich naozaj chceli zachytiť. Ak toto máte nachystané, tak ste pripravení na fotenie.
Svetlo lampy pomohlo vytvoriť farebne zaujímavejšiu fotografiu a dotvoriť teplejšiu atmosféru sivého jesenného večera v kaviarni. Opäť fotografované pri okne, bez použitia odraziek alebo bleskov. Canon EOS 5D MkII 1/125s, F1,4 ISO 400, ohnisko 50mm.
Komunikujte
Asi najhoršie je byť pri fotografovaní portrétu stále skrytý za fotoaparátom a pozerať len do hľadáčika. Skúste sa čo najviacej pri fotení s portrétovaným rozprávať a nezanedbávať očný kontakt. A nezabudnite na prestávku, najmä ak máte na pláne viacero odlišných záberov a fotenie trvá dlhšie ako pol hodinu. Počas prestávky môžete dostať ten najlepší nápad a urobiť dobrý bezprostredný záber.
Kozmetický kufrík poslúžil v čase núdze ako malá sedačka... Oba obrázky boli fotené 50mm objektívom na EOS 5D MkII pri clone F1,6 a F2.
Zhrnutie
Fotografie používa fotograf namiesto slov - na tom sa asi všetci zhodneme, inak by sme nefotili. Majte to na pamäti aj pri fotení portrétov. Rozprávajte pravdivo, úprimne a s ľahkosťou. Svetlo nech je vašou štylistikou a vhodná technická kvalita zas zvládnutou gramatikou. Výraz portrétovaného nech je obsahom vášho fotografického rozprávania. Zostáva mi už len popriať pekné svetlo!