Väčšina amatérskych fotografov sa pri fotografovaní spolieha na automatické vyváženie bielej, ktoré má zabezpečiť prirodzené farby bez nežiaduceho posunu. Výberom „nesprávneho" vyváženia bielej môže fotograf dodať fotografii zaujímavý efekt, či simulovať použitie kreatívnych filtrov.
Nastavenie White Balance je dôležité pri snímaní do formátu JPG, kde sú dodatočné úpravy farebnosti v počítači problematické. Pri snímaní do formátu RAW má fotograf možnosť pri „vyvolávaní" záberu meniť vyváženie bielej a preto nie je dôležité jej presné nastavenie. Hlavne majitelia kompaktov a ultrazoomov väčšinou nemajú možnosť snímania do formátu RAW (až na niektoré modely).
„Západovky"
Pri snímaní západu slnka má automatika tendenciu potlačiť oranžové zafarbenie svetla. Nastavením WB na „denné svetlo" dostaneme teplejšie odtiene a ak nastavíme WB na „zamračené" alebo „v tieni", teplota farieb sa ešte viac zvýrazní. V kombinácii s podexpozíciou môžeme dosiahnuť výrazný efekt aj bez použitia filtrov.
Umelé osvetlenie
Príkladom využitia „nesprávneho" vyváženia bielej sú zábery pri umelom osvetlení. Ak chcete zvýrazniť farbu svetelného zdroja (žiarovka, žiarivka, sviečka...), použite ručné nastavenie WB na „denné svetlo". Scéna osvetlená žiarovkou tak dostane teplé farby, žiarivkami nasvietená scéna bude dozelena.
Teplé a studené farby
Niekedy chce fotograf posunúť tonalitu záberu do studenších alebo teplejších odtieňov. Stačí poznať, čo urobí výber iného vyváženia bielej, aké je vhodné pre daný zdroj osvetlenia.
Zmenou vyváženia bielej na žiarovku (tungsten) a miernou podexpozíciou som dosiahol dramatický |
Pri fotografovaní na jeseň obľubujem nastavenie WB na zamračené (Cloudy), to dodá fotografii príjemný teplý nádych. Miernou podexpozíciou ešte zvýrazním farby. Toto nastavenie používam aj pri fotografovaní dreva, suchej trávy, hrdze... Je to mnou najčastejšie kreatívne zvolené „nesprávne" vyváženie bielej. |
Vyváženie bielej na farebnú plochu
Ak poznáte princíp vyváženia bielej farby a vplyv nastavenia na farebné podanie, viete to kreatívne využiť. Pokročilejšie prístroje majú možnosť užívateľského nastavenia bielej na základe zosnímania fotografovanej scény. Správne vyváženie dosiahnete zosnímaním 18% šedej tabuľky, o ktorej sme už vo Fotoškole písali. Ak však použijete užívateľské nastavenie WB zamerané na farebnú plochu, môžete dosiahnuť zaujímavé farebné posuny.
Pri fotografovaní cyklistov na hrádzi som použil práve užívateľské vyváženie bielej. Mojím zámerom bolo nasnímať siluetu cyklistu oproti výrazne oranžovej oblohe pri západe slnka. Podobný záber som robil už dávnejšie, ale pri farebne atraktívnejšom západe slnka.
Kým bola obloha ešte modrá, užívateľsky som nastavil WB namierením prístroja na modrú oblohu a uložil som si ho do pamäti fotoaparátu. Keďže som fotoaparátu „povedal", že modrá obloha je vlastne šedá, posunul všetky farby do teplejšej časti spektra. Pri snímaní som len použil uložené nastavenie WB a dosiahol som tak veľmi výrazné oranžové zafarbenie oblohy, napriek tomu, že v čase fotografovania taká v skutočnosti nebola. Naviac som korigoval automatiku merania expozície a záber som podexponoval, čím vznikla silueta a zvýraznili sa farby. Keďže som snímal do formátu RAW, ukážem vám, ako by fotografia vyzerala bez môjho zásahu do nastavenia expozície a vyváženia bielej.
Sada kartičiek z časopisu Photo Life. |
Pred pár rokmi vyšlo v časopise Photo Life niekoľko kartičiek s rôzne farebnými plochami. Vyvážením bielej na tieto plochy sa dá dosiahnuť mnoho zaujímavých efektov napodobujúcich niektoré fotografické filtre, napr. 81A, Warm, Redhancer, Greenhancer alebo meniacich celkovú farebnosť fotografie pre dosiahnutie určitého kreatívneho zámeru. Aby ste mohli použiť vyváženie bielej na farebnú plochu, musí mať fotoaparát funkciu ručného nastavenia WB. Takéto kartičky si môžete urobiť aj sami. Stačí si vytlačiť rôzne farebné plochy a môžete začať experimentovať.
V Sade J. Kráľa som otestoval na Canone PS G9 vyváženie bielej podľa kartičiek. |
Experimentujte
Fotografovaná scéna môže pri rôznych nastaveniach vyváženia bielej pôsobiť na diváka rôzne. Je len na fotografovi, ako kreatívne využije jednu z možností pôsobiť na výzor fotografie. Pri dostatku pamäte nie je problém ten istý záber nasnímať s rôznym nastavením WB, prípadne aj korekcie. Výsledky môžu byť skutočne prekvapujúce.
Fotograf určuje akú farebnú náladu má fotografia mať. Žiadna automatika to za neho nerozhodne. |
Malá rada na záver
Spoliehať sa na automatické vyváženie bielej vedie len ku kope fotografií s priemernými výsledkami. Fotografie nasnímané na jednom mieste v tom istom čase môžu mať, „vďaka" Auto WB, rôzne farebné podanie. Potom je ťažie súbor fotografií upraviť tak, aby mali rovnaké farebné podanie. Pritom stačí nastaviť WB podľa svetelnej situácie a séria fotografií bude mať rovnakú atmosféru. Aj prípadné hromadné úpravy sa budú vykonávať ľahšie.