Fotografujeme vonku, na športovom podujatí, firemnej akcii či v prírode fotografujeme zvieratá. Poprípade fotografuje večer alebo v noci. V každej z týchto situácii sa stretávame buď to zo zlými svetelnými podmienkami alebo pri nich používame dlhé sklá. Toto všetko a mnoho ďalších faktorov nám vplýva na ostrosť výslednej fotografie. Vo viacerých článkoch sme sa už venovali spôsobom ako vylepšiť techniku fotenia a aj technickými pomôckami, ktoré prispievajú k dosiahnutiu ostrejšej fotografie. Veľa krát sa tu spomínalo i základné pravidlo udržateľnosti času závierky (1/ohnisková vzdialenosť), podľa ktorého sa môžeme zhruba riadiť, či pri daných svetelných podmienkach dokážeme „udržať“ ostrosť snímku v hraniciach prijateľnosti. Samozrejme toto pravidlo je iba orientačné a do tejto rovnice by správne mali vstupovať aj ďalšie premenné, ako napríklad únava, skúsenosti, spôsob držania fotoaparátu a iné.
Tak ako si teda dokážeme pomôcť a zvýšiť šancu na ostré snímky aj za nepriaznivých podmienok? Jedným zo základných spôsobov je používanie statívu - tripodu. Ale povedzme si na rovinu, komu sa stále chce vláčiť so sebou ťažký a robustný tripod. Niečo iné je, keď si ho zoberieme na štúdiové fotografovanie, na fotografovanie krajiny, alebo na nočnú fotografiu kde je tento k nezaplateniu. Aj keď sa niekto predsa len rozhodne brávať statív vždy zo sebou na každé fotenie, nie je vždy možnosť alebo podmienky na to, aby sme si mohli veľký tripod rozložiť na zvolenom mieste. Napríklad na športových akciách je v zaplnenom hľadisku rozložiť tripod úplne nemožné. Poprípade čas pri rozložení statívu nám zabráni, aby sme odfotografovali vytúženú scénu. V tomto momente nám prichádza na pomoc monopod. Síce sa jedná iba o „jednu tyč“, ale táto nám pri správnom používaní dokáže pomôcť k zvýšeniu počtu ostrých snímkov, ktoré vyfotografujeme. A nemusíme so sebou vláčiť omnoho ťažší a väčší statív.
Monopody zvyčajne vídame v rukách športových fotografov, ktorí stabilizujú dlhé objektívy a pomáhajú si nimi pri dlhodobej práci, pri ktorej by sa im rýchlo unavili ruky. Monopod má ale opodstatnenie aj v každodennej praxi.
Foto: Michal Lindner
Na začiatok si preberieme základné parametre, o ktorých sa rozhodujeme pri kúpe monopodu.
Maximálna výška. Výšku monopodu treba dobre zvážiť. Komu by sa chcelo hrbiť pri fotografovaní. Zhrbenie pri používaní monopodu by určite vnášalo nestabilitu a tým by strácal monopod účinku. Avšak nie je pravidlo, aby sme kupovali monopod presne do výšky očí. Treba zvážiť, či budeme používať hlavu na uchytenie fotoaparátu a aj typ používanej hlavy. Táto zväčšuje výšku monopodu. Zaujímavou možnosťou je zakúpenie monopodu vyššieho ako je výška očí. Takýto monopod môžeme používať pre stabilizáciu fotoaparátu, pokiaľ stojíme na vyvýšenom mieste a potrebujeme, aby monopod dočiahol o „stupienok“ nižšie.
Minimálna výška. Veľmi dôležitý údaj. Keď že monopod berieme väčšinou ako náhradu za klasický statív, chceme, aby jeho „prepravná“ veľkosť bola čo najmenšia. Rozmýšľame, či sa nám monopod zmestí do batohu, tašky, alebo keď nám bude visieť na opasku, či sa nebude obíjať o zem. Tento parameter vo veľkej miere súvisí s maximálnou výškou. Čím väčšia maximálna výška, tým je pravdepodobnejšie, že aj minimálna výška bude väčšia. Do hry vstupuje aj počet skladateľných sekcií. Väčší počet sekcií nám umožní zložiť monopod do menších rozmerov, ale zároveň pri vysunutom stave môže monopod pôsobiť nestabilne, môže sa ohýbať, alebo bude mať nižšie maximálne zaťaženie. Zapríčiňuje to fakt, že čím viacej sekcii tým sú jeho nižšie sekcie menšieho priemeru. Samozrejme, výnimka potvrdzuje pravidlo.
Váha. Nakoľko predpokladáme, že monopod budeme omnoho častejšie nosiť so sebou, je tomuto údaju prikladaná najväčšia váha pri hodnotení. Tento parameter je výrazne ovplyvňovaný materiálom, z ktorého je monopod vyrobený. Dnešné materiály na výrobu sú prevažne hliník, karbónové (uhlíkové) vlákna a čadič. Zvolený materiál, okrem výrazného podielu na váhe monopodu, má napríklad aj vplyv na rozdielne správanie monopodu pri rôznych teplotných podmienkach. Tuhosť monopodu je takisto do značnej miery závislá od typu materiálu použitého na jeho výrobu.
Nosnosť. Túto vlastnosť tiež ovplyvňuje vybraný materiál, z ktorého je monopod vyrobený. Predstavuje váhu, akou môžeme monopod zaťažiť a stále nám bude poskytovať stabilitu pri fotografovaní. Netreba zabúdať, že aj hlava použitá na monopode má svoju váhu, takže ju treba pripočítať k váhe fotografickej výbavy, ktorú upevníme na monopod.
Hmotnosť hlavy nemusíme brať do úvahy, keď fotoaparát pripevníme rovno na monopod.
Ďalšie vlastnosti, ktoré tvoria rozdiely medzi monopodmi sú:
- Spôsob aretácie sekcii a fakt či sa sekcie môžu otáčať oproti sebe. Tento fakt je dôležitý hlavne pri otočnej aretácii a v prípade voľného otáčania sekcii nám vzniká problém pri vysúvaní viacerých sekcii naraz a ich následného zaistenia.
Aretácia pomocou klipsní a otočných zámkov.
- Výmena hrotu a jeho uchytenie. Poteší ak máme k dispozícii väčší výber hrotov čo sa týka dĺžky a použitého materiálu. Kvalitnejšie uchytenie s poistkou predstavuje ušetrené peniaze na dokupovaní nových hrotov po ich opakovanej strate.
Koncovka monopodu s vymeniteľným naskrutkovateľným hrotom u menšieho s možnosťou nasadenie gumenej koncovky.
- Možnosť zakúpenia náhradných dielov pri ich poškodení.
- Ostatné príslušenstvo, ako sú držiaky na opasok, prepravné puzdra a iné
Fotografovanie s monopodom
Samozrejme, nie je to také jednoduché ako s tripodom. Nestačí jednoducho rozložiť nohy, namontovať fotoaparát a fotografovať s káblovou spúšťou. Keďže monopod je iba jedna tyč, treba dbať na správne držanie a jeho celkové postavenie pri fotografovaní.
Monopod uchytávame na telo fotoaparátu alebo na statívovú objímku objektívu. Použitie hlavy na monopode nie je nevyhnutné. Existujú názory pre aj proti používaniu hláv na monopodoch. Všetko je závislé od druhu fotografie a od techniky fotografovania. Hlava na monopode vnáša určitý prvok nestability, ale na druhej strane umožňuje väčšiu pohyblivosť fotoaparátu. Niektorí fotografi tvrdia, že lepšiu stabilitu dosiahnete, keď monopod opriete cca. 0,5 metra pred seba a nakloníte ho smerom k sebe a očnicou opriete o obočie. V takom prípade je nutné použiť hlavu, keďže monopod nie je v zvislej polohe a neposkytuje nám veľkú slobodu v pohybe.
Pokiaľ budete používať na monopode hlavu, je dobré investovať do kvalitnej hlavy. Väčšinou sa doporučuje používanie kvalitnej guľovej hlavy alebo tilt hlavy. Každý druh má svoje výhody ale aj nevýhody. Je dobré, ak si môžeme vyskúšať každý variant. Nedoporučujú sa používať statívové hlavy s pákovým ovládaním alebo rukoväťami.
Canon EOS 5D, Canon 70-200 F2,8, F5,6, 1/40s fotografované z ruky, pokus 1.
Canon EOS 5D, Canon 70-200 F2,8, F5,6, 1/40s fotografované z ruky, pokus 2.
Canon EOS 5D, Canon 70-200 F2,8, F5,6, 1/40s fotografované z ruky, pokus 3.
Canon EOS 5D, Canon 70-200 F2,8, F5,6, 1/40s fotografované z monopodu, rýchly pokus bez zatajenia dychu.
Canon EOS 5D, Canon 70-200 F2,8, F5,6, 1/40s fotografované z monopodu, dôsledný pokus so zatajením dychu.
Ešte zopár rád:
- Monopod vysúvame do takej výšky aby sme mali hľadáčik fotoaparátu vo výške očí. Pokiaľ nám to situácia umožňuje.
- Je dobré si vyskúšať viacej pozícii postavenia monopodu a nôh (tela) pre nájdenie pohodlnej stabilnej pozície. Pri tejto budú výsledky pravdepodobne najlepšie.
- Dbajte aby Vaše nohy mali pevný postoj a potom postavte monopod. Pokiaľ sa dá je lepšie používať ostrú špičku.
- Každá opora na viac pridá stabilitu a tým ostrejšie snímky. Takže ak môžete tak si sadnite alebo sa oprite o stenu.
- Pritlačením hľadáčika k oku dodáme ďalšiu stabilitu.
- Pre objektív bez statívovej objímky musíme použiť tzv. L-bracket.
- Sekvenčné snímanie zvýši pravdepodobnosť ostrého záberu.
- Zlepšenie výsledkov nám umožni aj používanie správneho dýchania. Tak ako pri streľbe dýchanie systémom nádych-výdych-nádych-výdych, zadržať dych a stlačiť spúšť.
Pri zapojení kreativity nám môže monopod pomôcť aj iným ako klasickým spôsobom. Príkladom je článok „Získajte nadhľad s monopodom“ od Miša Lindnera.
Monopod nie je žiadna čarovná palička. Na to, aby nám pomohol k dosiahnutiu ostrejších snímok za zhoršených podmienok, musíme sa ho naučiť používať. Čím viacej budeme monopod používať, tým viac bude užitočnejší. Takže netreba a nechať odradiť. Každá podpora naviac je bonus.