Hore

Niekoľko rád pre zelenáčov

Niekoľko dobre mienených rád pre začiatočníkov. Viete na čo sa máte sústrediť a čo vôbec nie je dôležité? Vybrali sme aj niekoľko článkov v našej fotoškole, ktoré by vám mali pomôcť rýchlejšie napredovať.

V rukách držíte novučičký fotoaparát. Na objektíve ani smietka, displej bez šmúh, nikde žiaden škrabanček. Váš prvý seriózny fotoaparát. Keď sa naň pozriete srdce vám pookreje, ale myseľ zastrú temné mraky. Pilotovať lunárny modul musí byť určite jednoduchšie ako fotografovať. Neznáme symboly na tlačidlách a po stlačení spúšte na vás fotoaparát vychŕli množstvo čísiel. Bojíte sa, že keď niečo zle stlačíte, fotoaparát pokazíte, ak vám náhodou rovno v rukách nevybuchne.

Nemajte strach z techniky

Fotoaparát je stroj, váš sluha. Robí to, čo mu prikážete. Je takmer nemožné, aby ste ho pokazili tým, že niečo na ňom nastavíte. Funkcie sa dajú nastavovať  preto, aby ste ich nastavovavali. Z vašej strany hrozí len to, že fotoaparát prestavíte tak, že s ním fotku neurobíte alebo ju pokazíte. Fotoaparátu sa nič nestane. Ak si nepamätáte, čo ste poprenastavovali, resetujte fotoaparát. V menu nájdete funkciu, ktorá ho vráti do pôvodného továrenského nastavenia. Väčšinu vašich omylov spoľahlivo a rýchlo vyriadi prechod na niektorý z automatických programov. K fotoaparátu pristupujte ako dieťa k hračke. Skúmajte, skúšajte, hrajte sa...

Spoznajte svoj fotoaparát

Fotoaparát je váš pracovný nástroj. Čím lepšie ho budete poznať, tým môžete byť kreatívnejší, rýchlejší a budete produkovať menej odpadu. Ak nebudete musieť riešiť ako nastaviť tamto a zapnúť hento, budete sa môcť sústrediť na samotné fotografovanie. Zoberte si preto do ruky návod a kompletne si ho naštudujte a aj vyskúšajte v praxi. Po pár mesiacoch fotografovania to zopakujte, určite objavíte funkcie, ktoré vám pri prvom čítaní unikli.

Tu je niekoľko funkcii, ktoré by ste mali ovládať so samozrejmosťou:

  • nastavenie času a clony
  • výber zaostrovacieho bodu, prekomponovanie
  • nastavenie citlivosti
  • nastavenie kontinuálneho zaostrovania
  • korekcia expozície
  • nastavenie vyváženia bielej
  • sériové zábery
  • samospúšť

Odporúčame: Začíname s fotografovaním

Okamžite si osvojte základné pravidlá kompozície

Kompozícia je základom dobrej fotografie. Môžete mať jednorázový papierový fotoaparát u ktorého je zrejmé, že obrazová kvalita bude mizerná, ale vaše fotografie môžu mať perfektnú kompozíciu. A skúsené oko si to všimne. Na začiatok stačí niekoľko základných pravidiel. Tým najjednoduchším a najpoužívanejším je tretinová kompozícia.


Odporúčame:  Kompozícia a fotografické videnie

Vyvarujte sa najbanálnejších kompozičných chýb

Táto rada priamo naväzuje na tú predchádzajúcu. Ak pravidlá dobrej kompozície hovoria o tom ako áno, tak následujúce pravidlá hovoria o tom ako nie.

  • hlavný objekt je príliš malý
  • hlavný objekt sa stráca
  • na fotografii je toho príliš veľa
  • naklonený horizont
  • rušivé pozadie

Expozičný trojuholník je základ

Pri vzniku každej fotografie je expozičný trojuholník, ktorý tvoria tri expozičné parametre: čas, clona, citlivosť. Musíte sa naučiť, ako ktorá veličina vplýva na zachytenie obrazu a aká kombinácia je vhodná pre danú situáciu. Aj keď budete používať niektorý z automatických expozičných programov, sledujte všetky tri parametre. Fotoaparát nie je neomylný a na vás je, aby ste ho kontrolovali.


Odporúčame:

Prejdite na pokročilé expozičné programy

Výrobcovia fotoaparátov sa vám snažia uľahčiť fotografovanie. Vybavujú fotoaparáy automatickými programami, ktoré umožňujú fotografovať aj úplným začiatočníkom a nefotografom. Je to "dánajský dar". Len vás odďaľujú od skutočného fotografovania. Fotograf má mať fotografický proces pod kontrolou. V automatických režimoch ho nemáte. Môžete sa len bezmocne prizerať prečo fotoaparát zle zaostril, alebo vyklopil blesk s dosahom 4 metre, keď fotografujete kilometer vzdialený hrad. Ak sa naučíte, čo je to expozičný trojuholník, nebude pre vás použitie pokročilých expozičných programov PASM problémom.

Odporúčame:


Fotografujte čiernobielo

Rýchla a jednoduchá cesta ako ozvláštniť fotografie, je fotografovať čiernobielo. Tento režim má azda každý fotoaparát a ak nie, farebnú fotografiu na čiernobielu zmení aj jednoduchý editor. Odporúčam nastaviť si režim ČB priamo vo fotoaparáte, aby ste už na displeji vnímali fotografiu v odtieňoch šedej. Začnete lepšie vnímať svetlo, ktoré je základom fotografie. Farby prestanú odvádzať vašu pozornosť. Nefotografujte všetko čiernobielo. Vždy zvážte, čo máte pred sebou a či práve farby na scéne nie sú tým hlavným kompozičným prvkom.

Odporúčame:

Experimentujte

Myslíte si, že experimentovať môžu len pokročilí fotografi? Ale kdeže. V časopisoch a na internete nájdete množstvo návodov na rôzne fotografické experimenty. Zdajú sa vám zložité? Možno aj sú. Ale nútia vás vyskúšať niečo nové. Aj keď sa vám experiment nepodarí, neznamená to, že ste sa nič nenaučili. Minimálne ste prekonali strach využiť fotoaparát neobvyklým spôsobom. Väčšinou sa niečo dozviete o tom ako funguje fotoaparát, či iné príslušenstvo. A ak sa experiment podarí, radosť z úspechu je veľká a dodá vám sebavedomie.

Odporúčame:


Spriateľte sa so statívom

Statív asi nikdy nebude patriť medzi obľúbené príslušenstvo. Je s ním oštara. Nosíte ho so sebou, ale neviete, či ho budete potrebovať. Preto zostáva často plakať osamelý v kúte. Pokročilí fotograf vie, kedy sa bez statívu zaobíde a kedy nie. Pozná svoju techniku a aj svoje schopnosti. Ovláda triky ako urobiť ostrú fotografiu aj bez statívu. Začiatočník tieto skúseností nemá. Častokrát nevie, čo je za neúspechom. Prečo jeho fotografie nie sú ostré. Vinu dáva fotoaparátu a najmä objektívu. Je dokázané, že aj za dobrých svetelných podmienok bude fotografia snímaná zo statívu ostrejšia (až o 15%), než pri fotografovaní z ruky. Vyberali ste si objektívy podľa grafov ostrosti? A napokon ostrosť obetujete za cenu pohodlia?

Odporúčame:

Pridajte do svojho portfólia pokročilé techniky

Ak sa chcete odlíšiť, musíte vložiť do tvorby viac úsilia. Tam, kde 999 fotografov len stlačí spúšť, vy použite náročnejšiu techniku. Náročnejšiu nemusí hneď znamenať obtiažnu, určenú pre profesionálov. Ak si dobre preštudujete návody zistíte, že na prvý pohľad obtiažne techniky sú pomerne jednoduché. Mnoho práce vykoná za vás dobrý softvér.

  • Nočné fotografie
  • HDR - fotografie s veľkým dynamickým rozsahom
  • Panoráma
  • Infrared
  • Paning
  • Maľovanie svetlom


Odporúčame:

Investujte do objektívov a filtrov

Ak je fotopríslušenstvo, ktoré priamo vplýva na vašu kreativitu, sú to objektívy. Viem, že niektorí v tomto so mnou nesúhlasia, ale ja si za týmto tvrdením stojím. Uhol záberu, perspektíva a hĺbka ostrosti sú kreatívnymi vyjadrovacími prostriedkami fotografie, ktoré sú dané objektívom. Ak k tomu pridáme aj zväčšenie a priblíženie, ktoré sú skôr technického charakteru, dostaneme širokú paletu využiteľných vlastností objektívov.

Odporúčame:


Kým sa k ďalším objektívom dostanete, čo môže nejaký čas trvať, naučte sa naplno využiť to, čo máte k dispozícii. Seťák má takmer každý, ale len málokto ho dokáže naplno využiť. Pomôcť by vám mohol druhý článok, ten prvý vás možno rozladí, ale nenechajte sa znechutiť.

Odporúčame:

Poďme sa pozrieť na filtre. Aj keď dnes nemajú takú dôležitú funkciu ako v analógovej minulosti, sú niektoré, ktoré sa nedajú nahradiť počítačovým spracovaním fotografie. Použitie filtrov niekedy rozhoduje o tom, či fotografia bude dobrá, alebo vynikajúca. Bola by škoda, ak by vás absencia sklíčka v obrúčke mala deliť od zisku najvyššej méty.


Odporúčame:

Naučte sa pracovať s bleskom

Fotografia vzniká vďaka svetlu a blesk je jedným z jeho zdrojov. Nepočúvajte “profíkov” tvrdiacích, že s bleskom nikdy nebudete mať dobré fotografie. To by sme rovno mohli zrušiť ateliéry a celé hnutie Strobist. Aby vaše fotografie s bleskom boli dobré, musíte blesk ovládnuť. Ovládnuť jeho výkon, správne ho namiešať so stávajúcim osvetlením, vedieť ho smerovať a zmeniť jeho kvalitu. Vstavaný blesk dokážete tiež ovládnuť, ale nízky výkon a je pevne nasmerovaný dopredu. Preto ak sa chcete stať “pánmi svetla”, kúpte si výkonný externý blesk s otočnou výklopnou hlavou. Výrazný posun dosiahnete ak sa naučíte blesk odpaľovať mimo tela fotoaparátu. Kvalitu svetla zlepšíte príslušenstvom, rôznymi softboxami, bouncermi, difuzormi.

Odporúčame:

Nezanedbávajte rady a nebuďte leniví

Každý musí nejak začať a bez omylov to nejde. Ak sa spätne pozerám na svoje začiatky, najradšej by som sa naklonoval a nakopal sám seba do zadku za úplne zbytočné chyby. Nepočúval som vlastný rozum, nieto ešte cudzie rady. Načo je vám recept, keď napokon vynecháte niektorú prísadu alebo zameníte cukor za kypriaci prášok? Pritom mnohokrát ide o banality. Prekonať vlastnú lenivosť a použiť statív keď treba, vytiahnuť z brašne polarizačný filter, zacloniť tak ako sa má, vyčkať na správny okamih.

Od začiatku myslite kreatívne

Pri prechádzke mestom stretávam mnoho amatérskych fotografov, väčšinou turistov. Mnohí z nich majú veľmi slušné vybavenie, ale pri fotografovaní vôbec nepremýšľajú. Akonáhle niečo zaujímavé uvidia, okamžite stlačia spúšť. Nepremýšľajú nad tým, či z iného miesta nebude fotografia lepšia. Produkujú tak megabajty nezaujímavých fotografií. Nebuďte ako oni, nad každým záberom popremýšľajte. Fotografia má desiatky vyjadrovacích prostriedkov. Využívajte ich. Klaďte si otázky, ako daný objekt nafotiť zaujímavejšie, kreatívnejšie.

“Stojím na správnom mieste? Aké ohnisko objektívu a hĺbka ostrosti by boli najvhodnejšie? Nie je pozadie rušivé? Farebne alebo ČB? Nemám prísť inokedy?”

Nezanedbávajte postprocesing

Postprocesing (počítačové spracovanie fotografie) je neodmysliteľnou súčasťou digitálnej fotografie. Nasnímaná fotografia je polotovar. Prakticky každá fotografia, ktorú uvidíte v prestížnych internetových galériach, je menej, či viac upravená. Práve postprocesingom dotvoríte vlastný štýl.

Skúsení fotografi už pri fotografovaní premýšľajú o postprocesingu. Vizualizujú ako bude fotografia vyzerať po úprave a tomu prispôsobujú fotografovania. Vyžaduje to dlhú prax. Čím lepší budete v postprocesingu, tým ľahšie budete vizualizovať. Robili to aj majstri analógovej fotografie. Postprocesing nie je výmyslom digitálnej éry. Svoje by vedeli povedať takí velikáni fotografie, akými sú Ansel Adams, či Henry Newton. Ak ste puritáni a zastávate názor, že fotografie sa nesmie upravovať, tak ju neupravujte. Názor na fotografiu je vždy subjektívny, dôležitý je rešpekt. Uvedomiť si, že každý vníma fotografiu inak.

Skamaráťte sa s RAW-om

Každý lepší fotoaparát ponúka možnosť fotografovať do formátov JPG a RAW. JPG je najrozšírenejší fotografický formát, s ktorým sa stretávame dennodenne. Ľahko sa s ním pracuje a ľahko sa aj zdieľa. Má však svoje obmedzenia, najmä v možnostiach počítačového spracovania. RAW ponúka viac informácii a v počítači sa s ním dajú robiť priam zázraky. Od fotografa to vyžaduje, aby sa naučil s RAW-om pracovať. Kedysi to bolo doménou profesionálov, dnes je dostatok ľahko ovládateľných programov, kde úpravu zvládne aj amatér. Čím skôr sa naučíte s RAW-om pracovať, tým lepšie. Nezabudnite, že vo fotoaparáte si môžete nastaviť súčasné snímanie do obidvoch formátov. JPG môžete použiť okamžite a s RAW-om sa pohráte, keď na to dozreje čas.

Odporúčam:

Učte sa na vlastných chybách

Zo začiatku budete mať veľa odpadu. Veľa fotografii s technickými, ale aj kompozičnými chybami. Prv než ich vymažete, analyzujte ich. Zistite, kde ste urobili chybu a porozmýšľajte nad tým, ako sa jej v budúcnosti vyhnúť. Skúste sa každý deň niečo malého naučiť. Ak sa každý deň naučíte maličkosť, za rok sa naučíte 365 nových vecí a to už je slušná kopa vedomostí. Uvidíte, že budete robiť menej chýb.

Inšpirujte sa

Vyhľadajte na prestížnych portáloch ako fotografujú podobné motívy špičkoví fotografi. Aj ich fotografie analyzujte. Čo sa vám na nich páči, čo v nich funguje? Práca s farbami, svetlo, malá hĺbka ostrosti, kompozície, perspektíva, uhol záberu, motív? Nebojte sa kopírovať. Keď sa zlepšíte, nájdete si vlastný štýl.

Odporúčame:

Vykašlite sa na EXIF-y “zaručené” návody profesionálov

Vy máte svoju techniku a svoje možnosti. Len ťažko budete fotografovať s maslovo rozmazaným bokehom ako niekto, kto má full frame zrkadlovku s portrétnym objektívom za niekoľkotisíc EUR. EXIF je dobrá pomôcka, ale nevyčítate z neho aké boli svetelné podmienky a už vôbec nie osobný vklad fotografa.
 

Odporúčame:  5 pravidiel na zlepšenie fotografií 

Dôveruj, ale preveruj

Ako začiatočníci nemáte na výber a musíte do značnej miery dôverovať informáciám, ktoré vám poskytnú skúsenejší fotografi. Ich “zaručené” recepty by ste si mali preveriť. Preštudujte ich, analyzujte, modifikujte pre vlastné potreby.

Stanovte si ciele

Ak budete len pasívne vyčkávať, či sa nenaskytne zaujímavá príležitosť, nič nenafotíte. Musíte si stanoviť ciele. Byť aktívny a vyhľadávať príležitosti. Nemusí to byť nič komplikované ani nákladné. Veľa vhodných námetov máte všade okolo seba. Pozrite si našu Fotoškolu - Príbeh fotografie. Nájdete tam hneď niekoľko príkladov nenáročných, ale efektných projektov.

Majte oči a myseľ otvorené

Fotograf je ako ninja. Trpezlivý, pohotový a nič mu neunikne. Vidí veci, ktoré ostatní prejdú bez povšimnutia. Fotograf vidí motívy všade okolo seba. Vníma ich akoby cez objektív. Pozerá sa okolo seba, a aj bez fotoaparátu si predstavuje akú techniku by použil, odkiaľ by fotil, čo by urobil s fotografiou v počítači. Najlepšie na tom je, že môžete fotografovať bez fotoaparátu. Len vo vašej mysli. Vizualizáciu môžete trénovať kdekoľvek a kedykoľvek.

Odporúčame:

Vyhľadávajte dobré svetlo

Viem, že som vyššie povedal, že kompozícia je základ fotografie. Ale aj svetlo je základ fotografie. Jedno bez druhého neexistuje. Až spojením dobrého svetla a dobrej kompozície vznikne dobrá fotografia. Nemýľte si dobré svetlo s množstvom svetla. Kvalita svetla sa neudáva v luxoch. Vy musíte sledovať kvalitu svetla. Či je mäkké alebo tvrdé, z akého smeru ide, akú ma farbu. Nebojte sa fotografovať za tých najzvláštnejších svetelných podmienok. Vyhľadávajte prostisvetlo, zlé počasie, veľké kontrasty. Jednoducho situácie, ktoré sa zadajú ostatným ako nevhodné pre fotografovanie.

Odporúčame:

Fotografujte pre radosť

Mnohí pokročilí a profesionálni fotografi niekedy zabúdajú prečo fotografujú. Prečo sa rozhodli vziať fotoaparát do rúk? Pre radosť z fotografovania. Pre tie príjemne strávené chvíle s fotoaparátom v ruke, kedy beží mozog naplno, oči všetko pozorne sledujú, prst nervózne hladká spúšť. Niekedy ani výsledná fotografia nie je tak dôležitá ako samotná cesta k nej. Aj keď sa vám nedarí, nebuďte pesimistickí. Život nie je len o úspechu, ale aj o nezdaroch. Dopracovať sa k dobrej fotografii vyžaduje veľa práce a času. Je len na vás, či to bude trápenie, alebo zábava. Ak to zoberiete ako zábavu, nikdy sa z akcie nevrátite sklamaní, aj keby ste ani raz nestlačili spúšť.

Nemárnite čas

Život je krátky a cesta k fotografickej dokonalosti je nekonečná. Nemárnite čas bezduchými konverzáciami vo fóre ak môžete namiesto toho fotografovať. Chcete sa rozčuľovať, alebo si užívať chvíľky s fotoaparátom?

Prestaňte s hľadaním “svätého grálu fotografie”. Nejestvuje žiaden ideálny fotoaparát ani dokonalý objektív. Nestrácajte čas sledovaním syntetických testov šumu a rozlíšenia objektívov. Nemajú nič spoločné s praktickým fotografovaním. Pre skúsených sú určitým pomocným vodítkom pri výbere, ale dajte prednosť štatistike. Je nejaký fotoaparát alebo objektív odporúčaný častejšie ako ostatné? Sú referencie ostatných užívateľov výkonnosti kladné? Máte víťaza a môžete fotiť, miesto toho aby ste čakali na zázrak. Dobrá fotografia snímaná horšou technikou je lepšia ako žiadna. Boli by ste prekvapení, koľko zábavy sa dá užiť s lacným fotoaparátom, ak viete obísť jeho nedostatky. Keď ste začínajúci fotograf a vyberáte si z aktuálnej ponuky výrobcov, budete najskôr vy tým najslabším článkom vo fotografickom procese. Preto svoj čas a úsilie investujte do vzdelávania a praktického fotografovania.

Nenechajte sa odradiť

Ak neoplývate veľkým talentom, nebudú vaše prvé fotografie žiaden zázrak. Ak ich zverejníte na internete dočkáte sa v tom lepšom prípade zopár konštruktívnych kritik. Skôr vám pokročilí fotografi napíšu, že sa im fotka nepáči, riadne vás “zvozia” , ešte pravdepodobnejšie si vaše fotky ani nevšimnú. Nemajte im to za zlé. Denne pribúdajú desiatky nováčikov a nie je možné im venovať toľko pozornosti a času, akoby si zaslúžili alebo potrebovali. Prvé mesiace sú ťažké. Svoje miestečko na svetle si musíte vybojovať. Nečakajte, že sa nad vami niekto zľutuje. Buďte aktívny, pracujte na sebe, komunikujte. Ak je vo vás aspoň štipka talentu, výsledky sa určite dostavia. Hlavne nezabúdajte, že fotografujete pre seba, preto, že vás to baví. Radosť z fotografovania je dôležitejšia ako pozitívne kritiky.

Nezabudnite sa pochváliť

Príchod internetu a digitálnej fotografie sú za raketový nárast popularity fotografie. Jednoducho a rýchlo nám umožňujú prezentovať svoju prácu. Aj keď fotografujete hlavne pre seba, je škoda nepodeliť sa  s niekym o svoje zážitky, emócie, videnie sveta. Boli by ste prekvapení, koľko radosti môžu urobiť vaše fotografie. A nemusia byť špičkové, stačí ak je v nich niečo z vás. Spätná odozva vás môže motivovať k ďalšiemu intenzívnejšiemu fotografovaniu.

Pridajte sa k partii

“Ve dvou se to lépe táhne”. Pridajte sa k nejakej skupine fotografov, alebo si nájdite kamaráta - fotografa. Spoločne budete napredovať rýchlejšie. Navzájom si budete pomáhať a motivovať sa. Na škodu nie je ani možnosť požičiavať si navzájom techniku. Toto je jedna z najúčinnejších “metód” ako sa rýchlo zlepšiť.


Odporúčame : Mr. Fotoolympia

Workshopy áno, alebo nie?

Rozhodne áno. Na kvalitnom workshope sa za pár hodín naučíte to, čo by ste sami zisťovali mesiace. Viackrát som počul názor, že všetko sa dá nájsť v knihách a na internete. To je pravda. Ale kniha a ni internet k vašej výuke nebudú pristupovať individuálne. Dobrý lektor v krátkom čase zistí vašu fotografickú vyspelosť a prispôsobí tomu výučbu. Niekedy je to len o niekoľkých trikoch, ktoré fotograf nadobudol praxou a ktoré vás rýchlo vystrelia na do vyššieho levelu. Workshop je aj miesto pre nadviazanie kontaktov. Práve tu si môžete nájsť kamarátov, s ktorými budete aj ďalej spoločne fotografovať.

Dôležité je vybrať si ten správny workshop. Nehrnúť sa do “fotografujeme akt”, ak nemáte zvládnuté ani “začíname fotografovať so zrkadlovkou” a “základy svietenia v ateliéri”. Workshopov je dnes ako maku, viac ako fotografov, ktorí sa ich chcú zúčastniť. A nie všetky sú kvalitné. Ak sa dostanete na zlý workshop, nič sa nenaučíte, budete frustrovaný a na ďalší už nepôjdete. Preto je dôležité, aby ste si správne vybrali. Najlepšie na základe referencii od bývalých účastníkov.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
JohnNewton
2013-03-20 07:38:39
Jednoducho a zrozumiteľne vystihnutá celá podstata fotografovania pre začiatočníkov
 
Deusexmachina
2013-03-20 07:49:17
pridam este jednu vec: nestante sa otrokmi techniky. Vela zaciatocnikov sa upne na hardware, donekonecna diskutuju ci toto ano alebo nie, snimac, telo, objektivy, stativy...a na fotenie zabudnu. A potom otvaraju oci, ze niekto na kompakte za 20eur alebo starej filmovej sunke robi veci o akych ani nesnivali.
Nenamotavajte sa na techniku, je dolezita ale nie najdolezitejsia. Je to len prostriedok na dosiahnutie niecoho.
 
Lu.
2013-03-20 08:38:38
výborný článok ...ďakujem
 
seifi
2013-03-20 09:19:44
pochvala za takéto zhrnutie
 
mayko
2013-03-20 09:56:18
Je super mať to takto pokope. Ďakujem.
 
tomis.ales
2013-03-20 10:32:55
Super clanok!
Prvy, co som si dal medzi oblubene. Nie preto aby som si ho cital znovu a znovu, ale aby som bol schopny okopirovat link a dat ho notorickym vypytovacom.
 
Ejo
2013-03-20 10:36:29
A pre toto ľúbim túto stránku
 
Calex77
2013-03-20 10:40:18
Za seba velmi pekne dakujem za info v clanku a na stranke...
 
tHono
2013-03-20 11:13:03
perfektne zhrnutie toho co sa da najst na ephote,kazdy si tu najde svoje,dakujem
 
lubos hladky
2013-03-20 12:14:54
príspevok od: Deusexmachina
pridam este jednu vec: nestante sa otrokmi techniky. Vela zaciatocnikov sa upne na hardware, donekonecna diskutuju ci toto ano alebo nie, snimac, telo, objektivy, stativy...a na fotenie zabudnu. A potom otvaraju oci, ze niekto na kompakte za 20eur alebo starej filmovej sunke robi veci o akych ani nesnivali.
Nenamotavajte sa na techniku, je dolezita ale nie najdolezitejsia. Je to len prostriedok na dosiahnutie niecoho.
S tymto stebou suhlasim na 110 %.
Ale myslim si ze tomu to sa ziadny zaciatocnik neubrani. Mne dost dlho trvalo kym som to zistil.
 
spektrum
2013-03-20 13:12:19
ano, dôležitá je radosť z fotenia , dobre zhrnuté a potešili hlavne názory
 
markato1
2013-03-20 15:29:36
Vyborny clanok ,pekne vsetko zrozumitelne vysvetlene a zhrnute..
 
Ľuboš Capcara
2013-03-20 16:07:26
Na nete som nasiel vela workshopov no vsetky s v Bratislave, nema niekto skusenosti s tymi Kosickymi ?

Inac vdaka za clanok
 
Jerry C.
2013-03-20 21:14:28
5xP - poučné,pútavé,presné,podnecujúce - a nadovšetko potrebné !!!
vďaka za skvelú robotu !
a opýtam sa ,aj keď to tu už niekoľkokrát,pri predchádzajúcich tvojich článkoch odznelo :
Karol ,nechceš to vydať aj knižne ?
Budem prvý,čo si to kúpi
 
kigor
2013-03-21 06:33:11
Ďakujem za článok. Posúvam dcére. A samozrejme aj sebe
 
Daniel Urban
2013-03-21 18:00:58
,,V rukách držíte novučičký fotoaparát. Na objektíve ani smietka, displej bez šmúh, nikde žiaden škrabanček´´
Výstižný začiatok článku Akurát včera mi prišiel nový Nikon D300s a objektív 16-85
Inak super zhrnutie
 
tomeivan
2013-03-22 20:58:19
chcem sa spytat aky objektiv si mam kupit ked chcem foto uplne az do detajlov napr ludske oko a vlastnim canon eos 600D
 
Achnaton
2013-03-29 10:04:39
full perfect!!!!!dakujem pekne!
 
2017-01-01 08:20:55
príspevok od: tomeivan
chcem sa spytat aky objektiv si mam kupit ked chcem foto uplne az do detajlov napr ludske oko a vlastnim canon eos 600D
canon 5D m4 + Canon EF 2,8/100 L Makro IS USM
 
2017-01-01 09:00:34
príspevok od: Deusexmachina
pridam este jednu vec: nestante sa otrokmi techniky. Vela zaciatocnikov sa upne na hardware, donekonecna diskutuju ci toto ano alebo nie, snimac, telo, objektivy, stativy...a na fotenie zabudnu. A potom otvaraju oci, ze niekto na kompakte za 20eur alebo starej filmovej sunke robi veci o akych ani nesnivali.
Nenamotavajte sa na techniku, je dolezita ale nie najdolezitejsia. Je to len prostriedok na dosiahnutie niecoho.
nenamotavajte sa na techniku... no a o com to je? zaujimave kolko lajkov s dostal pritom si nic nenapisal...
 
Anton Kmeť
2017-01-01 10:35:24
Technika je dôležitá. Automatický režim často doplní "schopnosti" fotografa a ten sa môže venovať motívu. Nik nemôže povedať, že fotograf bude robiť lepšie fotografie lacným kompaktom. Samozrejme profík urobí hodnotnejšiu fotografiu plechovkou od paštéty, ako občasný fotograf drahou technikou. Na to, aby bol niekto profík treba ale veľa driny, alebo "len" talent.
 
poqy
2017-01-01 10:53:21
Odkazy na seťáky nefungujú?
 
2017-01-01 11:11:19
príspevok od: Anton Kmeť
Technika je dôležitá. Automatický režim často doplní "schopnosti" fotografa a ten sa môže venovať motívu. Nik nemôže povedať, že fotograf bude robiť lepšie fotografie lacným kompaktom. Samozrejme profík urobí hodnotnejšiu fotografiu plechovkou od paštéty, ako občasný fotograf drahou technikou. Na to, aby bol niekto profík treba ale veľa driny, alebo "len" talent.
talent na co? na ovladanie tej techniky alebo kreativita, schopnost rozpoznat ten moment a predstavivost?
ano s 20 eurovym fotoaparatom moze clovek ktory ma tie spravne schopnosti spravit dobru fotografiu, ale urcite nie prvotriednu fotografiu, vela ludi tu mudruje, ze s mydlom mozno spravit tiez dobru fotografiu a je tu vela takych ktory si kupia 20 eurovy fotoaparat a citia s ako profici...
ked modny navrhar na sijacej masine za 20 eur usije vecernu robu moze ist s nou na modnu prehliadku a zarucene bude mat uspech, ale tu robu usitu na masine za 20 eur urcite nemoze dat na predaj do modneho salonu...tak isto je to aj s fotografiou, profesionalny fotograf nemoze fotografovat produktovu fotografiu s fotoaparatom za 20 eur, ani svadbu ani reportaz.
 
bobo222
2017-01-01 12:10:01
Dobrý sumár!
 
Frantisek Dulik
2017-01-01 13:11:21
Vyvarujte sa najbanálnejších kompozičných chýb:

-naklonený horizont-

Vitaz WPY 2014

http://www.nhm.ac.uk/visit/wpy/gallery/2014/images/black-and-white/4873/the-last-great-picture.html

 
2017-01-01 15:40:03
príspevok od: Frantisek Dulik
Vyvarujte sa najbanálnejších kompozičných chýb:

-naklonený horizont-

Vitaz WPY 2014

http://www.nhm.ac.uk/visit/wpy/gallery/2014/images/black-and-white/4873/the-last-great-picture.html

tie pravidla neplatia vzdy, pravidlami sa riadi ten kto nema to videnie alebo cit pre fotografiu... pravidla su pre tych ktory sa boja pokazit zaber lebo ked dodrzis vsetky pravidla nepokazis to, ale ani nic svetoborne nevyprodukujes.
 
JohnNewton
2017-01-01 17:42:33
príspevok od: Frantisek Dulik
Vyvarujte sa najbanálnejších kompozičných chýb:

-naklonený horizont-

Vitaz WPY 2014

http://www.nhm.ac.uk/visit/wpy/gallery/2014/images/black-and-white/4873/the-last-great-picture.html

Tak toto je ten nevhodný príklad, ten horizont neide vyrovnať, vieme prečo, však ? Nepríde mi to ako úmysel, skôr ako z núdze cnosť Ale nejako zvlášť to neškodí..
 
JohnNewton
2017-01-01 17:47:23
príspevok od:
talent na co? na ovladanie tej techniky alebo kreativita, schopnost rozpoznat ten moment a predstavivost?
ano s 20 eurovym fotoaparatom moze clovek ktory ma tie spravne schopnosti spravit dobru fotografiu, ale urcite nie prvotriednu fotografiu, vela ludi tu mudruje, ze s mydlom mozno spravit tiez dobru fotografiu a je tu vela takych ktory si kupia 20 eurovy fotoaparat a citia s ako profici...
ked modny navrhar na sijacej masine za 20 eur usije vecernu robu moze ist s nou na modnu prehliadku a zarucene bude mat uspech, ale tu robu usitu na masine za 20 eur urcite nemoze dat na predaj do modneho salonu...tak isto je to aj s fotografiou, profesionalny fotograf nemoze fotografovat produktovu fotografiu s fotoaparatom za 20 eur, ani svadbu ani reportaz.
Že mnohé tie slávne a dnes vysoko cenené foto sú akosi z dôb dávno minulých ... nemali automatické ostrenie, ani meranie expozície a už vôbec nie bokeh Mali obsah, a niekdy ho získali až uplynutím mnohých rokov a dejinných súvislostí.
 
2017-01-01 18:00:31
príspevok od: JohnNewton
Že mnohé tie slávne a dnes vysoko cenené foto sú akosi z dôb dávno minulých ... nemali automatické ostrenie, ani meranie expozície a už vôbec nie bokeh Mali obsah, a niekdy ho získali až uplynutím mnohých rokov a dejinných súvislostí.
preco ma 80 rocny mercedes hodnotu milion eur? pritom co sa tyka kvality nema hodnotu ani 10 eur... ma historicku hodnotu a tak isto je to aj s fotografiou, jedine co maju je historicka hodnota... kazdy ma moznost fotografovat drevennou skatulkou s dierkou aj dnes ale kazdemu je jasne, ze nema ani najmensiu sancu.
 
JohnNewton
2017-01-01 18:09:59
príspevok od:
preco ma 80 rocny mercedes hodnotu milion eur? pritom co sa tyka kvality nema hodnotu ani 10 eur... ma historicku hodnotu a tak isto je to aj s fotografiou, jedine co maju je historicka hodnota... kazdy ma moznost fotografovat drevennou skatulkou s dierkou aj dnes ale kazdemu je jasne, ze nema ani najmensiu sancu.
A každý môže fotografovať super technikou 4 ľudí idúcich cez prechod. Akurát to už nebudú chlapci z Liverpoolu
 
2017-01-01 18:16:43
príspevok od: JohnNewton
A každý môže fotografovať super technikou 4 ľudí idúcich cez prechod. Akurát to už nebudú chlapci z Liverpoolu
ten fotograf co fotografoval ten moment na abby road mal spickovu techniku na tu dobu a keby cez ten prechod isli deti do skoly a nie beatles, nemala by ta fotografia ziadnu hodnotu ani za 100 rokov.
 
JohnNewton
2017-01-01 18:24:35
príspevok od:
ten fotograf co fotografoval ten moment na abby road mal spickovu techniku na tu dobu a keby cez ten prechod isli deti do skoly a nie beatles, nemala by ta fotografia ziadnu hodnotu ani za 100 rokov.
O tom práve hovorím, tak že čo vlastne z tej záplavy 100 mld. fotografií ročne bude mať hodnotu vyššiu ako ten Tebou spomínaný Mercedes za 10 USD o tých 50 rokov ? Ktorá foto na tomto webe ? Či ten zemiak predaný za 2 mil. USD ? Myslím, že ťažisko je stále na špičkovej reportážnej foto.
 
2017-01-01 18:31:06
príspevok od: JohnNewton
O tom práve hovorím, tak že čo vlastne z tej záplavy 100 mld. fotografií ročne bude mať hodnotu vyššiu ako ten Tebou spomínaný Mercedes za 10 USD o tých 50 rokov ? Ktorá foto na tomto webe ? Či ten zemiak predaný za 2 mil. USD ? Myslím, že ťažisko je stále na špičkovej reportážnej foto.
Johny, ved a co som ja pisal nieco ine? teraz seriozne neviem, ci sa mi snazis oponovat v niecom alebo iba tak tliachame.
 
JohnNewton
2017-01-01 18:33:37
príspevok od:
Johny, ved a co som ja pisal nieco ine? teraz seriozne neviem, ci sa mi snazis oponovat v niecom alebo iba tak tliachame.
No snažil som sa povedať, že s tou špičkovou technikou bez špičkového obsahu nebude špičková foto
 
2017-01-01 18:49:36
príspevok od: JohnNewton
No snažil som sa povedať, že s tou špičkovou technikou bez špičkového obsahu nebude špičková foto
ved som tiez pisal, ze treba k tomu aj kreativitu, schopnost rozpoznat ten spravny moment a predstavivost, tym vsetkym som chcel povedat, ze ani haselblad ani vzdelanie z cloveka nespravia profesionala pokial nema tie schopnosti a naopak ked ma tie schopnosti tak fotoaparat za 20 eur mu nepomoze k tomu aby dokazal spravit fotografiu do galerie.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované