Hore

Nočná fotografia I.

Nočná fotografia je obľúbený a atraktívny žáner. Veľa nadšených fotografov má však strach, že pri ťažkých svetelných podmienkach nedokážu nastaviť parametre fotoaparátu tak, aby dosiahli  uspokojujúce výsledky.

Digitálne fotoaparáty priniesli tomuto žánru výhodu okamžitej kontroly expozície. Fotograf priamo na mieste vyhodnotí zábery a môže ich hneď korigovať. Dáva tak širšie možnosti pre experimentovanie.

Pre snímanie nočných záberov je ideálna zrkadlovka, pekné zábery však vyhotovíte aj  kompaktom vyššieho radu s pokročilými expozičnými programami (P,S,A,M). Práve pri nočných záberoch sa výrazne prejavuje veľkosť a technológia snímača.

Najmodernejšie FullFrame zrkadlovky majú lepší dynamický rozsah a sú schopné zachytiť bohatšie poltóny. Pri porovnaní je viditeľný značný rozdiel v kvalite fotografií z FullFrame zrkadloviek oproti kompaktom a zrkadlovkám s menším snímačom založeným na technológii CCD alebo LiveMOS. 

Základom úspešnej nočnej fotografie je maximálne využitie všetkých obrazových informácií, ktoré je fotoaparát schopný zachytiť a správna voľba času snímania (využitie zvyškového svetla, počasia). Ak chcete zlepšiť vaše fotografie, posunúť ich na vyššiu úroveň, používajte kreatívne techniky, vyžívajte farbu svetla, pohyb objektov, filtre, dodatočné prisvetlenie bleskom alebo iným zdrojom svetla... Pri nočných záberoch fotograf využíva celú škálu ohnísk objektívov.

Zaznamenávajte si počas fotografovania poznámky o expozičných hodnotách, počasí, dobe fotenia, miesta fotenia atď. Neskôr to využijete, keď sa na svoje obľúbené miesto vrátite a budete môcť fotografovať bez zbytočného skúšania kompozície, expozície a hľadania ideálneho stanovišťa.

Základná výbava:

  • zrkadlovka alebo pokročilý kompakt
  • statív
  • káblová spúšť alebo diaľkové ovládanie


Doplnková výbava:

  • externý blesk
  • batéria
  • náhradný akumulátor
  • krytka hľadáčika
  • polarizačný filter
  • ND filter
  • hviezdičkový filter
  • informácie o západe slnka
  • hodiny, stopky
  • poznámkový blok, pero

Rôzne typy káblových, infračervených alebo rádiových spúští.

Aj keď sa pri nočných záberoch používajú hlavne širokouhlejšie objektívy, v niektorých situáciách
sa uplatnia aj teleobjektívy.

Nastavenie fotoaparátu

ISO

Napriek nízkej miere osvetlenia volíme čo najnižšie ISO. Tým predídeme zvýšenej miere šumu. Vo fotoaparáte aktivujeme potlačenie šumu pri dlhých expozíciách. Pozor táto funkcia výrazne predĺži čas spracovania fotografie vo fotoaparáte. Ak potrebujete byť "akčnejší", túto funkciu vypnite a šum odstraňujte až v počítači. Pri nižšom ISO je aj dynamický rozsah najväčší.

Porovnanie šumu pri rôznych hodnotách ISO. Snímané fotoaparátom Nikon D300. Kvalitný snímač
CMOS umožňuje bez problémov snímať až do ISO 1600, oproti ISO 200 už však prechody nie sú také
plynulé. Väčšina amatérskych fotoaparátov so snímačom CCD alebo LiveMOS takú kvalitu nedosahuje
a pri voľbe citlivosti treba byť opatrný.

Nárast šumu je väčší v tieňoch ako vo svetlách.

Expozičný program

Expozičný režim zvoľte manuálny (M) alebo predvoľbu clony (A). Meranie expozície nastavte podľa charakteru osvetlenia scény. Väčšinou je potrebné expozíciu korigovať na základe vyhodnotenia histogramu a zobrazenia prepalov. Pre istotu zosnímajte viacero záberov s rôznou expozíciou.

Bracketing + HDR

Použite funkciu korekcie expozície alebo funkciu automatickej odstupňovanej expozície (bracketing). Čoraz obľúbenejšia je fotografie s veľkým dynamickým rozsahom (HDR) a práve v nočnej fotografii nájde svoje uplatnenie. Nočná scéna častokrát obsahuje výrazné jasové rozdiely. Pouličná lampa má mnohonásobne vyšší jas ako neosvetlený kút. Zosnímanie viacerých záberov rovnakej scény s rôznou expozíciou a ich zloženie v počítači umožní vyhotoviť fotografiu s veľkým dynamickým rozsahom, ktorý za obvyklých okolností snímač nezachytí. Ak chcete využiť tento postup, musíte mať nastavenú pevnú clonu a meniť len expozičný čas. Nemeňte ani zaostrenú vzdialenosť!

RAW, JPG, TIFF

Zvoľte súborový formát RAW. Dosahuje väčšiu bitovu hĺbku, tak zachytí väčší dynamický rozsah a množstvo odtieňov. Pri jeho spracovaní sa dá využiť väčšie množstvo dát na zachránenie prepalov a zlepšenie prekreslenia tieňov. Zároveň je možné nastaviť vyváženie bielej aj dodatočne.

Najvyššiu kvalitu dosiahnete len pri nastavení nízkej citlivosti a plnom využití formátu RAW. Ďalšou podmienkou je dokonalé zvládnutie práce s automatickým a ručným zaostrovaní, manuálnym expozičným programom a nastavením vyváženia bielej.

Ak sa rozhodnete snímať do formátu JPG alebo TIFF, odporúčam nastaviť farebný priestor Adobe RGB (obsahuje viac odtieňov farieb ako sRGB). Nastavte nízky kontrast, zachytíte tak väčší dynamický rozsah. Mieru saturácie a doostrovania zvoľte strednú alebo nižšiu. Kontrast a saturáciu si neskôr nastavíte v počítači.

WB - vyváženie bielej

Vyváženie bielej voľte kreatívne. Ak chcete mať fotografie farebne neutrálne zvoľte WB podľa zdroja osvetlenia. Ak však chcete využiť farebnú zložku svetla, nastavte vyváženie na denné svetlo. Žiarivkové svetlo bude zelené, žiarovkové a halogénové oranžové. S vyvážením bielej môžete experimentovať a dosiahnuť tak zaujímavé farebné posuny.

Vľavo WB - denné svetlo, vpravo Auto WB.

Táto fotografia Nového mostu vznikla cca 40 minút po západe slnka. Vyváženie bielej bolo
prednastavené na denné svetlo. Tým sa zvýraznila farba oblohy a svetelných zdrojov.
Olympus E-30 + 12-60/2,8-4, 20 s., F20, ISO200.

Zaostrovanie

Za dostatočného osvetlenia nemusí byť s automatickým zaostrovaním problém. Uvedomte si, že budete snímať zo statívu a ak vám zaostrovací senzor neprekrýva hlavný objekt, musíte najskôr zaostriť a potom vrátiť fotoaparát, vzhľadom na kompozíciu, do správnej polohy. Ak vyhotovujete viacero záberov s rovnakou kompozíciou, najprv zaostrite a potom prepnite fotoaparát na manuálne zaostrovanie, aby vám po stlačení spúšte nepreostroval.

Pokročilí fotografi využívajú skôr manuálne zaostrovanie. Pri snímaní s vyššou clonou využijete znalosť o hyperfokálnej vzdialenosti a hĺbke ostrosti pri danej clone. Predídete tak rozmazaniu záberov vinou nesprávneho zaostrenia.

Ak ste majiteľom iPhonu, môžete si stiahnuť aplikáciu DOF Master pre výpočet hĺbky ostrosti a hyper-fokálnej vzdialenosti. Užitočná je aj aplikácia Sun and Moon, ktorá na základe dátumu a GPS údajov ukáže kedy vychádza/zapadá slnko či mesiac. Viete tak, kedy máte byť na mieste fotografovania, aby ste využili zvyškové svetlo. Na stránkach dofmaster.com nájdete aj online kalkulátor pre výpočet hĺbky ostrosti.

Meranie expozície

V súčasných zrkadlovkách existujú väčšinou tri spôsoby merania expozície: viaczónové (štandardne prednastavené), integrálne a bodové. Podľa modelu sa rôzni spôsob vyhodnocovania údajov získaných meraním. Niektoré fotoaparáty majú tendenciu zabraňovania prepalov, iné sa snažia o lepšie prekreslenie tieňov. V týchto prípadoch treba automatiku korigovať. Niekedy stačí silnejší svetelný zdroj namierený do objektívu a automatika záber výrazne podexponuje. 

Začiatočníci a stredne pokročilí nemusia s výberom spôsobu merania experimentovať. Najlepšie je ak sa budú riadiť zobrazením fotografie na displeji a budú využívať zobrazenie histogramu a prepalov.

Ak ešte neovládate exponometriu, riaďte sa meraním prístroja, zobrazením histogramu a prepalov. Využite funkciu odstupňovanej expozície (bracketing). Obraz na LCD displeji fotoaparátu býva väčšinou nepravdivý, častokrát svetlejší ako je skutočná fotografia.

Pre exaktné meranie expozície je najlepšie použiť bodové meranie. Zmerať najjasnejšie svetlá a najtmavšie tiene a podľa dynamického rozsahu snímača zvoliť ideálnu hodnotu expozície. V prípade veľkého rozsahu jasov dostaneme z takéhoto merania  hodnoty pre nastavenie jednotlivých expozícii pre HDR fotografiu.

Intervalometer

Niektoré fotoaparáty a profesionálne káblové spúšte obsahujú funkciu Intervalometru. Intervalometer umožňuje vyhotovovať sériu záberov v prednastavených časových rozostupoch. Ak máte zvolenú kompozíciu, ktorú nechcene meniť a fotografujete sériu záberov pri rôznom svetle (aby ste si neskôr vybrali ten s najlepšou svetelnou atmosférou), intervalometer bude namiesto vás exponovať zábery. Časový rozdiel medzi expozíciami a počet záberov je nastaviteľný.

Fotografovanie

Pred každou expozíciou skontrolujte, či sú na statíve/hlave dotiahnuté všetky ovládacie prvky, aby sa vám počas expozície napríklad nesklopila hlava statívu. Ľahší statív zaťažte, na stredovej tyči je väčšinou háčik, na ktorý môžete zavesiť brašnu. Zvoľte si dobré stanovisko tak, aby sa vám neroztriasol fotoaparát vplyvom okoloidúcich áut. V prípade silnejšieho vetra je fotografovanie problematické aj s ťažkým statívom, niekedy dokonca nemožné. Vtedy sa snažte nájsť stanovisko v závetrí.

 

Minimalizujte otrasy fotoaparát správnym výberom stanoviska, kvalitným statívom a využitím
samospúšte, diaľkovej spúšte a predsklopenia zrkadla.

Ak má váš fotoaparát funkciu predsklopenia zrkadla, použite ju. Určite použite káblovú spúšť prípadne infračervenú. Výhodou káblovej spúšte je funkcia aretácie stlačenia spúšte pre exponovanie časov dlhších ako 30 sekúnd v režime Bulb (B). Drahšie káblové spúšte majú LCD displej  pre pohodlné nastavovanie oneskorenia spúšte, intervalometra... Ak nemáte diaľkovú spúšť, použite funkciu samospúšte, eliminujete tak chvenie spôsobené stlačením spúšte.

Pri meraní expozície a exponovaní by mal byť hľadáčik zakrytý, krytku nájdete v balení fotoaparátu alebo jednoducho zacloňte hľadáčik rukou. Pri práci v tme sa vám zíde baterka. Pri snímaní nočných záberov využijete funkciu zobrazovania expozičných údajov a nastavení na zadnom displeji. Pri dostatočne osvetlených objektoch aj funkciu Live View.

Fotoaparát by ste mali dokonale ovládať, v tme je neustále prestavovanie parametrov náročné. Baterka vám bude nápomocná. Po každej zmene stanovišťa si prekontrolujte nastavenie zaostrovania, WB, korekcie expozície a expozičných hodnôt.

Fotoaparáty mávajú pri automatickom zaostrovaní pri nízkej hladine osvetlenia problémy a častejšie budete musieť zaostrovať ručne. Naučte sa využívať hyperfokálnu vzdialenosť pre maximálnu hĺbku ostrosti.

Ak chcete vytvoriť okolo bodových svetelných zdrojov hviezdičky, použite trikové filtre. V ponuke sú s rôznym počtom lúčov, ktoré sa vytvoria okolo svetelného zdroja (2-16). Nevyhýbajte sa ani použitiu polarizačného filtra, odstraňuje odlesky zo striech, výkladov, mokrej dlažby a pod.

V pokračovaní fotoškoly si povieme viac o tom, ako fotografovať konkrétne motívy.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Bpali
2009-03-13 14:34:35
uz sa tesim na pokracovanie...dakujem Karol,velmi poucne
 
peto94
2009-03-13 14:39:53
chcem sa spytat ci existuje dialkova/kablova spust aj na UZ canon s5is???
a este...neviem si na spominanom fotoaparate vypnut nieco taketo...´ked mam expo napr:15sek po odfoteni mi este dalsich 15sek fotak nieco robi´asi je to redukcia sumu alebo take nieco...DAKUJEM:)
 
slavmiro
2009-03-13 14:43:15
chcem len potvrdit pouzitie samospuste. Je v cene aparatu a stale po ruke.. :) Stativ samozrejme nutnost.
 
E-Peter
2009-03-13 14:43:44
paradny clanok a obvzlast uzitocny pre sutaz. Dik Karol ;)
 
maRmaRko
2009-03-13 14:46:55
Super. už sa teším keď budú teplejšie večery.. aby som mohol ísť z teórie do praxi..

ďakujem :)
 
martin.jakubik
2009-03-13 15:22:12
´Ak ste majiteľom iPhonu, môžete si stiahnuť aplikáciu DOF Master pre výpočet hĺbky ostrosti a hyper-fokálnej vzdialenosti.´
pre vsetkych ostatnych je tu program Photographer´s Screwdriver, funguje na mnohych mobiloch a je zadarmo.
http://curved-light.net/software/
 
duroslav
2009-03-13 15:22:19
Neroztrasie sa foťák, keď predchádza naokolo električka (týka sa posledného obrázku)?
 
duroslav
2009-03-13 15:22:50
Pardon, myslel som predposlený obrázok.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-03-13 15:29:34
U kompaktov a ultrazoomov skor neosporucam vypinat redukciu sumu. Ak mas navod, tak ku koncu by mal byt zoznam prislusenstva. Myslim, ze podporuje len infracervenu spust.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-03-13 15:32:00
príspevok od: duroslav
Neroztrasie sa foťák, keď predchádza naokolo električka (týka sa posledného obrázku)?
S tym som problem nemal, mam aj par zaberov s elektrickou. Problem je hlavne z mostami. Napr. Novy most sa trasie velmi, na lavkach pre chodcov sa takmer neda fotit. Vtedy odporucam snimat medzi polnocou a ranom, kedy nechodi doprava, ale zase chyba zvyskove svetlo.
 
bear
2009-03-13 15:45:16
príspevok od: Karol Srnec
S tym som problem nemal, mam aj par zaberov s elektrickou. Problem je hlavne z mostami. Napr. Novy most sa trasie velmi, na lavkach pre chodcov sa takmer neda fotit. Vtedy odporucam snimat medzi polnocou a ranom, kedy nechodi doprava, ale zase chyba zvyskove svetlo.
Odporucam teraz stary most, odkedy tam mozu chodit len autobusy sa da spravit bez problemov foto bez otrasov, staci vystriehnut, cas ked neprecadza ziadny autobus.
 
izzino
2009-03-13 16:42:55
A este ze na co je kritka hladacika. No na zakritie to rozumiem, ale ma to nejake vazne opodstatnenie?
Vyborny clanok zase, Karol.
 
duroslav
2009-03-13 16:52:29
Cez hľadáčik sa ti môže dostať svetlo na expozimeter a to môže ovplyvniť meranie expozície, pokiaľ nefotíš v manuálnom režime samozrejme.
 
zezo
2009-03-13 16:57:09
Vyborny clanok, nieco som uz vedel, nieco nie. Tesim sa na 2hu cast :-)
 
2009-03-13 17:57:20
pri dlhych niekolko minutovych az hodinovych expoziciach sa Ti moze dostat falosne svetlo zozadu do sachty cez hladacik a ovplyvnit vysledny nasnimany obraz, opravte ma prosim, ak to je nespravne
 
hmphoto
2009-03-13 21:49:01
dobre sa to čítalo, a taktiež je zaujímavá aj fotodokumentácia
 
TermiT
2009-03-13 22:13:40
príspevok od:
pri dlhych niekolko minutovych az hodinovych expoziciach sa Ti moze dostat falosne svetlo zozadu do sachty cez hladacik a ovplyvnit vysledny nasnimany obraz, opravte ma prosim, ak to je nespravne
Málo pravdepodobné, počas expozície je predsa zrkadlo vyklopené, teda bráni svetlu prejsť do šachty. Problém je hlavne v tom, ako povedal duroslav, že sa ti cez hladáčik môže dostať svetlo na expozimeter, ktorý sa zväčša nachádza v oblasti okolo hranolu a teda ti môže ovplyvniť zmeranie skutočného osvetlenia na scéne.
 
bear
2009-03-14 09:46:12
príspevok od: TermiT
Málo pravdepodobné, počas expozície je predsa zrkadlo vyklopené, teda bráni svetlu prejsť do šachty. Problém je hlavne v tom, ako povedal duroslav, že sa ti cez hladáčik môže dostať svetlo na expozimeter, ktorý sa zväčša nachádza v oblasti okolo hranolu a teda ti môže ovplyvniť zmeranie skutočného osvetlenia na scéne.
Zrkadlo je sice vyklopene, ale je to polopriepustne zrkadlo. Svetlo co prichadza cez objektiv sa na nom rozdeluje. Cast sa odraza do hladacika a cast sa na mensom (po sklopeni neprekryje celu matnicu) zrkadle co je za nim odrazi na zaostrovacie senzory. Ak mas za fotoaparatom nejaky zdroj svetla (slnko, poulicnu lampu, alebo si svietis baterkou na fotoaparat aby si videl na ovladacie prvky, dokaze to dost vyrazne ovplyvnit expoziciu a vyslednu fotku.
 
Ferrens
2009-05-01 13:47:16
Velmi pekne, kedy bude pokracovanie?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-05-01 13:51:48
príspevok od: Ferrens
Velmi pekne, kedy bude pokracovanie?
Tak to uz bolo.
http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-skola/zaciname-s-fotografovanim/nocna-fotografia-II-mesto/
 
Matej1
2012-11-25 17:41:31
VElmi dobrý článok
 
Michal Kšinant
2013-12-16 10:35:03
Dakujem velmi pekne za clanok. A s radostou mozem ist experimentovat s nocnym fotenim.
 
MarioDurec
2014-03-04 13:08:55
veľmi dobrý článok, ďakujem...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované