Vonku fúka. Vietor sa výraznými poryvmi opiera do okien. Za nimi vo svetle pouličnej lampy vidím klátiace sa konáre stromu, ktoré podchvíľou pustia ďalší a ďalší list. Som presvedčený, že ich ráno pod javorom nenájdem.
Od dverí na chodbu počuť monotónnu ale príjemnú píšťalku. Vietor sa dobíja aj
na chodby domu a cez vetracie šachty si hudie svoju jesennú pesničku. Ráno je však úplne iné, ako som čakal. Vietor sa utíšil, slnko zalialo krajinu a pod stromami je bohatá nádielka farebných listov.
Romantika? Melanchólia? Tak trochu, ale aj očakávanie a nádej. Každé ročné obdobie so sebou prináša pekné veci a preto sú pre mňa prelomy medzi ročnými obdobiami aj očakávaním. Aj jeseň so sebou prináša otázky a očakávania. Aká bude zima? Lyžovačky, zimné túry a fotovýlety?
No zároveň je zamyslením nad jeseňou života. Aspoň u mňa sa november nesie v znamení sviečok a dáva mi obrovský priestor pre premýšľanie. Rád sledujem ľudí, ktorí navštevujú cintoríny. Na niektorých badať čerstvý smútok, na niektorých melanchóliu, na ďalších rezervovanosť a na iných túžbu, či dokonca očakávanie a radosť. Zoči-voči smrti sa človek nechá unášať svojimi emóciami viac. Preto sa niektorí cintorínom vyhýbajú širokým oblúkom.
Tento krátky článoček vás však vyzve, aby ste urobili pravý opak. Cintoríny sú totiž nielen miestom na zamyslenie, ale v tomto čase sú to jedny z najfotogenickejších miest. Od možnosti zachytiť emócie, cez zaujímavé detaily v ešte zaujímavejšom svetle. Tento článoček nemá slúžiť ako kompletný technický článok o fotografovaní v jeseni, ani to nie je komplexný návod na zachytenie jednej témy. Za úlohu má upriamiť vašu pozornosť na motívy, ktoré môžu spestriť vaše jesenné portfólio a mnohým z vás ponúknuť aj zamyslenie sa nad jeseňou
Farebne
Vyberte sa teda podvečer, keď už na krajinu padá súmrak a intenzita denného svetla sa vyrovnáva s tou, ktoré vyžarujú sviečky.
Pri fotografovaní statických scén pre maximálnu kvalitu fotografií zvoľte nízke hodnoty citlivosti ISO a objektív spokojne pricloňte, ak chcete väčšiu hĺbku ostrosti. V tejto chvíli sa samozrejme musíte popasovať s dlhším časom závierky Niekedy budete musieť použiť aj niekoľko sekundovú expozíciu. Statív je v prípade takého fotografovania nevyhnutnosťou.
foto: Karol Snec | foto: Karol Srnec |
Naopak, ak chcete sústrediť pozornosť na jeden objekt, objektív odcloňte. Pri dobre osvetlených miestach na cintorínoch a so svetelným objektívom môžete dosiahnuté časy závierky „udržať v ruke". Možno budete musieť zvýšiť citlivosť ISO, ale dnešné prístroje v pohode zvládajú citlivosť 1600 i viac. Ak sa chcete predsa len poistiť proti roztraseniu záberov a nechcete stratiť mobilitu, či nechcete byť príliš nápadní, vezmite si monopod. V prípade núdze môžete položiť fotoaparát na blízky kameň alebo pomník. Strácate tým však možnosť ľubovoľnej kompozície.
foto: Karol Srnec |
foto: Karol Srnec |
Vyváženie bielej (WB) môžete nastaviť na žiarovku - dosiahnete tak prirodzenejšie podanie svetla zo sviečok, no možno tým potlačíte atmosféru tepla. Nám sa najviac osvedčilo vyváženie bielej na denné svetlo. Vtedy sa zvyškové denné svetlo odrazené od oblohy javí ako modré, keďže je „chladnejšie" ako typické denné svetlo. Svetlo sviečok je naopak oveľa teplejšie a preto sa nálada nestráca ale naopak zvyšuje. Sviečky tak pôsobia veľmi útulne a zamatovo teplo v chladnom okolí. Nehovoriac o tom, že kombinácia dvoch doplnkových farieb - modrej a žltooranžovej pôsobí viac ako atraktívne.
foto: Dominik Bugár |
foto:Dominik Bugár | foto: Dominik Bugár |
foto: Dominik Bugár |
Čiernobielo
Niektoré námety, kde vyniká štruktúra alebo sú v tradičnom prostredí si pýtajú čierno-bielu interpretáciu. Či už priamo na mieste alebo doma v počítači, nezabudnite si vyskúšať aj túto možnosť.
foto: Dominik Bugár |
foto: Dominik Bugár | foto: Dominik Bugár | foto: Karol Srnec |
Čiernobiela fotografia poukazuje na obsah, tvary a formy. Preto viac abstrahuje a ešte viac pobáda k zamysleniu, keďže nie sme rozptyľovaní farbami. Tie v prípade novembra navodzujú skôr romantiku, nehu alebo melanchóliu. Čiernobiela fotografia tiež melanchóliu, no ešte viac realitu smrti prípadne strach, smútok.
Pri západe a východe
Naopak, ak chcete jemnejšie podanie dušičkových námetov, vyberte sa v zlatej hodinke, keď pomníky a okolie zalieva bočné teplé slnečné svetlo. Aj staré pomníky vyznejú v tomto osvetlení jemnejšie a tiež zaujímavo.
foto: Dominik Bugár |
foto: Dominik Bugár |
foto: Karol Srnec |
foto: Karol Srnec |
Okolie
No a nezabudnite si všímať okolie, ktoré hrá všetkými teplými farbami, aké sa v prírode dokážu vyskytnúť. Aj na ceste na cintoríny, do domovov, kde máte blízkych, určite nájdete veľa námetov, ktoré stoja za krátke zastavenie a vytiahnutie fotoaparátu. Či už to budú náboženské alebo prírodné motívy na vidieku alebo aj mestské scenérie.
foto: Julo Kotus |
foto: Julo Kotus |
foto: Julo Kotus | foto: Julo Kotus |
foto: Julo Kotus | foto: Julo Kotus |
foto: Julo Kotus |
foto: Julo Kotus |
Záver
No a na záver niekoľko praktických rád. Buďte opatrní. Cesty budú plné sviatočných šoférov, ktorí vytiahnu autá pár krát v roku. Jedno z týchto období sú práve sviatky zosnulých.
Buďte tolerantní a nevtieraví, niektorí ľudia môžu prežívať čerstvý smútok nad nedávnou stratou blízkeho človeka, nerobte záber za každú cenu. Zachovajte si jemnocit. Fotografujte otvorene, nech vás ľudia vidia a nech majú možnosť odmietnuť, ak by sa im to nepáčilo. Ochránite tým seba aj ich. Ak prejavia nevôľu, prestaňte ich fotografovať.
No a nakoniec na tieto miesta patrí aj nejaká tá úcta a nevtieravosť. Fotografovanie v hlučnej partii, neviazaný smiech či pokrikovanie po cintoríne neprospejú ani k našej reputácii fotografov a všetci to potom budeme mať ťažšie, nehovoriac o tom, že naozaj môžeme svojim správaním vyrušiť ľudí z ich principiálnych myšlienok, pocitov, čo tiež nie je príjemné.
Vyzbrojme sa teda jemnocitom, toleranciou no zároveň odvahou. Oblečme si teplé svetre a bundy, nabime akumulátory a poďme na to.
Rád by som sa poďakoval Karolovi a Dominikovi za ich fotografie k tomuto článku.