O stabilizácii obrazu

Stabilizácia obrazu je dnes neodmysliteľnou súčasťou technických vymožeností, ktoré nám uľahčujú fotografovanie.

Stabilizácia obrazu je dnes neodmysliteľnou súčasťou technických vymožeností, ktoré nám uľahčujú fotografovanie.

Rozoznávame mechanickú a elektronickú stabilizáciu. Elektronická stabilizácia využíva plochu snímača s väčším počtom bodov, ako sa použije na záznam fotografie alebo videa. Body naviac sa použijú práve pre stabilizáciu obrazu. I keď je elektronická stabilizácia funkčná, nie je tak účinná ako mechanická, naviac dochádza k orezu obrazu, keďže pri nej nemôžeme použiť celú plochu snímača na zaznamenanie obrazu. V pokročilých fotoaparátoch sa používa zriedkavo a aj to pre stabilizáciu videa. My sa budeme venovať stabilizácii mechanickej.

Mechanická stabilizácia obrazu sa rieši dvomi spôsobmi. Tým prvým je použitie pohybu časti optickej sústavy objektívu. V druhom prípade je stabilizácia riešená pohybom snímača. Obidva spôsoby sú veľmi účinné. Niektoré fotoaparáty dokonca dokážu kombinovať obidva druhy stabilizácie, vďaka čomu dosahujú vynikajúce výsledky stabilizácie obrazu. Dnešným štandardom je stabilizácia s účinnosťou okolo 4EV. Vďaka stabilizácii fotíme dnes úplne inak ako v minulosti. Z mojej vlastnej praxe môžem spomenúť fotenie s Olympusom OM-D E-M1 Mark II a objektívom M.Zuiko 12-100/4 PRO IS. Teraz je to zostava s najúčinnejšou stabilizáciou na trhu, využívajúca predstabilizovanie obrazu objektívom a dostabilizovanie 5-osou stabilizáciou snímača. Účinnosť je až 6,5EV, čo umožňuje fotiť časmi okolo 2 - 3 sekúnd, na internete natrafíte na borcov, ktorým sa podarili ostré fotky s časom okolo 10 sekúnd!

Jednotka optickej stabilizácie používaná v objektívoch Nikon.

Iný spôsob stabilizácie obrazu. Niektoré firmy používajú pre stabilizáciu obrazu posun snímača. Výhodou je, že stabilizácia funguje s akýmkoľvek objektívom.

Aktuálne najúčinnejšia je duálna stabilizácia obrazu kombinujúca stabilizáciu v objektíve so stabilizáciou snímača.

Čísla sú pekné, čo to ale v praxi znamená? Pri fotografovaní z ruky, bez použitia statívu, sa od istého expozičného času prejavuje, že fotoaparát…

2017-09-11 09:58:24
Moja osobna skusenost je, ze pravidlo z filmovej doby, o case rovnom prevratenej hodnote ohniskovej vzdialenosti, dnes uz neplati. Mame vyssie rozlisenie aj senzorov aj objektivov a pri nestabilizovanom objektive treba nastavit polovicny cas ako vyplyva z tohto pravidla. Teda pre 50 mm nastavujem 1/100. Ale mozno mam len Parkinsona

blahoslav J B Art
2017-09-11 11:17:28
príspevok od: z80
Moja osobna skusenost je, ze pravidlo z filmovej doby, o case rovnom prevratenej hodnote ohniskovej vzdialenosti, dnes uz neplati. Mame vyssie rozlisenie aj senzorov aj objektivov a pri nestabilizovanom objektive treba nastavit polovicny cas ako vyplyva z tohto pravidla. Teda pre 50 mm nastavujem 1/100. Ale mozno mam len Parkinsona
Parkinson je FF alebo APS-C?

jardodo
2017-09-11 13:42:29
príspevok od: blahoslav J B Art
Parkinson je FF alebo APS-C?
Ak si nevieš spomenúť, bude to Alzheimer..

lubortomis
2017-09-11 18:01:02
príspevok od: z80
Moja osobna skusenost je, ze pravidlo z filmovej doby, o case rovnom prevratenej hodnote ohniskovej vzdialenosti, dnes uz neplati. Mame vyssie rozlisenie aj senzorov aj objektivov a pri nestabilizovanom objektive treba nastavit polovicny cas ako vyplyva z tohto pravidla. Teda pre 50 mm nastavujem 1/100. Ale mozno mam len Parkinsona
s tým Parkinsonom je nás asi viacej

duves
2017-09-12 07:05:04
príspevok od: z80
Moja osobna skusenost je, ze pravidlo z filmovej doby, o case rovnom prevratenej hodnote ohniskovej vzdialenosti, dnes uz neplati. Mame vyssie rozlisenie aj senzorov aj objektivov a pri nestabilizovanom objektive treba nastavit polovicny cas ako vyplyva z tohto pravidla. Teda pre 50 mm nastavujem 1/100. Ale mozno mam len Parkinsona
ruky sa trasu napr. aj alkoholikom, teda zavislym od alkoholu, ak majú "absťák".

z80
2017-09-12 09:37:15
príspevok od: duves
ruky sa trasu napr. aj alkoholikom, teda zavislym od alkoholu, ak majú "absťák".
Ja radsej ostanem u toho Parkinsona . Alebo si nalejem ?

duves
2017-09-12 10:46:36
ak si naleješ, prestanu sa ruky triasť a otvorí sa aj nova dimenzia fotografickej predstavivosti

z80
2017-09-12 13:42:08
príspevok od: duves
ak si naleješ, prestanu sa ruky triasť a otvorí sa aj nova dimenzia fotografickej predstavivosti
V podstate nepotrebujeme ani stabilizaciu, staci nam viacej pit

duves
2017-09-12 14:28:07
príspevok od: z80
V podstate nepotrebujeme ani stabilizaciu, staci nam viacej pit
No musí sa piť s mierou. Ja nosim vo vrecku krajčírsky meter.