Hore

Ostrá fotka bez statívu II.

Buď svetlo

Rozmazanie fotografie je spôsobené pohnutím fotoaparátu počas dlhého expozičného času a ten zase priamo súvisí s množstvom svetla. Ak nechceme použiť statív, potrebujeme viac svetla pre rýchlejší čas závierky. Ako získať viac svetla? Buď si naň počkáme, nájdeme ho alebo vytvoríme.

Čakať na svetlo sú zvyknutí hlavne krajinkári, ale iste tento fenomén poznajú všetci fotoamatéri. Ani makro alebo kamarátky nepôjdeme bežne fotiť, keď už slnko dávno zapadlo, alebo ešte nevyšlo.

Nájsť existujúce svetlo je o čosi jednoduchšie. Ak  fotíme v interiéri, treba objekty presunúť tak, aby na ne dopadalo čo najviac slnečného svetla. Pre fotografa je samozrejme najlepšie mať okno za chrbtom. V noci sa zase oplatí vyhľadať najbližšiu žiarovku alebo pouličnú lampu. Nezabúdajme, že fotoaparát je oproti našim očiam menej citlivý na svetlo. Hoci sa nám môže zdať, že pod lampou alebo pri okne je iba o minimum viac svetla ako o niečo ďalej od nej, pre fotoaparát je to obrovský rozdiel.

Hmla. Olympus Mju II, Fuji Superia X-Tra 800. Pouličné osvetlenie pri vysokej citlivosti ešte stačí.

Ak je svetla napriek všetkému málo, alebo nám svojou charakteristikou nevyhovuje, musíme použiť vlastné. Najdostupnejším zdrojom je blesk vstavaný vo fotoaparáte. Dnes už je väčšina fotoaparátov dokáže vyhotoviť bleskom nasvietené snímky bez problémov, ktoré sa v minulosti často objavovali (podexpozícia, preexpozícia - vypálenie, červené oči, zlá synchronizácia, ...). Oplatí sa však prečítať si manuál a zistiť, aké má náš fotoaparát režimy blesku a korekcie.

07/07/07. Nikon D200, Sigma 70-300 APO DG Macro, 1/160, f/4,5, ISO 500, Nikon SB-800. Odrazené
svetlo blesku vytvorilo dostatočné množstvo svetla aj na osvetlenie vzdialeného páru vo veľkej
miestnosti. S bleskom je potrebné často experimentovať, tu pomohlo vysoké ISO. 

Okrem blesku existuje množstvo iných typov fotografických svetiel. Ale ten kto nechce statív, nebude asi naklonený ani myšlienke zaobstarať si reflektory. Existuje možnosť použiť rôzne svetelné zdroje. Pri makrofotografii môže poslúžiť ručná baterka so svetlom odrazeným od listu papiera. Svetlo sviečky urobí svojskú atmosféru pri portréte. Často nejde iba o to, aby bolo dosť svetla, ale aj o to aký ním dosiahneme efekt. To je však už na iné kapitoly...

Canon A610, režim makro, svetlo baterky odrazené od listu papiera.

Rýchlo a citlivo

Pri každej expozícii my alebo fotoaparát riešime tri hlavné parametre: expozičný čas, citlivosť a clonu. Na ostrosť z pohľadu roztrasenia snímku vplývajú či už priamo alebo nepriamo všetky:

  • pre maximálnu ostrosť treba čo najkratší čas;
  • ISO je potrebné zvoliť dosť vysoké, aby mohol byť čas dostatočne krátky, ale zároveň čo najnižšie,
    aby nedegradovalo kvalitu obrazu;
  • clonu potrebujeme čo najmenšiu (menšie číslo), aby ňou prešiel dostatok svetla a dosiahli sme krátky čas,
  • ale dosť vysokú, aby sa do hĺbky ostrosti zmestilo všetko, čo potrebujeme. Zmena clony zároveň ovplyvňuje kvalitatívne vlastnosti objektívu.

Nikon D200, Nikkor 18-70 DX, 1/30, f/4,5, ISO 2500. Pri slabej svetelnosti objektívu muselo
pre dosiahnutiu použiteľného času pomôcť vysoké ISO. Pri väčšom zväčšení by
bol viditeľný výrazný šum.

„Čo najkratší čas" je však relatívny pojem. Aký krátky čas naozaj potrebujeme, závisí hlavne od snímanej scény (rýchle deje vyžadujú kratší čas). Ak však rátame so statickým objektom, dôležitú úlohu hrá ohnisko a náš spôsob fotografovania. Čo sa týka ohniska, obvykle sa učí, že najdlhší použiteľný čas zodpovedá zhruba obrátenej hodnote použitého ohniska (po prepočte na 35 mm). Takže ak fotíme bežným kompaktom s ohniskom nastaveným na najširšiu polohu, tzn. 28 - 38 mm, mali by sme dosiahnuť ostrú fotografiu pri expozičnom čase 1/40 s a kratšom.

Táto poučka je plus mínus "autobus". Oveľa dôležitejšie je, ako a čím vlastne fotíme. Tu je moja osobná tabuľka, aké použiteľné časy pri akých ohniskách spoľahlivo dosahujem:

Prepočítané ohnisko 35mm 60mm 100mm 200mm
Kompakt, pevný úchop 1/10s 1/20s 1/50s 1/100s
Kompakt, natiahnuté ruky      1/100s      1/200s      1/400s      1/1000s**     
DSLR 1/90s 1/125s 1/200s 1/400s
DSLR s MLU* 1/15s 1/30s 1/60s 1/150s

*MLU = Mirror Lock-Up

**Presná kompozícia je nemožná, silné trasenie

Malý kúsok... Nikon D200, Sigma 70-300 APO DG Macro, 1/1000, f/9, ISO 400.

Každý by si mal vyskúšať, aký čas dokáže so svojim fotoaparátom a na akom ohnisku udržať. Je to individuálny údaj a závisí od mnohých faktorov. Napríklad DSLR v tejto tabuľke má dvojnásobné rozlíšenie oproti kompaktu a navyše RAW, z ktorého sa dá vytiahnuť viac detailov. Nároky na ostrosť sú teda vyššie.

Pri dlhších časoch zároveň vzniká vyššie riziko, že sa fotený objekt pohne, hlavne ak ide o živý objekt.  Aj pomalý pohyb, ako napr. chôdza človeka, môže priniesť potrebu dva- až päťkrát kratšieho času oproti statickému objektu. Ak sa teda expozičný čas pohybuje blízko hraničného pásma, stojí za zváženie odclonenie objektívu alebo zvýšenie ISO a získať tak rezervu.

Technika, pomocník náš každodenný

Nastavenia fotoaparátu obsahujú rôzne podivuhodné zákutia. Mnohé môžu pomôcť riešiť aj náš problém, teda ako sa zaobísť bez statívu.

Stabilizátor

Veľmi užitočná pomôcka, ktorá si prebíja cestu aj do lacnejších zariadení. Pomáha udržať dlhší čas pri fotení statických objektov. Ak máte fotoaparát so stabilizátorom, môžete si do svojej tabuľky udržateľných časov pridať riadok, ako sa darí so stabilizátorom. Obvyklé zlepšenie je zhruba 3- až 8-krát dlhší čas.

Stabilizátor má iba dve nevýhody:
zvýšená spotreba energie (často však nevýznamná) a rozmaznávanie fotografa. Keď si zvyknete, že na dlhom ohnisku udržíte čas 1/30 sekundy, ťažko sa potom odvyká.

Pozor si treba tiež dávať na falošnú, digitálnu stabilizáciu, ktorou bývajú vybavené lacné kompakty a fotomobily.

V tomto prípade sa jedná iba o silné zvýšenie citlivosti, čím sa skráti expozičný čas a degraduje sa kvalita. Lepšie je staviť na iné spôsoby, ako zabrániť rozmazaniu fotky.

Obed. Nikon P80, ohnisko 486 mm, čas 1/60, ISO 800. Bez stabilizátora nemožné.

Sériové snímanie

Iba vo veľmi dobrých svetelných podmienkach dostávame expozičné časy, ktoré sa s istotou dajú udržať. Často je to však dĺžka expozičného času na hranici rozostrasenia a vtedy o malom rozostrení rozhoduje náhoda. Vplyv náhody eliminujeme opakovaním, či v tomto prípade - sériovým snímaním. Stačí tento režim zapnúť, urobiť niekoľko fotografií a vybrať z nich tú najostrejšiu.

Havoc. Nikon D200, Sigma 70-300 APO DG Macro, 1/200, f/16, ISO 100. Pre rozostrenie vrtúľ bolo
treba použiť čas aspoň 1/200 s, čo je pri ohnisku 450 mm a pohyblivom objekte dosť problém.
Z mnohých fotiek v sérii však vyšlo niekoľko ostrých. 

Zamknutie zrkadla

To je tá záhadná skratka MLU a týka sa iba zrkadloviek. Zrkadlovka má oproti kompaktu nevýhodu v podobe „lietajúceho" zrkadla, ktoré svojimi vibráciami ostrosti fotografie určite nepomáha. Nakoniec je teda potrebné použiť kratší čas, než s fotoaparátom bez zrkadla. Zrkadlovky s rýchlejším sériovým snímaním a tie na väčší formát (120) na tom bývajú obvykle ešte horšie.

Niektoré modely majú preto možnosť uzamknúť pred expozíciou zrkadlo vo vrchnej polohe prvým stlačením spúšte a exponovať pri druhom stlačení. Niektorí výrobcovia implementujú aj oneskorenie expozície po vyklopení zrkadla o nejaký čas, cca pol sekundy. Je to užitočná funkcia hlavne pri fotení zo statívu, ale pri pevnom úchope sa dá použiť aj z ruky.

Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8 ED, 300 mm, 1/250, f/5,6, z ruky (100 % crop). Bez zapnutého
oneskorenia zrkadla by bol potrebný asi polovičný čas.

Nielen podľa pravidiel

Ešte jedno podstatné pravidlo: pri fotení v slabom svetle zostáva pri pomalých časoch závierka chvíľu otvorená, aj niekoľko sekúnd. Treba teda dať fotoaparátu čas, aby ju stihol otvoriť aj zatvoriť; inak vznikne poriadne rozmazaný snímok. Na druhej strane, rozmazanie môže byť aj efektné, hlavne keď sú v obraze svetlá.

Farebná noc. Olympus XA, Fuji Superia X-Tra 800

Podobná „sranda" môže vzniknúť, keď sa pri otvorenej závierke zoomujete.

Chaos... Nikon D200, Nikkor 18-70 DX, 1/80, f/3,5, ISO 800.

Aj samotná neostrosť rôzneho druhu môže byť kreatívnym prvkom, či už vznikla náhodou alebo úmyselne. Isteže nie je účelom, aby sa každá technická chyba vydávala za autorský zámer. Ale experimentovať treba a pravidlá sú aj na to, aby sa porušovali. Nakoniec, sú aj oveľa dôležitejšie parametre, než je ostrosť fotografie.

A von fotiť...

Fotenie so statívom a bez neho vyžaduje iný druh zručnosti. So statívom sa treba naučiť manipulovať a využívať ho; ak ho nemáme, o to viac treba využívať funkcie fotoaparátu, okolie a aj seba. Ak ste si v článku našli nejaké nové metódy, ostáva jediné: vyjsť si na prechádzku s foťákom...

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
leto
2008-12-14 17:03:57
dakujem,pre zaciatocnika par rad,lepsie popisane ako v prirucke,,,
 
juroba
2008-12-14 19:35:14
dakujem
 
Riana
2008-12-19 13:17:44
príspevok od: leto
dakujem,pre zaciatocnika par rad,lepsie popisane ako v prirucke,,,
Dík,velmi pekne napísané.Pre mna je neostrost záberov večný problém..
 
Riana
2008-12-19 13:18:36
Dik.
 
matus hrtan
2008-12-20 11:58:44
vynikajuci clanok ;)
 
zega
2010-01-02 20:53:57
Chcem sa opytat na tu poslednu fotku- chaos..
Pisete ze ste pri otvorenej zavierke zoomovali. Ale cas je tam pisany 1/80. Jak sa da tak rychlo prezoomovat? Ja som to skusal, ale vazne to nestiham, tak v com je problem? :D
Vdaka
 
TTL
2010-01-02 22:22:48
Fotil som so seriovym snimanim (5 fps) a pri tom som zoomoval. Je nutne sa do tej otvorenej zavierky trafit tak, ze zoom prejde co najvacsiu trasu... Treba to skusat a ziskat ten grif, tiez som najprv vyhodil desiatky pokazenych nez sa mi zacalo darit.
 
ewenement
2010-06-02 14:42:56
dobry clanok
 
maral2
2010-11-12 16:07:27
Neviem ci si len nieco nespravne vysvetlujem, ale.. V clanku pod obrazkom Havoc je napisany objektiv Sigma 70-300 APO DG Macro a ku koncu popisu stoji: ´...čo je pri ohnisku 450 mm...´ a nasledne pri foto mesiaca je uvedeny objektiv Nikkor 80-200/2,8 ED, a hned zatym ohniskova vzdialenost 300 mm. Nejakosi mi nesedia ohniskove vzdialenosti s rozsahom uvedenych objektivov :)
 
om1ci
2010-11-12 19:02:23
príspevok od: maral2
Neviem ci si len nieco nespravne vysvetlujem, ale.. V clanku pod obrazkom Havoc je napisany objektiv Sigma 70-300 APO DG Macro a ku koncu popisu stoji: ´...čo je pri ohnisku 450 mm...´ a nasledne pri foto mesiaca je uvedeny objektiv Nikkor 80-200/2,8 ED, a hned zatym ohniskova vzdialenost 300 mm. Nejakosi mi nesedia ohniskove vzdialenosti s rozsahom uvedenych objektivov :)
APS-C chip : ohnisko x 1,5 (1,6) ........prepočet na FullFrame
 
ALDE78
2010-11-12 19:27:47
príspevok od: om1ci
APS-C chip : ohnisko x 1,5 (1,6) ........prepočet na FullFrame
Ohniskové vzdialenost na objektívoch sú pre kinofilm. Nikon D200 má uhlopriečku senzoru cca. 1,5 krát menšiu než klasický 35 mm kinofilm. Hovorí sa tomu crop faktor. Čiže 300 mm x 1,5 = 450 mm a 200 mm x 1,5 = 300 mm.
Tuto je veľmi zrozumiteľne napísané :
http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-skola/foto-skolka/objektivy-II/
alebo odporúča, objednať v ephotoshope knihu Mistrovství práce s DSLR od R. Pihana.
 
TTL
2010-11-15 03:32:19
Ano je to tu trochu nepresne... Trebalo napisat ´ohnisko EQ 450 mm´ a pod. Ono kedze clanok je o ostrosti bez stativu, tak tu takmer nehra rolu realne ohnisko, ale iba prepocitane.
 
maral2
2010-11-19 17:58:54
Citujem vetu z odporucanej knihy: ´Ohnisko je konstrukcna vlastnost objektivu a je celkom nezavisle na crop faktore a velkosti senzora.´ Cize si stojim za svojim, ze je to chybne uvedene a ohnisko mohlo byt maximalne 300 mm.
 
viking81
2011-07-23 21:51:08
príspevok od: maral2
Citujem vetu z odporucanej knihy: ´Ohnisko je konstrukcna vlastnost objektivu a je celkom nezavisle na crop faktore a velkosti senzora.´ Cize si stojim za svojim, ze je to chybne uvedene a ohnisko mohlo byt maximalne 300 mm.
ohnisko objektivu...nie celej sustavy aj s fotoaparatom....konstrukcne je to 70-300 na FF...ale ked to das na APS-C tak mas z toho 105-450
 
tinmark
2011-07-24 14:19:18
príspevok od: maral2
Citujem vetu z odporucanej knihy: ´Ohnisko je konstrukcna vlastnost objektivu a je celkom nezavisle na crop faktore a velkosti senzora.´ Cize si stojim za svojim, ze je to chybne uvedene a ohnisko mohlo byt maximalne 300 mm.
Ak uz tu lipnete nad malickostam, tak aj slovo 'ohnisko' nie je pre dany pripad adekvatne. Je pravda, ze ohniskova vzdialenost objektivu sa nemeni, ked to das na FF, MF alebo APS - co sa meni je FOV - field of view - angle of view - uhol zaberu -hovori sa napr. "ked das 50mm obj. na APS - je z neho 80mm" ale nie preto, ze sa zmeni jeho ohniskova vzdialenost, ale preto, ze sa zmeni jeho uhol zaberu, ktory je takmer totozny ako ten, ktory by mal objektiv f=80 na full frame. Tomuto sa hovori ekvivalent.
 
micklush
2011-07-25 08:40:35
citujem vetu z prirucky mladych svistov: "ohnisko pred odchodom treba poriadne zahasit, nedohorene uhliky omocit, aby sa nahodou nechytil cely les...'
 
maral2
2011-07-26 09:39:15
príspevok od: micklush
citujem vetu z prirucky mladych svistov: "ohnisko pred odchodom treba poriadne zahasit, nedohorene uhliky omocit, aby sa nahodou nechytil cely les...'
Myslím, že s týmto musia všetci len a len súhlasiť
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované