Hore

Ostrosť na fotografii

Ak má byť fotografia dobrá, musí splniť niekoľko základných kritérií, ktoré sa týkajú jej obsahu a formy. Čisto z technického hľadiska by mala byť správne exponovaná (t.j. nemala by byť ani príliš tmavá, ani príliš svetlá, ale tak „akurát") a mala by byť ostrá (minimálne tá časť, ktorá je najdôležitejšia). V tomto článku fotoškôlky si vysvetlíme základy ostrosti.

Kedy sa nám javí fotografia ostrá

Po správnom zaostrení sa nám javí fotografia ostrá vtedy, keď sú tvary predmetov (reprezentované predovšetkým hranami) jasne ohraničené, nebadať na nich postupný „rozpitý" prechod. Všeobecne povedané, čierny bod na svetlom pozadí v realite sa má javiť na fotografii tiež ako jednoznačne ohraničený bod, čiže jeho okraj nemá byť rozptýlený - t.j. čierna farba na jeho hranici neprechádza do bielej postupne, ale skokovo.


Najdôležitejšia časť záberu by mala byť štandardne perfektne ostrá - v takomto prípade prilba pretekára.

Čo znamená zaostriť

Optická sústava objektívu sústreďuje svetlo tak, aby sa na plochu snímača (alebo filmu) vo fotoaparáte premietol verný obraz skutočnosti. Z titulu optických zákonitostí sú na tomto obraze dokonale ostro zobrazené len predmety, ktoré sa nachádzajú v jednej konkrétnej vzdialenosti od fotoaparátu. Vhodným nastavením optickej sústavy môžeme docieliť ostré podanie predmetov v takej vzdialenosti, ako si sami zvolíme. Tento proces sa volá zaostrovanie. Dnešné fotoaparáty to dokážu zrealizovať aj automaticky (autofokus).

Ukážka zaostrenia na správnu vzdialenosť,
tulipány sú ostré, trávnik v pozadí neostrý.
Ukážka nesprávneho zaostrenia -
tulipány sú neostré, trávnik v pozadí ostrý.

a) Pri správnom zaostrení sa predmet v nachádzajúci sa v zaostrenej vzdialenosti
(v rovine zaostrenia)premietne na obrazovú rovinu ostro.
b) Predmety za rovinou zaostrenia sa premietnu na obrazovú rovinu rozostrené
c) Rovnako predmety pred rovinou zaostrenia sa na obrazovej ploche objavia neostré
d) Schematická ukážka riešenia prípadu c) - po zaostrení na danú vzdialenosť sa na obrazovú rovinu premietne ostrý obraz objektu

Kde je hranica medzi ostrým a neostrým obrazom

Ľudské oko je „konzumentom" výslednej fotografie. Jedným z jeho dôležitých vlastností je rozlišovacia schopnosť. Čím sú predmety menšie, tým horšie ich rozoznáme a po prekročení istej hranice ich prestaneme vidieť úplne. Aj keď sú medzi ľuďmi isté individuálne rozdiely a nemáme všetci úplne rovnakú rozlišovaciu schopnosť, pre merateľnosť a porovnateľnosť ostrosti sa stanovil istý „etalón". Na fotografii rozmeru A4, na ktorú sa pozeráme zo vzdialenosti asi 38 cm, je pre väčšinu ľudí so zdravým zrakom hranica rozlišovacej schopnosti asi 0,25mm. Ak sú dva body k sebe bližšie, ako táto hranica, vidíme ich „zliaté" ako jeden bod. Tento rozmer na políčku kinofilmu zodpovedá hodnote 0,03mm (políčko je asi 8,5-krát menšie ako fotografia A4). Bod, ktorý sa sem premietne a je rozptýlený o viac ako 0,03mm, je vnímaný ako neostrý. Preto základným etalónom pre ostrosť sa stal tzv. „rozptylový krúžok" s rozmerom 0,03mm. Platí to pre kinofilm a pre digitálne zrkadlovky full-frame (ktoré majú senzor zhruba rovnakej veľkosti); pre snímač rozmeru APS-C (ktorý je 1,5-krát menší) je táto hodnota 0,02mm.

Ďalšie okolnosti ovplyvňujúce vnímanie ostrosti

Je potrebné podčiarknuť, že vyhodnotenie, čo je a čo nie je ostré, závisí aj od rozmerov výslednej zväčšeniny fotografie. Na malom obrázku sa nám môže javiť takmer všetko ostré, akonáhle ho zväčšíme, už vnímame aj neostrosť, ktorá sa nám odkryje prekročením hranice rozlišovacej schopnosti nášho oka. Určujúce je aj to, z akej vzdialenosti sa na fotku daných rozmerov pozeráme (tzv. pozorovacia vzdialenosť). Čím sme bližšie, tým viac detailov (aj nedostatkov v ostrosti) rozpoznáme. Čím viac fotografiu zväčšíme, tým je väčšia aj štandardná pozorovacia vzdialenosť. Takže postupným zväčšovaním by sme síce mali vidieť viac detailov, ale nárastom pozorovacej vzdialenosti toto zvýšené rozoznanie detailov do istej miery zároveň  aj „strácame". Keď sa napríklad pozeráme na veľkoplošný reklamný bilboard umiestnený pri diaľnici zo vzdialenosti 100 metrov, fotografia na nej sa javí krásne ostrá a dostatočne „jemnozrnná". Pokiaľ však k nemu prídeme úplne blízko, vidíme, z akých veľkých bodov sa skladá a už sa zrazu nejaví taká brilantná. Z takejto vzdialenosti vlastne ani nie je možné takúto veľkú fotografiu vnímať ako celok.


Pretekár sa pri zobrazení v tejto veľkosti môže javiť ešte dostatočne ostrý.


Po zväčšení výrezu z predchádzajúcej fotografie však vidíme, že postráda ostrosť.

Ako už bolo vyššie spomínané, základným predpokladom na dosiahnutie ostrého obrazu je správne zaostrenie na konkrétnu vzdialenosť. Nie je to však jedinou a dostačujúcou podmienkou, ktorá musí byť splnená. V článku fotoškôlky o fotoaparáte už bolo spomenuté, že samotná expozícia má svoje trvanie (počas nej sa vykreslí a zachytí obraz na snímači, alebo filme s adekvátnou svetelnou intenzitou). Počas tohto časového intervalu (expozičného času) môže dôjsť k pohybu, či už fotografovaného objektu alebo fotoaparátu, ktorý držíme v ruke. Pokiaľ má tento pohyb vzhľadom na expozičný čas takú intenzitu, že sa stihne posunúť práve zaznamenávaný obraz, dôjde k jeho „rozmazaniu". Tento jav nazývame pohybovou neostrosťou. Aby sme tomu zamedzili, rýchly pohyb musíme fotografovať s dostatočne krátkym expozičným časom. V prípade viac-menej statických scén sa môže použiť aj dlhší expozičný čas, musíme však zabezpečiť nehybnosť fotoaparátu, najlepšie jeho umiestnením na statív (stojan). Držaním aparátu v rukách sa totiž úplne nevyhneme drobným „mikropohybom". Tie pri krátkych expozičných časoch „nestihnú" spôsobiť pohybovú neostrosť, pri dlhších už áno.

Orientačné pravidlo znie, že expozičné časy kratšie, ako prevrátená hodnota ohniskovej vzdialenosti objektívu, by sme mali v ruke bez problémov „udržať" bez roztrasenia. Napríklad pri použitej ohniskovej vzdialenosti 100 mm by hraničná hodnota „bezpečného" expozičného času mala byť asi 1/100 sec (čiže „z ruky" môžeme "bezpečne" fotografovať týmto alebo kratším časom, ako napríklad 1/250, 1/500...). Hodnota ohniskovej vzdialenosti v rámci tohto pravidla je platná pre 35mm filmové fotoaparáty a pre full-frame zrkadlovky.

Keď to teda zhrnieme, platí nasledovné: pokiaľ správne zaostríme (na danú vzdialenosť) a zamedzíme prípadnému vzniku pohybovej neostrosti, dostaneme krásne ostrú fotografiu.


Ukážka pohybovej neostrosti - je zjavná na nohách a na lopte; tvár hráča v popredí je však ostrá, 
čo je dôležité. V tomto prípade môžeme hovoriť o žiaducej pohybovej neostrosti 
(zdôrazňuje pohyb a rýchlosť). Ak by ňou bola zasiahnutá celá fotka (aj tvár hráča), 
tak by to bolo už nežiaduce.

Doostrovanie v počítači

V radoch fotografov sa často skloňuje pojem „doostrovanie v počítači". Z vyššie popísaného vyplýva, že vnímanie ostrosti je dané tým, že pri hranách objektov vidíme jasné kontúry a ich ohraničenie bez postupného prechodu a efektu rozptýlenia. Čím väčší je rozdiel jasov (teda kontrast) pri hrane predmetu, tým sa nám javí ostrejší. V počítači je možné kontrast hrán dodatočne zvýrazniť, čím sa zvýši vnímanie ostrosti (to je princíp funkcie softvérového doostrovania). Pokiaľ však máte fotografiu, ktorá je vyslovene neostro nasnímaná, v počítači už nie je možné toto úplne napraviť. Mohli by sme to povedať aj tak, že počítač dokáže fotografiu iba doostriť, nie však zaostriť.

Záver

Vyššie bolo spomenuté, že technicky vzaté je na fotografii dokonale ostré iba to, čo sa nachádza v zaostrenej vzdialenosti. Všetci ste určite videli napr. fotografie krajiny, na ktorých boli ostré aj predmety blízko v popredí, aj vzdialené hory. Ako je to možné, to si vysvetlíme v nasledujúcej časti fotoškôlky, v ktorej sa zameriame na hĺbku ostrosti, ako ju ovplyvniť a ako ju využiť, keďže je to veľmi dôležitý výrazový prostriedok v tvorivej fotografii.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
haplo602
2010-05-27 11:33:09
doostrenie v pocitaci: vacsinou sluzi na vratenie ostrosti ktora bola stratena AA filtrom a Bayerovou filtraciou.
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-05-27 11:59:50
príspevok od: haplo602
doostrenie v pocitaci: vacsinou sluzi na vratenie ostrosti ktora bola stratena AA filtrom a Bayerovou filtraciou.
Áno, aj - každý filter aspoň trochu zmäkčuje. Mierne doostrenie v počítači je OK. Ak sa zvýraznenie ostrosti v počítači trochu preženie (mierne preostrenie), ´na oko´ to môže vyzerať, ako keby sa výrazne zvýšila ostrosť, je to však iba ´optický klam´. Veľmi záleží na tom, aby sa zosúladila miera doostrenia s výslednou veľkosťou obrázku (pri zobrazení na monitore, resp. pri tlači). Ale s vyslovene ´opticky´ zle zaostreným zábermi sa žiadne zázraky nekonajú.
 
bonifacko
2010-05-27 11:59:53
Čo krajinná fotografia? Prečo dochadza k neostrosti? Treba použiť čo najvyššiu clonu?
 
Marcel Rebro
2010-05-27 12:28:41
príspevok od: bonifacko
Čo krajinná fotografia? Prečo dochadza k neostrosti? Treba použiť čo najvyššiu clonu?
Cim vyssia clona tym dlhsi cas a z toho vyplivajuca pohybova neostrost (konare, listie, trava, oblaky). Idealna ´krajikarska´ clnona je niekde okolo f11. Pri prilis vysokych clonach navyse dochadza k neziaducej difrakcii.
 
bonifacko
2010-05-27 12:35:15
príspevok od: Marcel Rebro
Cim vyssia clona tym dlhsi cas a z toho vyplivajuca pohybova neostrost (konare, listie, trava, oblaky). Idealna ´krajikarska´ clnona je niekde okolo f11. Pri prilis vysokych clonach navyse dochadza k neziaducej difrakcii.
Clona f8, no snímok bol vyrazne neostrý:
http://flog.pravda.sk/duvesov.flog?foto=322383
Alebo som mal ostriť kdesi do najbližších stromov?
 
Marcel Rebro
2010-05-27 12:46:26
asi by som odporcal zoznamit sa s pojmom ´hyperfokalna vzdialenost´ ;-)
 
maciakba
2010-05-27 12:49:29
z toho maleho nahladu mi to pride ostre, inak mozno ostrit na hyperfokalnu vzdialenost: http://www.dofmaster.com/dofjs.html tadyk je online calculator.
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-05-27 12:50:31
príspevok od: bonifacko
Čo krajinná fotografia? Prečo dochadza k neostrosti? Treba použiť čo najvyššiu clonu?
Vyššia clona sa používa kvôli veľkej hĺbke ostrosti (aby boli aj bližšie, aj vzdialenejšie veci ostré - o rom bdue budúci diel fotoškôlky).
Ale v hornej asi štvrtine clonového rozsahu už dochádza k difrakcii, takže je to kontraproduktívne. Najlepšie je v krajine použiť ´ideálnu´ clonu, kde sklo kreslí čo najlepšie (býva to od 8 cca do 11) a pri ostrení využívať hyperfokálnu vzdialenosť (o tom sa tiež dočítašv článku nabudúce).
 
marianz
2010-05-27 13:35:08
Výpočtom veľkosti obrázku z údajov o rozlišovacej schopnosti (297mm/0.25mm = 1188px x 972px 3:2) mi vychádza 1Mpx na A4 formát ako dostatočný, s rezervou 2 Mpx pre tých čo majú lepšie oči. Takže ostrosť pri dnešných čipoch určuje hlavne optika v objektíve.
 
sonyboy
2010-05-27 14:17:45
Dakujem za clanok, tesim sa na nasledujuci. Tam mam medzery
 
haplo602
2010-05-27 15:36:41
príspevok od: marianz
Výpočtom veľkosti obrázku z údajov o rozlišovacej schopnosti (297mm/0.25mm = 1188px x 972px 3:2) mi vychádza 1Mpx na A4 formát ako dostatočný, s rezervou 2 Mpx pre tých čo majú lepšie oči. Takže ostrosť pri dnešných čipoch určuje hlavne optika v objektíve.
dolezita cast v tom vypocte je toto ´Na fotografii rozmeru A4, na ktorú sa pozeráme zo vzdialenosti asi 38 cm´, cim vacsia pozorovacia vzdialenost, tym mensie rozlisenie je akceptovatelne.
 
spam82
2010-05-27 16:37:47
tesim sa na clanok o ´bokeh-u´ snad aj vo fore zacnu potom krajsie temy :o)
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-05-27 17:22:16
Nechcem ťa zarmútiť, v článku o hĺbke ostrosti sa bude bokeh určite spomínať, ale celý jeden článok čisto o bokeh-u zatiaľ do fotoškôlky neplánujeme.

Ale v každom prípadom je potešujúce, že sú tu ľudia, ktorých zaujímajú aj veci, ktoré nie sú exaktné, technické, ale viac pocitové. Aj keď sú technické základy potrebné, nemalo by sa iba na to fixovať, treba sa pozerať trochu ďalej (technika je tu len prostriedok, nie cieľ).
 
Maxx818
ocenenie redakciou 2010-05-27 19:50:08
Paci sa mi, ze sa z ostrosti a kompozicie stava obcas modla citaniek a rovnako sa mi paci, ze tento pan menom Paolo Roversi tak krasne na ostrost kasle, neviem ci vie fotit, ale pre mna je v top 5 fashion a portretovych fotografov sucastnosti
http://claire.belliard.free.fr/claire_roversi/
 
tadzesi
2010-05-28 08:04:17
Hyperfekalna co ? :))))

Vrelo odporucam natiahnut si do mobilu toto http://www.jibble.org/dofcalc/. Len ma zraza preco si tie 4 technicke veci okolo fotenia clovek nanastuduje a nevyskusa. 1.cas 2.clona 3.DOF 4. Hyperfok. ISO je uz len pomocka k casu. Mozno by este fotograf mal daco vediet o vyvazeni bielej, ale dnesne DSLR to v standarnych situaciach vcelku zvladaju dobre.
 
wayne
2010-05-28 08:18:07
príspevok od: Dominik Bugár
Nechcem ťa zarmútiť, v článku o hĺbke ostrosti sa bude bokeh určite spomínať, ale celý jeden článok čisto o bokeh-u zatiaľ do fotoškôlky neplánujeme.

Ale v každom prípadom je potešujúce, že sú tu ľudia, ktorých zaujímajú aj veci, ktoré nie sú exaktné, technické, ale viac pocitové. Aj keď sú technické základy potrebné, nemalo by sa iba na to fixovať, treba sa pozerať trochu ďalej (technika je tu len prostriedok, nie cieľ).
o bokehu mam jeden clanok v zalozkach, podla mna celkom podareny :) http://www.stevehuffphoto.com/2010/02/11/what-is-bokeh/
 
Marcel Rebro
2010-05-28 09:50:48
Pre majitelov zariadeni s Pohyblivymi Woknami odporucam myDOF

http://www.box.net/shared/iu14dmvwwo
 
Anena
2010-05-29 14:50:54
Velmi dobry clanok, prehladne napisany a poucny.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia