Prvé návyky greenhorna

Kúpili ste si prvý seriózny fotoaparát? Čaká vás veľa učenia, to však viete aj sami. Sú ale činnosti, ktoré priamo nesúvisia s procesom fotografovania, sú to skôr návyky.

Fototechnika

Pred fotením

  1. Skontrolujte, či máte vo fotoaparáte vloženú nabitú batériu a prázdnu pamäťovú kartu.
  2. V prípade, že budete fotografovať viac, pribaľte náhradnú batériu a kartu.
  3. Skontrolujte čistotu optiky.

Po fotení

  1. Po návrate z fotenia skopírujte kartu do počítača, nenechávajte to na neskôr.
  2. Dajte dobiť batériu/e.
  3. V prípade potreby vyčistite fotoaparát, objektívy, filtre.

Osvojenie si všetkých návykov by malo smerovať k tomu, aby ste mali techniku kedykoľvek pripravenú na fotografovanie.

Fotografovanie

  1. Buďte poctiví. Tým myslím, aby ste fotili tak, ako sa má, nie len tak ledabolo. Keď treba použiť statív, použite ho.

  2. Slnečná clona v nesprávnej polohe len zavadzia. Dennodenne sa stretávam v meste s turistami s opačne nasadenou slnečnou clonou, a to aj za slnečného počasia, kedy má jej použitie veľký význam.

  3. Rovnako často sa stretám s turistami-fotografmi, ktorí majú vyklopený blesk. Je to znakom toho, že hoci majú pokročilý fotoaparát, majú na ňom nastavenú plnú automatiku, ktorá často stvára úplné hlúposti. Vyklopený blesk, za krásne slnečného dňa, obmedzený synchronizačným časom a minimálnym dosahom, dokazuje, že majiteľ fotoaparátu vôbec netuší, ako fotoaparát funguje. Hneď od začiatku, aj keď to môže byť ťažké, prevezmite kontrolu nad fotoaparátom. Neznamená to, že všetko nastavíte manuálne. Používajte pokročilé expozičné programy, automatické zaostrovanie, vyváženie bielej, nastavenie citlivosti. Pochopte, ako vzniká fotografia. Musíte vedieť, čo fotoaparát robí dobre a kedy stvára úplne hlúposti.

Fotografie

Nestačí len skopírovať fotografie do počítača. Po pár foteniach by sa vám začali fotografie kopiť. Hneď od začiatku treba budovať prehľadný archív. Fotografie spracujte čo najskôr, kým máte v pamäti fotenie. Najrozšírenejšie programy pre archiváciu a editáciu (Adobe Lightroom, Zoner Photo Studio, Capture One atď.) dokážu viesť databázový archív fotografií. Je praktickejší, ako využívať systém podadresárov.

  1. Neľútostne vymažte technicky zlé fotografie, čiže tie, ktoré sú neostré alebo expozične tak zlé, že sa nedajú zachrániť. Vymažte aj fotografie so zlou kompozíciou, ktorá sa nedá napraviť dodatočným orezom.

  2. Využite systém podadresárov alebo kolekcií/albumov na zaradenie fotografií podľa udalosti, alebo miesta nafotenia. Softvéry pre archiváciu a spracovanie fotografií umožňujú pridávať do fotografií metadáta (poznámky, názvy, kľúčové slová), ktoré sa dajú využiť pri vyhľadávani fotografií. Typicky môžete do popisu pridať napr. miesto fotenia, prípadne ďalšie informácie o vzniku fotografií.

  3. Vyberte a označte najvydarenejšie fotografie. Programy majú na to niekoľko nástrojov, napr. hodnotenie hviezdičkami, či označenie farebnou nálepkou. Vďaka tomu kedykoľvek rýchlo vyfiltrujete svoje najlepšie fotografie.

  4. Hneď od začiatku fotografie zálohujte na ďalší disk, najlepšie zrkadlený (RAID 1). Nainštalujte si softvér pre automatické zálohovanie. K niektorým externým diskom býva pribalený. Mac OS má zabudovaný výborný program Time Machine, ktorý pravidelne odzálohuje celý počítač.

Hneď od začiatku pracujte na kvalitnom monitore. Cena slušného amatérskeho monitoru s IPS panelom je okolo 200€. Len keď uvidíte korektný obraz, zodpovedajúci skutočnosti, môžete správne upravovať fotografie.

2017-06-19 07:57:25
Dovolím si ešte doplniť : venujte voľný čas radšej foteniu ako vysedávaniu za PC a hľadaniu "svätého grálu" ...

nehemah
2017-06-19 20:46:08
ja sa musím priznať,že som nikdy nepochopil výhody tzv databázoveho archívu pred klasickými adresarmi a podadresarmi , asi som už moc starý hehe

Nomád
2017-06-19 21:57:22
príspevok od: Marcel Rebro
Dovolím si ešte doplniť : venujte voľný čas radšej foteniu ako vysedávaniu za PC a hľadaniu "svätého grálu" ...
ovšem nezbytný čas alespoň na základní zpracování fotografií je nutné věnovat a jinak než "vysedáváním" u PC digitální fotografii neupravíme, surová fotografie přímo z fotoaparátu zpravidla moc ke zveřejňování není, čili čím víc fotografujeme, tím víc potom musíme "vysedávat" ... to už je osud "digitálního" fotografa ... můj názor na věc

Marcel Rebro
2017-06-19 22:03:46
príspevok od: Nomád
ovšem nezbytný čas alespoň na základní zpracování fotografií je nutné věnovat a jinak než "vysedáváním" u PC digitální fotografii neupravíme, surová fotografie přímo z fotoaparátu zpravidla moc ke zveřejňování není, čili čím víc fotografujeme, tím víc potom musíme "vysedávat" ... to už je osud "digitálního" fotografa ... můj názor na věc
"Vysedávaním za PC" som samozrejme nemyslel úpravu fotografií. Mieril som niekam úplne inam.

vlasto13
2017-06-20 06:50:01
Fajn článok miestami som sa usmieval od ucha k uchu, keďže poznám veľa ludí čo majú DSLR ale nič o nej nevedia a potom sa ma pýtajú rôzne veci

a stále ten apple, všade sa mu robí bezplatná reklama

matoxxx
2017-06-23 16:04:56
Ja zálohujem na dva ex.disky,nie su pripojené v pc,len počas zálohovania.