Hore

Šedá tabuľka, vyváženie bielej

Rôzne svetelné zdroje majú rôznu teplotu svetla (udávanú v kelvinoch). Ľudské oko sa dokáže pomerne dobre prispôsobiť rôznym zdrojom svetla a vníma neutrálne farebné plochy takmer bez farebného posuvu.

V prípade svetlo citlivých materiálov (film, snímač) je to však inak. Pri osvetlení rôznymi zdrojmi svetla dochádza k výrazným farebným posunom. Pri fotografovaní na film sa preto používali korekčné filtre potláčajúce tento neželaný jav. Digitálne fotoaparáty a videokamery spracovávajú jasovú a farebnú zložku svetla pomocou špeciálneho softvéru.

Preto sa v digitálnych fotoaparátoch stretávame s funkciou vyváženia bielej, ktorá má za úlohu eliminovať teplotu svetelného zdroja, tak aby bolo podanie farieb reálne.

Pre ľudské vnímanie farieb je najprijateľnejšie osvetlenie denným svetlom, ktoré ma teplotu 5500 °K. Vyváženie bielej sa snaží reprodukovať farby tak, aby zodpovedali nasvieteniu práve takýmto zdrojom svetla.

Fotoaparáty majú niekoľko možností ako správne vyvážiť bielu farbu:

  1. AWB, automatické vyváženie farieb - prístroj sa snaží zistiť farbu svetelného zdroja a automaticky nastaviť vyváženie farieb. Táto funkcia nie je neomylná a to hlavne pri umelom osvetlení (žiarovka, žiarivka).
  2. Prednastavené hodnoty - pre rôzne svetelné zdroje sú v prístroji prednastavené hodnoty pomocou symbolu svetelného zdroja (slnečno, zamračené, v tieni, žiarovka, žiarivka, pod vodou...). Niekedy je možné tieto hodnoty korigovať do tepla alebo do studena. Použitie tejto možnosti poskytuje fotografovi homogénnejší výsledok, všetky fotografie s daným nastavení snímané pri rovnakých podmienkach majú rovnaké vyváženie bielej, v prípade mierneho farebného posunu je možné hromadne tento posun korigovať.
  3. Prednastavené hodnoty teploty svetla - je možné zadať farbu svetla v stupňoch kelvina. Tu je možné zistiť z tabuliek alebo meraním kalorimetrom.
  4. Ručné vyváženie bielej - vyspelejšie prístroje umožňujú namerať vyváženie bielej pomocou snímania neutrálne farebnej plochy. Ideálne je použitie 18% šedej tabuľky. Namerané vyváženie je možné uložiť
    do pamäte a podľa potreby vyvolať. Tento spôsob nastavenia je najpresnejší.

Pre príklad uvádzam fotografie nasvietené rôznymi svetelnými zdrojmi bez korekcie vyváženie bielej.

WB - daylight

Objekt je snímaný vonku na slnku pod miernym oparom.

Vyváženie bielej je nastavené na Daylight (5500 °K).

Badať mierny posun do studena.

WB - daylight

Objekt je snímaný pri žiarovkovom svetle.

Vyváženie bielej je nastavené na Daylight (5500 °K).

Farebnosť je posunutá do oranžova.

WB - daylight


Objekt je snímaný pri žiarivkovom svetle.

Vyváženie bielej je nastavené na Daylight (5500 °K).

Farebnosť je posunutá do zelena.

AWB


Fotografia bola snímana za zmiešaných svetelných

podmienok s prevahou žiarivkového osvetlenia.

Nastavené automatické vyváženie bielej sa v tomto

prípade vyporiadalo s teplotou zdrojového

osvetlenia veľmi dobre.

 

Niekedy je farebný posun žiaduci, dáva fotografii atmosféru. Napr. pri západe slnka alebo osvetlení sviečkami.

Túto fotografiu som snímal pri západe slnka, ktorý však nebol tak výrazne oranžový. Nemal som
so sebou žiadne filtre na zvýraznenie oranžovej farby. Čiastočne by pomohlo vyváženie bielej
na zamračenú oblohu. Ale ja som chcel silný účinok, preto som hodinu dopredu nastavil ručné
vyváženie bielej tak, že som nasmeroval prístroj na modrú oblohu.

18% šedú tabuľku môžete použiť pri ručnom vyvážení bielej. Umiestnite ju pred objektív rovnako ako pri meraní expozície, ďalej sa riaďte návodom na použitie vášho prístroja. Rôzne fotoaparáty majú rôzny spôsob nastavenia manuálneho vyváženia bielej.

Ručné nastavenie bielej si ukážeme na fotoaparáte Canon Powershot G9.

Na fotoaparáte som zvolil funkciu manuálneho vyváženia bielej, pred objektív som umiestnil 18%
šedú tabuľku a stlačil som tlačidlo DISPLAY. Prístroj zmeral teplotu svetla dopadajúceho na šedú
tabuľku, vykompenzoval ho a uložildo pamäte z ktorej môžem nastavenie kedykoľvek vyvolať.

Fotografia snímaná pri žiarivkovom osvetlení, expozičná automatika P, automatické
vyváženie WB. Fotografia má viditeľný posun do zelena, ktorý by sa však dal pomerne úspešne
kompenzovať úpravou v počítači.

Fotografia snímaná pri žiarivkovom osvetlení, expozičná automatika P, WB nastavené na denné svetlo.
Takto by to dopadlo, keby ste zabudli prestaviť WB. Tu už by počítačová úprava bola problematická.

Ručné vyváženie bielej na 18% šedú tabuľku a zároveň aj expozícia nameraná na šedú tabuľku.
Predchádzajúce dva zábery boli naviac podexponované, keďže väčšina scény bola biela a strieborna,
čo automatiku pomýlilo. Kombináciou manuálneho vyváženia bielej a merania expozície pomocou
18% šedej tabuľky sa dosiahol výsledok, ktorý potrebuje už len minimálne doladenie v počítači.

Pred objektívom je umiestnená šedá tabuľka, histogram ukazuje expozíciu presne v strede jasového
rozsahu.Takto nameranú expozíciu som vložil do pamäte a použil ju na exponovanie obrázku hore.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
juraj-jakubik
2008-06-17 21:36:36
Osobne používam 18% šedú tabulku niečo vyše troch týždňov a je to super vec.Neskušal som ešte manuálne nastavenie bielej priamo vo fotoaparáte. Zatiaľ som len vedľa subjektu položil šedú kartu pri jednom zábere a neskôr som v RAW processing software použil túto ako referenciu na nastavenie bielej vo všetkých záberoch fotených pri tom istom svetle. Skúšal som to pri fotení dcéry a podanie pleti je oveľa lepšie (miešané denné svetlo a umelé) ako to ponechať na auto WB a potom pri spracovávaní hádať ako to pri fotení bolo.Takisto som túto kartu použil na určenie správnej expozície a výsledok? Ušetrilo mi to hodne času jednak pri fotení a jednak pri spracovaní fotografii. Polný test bude nasledovať, hlásenie podám.
 
1308
2008-06-17 22:38:09
dobry vecer, ako sa da vyrobit taka tabulka? Dakujem
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-06-17 22:48:49
Sam to nevyrobis, pokial zrovna nie si tlaciar. Sede tabulky su normalne v predaji v specializoanych obchodoch.
 
vendelin
2008-06-18 10:35:22
najdes v ponuke niektorych intenetovych fotoobchodch
 
SHoDaN
2008-06-23 22:52:10
napriklad aj tu:

http://prolaika.inshop.sk/inshop/scripts/set.asp?Level=261
 
KarateTiger7
2008-07-06 11:15:29
a co sa stane ak sa na nastavovanie bielej farby vykaslem, a dam si ju na automaticke nastavenie?
v H7-cke mam prednastavene take veci ako pri zamracenom pocasi, pri ziarovkovom osvetleni a pod, ale to roby blbe fotky,ja si to nechavam vzdy na automatike.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-07-06 11:54:40
Automatika je automatika, niekedy to spravi dobre, inokedy trochu zle a obcas to uplne pohnoji. Celkova farebnost je parameter, ktory ma mat kreativny fotograf pod kontrolou. Ak nechces pracovat so sedou tabulkou, odporucam aspon prednastavene vyvazenie bielej. Dosiahnes tak rovnomernejsie vysledky, vsetky fotografie z jednej serie budes mat s rovnakym farebnym podanim. Cielenou zmenou WB, mozes dat fotografii vyrazny farebny akcent, akoby si pouzil korekcne filtre.
 
jokub1
2008-07-06 18:53:24
Mám otázku, vieš o čom je šedá tabulka
 
Peco
2009-02-15 12:35:00
hm, doteraz som aj pri videu pouzival na WB biely papier. aky vznikne rozdiel ked robim WB na biely papier alebo na 18% sedej?

lebo aj v manuali bolo pisane o robeni WB na bielu plochu

dakujem
 
anton julény
2009-02-15 13:13:00
Biely papier nie je vždy biely, aj keď si to o ňom myslíš. Šedá tabuľka je z technologického hľadiska najvhodnejším riešením.
 
Peco
2009-02-17 22:51:55
príspevok od: anton julény
Biely papier nie je vždy biely, aj keď si to o ňom myslíš. Šedá tabuľka je z technologického hľadiska najvhodnejším riešením.
ako po precitani clanku(ako aj druheho o 18% sedej) tomu rozumiem. len ma zaraza ze to nikde v tom manuali nepisu (sony a200) ani ako odporucanie niekde na spodu stranky,ze take nieco existuje. priznam sa, pocul som o tom prvy krat tu.
 
norris
2009-07-14 11:39:49
príspevok od: Peco
ako po precitani clanku(ako aj druheho o 18% sedej) tomu rozumiem. len ma zaraza ze to nikde v tom manuali nepisu (sony a200) ani ako odporucanie niekde na spodu stranky,ze take nieco existuje. priznam sa, pocul som o tom prvy krat tu.
zdravim ta. Viem ze uplynula dost dlha doba od tvojej reakcie (ale som tu novy teraz novy a snazim sa nieco naucit,tak si prechadzam fotoskolu a nedalo mi nereagovat)...v navode to je str. 83 ;) ...skusal som, funguje.
 
eiger33
2009-07-14 14:17:48
len taku jednu otazku, resp. mozno pripomienku. Ak fotim do raw tak je jedno ci nastavim 18%nu sedu pri foteni alebo v PC? Lebo pri jednej fotke si pisal, ze tam by uz bola PC uprava problematicka. Alebo sa mylim?
 
lasky.t
2012-08-06 21:38:14
možno trochu neskoro ale aha čo som dnes objavil...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=455581234474573&set=a.151868631512503.30249.146838808682152&type=1&relevant_count=1&ref=nf
 
Medison
2014-08-05 23:16:53
chcem sa spýtať, ako vlastne funguje ten manuál, je nutné zabrať väčšiu plochu, alebo stačí mať len tie malé tabuľky........princíp je, že odfotím jednú foto na manuál a ostatné sa tomu prispôsobia? alebo to treba nastaviť aby sa hodnoty z prvej snímky s tabuľkou preniesli aj na ostatné? ( mám D5100)
a je táto korekcia nutná, resp. viditeľná ak fotím do RAW?..ďakujem za každú jednu odpoveď...
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2014-08-06 00:45:04
Nikon manual str. 84 -len tak som si zalistoval ci to uz prestali pisat

Manualne vyvazis bielu na jednej referencnej fotografii a ostatne uz budu "vediet" same
Fotenim do raw nie je nutne nastavovat manualne WB. Dodatocne sa to moze vyriesit pri spracovani v editore.
 
Medison
2014-08-07 21:40:10
príspevok od: Jozef Krajčo
Nikon manual str. 84 -len tak som si zalistoval ci to uz prestali pisat

Manualne vyvazis bielu na jednej referencnej fotografii a ostatne uz budu "vediet" same
Fotenim do raw nie je nutne nastavovat manualne WB. Dodatocne sa to moze vyriesit pri spracovani v editore.
ďakujem veľmi pekne , toto som potrebovala počuť..
 
accord2
2015-02-21 22:29:40
aký je rozdiel v použití 18% šedej tabuľky a white balance filtra?
 
accord2
2015-02-21 22:30:46
príspevok od: Karol Srnec
Automatika je automatika, niekedy to spravi dobre, inokedy trochu zle a obcas to uplne pohnoji. Celkova farebnost je parameter, ktory ma mat kreativny fotograf pod kontrolou. Ak nechces pracovat so sedou tabulkou, odporucam aspon prednastavene vyvazenie bielej. Dosiahnes tak rovnomernejsie vysledky, vsetky fotografie z jednej serie budes mat s rovnakym farebnym podanim. Cielenou zmenou WB, mozes dat fotografii vyrazny farebny akcent, akoby si pouzil korekcne filtre.
aký je rozdiel v použití 18% šedej tabuľky a white balance filtra?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2015-02-22 10:14:11
príspevok od: accord2
aký je rozdiel v použití 18% šedej tabuľky a white balance filtra?
18% seda tabulka sluzi aj na nastavenie presnej expozicie, filter len na nastavenie WB.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované