Rôzne svetelné zdroje majú rôznu teplotu svetla (udávanú v kelvinoch). Ľudské oko sa dokáže pomerne dobre prispôsobiť rôznym zdrojom svetla a vníma neutrálne farebné plochy takmer bez farebného posuvu.
V prípade svetlo citlivých materiálov (film, snímač) je to však inak. Pri osvetlení rôznymi zdrojmi svetla dochádza k výrazným farebným posunom. Pri fotografovaní na film sa preto používali korekčné filtre potláčajúce tento neželaný jav. Digitálne fotoaparáty a videokamery spracovávajú jasovú a farebnú zložku svetla pomocou špeciálneho softvéru.
Preto sa v digitálnych fotoaparátoch stretávame s funkciou vyváženia bielej, ktorá má za úlohu eliminovať teplotu svetelného zdroja, tak aby bolo podanie farieb reálne.
Pre ľudské vnímanie farieb je najprijateľnejšie osvetlenie denným svetlom, ktoré ma teplotu 5500 °K. Vyváženie bielej sa snaží reprodukovať farby tak, aby zodpovedali nasvieteniu práve takýmto zdrojom svetla.
Fotoaparáty majú niekoľko možností ako správne vyvážiť bielu farbu:
- AWB, automatické vyváženie farieb - prístroj sa snaží zistiť farbu svetelného zdroja a automaticky nastaviť vyváženie farieb. Táto funkcia nie je neomylná a to hlavne pri umelom osvetlení (žiarovka, žiarivka).
- Prednastavené hodnoty - pre rôzne svetelné zdroje sú v prístroji prednastavené hodnoty pomocou symbolu svetelného zdroja (slnečno, zamračené, v tieni, žiarovka, žiarivka, pod vodou...). Niekedy je možné tieto hodnoty korigovať do tepla alebo do studena. Použitie tejto možnosti poskytuje fotografovi homogénnejší výsledok, všetky fotografie s daným nastavení snímané pri rovnakých podmienkach majú rovnaké vyváženie bielej, v prípade mierneho farebného posunu je možné hromadne tento posun korigovať.
- Prednastavené hodnoty teploty svetla - je možné zadať farbu svetla v stupňoch kelvina. Tu je možné zistiť z tabuliek alebo meraním kalorimetrom.
- Ručné vyváženie bielej - vyspelejšie prístroje umožňujú namerať vyváženie bielej pomocou snímania neutrálne farebnej plochy. Ideálne je použitie 18% šedej tabuľky. Namerané vyváženie je možné uložiť
do pamäte a podľa potreby vyvolať. Tento spôsob nastavenia je najpresnejší.
Pre príklad uvádzam fotografie nasvietené rôznymi svetelnými zdrojmi bez korekcie vyváženie bielej.
WB - daylight
Objekt je snímaný vonku na slnku pod miernym oparom. Vyváženie bielej je nastavené na Daylight (5500 °K). Badať mierny posun do studena. |
|
WB - daylight
Objekt je snímaný pri žiarovkovom svetle. Vyváženie bielej je nastavené na Daylight (5500 °K). Farebnosť je posunutá do oranžova. |
|
WB - daylight Objekt je snímaný pri žiarivkovom svetle. Vyváženie bielej je nastavené na Daylight (5500 °K). Farebnosť je posunutá do zelena. |
|
AWB Fotografia bola snímana za zmiešaných svetelných podmienok s prevahou žiarivkového osvetlenia. Nastavené automatické vyváženie bielej sa v tomto prípade vyporiadalo s teplotou zdrojového osvetlenia veľmi dobre. |
Niekedy je farebný posun žiaduci, dáva fotografii atmosféru. Napr. pri západe slnka alebo osvetlení sviečkami.
Túto fotografiu som snímal pri západe slnka, ktorý však nebol tak výrazne oranžový. Nemal som |
18% šedú tabuľku môžete použiť pri ručnom vyvážení bielej. Umiestnite ju pred objektív rovnako ako pri meraní expozície, ďalej sa riaďte návodom na použitie vášho prístroja. Rôzne fotoaparáty majú rôzny spôsob nastavenia manuálneho vyváženia bielej.
Ručné nastavenie bielej si ukážeme na fotoaparáte Canon Powershot G9.
Na fotoaparáte som zvolil funkciu manuálneho vyváženia bielej, pred objektív som umiestnil 18% |
Fotografia snímaná pri žiarivkovom osvetlení, expozičná automatika P, automatické |
Fotografia snímaná pri žiarivkovom osvetlení, expozičná automatika P, WB nastavené na denné svetlo. |
Ručné vyváženie bielej na 18% šedú tabuľku a zároveň aj expozícia nameraná na šedú tabuľku. |
Pred objektívom je umiestnená šedá tabuľka, histogram ukazuje expozíciu presne v strede jasového |