Hore

Fotografuje zvieratá a ľudí, ktorí nazývajú Keňu svojím domovom

Od Diega Maradonu až po kontrasty africkej krajiny.

Fotograf zo škótskeho mesta Glasgow privoňal k fotografovaniu už pred desaťročiami. Keď mal dvadsať rokov spolupracoval s časopisom The Times a podarilo sa mu priniesť zábery zo svetového finále, ktoré sa hralo v Mexico City. Zlom v jeho kariére spôsobila fotografia zachytávajúca Svetový pohár v náručí argentínskeho velikána Diega Maradonu. Po tomto momente smerovali Davidove kroky s fotením na olympiády a iné športové podujatia. Odstupom času zameral Škót svoje fotografie na úplne iné odvetvie.

Dnes už päťdesiatdva ročný fotograf sa v špeciálnom projekte rozhodol preskúmať odlišnosť dvoch tvárí afrického štátu. Svoju cestu nasmeroval do obľúbenej Kene, ktorú prebádal predtým už najmenej dvadsaťpäťkrát v rôznych ročných obdobiach. S dobrými znalosťami o prostredí a orientáciou v štáte sa rozhodol porovnať farbisté stránky východnej Afriky – nafotiť ohrozený druh slonov v prostredí prírody, priamo v národnom parku Amboseli a postaviť ich do kontrastu so starostlivo naaranžovanou statickou snímkou miestnych gangstrov na predmestí Dandor v Nairobi, ktoré je čiernou škvrnou tohto mesta svojou nebezpečnou skládkou odpadu. Smetisko sa zároveň radí medzi jedno z najväčších na celom svete.

POZRITE SI DAVIDA YARROWA NA VIDEU, V KTOROM OPISUJE SVOJU PRÁCU.



Veľkoklí (The Big Tuskers) – národný park Amboseli

Rozsiahla savana národného parku Amboseli je domovom celého radu divých zvierat, pričom najpozoruhodnejšie z nich sú voľne žijúce stáda Slonov afrických (savanových slonov). Park je domovom jedného z najväčších druhov slonov na svete - „veľkoklých“ (the Big Tuskers) - ktorých kly sú také dlhé, že siahajú po zem. Tieto obrovské cicavce, ktoré majú v rezervácii „prednosť v jazde“, sú zákonom chránené, avšak ľuďmi napriek tomu nerušené. David, ktorý národný park pred týmto projektom už niekoľkokrát navštívil, mal v úmysle fotografovať tieto veľkolepé kenské tvory zo zeme, pričom sa mal pri nich ocitnúť bližšie ako ktorýkoľvek iný fotograf pred ním.

David Yarrow hovorí: „Amboseli je moje obľúbené miesto na fotografovanie týchto úžasných zvierat. Je to drsný a živelný amfiteáter, ktorý je domovom viac ako dvetisíc slonov a vynikajúcim miestom na fotografovanie „veľkoklých“ v ich prirodzenom prostredí. Keď vidíte slona takej veľkosti, viete, že už nikdy nič podobné vo svojej kariére neuvidíte. Mám a vždy budem mať rešpekt pred ich silou, veľkosťou a takmer ľudskou inteligenciou, ktorá sa im tak jasne zrkadlí v očiach.“


The Walk of Life - Nikon D850, 11600 s, f5, 400 mm, ISO 160, AF-S NIKKOR 400 mm f2,8G ED VRII


Garden of Eden - Nikon D850, 1500 s, f7,1, 105 mm, ISO 250, AF-S NIKKOR 105 mm f1,4E ED

Vo svojom projekte sa výtvarný fotograf a ambasádor spoločnosti Nikon David Yarrow priamo zameral na jedného z najväčších veľkoklých slonov v parku – Tima. Aj po niekoľkých návštevách Kene ho dokázala táto krajina ešte niečím prekvapiť: „Pre neočakávane vysoké množstvo dažďových zrážok bola táto cesta mimoriadne náročná a aby som bol úprimný, nebol som na to úplne pripravený. Terén bol premočený, prístup zložitý - niekoľkokrát sme uviazli, a preto bolo pre nás ťažšie predvídať a určiť, kde by slony a veľkoklí mohli byť, keďže je to zvyčajne tam, kde nie je voda.“ Svoje kvality uznávaný fotograf potvrdil a s náročnými podmienkami sa vysporiadal nad svoje možnosti.


Colossus - Nikon D850, 11250 s, f8, 200 mm, ISO 200, AF-S NIKKOR 200 mm f2G ED VR II

Na obrovské cicavce a ich detaily David zvolil kvalitnú výbavu - fotoaparát Nikon D850 s objektívmi AF-S Nikkor 400 mm f/2,8G ED VRAF-S Nikkor 200 mm f2G ED VR II. Dokonalú ostrosť fotografovaného objektu na pozadí kráčajúceho slonieho stáda zväčnil objektívom AF-S Nikkor 105mm f/1,4E ED. Túto techniku zvolil fotograf preto, aby snímky spĺňali kritéria vysokého rozlíšenia a boli vhodné na tlač aj v životnej veľkosti.

„Ak chcete zachytiť kolosálnosť slona v celej jeho sláve, musíte fotografovať zo zeme. Môžete to urobiť buď tak, že budete fotografovať ležiac pod džípom (ktorý vás chráni, aj keď je to zložité), použijete diaľkové ovládanie (v závislosti od počasia) alebo zvolíte možnosť, ktorú som pri tomto zábere uprednostnil ja – dostanete sa na najbližšiu možnú bezpečnú vzdialenosť. Keďže som s Timom pracoval už predtým, bol som si sebou istý a rozumel som jeho správaniu do tej miery, že som sa k nemu mohol priblížiť asi na 20 – 25 metrov. Vzhľadom na to, ako som bol blízko, nepotreboval som nič iné, než dokonale ostrý objektív AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II alebo AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED,” hovorí k samotnej snímke 52-ročný fotograf.

Pouličný život na predmestí Dandora v Nairobi

Druhú časť svojho projektu venoval David odvrátenej stránke Kene, konkrétne predmestiu Dandora, ktorá sa rozprestiera na východe hlavného mesta Nairobi. Je pravdepodobne najznámejšia svojimi haldami odpadu rozprestierajúcimi sa na ploche viac ako 3 000 akrov (viac ako 1200 hektárov). V tejto časti ho čakalo síce menej divočiny, no o to viac sa rozhodol poukázať na problém ekológie a priblížiť kultúru gangov širokej verejnosti.

Ekologické problémy sú v tejto štvrti natoľko silné, že pri fotografovaní musel použiť masku proti život ohrozujúcemu chemickému odpadu. V meste predstavujú veľké nebezpečenstvo aj gangsterské skupiny, pretože  ich výskyt je v uliciach častý. Ambasádor Nikonu sa preto rozhodol tieto dva elementy spojiť a spraviť z toho zamysleniahodné fotografie. S členmi jedného z gangov sa dohodol na spolupráci a podarilo sa mu tak vytvoriť niečo nezvyčajné.

Na obľúbenú D850 nasadil pri fotografovaní poručíka gangu objektív AF-S Nikkor 35mm f/1,4G. Vďaka 35 mm širokouhlému objektívu  v portréte zvýraznil drsné črty zástupcu poručíka gangu. David objasňuje: „Štvrť Dandora v Nairobi je ďaleko od národného parku Amboseli, avšak je to rovnako podnetné a fascinujúce miesto na fotografovanie. Hŕby odpadu plné chemikálií prekonávali svojou veľkosťou všetko podobné, čo som doteraz videl. Na tomto území sa stále vyskytujú rôzne gangy, takže fotografovanie môže byť nebezpečné. Musel som sa pohybovať opatrne.“

David chcel, tak ako v prípade Amboseli, nasnímať scénu, ktorá by nepripomínala nič zo západného sveta. Členovia miestneho gangu, ktorých David predtým kontaktoval, súhlasili s pózovaním na fotografii, a tak ich rozostavil oblečených v elegantných čiernych oblekoch na kontrastnom pozadí miestneho smetiska - vytvoriac tak dokonalý protiklad. Pri fotení použil tentokrát objektív AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED.


Gangster - Nikon D850, 1200 s, f3,5, 35 mm, ISO 500, AF-S NIKKOR 35 mm f1,4G


African Trash - Nikon D850, 12000 s, f10, 105 mm, ISO 500, AF-S NIKKOR 105 mm f1,4E ED

Projekt Davida s fototechnikou Nikon splnil svoj cieľ - budúcim fotografom priniesol inšpiráciu, ako poukázať na dve odlišné stránky toho istého prostredia. Tým, že vedľa seba postavil naaranžované portréty a prírodné objekty, ukazuje David svojimi fotografiami, aké rozdielne techniky sa dajú použiť pri vytváraní súdržných a intenzívnych sérií fotografií: „Pri fotografovaní divých zvierat si musíte byť istý, že sa nachádzate v najlepšej pozícii na zachytenie tejto pôsobivej a emotívnej snímky, avšak nikdy nad tým nemáte plnú kontrolu. Ak vám zviera nedovolí, aby ste ho fotografovali, nedá sa s tým nič robiť. Pri fotografovaní naaranžovanej fotografie sa pohybujete priamočiaro: od prvotnej koncepcie až po finálnu. Skutočným testom fotografových schopností je zistiť, či dokáže zachytiť presne ten moment, ktorý si naplánoval. Oba štýly sú pre mňa nesmierne dôležité, rovnako, ako bolo dôležité priblíženie týchto veľmi rozdielnych oblastí Kene a vytvorenie spojenia medzi divými zvieratami a ľuďmi nazývajúcimi toto miesto svojím domovom. Ak by som mohol týmto projektom presvedčiť aspoň niekoľko ľudí, aby na chvíľu odložili svoj smartfón a vzali do rúk digitálnu jednookú zrkadlovku, bolo by to skvelé.“ Viac o projekte Davida Yarrowa sa môžete dozvedieť po kliknutí na tento odkaz.

Kto je David

David Yarrow sa narodil v roku 1966 v škótskom Glasgowe. S fotografovaním začal už v útlom veku a ako 20-ročný stál na ihrisku finále Majstrovstiev sveta v Mexico City a fotografoval pre časopis The Times. V ten deň David urobil slávnu snímku Diega Maradonu držiaceho pohár pre majstrov sveta. Následne bol pozvaný na fotografovanie Olympiády a mnohých iných športových podujatí. Trvalo však veľa rokov než dospel do svojej komfortnej polohy, ktorou je dokumentovanie sveta prírody evokatívnymi a pôsobivými fotografiami života na zemi, ktorými si získal rastúci záujem zberateľov umenia. V roku 2018 sa David pevne etabloval ako jeden z najpredávanejších výtvarných fotografov na svete a stal sa tiež ambasádorom fototechniky Nikon.

Vlastníkom autorských práv všetkých fotografií je David Yarrow.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok

Ďalší článok z kategórie

Inzercia