Hore

Fototechnika 2009/2010

Je tomu pár dní, keď sme otvárali šampanské na oslavu príchodu nového roka. Aký bude z hľadiska fototechniky? Čo nám výrobcovia predstavia? Vyplnia naše predstavy a želania? Niečo naznačil už predchádzajúci rok a preto si ho trochu zhrnieme.

2009

 

Rok 2009 charakterizoval nástup videa v digitálnych zrkadlovkach, ale hlavne Micro 4/3 systém, ktorý sa ukazuje ako jeden z možných smerov vývoja fotoaparátov.

 

Kompakty

Kým pred pár rokmi sa výrobcovia predháňali v predstavovaní noviniek a digitálny kompakt bol asi najželanejším darčekom, dnes už takmer nikoho nezaujímajú. Trh je nasýtený, žiadne prevratné novinky neprichádzajú. Kompakty dosiahli úroveň, ktorá amatérom bohato stačí. Tie lacnejšie modely už nahrádzajú telefóny. Minulý rok bol rokom chytrých telefónov s dotykovým ovládaním a nie rokom kompaktov.

 

Canon Powershot S90 potešil mnohých náročnejších užívateľov svojou funkčnou výbavou a kvalitným snímačom.

 

Niekoľko zaujímavých inovácii sa však predsa objavilo. Nikon predstavil štýlový Coolpix S2000pj so zabudovaným videoprojektorom, na prekvapenie funkčným a v prijateľnej cene. Najviac mútil stojaté vody Samsung, ktorý predstavil modely s dvomi displejmi, či analógovými ukazovateľmi.

Pre nás to najzaujímavejšie sa odohralo v dielňach Canonu, ktorý svojími modelmi Powershot S90 a G11 konečne vypočul túžbu fotografov po kvalitnejšom snímači s menším šumom. Rovnako zareagovala aj Leica, ktorá však na rozdiel od Canonu asi neosloví širšiu fotografickú verejnosť.

 

Micro 4/3 systém

Jedným z hlavných prekvapení predchádzajúceho roka je predstavenie a začiatok predaja fotoaparátov nového Micro 4/3 systému. Panasonic s modelmi G a Olympus s fotoaparátmi PEN, vyplnili medzeru na trhu. Micro 4/3 systém ukazuje, že sa dá vyrobiť fotoaparát s dostatočne kvalitným snímačom, vymeniteľnými objektívmi a to pri zachovaní kompaktnosti. Prináša však aj iné výhody spojené s „odbúraním" zrkadla. Sú to nižšia hlučnosť, menšia poruchovosť, rýchle zaostrovanie so živým náhľadom a aj ergonomickejšie snímanie videa.

 

 

V retroštýle sa predstavil prvý model Micro 4/3 systému od Olympusu, E-P1.

 

Zrkadlovky

Full Frame zrkadlovky potvrdili, že sú tým najkvalitnejším riešením pre širokú profesionálnu skupinu fotografov a v mnohých aplikáciách konkurujú aj stredoformátovým fotoaparátom. Nikon D3s naznačil, že možnosti snímania za nízkeho osvetlenia asi nemajú hranice. Sony s modelom A850 začal penetráciu Full Frame zrkadloviek s vysokým rozlíšením do poloprofesionálnej triedy.

 

Nikon D3s ukázal, že v možnosti snímania za zlých svetelných podmienok, nebolo povedané posledné slovo.


Zatiaľ čo najvyššej triede dominoval Nikon, v poloprofesionálnej triede to bol EOS 5D Mk II. od Canonu. O najväčší rozruch sa určite postaral Canon EOS 7D. Canon konečne predstavil konkurenciu úspešným Nikonom D300/D300s. EOS 7D bol zároveň aj najrozporuplnejším predstaveným fotoaparátom. Asi u žiadneho EOS-u sa neobjavili tak rozporuplné komentáre a názory. Ukazuje sa, že nestačí len predstaviť výborný fotoaparát, ale treba k nemu ponúknuť aj zodpovedajúce objektívy.
 

„Pentaxákov" potešilo uvedenie modelov K-x a K7.

 

Druhá FF zrkadlovka od Sony je prvou zrkadlovkou snažiacou sa poskytnúť výhody veľkého snímača nielen profesionálom.

 

V roku 2009 sme sa rozlúčili s R-systémom od Leicy, tá nám ale súčasne predstavila nový profesionálny systém - S
a Full Frame hľadáčikový prístroj M9.Zdá sa, že triedu „pravých" zrkadloviek opúšťa Panasonic aj Samsung, obaja výrobcovia hľadajú štastie v novej triede fotoaparátov s výmennými objektívmi, ale bez použitia systému zrkadlo/hranol.


V kategórii amatérskych zrkadloviek sa toho veľa neudialo a inováciami sa môže popýšiť hlavne Nikon s modelmi D3000 a D5000 a Sony s radou A3XX, A5XX.

 

 

2010


Kompakty

Zlatá éra kompaktov sa skončila a asi sa už nedočkáme skutočne revolučnej zmeny, ktorou by bolo širšie zavedenie snímačov s väčšou plochou. Skôr asi môžeme očakávať nástup kvalitnejších displejov, GPS tagingu a podpory sociálnych sieti typu Facebook, Flickr, či You Tube.


Väčšie snímače sa možno objavia v triede vyspelých kompaktov, uvidíme, či to bude formát 4/3 alebo APS-C. Musí ich predstaviť niekto z „veľkých" výrobcov, pretože u zn. Sigma resp. Ricoh, sa nedá predpokladať väčší komerčný úspech. Dúfať vo Full Frame kompakt asi nemá zmysel.

 

Nezrkadlovky

Micro 4/3 systém sa ukazuje ako životaschopný a svoj model v tejto kategórii, ale s APS-C snímačom, predstavil už aj Samsung. Väčšiemu rozšíreniu by prospelo predstavenie lacnejších modelov so setovým objektívom väčšieho rozsahu.

Pošuškáva sa, že aj niekto zo silnej dvojky Canon/Nikon by mohol predstaviť „zrkadlovku bez zrkadla". Predpokladá sa že pôjde o amatérsky model. Uvidíme, či využije existujúce objektívy, alebo bude potrebné predstaviť aj novú radu objektívov.


Vo fotoaparátoch bez zrkadla, s elektronickým hľadáčikom je veľký potenciál a raz sa s touto technológiou asi stretneme aj v profi triede.

 

Digitálne zrkadlovky

Tento rok sa snáď dočkáme prieniku cenovo dostupnejších Full Frame zrkadloviek do poloprofesionálnej a vyššej amaterskej kategórie, kde teraz dominujú vyspelé APS-C zrkadlovky.


Podmienkou však bude predstavenie kvalitných objektívov strednej triedy určených pre tento formát. Hlavne Nikonu chýbajú objektívy, zodpovedajúce objektívom Canon „L" so svetelnosťou F4. Tie by určite ocenili aj majitelia profesionálnych fotoaparátov, ktorí sú nútení kupovať drahé vysokosvetelné objektívy, pretože nemajú inú možnosť.

 

Canon má tiež čo doháňať. EOS 7D ukázal, že mnoho súčasných objektívov (aj tých drahých), nemá dostatočné rozlíšenie na to, aby vykreslili APS-C snímač s tak vysokým rozlíšením.

 

 

V roku 2010 sa možno dočkáme revolučného snímača u niektorého z lídrov. Foveon od Sigmy je síce zaujímavý, ale širšieho uplatnenia sa nedočkal.


Radi by sme sa konečne dočkali širšieho zavedenia GPS a WiFi, ktoré by nezruinovalo naše peňaženky.

Minulý rok sa skúšala životaschopnosť videa v zrkadlovkách, tento rok bude v znamení Full HD a hlavne dúfam, že sa zlepší ergonómia ovládania. Fotografi túžobne očakávajú konečne funkčné riešenie zaostrovanie v režime Live View - Panasonic GH-1, nech im je príkladom.


Hlavná pozornosť sa určite sústredí na nástupcov najpredávanejších modelov digitálnych zrkadloviek. Určite sa všetci radi necháme prekvapiť, napr. novým revolučným snímačom.

 

Čo by potešilo vás v roku 2010?

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
DjLuke9
2010-01-05 10:14:25
Osobne by som uvital zabudovanie GPS do fotoaparatu a pridavanie GPS suradnic priamo do exifu fotky... Osttane novinky roku 2010 su take standartne:) ako kazdy rok...
 
Cako
ocenenie redakciou 2010-01-05 10:15:53
Mna by potesilo len keby zas vymysleli nejaku fintu na vacsie potlacenie sumu a zvacsenie dynamickeho rozsahu.A keby uz nerastol pocet mpx na aps-c staci sa vratit na takych 12
 
wayne
2010-01-05 10:16:26
mna zaujimaju bezzdrkadlovky a ich dalsi vyvoj, podla klebiet ma FUJI joinut µ4/3, co by bola fakt pecka, ak by EXR snimac narastol na 2x crop.. aps-c bez zrkadla na velkosti neusetri, zatial... napr leica x1 je celkom kompaktna, akurat nema vymennu optiku.. som zvedavy aj na nikonacke kroky, 2.5x crop bude sice mini snimac pri porovnani s aps-c no rozmery budu urcite prijemne...

novinky medzi FF a APS-C urcite budu, konecne vyvoj smeruje k posuvaniu kvality na vyssich citlivostiach, to vsak so zvysovanim dynamickeho rozsahu a mozno rychlejsim seriovym snimanim vo mne nevyvolava take nadsenie ako technologicke novinky.

 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-01-05 10:17:57
Veľmi pekná úvaha, bez zbytočností vystihuje realitu - dakujeme:) len by som chcel popopraviť Nikon asi ešte len predstaví model S2000pj, aktuálny je myslím S1000pj.
Zaujímalo by ma čo spraví napríklad Nikkor 17-55 F2,8 alebo iné zabehnuté objektívy nikonu ak bude mať Nikon telo s 18Mpx APS-C senzorom. Neskúšali ste náhodou nejakú optiku Nikkor aj na EOS 7D? Len som zvedavý, pekné svetlo!
 
wayne
2010-01-05 10:33:00
napada ma este 1 vec, 7-10. januara bude vystava CES na ktorej bude prezentovane (dufam) spektrum noviniek, mozno by s tymto clankom bolo vhodne pockat, alebo ho neskor aktualizovat
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-01-05 10:44:24
príspevok od: wayne
napada ma este 1 vec, 7-10. januara bude vystava CES na ktorej bude prezentovane (dufam) spektrum noviniek, mozno by s tymto clankom bolo vhodne pockat, alebo ho neskor aktualizovat
Vo februari zase PMA. Novinky samozrejme prinesieme, toto je len taka novorocna uvaha.
 
zajicew
2010-01-05 11:01:16
Carl Zeiss autofocus :)
 
Albedo
2010-01-05 12:15:09
mna by potesil pristroj so senzorom formatu 36x36 s moznostou prepnutia do modu 36x24 alebo 24x36 bez nutnosti tocit pristrojom :)
 
wayne
2010-01-05 13:56:53
príspevok od: Karol Srnec
Vo februari zase PMA. Novinky samozrejme prinesieme, toto je len taka novorocna uvaha.
no veru PMA ma v rychlosti nenapadla, som skutocne zvedavy na novinky, topic #ces uz sledujem na twitteri odvcera sa priznam :)
 
quaq
2010-01-05 15:28:52
ja som celkom zvedavy na to ci konecne Pentax prekroci svoj tien (nakolko ma pristup k CMOS-om SONY) a predstavy FF a tiez ma celkom zaujima ci pride konecne FF aj do semiprofi triedy pripadne do nizsej
 
Martin P
2010-01-05 15:39:42
príspevok od: quaq
ja som celkom zvedavy na to ci konecne Pentax prekroci svoj tien (nakolko ma pristup k CMOS-om SONY) a predstavy FF a tiez ma celkom zaujima ci pride konecne FF aj do semiprofi triedy pripadne do nizsej
to je akokeby si chcel aby mercedesy triedy s predavali ako ludove vozidla dacia a pod
 
quaq
2010-01-05 15:48:17
príspevok od: Martin P
to je akokeby si chcel aby mercedesy triedy s predavali ako ludove vozidla dacia a pod
asi som celkom nepochopil co si mi chcel naznacit tvojim komentom, skus prosim polopatistickejsie ,dakujem
 
Martin P
2010-01-05 15:52:49
príspevok od: quaq
ja som celkom zvedavy na to ci konecne Pentax prekroci svoj tien (nakolko ma pristup k CMOS-om SONY) a predstavy FF a tiez ma celkom zaujima ci pride konecne FF aj do semiprofi triedy pripadne do nizsej
´a tiez ma celkom zaujima ci pride konecne FF aj do semiprofi triedy pripadne do nizsej´
FF do semiprofi ok ale tam treba dobre objektivy a tie su profi a to je len jedna stranka vecia tym padom to prestava byt semiprofi
a v nizzsej co by to tam robilo a naco?
uz chapes?
mercedes za cenu dacie nikdy nekupis
 
quaq
2010-01-05 16:05:15
nuz a ci nemozes nasadit 70-200 f2,8 na EOS 450D ? a myslis si ze bude snimka z neho horsia ako z EOS 50D ? s tym ze naco na mna prosim nechod ja ti poviem jeden najpresvedcivejsi argument ´lebo sa to bude bohovsky dobre predavat´ a okrem ineho si budu moct dovolit FF aj ludia ktory nemaju na to aby dali za FF 1800€ ale ked bude za 1000€ tak uvidis tie predaje tomu ver !! ved najskor mali ABS a podobne srandy len najdrahsie auta a teraz ho mas namontovany v skoro kazdom aute tak preco nie aj v dacii ??
 
Martin P
2010-01-05 16:15:27
príspevok od: quaq
nuz a ci nemozes nasadit 70-200 f2,8 na EOS 450D ? a myslis si ze bude snimka z neho horsia ako z EOS 50D ? s tym ze naco na mna prosim nechod ja ti poviem jeden najpresvedcivejsi argument ´lebo sa to bude bohovsky dobre predavat´ a okrem ineho si budu moct dovolit FF aj ludia ktory nemaju na to aby dali za FF 1800€ ale ked bude za 1000€ tak uvidis tie predaje tomu ver !! ved najskor mali ABS a podobne srandy len najdrahsie auta a teraz ho mas namontovany v skoro kazdom aute tak preco nie aj v dacii ??
vyriesene v ss
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-01-05 16:16:08
Zavedeniu FF do treiedy pokrocilych amaterskych pristrojov uz asi nic nebrani. Treba len uviest cenovo dostupne kvalitne objektivy so standardnou svetelnostou. Take, ake sa kedysi vyrabali pre filmove zrkadlovky, ale vypadli z vyrobneho programu, pretoze posledne roky sme tu mali hlavne APS-C. Samozrejme odladene pre DSLR.
 
dodo_bb
2010-01-05 23:37:03
Je zaujímavé, že doteraz veľmi obľúbený formát DX (APS-C) sa štiepi na dva smery. Časť jeho užívateľov jasá nad jeho zväčšením na FF formát a druhá časť jasá nad jeho zmenšením na 4/3 systém. Keď odhliadneme od marketingových kecov, DX predstavuje veľmi zaujímavý rozmer a kompromis medzi kvalitou, rozmerom a cenou (k tomu treba pripočítať obrovský sortiment viac či menej kvalitných objektívov DX či dokonca FX s možnosťou upgrade na FF) Osobne si myslím, že 4/3 sú len marketingový ťah, strácajú sa tam všetky výhody zrkadlovky a nič sa nezíska (okrem rozmeru a váhy). Zrejme je to snaha niektorých výrobcov nájsť náhradu za mŕtvy trh kompaktov. Ale vzhľadom na vzdelanosť ich budúcich používateľov sa úspech môže dostaviť. Je to len vec dostatočného masírovania mozgov... Nákup 4/3 technológie je a dlho bude mŕtva vetva, pozdejší prechod na väčšie rozmery je nulový. To znamená predať telo a sľubované vysokokvalitné objektívy ďaľšiemu nadšencovi a vrátiť sa k štandardu a zabehaným rozmerom.
 
slavik74
2010-01-06 03:41:58
príspevok od: dodo_bb
Je zaujímavé, že doteraz veľmi obľúbený formát DX (APS-C) sa štiepi na dva smery. Časť jeho užívateľov jasá nad jeho zväčšením na FF formát a druhá časť jasá nad jeho zmenšením na 4/3 systém. Keď odhliadneme od marketingových kecov, DX predstavuje veľmi zaujímavý rozmer a kompromis medzi kvalitou, rozmerom a cenou (k tomu treba pripočítať obrovský sortiment viac či menej kvalitných objektívov DX či dokonca FX s možnosťou upgrade na FF) Osobne si myslím, že 4/3 sú len marketingový ťah, strácajú sa tam všetky výhody zrkadlovky a nič sa nezíska (okrem rozmeru a váhy). Zrejme je to snaha niektorých výrobcov nájsť náhradu za mŕtvy trh kompaktov. Ale vzhľadom na vzdelanosť ich budúcich používateľov sa úspech môže dostaviť. Je to len vec dostatočného masírovania mozgov... Nákup 4/3 technológie je a dlho bude mŕtva vetva, pozdejší prechod na väčšie rozmery je nulový. To znamená predať telo a sľubované vysokokvalitné objektívy ďaľšiemu nadšencovi a vrátiť sa k štandardu a zabehaným rozmerom.
jaaaj to je pohlad cloveka co nepozna vyhody 4/3 a vidi iba nevyhody (ktore su zial jasne dane a neda sa s nimu ZATIAL nic robit). Fotit so 4/3 je ovela pohodlnejsie ako s DLSR so zrkadlom, objektiv 14-45 je lepsi ako 18-55 a lepsie sa na nom pouziva manualne ostrenie atd. Porovnaval som G1 a C EOS 500 a lepsie sa foti s G1 (a to som skusal aj pri slabom svetle v interieri), samozrejme je to ´pohoda´ za vela penazi a s obmedzenymi moznostami prislusenstva...
 
dodo_bb
2010-01-06 13:57:44
príspevok od: slavik74
jaaaj to je pohlad cloveka co nepozna vyhody 4/3 a vidi iba nevyhody (ktore su zial jasne dane a neda sa s nimu ZATIAL nic robit). Fotit so 4/3 je ovela pohodlnejsie ako s DLSR so zrkadlom, objektiv 14-45 je lepsi ako 18-55 a lepsie sa na nom pouziva manualne ostrenie atd. Porovnaval som G1 a C EOS 500 a lepsie sa foti s G1 (a to som skusal aj pri slabom svetle v interieri), samozrejme je to ´pohoda´ za vela penazi a s obmedzenymi moznostami prislusenstva...
Ja tie výhody poznám, dokonca som ich aj pomenoval. Len pre mňa nevýhody výrazne prevažujú. Pre občasného fotografa, čo si robí rodinku a tak je to o niečo lepšie ako dnešný kompakt a takmer rovnaké ako EVF, (ale aj o hodne drahšie, hlavne ak si prikúpiš ešte nejaký objektív). Najväčšia nevýhoda je, že nemá možnosť žiadneho rastu, na nič nenadväzuje, s ničím nie je kompatibilný. Rýchlo narazíš na hranice a potom šup to všetko do bazáru :-)))
 
RioM
2010-01-06 16:38:44
@slavik74

Ja mám aj DSLR a pred Vianocami som si kúpil GF1. Odkedy mám GF1 tak fotím podstatne viac a častejšie ako s DSLR. GF1 je ľahká a tak ju mám zo sebou stále.

DSLR je určite lepšia: má rýchlejšie zaostrovanie a mám aj lepšie sklo ako na GF1. Aj výber objektívov a príslušenstva je lepší. Ale DSLR je väčšinou doma a zo sebou mám GF1. Dokonca rozmýšľam kúpiť aj ďalší objektív a filtre.
 
jake
2010-01-06 16:56:32
príspevok od: dodo_bb
Je zaujímavé, že doteraz veľmi obľúbený formát DX (APS-C) sa štiepi na dva smery. Časť jeho užívateľov jasá nad jeho zväčšením na FF formát a druhá časť jasá nad jeho zmenšením na 4/3 systém. Keď odhliadneme od marketingových kecov, DX predstavuje veľmi zaujímavý rozmer a kompromis medzi kvalitou, rozmerom a cenou (k tomu treba pripočítať obrovský sortiment viac či menej kvalitných objektívov DX či dokonca FX s možnosťou upgrade na FF) Osobne si myslím, že 4/3 sú len marketingový ťah, strácajú sa tam všetky výhody zrkadlovky a nič sa nezíska (okrem rozmeru a váhy). Zrejme je to snaha niektorých výrobcov nájsť náhradu za mŕtvy trh kompaktov. Ale vzhľadom na vzdelanosť ich budúcich používateľov sa úspech môže dostaviť. Je to len vec dostatočného masírovania mozgov... Nákup 4/3 technológie je a dlho bude mŕtva vetva, pozdejší prechod na väčšie rozmery je nulový. To znamená predať telo a sľubované vysokokvalitné objektívy ďaľšiemu nadšencovi a vrátiť sa k štandardu a zabehaným rozmerom.
suhlasim, ked stala DSLR pred 5 ci 6 rokmi najlacnejsia cez 60.000,- Sk tak dne sa da kupit za 500,- Eur uz slusny pristroj so setovym objektivom v porovnani s technikpou spred 5 rokov - kompakty bude zaujmave vzdy rozmermi a pre nenarocne fotenie, potom asi budu zrkadlovky aspon s APS-C snimacom, vsetko medzi tym uspech nemalo a pomaly vycuvalo po velkom marketingu z trhu - preto mam aj ja taky isty nazor a myslim, ze vyrobcovia co sa angazuju len v kompaktoch zacnu s DSLR, system 4/3 bol tah mimo, skoda Olympusu - ocakavm navrat aspon do APS-C a velmi rychlo k FF, inac to videm smutne. jedine co by pomohlo je novy technicky princip co by zladil ISO a velke MPX na malom snimaci dohromady, to by potom opacne mali problemy vsetci ostatni vyrobcovia, ale to som si neni isty. Ak by existoval 4/3 s vykonom ako taky nikon D3s tak je jasne, ze OLY je v gigantickej vyhode
 
slavik74
2010-01-06 16:57:07
príspevok od: dodo_bb
Ja tie výhody poznám, dokonca som ich aj pomenoval. Len pre mňa nevýhody výrazne prevažujú. Pre občasného fotografa, čo si robí rodinku a tak je to o niečo lepšie ako dnešný kompakt a takmer rovnaké ako EVF, (ale aj o hodne drahšie, hlavne ak si prikúpiš ešte nejaký objektív). Najväčšia nevýhoda je, že nemá možnosť žiadneho rastu, na nič nenadväzuje, s ničím nie je kompatibilný. Rýchlo narazíš na hranice a potom šup to všetko do bazáru :-)))
to je pravda - ja som tiez napisal ze ´ZATIAL sa s nevyhodami neda nic robit´. Ale skus porozmyslat kolko ludi co si kupilo zakladny model zrkadlovky pri nom aj ostalo lebo nema peniaze na vyssie modely, resp. drahsie objektivy.
Ty si napisal : ´ Osobne si myslím, že 4/3 sú len marketingový ťah, strácajú sa tam všetky výhody zrkadlovky a nič sa nezíska (okrem rozmeru a váhy).´ a na to som reagoval lebo to nie je pravda - ziskas HLAVNE moznost pohodlnejsie fotit ako so zakladnymi modelmi DLSR. A tiez je to lacnejsie a nie drahsie - kamos kupil za 700 EUR Canon EOS 500 + 18-55. Za tie peniaze sa da kupit G1 + 14-45 + 45-200. Vystup pri pouziti setovych objektivov (podla toho co clovek foti) bud rovnako kvalitny, alebo trochu horsi (pri ISO 1600) ale navyse je v cene este aj 45-200. Iste canon ma video (aj ked to full HD je nepouzitelne kedze je tam iba 20 fps), ale to uz je vec nazoru ci je lepsie mat 2 objektivy alebo jeden a video.
Podla mna je idealne odskusat obe varianty a na zaklade toho si urobit nazor.
Ale aj tak by ma zaujimalo ake vyhody zrkadlovky podla teba stratis kupou micro 4/3 ??? Lebo pre mna jedina nekompenzovana nevyhoda je drahe a malo pocetne prislusenstvo. Rozdiel medzi APC-S a micro 4/3 je minimalny v porovnani s rozdielom medzi kompaktom a micro 4/3...
Ja neplanujem predat tento system ani dnes ani v buducnosti, naopak teraz dokupujem makroobjektiv, ale ten v buducnosti predam - ked prejdem na FF (ked nasetrim...). Potom budem mat micro 4/3 ako zalozny fotak+turisticky.
APS-C skratka vynechavam...
K clanku - dufam ze obe Karolove vizie sa naplnia, aj co sa tyka rozvoja micro 4/3, aj co sa tyka prieniku FF snimacov do nizsej triedy ako profesionalnej.
 
dodo_bb
2010-01-06 17:19:40
No práve, potvrdzuješ svojimi závermi to, čo som napísal. Nechceš APS-C, lebo je ťažká a veľká, zvolíš M4/3 a potom to zaklincuješ tým, že šetríš na FF (ktorý je ešte ťažší). Ak by si v súčasnej dobe zostal pri APS-C, tak nemusíš na nič šetriť ani čakať na ponuku širšieho príslušenstva. Už dnes zaostáva APS-C zrkadlovka kvalitou len o prsia za FF (aj to len také menšie :-))). A je to už dnes vyzretá a podporovaná platforma (zatiaľ čo M4/3 je len stále len vízia marketingových inžinierov). Porovnávaš výkon najlepšieho modelu M4/3 s najhorším modelom DSLR APS-C. Koľko desaťročí uplynie, kým sa nejaký M4/3 dostane úrovňou na dnešnú D300 alebo 7D? Každopádne Ťa nepresvedčujem, čo si máš kúpiť za svoje peniaze, je mi to úplne jedno. Len som si tak zafilozofoval pod tým Karolovým článkom, kedže sa mi celkom páčil). Nech Ti svieti dobré svetlo do všetkých objektívov Tvojho M4/3 systému :-)))
 
slavik74
2010-01-07 01:36:47
príspevok od: dodo_bb
No práve, potvrdzuješ svojimi závermi to, čo som napísal. Nechceš APS-C, lebo je ťažká a veľká, zvolíš M4/3 a potom to zaklincuješ tým, že šetríš na FF (ktorý je ešte ťažší). Ak by si v súčasnej dobe zostal pri APS-C, tak nemusíš na nič šetriť ani čakať na ponuku širšieho príslušenstva. Už dnes zaostáva APS-C zrkadlovka kvalitou len o prsia za FF (aj to len také menšie :-))). A je to už dnes vyzretá a podporovaná platforma (zatiaľ čo M4/3 je len stále len vízia marketingových inžinierov). Porovnávaš výkon najlepšieho modelu M4/3 s najhorším modelom DSLR APS-C. Koľko desaťročí uplynie, kým sa nejaký M4/3 dostane úrovňou na dnešnú D300 alebo 7D? Každopádne Ťa nepresvedčujem, čo si máš kúpiť za svoje peniaze, je mi to úplne jedno. Len som si tak zafilozofoval pod tým Karolovým článkom, kedže sa mi celkom páčil). Nech Ti svieti dobré svetlo do všetkých objektívov Tvojho M4/3 systému :-)))
Dakujem pekne a tebe tiez prajem podobne dobre svetlo, aj ked ja ho potrebujem trosku viac :)
Uz len posledne vysvetlenie - vobec som neriesil vahu a velksot, ale komfort pri foteni a vystup (ktore sa navzajom kompenzuju) cenovo porovnatelnych zastupcov oboch systemov. A este - G1 nie je najlepsi model, ale uplne prvy, GH1 ma uz lepsi snimac aj procesor a nevedel som ze Canon EOS 500 je najhorsi model DLSR.... Ale to jedno, nechajme to uz tak.
Tak teda este raz - pekne fotky v Novom roku zelam :)
Ale nechajme to, bola by to zbytocne dlha debata
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované