Hľadám hĺbku pocitu, nie ostrosti… Anna Opinová

Víťazka Next Generation Award, mladá fotografka milujúca vzťahy, fotografiu, v ktorej ich môže zachytávať. Ako sama vraví: „vo svojich fotografiách hľadám hĺbku pocitu, nie ostrosti“. Napriek tomu je v jej fotkách cítiť intuitívnu prácu s jedným aj druhým.

Jej fotky sa vyznačujú alternatívnou farebnosťou a kontrastom pripomínajúcim film. Anna sa po senzačnej výhre v Nikon Photo Contest stále spamätáva a to, že sen sa stal skutočnosťou jej pripomínajú mnohí ľudia nielen z fotografického sveta.

V pondělok 2. októbra sa osobne zúčastnila na slávnostnom uvedení víťazných diel ročníka 2016-2017 v Nikon Photo Gallery v Prahe. Jej víťaznú fotografiu môžete teda vidieť aj vy, no tiež ľudia v Japonsku, Číne, Indii, Francúzsku a Veľkej Británii, kam poputuje výstava fotografií zo súťaže Nikon Photo Contest 2016 – 2017 zahŕňajúca všetky víťazné diela.

Mysterious, víťazná fotografia Next Generation Award

Anna, ako si sa dostala k fotografii? Je to stále tvoj koníček, alebo sa z neho stalo povolanie?

Ako tak premýšľam, k fotografii som sa dostávala postupne. Pamätám si, keď som bola malá, stále som brávala analógový foťák a „akože“ som s ním fotila, aj keď tam nebol film :). Zrejme už vtedy sa čosi črtalo. Len bol potrebný dlhý čas na objavenie tohto daru. Milujem svoje povolanie. Po prvom ročníku na VŠ (PHF EUKE) som si kúpila prvú zrkadlovku Nikon D7000 za moje úspory. Doma som to povedala až po 2 týždňoch, že som si fotoaparát aj tak kúpila. Rodičia s kúpou zrkadlovky totiž neboli stotožnení.

Rok 2017 je môj prvý, v ktorom sa venujem iba fotografovaniu!!! Nikdy som netušila, že toto bude mojím povolaním, že ho budem tak milovať a že nesprávnym výberom VŠ a SŠ začnem viac vnímať naozaj to, po čom moje srdce túži – zachytávať to, čo ono vidí pomocou fotoaparátu.

Vo svojom online portfóliu máš väčšinou fotografie zo svadieb, fotografie párov, sem tam rodinné fotografie. Prečo fotografuješ hlavne tieto témy?

Nie som zameraná konkrétne na tieto oblasti. Ale sú najčastejšie. Medzi iné patrí fotenie produktov, či festivalov, veľkých podujatí či súkromných. Avšak ostať pri tomto neplánujem. Mám rada nové výzvy. Rôznorodé fotografovanie. Fotografovanie, ktoré má zmysel, spontánnosť, divokosť a jednoduchosť.

Z tvojich fotografií cítiť zmysel pre detail. Reportážne fotografie majú výtvarný charakter a sú doplnené „maličkosťami“, z ktorých cítiť jemnocit. Je to tvoj prirodzený prejav, alebo si sa niekým inšpirovala?

Krásne si ma opísal, ďakujem. Tak, ako fotím, vnímam srdcom. Detaily sú najviac to, čo ma vystihuje. Vzácnosť detailov, ktoré tak vábia.

Podľa tvojho portfólia miluješ prirodzenosť, spontánnosť, „prírodnosť“. Je to pravda?

Áno. Slobodu. Nespútanosť. Chodiť bosá. Lesy. Mať priestor pre tvorbu. Spontánnosť je u mňa naozaj TOP :). Priatelia by vedeli povedať ……Všetko čo oživuje, osviežuje moje srdce.

Ako veľmi zasahuješ do obsahu fotografií? Vedieš celé fotenie, určuješ štýl, rekvizity, alebo to necháš na klientov a viac-menej dokumentuješ ako čas plynie?

Napr. pri fotení páru, alebo všeobecne ľudí, sa snažím čo najmenej zasahovať, aby to bolo celé o nich, o ich prepojení. To, ako sa ľúbia. Ich intímnosť. Jednoduchosť. Spontánnosť. Nič umelé. Avšak niekedy je potrebné usmerniť a dotvoriť do detailov, do malinkých, ktoré dokreslia ešte viac obraz… Fotím tak, aby si ma ani nevšímali, že som tam. Stále sa to učím. Rekvizity netreba žiadne nájdu sa stále nejaké po ceste (paprade, konáre, kvety, zvieratá …). Len túžim vyrozprávať príbeh medzi nimi.

Je pre teba forma dôležitá? Vidím, že v prvom rade si vyberáš obsah, no používaš aj malú hĺbku ostrosti, alternatívne spracovanie farieb či kontrast tak trochu pripomínajúci analóg.

Raz by som chcela fotiť na analóg (hádam, niekto ma nazvyš doma) a taktiež aj fotografie vyvolávať v komore…láka ma ponoriť sa viac do kinofilmu.

Naučila si sa takto upravovať fotografie sama, alebo si navštívila nejaký kurz pre úpravu fotografie?

Fotografie som sa učila upravovať sama. A túžim si nájsť čo najviac vlastný štýl úpravy, no to je potrebný dlhý čas. Učím sa iba J. A Marek Turčok (skvelý človek) ma do postprodukcie viac vtiahol, za čo som mu veľmi vďačná. Bol to prvý fotograf, ktorý mi pomohol a posunul ďalej.

Všimol som si, že svoju prácu odovzdávaš klientom okrem digitálnej podoby aj vo forme nápaditých balíčkov. Čo všetko dokážeš do takého balíčka pre mladomanželov schovať?

Každý dostáva originálny balík či krabičku. Každý je iný. Ani jeden nebol ešte rovnaký. Pri odovzdávaní sa stále akosi vyhrám. A niečo nové dotvorím, či grafikou alebo nejakou inou drobnosťou. Jednoduché a krásne USB v sklenenej fľaštičke, vytlačené fotografie, nájdu aj piliny :D, čačinu. Malinké odkazy. A ešte poďakovanie za to, že som mohla byť s nimi. Niekedy sa tam objaví aj DVD, alebo veľká fotografia A4/A3. Všetko balím do recyklovaného papiera, papierových tašiek, používam špagát, vosk na odtlačok pečate…

Máš nejakých „inšpirátorov“ alebo fotografov či iných umelcov, ktorí ťa dokážu ovplyvniť?

Mám veľa ľudí, ktorí vo mne prebúdzajú ešte viac kreatívnosti a väčšiu vášeň v mojom osobnom živote, no nedá sa spomenúť všetkých. Tereza Slavkovská - jej srdce ma inšpiruje, jej vzácnosť, jej talenty, oddanosť. Pred pár dňami (na Campfeste 2017) som spoznala Máriu Kmeťovú, ktorá ma úplne dostala ako tancuje, ako je každý je pohyb precítený a plný slobody.

Čím je pre teba dobrá fotografia?

Hmm…keď zachytáva hĺbku!!! Že pozeráš na fotku a pozeráš a stále na nej niečo vidíš…alebo že, ak ja vidím nejakú fakt dobrú fotografiu, tak zastanem a len hľadím a nechávam sa unášať.
alebo poviem “oooohh wauu” a len hľadím…

Vyhrala si jednu z dôležitých kategórií súťaže Nikon Photo Contest a to kategóriu určenú mladým fotografom do 30 rokov Next Generation Award. Čo to pre teba znamená?

Myslím, že si ešte neuvedomujem čo to prináša do môjho života :), ale neskutočne sa z tohto úspechu teším a myslím, že aj celé Slovensko.

Posielaš fotografie i do iných fotosúťaží?

Nie. To bola moja prvá.

Prečo práve Nikon Photo Contest?

Zaujala ma, už ani netuším kde. Aj tým, aké fotografie vyhrali z minulých rokov, aká bola kvalitná porota a že trvala polroka. A taktiež cenami. Hlavne prvé miesta. Celosvetové meradlo. Toľké množstvo fotografií a práve moja vyhrala??!! Wau!!

Fotografuješ Nikonom? Aká je tvoja obľúbená technika, objektív? Čo ti najviac vyhovuje?

Milujem svetelné objektívy, pevné sklá. Aby som ich mohla používať, používam môj Holdfast gear Money Maker (ramenné kožené popruhy) na obe telá (fotoaparáty).

Čo urobíš s technikou, ktorú si vyhrala v súťaži? Hodí sa ti?

Každopádne vyhrať takúto techniku je úžasná vec, cca. 6000 € hodnota, čo si pamätám. Objektív jednoznačne využijem. A čo bude s telom, to sa uvidí časom. Myslím, že sa použije na dobrú vec :), možno niekto ďalší bude šťastný…netuším. Využije sa určite.

Aké sú tvoje najbližšie či vzdialené plány a sny vo fotografii?

Snom..hmm…naučiť sa fotiť a upravovať…a byť nielen na Slovensku, ale aj hocikde v zahraničí. Byť pri rôznych projektoch. Mať obrovský priestor pre tvorenie nielen pre seba, ale aj ďalších umelcov… pociťujem dychtivosť učiť sa viac o fotografii. A ktovie, možno časom aj ja niekomu budem môcť pomáhať a učiť ho – objaviť v niekom tento dar. Alebo aspoň inšpirovať.

Ďakujeme za rozhovor!

Text: Július Kotús
Fotografie: © Anna Opinová