Hore

Autor: Štefan Condík

Priestor vo fotografii II: tipy a triky na zvýraznenie 3D efektu

V minulej časti o zvýraznení priestoru vo fotografii sme sa bavili o clone a jej vplyv na hĺbku ostrosti a o vplyve hĺbky ostrosti na takzvaný 3D efekt fotografie. Dnes to bude o ďalších spôsoboch, ako zvýrazniť priestor v dvojdimenzionálnej fotografii.

Vodiace línie

Jedným z najlepšie fungujúcich prostriedkov je využiť vodiace línie, ktoré oko vedú od okraja, alebo z popredia scény hlbšie do obrazu. Napriek tomu, že vodiace línie fungujú aj s teleobjektívom, väčší impakt a väčší 3D efekt majú so širokouhlými až ultraširokouhlými objektívmi. Vodiace línie môžu tvoriť cesty, koľajnice, ploty, stromoradia, či predmety, ktoré svojím tvarom a líniou prirodzene vedú naše oko do hĺbky obrazu.


Foto: Julo Kotus

Použitím širokouhlého ohniska dosiahneme, že veľkosť rovnakých predmetov v obraze opticky veľmi rýchlo klesá a umocňuje “ubiehanie” priestoru. Je to vidieť aj na tejto fotografii, kde poľná cesta (rázvor kolies, ktoré ju vytvorili) sa veľmi rýchlo zužuje.


Foto: Julo Kotus

Obiehajúce línie môže vytvoriť svojimi svetlami napríklad aj autobus. Takéto línie navyše umocnia 3D efekt a vtiahnu vás do obrazu rovnako, ako do scény smerovalo vozidlo.


Foto: Julo Kotus

Blízke objekty a širokouhlé objektívy

Druhým spôsobom, ktorý sa zakladá na rovnakom princípe, že pri zobrazení širokouhlým objektívom vyzerajú blízke predmety omnoho väčšie ako vzdialenejšie, je využitie blízkych objektov v porovnaní so vzdialenými. Naša každodenná skúsenosť pozorovania nám napovie, že tento inak malý predmet, je veľmi blízko oproti pozadiu, ktoré je vzdialené. Týmto trikom vzniká väčší 3D vnem. Napríklad v tomto obrázku trik využil Marián Kuric, keď ultraširokouhlým objektívom a snímaním zo žabej perspektívy zachytil kameň a horský potok tak, že vyzerá väčší ako Kriváň, jeden z našich najvyšších vrcholov Tatier. 3D efekt umocňuje nielen použitie širokouhlého objektívu, ale aj snímanie zospodu, pri ktorom blízke predmety vyzerajú omnoho väčšie.


Foto: Marián Kuric

Stlačenie perspektívy a teleobjektívy

Tretím spôsobom zvýraznenia priestoru je stlačenie perspektívy pomocou telebjektívu. Je to spôsob založený na opačnom princípe, pretože všetky predmety aj blízke aj vzdialené sa teleobjektívom vyrovnávajú. Vzdialenejšie predmety pôsobia väčšie. Preto pri teleobjektíve využívame princíp kompresie a vznik akýchsi plánov. O priestore napovedajú tieto plány vtedy, ak sú odstupňované rozdielnou tonalitu, napríklad plány hôr sa prirodzene v diaľke strácajú, sú menej kontrastné, menej farebné a menej viditeľné. Ak by tomu tak nebolo, obraz by vyzeralo plocho.


Foto: Alessio Soggetti (Unsplash)

Orámovanie

Jedným z efektívnych spôsobov, ako zvýrazniť priestor vo fotografii, je aj vhodné orámovanie. Predstavte si, že máte len štandardný objektív. Nemáte ani ultraširokouhlý objektív, aby ste zvýraznili perspektívu ubiehaním línií alebo zmenšovaním vzdialených objektov a nemáte ani teleobjektív, aby ste stlačili perspektívu a využili plány. Máte, ale k dispozícii svoje oko, a tak si môžete vytvoriť jeden plán orámovaním a druhý plán, v ktorom je samotný objekt. Na orámovanie môžete použiť akékoľvek predmety a objekty, ktoré sú bližšie k vám. Môže to byť okno, dvere, koruny stromov, skalné previsy, budovy a čokoľvek iné, čo zvýrazní svojim rámom (a tým pádom plánom) 3D vnímanie fotografie. Krásne sa to podarilo napríklad Štefanovi Condíkovi v Dolomitoch, kde z jaskyne či skalného previsu vyfotografoval slávne Tre Cime.


Foto: Štefan Condík

Zvýrazniť 3D efekt sa orámovaním pomocou stromov pekne podarilo na Zanzibare aj Ľubošovi Paukeje.


Foto: Ľuboš Paukeje


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Otecadams
2021-09-09 10:23:11
Paráda, aj som sa zapojil do súťaže . Škoda že po funuse.
 
duroslav
2021-09-09 12:44:07
Veď to je super, nie? Súťaž trvá do 31.8. a ephoto ešte 9.9. pridá článok ktorým do súťaže nabáda.
 
blahoslav J B Art
2021-09-09 14:45:27
sutaz je zverejnena tak, ako je Slovensku zvykom ... bud po termine, alebo na nastenke na chodbe, alebo s parametramy, ktore splna len dopredu vybrany subjekt ... pripadne vitaz dostane vitazstvo priamym zadanim 'po prieskume trhu'
 
julo kotus
2021-09-13 15:00:44
S ePhoto máme dohodu o zdieľaní článkov z Nikonblog.sk, niekedy prevezmú článok bez môjho vedomia a po funuse. Na Nikonblog.sk aj na Facebooku Nikon.sk bola súťaž regulérne spustená a bežala dva mesiace...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované