Hore

Shneider Kreuznach to sú nielen objektívy.

Pred niekoľkými týždňami sme dostali pozvanie od zastúpenia značky filtrov B+W na exkurziu do ich fabriky v mestečku Kreuznach na západe Nemecka (je situovaná bližšie pri Francúzskych hraniciach). Je to pekný kraj plný viníc, niečo ako naše Záhorie. Ako povedala pani Birgit Rohn z vedenia podniku, ktorá nás privítala po príchode do Kreuznachu, máme tu len vinič a Schneider. A to podľa môjho názoru vlastne úplne stačí. Víno bolo výborné a optika ešte lepšia, ale nepredbiehajme...

 

Vylodenie novinárov pred továrňou v Kreuznachu

Začalo sa to v roku 1913

Pán Joseph Schneider sa rozhodol v mestečku Bad Kreuznach založiť fabriku s názvom „Optische Anstalt Jos. Schneider & Co.“ na výrobu optiky. Prvé zaregistrované optické značky objektívov boli SYMMAR, COMPONAR a ISCONAR (rok 1914). V roku 1919 začali s výrobou prvých asymetrických anastigmatických skiel XENAR. Už v roku 1925 zaregistrovali patent a obchodnú známku na objektívy rady XENON, ktoré sa vyznačovali vysokou svetelnosťou F 0,95.  V roku 1930 začali s výrobou širokouhlých skiel pre veľkoformátové aparáty pod menom Angulon. Tieto objektívy sú aj dnes pojmom medzi fotografickou optikou, hlavne v neskoršom super širokouhlom prevedení pod označením Super Angulon. Potom predstavil samozrejme ešte veľa objektívov, ktoré si je ťažké zapamätať a nebudem vás nudiť ich výpočtom. Spomeniem len, že vyrábajú aj objektívy pre špičkové kino projektory a premietačky.

Objektívy pre veľké kino premietačky, v ponuke sú  objektívy aj pre digitálne aj pre analógové premietanie.

Samostatnou kapitolou je prepožičanie značky pre optiky fotoaparátov a telefónov Samsung, Kodak alebo LG Electronics. Ide o veľmi podobnú spoluprácu akú ma Carl Zeiss so Sony. Označenie Schneider Kreuznach na týchto objektívoch je známka toho, že objektívy sú ostré a kvalitné, vhodné pre najnáročnejšie použitie, pretože ich schválil zabehnutý výrobca optiky..

Schneider vyrába aj objektívy pre Phase One systém.

Novinkou sú Tilt - Shift objektívy najvyššej kvality, aj pre digitálne zrakdlovky.

Nekonečná cesta

Do mesta, alebo skôr mestečka Kreuznach sme dorazili ešte večer pred exkurziou. Boli sme unavení 12 hodinovou cestou v minibuse, v ktorom nám robili veselú spoločnosť bratia Česi. Keď sme prišli do Kreuznachu, bolo už niečo po 21:00, takže z mesta a okolitej krajiny sme toho veľa neuvideli. Nasledovalo vylodenie v hoteli, potom krátka pracovná večera s prísľubom, že budeme môcť na vybraných prevádzkach vo fabrike fotografovať a odniesť si materiál do článkov. Víno bolo naozaj dobré, hotel pomerne tichý, ráno sme sa teda oddýchnutí mohli vydať na exkurziu.

 

Veľkoformátová klasika - Super Symmar a Copal

Špecialisti „par excellence“

Pred cestou som si vyhľadal dostupné informácie o tom, aké produkty vyrába. Naozaj to neboli „len“ objektívy pre stredoformátové zrkadlovky a veľkoformátové prístroje, ale boli to aj optické šošovky a šošovky do okuliarov. Objektívy pre použitie s veľkými filmárskymi kamerami, alebo objektívy do tých najlepších premietačiek filmov. Okrem toho to boli veľmi špeciálne optiky, pre technické a priemyslené využitie, ako aj meracie prístroje pre firmy ktoré pracujú s optikou. V Schneideri sú vyrábané prvotriedne objektívy pre špičkové stredoformáty Phase One.

Zaujímavá je aj ich ponuka objektívov pre umeleckú veľkoformátovú fotografiu. Táto rada objektívov má zlatú povrchovú úpravu, kým štandardné veľkoformátové objektívy sú čiernené.

Špeciálne objektívy pre natáčanie filmov majú rovnaké podanie farebnosti a kontrastu

 

Okrem samotných objektívov v závodoch Schneider, pod obchodnou značkou B+W vyrábajú a predávajú fotografické filtre najvyššej kvality. Značka B+W vznikla v roku 1947 v Berlíne, kedy Walter Biermann a Johannes Weber založili optický závod. V roku 1951 sa presunuli do Wiesbadenu a v roku 1985 sa spojili so závodmi Schneider Kreuznach. Bol som veľmi zvedavý na rozlohu fabriky a používané technológie. O brúsení šošoviek a konštruovaní objektívov som si pozrel niekoľko videí a prečítal si aj nejakú tú literatúru. Takže som sa tešil, že si tento proces pozriem aj naživo a prinesiem zaujímavé zábery.

 

Ako v kovodielni

Bohužiaľ na poslednú chvíľu nám povedali, že fotografovať ani točiť video nebude možné, preto sme nechali fotoaparáty v zasadačke a vydali sa na cestu závodom. Ako prvú sme navštívili halu pre výrobu kovových častí. Výrobňa vyzerala podobne ako každá kovospracujúca dielňa strednej veľkosti, akurát že bol v nej trošku väčší poriadok. Sústruhy a frézy z 50tych rokov dopĺňali najnovšie CNC stroje a malé lisy. Mali sme možnosť vidieť výrobu mosadzných obrúčok na filtre. Mosadz má tú výhodu, že sa vám pri dotiahnutí filtra nezasekne tak ako dural alebo zliatiny hliníka či horčíka. Okrem toho má dobré vlastnosti z pohľadu tepelnej rozťažnosti a odolnosti voči korózii. Na mosadz je nanesená špeciálna farba, ktorá je odolná voči oteru.

Mosadzné valce a polotovary na výrobu filtrových obrúb

Tubusy objektívov boli poctivo remeselne opracovávané z hliníkových alebo mosadzných častí, podľa toho čo chceli konštruktéri dosiahnuť. Pri prechádzke fabrikou je vidieť, že sa na ničom nešetrí. Najkvalitnejšie materiály, poctivá, vo veľkej miere ručná práca a výstupná kontrola. Predstavte si napríklad, že každý BW filter prejde kontrolou kvality pred tým ako pôjde do distribúcie, a pritom už počas výroby prejdú súčasti ďalšou kontrolou...

Farebné optické sklo pre výrobu farebných filtrov z továrne Schott AG

Tri továrne

Optické sklo dodáva do Schneideru firma Schott AG, ktorá je neďaleko mestečka Kreuznach. Filtre B+W pritom nie sú vyrezávané z tabuľového skla, ale z obrovského bloku optického skla, ktoré mimochodom pomaly chladne celé mesiace. Najskôr sa teda z veľkých blokov dutým karborundovým vrtákom vyvŕtajú do skla diery – vlastne sklenené valce. Tieto valce sa režú na plátky, ktoré sa potom upravia na patričný priemer a ďalej sa brúsia a leštia. V prevádzke pre naparovanie antireflexných vrstiev na filtre a šošovky sme z časových dôvodov neboli. Podľa slov sprievodkyne sa naparovanie vrstiev robí v niekoľkých peciach. Každá vrstva sa naparuje samostatne, vždy treba vyčistiť naparovaciu komoru, takže ide o pomerne zdĺhavý proces.

 

Novinkou sú MRC a MRC nano vrstvy, ktoré sú zvlášť vhodné pre digitálne prístroje. Plocha senzora je lesklá, odráža časť svetla naspäť do objektívu a ak je filter bez nano vrstiev, odrazí sa späť na senzor od jeho zadnej strany až 3 % svetla (pri bežných MC vrstvách). Čo samozrejme vytvára parazitný obraz a znižuje kontrast aj výslednú kresbu. Filtre s MRC nano vrstvami odrazia späť na senzor naproti tomu iba 0,2 % svetla.

 

Schneider teda vyrába optiku a filtre v Kreuznachu v troch prevádzkach / fabrikách. V prvej fabrike sa robia kovové časti a brúsia sa šošovky, v druhej sa kompletizujú filtre a jemná mechanika, no a v tretej sa naparujú antireflexné vrstvy. Celá výroba je naprojektovaná pre prácu na objednávku, a tak, aby sa dala prispôsobiť rôznym požiadavkám jednotlivých výrobkov. Viacej o rozdelení a funkcionalite filtrov B+W sa dozviete v pripravovanom článku našej fotoškoly.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
NIKON D666
2012-04-05 10:35:04
Zaujímavý článok, teším sa článok fotoškoly o rozdelení a funkcionalite filtrov B+W
 
Paso
2012-04-05 13:12:26
Filtre s MRC nano vrstvami odrazia späť na senzor naproti tomu iba 0,3 % svetla.

V obrazku je 0,2 %
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-04-05 13:41:43
príspevok od: Paso
Filtre s MRC nano vrstvami odrazia späť na senzor naproti tomu iba 0,3 % svetla.

V obrazku je 0,2 %
pardon takže dokonca iba 0,2% ! hned to opravujem
 
seifi
2012-04-05 21:16:29
príspevok od: Jozef Peniak
pardon takže dokonca iba 0,2% ! hned to opravujem
vsak si mal obrazok opravit na 0,3
 
trnavsky
2012-04-06 09:34:48
Nie je medzi filtrom a senzorom objektív? alebo je obrázok o filtroch ktoré sa umiestňujú za objektív? O takých som čítal kedysi dávno tuším len v súvislosti a manuálnym analógom (ozaj ako je to s takýmito filtrami dnes?). Alebo je efekt spätného odrazu od senzora na filter a spät význramný, napriek sústave šošoviek v objektívne, aj v praxi? Očakával by som pdobný obrázok s filtrom a prednou plochou prednej šošovky). Alebo ide skôr o marketingový obrázok?...
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-04-06 12:38:47
príspevok od: trnavsky
Nie je medzi filtrom a senzorom objektív? alebo je obrázok o filtroch ktoré sa umiestňujú za objektív? O takých som čítal kedysi dávno tuším len v súvislosti a manuálnym analógom (ozaj ako je to s takýmito filtrami dnes?). Alebo je efekt spätného odrazu od senzora na filter a spät význramný, napriek sústave šošoviek v objektívne, aj v praxi? Očakával by som pdobný obrázok s filtrom a prednou plochou prednej šošovky). Alebo ide skôr o marketingový obrázok?...
nie som fyzik takže ti neviem presne odpovedať,
ale z praxe viem že ak fotíš často v protisvetle je jednoducho rozdiel v tom koľko svetla sa ti odrazí od filtra a akú neplechu to narobí vo vnútri optiky. Pevné 85tky (Canon/Nikon F1,8 mám vyskúšané) napríklad v protisvetle nemajú rady jednoduchšie filtre. Tam som cítil rozdiel aj medzi Hoya Super HMC a pro 1 a bez fitra a to sa bavíme o skoro najlepších radách filtrov s min rozdielmi v odrazivosti.
 
sunajn
2012-04-06 12:51:36
Ójojojojóóój! Aspoň to nebo trebalo doklonovať, keď bolo potrebné fotku nakloňovať.
 
Hakuna Matata
2020-05-08 11:10:28
Dobrý článok aj po rokoch. Škoda, že aj v r. 2020 nie je takýchto článkov na ephoto viac...

Jozef, oprav si ale nadpis článku, hneď v prvom slove máš neprepáčiteľný preklep.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované