Hore

Fujifilm GFX 50s

Stredoformátový CSC fotoaparát, ktorý nielen dobre fotí, ale sa s ním aj dobre pracuje. Rozširuje využitie stredného formátu do žánrov, u ktorých by ste predtým dali prednosť zrkadlovke.

Jedno z najväčších prekvapení. Šuškalo sa o tom, že by do stredného formátu mohol ísť Canon, Nikon, či dokonca Sony. Ale Fujifilm tipoval málokto. Firma si pevne sedela na APS-C formáte a tvárila sa, že ju väčšie snímače nezaujímajú, že APS-C je pre nich najoptimálnejší a dokážu z neho vyťažiť maximum. O niečo skôr so stredoformátovou bezzrkadlovkou prišiel Hasselblad. Tomu sa nečuduje nikto, Hasselblad je známy práve stredoformátovými fotoaparátmi. V Hasselblade X1D i vo Fujifilme GFX 50s bije takmer totožné srdce - 50MPx snímače, prakticky zhodných parametrov. Inak sú si tieto dva fotoaparáty len málo podobné. Hasselblad sa vydal cestou čo najmenších rozmerov a vsadil na jednoduchosť a modernosť. Fujifilm ide cestou modularity, bohatej funkčnej výbavy a príkladnej ergonómie ovládania. O oboch je vidno inšpiráciu ich doterajšími produktami.

I keď sa asi nevyhnem občasnému porovnávaniu, nemyslím si, že by tieto fotoaparáty boli priamymi konkurentami. Majú rovnaký obrazový výstup, ale vzhľadom na výrazne odlišnú koncepciu by bolo nefér ich púšťať do vzájomného súboja.

Ako odchovancovi zrkadloviek a pokročilých CSC je mi ovládanie GFX 50s bližšie ako u Hasselbladu. Ovládanie vychádza z APS-C fotoaparátov radu T, ktorými som fotil neraz a preto mi nerobí problémy. Väčšia modularita, výklopný displej a vystupujúci hľadáčik spôsobujú, že Fujina už nie je tak kompaktná ako Hasselblad. Stále sa však jedná o kompaktný stredoformátový prístroj, veľkostne a hmotnostne porovnateľný s plnoformátovou zrkadlovkou.

Vo francúzskom Nice som si fotoaparát vyskúšal medzi prvými, naviac krátko a predprodukčné vzorky. Už vtedy mi bolo jasné, že sa jedná o vysokofunkčný fotoaparát, ktorý by som mal rád vo výbave. Bez sponzora môžem len slintať. A veď ani by som ho nedokázal naplno využiť. To je fotoaparát pre profíka, ktorý si ním zarába a nie pre nadšeného amatéra.


Špecifikácia

Fujifilm GFX 50s je profesionálna stredoformátová bezzrkadlovka s 51,4 Mpx snímačom typu CMOS. Pri rozmeroch snímača 43,8 x 32,9 mm je faktor orezu 0,79x. Plocha snímača je približne o 40% väčšia ako u plného formátu. Fotoaparát je osadený novým bajonetom G-mount. Zaostrovanie je automatické, používa vyhodnocovanie kontrastu.

Koncepcia fotoaparátu vychádza z modelu X-T2. Je to plnokrvný Fujifilm i keď nemá X-Trans snímač. Hľadáčik je modulárny, displej výklopný. Naviac je tu stavový displej. Ovládanie kombinuje mechanické prvky s dotykovým ovládaním. Plná je podpora systémových bleskov, nechýba ani video.

  • Snímač CMOS 51,4 Mpx, 43,8 x 32,9 mm, Bayerova maska
  • FUJIFILM G mount
  • 14bit RAW, JPG, 8-bit TIFF(In-camera Raw Conversion Only)
  • Full HD (29.97p / 25p / 24p / 23.98p), HD Ready (29.97p / 25p / 24p / 23.98p)
  • ISO 100-12800 (50-102 400)
  • TTL 256-zónové meranie
  • Uzávierka 4 s. - 1/4000 s., elektronická až  1/16000 s., X-sync 1/125 s.
  • 3 obr./s., 8 záberov RAW v sérii
  • TTL Contrast AF Single Point AF (13x9 / 25x17 bodov)
  • EVF hľadáčik typu OLED s rozlíšením 3 690 000 bodov
  • 3,2” výklopný LCD s dotykovým ovládaním, rozlíšenie 2 360 000 bodov
  • WiFi, USB 3.0 (High-Speed), HDMI micro
  • ø3.5mm mikrofónny vstup,
  • ø3.5mm výstup pre slúchadlá
  • Rozmery: 147,5 mm x 94,2 mm x 91,4 mm
  • Hmotnosť: 825g (telo vrátane batérie a karty), 920 g s EVF hľadáčikom



Dizajn typický pre fotoaparáty Fujifilm radu T. Bajonet a snímač sú obrovské.


Na vrchnej časti zaujme stavový displej typu Ink.


Z ergonomických prvkov poteší najmä joystick, ktorý sa osvedčil napr. na X-T2.


Batéria sa vkladá zboku.


Tu nájdete duálny slot pre pamäťové karty.


PDF prospekt

Objektívy

Pre tento fotoaparát bol vyvinutý nový štandard. Fujifilm vyrába objektívy pre stredoformátové fotoaparáty, ale zrkadlové, u ktorých je vzdialenosť bajonetu od snímača väčšia. Nový systém má označenie GF a použitý je nový bajonet G. Objektívy majú automatické zaostrovanie a makroobjektív dokonca aj vstavanú stabilizáciu obrazu.

Na objektívoch sa nachádza niečo, čo na X-kových nenájdete. Je tu samozrejme clonový prstenec, ale ten má aretáciu automatiky a režim C, kedy clonu nastavujete rollerom z tela fotoaparátu. Môžete sa rozhodnúť, akým spôsobom budete pracovať. S C-čkom budú pracovať najmä užívatelia ostatných značiek fotoaparátov, u ktorých sa clonový prstenec nepoužíva a nie sú naň zvyknutí. Všetky objektívy sú utesnené (WR) proti nepriaznivým vplyvom počasia a znečistenému prostrediu, naviac mrazuvzdorné do -10°C.

Funkciu základného objektívu, teda ekvivalentu 50 mm pevného skla, plní GF 63mm F2,8 R WR. Ten je z objektívov najmenší a váži len 405g.

http://fujifilm-x.com/lenses/gf63mmf28-r-wr/

GF 32-64mm F4 R LM WR je základný zoom. To, že je to transfokátor, toho sa netreba báť, tiež zvláda rozlíšenie až 100Mpx. Výstup je preto porovnateľný s pevným sklom. Veľkosťou je porovnateľný s FF zoomami so svetelnosťou F2,8. To je daň za to, že musí vykresliť obraz pre väčší snímač. Uhlom záberu je porovnateľný s plnoformátovým objektívom 25-51 mm.

http://fujifilm-x.com/lenses/gf32-64mmf4-r-lm-wr/

Makroobjektív GF 120 mm F4 R LM OIS WR má zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu. Tá sa zaparkuje až keď sa zapne fotoaparát, dovtedy cítiť a počuť v objektíve hrkanie. Nie je to chyba, ale konštrukčná vlastnosť, ktorú poznáme aj z iných objektívov. Uhlom záberu je ekvivalentom 95 mm plnoformátového objektívu.

Platí, čím menší snímač, tým ľahšie makrofotenie a naopak. Mierka zväčšenia u takto veľkého snímača je preto horšia, len 1:2. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 45 cm.

http://fujifilm-x.com/lenses/gf120mmf4-r-lm-ois-wr-macro/


Fujinon GF 120/4 R LM OIS WR Macro.

Všetky tri objektívy patria do najvyššej kategórie. Nemá zmysel sa zaoberať ich obrazovou kvalitou, hľadať na nich chyby. Nejaké drobné sa nájdu, ale celkovo tu máme špičkový výkon. Fotografie ostré od rohu po roh. Netreba sa zaoberať kvalitou, ale len využitím ich vlastností pre čo najlepšie fotografie.


Mapa už ponúkaných a pripravovaných objektívov.

Snáď nebude dlho trvať a otestujem aj portrétneho špecialistu GF 110mm F2 R LM WR. Neskôr v tomto roku by sme sa mali dočkať aj superširokáča GF 23mm F4 R LM WR.

Funkcie

Nebudem tu podrobne preberať všetky funkcie fotoaparátu. Kto chce, môže si stiahnuť návod, alebo preštudovať stránky venované tomuto fotoaparátu. Venovať sa budem obrazovému výstupu a praktickým skúsenostiam. Tu to najpodstatnejšie priamo na stánkach Fujifilm:

1. Secrets of the New GFX Sensor

2. G Mount: the future

3. Through the Glass of GF Lenses

4. The Story of GFX Shutter Design

5. Profound Tonality and Deeper Color

6. Color Chrome Effect: Both a Goal, and a Beginning

7. The Development of the Ultimate Finder

Fotoaparát v praxi

Fujifilm GFX nie je žiaden drobček, obzvlášť s nasadeným gripom a otočným hľadáčikom. Stále sa však drží komfortne, porovnateľne s profesionálnymi FF zrkadlovkami. Ovládanie vychádza z X-fotoaparátov Fujifilm. Sú tu samozrejme nové prvky a ovládače na menej tradičných miestach. Skúsený fotograf si na ovládanie rýchlo zvykne, na stredoformátový prístroj je GFX až nezvykle dobre ovládateľný. Fujisti budú ako doma. Čaká ich dôverne známe menu aj Quick menu.

Štart fotoaparátu je rýchly, do necelej sekundy môžete začať fotografovať. Zaostrovanie je vo väčšine prípadov rýchle. Oproti predprodukčným vzorkám z Nice, je tu viditeľný pokrok. Teším sa na nové firmvéry, ktoré by mohli fotoaparát ešte zrýchliť. Oproti konkurenčnému Hasselbladu X1D je ale Fujina rýchlik. Zaostrovanie, ktoré používa vyhodnocovanie kontrastu, sa spomalí pri fotení za horších svetelných podmienok. Pomalšie je aj pri fotení špecifických druhov štruktúr. Čo nefunguje, je kontinuálne zaostrovanie. Žiaľ ani pri pomaly sa pohybujúcich objektoch. Snažil som sa nafotiť známy bratislavský Prešporáčik idúci odhadom 10 km/h, ale márne. V hľadáčiku bolo vidno, ako zaostrovanie neustále pumpuje dopredu-dozadu. Lepšie je spoľahnúť sa na AF-S zaostrovanie a rýchlu odozvu spúšte.

Nebudem sa príliš rozpisovať o všetkých nuanciách ovládania. Budúci majiteľ si pred kúpou môže naštudovať PDF manuál. Je tu však pár prvkov, na ktoré by som rád upozornil. Prvým je joystick pre výber AF bodov, ktorý poznáme z X-T2. Ďalej je tu stavový displej, ktorý zobrazuje užitočné informácie, aj keď je fotoaparát vypnutý (stav batérie, voľné miesto na karte). Na bezzrkadlovke to vidím po prvýkrát. Stavový displej je typu Ink, takže nepotrebuje podsvietenie, ktoré však je k dispozícii, aby ste údaje videli aj v tme. Výborný je režim lupy, ktorý rýchlo aktivujete stlačením zadného rollera. Ja som ale naň navolil funkciu korekcie expozície. Užívateľ si môže ovládanie prispôsobiť k svojmu obrazu veľmi podrobne.

Filozofia ovládania je typická pre Fujifilm. Nenájdete tu tradičný volič programov PASM, ale nastavuje sa priamo čas a clona s tým, že kombináciou nastavení dosiahnete niektorý z režimov PASM, čo zobrazuje stavový displej. Tento spôsob nastavenia expozície je známy užívateľom APS-C CSC Fujifilm a tým, ktorí majú skúsenosti s manuálnymi filmovými zrkadlovkami.

Páči sa mi zobrazovanie pomocných údajov. Fotoaparát vypína zobrazovanie dát, keď to netreba a tak pozeráte na čistý záber, ničím nerušený. Rýchlo dokážete zapnúť RGB histogram a zobrazenie prepalov. Nechýba možnosť zobrazenie kompozičnej mriežky a vodováhy.

Hľadáčik má aktuálne najvyššie dostupné rozlíšenie, nie je však tak farebne verný, ako ten v Hasselblade X1D. Rušivé je moiré, ktoré vidno pri fotení pravidelných štruktúr, napr. striech. Rozlíšenie snímača tu interferuje s rozlíšením hľadáčika.


Hľadáčik je odnímateľný, s voliteľným adaptérom sa dá naviac aj vyklápať a otáčať.


Displej je výklopný v dvoch osiach, tak ako je tomu u Fujifilm X-T2. Oproti otočnej konštrukcii to má jednu výhodu, vlastne dve. Po prvé máte displej v osi objektívu, po druhé sa nepletie do káblov.

Na rozdiel od Hasselbladu X1D je uzávierka vo fotoaparáte a nie v objektívoch. Mne to vyhovuje viac. Uzávierka v objektíve je fajn z hľadiska synchronizačných časov blesku, ale inak je skôr obmedzujúca. Uzávierka v GFX-ke poskytuje najkratší čas 1/4000 s. Pri svetelnosti objektívov vás takmer nebude limitovať. Vďaka bezzrkadlovkovej koncepcii nie je fotoaparát obmedzený len na mechanickú uzávierku. Elektronická poskytuje najkratší čas 1/16 000 s. a naviac je tichá. Pri absencii zrkadla je fotoaparát nielen tichý, ale ani sa netrasie od nárazov.

Veľmi dobre funguje aplikácia pre chytré zariadenia. Áno, fotoaparát má WiFi. Dá sa ovládať, môžete z neho sťahovať zábery a do fotografií pridávať geotagy. Obzvlášť dobre funguje posielanie fotografií do chytrého zariadenia. Vo fotoaparáte si nalistujem fotografiu a jedným klikom pošlem do zariadenia. Intuitívne a rýchle.

V Nice som videl v praxi tethering plugin pre Adobe PS a LR, pri testovaní som ho nevyskúšal, plugin v základnej verzii stoji 29 USD a v Pro verzii až 79 USD. K tak drahému fotoaparátu by mohol byť zadarmo.

Natrafil som na dva nedostatky. Tým prvým je, že sa mi v brašni viackrát prestavila dioptrická korekcia hľadáčika. Tým druhým je nie príliš dobre fungujúci výber AF bodov pomocou dotykového ovládania. Chvíľu trvá, kým fotoaparát na dotyk zareaguje, hlavne ale často nechtiac presuniem bod keď nechcem. To sa stáva aj u iných modelov Fujifilm, nemajú to tak vyladené ako napr. u Olympusu. Pri prechádzaní záberov je však dotykové ovládanie skvelým pomocníkom.

To, že sa s GFX 50s dobre pracuje, dokazuje aj to, koľko záberov som nafotil. Veru, nečakal som, že toľko fotografií budem môcť dať do galérie.

Nastavenie obrazu

Fujisti si obľúbili filmové simulácie a nechýbajú ani v tomto fotoaparáte. Je ich 15, vrátane Classic Chrome a Acrosu. Do fotografií môžete pridať efekt filmového zrna. Novinkou je Color Chrome Effect, ktorý zvýrazňuje saturáciu farieb. Inšpirovaný je filmom Fujifilm Fortia. Upravené boli profily Provia a Astia, aby lepšie korešpondovali s tým, na čo sú fotografi zvyknutí u stredoformátových fotoaparátov. Celkovo je vo fotoaparáte 15 obrazových režimov ( PROVIA / Standard, Velvia / Vivid, ASTIA / Soft, CLASSIC CHROME, PRO Neg.Hi, PRO Neg.Std, Black&White, Black&White+Ye Filter, Black&White+R Filter, Black&White+Gfilter, Sepia, ACROS, ACROS+Ye Filter, ACROS+R Filter, ACROS+G Filter ). Doladiť ich môžete pomocou funkcií DR, H-Tone, S-Tone, COlro a Sharp.

Všetky tieto nastavenia spracovania obrazu sa aplikujú na súbory vo formáte JPG. Ak požadujete vyššiu kvalitu, môžete fotografovať do RAW a priamo vo fotoaparáte ho vyvolať do formátu TIF.

Tradične som si urobil, pomocou X-Rite Colorchecker Passport, vlastný DNG profil pre Lightroom a Photoshop. Ako u väčšiny fotoaparátov, aj tu oproti Adobe Standard profilu, sa zvýrazní najmä saturácia modrej, naviac aj červenej a fialovej. Vzhľadom na to, že Fujifilm používa simulácie filmov a Adobe Standard nie je úplne presný, je vytvorenie vlastného DNG profilu jediným riešením, ak potrebujete verné farby.


Farby vyvolané s DNG profilom vytvoreným pomocou X-Rite Colorchecker Passport.

Pre tých, ktorí si chcú podanie farieb podrobnejšie preštudovať, tu máme sériu záberov nafotených do JPG so všetkými profilmi, ukážku efektu filmového zrna (na Acrose) a chrome efektu (na Classic Chrome). Ďalej sú tu dve fotografie z RAW, jedna s Adobe Standard profilom a druhá s X-Rite Colorchecker Passport DNG profilom. Fotografie sú zbalené do ZIP, na použitý profil odkazujú názvy súborov.

Snímač má pomer strán 4:3, to je pre zrkadlovkárov nezvyk, tam je štandardom 3:2. Ja som však z Micro 4/3 fotoaparátov zvyknutý. Nastaviť sa dajú aj iné pomery strán. V JPG dôjde k orezu, u RAW-u môžete v počítači zmeniť orez dodatočne kedykoľvek. Pomery sú tradičnejšie i exotickejšie (4:3, 3:2, 16:9,1:1,5:4, 7:6, 65:24), tým najnezvyklejším je slížovitý 65:24. Aj pri takto drastickom oreze má fotografia stále slušných 25 Mpx. V hľadáčiku i na displeji vidíte orezaný záber, zvyšok plochy je čierny.

Fotografovanie

Amazing Botanic(k)a

Makroobjektív GF 120mm F4 R LM OIS WR som odskúšal v bratislavskej botanickej záhrade. Statív som nechal doma. Vedel som, že mi pomôže optická stabilizácia a ani šumu sa nemusím báť. Oslobodzujúci pocit. Použil som to, čo mám na bezzrkadlovkách rád, simuláciu obrazu v hľadáčiku a výklopný displej. Menil som obrazové profily a sledoval, ako vplývajú na obraz. Displej mi umožňoval fotografovať z malej výšky bez toho, aby som sa váľal po zemi.


Veľké množstvo obrazových dát dáva priestor pre konverziu do ČB.

Veterány

Makráč sa mi osvedčil aj na Prvomájovej veterán Tatra rely. Tu som použil aj setový zoom pre širokouhlejšie zábery. Využitím makráč viedol, zameral som sa na detaily. Prišiel som sem kvôli autám a nie ľuďom, čo mi pred nimi neustále zavadzali. Zaujímavé bolo sledovať, ako sa k téme hodia obrazové profily Classic Chrome a Acros. Občas som použil aj saturovanejšou Velviu.


Pestré farby veteránov vyzývali k experimentovaniu s obrazovými profilmi.

Vojaci na vychádzke

V prítmí štýlového bistra St. Germain sa naplno prejavili nedostatky automatického zaostrovania. Veru som si párkrát riadne zanadával, keď sa AF nechcel chytiť. Najviac problémov mal samozrejme v protisvetle. Tu by pomohlo len pomocné svetlo, ktoré som však nemal k dispozícii. Reportáž v zlých svetelných podmienkach fotoaparátu nesedí. Aby som bol pohotovejší, použil som sériové snímanie. To zvláda až 3 obr./s. v sérii 8 RAW, čo pre reportážne fotenie plne postačuje. Samozrejme v hľadáčiku sú blackouty dlhšie, ako u najnovších APS-C a M43 bezzrkadloviek.

Otestoval som tu šum pri vyšších citlivostiach. Ak presne exponujete, môžete smelo použiť aj ISO 12 800.

Natrafil som tu aj na problém, ktorý ma u Fujiniek neskutočne vytáča - číslovanie súborov. V najmenej vhodný okamih vám fotoaparát vypíše, že nemôžete pokračovať vo fotení, kvôli číslovaniu súborov. Rýchlym riešením je preformátovaní karty. Čo však ak na nej máte už nejaké fotografie, o ktoré nechcete prísť? Taká blbosť a roky sa s ňou užívatelia Fujiniek trápia.


V interiéri som použil vysoké hodnoty citlivosti. Kedysi ste stredoformátovým fotoaparátom mohli fotografovať len na nízkych hodnotách ISO, teraz sa vyrovnajú a prekonávajú najlepšie plnoformátové zrkadlovky. Tu je použitá citlivosť ISO 5000.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1328389563909510.1073742008.100002154388783&type=1&l=53dc14d6fd

Stredoveký portrét

Pri portrétnom fotení som so zaostrovaním problémy nemal, aj keď som fotil v tieni pod stromami a miestami prebleskovalo svetlo. Použil som najdlhšie ohnisko, ktoré som mal k dispozícii, aby som užším uhlom záberu eliminoval pozadie. Sad bol plný ľudí, ktorých som nechcel mať v zábere.

Fotenie potvrdilo vynikajúcu ostrosť objektívu GF 120mm F4 R LM OIS WR aj na plnej diere. Naplno so využil veľký dynamický rozsah snímača. Mierne ma sklamali farby, listy stromov samozrejme farbia svetlo do zelena, čo sa prejavuje na pleťovke. S tým som počítal, fotil som tu už niekoľkokrát za rovnakých podmienok, ale s inými fotoaparátmi mi vychádzali lepšie farby. Tieto špecifické podmienky fotoaparátu až tak nesadli, musel som sa s farbami viac popasovať v počítači.

Toto fotenie potvrdilo aj to, čo som zistil pri testovaní Hasselbladu, že vzhľadom na svetelnosť objektívov, u stredného formátu ťažko budete hľadať "bokeh monster". Lepšie na tom z hľadiska bokehu bude určite GF 110/2 LM WR, ktorý dúfam dostanem tiež na test.


Pri úpravách som využil celý dynamický rozsah snímača. Škoda, že som nemal k dispozícii portrétny objektív GF 110mm F2 R LM, menšia hĺbka ostrosti by sa hodila.


Pod zelenými listami som sa riadne natrápil s farbami. Ostrosť objektívu je ale fantastická.

Pri tomto fotení som použil aj vertikálny battery grip. K jeho ergonómii nemám žiadne výhrady, pracuje sa s ním výborne. Až s ním som ocenil, že prístup k batérii vo fotoaparáte je zboku a nie zospodu. Kvôli výmene batérie nemusíte dávať grip dole.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1328217310593402.1073742007.100002154388783&type=1&l=fc122b931f

Po meste

Výhody bezzrkadlovkovej konštrukcie sa naplno ukázali pri fotení v meste. Fotoaparát a objektívy som mal v bežnej brašni, nemal som pocit, že vláčim kovadlinu. Keďže je ovládanie podobné ako u CSC s menším snímačom, robí sa s týmto fotoaparátom lepšie ako so zrkadlovkou. Je super u stredoformátu používať živý náhľad a výklopný displej. Fotoaparát sa v meste cíti ako doma, tu vás zaostrovanie limitovať nebude. Rovnako ako u ostatných Fujiniek je zábavným prvkom používanie filmových obrazových profilov, ktoré príjemne spestria potulky mestom.


Výklopný displej mi umožňoval fotografovať z krysej perspektívy (žabu by ste tu márne hľadali).

Príslušenstvo

Blesky

Fotoaparát, ale aj prídavný hľadáčik, sú vybavené štandardnou ISO Hot Shoe päticou pre pripojenie externého blesku. V režime TTL fungujú blesky Fujifilm a kompatibilné. Nechýba, tak trochu už zastaralý, PC kontakt na pripojenie štúdiových bleskov prostredníctvom kábla.

Pre prácu s bleskami je vyhradené samostatné podmenu. Funkcionalita je porovnateľná s X-T2. Systémové blesky môžete diaľkovo odpaľovať. Ovládať môžete aj LED svetlo.

EVF hľadáčik

GFX 50s je koncipovaný ako modulárny fotoaparát. Základ tvorí telo fotoaparátu, ku ktorému možno pripevniť EVF hľadáčik. Ten sa zasúva do rozšírenej ISO pätice pre blesk. Fotoaparát môžete používať bez hľadáčika, len s displejom. Štandardne je externý hľadáčik nepohyblivý, možno k nemu dokúpiť ale redukciu, akýsi medzikus, ktorý umožňuje jeho vyklápanie nahor a do strán.

Grip

Tým, ktorí budú fotoaparát používať na fotenie portrétov, sa zíde externý vertikálny grip. Sú na ňom všetky potrebné ovládacie prvky (spúšť, rollery, joystick, tlačidlá). Dá sa doň vložiť ďalšia batéria. Naviac umožňuje napájať fotoaparát z externého zdroja (15V), čo využije fotograf najmä pri fotení v ateliéri.

Adaptér Hasselblad

Nie je žiadnym tajomstvom, že Fujifilm dlhodobo spolupracuje s Hasselbladom, pre ktorý vyrába nielen objektívy. Pamätáte sa na Hasselblad X-Pan? To je tiež práca Fujifilmu. Zo spolupráce vzišiel aj stredoformátový fotoaparát GX645AF, pre ktorý bolo navrhnutých a vyrobených 9 objektívov a jeden telekonvertor. Tie môžete prostredníctvom adaptéru na GFX-ku použiť. Rovnako aj 13 objektívov Hasselblad HC, medzikrúžky a telekonvertor.

Zaostrovanie je limitované na manuálne. Clona sa nastavuje rollerom z tela fotoaparátu, funguje uzávierka v objektívoch aj s HSS synchronizáciou do 1/800 s. Expozícia sa nastavuje manuálne, alebo v režime A (aperture priority). Informácie o použitom objektíve sa uchovávajú v EXIF-e.

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/compatibility/mountadapter/

View camera adapter G

View camera adapter G umožňuje fotoaparát používať s veľkoformátovými objektívmi Fujinon CM a kompatibilným príslušenstvom.

Ostatné

Fotoaparát umožňuje pripojenie externej diaľkovej spúšte (káblovej), externého mikrofónu (štandard 3,5 mm) a slúchadiel (tiež štandard 3,5 mm).

http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/gfx/index.html#mirrorless

Obrazová kvalita

Vlastnosti snímača sú praktický rovnaké s tým, ktorý je v konkurenčnom Hasselblade X1D. Vynikajúci dynamický rozsah a nízka úroveň šumu, to je presne to, prečo by ste chceli takýto fotoaparát. Fujifilm k tomu pridáva aj charakteristické spracovanie farieb.

Vďaka kvalite a vysokému rozlíšeniu je radosť pracovať s RAW súbormi. Až na ten môj dýchavičný počítač. S štandardnou Bayerovou maskou netreba riešiť akvarelový efekt, ani voskové pleťovky. Odpadá tak hľadanie programu, ktorý si s týmito neduhmi X-Trans snímača najlepšie poradí.

Veľký dynamický rozsah a rozlíšenie dávajú priestor pre prevod do ČB, ktorému by sa potešil aj samotný Ansel Adams s jeho zónovým systémom. Využijete ho samozrejme aj u farebných fotografií. Skúsil som záchranu zámerne podexponovaných a preexponovaných záberov. Ako sa dalo čakať, ľahšie sa zachraňujú podexponované zábery. Výrazné prepaly sa zachraňujú ťažšie, to je všeobecná vlastnosť digitálov.


Záber podexponovaný o -5EV.


Úspešná záchrana po vyvolaní v Lightroome, nárast šumu nie je nijako dramatický.


Záber preexponovaný o +5EV.


Čiastočne úspešná záchrana v LR.

Ohľadom šumu si fotoaparát vedie veľmi dobre, technológia CMOS a veľká plocha snímača sa tu naplno prejavujú. Kto čaká ale nejaký zázračný výsledok, má smolu. Fujinka je asi o 1/5 EV lepšia ako Sony A7r II, z ktorej testovacie zábery som objavil vo svojom archíve.

Vďaka vysokému rozlíšeniu sa pri tlači šum stráca. Pri formáte cca 70x50 cm si ho takmer nevšimnete ani pri citlivostiach ISO 6400 a 12 800. Poviete si, načo u profesionálneho stredoformátu vôbec riešiť vysoké citlivosti a šum, veď profi fotograf bude fotiť na základnom ISO, používať blesky, statív…  To, že sa fotograf nemusí príliš starať o šum, mu umožňuje fotiť za zhoršených svetelných podmienok bez statívu, napr. portrét osvetlený lampou.

Parametrom použitého snímača sa blížia aj niektoré FF fotoaparáty, rozlíšením, dynamickým rozsahom i úrovňou šumu. Niektoré v kompaktnejšom balení a väčšina za menej peňazí. V čom je teda plus Fujifilmu GFX 50s oproti tejto konkurencii? Sú to objektívy, vďaka ich optickej kvalite fotograf naplno využije potenciál snímača.

Video

Video som v Nice neskúšal, na Hasselblade X1D je len s obtiažami použiteľné. Ako je na tom Fujifilm GFX 50s, tiež by bolo lepšie, keby ho do výbavy ani nedávali?

Video má rozlíšenie Full HD s frekvenciou max. 30p. Má vlastné podmenu a do režimu sa dostanete nastavením režimu snímania Drive. Nie je veľa toho, čo by ste mohli nastaviť. Video je v tomto fotoaparáte doplnkovou funkciou, ale použiteľnou. S nakrúcaním nie sú žiadne problémy, je to ľahšie ako z väčšinou zrkadloviek. Keď si potrebujete zaznamenať pár minút videa, nemusíte hľadať iný fotoaparát alebo mobil. Pozor si treba dávať na výrazný rolling shutter efekt. U takto veľkého snímača sa to dalo čakať, že zbieranie dát bude trvať dlhšie. Vyvarujte sa preto rýchlemu panorámovaniu a snímaniu za jazdy.

Kvalita videa neurazí. Pamätáte sa na veľké haló okolo Canon EOS 5D Mark II, ktorý bol použitý pri nakrúcaní nejednej reklamy, videoklipu, či dokonca filmov a seriálov? Dnes je to vlastne zastaralý prístroj. Ale koľko sa z neho dalo vyžmýkať! Podobne je na tom GFX-ko. V čase 4K videa je prekonaný, ale v dobrých rukách sa premení na slušnú kameru. Použiť môžete obrazové efekty a dodať tak farbám charakter filmových materiálov.

Priložené video som snímal vo Full HD rozlíšení a cinematickej frekvencii 24p. Postupne som vyskúšal niekoľko obrazových profilov. Snímal som z ruky, bez použitia statívu, použil som objektív GF 110/4 R LM OIS WR, pretože má zabudovanú stabilizáciu, ktorá dobre funguje aj vo videu.


Plusy a mínusy

+  CMOS so štandardnou Bayerovou maskou, ale Fujifilm charakterom
+  ergonómia ovládania
+  obrazová kvalita
+  na stredoformátový fotoaparát slušná rýchlosť
+  zakomponovanie osvedčený prvkov z X-fotoaparátov
+  podpora bleskov Fujifilm
+  kombinovaná mechanická a elektronická uzávierka, tichý režim
+  použiteľné video
+  výklopný displej s dotykovým ovládaním
+  modulárny hľadáčik
+  stavový displej
+  vylepšený clonový prstenec na objektívoch
+  vysoká prispôsobiteľnosť ovládania
+  duálny slot
+  tethering plugin pre Lightroom
+  objektívy navrhnuté pre dvojnásobné rozlíšenie
+  možnosť externého napájania (15V)

-   neštandardne upevnenie popruhu
-   AF za horších svetelných podmienok
-   oproti Hasselbladu X1D väčšie rozmery
-   stále sa nedá vypnúť rozšírenie dynamického rozsahu
-   moiré v hľadáčiku
-   často sa mi prestavila korekcia dioptrii
-   dotykové ovládanie výberu senzora je niekedy lepšie vypnúť
-   mnohým bude chýbať otočný volič korekcie expozície

Záver

Urobiť stredoformátový fotoaparát vo forme bezzrkadlovky je určite krokom vpred. Smer, ktorým sa vybrali vo Fujifilme, je blízky užívateľom zrkadloviek a CSC fotoaparátov. To výrazne uľahčuje prechod na tento fotoaparát. Pre stávajúcich užívateľov APS-C Fujifilmov to bude hračka.

Oproti konkurenčnému Hasselbladu je fotoaparát väčší, nikde ale nie je napísané, že Fujifilm nemôže v budúcnosti predstaviť odľahčený model, či dokonca stredoformátový kompakt s pevným objektívom.

Štart fotoaparátu je rýchly, rovnako aj odozva spúšte. Keď potrebujete, môžete snímať aj sériovo. Zostrovanie je za dobrých svetelných podmienok dostatočne rýchle, v šere sa ale trápi. Kontinuálne zaostrovanie je prakticky nepoužiteľné. Celkovo patrí fotoaparát v kategórii stredoformátov medzi najrýchlejšie a dá sa očakávať, že ďalšie updaty firmvéru rýchlosť ešte vylepšia.

Takúto obrazovú kvalitu tu už nejaký ten čas máme. Samotný parameter snímača preto nikoho až tak neohúri. Zabudovať ho do moderného CSC fotoaparátu však výrazne rozširuje jeho využitie v žánroch, kde by sa nikto so stredovormátom neťahal. Veľkým plusom je to, že GFX 50s funguje akoby sa jednalo o fotoaparát s menším snímačom. Zaostruje dostatočne rýchlo, má všetky funkcie, na ktoré sme zvyknutí, rozumie si so systémovým bleskom atď. Čerešničkou na torte je, na kategóriu stredoformátových fotoaparátov, takmer ľudová cena. I objektívy sú vlastne lacné, keď si uvedomíme, že sú navrhnuté pre stredný formát a schopné vykresliť obraz so 100Mpx rozlíšením. A všetky sú výnimočne ostré, aj pri plne otvorenej clone.

Fujifilmu sa podarilo vyrobiť svoju prvú stredoformátovú bezzrkadlovku prakticky bez akýchkoľvek detských chýb. Netreba čakať na firmvéry, ktoré by z neho urobili použiteľný fotoaparát a dupľovane netreba čakať na jeho nástupcu. GFX 50s je skvele použiteľný už teraz. Stredoformáty sú zvyčajne nemotorné. S týmto aparátom sa fotí pohodlne, tak ako som zvyknutý z iných CSC fotoaparátov aj so všetkými benefitmi bezzrkadlovej konštrukcie.

Na záver trochu osobnejší názor. Fujifilm sa týmto fotoaparátom trafil do môjho vkusu. Pre moje potreby nenachádzam nič, čo by mu chýbalo. Verím, že ďalšími firmvérmi sa jeho vlastnosti ešte o niečo vylepšia. Pre mňa je to bezkompromisný fotoaparát pre tých, čo vyžadujú Fine Art kvalitu fotografií a zároveň nechcú fotografovať s obludným prístrojom, naviac rýchlosťou a výbavou zaostávajúcim za modernými digitálmi s menšími snímačmi.

Že je Fujifilm na správnej ceste dokazuje aj to, že som niekoľko dní behal po meste s brašnou Peak Design Everyday Messenger 13, v ktorej som mal fotoaparát a tri objektívy. Pritom je to menšia brašna. Ani po hodinách fotenia som necítil zvýšenú únavu. Keď poviem, že s GFX 50s sa fotí ako s normálnym bežným fotoaparátom, berte to ako veľkú pochvalu.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
JohnNewton
2017-05-15 08:47:55
A Ty sa vôbec nebojíš ? Veď ani ja by som to lepšie nenapísal

" netreba riešiť akvarelový efekt, ani voskové pleťovky. Odpadá tak hľadanie programu, ktorý si s týmito neduhmi X-Trans snímača najlepšie poradí"
 
šereda
2017-05-15 10:22:28
dioptrická korekcia hľadáčika je problém aj na rade X, stále s tým bojujem
 
JohnNewton
2017-05-15 17:27:10
príspevok od: JohnNewton
A Ty sa vôbec nebojíš ? Veď ani ja by som to lepšie nenapísal

" netreba riešiť akvarelový efekt, ani voskové pleťovky. Odpadá tak hľadanie programu, ktorý si s týmito neduhmi X-Trans snímača najlepšie poradí"
Chlapi som rád Vašim mínuskám, veď ale to nie ja, to šéfredaktor písal
P.S. viem, nemám rýpať, ale nedalo mi ....
 
blahoslav J B Art
2017-05-15 18:20:19
na paradu ... ked prejdem od zaciatocnikov k profikom, tak si takyto kupim
 
JohnNewton
2017-05-15 19:10:51
príspevok od: blahoslav J B Art
na paradu ... ked prejdem od zaciatocnikov k profikom, tak si takyto kupim
"Aj Ty Brútus ?", šéfredaktorovi mínus, nedovoľujete si nejako priveľa
 
JohnNewton
2017-05-15 20:26:15
príspevok od: JohnNewton
A Ty sa vôbec nebojíš ? Veď ani ja by som to lepšie nenapísal

" netreba riešiť akvarelový efekt, ani voskové pleťovky. Odpadá tak hľadanie programu, ktorý si s týmito neduhmi X-Trans snímača najlepšie poradí"
Tak zatiaľ štatistika na základe laikovania vyzerá takto: 1 z 5 majiteľov Fuji X trans súhlasí so šefredaktorom. To je 20 %. Čakal som horšie
A neberte sa tak vážne, ide iba o humor...
 
MagickVamp
2017-05-15 22:04:57
príspevok od: blahoslav J B Art
na paradu ... ked prejdem od zaciatocnikov k profikom, tak si takyto kupim
Teraz neviem ci to nie je chytak co si napisal. Lebo podla teba na velkosti cipu nezalezi, tak bud si zmenil nazor alebo neratas moc stym ze budes profik? :-p
 
DrZak
2017-05-17 07:12:51
Co mna osobne fascinuje, je ze si pentax 645z s rovnakym snimacom a muzealnymi objektivami (az na par predrazenych novych kusov) aj 3 mesiace po tom, ako fuji uviedlo na trh gfx50s stale drzi svoju cenu, a to aj 2nd hand. Cakal som masovy exodus od tazkeho systemu ale az na par inzeratov v .at som nic zasadne nezachytil.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia