Fujifilm X-T100 je novinkou, ktorej základom je najnižší model X-A5 s CMOS snímačom. Ten náročnejších neoslovuje, hlavne kvôli absencii hľadáčika. Stovka ho má a naviac aj obľúbený dizajn radu X-T. Je to základný model radu T, v hierarchii patrí pod X-T20. X-T20 je model pre pokročilejších, s ovládaním zo starej školy a X-Trans snímačom.
Silueta X-T100 a X-T20 je podobná. Obidva prístroje sa však od seba dosť líšia. Porovnáme ich a tak zodpovieme na množstvo otázok, na ktoré sme v recenzii neodpovedali, alebo odpoveď len načrtli.
Konštrukcia a ergonómia
Obidva fotoaparáty sú vyrobené solídne. X-T100 má vrch z hliníku, zvyšok sú kompozitné plasty. Z ovládacích prvkov máte ten dobrý pocit, že niekto ich vyrobil precízne. X-T20 je celokovovej konštrukcie, ale na prvý pohľad to nevidíte.
Ergonómia držania je prakticky rovnaká, obidva prístroje sú rovnako malé s nevýrazným gripom, ktorý je u X-T100 demontovateľný. Beriem to ako výhodu, pretože výrobcovia príslušenstva budú mať ľahšiu prácu pri návrhu a výrobe externého gripu.
Ergonómia ovládania sa výrazne odlišuje. Fujifilm X-T20 stavia na ovládaní v štýle "starej školy", aké poznáme z vyšších modelov a starších filmových fotoaparátov. Tento retro štýl ovládania je pre Fujiny charakteristický a patrí k prvkom, ktoré z nich spravili tak populárne fotoaparáty. Na druhú stranu, tento spôsob nemusí vyhovovať začiatočníkom a tým, ktorí sú roky zvyknutí na modernejšie ovládanie s veľkým voličom expozičných režimov. Ten má práve X-T100.
X-T100 má slušnú ergonómiu ovládania, X-T20 je však o triedu vyššie. Mnohé funkcie sa dajú nastaviť rýchlejšie.
Výraznejšie rozdielne ovládanie oproti vyšším modelom spôsobuje, že X-T100 nie je ideálny ako druhý fotoaparát pre niekoho, kto už má pokročilejšiu Fujinu. Záleží na tom, ako často bude fotograf používať obidva prístroje súčasne. Ak málo, nebude to vadiť. Pri každodennom súčasnom používaní by som volil iný model.
Porovnanie ovládacích prvkov
X-T20 má prepínač režimov zaostrovania a predný roller. Spredu si môžete všimnúť iné upínacie očká pre popruh. Kto používa popruhy Peak Design, bude mu viac vyhovovať upevnenie na X-T20. Pri X-T20 si povšimnite absenciu tlačidla Record.
Zhora sú rozdiely najmarkantnejšie. X-T20 má volič časov, koliesko korekcie s popiskami, spúšť so závitom pre diaľkovú spúšť a na ľavej strane prepínač režimov. Rýchlejšie dostupné sú tak pokročilejšie režimy. X-T100 má klasický programový volič, rýchlejšie sú k dispozícii motívové programy a netreba premýšľať pri kombinovaní pokročilých programov. Ľavý roller je bez označenia a mení svoju funkciu podľa navoleného programu.
Prvým viditeľným rozdielom je poloha zadného rollera. Mne osobne vyhovuje horizontálne umiesteniu u X-T20. Naopak, lepšie sa mi zdá, že X-T100 má na krížovom voliči vyznačené funkcie.
Fyzický rozdiel je v konštrukcii vyklápania displeja. U X-T20 sa dá vyklápať len hore a dole, u X-T100 aj do strany. Konštrukcia je ale prekomplikovaná, lepšie by bolo, keby konštruktéri použili otočný kĺb.
Menu
Výrazný rozdiel je v grafike a rozložení menu. X-T100 má starší typ menu, aj keď je to novší model. Menu X-T20 je prehľadnejšie, rozdelené do logických sekcií a má modernejšiu grafiku. Quick menu je rovnaké.
Vľavo menu X-T20, vpravo menu X-T100.
Fotoaparáty v praxi
Displej a hľadáčik
Displeje majú rovnaké parametre. Asi to bude rovnaký typ LCD. Rozdiel je v konštrukcii vyklápania, ktorý som už spomínal. Napriek komplikovanejšej konštrukcii vo vyklápaní vedie X-T100, pretože umožňuje vyklápať displej do strany až do selfie režimu.
Aj hľadáčiky majú rovnaké parametre a konštrukciu. Obidva sú typu OLED.
Rýchlosť
Štart fotoaparátov je približne rovnako dlhý. Obidva zdržuje ak použijete nový objektív XC 15-45, ktorý potrebuje nejaký čas k vysunutiu. Výrazný rozdiel je v rýchlosti zaostrovania. Pri X-T100 sa vraciate k predchádzajúcim generáciám s pomalším a menej spoľahlivým zaostrovaním. X-T20 je rýchlejšia s rozdielom triedy. Zrýchlenie AF by u X-T100 mohol priniesť nový firmvér.
Potvrdila sa mi menšia citlivosť AF u X-T100. Keď som fotil porovnávacie zábery, so silnou podexpozíciou, X-T100 sa občas nechytala, X-T20 zaostrovala bez problémov.
Parametre a funkcie
Do tabuľky som dal parametre, v ktorých sa prístroje odlišujú.
|
X-T20 (v2.00) |
X-T100 (v1.00) |
Snímač |
APS-C X-Trans CMOS III. 24 Mpx |
APS-C CMOS s filtrom primárnych farieb, 24 Mpx |
Procesor |
X-Processor Pro2 |
? |
Displej |
3” (1 040 000px), výklopný v 2 smeroch |
3” (1 040 000px), výklopný v 3 smeroch |
Hľadáčik |
OLED 2 360 000px, zväčšenie 0,94x |
OLED 2 360 000px, zväčšenie 0,94x |
Sériové snímanie |
8 obr./s. (14 obr./s. s ES) |
6 obr./s. |
Buffer |
približne 23 obr. vo formáte RAW |
približne 23 obr. vo formáte RAW |
Automatické zaostrovanie |
hybridné, 91/325 bodové |
hybridné, 91 bodové |
Video |
4K (3840x2160) 29.97p / 25p / 24p / 23.98P |
4K 3840 x 2160 15P |
Bezdrôtové pripojenie |
WiFi |
WiFi, Bluetooth |
Výdrž batérie |
350 záberov |
430 záberov |
Hmotnosť |
333 g |
399 g |
Rozmery |
118 x 83 x 41 mm |
121 x 83 x 47 mm |
Špeciálne funkcie |
AF-C custom setting X-RAW Studio |
4K Burst, 4K Multi Focus |
Iné |
|
|
Funkcie
Vo funkcionalite veľa rozdielov nenájdete. Fujifilm nestrká do fotoaparátov veľké množstvo vychytávok, ani do najvyšších modelov. Sústredí sa na podstatné funkcie. X-T100 paradoxne poskytuje viac vychytávok, ale tých nepodstatných, ktoré majú uľahčiť život začiatočníkom. Niektoré sú nedotiahnuté a v praxi takmer nepoužiteľné (napr. panoráma). To, čo je dôležitejšie pre skúseného fotografa, má X-T20 prepracovanejšie a rýchlejšie dostupné.
Obrazový výstup
Fotografie z obidvoch prístrojov som porovnával v programe Adobe Lightroom Classic CC. Ten má štandardne zapnuté potlačenie farebného šumu.
Fotoaparáty majú rovnaké rozlíšenie, líšia sa však v použitom snímači aj procesore. Začnem procesorom. U X-T20 je výkonnejší procesor, čo sa podpísalo na viacerých lepších parametroch, kvalitnejšom videu a na prítomnosti obrazového profilu Acros, ktorý je náročný na výpočtovú kapacitu.
X-T20 má snímač typu CMOS X-Trans, ktorý je špecialitou Fujifilmu. O jeho vlastnostiach sa toho popísalo už dosť. Použitý je v najnovších modeloch X-H1, X-Pro2, X-T2 a X-E3. X-T100 má tiež snímač typu CMOS, ale s Bayerovou maskou. Táto konštrukcia je rozšírenejšia, až na Sigmu ju používajú všetci ostatní výrobcovia fotoaparátov.
Podľa môjho názoru je X-Trans súčasťou čara fotoaparátov Fujifilm, pretože je jedným z prvkov, ktoré ich odlišujú od konkurencie a dávajú im špecifický charakter. Mínusom je problematickejšie spracovanie RAW-u. Osobne to nevidím nijako tragicky, ale sú takí, ktorí strávili veľa času nad tým, aby zistili, v akom programe a ako RAW-y upravovať. Štandardný CMOS s Bayerovou maskou je univerzálnejší, začiatočníci budú mať s vyvolávaním RAW-u menšie problémy. Na druhú stranu výstupu chýba tá zvláštna esencia, ktorú vidno na záberoch z X-Transu. Začiatočníkovi to však môže byť úplne jedno.
Pri vyšších citlivostiach je vidno náskok X-Transu, keď šumu je menej a to najmä vo svetlách. Pri rovnakých parametroch expozičného trojuholníka sú fotky z X-T20 o málo svetlejšie. Z toho usudzujem, že skutočná citlivosť sa u prístrojov mierne líši.
X-T100 si ohľadom šumu vedie veľmi dobre, aj keď horšie ako X-T20. Nie je to až taký veľký rozdiel a to je pre budúcich majiteľov dobrá správa. Do ISO 1600 netreba rozdiely riešiť, aj keď už pri ISO 800 môžete náskok X-T20 vidieť (na monitore pri 100% priblížení).
Fujifilm X-T20, ISO 6400, detail fotografie pri 100% priblížení.
Fujifilm X-T100, ISO 6400, detail fotografie pri 100% priblížení.
Fujifilm X-T20, ISO 12800, detail fotografie pri 100% priblížení.
Fujifilm X-T100, ISO 12800, detail fotografie pri 100% priblížení.
Dynamický rozsah snímačov je porovnateľný. U X-T20 je máličko lepší. Otestoval som potenciál RAW-ov pri podexpozícii a preexpozícii o 3EV, pri ISO 200 a ISO 1600. Obidva fotoaparáty sa správajú podobne. Pri ISO 200 a opravenej podexpozícii -3EV narastie šum len málo. Pri ISO 1600 je však šum porovnateľný s ISO 12 800, čo vlastne aj zodpovedá rozdielu 3EV.
Pri záchrane prepalov si o niečo lepšie vedie X-T20. Pri obidvoch prístrojoch, ak chcete menší šum, je lepšie fotografie preexponovať. To platí pre digitály všeobecne, takzvané exponovanie doprava (ETTR). Podexpozíciu lepšie zvláda X-T20, ktorý pri korekcii v počítači vyprodukuje menej šumu.
Keď som v Lightroome vypol štandardne nastavené odšumovanie farebného šumu, ukázalo sa, že X-T100 ho produkuje o niečo viac, ako snímač X-T20. Potlačenie farebného šumu je dnes štandardom a netreba sa tým preto zaoberať.
Fujifilm X-T20, ISO 200, záber podexponované o -3EV, korigovaný v Lightroome. Na etikete vidno menej šumu s príjemnejším charakterom.
Fujifilm X-T1000, ISO 200, záber podexponované o -3EV, korigovaný v Lightroome.
Porovnával som aj fotografie vo formáte JPG, pričom som u obidvoch fotoaparátov nastavil doostrovanie a odšumovanie na najnižšiu hodnotu. U X-T20 je k dispozícii viac stupňov nastavenia a preto doostrovanie a odšumovanie nie sú tak agresívne. Od ISO 800 vidno, že X-T100 odšumuje agresívnejšie, za cenu straty jemných detailov. Nad ISO 1600 je to priveľa, z pohľadu náročnejšieho fotografa, ktorý dá prednosť šumu pred stratou detailov. Pri nastavení DR100 a ISO 1600 vidno u X-T20 lepšie prekreslenie svetiel. Dynamický rozsah pri ISO 200 je porovnateľný, pri vyšších citlivostiach si X-T20 vedie o málo lepšie.
Hore X-T20, dole X-T100, pri ISO 6400, doostrovanie a odšumovanie nastavené na najnižšiu úroveň. U X-T20 je postprocesing menej agresívny, fotoaparát ponecháva viac detailov, šum je menej potlačený.
X-Trans III snímač je o niečo lepší ako CMOS s Bayerovou maskou, rozdiel ale nie je taký veľký, ako by som očakával. X-T20 produkuje menej šumu a má lepší DR pri vyšších citlivostiach. Je menej agresívna pri spracovaní obrazu vo formáte JPG. Pri obidvoch fotoaparátoch som urobil kalibrovaný profil, pomocou Colorcheckera a porovnal ho s výstupom štandardného profilu (Provia). Ten je máličko menej saturovaný. Pomerne veľký rozdiel je pri tmavomodrej, purpurovej a ružovej, s Colorchecker profilom sú tmavšie a výraznejšie saturované pri oboch fotoaparátoch.
Fotografie z X-T100 sú celkovo studenšie, ako z X-T20 a to pri rovnakom nastavení vyváženia bielej, dokonca aj pri manuálnom nastavení v Lightroome (rovnaké hodnoty). Majiteľom X-T100 odporúčam pohrať sa s nastavením WB, dupľovane pri videu.
Pri rovnakom vyvážení bielej s rovnakým obrazovým profilom, sú fotografie z X-T100 (vpravo) studenšie.
Fujifilm X-T20, profil Provia (Standard).
Fujifilm X-T20, profil Colorchecker.
Fujifilm X-T100, profil Provia (Standard).
Fujifilm X-T100, profil Colorchecker.
Dostávame sa k porovnaniu, ktoré zaujíma každého skalného Fujistu. U snímačov X-Trans sa v určitých prípadoch objavujú artefakty, ktoré u snímačov s Bayerovou maskou nie sú. Poznáme ich pod ľudovými označeniami "akvarelový efekt" a "červíkovanie". Vedú sa vášnivé debaty o tom, ktorý RAW konvertor si s tým poradí lepšie a či je to vôbec chyba snímača. Ja tvrdím, že je to vlastnosť X-Transu, ktorá ovplyvňuje charakter jeho výstupu. RAW konvertory sú v tom nevinne, dôkazom sú JPG fotografie spracované priamo fotoaparátom. Akvarelový efekt sa prejavuje rozpíjaním zelenej farby mimo obrys. Najlepšie je to pozorovateľné na rastlinách, kde sa strácajú jemné detaily, zlievajú sa. Súčasná generácia 24 Mpx X-Transov je na tom o dosť lepšie, ako predchádzajúce generácie. Môže za to aj vyššie rozlíšenie poskytujúce viac detailov. Červíkovanie sa prejavuje zvláštnou štruktúrou, výraznejšie sa prejaví pri preostrení.
Potvrdzujem, že X-Trans III v určitých situáciách spomínané artefakty produkuje a CMOS s Bayerovou maskou nie.
Na detaile zelene vidno, že u X-T20 je akvarelový efekt, ktorý potláča jemné detaily.
Vľavo X-T20, vpravo X-T100.
Fotografie v plnom rozlíšení.
Vľavo X-T20, vpravo X-T100.
Aj pri menej detailnom zábere vidno vplyv akvarelového efektu na jemnosť detailov.
Vľavo X-T20, vpravo X-T100.
Fotografie v plnom rozlíšení. Vľavo X-T20, vpravo X-T100.
U X-Trans snímača X-T20 možno pozorovať červíkový efekt. Bežne ho neuvidíte, zvýrazní sa necitlivým zaostrením. Zámerne preostrený záber, detail pri 100% priblížení.
Pre porovnanie preostrený záber z X-T100.
Záver
Tvar fotoaparátu naznačuje, že by tom mohla byť X-T20 s CMOS snímačom. Fujifilm X-T100 má však bližšie k X-A5, ako k X-T20, či X-E3. Nie je to dané len odlišným snímačom a ovládaním, ale aj použitím starších komponentov (zaostrovanie, procesor).
Potencionálny užívatelia budú určite porovnávať ovládanie, snímač a výkon. Začiatočník, ktorý má hlbšie do peňaženky, nad kúpou X-T100 nemusí váhať. Iné je to u skúsenejšieho fotografa. Tam bude veľa záležať, za akým účelom si fotoaparát kupuje. Ak je to majiteľ zrkadlovky, ktorý chce malý šikovný fotoaparát s dobrým výstupom, môžem mu X-T100 odporučiť. Inak je tomu u skúseného užívateľa fotoaparátov Fujifilm. X-T100 určite nie je plnohodnotným upgradom pre majiteľov fotoaparátov X-T10, X-T1, X-E1, X-E2, X-Pro1 a X100/S/T. Tí by sa mali zamerať na priamych nasledovníkov, alebo vyššie modely. X-T100 poslúži tejto skupine ako doplnkový fotoaparát, ale skôr pre ďalšieho rodinného príslušníka, ktorý si občas požičajú. Ak vlastníte X-T20, X-E3 a potrebujete druhé telo, kúpte si z druhej ruky jeho predchodcu. Majitelia X-Pro2 a X-T2 urobia lepšie, ak si kúpia X-T20 alebo X-E3. Pri intenzívnom používaní dvoch fotoaparátov súčasne je lepšie, ak majú rovnakú technológiu snímača a podobné ovládanie.
Snímač použitý v X-T100 je veľmi dobrý a v dynamickom rozsahu sa takmer vyrovná X-Transu v X-T20. V šume za ním zaostáva na vysokých citlivostiach, ale veľký rozdiel tu nie je. Obraz X-T100 je chladnejší, väčšina asi bude preferovať teplejšie odtiene snímača X-T20. Tento rozdiel sa dá napraviť doladením WB. CMOS X-T100 produkuje fotografie s ostrejšími detailmi, tomu sa potešia pixel-peeperi dôsledne skúmajúci každý bod pri 100% priblížení. Potvrdilo sa, že u X-T20 a jej X-Trans snímača sa občas objavujú známe artefakty. RAW-y si vyžadujú odlišnejšie doostrenie. Obrazový výstup poteší tých, čo fotografie tlačia a majú radi filmový charakter. Je však pravda, že krajinkárom bude viac vyhovovať CMOS s Bayerovou maskou, ktorý poskytuje lepšie prekreslenie rastlinstva.
Obidva fotoaparáty ponúkajú video v 4K rozlíšení, X-T100 ale len s 15FPS. V tomto porovnaní som sa videu nechcel venovať, ale urobil som s obidvomi prístrojmi krátky klip. Rozdiel nie je len vo frekvencii, ktorá sa prejavuje u X-T100 trhavým pohybom tečúceho Dunaja. Video s X-T20 má viditeľne lepšie prekreslenie detailov. V súboji videa s prehľadom víťazí vyšší model.