Po dlhšom čase mení Nikon dizajn svojho ťažného koňa. Kde ubral na kráse, pridal na lepšej ergonómii. Aj keď sú WiFi a dotykové ovládanie zaujímavými inováciami, k výraznejšiemu upgradu nedošlo. To zamrzí, ale nič to nemení na tom, že obrazový výstup je vynikajúci.
Z modelu na model robí Nikon malé krôčky, ale ak sa pozrieme ďalej dozadu, uvidíme, že v tejto kategórii urobil veľký pokrok. Či to bude stačiť, aby zaujal v čase, keď predaj fotoaparátov klesá a záujem sa upiera na CSC fotoaparáty, ukáže budúcnosť.
Prvý dojem
Nikon D5500 je menší ako jeho predchodcovia, čo niekto bude vnímať ako pozitívum (priblíženie sa k CSC) a niekto ako negatívum (horšia ergonómia). Po dlhom čase je to zrkadlovka Nikon, s výraznejšie zmeneným dizajnom. Charakteristické krivky sú zachované, ale zmenil sa dizajn ovládacích prvkov. Podľa mňa k horšiemu. Lesklé otočné voliče sa k fotoaparátu nehodia.
Odtučňovacia kúra je v skutočnosti výraznejšia ako na papieri. V oblasti napojenia gripu je fotoaparát nezvykle tenký. Vďaka tomu je zmenšený grip dostatočne veľký. Drží sa prekvapujúco dobre.
Prvé skúšam dotykové ovládanie. Funguje dobre, v menu sa však ťažšie presne triafa. Možno ho skombinovať s tradičným ovládaním, ale aj úplne vypnúť. Beriem to ako veľké plus. Veľmi ma potešil senzor nad okulárom. Konečne vypínanie a zapínanie displeja funguje tak ako má. Prepínam fotoaparát do Live View. AF bod sa dá krásne vyberať a dotykom. A tá rýchlosť! Najrýchlejší AF v LV u Nikonu.
Ešte kontrola chodu zrkadla a uzávierky. Stredná hlučnosť, ale dobré tlmenie vibrácií.
D5500 dorazila do redakcie v sete s objektívmi AF-S 18-55 VR II a AF-S 55-200 VR II. Obidva najnovšie základné zoomy navrhnuté s dôrazom na zmenšenie veľkosti. U obidvoch poteší, že predná časť sa pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje použitie filtrov.
Špecifikácia
Nikon D5500 je digitálna zrkadlovka formátu DX. Je to fotoaparát určený najmä pre mierne pokročilých fotografov. V ponuke DX zrkadloviek Nikon sa nachádza uprostred, bližšie má k základnému modelu D3300. Telo je z kompozitného plastu a nie je utesnené. Konštrukcia je typu monocoq, čo zaručuje výbornú tuhosť. Fotoaparát je osadený CMOS APS-C senzorom s rozlíšením 24 Mpx. Je to nový senzor bez AA/OLPF filtra. Nový je aj procesor EXPEED 4. Natívný rozsah citlivosti je ISO 100-25 600. Hľadáčik je typu pentamirror. Rozsah uzávierky je 1/4000 - 30 sekúnd, X-sync = 1/200 s., bez podpory HSS synchronizácie. Automatické zaostrovanie zabezpečuje systém MultiCAM 4800DX s 39 bodmi (9 krížových). Rýchlosť snímania je až 5 obr./s. Displej je plne polohovateľný, naviac s dotykovým ovládaním, rozlíšenie 1 037 000 bodov. Novinkou v tomto rade je zabudovaná WiFi. Oproti modelu D5300 ubudol GPS modul.
Fotografie možno ukladať do formátov JPG a RAW (12 alebo 14 bit), o spracovanie obrazu sa stará Picture Control 2, ktorý poznáme z najnovších FX zrkadloviek Nikon. Videosekvencie je možné snímať vo Full HD rozlíšení so snímkovou frekvenciou až 60p vo formáte MOV.
Ergonómia a funkcionalita
Oproti predchodcom sa ovládanie fotoaparátu zmenilo len málo. Väčšina ovládacích prvkov je tam, kde bola. Malé zmeny nastali použitím senzora priblíženia oka. To ako ovládaniu prospel uvidíte až po zapnutí fotoaparátu. Čiastočne kompenzuje absenciu stavového displeja. Nikon D5500 je ergonomicky typickým predstaviteľom amatérskych DSLR Nikon. Ovládanie je jednoduchšie. Charakteristický je otočný volič programov a jeden roller, umiestnený vzadu. Stavový displej, typický pre vyššie modely tu nenájdete. Spomenul som už, že to až tak nevadí, konštruktéri to kompenzovali vylepšením zobrazovania informácií. Ako úplne jediný model od Nikonu má plne otočný displej s dotykovým ovládaním, ktoré tiež prispieva k lepšej ergonómii ovládania.
Mierne modifikované, ale stále typické ovládanie Nikonov radu D5XXX.
Ani vzadu sa toho veľa nezmenilo. Displej je ale dotykový.
Už pri pohľade spredu vidno užší grip Nikonu D5500 (vľavo), oproti D5300 (vpravo).
Tlačidlo “i” sa presunulo na zadnú stranu.
Najväčší rozdiel je pri pohľade zhora. Nikon D5500 (vľavo) a D5300 (vpravo). Menší a chudobnejší je volič programov, zadný roller “vyplával” na povrch fotoaparátu.
Kto by si chcel, ešte pred kúpou podrobne naštudovať funkcionalitu fotoaparátu, môže sa zaregistrovať na oficiálnych stránkach a stiahnuť si podrobný návod v PDF.
Fotoaparát v praxi
Aj keď je D5500 na prvý pohľad menej ergonomická, pracovalo sa mi s ňou dobre. Lepšie ako s jej predchodcami. Do ruky padne dobre. Aj na menší hľadáčik (oproti vyšším modelom) sa dá pomerne rýchlo zvyknúť. K šťastiu mi stačí málo. Program A, korekcia expozície a nastavenie ISO. ISO som naprogramoval na funkčné tlačidlo, ostatné funkcie sú rýchlo dostupné po stlačení lačidla “i”. Vďaka dotykovému ovládaniu je natavenie rýchlejšie, netreba sa preklikávať, či rolovať.
Displej je výborný nielen preto, že je otočný a dotykový. Je jemný a má vynikajúce pozorovacie uhly. Obraz sa nemení ani keď sa naň pozeráte z najextrémnejších uhlov.
Prácu s fotoaparátom spríjemňuje senzor priblíženia oka k hľadáčiku. Vďaka nemu môže byť displej stále zapnutý (ak chcete). Automaticky sa zapína a vypína podľa toho, či sa pozeráte do hľadáčiku alebo nie. Už netreba stláčať tlačidlo “info”. Maličkosť a koľko radosti urobí.
Zrýchlenie automatického zaostrovania v režime živého náhľadu mení spôsob práce. U D5300 a ostatných Nikonov, je práca so živým náhľadom často za trest. Tu budete Live Vew používať bez frflania. Celkový štýl práce s fotoaparátom sa vďaka vylepšeniam, približuje CSC fotoaparátom. To je výborné zistenie.
Nikon D5500 stále zostáva, napriek vylepšeniam, fotoaparátom pre začiatočníkov a amatérov, čo si môžu dovoliť niečo lepšie ako základný model. To nie je ponos, ale konštatovanie. Nechcem, aby ste si o fotoaparáte vytvorili mylnú predstavu, že je snáď lepší ako D7100. Medzi týmito fotoaparátmi je hlboká priepasť.
Nikon D5500 je plastový, neutesnený. Ergonómia ovládania zodpovedá nárokom začiatočníkov a mierne pokročilých amatérov, rovnako aj parametre a funkcionalita. Nenájdete tu diaľkové ovládanie bleskov a synchronizáciu s krátkymi časmi, ani podporu starších AF objektívov (dnes už neberiem ako chybu). Najkratší čas uzávierky je 1/4000 s., AF modul má 39 bodov, nie 51 ako u vyšších modeloch, hľadáčik je menší a tmavší, z lepených zrkadiel.
Ale nájdete tu scénické programy a obrazové efekty a dva režimy zobrazovania informácií. Výbavu zameranú na cieľovú skupinu zákazníkov. S ťažkými expozičnými podmienkami sa pomôže vysporiadať HDR. K nadštandardným funkciám možno priradiť Intervalometer.
Menu fotoaparátu je Nikonistom dobre známe, rovnako aj štýl zobrazenia informácií na obrazovke. K nim pribudli prvky dotykového ovládania, ktoré nenarúšajú zaužívanú grafiku.
Informačná obrazovka pre pokročilých.
Informačná obrazovka pre začiatočníkov.
Zaostrovací modul MultiCAM 4800DX je dobre známy a pre potreby tohto fotoaparátu plne dostačujúci. Vo väčšine situácií je rýchly a pokrýva veľkú plochu. Skúšal som s najlacnejším telezoomom 55-200VR II fotografovať čajky a išlo to. Problémy spôsoboval malý buffer, ktorý sa rýchlo zaplní. S bežnou kartou Sandisk Ultra zvládne fotoaparát len 14 záberov vo formáte JPG, v RAW-e je to len 6. Pri maximálnej frekvencii máte za sekundu takmer plný bufer.
Tradične musím u Nikonu pochváliť výdrž batérií. Pri športovej fotografii sa dostanete aj na 1000 záberov. Len veľkým cvakalom nebude stačiť jedna batéria na deň.
Už po niekoľký krát sa mi stalo, že stabilizátor v objektíve plnil skôr destabilizačnú funkciu. Po sérii pokusov som zistil, že s vypnutým stabilizátorom mám u teleobjektívu fotografie ostrejšie. Schválne som v galérii ponechal niekoľko fotografií, fotených zo statívu, kde sa destabilizácia prejavuje. U objektívov, ktoré vlastním, stabilizátor vypínať nemusím. Naviac je to problém aj pri fotení z ruky.
Keď sa telezoomu Nikkor AF-S 55-200 VR II chce, tak vie. Veľmi dobrá ostrosť aj v rohoch.
Keď sa mu nechce, tak vám nepomôže ani slniečko a krátky expozičný čas.
Obrazová kvalita
D5500 predznamenáva to, čo prinesie D7200. Nový snímač, nový procesor a vylepšené spracovanie obrazu. Dá sa predpokladať rovnaká obrazová kvalita. Veď k dispozícii je aj 14-bitový RAW a Picture Control 2.0. Pri fotení do JPG pomôže osvedčený D-Lighting, v najťažších podmienkach aj HDR z dvoch expozícií.
Nikon D5300 som testoval len nedávno, v novembri a decembri minulého roku. Urobil som s ním niekoľko veľmi dobrých fotografií, niektoré som použil aj na výstave. Vynikajúci dynamický rozsah a citlivosť využiteľná do 3200, charakterizovali schopnosti tohto fotoaparátu. Očakávať, že by D5500 bol horší, to by som musel byť blázon. Vo fabrike na výrobu snímačov by museli vymeniť kremík za piesok z ihriska pred našou redakciou.
Ukážka funkcie HDR z dvoch fotografií, nastavená najvyššia účinnosť, pri ktorej sa prejavuje nepekný HDR efekt. Ak zvolíte slabšie nastavenie, bude efekt minimálny.
Počas testovania som mal nastavené súčasné ukladanie fotografií do formátov RAW - JPG Fine. RAW-y som nemohol ihneď vyvolať, pretože Photoshop ani Lightroom Nikon D5500 ešte nepoznali. Tak som sa najprv pozrel na JPG. Ten nie je tak čistý, ako u vyšších modelov. Doostrovanie a odšumovanie je agresívnejšie. Pri použití setových objektívov to nevidím ako chybu. V prípade snímania do RAW budete musieť doostrením týmto objektívom trochu pomôcť.
Oproti Nikonu D5300 pracuje D5500 lepšie s farbami, kombinácia nového spôsobu spracovania farieb spolu s presnejším vyváženim bielej, odvádzajú výbornú prácu. Dynamický rozsah je tradične výborný. Nikon v tomto patrí k absolútnej špičke. To dáva veľa priestoru k práci s expozíciou.
Modelový rad Nikon 5XXX si už roky udržiava najvyšší štandard. Samotný snímač preto nebýva pádnym dôvodom na upgrade. Zdroj: Dxomark.com.
Vľavo neupravená fotografia z RAW, vpravo po záchrane kresby v prepaloch.
Vľavo neupravená fotografia z RAW, vpravo po celkovej korekcii podexpozície.
Pri najnižšom ISO 100 hľadať šum je strata času. Ten sa objavuje od ISO 400. Až do ISO 1600 sa ním netreba zaoberať a smelo môžete tlačit zväčšeniny meter široké, bez toho, aby šum pôsobil rušivo, bude ho vidno len zblízka. Pri ISO 3200 zaznamenáte šum len trochu na fotografii formátu cca 70x50 cm.
Výraznejší nárast šumu je pri ISO 6400. Pri ISO 12 800 je šum výrazný, ale kvalita je stále natoľko dobrá, aby ste smelo mohli tlačiť fotografie formátu A3. Pri najvyššej citlivosti ISO 25 600 šum poskočí ešte o rad vyššie. Vo zvýšenej miere sa prejavuje farebný šum, pri konverzii do ČB stále môžete vytlačiť slušnú fotografiu formátu A3. Z Fomapanu by ste mali podobné zrno pri ISO 800.
Aj náročný amatér musí byť s úrovňou šumu spokojný. Ak nie, musí si zadovážiť Full Frame.
Šum sa zvykne objavovať aj na nízkych citlivostiach, ak sme fotografiu zle exponovali a potom sa ju snažíme zachrániť. D5500 je voči tomuto veľmi odolný a ani pri oprave fotografie podexponovanej o -2EV sa výraznejšie nezvýši.
Zaujímavé je porovnanie šumu s tým u Nikonu D5300. Miera šumu je porovnateľná, ale u D5300 od ISO 6400 dochádza k výraznému farebnému posunu v tieňoch. D5500 nemá taky farebný posun ani pri ISO 25 600.
Najaktuálnejšie DX modely Nikon. D5500 je uprostred cenou, aj obrazovou kvalitou. Zdroj: Dxomark.com.
Video
Video sa v zradlovkách, model od modelu zlepšuje. D5500 zvláda Full HD rozlíšenie s frekvenciou až 60 FPS. Seťák pri preostrovaní nepekne cvrliká (ako robot), v nahrávke je to počuť ešte výraznejšie ako v skutočnosti. STM technológia Canonu by tu prospela. Neviem, ako objektív bude počuť s externým mikrofónom. V každom prípade fotoaparát má klasický 3,5 mm mikrofónový konektor. K video vychytávkam patrí aj obrazový Flat profil, ktorý je ideálny pre zachytenie maximálneho dynamického rozsahu. Expozícia videa je nastaviteľná aj manuálne. Fotoaparát nemá samostatný režim videa. A tak aj keď je obrazová kvalita veľmi dobrá, prístroj nie je určený pre vášnivých kameramanov. Tým by prekážali nedostatky v ergonómii nastavovania. Pritom výklopný displej priam nabáda k filmovačke.
Obrazová kvalita je na amatérske použitie veľmi dobrá. Nevyrovná sa kvalite videa z FX zrkadoviek D810, D750, D610. Tie sú na vyššom stupni. Neberte to ako chybu. D5500 je amatérska zrkadlovka a tomu zodpovedá aj kvalita videa a funkcionalita s ním spojná.
Kontinuálne zaostrovanie je stále nepoužiteľné. Treba používať pevné zaostrovanie AF-S a hlavne statív. V takejto konfigurácii bude video kvalitné, nemuseli by ste sa za neho hanbiť ani pri publikovaní v televízii. Na videu ani nie sú vidno nedostatky testovaných objektívov.
Spolu s týmto fotoaparátom som zároveň testoval aj Olympus OM-D E-M5 Mark II a Sony A7 II, obidva fotoaparáty s 5-osou stabilizáciou pohybom snímača. A musím povedať, že u obidvoch fotoaparátov funguje fantasticky. Tam, kde u Nikonu sa neodvažujem nakrúcať bez statívu, u Olympusu i Sony nakrúcam bez váhania z ruky. Naviac u nich ani nepočuť vo zvukovej stope motorček objektívu. AF funguje u obidvoch fotoaparátoch výborne. To ich robí oveľa použiteľnejšie pre amatérskych kameramanov. Pritom práve Nikon by mal byť ľahší v používaní. Čo mi u neho vadí je aj to, že expozičné parametre sa dajú nastaviť len pri vypnutom živom náhľade.
Sledujúc videa zo všetkých testovaných fotoaparátov, na mojom 42” LG Full HD, hodnotím ich všetky ako veľmi dobré. Každé spĺňa nároky náročného pokročilého amatérskeho kameramana. A to aj video z D5500, škoda, že sa priňom jeden tak nadrie. Malo by to ísť naopak ľahko.
Nikon D5500 vz D5300
V porovnaní s D5300 sa pomerne výrazne zmenšila hrúbka fotoaparátu (o 6 mm). Výrazne je prepracovaný grip, ten má úplne iný tvar. Aj keď je D5500 menší a ľahší, ergonómia úchopu neutrpela. Zadný roller vyskočil na hornú plochu a vyzerá, akoby ho ukradli z fotoaparátu Sony. Tlačidlo “info” sa presťahovalo z vrchu na zadnú stranu. Pre začiatočníkov bude mínusom okresanie ponuky motívových programov na voliči. Teraz sú všetky schované pod položku “Scene”. Nad hľadáčikom pribudol senzor priblíženia oka, čo zvyšuje komfort so zobrazovaním informácií na displeji. Wifi je konečne zabudovaná, zmizol však GPS. Výrazným vylepšením je dotykové ovládanie. Obrazová kvalita obidvoch modelov je porovnateľná, D5500 má lepšie vyváženie bielej a nové spracovanie farieb. Z hľadiska šumu zaznamenáte pokrok pri vysokých citlivostiach, kde je farebný posun v tieňoch výrazne menší u D5500-vky. To využijete len zriedka.
Nikon D5500 vz D7200
Pri vyrovnanej obrazovej kvalite, s malou prevahou drahšieho modelu, tu bude rozhodovať ergonómia, kvalita spracovania, funkcionalita, parametre a iste aj peňaženka. Obidva modely delí len pár mesiacov a používajú rovnaké technológie. Nikon D7200 tu výbavou vyhráva na celej čiare s výnimkou displeja. To neznamená, že je D5500 zlý fotoaparát. Tak to jednoducho má byť, je v nižšej triede. Potencionálny kupec si musí naštudovať parametre a rozhodnúť sa, či mu stačí D5500, alebo vyšší model D7200. Ergonomická priepasť medzi modelmi sa teraz ešte viac prehĺbila. Asi by sa do nej zmestil nový model, nejaká D6XXX.
Pre mňa významným prvkom hovoriacim v prospech D7200, alebo aj D7100, je plná podpora CSC. Nemožnosť používať high speed synchronizáciu bleskov by mi chýbala.
Plusy a mínusy
+ kvalita spracovania
+ obrazová kvalita
+ ergonómia držania
+ zlepšenie ergonómie ovládania
+ dotykový displej
+ zrýchlený AF v Live View
+ WiFi
- ergonómia ovládania by sa dala vylepšiť
- malý buffer
- stále chýba plná podpora CLS
- nemá samostatný režim Video
- nastavovanie expozície vo videu
- funkcionalita aplikácie pre chytré zariadenia
Záver
Potešiteľné je, že Nikon D5500 ponúka vynikajúcu obrazovú kvalitu. V kategórii fotoaparátov s APS-C snímačom je na špici a prekonáva ho len D7200. Výrazným vylepšením je zabudovanie WiFi a plne otočný displej s dotykovým ovládaním. Oproti predchodcovi sa pomerne výrazne zmenil dizajn. Je tu vidieť snaha priblížiť sa menším a ľahším CSC fotoaparátom. Oproti predchodcovi sa zlepšilo podanie farieb a šum pri vysokom ISO. Dôvod na upgrade to ale nie je. Rýchlejší AF v živom náhľade spolu s otočným displejom umožňuju pracovať s fotoaparátom podobne ako s CSC. Práve to vidím ako hlavný zámer konštruktérov, keď tento fotoaparát navrhovali.
Nikon D5500 určite bude zbierať vavríny v porovnávacích testoch, ako to robili jeho predchodcovia. Ťažko nájdete lepšie fotiaci APS-C fotoaparát. Pokračuje v rokmi overenej a veľmi úspešnej koncepcii. Akosi nemôže za to, že by Nikon konečne mohol tento rad výraznejšie inovovať. Nikon išiel len cestou zmenšovania. K dispozícii sú dva nové zmenšené seťáky 18-55 a 55-200 mm. Teleobjektív je problematický. Keď sa mu chce, tak vie. Veľakrát sa mu však nechce. Stabilizácia nefunguje tak ako má. Lepšie je ju vypnúť. Problémy so stabilizáciou môžu za to, že aj pri peknom počasí, keď vychádzajú krátke časy, som nacvakal rozostrené fotografie.
Špičkový snímač s vysokým rozlíšením si pýta kvalitné objektívy, ktoré sú väčšie, drahšie a negujú snahu konštruktérov o menší systém.
V tomto teste som použil len setové objektívy, aký vplyv na využitie potenciálu fotoaparátu to má, uvidíte naplno, ak si pozriete recenziu Nikonu D5300, kde som použil špičkové objektív, ktoré používam s Nikonom D800E. Dobrú službu spravia aj lacnejšie objektívy. Milo ma teraz prekvapil Nikkor 18-105, ktorý som použil pri testovaní Nikonu D7200 (recenzia sa pripravuje). Ak hľadáte kvalitný teleobjektív, odporúčam Nikkor 70-300/4,5-5,6G VR.
Medzi radmi D5XXX a D7XXX je už priveľká medzera. Príklady by si Nikon mal zobrať u najväčšieho konkurenta, ktorý predstavil model Canon EOS 760D, ako kombináciu vlastností EOS 750D a 70D. Z modelového radu D5XXX by sa konečne mohla stať náhrada Nikonu D90. Plastový fotoaparát s plnou podporou CLS a stavovým displejom. Podporu starších AF objektívov by som s kľudom oželel, veď dnes je už kopec AF-S objektívov.
Uvidíme, ako sa bude fotoaparátu dariť ohľadne predajných čísiel. Predaje fotoaparátov klesli na najnižšiu úroveň za posledných niekoľko rokov. Nikon mu naviac sám konkuruje vypredajovými D5200, ktoré ponúkajú takmer rovnakú obrazovú kvalitu, ale o zhruba 300 € lacnejšie. To je veľké lákadlo. A nesmieme zabudnúť ani na D7100, tu sa dá s príchodom D7200, očakávať pokles ceny.
Aj keď mám k tomuto modelovému radu niekoľko výčitiek, len ťažko sa v tejto triede hľadá niečo lepšie. Preto si aj D5500 zaslúži ocenenie Tip redakcie, na slušne vybavenú zrkadlovku so špičkovým obrazovým potenciálom.