Hore

Nikon Z7 I. - stredná trieda so špičkovým obrazom

Nikony Z6 a Z7 su súrodenci, ktorých odlišuje len použitý snímač. Sú to prvé plnoformátové bezzrkadlovky Nikonu, ktorému sa stávka na 1" snímač nevyplatila.

Z systému predpovedám oveľa žiarivejšiu budúcnosť. Už tlačová správa dávala tušiť, že Nikon pre nás prichystal vyspelý, dobre premyslený, systém. Nový bajonet Z je takmer predimenzovaný, čo umožňuje navrhnúť špičkové objektívy. Už budúci rok sa chystá vysokosvetelný základný objektív. So svetelnosťou F0,95 bude pri Nikone rekordmanom. A to vraj nie je potenciál nového bajonetu zďaleka využitý naplno.



Krabica setu Nikon Z7 + 24-70/4 S + FTZ je obrovská. Každá súčasť setu je starostlivo zabalená. Objektív je dodávaný so slnečnou clonou a s vreckom z mikrovlákna. K fotoaparátu je tradične popruh (v novom dizajne), USB kábel, nabíjačka s akumulátorom a ako bonus USB C nabíjačka. Tomu som sa potešil, v práci môžem mať jednu nabíjačku, doma druhú. V balení sa nachádzala ešte 64GB XQD karta. Tá je však dodávaná len v úvode predaja.

Špecifikácia

Nikon Z7 je profesionálne spracovaná plnoformátová bezzrkadlovka strednej triedy. Najnáročnejším amatérom a poloprofesionálom ponúka veľmi slušnú výbavu, ale hlavne špičkový profesionálny obrazový výstup. Predstavíme si základné funkcie a parametre. Viac sa dozviete na stránke Nikonu a tí najzvedavejší si môžu stiahnuť podrobný návod v PDF.


Telo je vyrobené zo zliatiny horčíka.


Fotoaparát je kompletne utesnený proti prachu a vode.

Telo fotoaparátu je vyrobene zo zliatiny horčíka a utesnené rovnako starostlivo ako D850. Uzávierka bola testovaná na 200 000 cyklov. Použitý je plnoformátový snímač typu BSI-CMOS, bez AA filtra s rozlíšením 45,7 Mpx. Ten je stabilizovaný v piatich osiach s efektivitou 5 stupňov. Podporený je procesorom EXPEED 6. Nový je bajonet typu Z, ten je oproti F bajonetu zväčšený zo 47 na 55 mm. Vzdialenosť bajonetu od snímača je len 16 mm.


Uzávierka vie pracovať v mechanickom aj elektronickom (tichom) režime. Mechanicky je limitovaná najkratším časom 1/8000 s., X-sync je 1/200 s. So sledovaním pohybu zvláda fotoaparát sériové zábery 5,5 obr./s., bez sledovania až 9 obr./s.

Z7 má luxusný elektronický hľadáčik typu OLED s rozlíšením 3 690 000 bodov a 3,2" výklopný dotykový LCD s rozlíšením 2 100 000 bodov.

Fotografie je možné ukladať do formátov RAW, TIFF a JPG. Video je v 4K rozlíšení, obraz je z celej šírky snímača.

Fotoaparát má WiFi s Bluetooth, USB 3.1, HDMI, audio vstup a výstup. Osadený je jediným slotom pre málo rozšírené karty XQD.


Telo má samozrejme nové tvary, Nikonistom bude však dôverne známy grip.


Na relatívne malé telo sa zmestil monochromatický stavový displej. Ovládanie je klasické, bez výstrelkov zo strany dizajnérov.


Zadnej časti dominuje krásny výklopný displej. Miesta pre ovládacie prvky a palec ruky je menej.


Konektory sú sústredené na jednom boku tela.


Na spodnej časti nie sú konektory pre prepojenie s prídavným gripom, aj keď ten je v príprave.


  • BSI CMOS bez AA filtra 45,7 milióna, 5-osová stabilizácia pohybom obrazového snímača, procesor EXPEED 6. 
  • Bajonet Z.
  • Elektronicky ovládaná štrbinová uzávierka s vertikálnym chodom mechanická, s použitím elektronickej prvej lamely, elektronická uzávierka, 1/8 000 až 30 sekúnd s krokom 1/3 alebo 1/2 EV, režim bulb, X-sync 1/200 s.
  • Rýchle sériové snímanie: 5,5 snímky za sekundu (14-bitové snímky vo formáte NEF/RAW: 5 snímok za sekundu). Rýchle sériové snímanie (rozšírené): 9 snímok za sekundu (14-bitové snímky vo formáte NEF/RAW: 8 snímok za sekundu).
  • Citlivosť ISO 64 až 25 600.
  • Riadenie záblesku i-TTL.
  • Hybridné automatické zaostrovanie s fázovou detekciou/s detekciou kontrastu s pomocným svetlom AF. 493 bodov, 90 % pokrytie vo vodorovnom aj zvislom smere. Citlivosť –1 až +19 EV (–4 až +19 EV s automatickým zaostrovaním pri slabom svetle).
  • RAW 12 alebo 14-bitový (bezstratovo komprimovaný, komprimovaný alebo nekomprimovaný), TIFF, JPG.
  • 1,27-centimetrový/0,5-palcový displej OLED s približne 3 690 000 bodmi (Quad VGA), vyvážením farieb a automatickou a 11-úrovňovou manuálnou reguláciou jasu, zväčšenie 0,8x.
  • 3,2” vyklápateľný dotykový displej TFT LCD s pozorovacím uhlom 170°, pokrytím obrazového poľa približne 100 %, vyvážením farieb a 11-úrovňovou manuálnou reguláciou jasu. Približne 2 100 000 bodov.
  • Video: 3 840 × 2 160 (4K UHD); 30p (postupné riadkovanie), 25p, 24p. 1 920 × 1 080; 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p. 1 920 × 1 080 (spomalený záznam); 30p ×4, 25p ×4, 24p ×5.
  • Formát videa MOV, MP4  H.264/MPEG-4, 10-bit 4:2:2 N-Log cez HDMI.
  • 1 karta XQD.
  • Konektor HDMI typu C.
  • Konektor typu C (SuperSpeed USB).
  • Stereofónny vstup minikonektor (priemer 3,5 mm, podpora napájania pomocou konektora).
  • Stereofónny výstup minikonektor (priemer 3,5 mm).
  • WiFi, Bluetooth
  • Rozmery: 134 × 100,5 × 67,5 mm
  • Hmotnosť približne 675 g s batériou a pamäťovou kartou, ale bez krytky tela, približne 585 g (len telo fotoaparátu).


https://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/mirrorless/professional/z-7

Bajonet

Nikon Z7 je bezzrkadlovka. Nikon sa mohol rozhodnúť, či ponechá pôvodný F bajonet a vzdialenosť snímača od neho, alebo navrhne nový. Perspektívnejšie je navrhnúť nový, ktorý dá konštruktérom širšie možnosti pri navrhovaní nových, lepších, objektívov. Nikon zvolil druhú možnosť a navrhol nový bajonet Z s úctyhodným priemerom 55 mm, vzdialený od snímača len 16 mm. Teoreticky to dovoľuje konštruovať objektívy so svetelnosťou až F0,7. Bajonet je pevnejší a má viac kontaktov ako F bajonet.


Nový bajonet má priemer 55 mm a je od snímača vzdialený 16 mm. To dáva konštruktérom možnosť navrhnúť vysokosvetelné objektívy. Už budúci rok sa predstaví Noct Z 58 so svetelnosťou F0,95. Limity sú však ešte ďalej.


S fotoaparátom bola predstavená trojica objektívov a FTZ adaptér. Teraz sú k dispozícii Z 24-70/4 S a Z 35/1,8 S. V decembri by mal prísť do predaja Z 50/1,8 S.


Nikon zverejnil mapu pripravovaných objektívov, vďaka ktorej viem, čo nás čaká najbližšie dva roky.


Prechodné obdobie, kým bude k dispozícii dostatok objektívov s bajonetom Z, pomáha preklenúť adaptér FTZ. Umožňuje používať objektívy s bajonetom F. Pri modeloch AF-S funguje aj automatické zaostrovanie.


Ak do systému započítame objektívy AF-S, majú majitelia Z7 k dispozícii široké portfólio optík.

Snímač a procesor

Snímač je nový, aj keď má rovnaké parametre ako ten v Nikone D850. Je to plnoformátový CMOS so zadným podsvietením BSI, bez AA filtra. Na snímači sa nachádzajú senzory fázovej detekcie. Snímač je stabilizovaný v piatich osiach a účinnosť je až 5 stupňov. Pre užívateľov DLSR Nikon to bude príjemný bonus. Stabilizácia funguje aj pri použití objektívov s bajonetom F (cez FTZ adaptér).

Potešila natívna citlivosť ISO 64. Najvyššia citlivosť je ISO 25 600, softvérovo rozšíriteľná na 32-102 400. O spracovanie obrazu sa stará procesor EXPEED 6.

Uzávierka

Mechanická uzávierka je testovaná na 200 000 cyklov. Rozsah časov je 30s. - 1/8000 s. Synchronizačný čas s bleskom je 1/200 s., s kompatibilnými bleskami je možné použiť FP synchronizáciu až do 1/8000 s.

Elektronická uzávierka je úplne tichá, najkratší čas je však stále len 1/8000 s., takže vám nepomôže s vysokosvetelnými objektívmi. Na rozdiel od Canonu EOS R, funguje aj pri sériových záberoch.


Uzávierka je testovaná na 200 000 cyklov.

Pri bezzrkadlovkách sa udávajú rozdielne hodnoty pre sériové zábery s použitím mechanickej alebo elektronickej uzávierky. Čoraz častejšie sa udáva maximum pri sledovaní objektu a bez sledovania. Nikon Z7 má rýchle sériové snímanie: 5,5 snímky za sekundu (14-bitové snímky vo formáte NEF/RAW: 5 snímok za sekundu). Rýchle sériové snímanie (rozšírené): 9 snímok za sekundu (14-bitové snímky vo formáte NEF/RAW: 8 snímok za sekundu). Pri nastavenom 46 Mpx rozlíšení je 5 obr./s. tak akurát.

Zaostrovanie

Fotoaparát má hybridné automatické zaostrovanie s 493 bodmi zaberajúcich 90% plochy obrazu. Citlivosť AF je -1EV pri menej svetelných objektívoch a -4EV pri objektívoch s svetelnosťou aspoň F2. Body môžete vyberať pomocou joysticku, alebo dotykovo.

Hľadáčik

Hľadáčik má rozlíšenie 3 690 000 bodov. To nie je až tak dôležité. Kvalitné hľadáčiky majú aj menšie rozlíšenie. Dôležitejší je dojem. A ten je výborný, najmä so svetelnými objektívmi. Hľadáčik je väčší ako u D850, zväčšenie je 0,8x. To je luxus! Má dva režimy, štandardne simuluje nastavenia expozície, voliteľne môže simulovať optický hľadáčik. Zaujímavé je, že sa pri tom snaží rozšíriť dynamický rozsah, čo je vidno najmä na svetlách. Chvíľočku mu však trvá spracovanie obrazu a tak vidíte, ako sa v priebehu sekundy zlepší DR. V štandardnom režime, kedy je obraz simuláciou nastavenia expozičných parametrov, fotoaparát stále upravuje obraz, aby bol lepšie čitateľný. Je to komfortné, ale nepravdivé. Môžete dať silnú podexpozíciu, kedy nafotíte takmer čierny záber, ale hľadáčik vám stále ukazuje, ako by ste podexponovali max. o -2EV so stále čitateľnou kresbou. Na iných fotoaparátoch som sa s tým nestretol. Nepáči sa mi ani ako funguje prehrávanie náhľadu nafotenej fotografie, cez hľadáčik i na displeji, po odfotení nasleduje krátka pauza (tma) a až potom sa ukážu fotky. Je to vyslovene nepríjemné.


V hľadáčiku je použitá vysokokvalitná optika, akú poznáme z objektívov Nikkor.


Okrem toho, že v hľadáčiku môže byť zobrazovaná simulácia nastavenia expozície a iných parametrov, môže fungovať aj v režime, kedy simuluje optický hľadáčik zrkadlovky.

Prekresľovanie hľadáčika je rýchle, oneskorenie je minimálne. Je tu ale dosť veľký blackout medzi jednotlivými zábermi, pri normálnom i sériovom snímaní.

Displej

Displej má rozlíšenie 2 100 000 bodov, čo je nadpriemer, ale o málo menej ako pri D850. Mrzí ma, že je výklopný a nie plne otočný. Z iných fotoaparátov som na plne otočný displej zvyknutý. Rád fotím na výšku zo žabej perspektívy. Plne otočný je naviac možné otočiť obrazovkou k fotoaparátu, a tak ju chrániť. Pre istotu som na displej nalepil ochranné sklo.

Displej je výklopný len v jednom smere.

Stavový displej

Malý stavový displej nie je pri bezzrkadlovkách bežný, pretože všetky potrebné informácie zobrazuje displej aj hľadáčik. Ja osobne sa bez neho zaobídem, ale rešpektujem, že iných fotografov jeho prítomnosť poteší. Má automatický i nastaviteľný jas a je veľmi dobre čitateľný. Môžete ho úplne vypnúť a šetriť každý miliampér.


Stavový displej nie je veľký, ale zobrazuje všetky dôležité údaje a je dobre čitateľný.

Konektivita

Bezdrôtovú konektivitu zabezpečuje WiFi a nízkoenergetický Bluetooth. Na strane chytrého zariadenia nájdete známu aplikáciu SnapBridge, ktorá už nejaký ten čas nie je len hlúpou diaľkovou spúšťou, ale prostredníctvom nej môžete fotoaparát plne ovládať.

Z konektorovej výbavy tu máme HDMI, USB C (3,1), konektor pre diaľkovú spúšť, výstup pre slúchadlá a vstup pre mikrofón. Že Z7 nie je presný ekvivalent D850 dokazuje absencia PC konektora a to, že konektor diaľkovej spúšte je jednoduchší, ako napr. u D7200.

Fotoaparát v praxi

Nikon Z7 je veľkosťou porovnateľný s Olympusom OM.D E.M1 Mark II, Fujifilmom X-T3, alebo Panasonicom G9. Od týchto fotoaparátov ho odlišuje len vyšší hrboľ EVF hľadáčika. Že máte v ruke FF fotoaparát spoznáte podľa objektívov. Tie sú väčšie, ako u systémov s APS-C a M43 snímačmi. Odstránenie zrkadla a hranola umožnilo navrhnúť menší fotoaparát, ale objektívy zostávajú veľké.

Najviac som sa obával toho, že Z7 bude pomalý, hlučný a nenažraný, ako prvé Sony A7. Nikonu možno prospelo, že s predstavením prvej FF bezzrkadlovky počkal, pretože sa vyhol takmer všetkým detským chorobám. Už predprodukčný kus, ktorý som si krátko vyskúšal, bol dospelým prístrojom, bez problémov využiteľný aj náročným fotografom.

Fotoaparát nabehne do jednej sekundy. Až na rýchlosť preview žiaden parameter nie je vyslovene pomalý. Aj keď cítite, že by fotoaparát mohol byť v niečom rýchlejší, neznervózňuje vás a sústredíte sa plne na fotografovanie.

Ergonómia a ovládanie

Nikon sa chváli tým, že aj keď zmenšuje fotoaparáty, dbá na dobrú ergonómiu držania. Darí sa mu to dobre. Tvar gripu odlaďuje od modelu k modelu. Fotoaparát sa drží pomerne dobre. Ja mám tenšie prsty, pre mňa je držanie pohodlné a pocitovo bezpečné. Kto má prsty ako "jaternice", bude mierne nespokojný, najmä vzadu je málo miesta pre palec. Gripu na výšku pár milimetrov chýba, malíček má tendenciu skĺzavať pod fotoaparát. Prijal by som doplnkový battery grip. Ak si Z7 porovnáte s Alfami 7, zistíte, že výška gripu Nikonu je o dosť väčšia. Dizajnéri sa nebáli zdvihnúť grip nad úroveň horného panela.

Z7 je ovládaním typický Nikon, čo je len dobre. Samozrejme, ovládanie sa muselo prispôsobiť menšiemu telu, ale kompromisov je málo. Aj tak sa tu ale nájde niekoľko ergonomických nedostatkov. Chýba mi otočný prstenec pod voličom programov, ktorým by sa nastavoval režim snímania (sériové zábery, bracketing, panoráma atď.). Chýba mi aj prepínač režimov zaostrovania. K tomu všetkému sa rýchlo dostanete cez “i” menu, ale nie je to úplne to pravé. Na tomto poznať, že Z7 nie je úplne profesionálny model. I tak sa ale dá slušne prispôsobiť. Užívateľsky môžete nastaviť funkcie viacerých ovládacích prvkov, mne pomohlo aj nastavenie funkcií v rýchlom menu “i”. Dal som si tam napr. prepínanie pomeru strán, tichý režim, bracketing a Bluetooth.

Vpredu sa nachádza dvojica funkčných tlačidiel, sú to skôr klapky. Ja som nikdy nevyužil tlačidlo priclonenia objektívu a tak sa mi takéto rozvrhnutie páči. Veď keď chcete, môžete jednému tlačidlu priradiť funkciu kontroly DOF, ja som na jedno tlačidlo dal nastavenie AF a na druhé WB.

Menu

Ak mi niečo na Nikonoch 1 vadilo, tak to bolo menu, ktoré bolo úplne odlišné od toho v zrkadlovkách. Nikon neurobil druhýkrát rovnakú chybu. Len by to sťažovalo prechod, alebo začlenenie Z7 do výbavy. Ďakujem. Menu je bohaté, rozvrhnuté rovnako ako pri zrkadlovkách. Ak častejšie potrebujte niektoré zahrabané funkcie, môžete si ich pridať do vlastného podmenu.

Najčastejšie používané nastavenia sú k dispozícii po stlačení tlačidla “i”. Toto rýchle menu je možné užívateľsky upraviť.

Hľadáčik i displej majú niekoľko režimov, nechýba vodováha, histogram, pomocná mriežka. Zadný displej môže slúžiť len ako informačná obrazovka, pri tom sa šetrí energia batérie.

Funkcie

Nikon Z7 je poloprofesionálna bezzrkadlovka s profesionálnym obrazovým výstupom. Má teda plnú výbavu programov a funkcií. Chýbajú motívové programy, ale Nikon tu dal zelenú automatiku. Úplne zbytočne, akoby sa konštruktéri nevedeli rozhodnúť, či to bude profi fotoaparát, alebo aj model pre bohatých začiatočníkov.

Okrem štvorice pokročilých režimov sú tu aj tri užívateľsky nastaviteľné programy. Kto ich využíva na inom fotoaparáte, vie, aká je to super funkcia.

Volič programov je osadený dosť riedko a určite by sa tu našlo miesto pre nejaký ďalší zaujímavý program. V tomto zostáva Nikon zbytočne konzervatívny. Celkovo je cítiť, že Nikon tu aplikoval to, čo vie zo zrkadloviek, pritom by mohli pridať kopec nových vychytávok, alebo rozšíriť niektoré funkcie. Ja by som celkom prijal panoramatický režim.

Nastavenie obrazu

Kto fotografuje do formátu JPG/TIFF, bude potešený z množstva nových obrazových profilov. Dúfam, že sa objavia aj v RAW konvertoroch, aby sa dali aplikovať aj na RAW-y. Nechýba samozrejme známy D-Lightning pre softvérové rozšírenie dynamického rozsahu.

Nové obrazové profily sú skutočne vydarené, navrhnuté podľa najnovších trendov v postprocesingu. Obrazové profily možno upravovať. Pri efektových sa dá nastaviť aj miera efektu, prepracované je doostrovanie pomocou troch parametrov a nechýba ani clarity. Doteraz som na Nikonoch nevidel za nastavením JPG hviezdičku. Je to novinka a znamená, že je tu použitá ešte menšia kompresia, pre dosiahnutie vyššej obrazovej kvality.




Ukážka nových obrazových profilov.


Nikon Z7 je výborný pri fotení do ČB. Ak spojíte množstvo nastavení prevodu farieb do ČB s TIFF formátom, z fotoaparátu môžu vychádzať hotové fotografie pre Fine Art tlač.

Obrazové pole je možné zvoliť vo veľkosti/pomere FX, DX, 5:4, 1:1, 16:9. K orezu dochádza aj vo formáte RAW,takže ak raz zvolíte menší formát, späť sa k plnému formátu nedostanete.

Podporované sú formáty RAW, TIFF a JPG. RAW môže mať tri veľkosti (L - 45,4 Mpx, M - 25,6 Mpx, S - 11,4 Mpx). RAW môže byť nekomprimovaný alebo komprimovaný (bezstratovo alebo stratovo) s bitovou hĺbkou 14-bit alebo 12-bit.


Aj v RAW-e dochádza k orezu záberu, pri nastavení iného pomeru strán.

Vychytávky

Čo sa týka nadštandardných funkcií, je Nikon konzervatívny a nenájdete tu nič, čo by ste z ich zrkadloviek nepoznali. V tomto je potenciál bezzrkadlovky trochu nevyužitý. Nikon by sa mohol inšpirovať u Olympusu a Panasonicu.

Z vychytávok nájdete vo fotoaparáte inervalometer, dvojexpozíciu, HDR, Time Lapse a Focus Stacking. Time Lapse je v 4K ale aj 8K rozlíšení.

Zaostrovanie

90% pokrytie AF bodmi je super, ak chcete používať netradičnejšie kompozície. K dispozícii máte malý AF bod pre presné zaostrovanie, širšiu skupinu bodov S a L alebo všetky body. V režime AF-C je k dispozícii aj tracking (sledovanie jedným bodom).

Pri dobrom svetle je zaostrovanie rýchle a nemusíte sa ním zaoberať. Docela dobre sa vie vysporiadať s kontrastným pozadím, ale dokonalé v tomto nie je. Za ťažších svetelných podmienok sa zaostrovanie citeľne spomalí, ale napokon takmer vždy zaostrí. Skutočný potenciál automatického zaostrovania sa ukáže so svetelnými objektívmi. Na to si budem musieť počkať, k dispozícii som mal len setový objektív F4 a svetelný teleobjektív F/2, pripojený cez FTZ adaptér.

Na zrkadlovkách Nikon som mal rád 3D sledovanie objektu.

Sklamaný som z Face Detection. Tu je Nikon ďaleko za konkurenciou. Niežeby FD nefungovalo. Občas sa dá ale oklamať. Pri práci s malou hĺbkou ostrosti je FD nedostatočné, bez detekcie oka je vlastne nepoužiteľné.

Celkovo zaostrovaniu chýba suverenita D500 a D850. Je to ale jeden z parametrov, na ktorom môžu ešte vývojári firmvéru zapracovať. Chýbajú tu podrobnejšie nastavenia pre AF-C zaostrovanie.

Manuálne zaostrovanie je riešené veľmi dobre. Vybraný AF bod signalizuje na zeleno, že je zaostrené.  K dispozícii je trojstupňová lupa a samozrejme peaking level.

Stabilizácia

Žiadna zo zrkadloviek Nikon nemá stabilizovaný snímač. Stabilizácia je len vo vybraných objektívoch. Roky mi to nevadilo, kým som nezačal intenzívne fotografovať s fotoaparátmi, ktoré stabilizovaný snímač majú. Je potom jedno, aký objektív nasadíte, môže to byť aj starý manuálny kúsok, obraz bude stabilizovaný. Na to sa rýchlo zvyká a túto funkciu budete považovať za veľmi dôležitú, pretože mení spôsob, akým fotografujete. Prispieva ku komfortu a rozširuje možnosti snímania. Preto som rád, že na rozdiel od Canonu, Nikon stabilizáciu pohybom snímača použil.

Deklarovaná účinnosť je až 5 stupňov. Záleží na použitom objektíve. S AF-S 200/2G VR ( s FTZ adaptérom) to boli max. 3 stupne. Neviem, ako fotoaparát využíva stabilizáciu v objektíve, či ju vôbec použije alebo obraz stabilizuje len pohybom snímača?

V každom prípade stabilizovaný snímač zlepšuje komfort fotenia. S natívnym živým náhľadom je to prvok, ktorý spôsobuje to, že so zrkadlovkou nechcem fotiť, pokiaľ nemusím.

Absencia blesku

Fotoaparát nemá zabudovaný blesk a nie je k nemu dodávaný ani malý externý blesk. Môžete to brať ako mínus, ale ja nie. U bezzrkadloviek Fuji, či Olympus som nikdy malý prídavný blesk nepoužil. Vlastne som blesk nepoužil už aspoň rok. Ak treba, použijem malé LED svetlo, hlavne sa však spolieham na vysokosvetelné pevné objektívy.

Pred pár rokmi by mi však blesk chýbal, to som mal obdobie strobist. Nikonu by som absenciu akéhokoľvek blesku úplne prepáčil, ak by bolo vo fotoaparáte zabudované rádiové ovládanie, ale nie je.

Z7 aj Z6 plne podporujú stávajúci, rokmi overený, systém Speedlight a CLS.

Sériové snímanie

Sériové snímanie je ďalší z parametrov, v ktorom Z7 zaostáva za D850. Nepovažujem to za mínus. Z7 nemá akčné ambície, je to fotoaparát navrhnutý pre pohodové fotenie, ktorý má čiastočne aj športového ducha. V nastavení RAW (14-bit nekomprimovaný) + JPG Fine pri rýchlych sériových záberoch som urobil 36 fotografií, kým začal fotoaparát spomaľovať. Keď som prestal, bleskovo sa buffer uvoľnil. Tu sa prejavuje vysoká rýchlosť karty Sony XQD radu G.

V režime mechanickej uzávierky je fotoaparát pomerne tichý, ale chod uzávierky pociťujete ako mierne otrasy. Ja som po celý čas testovania používal elektronickú uzávierku. Som tak zvyknutý z iných bezzrkadloviek.

Pri sériových záberoch je pomerne veľký blackout. Aké ale bolo moje prekvapenie, keď som nastavil snímanie na H* (rozšírené) a tam žiaden blackout nie je.


Pre príležitostné akčné fotografovanie sú parametre a rýchlosť plne dostačujúce.

Prehrávanie záberov

Prehrávanie záberov je rýchle, ale je tu niekoľko nelogických obmedzení. Nikon počíta s tým, že budete používať najmä dotykové ovládanie. To funguje tak ako má. Nelogické je správanie mechanických ovládacích prvkov. Medzi zábermi sa presúvate len pomocou D-padu, čiže krížového voliča. Na zoomovanie musíte použiť len príslušné tlačidlá lupy +/-. Dotknete sa joysticku alebo rollerov a fotoaparát sa prepne do režimu fotografovania. To je riadna somarina!

Potešila aspoň funkcia rýchleho zväčšenia pomocou tlačidla OK.

Úprava obrazu

RAW-y môžete spracovať priamo vo fotoaparáte. Nastaviť môžete viacero parametrov, vlastne takmer všetky, vrátane výberu profilu, WB, D-Lightning, korekcie chýba objektívu atď. Zábery môžete aj orezať alebo zmenšiť. Niektorí využijú funkciu hodnotenia fotografií hviezdičkami. Kto ho využíva častejšie, môže si navoliť túto funkciu na funkčné tlačidlo.

Výdrž batérie

Ak sa pozrieme na udávané číslo, nie je zrovna optimistické. Podľa štandardu CIPA je výdrž batérie len 330 záberov. Nikon D850 udáva 1840 záberov. To je obrovský rozdiel. Nikon pracuje na MB-N10 Multi-Power batériovom gripe, do ktorého pôjdu dve batérie. Ak sa pozriete na spodnú časť fotoaparátu, nenájdete na nej žiadne kontakty. Grip preto pravdepodobne bude fungovať len ako zdroj energie a nebudú na ňom žiadne ovládacie prvky a asi ani neumožní držať fotoaparát na výšku. Bude to mínus, pri použití ťažších objektívov.

Pri bezzrkadlovkách je veľký rozdiel, či fotíte jednotlivými zábermi, alebo sériovo. Pri sériových záberoch nebýva problém nafotiť niekoľkonásobok udávanej výdrže (podľa CIPA). Nás ale zaujíma fotenie v štandardnom režime. Z7 v praxi vydrží s jednou batériou urobiť niečo cez 400 záberov.

K fotoaparátu je pribalená klasická nabíjačka a aj USB nabíjačka. V tomto Nikon nešetril. To, že sa dá fotoaparát nabíjať cez USB konektor som využíval viac, ako klasické nabíjanie.

Zdieľanie

Už roky bojujem s nedokonalosťou prepojenia fotoaparátu s chytrým zariadením. Do príchodu Bluetooth to boli samé problémy s párovaním, kvôli ktorým som ovládanie so smartfónu nevyužíval. BT uľahčuje párovanie, ale prepojenie aplikácie Snap Bridge s fotoaparátom nie je ideálne. Páči sa mi ovládanie fotoaparátu so živým náhľadom. Menej prenos súborov. Nie je s ním problém, ale prenos by mohol byť intuitívnejší. Predstavujem si to tak, že si vo fotoaparáte vyberiem fotku a rovno ju odošlem do zariadenia bez toho, aby som musel telefón vytiahnuť z vrecka.

Fotoaparát nepodporuje tethering, čiže ovládanie z počítača. Aj v tomto je vidno, že ho nemôžeme zaradiť medzi profesionálne fotoaparáty. Ak vám stačí len posielať fotografie do počítača, môžete použiť aplikáciu Wireless Transmitter Utility, ktorá je zdarma. V budúcnosti vraj bude možné cez WiFi nielen posielať fotografie, ale aj z počítača ovládať fotoaparát, úplne bez káblov. Má to byť akýsi SnapBridge pre počítače.

Pamäťová karta

Fotoaparát používa karty typu XQD a pripravované CF Express. Proti samotnej karte nemám nič. Moderná, rýchla, bezpečná. Ale ťažšie sa zháňa a je niekoľkonásobne drahšia, ako SD. K fotoaparátu som v rámci akcie dostal 64GB XQD Sony, ktorá postačuje na necelých 500 záberov vo formáte RAW. To na začiatok postačuje, ale v blízkej budúcnosti budem musieť dokúpiť ďalšiu. Investovať treba aj do čítačky, aby ste nemuseli neustále pripájať USB. Čítačku potrebujete aj na to, aby ste do fotoaparátu nahrali nový firmvér. XQD a CF Express sú perspektívnejšie ako SD, ale spôsobujú fotografom starosti. Druhý slot pre SD kartu by potešil.

Na internete sa rozprúdili búrlivé debaty o tom, že by fotoaparát mal mať dva sloty, kvôli zálohovaniu. Jedni argumentujú tým, že druhý slot nikdy nevyužili, alebo že ani žiaden drahý Phase One nemá dva sloty a o filmových fotoaparátoch ani nehovoriac, tam nebola žiadna možnosť zálohovania. Druhá skupina argumentuje, že profesionálny fotoaparát musí mať dva sloty. Fotograf si nemôže dovoliť neodovzdať zákazku. Ja osobne dva sloty nevyužívam, ale dávam za pravdu druhej skupine. Fotoaparát tejto triedy má mať dva sloty. Potvrdzujú mi to moji priatelia, profesionálni fotografi, ktorým sa už niekoľko krát stalo, že ich druhý slot zachránil, alebo prišli o zábery, pretože ho vo fotoaparáte nemali.

Nikkor 24-70/4 S

"Setový" objektív nemá profesionálnu svetelnosť, ale je zaradený do profesionálneho radu S. S ako Superior. Vyrobený je bez kvalitatívnych kompromisov tak, aby bol schopný predať snímaču dostatok obrazových informácií. Objektív je utesnený proti prachu a striekajúcej vode.

Zoom má tzv. parkovaciu polohu, aby bol pri prenášaní menší. Pri použití treba pootočiť zoomom, aby sa objektív vysunul do pracovnej polohy. Chýba poistka zoomu, čo je podľa mňa praktické. Pri zoomovaní sa veľkosť objektívu mení, ale predný člen sa neotáča. To uľahčuje použitie filtrov. Priemer filtra je 72 mm. K objektívu je pribalená kvalitná a účinná slnečná clona.

Na objektíve sa nachádza len jeden prepínač, AF/MF. Stabilizáciu zabezpečuje snímač.

Nikkor 24-70/4 S je výborný objektív, ktorý sa k fotoaparátu skvele hodí. Je to presne taký objektív, ktorým u takto dobrého fotoaparátu začínate, ak nepotrebujete svetelnosť F2,8, ale chcete mať profesionálnu obrazovú kvalitu i mechanické spracovanie.

Asi to bude kratšou vzdialenosťou bajonetu od snímača, prečo tak dobre zvláda fotenie detailov. Najkratšia vzdialenosť je 11 cm, pri ohniskovej dĺžke 70 mm je mierka zväčšenia cca 1:3.


Objektív má široké využitie všade tam, kde potrebujete vysokú obrazovú kvalitu, ale nepotrebujete vysokú svetelnosť.


Takýto motív dobre preverí kvalitu objektívu.


Veľmi dobre zláda fotenie detailov.

Nikon už tiež používa korekciu chýb objektívov priamo v RAW-e. Niektoré chyby preto na fotografiách neuvidíte. Testovaný objektív je ostrý, kedysi by ste takú ostrosť očakávali len u pevných skiel. Čo sa nedarí automaticky korigovať je vinetácia. Prekvapujúco je najvýraznejšia na najdlhšom ohnisku 70 mm.

Adaptér FTZ

Pri prechode z DSLR Nikon na CSC rad Z bude pre mnohých dôležité, či budú môcť používať objektívy s F bajonetom. Nikon vyrobil preto adaptér FTZ. Má prenos zaostrovania aj clony. Nie je podporované zaostrovanie u objektívov AF-D, pretože tu chýba motorček a prevodovka. Ja som FTZ otestoval s objektívom AF-S 200/2G VR. Po chvíli som si ani neuvedomoval, že mám nasadený objektív cez adaptér. Podľa videí na internete závisí rýchlosť zaostrovania na konkrétnom objektíve.


Vďaka FTZ adaptéru môžem plnohodnotne využiť svoj “bokeh monster” AF-S 200/2G VR.

Obrazová kvalita

Nikon Z7 má jeden z najlepších snímačov vôbec. Parameter rozlíšenia je rovnaký ako pri Nikone D850. Je to ale úplne nový snímač, minimálne preto, že má senzory pre fázovú detekciu.

Nový je procesor EXPEED 6, ktorý sa stará aj o spracovanie obrazu. Presné zmeranie šumu a dynamického rozsahu nechám na laboratóriá, ktoré sú na to vybavené. Ja vždy posudzujem výstup podľa oka. Presné čísla sú pre mňa len orientačné. Vyzerá to ale tak, že D850 zostane tesne neporazený.

Prv ako si ukážeme, ako Z7 fotí, malá pripomienka k spracovaniu RAW-ov. Mám síce starší, ale slušne nadupaný iMac. Priemerný fotoaparát má rozlíšenie 20-24 Mpx a s tým nemá problém. Takmer 46 Mpx fotky mu však dávajú zabrať a mojej trpezlivosti tiež. Ak si tento fotoaparát kúpite, budete potrebovať nadupaný stroj. Pri porovnaní s mojim počítačom v práci vidím, že na rýchlosť dosť vplýva, či máte SSD, alebo klasický disk.

Fotografie roky upravujem v Lightroome. Najnovšia verzia má viacero profilov a sú lepšie ako v minulosti. Najnovšie Nikony už nemajú problém s nekonzistentnosťou vyváženia bielej a s farbami. I tak som si musel pri Z7 zvyknúť na jej charakter. Štandardne sú fotografie farebne neutrálne a hlavne verné. Veľmi sa blížia originálnym farbám na kalibračnej tabuľke Colorchecker Passport, prekvapujúco aj v problematickej modrej. Pastelové farby sú však svetlejšie a menej saturované. Ak potrebujete najlepšiu vernosť, urobte si vlastný kalibračný profil. To platí pre každý fotoaparát. Ak potrebujete z tieňov vydolovať maximum, použite obrazový profil Flat.

Pri silnom vyťahovaní tieňov a pri niektorých špecifických svetelných podmienkach sa na fotkách môže objaviť striping a banding (jemné pásiky). Nikon D850 týmto netrpí. Dôvodom sú zrejme senzory fázovej detekcie umiestnené medzi riadkami pixelov. Tento problém riešilo novým firmvérom aj Sony, po predstavení tretej generácie radu A7. Možno sa to podarí aj Nikonu. Osobne mi to neprekáža. Snažím sa exponovať presne a tieto necnosti uvidíte pri 100% zväčšení, na vytlačenej fotke ich takmer nemáte šancu zaznamenať. Snažil som sa striping a banding na svojich fotkách zvýrazniť, ale na rozdiel od chlapcov z DPreview sa mi to nedarí.  Skúšal som to na fotkách s rôznym ISO. Je pravda, že tí išli na podexpozíciu -6EV. V praxi by takto fotku podexponoval a následne softvérovo opravoval len hlupák.


ISO 3200, vytiahnuté tiene. Sami sa môžete presvedčiť o prítomnosti, či neprítomnosti stripingu a bandingu.


V režime M som tabuľku Colorchecker Passport podexponoval o -6EV a následne v Lightroome použil korekciu expozície. LR ani nemá viac akom 5EV a tak som mu musel pomôcť vytiahnutím čiernej a tieňov. Až pri takomto drastickom pokuse vidno náznaky pásikovania (výrez).

Pri razantnejšej softvérovej korekcii podexpozície sa aj pri nízkych citlivostiach objaví šum. Rovnako aj pri vylepšovaní kresby v tieňoch.

   
Záber podexponovaný o viac ako -3EV, pred a po softvérovej korekcii expozície.


Aj tento záber je podexponovaný o viac ako -3EV.


Zámerne som použil silnejšie vyťahovanie tieňov. Ako vidno, ak je tu aspoň náznak obrazovej informácie, RAW konvertor si poradí veľmi dobre. V najtmavších partiách však už nemá žiadne informácie, ktoré by sa dali využiť.

Nedisponujem laboratóriom na exaktné meranie parametrov snímača a priznám sa, nerád robím sterilné porovnávacie testy. Vlastnosti snímača posudzujem na fotografiách z reálu a aké možnosti úprav dovoľujú. Na dynamický rozsah sa bude sťažovať málokto, patrí k absolútnej špičke. Je porovnateľný s Nikonom D850. O málo horší je šum pri vysokých citlivostiach. Aj tak si ale Z7 vedie výborne, najmä ak si uvedomíte to veľké rozlíšenie, ktoré dáva viac priestoru na účinne odšumovanie.


Porovnanie DR od Photonstophotos.

Nikon Z7 si málokto bude kupovať kvôli výkonu pri vysokých citlivostiach. Prevažná väčšina záberov bude zaznamenaná pri nízkych citlivostiach, využívajúc vysoké rozlíšenie, veľký dynamický rozsah a nízku úroveň šumu. Občas sa však vyššia citlivosť zíde. Preto je dobré poznať hranice fotoaparátu. V štandardnom rozsahu poskytuje najvyššiu citlivosť ISO 25 600. Neženie sa zbytočne cez milión. Šum pri ISO 1600, ktoré beriem za štartovaciu hranicu vyššej citlivosti, samozrejme je. Vďaka vysokému rozlíšeniu ho na fotke 70x50 cm ani nezaznamenáte. Trápiť sa ním budú tzv. pixelpeeperi. Pri rovnakom formáte sa takmer stratí aj pri ISO 3200. Na ISO 6400 je pri 100% zväčšení šumu dosť, ale aj tu dáva 46 Mpx rozlíšenie veľkú rezervu pri tlači. ISO 12800 už preukazuje výraznejší šum, stále je použiteľné aj pri relatívne väčšom formáte. ISO 25 600 je stropom rozumného využitia, podľa motívu sa z neho ešte stále dá tlačiť kvalitná fotka formátu A3, nejaká ČB reportážna aj A2. V galérii, na začiatku, nájdete fotografie snímané na vysokých citlivostiach ISO.


Interiér neosvetleného kostola pri ISO 3200.

Video

Test videa si nechávam do pokračovania. Zatiaľ aspoň trochu teórie. Z7 má všetky predpoklady na to, aby aj ako kamera to bol najľahšie použiteľný Nikon. Aj pri 4K rozlíšení používa celú šírku stabilizovaného snímača. Na HDMI výstupe je k dispozícii 10-bit 4:2:2 N-Log. Potešia nové obrazové profily, audio vstup aj výstup. Nastaviteľná je rýchlosť preostrovanie.

Na svoje si prídu fanúšikovia spomalovačiek (až 5x) a Time Lapse (4K alebo 8K).

Nikon Z7 vs. D850

Nikon D850 je podľa mňa najlepšia zrkadlovka, aká bola (zatiaľ) vyrobená. Niektorí tvrdia, že Z7 je jej bezzrkadlovkový ekvivalent. Ak sa bavíme len o obrazovej kvalite, majú pravdu. Z7 je podľa mňa ale nižšie postavený model. Myslím, že to dokazuje aj označenie, v ktorom je sedmička a nie osmička. Ak fotíte v ateliéri, architektúru, portréty, makro, krajinu, je Z7 skutočne plnohodnotnou alternatívou k D850. Dych jej dochádza, keď sa pustíte do rýchlej akcie. Tam sa prejaví pomalšie zaostrovanie a aj menší buffer. Chýbajú dva sloty, podsvietené tlačidlá, väčší buffer, lepšia ergonómia a možnosť pripojenia gripu.

Z hľadiska spracovania a utesnenia je Z7 porovnateľná s D850, jediným lepšie spracovaným modelom je vlajková loď Nikon D5.

Prechod na Z7/Z6

Nikony Z6 a Z7 majú nový bajonet, na ktorý priamo nepasujú objektívy s bajonetom F. Nikon samozrejme vyrobil adaptér, s ktorým môžete F-mount objektívy používať, pričom funguje AF, prenos clony, stabilizácia a ďalšie pomocné funkcie. To umožňuje zapojiť Z6/Z7 do stávajúceho zrkadlovkového systému a poprípade postupne prejsť na ten bezzrkadlovkový. Zatiaľ je natívnych objektívov s bajonetom Z len pár. Vďaka mape objektívov vieme, aké objektívy Nikon uvedie v najbližších dvoch rokoch.

Pri prechode, prípadne simultánnom používaní je fajn, že Nikon zachoval systém bleskov a ďalšieho príslušenstva. Netreba čakať, kým Nikon vyrobí špeciálne príslušenstvo, ale môžete používať to stávajúce.

Z6 alebo Z7

Táto recenzia môže byť zároveň aj recenziou na Z6. Má rovnaké telo, len snímač je iný, s rozlíšením 24 Mpx. Vďaka tomu sa do buffera zmestí viac fotografií a sériové zábery môžu byť rýchlejšie. Z6 je tak ekvivalentom Nikonu D750.

Mal som už otázky ohľadom toho, či si vybrať Z6 alebo Z7. To, že majú rovnaké telá a funkcie, rozhodovanie zjednodušuje. Musíte riešiť len rozlíšenie. Ak vám stačí 24 Mpx model, ušetríte na cene. Rozlíšenie stačí na väčšinu aplikácií. Vyššie rozlíšenie Z7 využijú reklamní fotografi a fotografi tlačiaci veľkoformátové fotografie (Fine Art). Napríklad svadobných fotografov by zbytočne vysoké rozlíšenie, ktoré nevyužijú, len zdržiavalo pri postprocesingu.

Konkurencia

Rok 2018 je rokom FF bezzrkadloviek. Sony predstavilo už tretiu generáciu A7, s veľmi kladnými ohlasmi od užívateľov. Môžu sa z toho tešiť, zároveň im ale naskakujú vrásky, pretože už nemajú na FF CSC monopol (Leicu vzhľadom na cenu, za konkurenciu nepovažujem). Najprv svoje prvé FF CSC predstavil Nikon, o mesiac nato vytiahol svoje eso Canon a na Photokine prekvapujúco aj Panasonic. Bum! Zrazu tu máme 5 FF bezzrkadlových systémov. Keď som písal blok o druhej vojne systémov, netušil som presne, aká bude zúrivá. O Panasonicu zatiaľ môžeme len teoretizovať, funkčné modely predstaví až na jar. Papierovo je ale rovnocenným konkurentom, a ponúka aj to, čo Canonu a Nikonu chýba. Uvidíme, či to fotografi ocenia, pretože tí sa radi riadia srdcom (príslušenstvom od jedného z táborov) a nie rozumom. V tomto majú Canon s Nikonom veľkú výhodu.

Nechcem tu porovnávať parametre a funkcie. Osobne si myslím, že sa všetkým podarilo predstaviť veľmi zaujímavé a kvalitné fotoaparáty. Nikon prekvapil bajonetom a má skvelé snímače, ale tá XQD karta… Canonu chýba stabilizovaný snímač a má nový druh ovládania, uvidíme ako sa osvedčí. Ale tri adaptéry pre EF objektívy, to je paráda! Panasonic zdá sa má všetko, ale nemá za sebou zrkadlovkovú minulosť. No a Sony, to už je rokmi overený systém.

Výber FF CSC nechám na každom z vás. Vy viete, čo od fotoaparátu a systému chcete. Jedno je ale isté, Sony to bude mať ťažšie. Najmä Canonisti, ktorým sa páčilo, že na Alfy je AF adaptér pre EF objektívy, dajú asi prednosť svojej značke.

Plusy a mínusy

+  vzhľadom na veľkosť výborná ergonómia
+  kvalitné mechanické spracovanie, utesnenie na úrovni Nikonu D850
+  ovládanie a menu v štýle DSLR Nikon
+  stabilizovaný snímač
+  3 veľkosti RAW, podpora TIFF
+  spracovanie JPG
+  obrazová kvalita
+  rôzne formáty záberu
+  kvalitný výklopný displej
+  stavový displej
+  výborný hľadáčik
+  klasická nabíjačka + USB C nabíjačka
+  možnosť nabíjania cez USB
+  nové obrazové profily
+  WiFi + BT
+  FTZ adaptér
+  4K video z celej šírky snímača
+  kompatibilita s bleskami Speedlight a ďalším zrkadlovkovým príslušenstvom
+  kvalitný “setový” objektív
+  Focus Stacking
+  8K Time Lapse

-  len jeden slot, naviac pre málo rozšírené a drahé XQD karty
-  otázne je, či sa neskôr objaví battery grip
-  konzervatívna výbava, chýbajú vychytávky typu multishot
-  displej nie je plne otočný
-  chýba inteligentnejší AF, napr. detekcia oka
-  nekorektné zobrazovanie silnejšej pod a preexpozície
-  krátkodobé prehrávanie nafotených záberov s výraznou pauzou
-  nepodporuje tethering z počítača
-  USB nefunguje v režime Mass Storage (bez čítačky sa nedá nainštalovať nový firmvér)
-  elektronická uzávierka neposúva najkratší čas na d 1/8000 s.

Záver

Roky som fotil Nikonom D800E, ktorý stále považujem za vynikajúci fotoaparát a nebyť mojej ješitnosti a pohodlnosti, fotil by som ním intenzívne dodnes, bez nutnosti upgradu. Zvykol som si však na benefity bezzrkadloviek. Olympusy OM-D, Fujiny, Alfy od Sony a samozrejme aj Lumixy G od Panasonicu ma pekne zhýčkali. Každý zo spomenutých výrobcov robí výborné fotoaparáty, pritom ide každý vlastnou cestou. Mne cesta Nikonu dlho vyhovovala najviac, ale dlhoročná absencia profi bezzrkadloviek ma donútila využívať viac techniku iných značiek.

Nikon Z7 má takmer všetko, čo od fotoaparátu chcem. Absolútne špičkový výstup, dobrú ergonómiu, kvalitný hľadáčik, stabilizovaný snímač. Vadí mi len podpora XQD kariet. Bezpochyby sú to najlepšie karty na trhu, bez neduhov SD a CF. Vadí mi to, pretože ma to finančne ruinuje. XQD sú zhruba 5x drahšie ako SD, ktorých mám naviac kopec. Druhý slot mi osobne nechýba, aj keď plne chápem tých, ktorým áno. Pre profesionálne nasadenie má backup veľký význam. Ja by som prijal, aby mal fotoaparát druhý slot typu SD. Tak to budú mať nové Panasonicy S1 a S1R.

Z hľadiska celého Z systému ma potešilo, že Nikon pracuje na ich aplikácii Snap Bridge, ktorá bola v minulosti skutočne podpriemerná. Chystá sa aplikácia pre počítače, ktorá bude s fotoaparátmi komunikovať cez WiFi. To bude paráda.

Nikony Z6 a Z7 mohli mať to i ono. Myslím, že sa Nikonu podaril nový systém minimálne na 90%. Ak niekoho neuspokojil, tak len preto, že sa nedá hneď na štarte ponúknuť všetko. Musia prísť nové modely, nové objektívy. Nikon musí zistiť, čo fotografi chcú a to nielen teoreticky, ale aj čo zistia v praxi s prvými dvomi FF bezzrkadlovkami. Nikon a vlastne aj Canon a Panasonic potrebujú nejaký ten čas, aby splnili všetky požiadavky fotografov. Nikon určite pracuje na nových firmvéroch, ktorými bude postupne vylepšovať nové fotoaparáty.

Nikon Z7 je stávkou na istotu. Konštruktéri zbytočne neexperimentovali. Je to plnokrvný Nikon a dobre zapadne do stávajúceho portfólia. To je dobre, ale na druhú stranu mi tu chýba nejaký “wow” prvok. Niečo, čo by vyrazilo dych, alebo aspoň pridalo Nikonom niečo nového. Aspoň multishot režim, alebo niečo podobne zaujímavé. Kvôli tomu je Nikon Z7 tak trochu obyčajný, aj keď výborný. Ubral by som na konzervativizme a nechal sa inšpirovať tými, čo bezzrkadlovky už nejaký ten rok vyrábajú.

Sedmička nie je profesionálny fotoaparát, má len profesionálny obrazový výstup. Nie je to ekvivalent vlajkových lodí, akými sú napr. Sony A9, Fujifilm X-H1, alebo Olympus OM-D E-M1 Mark II. Nie je to ani ekvivalent k D850, je to skôr D750 s vysokým rozlíšením.

Zaujíma ma, ako to bude s prídavným gripom. Pri uvedení bolo naznačené, že grip sa pripravuje, ale fotoaparát na to nie je pripravený, chýbajú mu kontakty na spodnej časti.

Fotoaparát je určite vhodný ako doplnok stávajúcej profesionálnej výbavy. Poslúži ako backup a všade tam, kde netreba profesionálnych parametrov. Je to super fotoaparát pre menej akčné žánre. Špičkový snímač ho predurčuje pre reklamnú, krajinársku, portrétnu i architektonickú  fotografiu, či makro vo Fine Art kvalite. Príležitostne zvládne aj akčné fotenie.

Niekto, kto doteraz fotil len s DSLR Nikon, môže byť nadšený možnosťami, ktoré bezzrkadlovková konštrukcia prináša. Zároveň zistí, že Z7 je čistokrvný Nikon. Ja som v kontakte s bezzrkadlovkami od ich zrodu a tak mi Z7 príde trošku obyčajný. Neponúka skoro nič, čo by tu už nebolo. Ako správne poznamenal Matt Granger, Nikon Z7 je skvelý fotoaparát, ale nie dokonalý.

Tak a teraz mi dajte ešte niekoľko dní, aby som fotoaparát mohol otestovať aj ako kameru. Už 4. novembra si ho budete môcť ohmatať na FOTO SLOVAKIA 2018, kde bude aj prednáška o tejto novinke.

P.S. Skutočný potenciál fotoaparátu sa prejaví až po niekoľkých mesiacoch. Uvidíme, čo prinesie niektorý z prvých väčších updatov firmvéru, ktorý by mohol odstrániť niekoľko nedostatkov, zrýchliť niektoré parametre a priniesť nejaké nové funkcie. Pri testovaní mi najviac chýbali natívne objektívy, ktoré vyskúšam tak, ako budú prichádzať. K recenzii sa preto neskôr vrátim a doplním ju.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
robertondrejovic
2018-10-31 07:22:48
Momentálne fotím s Nikon d500 , jediné čo mi prekáža je vlastne problém každej zrkadlovky ,možný back alebo front fokus a to nielen u objektívov tretej strany. Preto sa pýtam je naozaj pravda že tento problém pri bezzrkadlovke odpadá keďže asi ostrí priamo na čip a nie na modul pod zrkadlom ? Budú všetky objektívy aj Sigmy a Tamrony ostriť správne, ak áno veru je to pre mňa vážny dôvod aby som prešiel na Nikon Z6. Druhý ale ani zďaleka tak podstatný dôvod je hľadáčik , možnosť okamžitej kontroly správnosti expozície hlavne na slnku a bez okuliarov . Iné vlastnosti ma zatiaľ nechávajú na pokoji .
 
ferio
2018-10-31 08:32:26
Problém s backfokusom alebo frontfokusom naozaj odpadá. Včera na nikon day som cez adaptér nasadil moju sigmu 105 f1.4, a fungovalo to krásne, s absolútnou presnosťou, pričom doma som ju musel na D500 a D750 nastavovať cez microadjustment...
 
marcus_labeo
2018-10-31 08:46:51
príspevok od: robertondrejovic
Momentálne fotím s Nikon d500 , jediné čo mi prekáža je vlastne problém každej zrkadlovky ,možný back alebo front fokus a to nielen u objektívov tretej strany. Preto sa pýtam je naozaj pravda že tento problém pri bezzrkadlovke odpadá keďže asi ostrí priamo na čip a nie na modul pod zrkadlom ? Budú všetky objektívy aj Sigmy a Tamrony ostriť správne, ak áno veru je to pre mňa vážny dôvod aby som prešiel na Nikon Z6. Druhý ale ani zďaleka tak podstatný dôvod je hľadáčik , možnosť okamžitej kontroly správnosti expozície hlavne na slnku a bez okuliarov . Iné vlastnosti ma zatiaľ nechávajú na pokoji .
Tak ja nie som odborník, čo som však videl/čítal recenzie, tak síce z princípu by pri kontrastnom ostrení mal byť tento problém vylúčený, ale pri bezzrkadlovkách s fázovou detekciou sa môže front-/back-focus vyskytnúť. Každopádne by to malo byť len výnimočné. Osobne mám bezzrkadlovku s fázovým ostrením a zatiaľ som sa s FF/BF nestretol, na rozdiel od zrkadlovky, kde sa mi to so Sigmou 18-35/1,8 stávalo často a dosť to frustrovalo. Mal som síce na DSLR microadjustment, ale tá Sigma ostrila inak na dlhom a inak na širokom konci a potom inak na blízko a pri ostrení do ďaleka, takže nastaviť to bo foťáku správne bolo nemožné. Teraz mám aj f1,2 objektív so skutočne malou HO a tento problém som nikdy nepozoroval.
 
francesco
2018-10-31 11:42:44
Som na vazkach (recenzia neznie prilis presvedcivo), ale asi tu Z6 vyskusam. Hlavne som zvedavy co to dokaze s nativnym objektivom 35mm.
 
MagickVamp
2018-10-31 13:05:21
príspevok od: robertondrejovic
Momentálne fotím s Nikon d500 , jediné čo mi prekáža je vlastne problém každej zrkadlovky ,možný back alebo front fokus a to nielen u objektívov tretej strany. Preto sa pýtam je naozaj pravda že tento problém pri bezzrkadlovke odpadá keďže asi ostrí priamo na čip a nie na modul pod zrkadlom ? Budú všetky objektívy aj Sigmy a Tamrony ostriť správne, ak áno veru je to pre mňa vážny dôvod aby som prešiel na Nikon Z6. Druhý ale ani zďaleka tak podstatný dôvod je hľadáčik , možnosť okamžitej kontroly správnosti expozície hlavne na slnku a bez okuliarov . Iné vlastnosti ma zatiaľ nechávajú na pokoji .
Mal som Canon M5 a mal som bf a ff velmi casto, ale mozno som mal len zly kus. Kamos ma A6300 + 24-105F4 ktora ma vraj turbo rychle ostrenie medzi bezzrkadlovkami...ked moj pes bezal k nemu tak ostre nemal asi nic a to asi na clone F5,6. Ale to samozrejme nie je problem bf a ff ale rychlosti sledovania objektu. Ja som v rovnakych dilemach, mam 5DmkIV a aj tam mam bf a ff s niektorymi objektivmi a ani zaboha to neviem spravit. Pozeram zas po canon R ale ak mas D500 asi fotis aj wildlife a akcne sceny...neviem ci zo Z nebudes sklamany, rovnako ako ja z R ak to vymenim. Po skusenosti s M jednoducho viem ze bf a ff byt moze a navyse neviem ako su tie bezzrkadlovky odolne voci mrazom ci horucavam, pripadne narazom.
 
shagy2301
2018-10-31 14:18:36
príspevok od: MagickVamp
Mal som Canon M5 a mal som bf a ff velmi casto, ale mozno som mal len zly kus. Kamos ma A6300 + 24-105F4 ktora ma vraj turbo rychle ostrenie medzi bezzrkadlovkami...ked moj pes bezal k nemu tak ostre nemal asi nic a to asi na clone F5,6. Ale to samozrejme nie je problem bf a ff ale rychlosti sledovania objektu. Ja som v rovnakych dilemach, mam 5DmkIV a aj tam mam bf a ff s niektorymi objektivmi a ani zaboha to neviem spravit. Pozeram zas po canon R ale ak mas D500 asi fotis aj wildlife a akcne sceny...neviem ci zo Z nebudes sklamany, rovnako ako ja z R ak to vymenim. Po skusenosti s M jednoducho viem ze bf a ff byt moze a navyse neviem ako su tie bezzrkadlovky odolne voci mrazom ci horucavam, pripadne narazom.
Dnes väčšina obchodov ponúka zapožičanie si fotoaparátu na víkend. Čo tak to skúsiť? Stačí si teda vybrať víkend kedy viete mať nezáväzné fotenie, alebo nie až tak dôležité a dá sa to pekne otestovať. Myslím že od piatka do pondelka sa dá pri intenzívnej snahe foťák spoznať dostatočne na to aby ste mali istotu že ho (ne)chcete. Áno mráz a horúčavy nevyskúšate. Nárazy by som povedal že práve zrkadlo v DSLR je na náraz najcitlivejšie. Nikon Z aj Canon R majú telá s horčíkom, takže by mali vydržať minimálne rovnako ako zrkadlovky. Otázkou sú len krycie sklá na displejoch, teda že čo vydržia.
 
marcus_labeo
2018-10-31 16:09:02
príspevok od: MagickVamp
Mal som Canon M5 a mal som bf a ff velmi casto, ale mozno som mal len zly kus. Kamos ma A6300 + 24-105F4 ktora ma vraj turbo rychle ostrenie medzi bezzrkadlovkami...ked moj pes bezal k nemu tak ostre nemal asi nic a to asi na clone F5,6. Ale to samozrejme nie je problem bf a ff ale rychlosti sledovania objektu. Ja som v rovnakych dilemach, mam 5DmkIV a aj tam mam bf a ff s niektorymi objektivmi a ani zaboha to neviem spravit. Pozeram zas po canon R ale ak mas D500 asi fotis aj wildlife a akcne sceny...neviem ci zo Z nebudes sklamany, rovnako ako ja z R ak to vymenim. Po skusenosti s M jednoducho viem ze bf a ff byt moze a navyse neviem ako su tie bezzrkadlovky odolne voci mrazom ci horucavam, pripadne narazom.
Tak podľa mňa žiadna bezzrkadlovka nebude taká odolná a robustná ako porovnateľná zrkadlovka (t.j. Z7 vs. D850, EOS R vs. 5D IV) a ak by výroba aj takú odolnú bezzrkadlovku spravil, tak bude rovnako veľká a ťažká ako zrkadlovka (viď Fuji X-H1 či Pana G9). S mojím bývalým Pentaxom som mohol klince pribíjať, x-krát mi spadol, zmokol a prežil všetko. Ale zase aj toľko vážil. Kdežto aktuálna bezzrkadlovka ak spadne, tak asi bude rovno po nej, ale zase váži polovicu toho čo Pentax (388 vs. 760 g). Takže asi ani Z6/7 či EOS R nebudú také odolné, ale proste s tým človek, ktorý vymieňa zrkadlovku aj ráta. Na wildlife v zimných podmienkach a pod. asi zostane ideálom DSLR.
 
shagy2301
2018-10-31 16:40:15
príspevok od: marcus_labeo
Tak podľa mňa žiadna bezzrkadlovka nebude taká odolná a robustná ako porovnateľná zrkadlovka (t.j. Z7 vs. D850, EOS R vs. 5D IV) a ak by výroba aj takú odolnú bezzrkadlovku spravil, tak bude rovnako veľká a ťažká ako zrkadlovka (viď Fuji X-H1 či Pana G9). S mojím bývalým Pentaxom som mohol klince pribíjať, x-krát mi spadol, zmokol a prežil všetko. Ale zase aj toľko vážil. Kdežto aktuálna bezzrkadlovka ak spadne, tak asi bude rovno po nej, ale zase váži polovicu toho čo Pentax (388 vs. 760 g). Takže asi ani Z6/7 či EOS R nebudú také odolné, ale proste s tým človek, ktorý vymieňa zrkadlovku aj ráta. Na wildlife v zimných podmienkach a pod. asi zostane ideálom DSLR.
Mali ste v ruke napr. Canon EOS R? Ja som mal možnosť si ju nedávno skúsiť a nesúhlasím s názorom, že by mala byť menej odolná ako zrkadlovka. Je výrazne ľahšia ako 5DMkIV (cca o 220g) ale tá úspora bola dosiahnutá primárne na vynechaní zrkadla, a optického hranola pre hľadáčik. Telo samotné je rovnako odolné. Takže práveže kvalitné spravená bezzrkadlovka môže byť práveže odolnejšia a zároveň ľahšia ako zrkadlovka.
Nechápem prečo by musel byť odolný CSC rovnako veľký a ťažký ako zrkadlovka, veď nemá zrkadlo a optický hranol a to je neprezanedbateľná časť váhy pri DSLR.
 
fatality
2018-11-01 19:52:34
https://www.dpreview.com/news/3892765116/lens-rentals-calls-the-z7-the-best-built-mirrorless-full-frame-camera-we-ve-taken-apart
 
aesace
2018-11-02 08:57:30
príspevok od: marcus_labeo
Tak podľa mňa žiadna bezzrkadlovka nebude taká odolná a robustná ako porovnateľná zrkadlovka (t.j. Z7 vs. D850, EOS R vs. 5D IV) a ak by výroba aj takú odolnú bezzrkadlovku spravil, tak bude rovnako veľká a ťažká ako zrkadlovka (viď Fuji X-H1 či Pana G9). S mojím bývalým Pentaxom som mohol klince pribíjať, x-krát mi spadol, zmokol a prežil všetko. Ale zase aj toľko vážil. Kdežto aktuálna bezzrkadlovka ak spadne, tak asi bude rovno po nej, ale zase váži polovicu toho čo Pentax (388 vs. 760 g). Takže asi ani Z6/7 či EOS R nebudú také odolné, ale proste s tým človek, ktorý vymieňa zrkadlovku aj ráta. Na wildlife v zimných podmienkach a pod. asi zostane ideálom DSLR.
Ja som mal davnejsie tiez pentax a ani neviem kde a ako a napriek magneziovemu telu sa z nicoho nic odrozbil roh, a utrhol prepinac stabilizatora len pri vytahovani fotaku z brasny, takze uz neverim nejakym prehlaseniam o odolnosti voci narazu. Snad aspon odolnosti proti vlhkosti sa da verit a to dokaze kazdy fotak, ak je utesneny.
 
marcus_labeo
2018-11-02 09:22:42
príspevok od: aesace
Ja som mal davnejsie tiez pentax a ani neviem kde a ako a napriek magneziovemu telu sa z nicoho nic odrozbil roh, a utrhol prepinac stabilizatora len pri vytahovani fotaku z brasny, takze uz neverim nejakym prehlaseniam o odolnosti voci narazu. Snad aspon odolnosti proti vlhkosti sa da verit a to dokaze kazdy fotak, ak je utesneny.
Neviem čo myslíš tým "odrozbil roh" (???), ani aký prepínač stabilizátora myslíš (nemám vedomosť o takomto prepínači na posledných Pentaxoch), ja hovorím svoje skúsenosti a opakujem, foťák mi spadol x-krát, a to vrátane situácie, keď mi silný vietor prevrátil statív a foťák tresol na cestu. Na poslednom fototripe na Faerských ostrovoch mi tresol na zem, keď som sa šmykol pri prekračovaní vodopádu, bol celý zasvinený, tak som ho v tom vodopáde rovno umyl. A prežil. A napokon známe sú videá, ako Pentax posypú pieskom a následne osprchujú pod sprchou a funguje: http://youtu.be/Eo61t5fH6Qw?t=37
Takže po týchto skúsenostiach si myslím, že poctivo urobená zrkadlovka prežije oveľa viac, ako odľahčené moderné bezzrkadlovky. Sám som išiel do mirrorlessu s vedomím, že sa vzdávam tej odolnosti DSLR, je to skrátka niečo za niečo.
 
marcus_labeo
2018-11-02 09:27:03
príspevok od: shagy2301
Mali ste v ruke napr. Canon EOS R? Ja som mal možnosť si ju nedávno skúsiť a nesúhlasím s názorom, že by mala byť menej odolná ako zrkadlovka. Je výrazne ľahšia ako 5DMkIV (cca o 220g) ale tá úspora bola dosiahnutá primárne na vynechaní zrkadla, a optického hranola pre hľadáčik. Telo samotné je rovnako odolné. Takže práveže kvalitné spravená bezzrkadlovka môže byť práveže odolnejšia a zároveň ľahšia ako zrkadlovka.
Nechápem prečo by musel byť odolný CSC rovnako veľký a ťažký ako zrkadlovka, veď nemá zrkadlo a optický hranol a to je neprezanedbateľná časť váhy pri DSLR.
Známy "rozoberač foťákov" Robert Cicala rozobral aj EOS R a vyjadril sa asi takto: Cicala also notes that the weather-sealing doesn’t appear to be too different from the a7R III’s sealing, which has been the subject of criticism.
Takže mohol si mať z EOSu R dobrý pocit v ruke, ale pocit je jedna vec a rozobraný foťák druhá.
 
tom-o
2018-11-02 09:32:48
príspevok od: marcus_labeo
Neviem čo myslíš tým "odrozbil roh" (???), ani aký prepínač stabilizátora myslíš (nemám vedomosť o takomto prepínači na posledných Pentaxoch), ja hovorím svoje skúsenosti a opakujem, foťák mi spadol x-krát, a to vrátane situácie, keď mi silný vietor prevrátil statív a foťák tresol na cestu. Na poslednom fototripe na Faerských ostrovoch mi tresol na zem, keď som sa šmykol pri prekračovaní vodopádu, bol celý zasvinený, tak som ho v tom vodopáde rovno umyl. A prežil. A napokon známe sú videá, ako Pentax posypú pieskom a následne osprchujú pod sprchou a funguje: http://youtu.be/Eo61t5fH6Qw?t=37
Takže po týchto skúsenostiach si myslím, že poctivo urobená zrkadlovka prežije oveľa viac, ako odľahčené moderné bezzrkadlovky. Sám som išiel do mirrorlessu s vedomím, že sa vzdávam tej odolnosti DSLR, je to skrátka niečo za niečo.
Preco myslis ze bezzrkadlovky su odlahcene? Jasne ze vazia menej, kedze su mensie, ale to len kvoli chybajucemu zrkadlu, hranolu, sachte a pod. Navrhli ich ale rovnaki ludia a vyroboli ich rovnake fabriky, pomer velkost/hmotnost je mozno rovnaka ako pri zrkadlovkach. Praveze menej mechanickych casti im dava teoreticky lepsiu odolnost, lebo sa nema co odlomit.
 
DenisBede
2018-11-02 15:33:08
príspevok od: marcus_labeo
Neviem čo myslíš tým "odrozbil roh" (???), ani aký prepínač stabilizátora myslíš (nemám vedomosť o takomto prepínači na posledných Pentaxoch), ja hovorím svoje skúsenosti a opakujem, foťák mi spadol x-krát, a to vrátane situácie, keď mi silný vietor prevrátil statív a foťák tresol na cestu. Na poslednom fototripe na Faerských ostrovoch mi tresol na zem, keď som sa šmykol pri prekračovaní vodopádu, bol celý zasvinený, tak som ho v tom vodopáde rovno umyl. A prežil. A napokon známe sú videá, ako Pentax posypú pieskom a následne osprchujú pod sprchou a funguje: http://youtu.be/Eo61t5fH6Qw?t=37
Takže po týchto skúsenostiach si myslím, že poctivo urobená zrkadlovka prežije oveľa viac, ako odľahčené moderné bezzrkadlovky. Sám som išiel do mirrorlessu s vedomím, že sa vzdávam tej odolnosti DSLR, je to skrátka niečo za niečo.
Minule mi spadla D7200 tak, že sa zošmykla z prúteného piknikového koša, ktorý bol postavený mierne nakrivo na kamennom teréne (výška cca 30 cm) a pri tomto "páde" sa udrela o kameň akurát v mieste, kde končia dvierka na SD karty a zostala tam nepekná hlboká ryha... tým že sú tie foťáky posiate rôznymi prvkami tak sú určite náchylnejšie. Mám teraz Fuji X-T3 a pripadá mi vyhotovením rovnako kvalitný a odolný ako poloprofi DSLR. Dám vedieť po najbližšom pikniku
 
Hakuna Matata
2018-11-03 10:48:58
Karol, čo si myslíš o zistení M. Lukeša, ktorý v jeho recenzii zistil rozdiel v ostrosti medzi Z7 a D850? Porovnával síce iné kombinácie tela a objektívov, ale ten rozdiel je pri zväčšení 1:1 dramatický. Ak by si mal podobnú skúsenosť, je potrebné sa tým zaoberať (tlač nie viac ako formát A1)? Hľadal som, či niekto neskúsil porovnať Z7 + 24-70 f/2,8 s Z7 + 24-70 f/4S s D850 + 24-70 f/2,8, ale nikde som také porovnanie nenašiel. Tým by sa dalo odpovedať na otázku, či ten rozdiel v ostrosti je daný iba kvalitou objektívu alebo či náhodou nebude problém v tele.

Lukešova recenzia je tu: https://www.megapixel.cz/nikon-z7-telo/recenze
 
Ľuboš Capcara
2018-11-03 20:18:09
príspevok od: Hakuna Matata
Karol, čo si myslíš o zistení M. Lukeša, ktorý v jeho recenzii zistil rozdiel v ostrosti medzi Z7 a D850? Porovnával síce iné kombinácie tela a objektívov, ale ten rozdiel je pri zväčšení 1:1 dramatický. Ak by si mal podobnú skúsenosť, je potrebné sa tým zaoberať (tlač nie viac ako formát A1)? Hľadal som, či niekto neskúsil porovnať Z7 + 24-70 f/2,8 s Z7 + 24-70 f/4S s D850 + 24-70 f/2,8, ale nikde som také porovnanie nenašiel. Tým by sa dalo odpovedať na otázku, či ten rozdiel v ostrosti je daný iba kvalitou objektívu alebo či náhodou nebude problém v tele.

Lukešova recenzia je tu: https://www.megapixel.cz/nikon-z7-telo/recenze
Síce rôzne kombinácie ale tak veľký rozdiel? To vyzerá ako keby mal zle zaostrené
 
MagickVamp
2018-11-04 21:57:09
príspevok od: Ľuboš Capcara
Síce rôzne kombinácie ale tak veľký rozdiel? To vyzerá ako keby mal zle zaostrené
Presne tak. Zle zaostrene. Urcite na d850 nostril cez LV ale fazovo cez hladacik a aj ked mal bf a ff vycentrovany mozno na blizko...na dialku sa mohol prejavit inak. Presne podobna vec sa mi stala.
 
Roman Point
2018-11-07 02:27:31
príspevok od: MagickVamp
Presne tak. Zle zaostrene. Urcite na d850 nostril cez LV ale fazovo cez hladacik a aj ked mal bf a ff vycentrovany mozno na blizko...na dialku sa mohol prejavit inak. Presne podobna vec sa mi stala.
Ja nemám absolútne problé s ff alebo bf ( iba ak nedám pozor kam zaostrím a to je 0,1 promile zo všetkých foto ) a to tam používam aj tamron 85f1.8 cez redukciu ( 135mm f1.8 ) takže asi by som nehádzal tvoju skúsenosť do jedného milc koša
 
Hakuna Matata
2018-11-07 12:20:15
príspevok od: Ľuboš Capcara
Síce rôzne kombinácie ale tak veľký rozdiel? To vyzerá ako keby mal zle zaostrené
Nemyslím, že je to otázka zaostrenia ani back/front fokusov. To by bola školácka chyba, ktorú by profesionálny testovač foťákov nemal spraviť. Navyše on si to explicitne všimol a ten rozdiel zverejnil. Určite premýšľal, prečo je ten rozdiel taký značný. Ja to vidím skôr v tom, že
a) má nepodarený kus 24-70 f/2,8
b) 24-70 f/2,8 vo všeobecnosti jednoducho na clone f/4 nie je schopná vykresliť ostrý obraz na úrovni 24-70 f/4S, a teda je nutné pricloniť na povedzme f/8 (toto je málopravdepodobné, ale vylúčiť sa to nedá)
c) testovač fotil vo vetre (menej fixný statív) alebo expozícia bola ovplyvnená technickou seizmicitou (napr. prechádzajúca električka v blízkosti)
d) hardware Z7 je na vyššej úrovni oproti D850 a prejavuje sa to týmto (to by bola veľmi zlá správa pre majiteľov D850)
e) iná chyba, ktorú spravil testovač

Samozrejme, môže to byť aj úplne iný dôvod. Je trochu zvláštne, že šéfredaktor zrejme nemá čas čítať diskusiu (OK, mal plné ruky práce s Foto Slovakia, ale aj tak...). Zrejme si spravím vlastné porovnanie, pretože toto sa mi zdá veľmi zreteľný rozdiel v kvalite výstupu (aktuálny cenový rozdiel medzi Z7 a D850 je cca. 1.500 €).
 
MagickVamp
2018-11-07 12:57:12
príspevok od: Roman Point
Ja nemám absolútne problé s ff alebo bf ( iba ak nedám pozor kam zaostrím a to je 0,1 promile zo všetkých foto ) a to tam používam aj tamron 85f1.8 cez redukciu ( 135mm f1.8 ) takže asi by som nehádzal tvoju skúsenosť do jedného milc koša
Ty mas M50 ,-)
 
Roman Point
2018-11-07 15:38:53
príspevok od: MagickVamp
Ty mas M50 ,-)
Veď ok.. Ale že by bola M5ka o tľko horšia? M5 je vlajková lod v podstate medzi M fotakmi od canonu..
 
MagickVamp
2018-11-07 16:21:46
príspevok od: Roman Point
Veď ok.. Ale že by bola M5ka o tľko horšia? M5 je vlajková lod v podstate medzi M fotakmi od canonu..
Mm toto naco si reagoval bolo porovnanie d850 vs z7 ...tak som pisal ze d850 musrla mat bf alebo ff
 
Roman Point
2018-11-07 19:46:21
príspevok od: MagickVamp
Mm toto naco si reagoval bolo porovnanie d850 vs z7 ...tak som pisal ze d850 musrla mat bf alebo ff
reagoval alebo teda chcel som na to že aj tvoja M5 mala bf ff
 
karrlok
2018-11-09 21:10:09
No nič moc za tie peniaze - https://www.dpreview.com/products/nikon/slrs/nikon_z7.
 
Hakuna Matata
2018-11-27 22:58:43
príspevok od: Hakuna Matata
Nemyslím, že je to otázka zaostrenia ani back/front fokusov. To by bola školácka chyba, ktorú by profesionálny testovač foťákov nemal spraviť. Navyše on si to explicitne všimol a ten rozdiel zverejnil. Určite premýšľal, prečo je ten rozdiel taký značný. Ja to vidím skôr v tom, že
a) má nepodarený kus 24-70 f/2,8
b) 24-70 f/2,8 vo všeobecnosti jednoducho na clone f/4 nie je schopná vykresliť ostrý obraz na úrovni 24-70 f/4S, a teda je nutné pricloniť na povedzme f/8 (toto je málopravdepodobné, ale vylúčiť sa to nedá)
c) testovač fotil vo vetre (menej fixný statív) alebo expozícia bola ovplyvnená technickou seizmicitou (napr. prechádzajúca električka v blízkosti)
d) hardware Z7 je na vyššej úrovni oproti D850 a prejavuje sa to týmto (to by bola veľmi zlá správa pre majiteľov D850)
e) iná chyba, ktorú spravil testovač

Samozrejme, môže to byť aj úplne iný dôvod. Je trochu zvláštne, že šéfredaktor zrejme nemá čas čítať diskusiu (OK, mal plné ruky práce s Foto Slovakia, ale aj tak...). Zrejme si spravím vlastné porovnanie, pretože toto sa mi zdá veľmi zreteľný rozdiel v kvalite výstupu (aktuálny cenový rozdiel medzi Z7 a D850 je cca. 1.500 €).
Odpoviem si sám: správna odpoveď bude b).
4. podstránka, bod číslo 16. https://photographylife.com/reviews/nikon-z7 Takže žiadne bf/ff alebo omyly testovača. Tie laboratórne čísla sú o celú triedu niekde inde a praktická ukážka ich iba potvrdzuje.

[ten cenový rozdiel tiel D850 - Z7 je samozrejme o tisícku menší, pardon za preklep]
 
fatality
2019-06-20 22:08:46
https://www.dpreview.com/news/2358400875/techart-pro-s-new-tze-01-is-the-world-s-first-sony-e-to-nikon-z-af-lens-adapter
pekne..
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované