Hore

Olympus STYLUS XZ-2

Azda každý výrobca už má v svojom portfoliu nejaký profikompakt. Canon má G1X, Nikon P7700, Sony má RX-1, Panasonic LX-7. Teraz svojou troškou znova prispel aj Olympus. Po veľmi vydarenom modeli XZ-1 prichádza jeho nástupca. Ako obstojí oproti konkurencii?

Prvý dotyk 

Už na prvý pohľad XZ-2 oproti svojmu staršiemu súrodencovi výrazne „zmužnel.“ Ostrejšie tvary, pridané ovládacie prvky či možnosť pripevnenia gripu sú veci, ktoré si človek všimne hneď. A pohľad neklame. Pri prvom dotyku s prístrojom sa to potvrdí – drží sa dobre, ovládacie prvky sú rozložené intuitívne a príslušnosť do rodiny fotoaparátov Olympus a podobnosť s radou PEN sa nezaprie. Jeden by si novú XZ-2 kľudne mohol pomýliť s E-PM2. Samozrejme potešia sánky na blesk, hľadáčik či stereomikrofón.

Základné parametre

  • Rozlíšenie: 12 Mpx (3968 x 2976 px)
  • Snímač: 1/1,7" CMOS 
  • Rýchlosť závierky: 1/2000 - 60s (Bulb 16 minút)
  • ISO: 100-1600 (12800)
  • Video: 1080p, 720p, 480p / 30fps
  • Sériové snímanie: 5fps (3 v RAW)
  • Rozmery: 113 x 65 x 48 mm
  • Váha: 346g


Dizajn a ergonómia

Horná strana

Bez zbytočného otáľania, poďme rovno na vec, horná strana sa oproti XZ-1 veľmi nezmenila. Kruhový volič, spúšť so zoomom, ON/OFF prepínač a vstavaný blesk (milá vychytávka je, že sa vysúva pomaly a bez kopania ako to je na väčšine iných kompaktných prístrojov).

Bočná strana

HDMI a micro-USB vstup – nič viac, nič menej

Predná strana

Objektív 6-24mm 1:1.8-2.5 s otočným programovateľným voličom, odjímateľný grip a funkčné tlačidlo s páčkou.

Zadná strana

Zadnej strane vládne 3“ výklopný dotykový displej, ktorému sekunduje grip pre palec a šestica ovládacích prvkov.


XZ-2 možno nie je ani dizajnová lahôdka, ani ergonomický superman, ale oboje má na veľmi slušnej úrovni. Fotoaparát sa dobre drží, má svoju váhu (346g), pôsobí robustne a má peknú povrchovú úpravu. Do rozmerov sa to prenesie ako 113 x 65 x 48mm. Nie je to teda úplne klasické mydielko do ženskej kabelky. Ak k tomu prirátam farebné prevedenia a možnosť meniť gripy, tak si na svoje môže prísť väčšia skupina ľudí. Každopádne po konštrukčnej stránke sa vydaril.

Vlastnosti a funkcie

Senzor a procesor

Srdcom fotoaparátu je 12 megapixelový 1/1,7“ CMOS senzor ponúkajúci maximálne rozlíšenie 3968 x 2976 pixelov, ktorému sekunduje nový obrazový procesor TruePic 6. Vďaka tomu ponúka XZ-2 rozsah ISO 100-1600, ktorý je rozšíriteľný až na 12800 a sériové snímanie päť snímkov za sekundu (pri snímaní do RAW tri). Medzi jednotlivými sériami snímkov je samozrejmé nutné rátať so zápisom na kartu cez vyrovnávaciu pamäť. Táto doba je zhruba dve sekundy.

Šum je prijateľný tak do hodnoty ISO 800. Nad ňu by som fotografoval iba v hraničných prípadoch. Pri zapnutom Auto ISO sa fotoaparát zbytočne neženie do vysokých hodnôt a radšej predĺži expozičný čas.

Objektív a závierka

Objektív si zachoval rovnaký rozsah aj svetelnosť ako pri modeli XZ-1. Rozsah je 6-24 mm (28-112 mm pri 35mm ekv.) a svetelnosť pekných f/1.8-2.5. Napriek vynikajúcej svetelnosti nejaký extra odpich nečakajte. Pri fotografovaní z cca 60-70cm, plne odclonenom a vyzoomovanom objektíve to je ale celkom použiteľné. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 60cm a pri makrorežime 1cm.

Makrorežim funguje iba pri najširšom ohnisku. Objektív sa nevyznačuje výraznými optickými vadami - na najširšom ohnisku je pozorovateľné veľmi mierne súdkovité skreslenie, ktoré je veľmi dobre eliminované softvérom fotoaparátu.

Rýchlosť závierky sa pohybuje od 1/2000s až do 60s. Najdlhší možný čas pri Auto ISO je 1/30s.

Autofokus

Autofokus je na najširšom ohnisku ultrarýchly, s pribúdajúcim ohniskom potom poľavuje. Poradí si aj s horšími svetelnými podmienkami. Základným je klasický kontrastný autofokus, fázovú detekciu tu nehľadajte. 

Režimy

Okrem klasického štvorlístka PASM disponuje XZ-2 možnosťou iAUTO režimu a dvoch vlastných užívateľských nastavení. Nájdeme tu aj 11 ART režimov (napr Soft Focus, Light Tone,...) či 15 scénických režimov (Sport, Portrait, panoramatický asistent,...) s ktorými sa dá dosýta vyhrať pri tvorivej chvíľke a ktoré sa veľmi jednoducho dajú prepínať na prstenci pri objektíve.

Dvojitá expozícia


Dramatic



Key Line


Menu

Menu fotoaparátu je prehľadné a graficky prívetivé. Na ľavej strane je stĺpček s jednotlivými submenu, na pravej strane potom položky prislúchajúce daným submenu. Na pohyb medzi položkami slúži klasicky štvorsmerné tlačidlo s potvrdzovacím OK v strede.

Foto: techradar.com

Video

Video má výbornú kvalitu záznamu, vstavaný stereomikrofón je použiteľný. Pri vypnutom wind-filtri je zvuk ale dosť nepríjemný. XZ-2 má tri možnosti nastavenia stabilizátora obrazu - prvá možnosť je určená pre fotografovanie, ďalšie dve sú pre video. Stabilizátor ale pri natáčaní videosekvencií nie je dvakrát účinný. Na fotoaparáte nenájdete režim pre video - je možné ho totiž spustiť z ktoréhokoľvek expozičného režimu stlačením červeného tlačidla Record. Tu si neskôr všimnete aj pomerne výrazný crop, ktorý sa automaticky spustí, čo považujem za nevýhodu.

XZ-2 natáča video s frekvenciou 29,97 sn./s do formátu MPEG-4/H.264 pri maximálnom rozlíšení Full HD 1080p. Ďalšie sú: 1280 x 720 (30 fps) a 640 x 480 (30fps)




Plusy a mínusy

+ robustné telo s dobrou ergonómiou

+ výborný vysokosvetelný objektív

+ šum do ISO 800 a dobre zvládnuté AutoISO

+ dynamický rozsah

+ kvalitné video

+ rýchly autofokus

+ bohaté príslušenstvo



- senzor 1/1,7”

- crop pri natáčaní videosekvencie

- stabilizácia obrazu pri videu

- 28mm najširšie ohnisko

- slabšia výdrž batérie 

Skúsenosti a záver

Fotoaparát si počína veľmi dobre pri rôznych fotografických žánroch. Najširšie ohnisko 28mm je pri kompaktoch viac-menej štandardom, čomu sa nepotešia hlavne krajinkári, na bežné fotenie v meste alebo v interiéri je však postačujúce. Hlavne kvôli videu a následnému orezu by bolo pekné mať najširšie ohnisko na úrovni 24mm. Pri najdlhšom ohnisku sa dá pri vhodných podmienkach využiť aj hĺbka ostrosti. Šum je zvládnutý veľmi slušne a pri hodnotách do ISO 800 mi vôbec nevadil. Pri vyšších (1600) je použiteľný napr. v čiernobielej fotografii, keďže jeho štruktúra má bližšie skôr ku kinofilmovému zrnu. K tomu treba prirátať dobrý ohniskový a dynamický rozsah, dobre rozložené ovládacie prvky a intuitívne ovládanie plus ergonómiu a XZ-2 sa razom radí medzi tie najlepšie kompaktné fotoaparáty, ktoré kvalitou snímkov hravo konkurujú APS-C aparátom. Niekomu môže vadiť zhoršenie diespleja, či zvýšenie váhy oproti predchodcovi. Osobne si myslím, že XZ-2 iba dospel a odrazili sa na ňom dva roky pokroku.

V nedávnom teste sme mali možnosť si vyskúšať Nikon CoolPix P7700 – v redakcii sa nám tento Olympus páčil ale viac a tak sme sa rozhodli mu udeliť TIP redakcie. Pre tých, ktorí namietajú, že predchodca dostal TOP musíme iba povedať – predchodca nemal konkurenciu v podobe Sony RX-100.

Názor Karola Srnca

Krátke odskúšanie tohto zaujímavého fotoaparátu som si nemohol nechať ujsť. Šedivá zima sa rozhodla obdarovať ma niekoľkými hodinami krásneho slnečného počasia, počas ktorého som s fotoaparátom vybehol do ulíc Bratislavy. V električke som si rýchlo prešiel nastavenia a zoznámil sa s obsluhou. Fotoaparát je veľmi pekne navrhnutý aj vyhotovený. Konštruktéri majú moju pochvalu. Olympus Stylus XZ-2 je inšpirovaný vyššími modelmi CSC fotoaparátov PEN. Telo je ale kompaktnejšie a hlavne zaujímavý je objektív. Ten je sice pevný, ale s praktickejším rozsahom ako štandardný 14-42mm a aj s lepšou svetelnosťou (F/1,8-2,5). U kompaktov s malým snímačom má fotograf najväší strach zo šumu pri vyšších hodnotách ISO. Vďaka nadpriemernej svetelnosti môže aj v zlých svetelných podmienkach používať nižšie hodnoty ISO.

Objektív je veľmi dobrý a na fotografiách len ťažko nájdete nejaké chyby spôsobené optikou. Ani pri veľmi dobrej svetelnosti sa s hĺbkou ostrosti nevyhráte. K rozmazaniu pozadia dôjde len pri detailných záberoch pri najdlhšom ohnisku. Kvalita fotografií je veľmi dobrá. Snímal som naraz do formátov JPG aj RAW. Spracovanie JPG je veľmi dobré a softvér fotoaparátu to nepreháňa ani s doostrovaním ani s odšumovaním. Zarazil ma ale rozdiel v expozícii medzi JPG a RAW. V RAW konvertore (Adobe Lightroom) boli fotografie RAW takmer o 1 EV svetlejšie a často som musel použiť korekciu expozície. Samotný RAW obsahuje pomerne dosť informácii, čo umožňuje vyhrať sa s fotografiami. Dynamický rozsah je na kompakt veľmi slušný. Fotografie sa dobre odšumujú aj doostrujú.

Z hľadiska šumu si fotoaparát počína dobre. Šum je pozorovateľný aj pri najnižších hodnotách ISO. Ak nebudete fotografie odšumovať, prejaví sa šum rušivo až pri tlači fotografii nad formát 50x70 cm. Príjemným prekvapením je úroveň šumu pri vyšších citlivostiach. Aj vďaka “zrkadlovkovému” charakteru šumu je bez problémov použiteľné ISO 800 a v núdzi aj ISO 1600. Pri ISO 100 je šum porovnateľný takmer s Olympusmi PENs omnoho väčším snímačom.

Podobne ako PEN-y, je fotoaparát hravý vďaka Art programom a fotografovanie som si užíval. Prispela k tomu aj dobrá ergonómia ovládania. Výtku mám len k slabej výdrží batérie. Ak by som mal fotoaparát ohodnotiť hviezdičkami, získava odo mňa 4 a 1/2 z 5. A ešte jedna pochvala na koniec, za snímanie detailov aj na najdlhšom ohnisku. 

A teraz k videu. Má veľmi dobrú kvalitu záznamu. Obraz je ostrý a dokonca na ňom lepšie vyniká rozostrenie pozadia pri najnižších clonových číslach ako u fotografie. Snímková frekvencia je 29,97 obr./s., formát MOV. Rozlíšenie samozrejme Full HD 1080p. Stabilizácia obrazu je málo účinná. Fotoaparát nemá samostatný režim pre video, nahrávanie je možné spustiť v ktoromkoľvek expozičnom programe. Pri stlačení červeného tlačidla RECORD dôjde k skokovej zmene výrezu obrazu. Ktorá je pomerne veľká. Z toho, čo vidíte na displeji nahráte podstatne menej. Chýba aspoň pomocná mriežka videa, ktorú nájdete napr. a Olympusoch PEN. XZ-2 mä päticu pre pripojenie rôzneho príslušenstva. My sme využili, že máme v redakcii externý mikrofón ME51S. Ten je citlivejší ako vstavaný mikrofón, čo sa prejavilo na zvukovej stope. Mikrofón je citlivý na vietor a sníma ruchy z celého okolia, číže aj zozadu. Preto v nahrávke môžete počuť aj hudbu zo slúchadiel. Automatické zaostrovanie pracuje veľmi dobre, rovnako aj nastavenie expozície. K nejakým prudkým zmena zaostrenia a expozície prakticky nedochádza.


Olympus XZ-2 oficiálny web

V článku boli použité produktové fotografie Olympus.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
seifi
2013-02-06 08:48:00
tí čo mali XZ-1 prejdu na XZ-2; z LX 5 bude výmena na LX 7; ten má ND a 1/4000; nemá výklopný displej; f/1,4-2,3;
XZ-2 v ČR je za 12.400,-/25,- to je tesne pod 500,- ; LX 7 u nás za 420,-
 
Marcel Rebro
2013-02-06 12:18:18
príspevok od: seifi
tí čo mali XZ-1 prejdu na XZ-2; z LX 5 bude výmena na LX 7; ten má ND a 1/4000; nemá výklopný displej; f/1,4-2,3;
XZ-2 v ČR je za 12.400,-/25,- to je tesne pod 500,- ; LX 7 u nás za 420,-
Osobne nevidim dovod na prechod z XZ-1 na XZ-2. Pribudol sice vyklapaci displej, ale s nim aj 70 gramov a (co mi vadi viac) aj 6 mm na hrubku.

Viem ze su to len "male" ciselka, ale v tejto triede casto rozhoduju o tom, ci si ho supnem do vrecka, alebo nie. A teda ci so sebou budem mat nieco (foto)vykonnejsie ako telefon.

Cip rovnaky (resp. o kusik mensi), optika rovnaka ... (pre mna) len taky kozmeticky upgrade.

Ak by som si mal teraz kupovat fotak tejto kategorie (a RX100 by bol pre mna pridrahy) urcite beriem XZ-1.
 
seifi
2013-02-06 12:23:36
príspevok od: Marcel Rebro
Osobne nevidim dovod na prechod z XZ-1 na XZ-2. Pribudol sice vyklapaci displej, ale s nim aj 70 gramov a (co mi vadi viac) aj 6 mm na hrubku.

Viem ze su to len "male" ciselka, ale v tejto triede casto rozhoduju o tom, ci si ho supnem do vrecka, alebo nie. A teda ci so sebou budem mat nieco (foto)vykonnejsie ako telefon.

Cip rovnaky (resp. o kusik mensi), optika rovnaka ... (pre mna) len taky kozmeticky upgrade.

Ak by som si mal teraz kupovat fotak tejto kategorie (a RX100 by bol pre mna pridrahy) urcite beriem XZ-1.
a ten je pod 300,- ; s tou hrúbkou máš úplne pravdu; LX7 má tiež dosť, 46mm, a cítiť to
 
Marcel Rebro
2013-02-06 12:31:42
príspevok od: seifi
a ten je pod 300,- ; s tou hrúbkou máš úplne pravdu; LX7 má tiež dosť, 46mm, a cítiť to
jj, minule som si naklikal taku cieselkovinu kapsáčov

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=sony_dscrx100&products=fujifilm_xf1&products=canon_s110&products=canon_s90&products=oly_xz2&products=oly_xz1&products=panasonic_dmclx7&sortDir=ascending
 
seifi
2013-02-06 12:50:11
príspevok od: Marcel Rebro
jj, minule som si naklikal taku cieselkovinu kapsáčov

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=sony_dscrx100&products=fujifilm_xf1&products=canon_s110&products=canon_s90&products=oly_xz2&products=oly_xz1&products=panasonic_dmclx7&sortDir=ascending
zaujímavé; ty si ešte pochvaluješ ten hľadáčik, pamätám; musím to vyskúšať v ProLaike, inak sa nemám kde k tomu dostať; najhľadáčik som mal na X100 - je to "porovnateľné" ?
 
Rachotilko
2013-02-06 13:10:41
príspevok od: Marcel Rebro
Osobne nevidim dovod na prechod z XZ-1 na XZ-2. Pribudol sice vyklapaci displej, ale s nim aj 70 gramov a (co mi vadi viac) aj 6 mm na hrubku.

Viem ze su to len "male" ciselka, ale v tejto triede casto rozhoduju o tom, ci si ho supnem do vrecka, alebo nie. A teda ci so sebou budem mat nieco (foto)vykonnejsie ako telefon.

Cip rovnaky (resp. o kusik mensi), optika rovnaka ... (pre mna) len taky kozmeticky upgrade.

Ak by som si mal teraz kupovat fotak tejto kategorie (a RX100 by bol pre mna pridrahy) urcite beriem XZ-1.
Čip sa zmenil z CCD na BSI-CMOS. To má vplyv najmä pri vyšších ISO: nárast úrovne šumu je u BSI-CMOS s rastom ISO podstatne pozvoľnejší, než u CCD.
 
Marcel Rebro
2013-02-06 13:14:37
príspevok od: Rachotilko
Čip sa zmenil z CCD na BSI-CMOS. To má vplyv najmä pri vyšších ISO: nárast úrovne šumu je u BSI-CMOS s rastom ISO podstatne pozvoľnejší, než u CCD.
OKej máš pravdu. Ale aj tak by som si kúpil XZ-1.

Kapsáčom fotím spravidla vonku, kde ma ISO až tak netrápi. Mám z XZ-1 metrové (a aj väčšie) printy a trochu šumienky im pristane ...
 
Rachotilko
2013-02-06 13:43:18
Vzhľadom na cenu je teraz XZ-1 zaiste zaujímavý. Schopnosť používať ISO800 však podstatne pridáva na univerzálnosti foťáku, aj v prípade "kapsáča": street je tak možné robiť, aj keď sa začne zmrákať. Ale asi najpodstatnejšie je to, ako sa zlepšíl šum v tieňových partiách (a teda je lepší dyn. rozsah, ergo je väčší priestor pre PP).

http://www.dpreview.com/reviews/studio-compare#baseDir=%2Freviews_data&cameraDataSubdir=boxshot&indexFileName=boxshotindex.xml&presetsFileName=boxshotpresets.xml&showDescriptions=false&headerTitle=Studio%20scene&headerSubTitle=Standard%20studio%20scene%20comparison&masterCamera=oly_xz1&masterSample=p1170596.acr&slotsCount=4&slot0Camera=oly_xz1&slot0Sample=p1170596.acr&slot0DisableCameraSelection=true&slot0DisableSampleSelection=true&slot0LinkWithMaster=true&slot1Camera=oly_xz2&slot1Sample=pb190012.acr&x=0.12417125900805437&y=-0.7619718776526349
 
fatality
2013-02-06 14:42:31
príspevok od: Marcel Rebro
Osobne nevidim dovod na prechod z XZ-1 na XZ-2. Pribudol sice vyklapaci displej, ale s nim aj 70 gramov a (co mi vadi viac) aj 6 mm na hrubku.

Viem ze su to len "male" ciselka, ale v tejto triede casto rozhoduju o tom, ci si ho supnem do vrecka, alebo nie. A teda ci so sebou budem mat nieco (foto)vykonnejsie ako telefon.

Cip rovnaky (resp. o kusik mensi), optika rovnaka ... (pre mna) len taky kozmeticky upgrade.

Ak by som si mal teraz kupovat fotak tejto kategorie (a RX100 by bol pre mna pridrahy) urcite beriem XZ-1.
pre mna tiez prilis malo zmien,aby som menil XZ-1 za XZ-2..ale zas keby som nemal XZ-1,asi bych kupil XZ-2,ak by po case stala kol 400-420.- za kolko som kupoval kedysik XZ-1..rad nim fotim v interieri,bez pouzitia blesku a pouzitelne ISO800 by velakrat bodlo..
 
Paulie
2013-02-06 14:47:27
príspevok od: Marcel Rebro
OKej máš pravdu. Ale aj tak by som si kúpil XZ-1.

Kapsáčom fotím spravidla vonku, kde ma ISO až tak netrápi. Mám z XZ-1 metrové (a aj väčšie) printy a trochu šumienky im pristane ...
Som videl na fotopárku, teda ak to boli z XZ-1.

Pravdou je, že dvojka je už skôr do väčšej kapsy aj čo sa hmotnosti týka, ale je to vždy lepšie ako ťahať so sebou zrkadlovku keď len tak vybehnem do mesta. Tú som nevidel už asi tri mesiace.
Nicméně prechod z 1 na 2 je možno trochu diskutabilný aj keď...
 
Flodur
2013-02-06 16:43:21
príspevok od: Marcel Rebro
OKej máš pravdu. Ale aj tak by som si kúpil XZ-1.

Kapsáčom fotím spravidla vonku, kde ma ISO až tak netrápi. Mám z XZ-1 metrové (a aj väčšie) printy a trochu šumienky im pristane ...
Ten na tej poslednej vľavo som dal.
 
Tono
2013-02-06 21:33:01
príspevok od: Marcel Rebro
jj, minule som si naklikal taku cieselkovinu kapsáčov

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=sony_dscrx100&products=fujifilm_xf1&products=canon_s110&products=canon_s90&products=oly_xz2&products=oly_xz1&products=panasonic_dmclx7&sortDir=ascending
XZ-1 som pouzival a odporucam , nic mi nechybalo , "vreckac rodinny" posluzil. . bohuzial som "ochutnal" FUJI X-E1 , hlavne v horsich svetelnych podmienakch. ale nie je to uz "vreckac"....
 
blahoslav J B Art
2013-02-06 22:54:35
ja mam XZ-1 a pred 45 minutami som vydrazil na ebayi Panasonic GX1 + 14-42mm za daco vyse 300eur, tak som zvedavy, ci to bude upgrade /minimalne co sa tyka velkosti tak to bude vacsie/
 
stancok
2013-02-07 05:20:51
super profikompakt ,pri porovnani v triede profikompaktov s aktualnymi modelmi na trhu hned na zaciatku recenzie ste zabudli uviest aj aktualny canon G15, no mne zase viac reze nikon P7700 s vyklapackou displejom napriek vacsim rozmerom,ma aj vacsi zoom a kvalita foto takmer identicka s tymto olympusom prip G15 alebo LX7 ..kedze vsetky tieto modely maju jeden a ten isty snimac rovnakej velkosti 1/1.7´´ ..ja som skor a ovela viac zvedavy kedy uz konecne zrecenzujete nex6 od sony uz ste davno este v starom roku slubovali ze ho zrecenzujete hned po novom roku ale ako vidim sluby sa slubuju... len pripominam ze je uz 7.2. ,takze ste nanho asi kus pozabudli.. vela ludi caka na tuto recenziu
 
marcus_labeo
2013-02-07 09:08:06
príspevok od: stancok
super profikompakt ,pri porovnani v triede profikompaktov s aktualnymi modelmi na trhu hned na zaciatku recenzie ste zabudli uviest aj aktualny canon G15, no mne zase viac reze nikon P7700 s vyklapackou displejom napriek vacsim rozmerom,ma aj vacsi zoom a kvalita foto takmer identicka s tymto olympusom prip G15 alebo LX7 ..kedze vsetky tieto modely maju jeden a ten isty snimac rovnakej velkosti 1/1.7´´ ..ja som skor a ovela viac zvedavy kedy uz konecne zrecenzujete nex6 od sony uz ste davno este v starom roku slubovali ze ho zrecenzujete hned po novom roku ale ako vidim sluby sa slubuju... len pripominam ze je uz 7.2. ,takze ste nanho asi kus pozabudli.. vela ludi caka na tuto recenziu
Na aktuálne recenzie noviniek sú tu iné weby (tu aj tak nemáš podrobnejšie detailnejšie porovnanie a zhodnotenie kvality fotiek typu optické vlastnosti objektívu, dynamický rozsah a pod.). Svojho času tu bola recenzia na EX1, pričom ja som ho kúpil, používal a predal ešte pred recenziou. Každopádne ten NEX-6 by som si rád prečítal aj ja.
 
Konan
2013-02-07 13:09:52
príspevok od: Tono
XZ-1 som pouzival a odporucam , nic mi nechybalo , "vreckac rodinny" posluzil. . bohuzial som "ochutnal" FUJI X-E1 , hlavne v horsich svetelnych podmienakch. ale nie je to uz "vreckac"....
Rodinny fotak by mal mat aj slusne video. A to , aspon podla ukazok na youtube, XZ-1 nema. To neustale preostrovanie a neschopnost ostrenia v slabsom svetle. Asi by som ho hodil o zem.
Radsej si priplatim za nieco poriadne. Alebo sa to dá nejako "obísť"?
 
Marcel Rebro
2013-02-07 13:45:11
príspevok od: Konan
Rodinny fotak by mal mat aj slusne video. A to , aspon podla ukazok na youtube, XZ-1 nema. To neustale preostrovanie a neschopnost ostrenia v slabsom svetle. Asi by som ho hodil o zem.
Radsej si priplatim za nieco poriadne. Alebo sa to dá nejako "obísť"?
Da ... pouzitim rodinnej kamery. Je sice pravda ze pouzivam(e) fotak(y) na tocenie videa, ale nie do rodinneho albumu ... a urcite nie kompakty
 
Konan
2013-02-08 09:40:32
príspevok od: Marcel Rebro
Da ... pouzitim rodinnej kamery. Je sice pravda ze pouzivam(e) fotak(y) na tocenie videa, ale nie do rodinneho albumu ... a urcite nie kompakty
To je tvoj názor, ale môj nie. Ako vášnivý fotograf si zrejme náročný. Mne sa video dobrého kompaktu, napríklad tohto recenzovaného XZ2 , páči a pre domáce použitie by mne a myslím že aj drvivej väčšine ľudí, vyhovovalo. Aj Muška a Srnec píšu: Kvalita videa je výborná, veľmi dobrá. A ja sa pýtam: A na čo je veľmi dobrá, na aké použitie, keď mrco hovorí , že na domáce nenáročné klipy je nevhodné? Ja si totiž neviem predstaviť menej náročné video . Ale to na XZ1 je už pod hranicou použiteľnosti. Aspoň u ňa.
 
Marcel Rebro
2013-02-08 09:59:26
príspevok od: Konan
To je tvoj názor, ale môj nie. Ako vášnivý fotograf si zrejme náročný. Mne sa video dobrého kompaktu, napríklad tohto recenzovaného XZ2 , páči a pre domáce použitie by mne a myslím že aj drvivej väčšine ľudí, vyhovovalo. Aj Muška a Srnec píšu: Kvalita videa je výborná, veľmi dobrá. A ja sa pýtam: A na čo je veľmi dobrá, na aké použitie, keď mrco hovorí , že na domáce nenáročné klipy je nevhodné? Ja si totiž neviem predstaviť menej náročné video . Ale to na XZ1 je už pod hranicou použiteľnosti. Aspoň u ňa.
Odpovedas si sam na otazky ktore som ja nepolozil a vkladas mi do ust vety ktore som nenapisal.

Napisal si ze video na XZ-1 nie je dobre a spytal si sa ako to obist. Ja som odpovedal ze pouzitim kamery. A dalej ze tocim(e) video fotakmi ale nie kompaktami. Bodka. Nikde som nenapisal ze video z XZ-2 (XZ-1) je nevhodne na domace nenarocne klipi.

Ak mas XZ-2 a na nom je video ktore Ti vyhovuje, tak si tou XZ-2kou kludne natacaj aj narocne rodinne video.

PS : "vášnivý fotograf" je dobre. Mi to pripomenulo ako ma raz zakaznik predstavil svojej manzelke (v roku 1994) ze "počítačový maniak" ...
 
tino2
2013-02-08 11:01:11
a čo by ste poradili, XZ-1, E-PM1, prip Nikon 1 J1, cenovo sú na tom podobne. fotenie rodina, výlety
 
otano
2013-02-08 13:39:25
príspevok od: Konan
To je tvoj názor, ale môj nie. Ako vášnivý fotograf si zrejme náročný. Mne sa video dobrého kompaktu, napríklad tohto recenzovaného XZ2 , páči a pre domáce použitie by mne a myslím že aj drvivej väčšine ľudí, vyhovovalo. Aj Muška a Srnec píšu: Kvalita videa je výborná, veľmi dobrá. A ja sa pýtam: A na čo je veľmi dobrá, na aké použitie, keď mrco hovorí , že na domáce nenáročné klipy je nevhodné? Ja si totiž neviem predstaviť menej náročné video . Ale to na XZ1 je už pod hranicou použiteľnosti. Aspoň u ňa.
U toho videa mám zmiešané pocity. Vlastním XZ-2. Chcem s ním hlavne fotiť Ale vyskúšal som aj video a narazil som na jeden problém. Obraz a zvuk je super, ale mikrofón je taký cictlivý, že pri bežnom použití je počuť "rapkanie" predpokladám že z ostrenia fotoaparátu. Lebo keď dám manual focus a nepreostrujem sa tento zvuk nevyskytuje. Počuť to hlavne, ak natáčate tichšiu, nie veľmi hlučnú scénu... Pri zoomovaní detto. Z tohto som sklamaný. Máte niekto podobné skúsenosti pri tomto aparáte?
 
otano
2013-02-08 13:48:09
Ešte jedna nepríjemnosť, na ktorú som narazil. Pri režime iAUTO nie je možné donútiť, aby blesk bleskol, keď chcem... V tomto režime je možné blesk použiť iba Auto a Vypnutý. Nie je možné dať voľbu: vynútený (doplnkový) blesk. Je to niekedy nepríjemné, lebo automatika je hocikedy optimistická a napr. pri voľbe auto blesk hodí pri tmavej scéne ISO 400 a čas 1/2 s. Aj keď má stabilizátor nie vždy sa to dá udržať a niekedy by som radšej bleskol. Namietať môžete, že v ostatných režimoch P, A, S, M, (ktoré ja prevažne používam) je tá voľba. Ano, ale ak chce fotiť niekto neskúsený a spolieha sa iba na automatiku, nie je toto moc šťastné. Mám z toho také zmiešané pocity, prečo to takto vymysleli...
 
marcus_labeo
2013-02-08 14:49:32
príspevok od: otano
U toho videa mám zmiešané pocity. Vlastním XZ-2. Chcem s ním hlavne fotiť Ale vyskúšal som aj video a narazil som na jeden problém. Obraz a zvuk je super, ale mikrofón je taký cictlivý, že pri bežnom použití je počuť "rapkanie" predpokladám že z ostrenia fotoaparátu. Lebo keď dám manual focus a nepreostrujem sa tento zvuk nevyskytuje. Počuť to hlavne, ak natáčate tichšiu, nie veľmi hlučnú scénu... Pri zoomovaní detto. Z tohto som sklamaný. Máte niekto podobné skúsenosti pri tomto aparáte?
Ja mám úplne rovnakú skúsenosť s mojím Canonom S100: AF počas videa je počuť a ruší to. Evidentne to nie je len problém jedného modelu a jedného výrobcu.
 
fotografik
2013-02-08 16:48:22
príspevok od: marcus_labeo
Ja mám úplne rovnakú skúsenosť s mojím Canonom S100: AF počas videa je počuť a ruší to. Evidentne to nie je len problém jedného modelu a jedného výrobcu.
XZ - 2 mám tiež. Mám aj XZ-1. Je pravda, že robiť videozáznam možno pri akomkoľvek foto režime. A tiež je pravda, že zvukové, rušivé artefakty sa nevyskytujú aj pri nastavení auto. Mňa zaujíma hlavne fotografia. Na video sú videokamery, ale v prípade núdze, hlavne krátke sekvencie, by som považoval video z XZ-2 za veľmi dobré.Kúpil som ho ešte v novembri 2012. Škoda, že som nemal príležitosť urobiť fotografie, ktoré by som považoval za vhodné vystaviť na ephoto. Robil som iba rodinné,hlavne vianočné fotky a video záznamy. Všetky fotky a videá boli prekvapivo vynikajúce,aj keď som mnohé zábery a videá robil iba pri svetle sviečok na vianočnom stromčeku .CMOS snímač urobil svoje. Sklamal ma iba displej, ktorý nerotuje.
 
Konan
2013-02-08 17:09:23
mrco napisal si: Je sice pravda ze pouzivam(e) fotak(y) na tocenie videa, ale nie do rodinneho albumu ... a urcite nie kompakty. Co si mam akoze z toho vyvodit? Ked napises "pouzivame" , automaticky to znamena "my , ludia vseobecne". Ak si tym myslel uzku skupinu fotografov podobnych tebe, mal si to napisat inak. Bodka. Je jasne, ze kazdy mame rozdielne naroky. Ty tocis video kamerou, mne by stacil xz-2, a otano má mozno aj s tym problem. Preto odporucam vsetkym, co chcu mat kvalitne domace video, aby si najali rovno televizny stab, alebo cely Hollywood.
P.S. : Aj tak by ma ale zaujimalo, ako to ten Muska a Srnec mysleli, ked tvrdili, ze video ma xz-2 kvalitne. Na co je vhodne potom take video?
 
Konan
2013-02-08 17:15:32
príspevok od: tino2
a čo by ste poradili, XZ-1, E-PM1, prip Nikon 1 J1, cenovo sú na tom podobne. fotenie rodina, výlety
Ja by som XZ-1 nechcel z dovodov, ktore si mozes precitat v tejto debate. Zo zostavajucich dvoch by som zasa vyradil olympus kvoli želatinovemu efektu pri videu. Takze zostava Nikon. Pekne video, rychle ostrenie.Navyše, ak by si chcel k nemu prikupiť nejaky svetelnejsi objektiv, vyjde ta to najlacnejsie. Moj nazor.
 
Konan
2013-02-08 17:39:03
príspevok od: fotografik
XZ - 2 mám tiež. Mám aj XZ-1. Je pravda, že robiť videozáznam možno pri akomkoľvek foto režime. A tiež je pravda, že zvukové, rušivé artefakty sa nevyskytujú aj pri nastavení auto. Mňa zaujíma hlavne fotografia. Na video sú videokamery, ale v prípade núdze, hlavne krátke sekvencie, by som považoval video z XZ-2 za veľmi dobré.Kúpil som ho ešte v novembri 2012. Škoda, že som nemal príležitosť urobiť fotografie, ktoré by som považoval za vhodné vystaviť na ephoto. Robil som iba rodinné,hlavne vianočné fotky a video záznamy. Všetky fotky a videá boli prekvapivo vynikajúce,aj keď som mnohé zábery a videá robil iba pri svetle sviečok na vianočnom stromčeku .CMOS snímač urobil svoje. Sklamal ma iba displej, ktorý nerotuje.
A ked porovnas video XZ-1 s XZ-2? Inak potesil si ma. Utvrdil som sa v domneni, ze na rodinne video XZ-2 mne bohato postaci. Na rozdiel od mrca a ostatnych fajnsmekrov.....
 
Paulie
2013-02-08 18:45:53
príspevok od: Konan
A ked porovnas video XZ-1 s XZ-2? Inak potesil si ma. Utvrdil som sa v domneni, ze na rodinne video XZ-2 mne bohato postaci. Na rozdiel od mrca a ostatnych fajnsmekrov.....
Mne osobne video z XZ-2 max. postačuje, primárne som si ho kúpil na bežné fotenie namiesto zrkadlovky. Rušenie z AF by sa teoreticky dalo eliminovať tým externým majkom, ale nemám to odskúšané, k tomu by sa možno vedel vyjadriť Karol. Myslieť si že interný mike bude stačiť na ultra hi-fi stereo video a že nebude brať zvuk manipulácie s foťákom či zvuk AF je minimálne naivné. Mne zatial stačí.
 
fotografik
2013-02-09 05:21:48
príspevok od: Konan
A ked porovnas video XZ-1 s XZ-2? Inak potesil si ma. Utvrdil som sa v domneni, ze na rodinne video XZ-2 mne bohato postaci. Na rozdiel od mrca a ostatnych fajnsmekrov.....
XZ-2 robí kvalitnejšie video fullHD...
 
Konan
2013-02-09 10:02:47
Mal som na mysli problemy s ostrenim napr. http://www.youtube.com/results?search_query=xz1+video+problem&oq=xz1+video+problem&gs_l=youtube-reduced.12...0.0.0.15754.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1ac.
 
Paulie
2013-02-09 14:26:29
príspevok od: Konan
Mal som na mysli problemy s ostrenim napr. http://www.youtube.com/results?search_query=xz1+video+problem&oq=xz1+video+problem&gs_l=youtube-reduced.12...0.0.0.15754.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1ac.
Keď som skúšal video na xz-2, ani mi nenapadlo použiť AF. Odkial má foťák vedieť kam chcem zaostriť? Pozrel som si niektoré z ukážok na YT, ani sa nečudujem že foťák preostroval. Problém vidím skôr na strane používatelov.
 
Konan
2013-02-09 15:02:01
Takze u XZ1 sa tieto problemy daju jednoducho obist manualnym ostrenim?
 
trnavsky
2014-03-04 22:32:20
niečo zaujímavé pre kutilov s karbobrúskou, keď už prestane baviť fotenie: http://www.ephotozine.com/articles/olympus-stylus-xz-2-hands-on-20185/images/highres-olympus-xz-2-cross-section-2_1347917156.jpg
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia