Hore

Panasonic Lumix FZ200 - po stopách Maté Benceho

V nedávno publikovanom článku o ultrazoomoch som sa zamýšľal nad ich minulosťou, prítomnosťou a budúcnosťou. Záujem o ne neustále klesá, zlaté časy sú preč a dnes sú ultrazoomy skôr horšie ako tie skôr vyrobené. V diskusii pod článkom ma zaujal odkaz na fotografie známeho maďarského wildlifera Matého Bence snímané ultrazoomom Panasonic FZ200. Drvivá väčšina majiteľov tohto fotoaparátu sa k týmto záberom ani nepriblíži. Výnimočné skúsenosti a podmienky umožnili Matému nasnímať fotografie, ktoré konkurujú aj fotografiám vytvoreným mnohonásobne drahšou profesionálnou technikou. Nerobím si ilúzie o tomto fotoaparáte, predsa je len srdcom kompakt. Ale výnimočný objektív môže za dobrých svetelných podmienok odviesť výbornú prácu. 600 mm pri svetelnosti F2,8, to by aj pri menšom snímači mohlo viesť k vytvoreniu zaujímavého bokehu a malej hĺbke ostrosti.


Wildlifer Maté Bence nafotil pre Panasonic krásne fotografie z Maďarska, Nórska a Afriky.
 

Napísali sme do Panasonicu a na druhý deň som mal fotoaparát na stole. Predo mnou ho musel mať nejaký “špindíra”, pretože objektív aj displej boli riadne “zapatlané”.


Ovládanie transfokácie je na spúšti, ale aj na tubuse objektívu.

Základné parametre

  • Objektív LEICA DC so svetelnosťou F2.8 v celom rozsahu, výkonný 24x optický zoom 25 – 600 mm
  • 12,1-megapixelový MOS snímač 1/2.33"
  • Procesor VENUS 7
  • Sekvenčné snímanie rýchlosťou 12 snímok za sekundu, rýchle spustenie v priebehu približne 0,95 sekundy
  • Elektronický hľadáčik s rozlíšením 1 312 000 bodov
  • Výklopný otočný LCD displej s rozlíšením 460 000 bodov
  • Záznam Full HD videa vo formáte AVCHD Progressive s riadkovaním 60p (NTSC) / 50p (PAL)
  • Vysokorýchlostné video v HD kvalite, 120 snímok za sekundu (NTSC) / 100 snímok za sekundu (PAL)
  • JPEG + RAW formát


Podrobná špecifikácia

V tejto recenzii nemienim podrobne rozoberať všetky funkcie a vychytávky. Ani nebudem podrobne popisovať všetky ovládacie prvky. Zameriam sa len na tie najdôležitejšie a najzaujímavejšie, ale hlavne sa zameriam na obrazový výstup a praktické fotografovanie. Je FZ200 výnimočný ultrazoom?

Panasonic Lumix FZ200 nie je žiaden drobček, veľký je ako malá amatérska zrkadlovka. To je ale dobre. Lepšie sa drží a na tele je dostatok priestoru pre tlačidlá a rollery. Ovládaním sa fotoaparát podobá práve na základné amatérske zrkadlovky. Objektív je samozrejme nevýmenný, zoomovanie sa ovláda kolískou na boku alebo prstencom okolo spúšte. Škoda, manuálne zoomovanie by bolo presnejšie, rýchlejšie a praktickejšie. Zato ma potešili tri funkčné tlačidlá a roller ovládateľný palcom. Displej je výklopný a otočný, rozlíšenie je jemné, pozorovacie uhly výborné. Elektronický hľadáčik je tiež dostatočne jemný, ale veľkosť je len priemerná a má slabú prekreslovaciu frekvenciu.


Tradičné ovládanie, na aké sme zvyknutí u ultrazoomov Panasonic, ale aj u iných fotoaparátov.


Zadný displej je otočný a výklopný.


USB a HDMI konektor.
 

Fotoaparát sa bude dobre ovládať, ale jeho použiteľnosť ukáže až jeho rýchlosť a samozrejme obrazový výstup. Je čas vypadnúť von. Afrika, Nórsko a ani maďarské povodie Dunaja to ale nebude. Musím si vystačiť s Bratislavou.

Fotoaparát v praxi

Ak ste niekedy fotili s ultrazoomom, viete, že to nie je žiaden akčný typ. A inak tomu nie je ani u Panasonicu FZ200. Tento fotoaparát nad inými ultrazoomami vyniká len objektívom. Inak trpí všetkými neduhmi tejto koncepcie. Fotografovanie pohyblivých objektov je skôr utrpením než pôžitkom. Už len sledovať kráčajúcu kačicu je obtiažne. Elektronický hľadáčik v kombinácii s pomalým AF nie je wildlifu priaznivo naklonený. Klobúk dolu pred Matého výkonom. Dlhoročné skúsenosti aj tak musel doplniť veľkou trpezlivosťou. Odpadu musel vyprodukovať viac ako úspešných fotografií.

Ak na neho nebudete klásť vyššie nároky než na iné ultrazoomy, zistíte, že je to pomerne šikovný fotoaparát. Vďaka konštantnej svetelnosti udržíte citlivosť, a tým pádom aj šum na nižšej úrovni než u iných fotoaparátov. Spoľahnúť sa môžete na kvalitu objektívu a aj na účinný stabilizátor. Ak som zaostrovanie označil ako pomalé, je pomalé pre akčnú fotografiu. U ultrazoomov patrí ale k tým rýchlejším. Pri fotografovaní bežných žánrov, v exteriéri aj interiéri, s ním budete spokojní.

Vďaka slušnému makru aj na dlhších ohniskách a možnosti použiť makropredsádku, budú lovci detailov nadpriemerne spokojní. Fotografie kvetín a väčšieho hmyzu budú mať, vďaka dlhšiemu ohnisku a nadpriemernej svetelnosti, pekne rozostrené pozadie.

Kvalita fotografií

Panasonic FZ200 je fotoaparát do pekného počasia. Snímač potrebuje dostatok svetla. Od najnižšieho ISO produkuje viditeľný šum. Ten si najskôr všimnete v inak peknom bokehu, kde pôsobí rušivo. Vzhľadom na malý dynamický rozsah snímača sa pri úpravách expozície v RAW konvertore šum ešte zvýrazní. Pri peknom počasí sú farby živé, inak skôr neutrálne.
Aj keď som v iných recenziách čítal ponosy na objektív, nesúhlasím s nimi. Objektív je dobrý. Aj na maximálnom ohnisku a pri clone F2,8 je schopný vykresliť dostatok detailov. Jasné, že to nie je profesionálny superteleobjektív, ale odvádza slušnú prácu, rovnako aj stabilizátor. Často som používal maximálne ohnisko pri clone F2,8 a nebyť šumu, ktorý prekrýva jemné detaily, boli by fotografie ešte lepšie.

Pripravil som aj niekoľko fotografií, ktoré som doostril a odšumil a inak upravil, aby som dosiahol čo najlepšiu kvalitu. Po takýchto úpravách je možné nechať vytlačiť pekné fotografie do formátu cca 30x40 cm.


Všetky tri fotografie boli snímané s citlivosťou nastavenou na ISO 100 a upravené v programoch Lightroom 5 a Photoshop CS5.
 

Šum je viditeľný od najnižších hodnôt citlivosti, už pri ISO 200 je pomerne výrazný. Pri ISO 800 končí moja tolerancia pre akceptovateľné množstvo šumu v obraze. Šum pri ISO 1600 je ešte ako tak tolerovateľný. Maximálna hodnota ISO 3200 je ale len pre zlepšenie marketingových parametrov.


Porovnanie JPG fotografie odšumenej vo fotoaparáte (vľavo) s neodšumeným RAW súborom.

Plusy a mínusy

+  rozsah a svetelnosť objektívu
+  ergonómia ovládania
+  RAW
+  sériové zábery
+  slnečná clona v cene
+  možnosť použitia filtrov
+  makro
+  účinnosť stabilizátora
+  výklopný otočný displej

-  vyššia úroveň šumu
-  silné odšumovanie v JPG
-  kvalita EVF hľadáčika
-  rýchlosť zaostrovania pre potreby akčnej fotografie
-  nemá manuálny zoom
-  len 1/2000 s.

Záver

Pri menších náhľadoch môžete mať dojem, že fotografie su nasnímané nepomerne drahším vybavením. Vďaka dlhému ohnisku a nadpriemernej svetelnosti sa aj s malým snímačom dá pozadie účinne rozostriť. Podľa bokehu by ste hádali skôr na zrkadlovku s teleobjektívom, než na ultrazoom. Podrobnejší pohľad ale odhalí, že sa pozeráme na fotografie z kompaktového snímača. Vidno to z každej fotografie. Od najnižšej hodnoty citlivosti sprevádza fotografie viditeľný šum. Ak budete fotiť za horších svetelných podmienok, napr. počas zamračeného jesenného dňa, musíte pri dlhších ohniskách použiť aspoň ISO 800. Pri ňom je ale úroveň šumu skutočne vysoká. Slušný je dynamický rozsah, ktorý dovoľuje pomerne široké úpravy podexponovaných fotografií. Horšie je to ale s prepalmi. Meranie expozície je trochu rozlietané a častejšie ho treba korigovať.
Displej je kvalitný, dostatočne jemný, hľadáčik je ale skôr priemerný s horším podaním čiernej.

Panasonic FZ200 by sa mohol zdať ako dobrá voľba pre začínajúcich, menej majetných, fotografov prírody. Svojou ultrazoomovou “pomalosťou” ale akčné fotografovanie výrazne sťažuje. Lepšiemu ovládaniu by prospel manuálny zoom a výber zaostrovacích bodov cez dotykový displej. Bez veľkých skúseností je inak fotografovanie hlavne produkovaním odpadu. A keď sa vám nejaký záber skutočne podarí, asi budete ľutovať, že ste ho nemohli nafotiť zrkadlovkou. Uloviť dobrý záber vyžaduje čas, trpezlivosť, zručnosť a šťastie.
Som sklamaný? Trochu áno, dúfal som, že tento model ponúkne niečo výrazne viac, než ultrazoomy ponúkajú. Navyše som zistil, že od Matého mám tak ďaleko, ako lietadlo bratov Writhovcov od najnovšieho Airbusu. A to je podstatne väčšie sklamanie. :-)

Ak nemáte wildlifové ambície a jednoducho len túžite po lepšom ultrazoome, je FZ200 dobrou voľbou. Je bohate vybavený funkciami od výmyslu sveta a má kvalitný objektív s praktickým rozsahom a nadpriemernou svetelnosťou. Je rýchly (na ultrazoom), má kvalitné video. A za to si zaslúži Tip redakcie.

www.panasonic.net/avc/lumix/popup/catalog/FZ200_Catalog.pdf

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vd
2013-10-04 09:18:35
ale hej, ten keby som mal pred 10timi rokmi....ze sumi a ma na figu hladacik sa mu neda ani vytknut.
 
total empty
2013-10-04 09:48:11
No Karol, presne si vystihol staré známe, že fotky robí fotograf, nie foťak. Naučiť sa ho ovládať, využívať jeho plusy a mínusy vo svoj prospech,a využívať postproces, to chce čas .
Ako nijak nechcem zhadzovať tvoje skúsenosti a schopnosti,to nie. Ale jednoducho človek potrebuje občas dlhší čas na hranie sa z mašinkou, aby dosiahol také výsledky ako Maté Bence .
Alebo iný prístup, na aký bol doteraz zvyknutý.
Inak na kompakt je to slušný stroj, hoci niektorímy parametramy ho prekonajú aj staručké G1, ale to su už mirolless.
 
marcus_labeo
2013-10-04 09:58:14
Som rád, že som inšpiroval vznik tejto recenzie. A výsledok je presne taký, ako som čakal (sám mám s FZ200 krátku skúsenosť): je to síce nadpriemerný kompakt a v kategórii UZ špička, ale stále iba foťák s kompaktovým čipom, kde síce veľa zachráni super svetelný objektív, ale limity 1/2,3" senzora obísť nemôže.
A ako sa už spomínalo pod článkom o konci ultrazoomov, na také špičkové zábery, ako Bencze treba aj podmienky, ktoré Bencze mal (také svetelné podmienky, ako v Afrike u nás na jeseň nemôžu byť, ani také skrýše na úrovni snajpera mať nebudeme, aby sa zver priblížila na pár metrov a pod.).
Ale s tou frustráciou, čo dokážu lepší fotografi aj s priemernou technikou sa tu asi stotožňujeme viacerí a vždy si to musím pripomenúť, keď ma pochytí túžba kúpiť si niečo novšie, že nie technika, ale vlastná neschopnosť ma limituje.
 
lt
2013-10-04 11:39:02
M. Surkala vytykal objektivu to, ze trpi viac na chyby a neostrost oproti FZ150
Co sa tyka tych wildlife fotografii , jednak su z juznej pologule, kde je cez den ostrejsie svetlo ako u nas, druhak je na nich vidno, ze boli robene za velmi dobreho svetla a aj tak casto vidno , ze su prave z UZ. A taktiez skrysa a fotenie z blizka dava omnoho lepsie vysledky, ako fotenie na blind z 50m s tymto fotakom. Fotky vyzeraju vyborne, ale neprecenoval by som to
Ale rad by som porovnal takyto UZ voci nejakemu UZ zrkadlovky.
 
Margot
2013-10-04 16:42:00
príspevok od: lt
M. Surkala vytykal objektivu to, ze trpi viac na chyby a neostrost oproti FZ150
Co sa tyka tych wildlife fotografii , jednak su z juznej pologule, kde je cez den ostrejsie svetlo ako u nas, druhak je na nich vidno, ze boli robene za velmi dobreho svetla a aj tak casto vidno , ze su prave z UZ. A taktiez skrysa a fotenie z blizka dava omnoho lepsie vysledky, ako fotenie na blind z 50m s tymto fotakom. Fotky vyzeraju vyborne, ale neprecenoval by som to
Ale rad by som porovnal takyto UZ voci nejakemu UZ zrkadlovky.
Súhlas,fotky,ktoré s ním nafotil Bencé sú super,ale nie z dôvodu super výstupu tohto kompaktu ale z dôvodu,že fotil v tradične výborných podmienkach(všetko na plný kotol z úkrytu a v dobrom svetle).Podobné fotky by v daných podmienkach nafotil akýmkoľvek iným UZ.Práve TK mi príde ako typická kompaktová,ani lepší bokeh to moc nevyžehlí,holt malý snímač stále nepustí...
 
Martin Prievalsky
2013-10-04 20:12:20
príspevok od: lt
M. Surkala vytykal objektivu to, ze trpi viac na chyby a neostrost oproti FZ150
Co sa tyka tych wildlife fotografii , jednak su z juznej pologule, kde je cez den ostrejsie svetlo ako u nas, druhak je na nich vidno, ze boli robene za velmi dobreho svetla a aj tak casto vidno , ze su prave z UZ. A taktiez skrysa a fotenie z blizka dava omnoho lepsie vysledky, ako fotenie na blind z 50m s tymto fotakom. Fotky vyzeraju vyborne, ale neprecenoval by som to
Ale rad by som porovnal takyto UZ voci nejakemu UZ zrkadlovky.
jednak su z juznej pologule,
A ja som si myslel že Maďarov máme za rohom, preto ich je tu tak veľa, a oni došli až z Afriky...

A taktiez skrysa a fotenie z blizka dava omnoho lepsie vysledky, ako fotenie na blind z 50m s tymto fotakom
Presne tak. Lenže wildlife "blind" sa už tak veľa nefotí, skrýše sú práve základ. U Benceho sú ale tie skrýše výnimočné, v tom filme je to pekne vidno. Alebo aj tu:
http://matebence.hu/pic/Mate.Bence.jpg


Ja som od tohto testu očakával presne toto. Je to kompakt a tá 600 2.8 robí dosť zaujímavé výsledky. Ten šum na iso 100 je u kompaktov bežná vec a to že je pomalý sa snáď dalo čakať. Dobrá kombinácia svetla a nejaký fotovor a zopár vtákov nablízku by možno dosiahla celkom dobré výsledky. Napr. tá fotka holuba je celkom pekne ostrá (na kompakt), šum dole sa nejako odstráni a to rozmazané pozadie je dostatočné.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované