Hore

Sony A7 IV - štvrtá generácia bestselleru

Viem, že tu často frflem na svoju Sony A7 III a niektorým sa to nepáči. Ale stojím si za tým. Má niekoľko vážnych nedostatkov, ktoré často znepríjemňujú fotenie. Fotí však výborne a hlavne objektívy, ktoré mám, sú super. Aký je nástupca?

Nie je to ani tak problém fotoaparátu, ako problém mojej peňaženky. A7 III je základný model FF bezzrkadloviek Sony. Moja peňaženka mi nedovolí kúpiť si profesionálny model. I tak by ale Sony mohlo niektoré nedostatky A7 III odstrániť novým firmvérom. Na trhu je však už istý čas nástupca, ktorý sa mi konečne dostal do ruky. Každý nástupca je vždy lepší. Ale podarilo sa Sony A7 IV odstrániť väčšinu nedostatkov svojho predchodcu?

Predstavenie

Sony A7 IV je základný model radu A. Modely s označením “S” sú špecializované na video a s označením “R” na profesionálnu fotografiu, pri ktorej je potrebné vysoké rozlíšenie. A7 IV je určený pre pokročilých amatérov a poloprofesionálov.

Telo fotoaparátu je z horčíkovej zliatiny a je utesnené. Nový je 33 Mpx BSI-CMOS snímač podporený procesorom BINOZ XR. Oproti predchádzajúcemu modelu sa dočkali zlepšenia aj hľadáčik, displej, ovládanie, menu i napájanie. Výrazne sa zmenila ergonómia ovládania režimu videa.

Špecifikácia

  • Typ snímača a rozlíšenie: BSI-CMOS, 33MPix, dynamický rozsah 15EV pri ISO 100
  • Rozsah citlivosti ISO: 100-51200 (rozšírenie na 50-204800)
  • Systém ostrenia: Fázová detekcia na senzore, 759 bodov, pokrytie scény 94%, citlivosť -4EV (pri použití f/2 objektívu)
  • Použitý procesor: BIONZ XR (rovnaký ako v Alpha 1 a A7SIII)
  • Stabilizácia obrazu: 5-osá stabilizácia snímača, až 5,5EV
  • Sekvenčné snímanie: 5 sn./s (bezstratový RAW), 10 sn./s (stratový RAW)
  • Veľkosť bufferu: 828 fotografií pri nastavení Uncompressed RAW + JPEG
  • Synchronizačný čas blesku: 1/250s
  • Hľadáčik: EVF, 3,69 M bodov, zväčšenie 0,78x
  • Zadný LCD: Výklopný otočný displej s rozlíšením 1,04M bodov
  • Video: XAVC HS (MPEG-H HEVC/H.265) 4:2:2 10bit All-I (intra) s dátovým tokom až 600 Mbps, 4K 60p v Super 35 (1,5x crop), 4K30p (plný senzor ), FHD 120p, 1/15s čas readout, S-Log2/3/HLG
  • Materiál tela: Horčíková zliatina, utesnenie proti prachu a vode
  • Typ batérie a jej výdrž: NP-FZ100, 580 snímok podľa CIPA
  • Úložisko: 1x SD UHS-II a 1x kombinovaný slot pre SD UHS-II alebo CFexpress A
  • Rozmery: 131 x 96 x 80 mm
  • Hmotnosť: 659g


Sony A7 IV vs A7 III

Ergonómia a ovládanie

Obidva prístroje vyzerajú podobne, majú takmer zhodné rozmery i hmotnosť. A7IV má však väčší a pohodlnejší grip. Ovládanie nového modelu prešlo zmenami. Viacero ovládacích prvkov je prepracovaných. Konečne je tu nové prehľadnejšie menu.


A7 IV (vpravo) má väčší grip a ergonomicky natočený roller. Škoda, že aj tu chýbajú nejaké funkčné tlačidlá. Predná strana je zbytočne prázdna.


U A7 IV (vpravo) z voliča programov zmizli scénické režimy i režimy videa, pribudol jeden užívateľský program. Režimy videa sa teraz prepínajú pod voličom programov. Z voliča korekcie expozície zmizla stupnica a pribudol zámok. Tlačidlo C1 nahradilo tlačidlo Record. Ľavá strana ostáva zbytočne prázdna.


Tlačidlo Record je zamenené za C1. Tlačidlo AF-On je výrazne väčšie. Nový tvar dostal joystick. Presunul sa senzor priblíženia oka k hľadáčiku.


Veľkú radosť mi urobil plne otočný displej, vďaka ktorému sa lepšie fotografuje na výšku.



Sony A7 III

Sony A7 IV

Snímač

24 Mpx BSI-CMOS

33 Mpx BSI-CMOS

Procesor

BIONZ X

BIONZ XR

Citlivosť ISO

100-51 200

100-51 200

IBIS stabilizácia obrazu

5 EV

5,5 EV

Zaostrovanie

693 bodové

759 bodové

Sériové snímanie

10 obr./s.

10 obr./s.

Hľadáčik

2 359 296 bodov

3 686 400 bodov

Displej

výklopný, 921 600 bodov

otočný, 1 036 800 bodov

Najkratší čas uzávierky

1/8 000 s.

1/8 000 s.

Video

4K 30p, Full HD 120p

4K 60p, Full HD 120p

Pamäťové médium

2x SD/SDHC/SDXC

1x CFexpress Type A/UHS-II SD, 1x UHS-II SD

Napájanie

NP-FZ100

NP-FZ100

Výdrž batérie podľa CIPA

710

580

Rozmery

127 x 96 x 74 mm

131 x 96 x 80 mm

Hmotnosť

650 g

659 g

Cena

2 049 €

2 799 €

Podarilo sa vylepšiť

  • snímač s vyšším rozlíšením
  • hľadáčik s vyšším rozlíšením a bez zníženia rozlíšenia pri namačknutí spúšte
  • nové menu
  • vylepšené dotykové ovládanie
  • vylepšená ergonómia ovládania
  • vylepšený AF
  • rýchlejší štart
  • uzávierka slúži ako mechanická ochrana snímača
  • HEIF
  • USB 3.2 Gen 2 s podporov Power Delivery
  • lepšie riešené režimy videa
  • vylepšené TTL

Nepodarilo sa vylepšiť

  • hlučná uzávierka
  • el. uzávierka stále len 1/8000 s.
  • rolling shutter efekt aj pri fotografovaní
  • náchylnosť na banding pri umelom osvetlení
  • nadpriemerné znečisťovanie snímača
  • sériové zábery


Sony A7 IV v praxi

Ergonómia, ovládanie

Rozdiel v ergonómii nie je veľký, ale poteší. Najviac potešilo nové menu, ktoré je lepšie i keď stále nie dokonalé. Konečne je lepšie využité dotykové ovládanie.


Sony A7 IV patrí medzi menšie zrkadlovky, ergonómiu môžete vylepšiť pripojením vertikálneho gripu.

Rýchlosť, zaostrovanie, sériové snímanie

Výrazne sa urýchlil štart. Pri novej karte stále dochádza k iniciácii v podobe tvorby databázy (neviem prečo, iné značky to nemajú), ale je oveľa rýchlejšia. Keď sa ponáhľate, nedrása to už tak nervy. Z hľadiska ovládania by som prijal viac tlačidiel vpredu i hore vľavo. Chápem ale, že toto je základný model a nejako sa od tých vyšších musí odlišovať.

Zaostrovanie je sofistikovanejšie, s lepšou detekciou objektov. Nie je špičkové, to by musel mať prístroj vrstvený snímač a podporu AF 60fps. Rytierov na Devíne i fotenie neposedných šteniat som však zvládol bez problémov.


Aj s 5 obr./s. sa dajú fotografovať rytierske turnaje.


Zaostrovanie na oko funguje spoľahlivejšie ako u predchodcu.


Pribudlo zaostrovanie na zvieratá.

Sériové snímanie je priemerné. Vo väčšine situácií ale viac nepotrebujete, inak len budete zbytočne plniť kartu. Ak plánujete veľa fotografovať pohyb, budete sklamaný tým, že pri AF-C je rýchlosť snímania len 5 obr./s. A to sa dostávame na úroveň amatérskych zrkadloviek, dnes už zastaralých. S rýchlou kartou sa vám aspoň pri tom  nepodarí zahltiť medzipamäť a v rade môžete nasnímať stovky záberov.

Hľadáčik a displej

Aj keď hľadáčik nemá špičkové rozlíšenie, oproti A7 III je tu veľký pokrok. U A7 III  pri namačknutí spúšte, klesne rozlíšenie na polovicu. To isté robí viacero modelov Sony A. Ak má hľadáčik 2,4 Mpx, polovica je hrozivo rozpixelovaná. A7 IV touto necnosťou netrpí. Hurá!

Displej je konečne plne otočný. Osobne by som si už fotoaparát bez plne otočného displeja nekúpil. Veľa fotografujem na výšku, častokrát z podhľadu, alebo aj nad úrovňou zeme. Plne som to využil pri fotografovaní šteniatok.

Uzávierka

Pri svojich Olympusoch používam takmer výhradne elektronickú uzávierku, mechanickú len pri fotografovaní s bleskom. Plnoformátové fotoaparáty strednej triedy majú pomalšie čítanie dát zo snímača, čo sa prejavuje výraznejším rolling shutter efektom a to aj pri fotografovaní. Ďalej aj problémami s bandingom (pásikovaní), pri fotení pri umelom osvetlení LED.

Rolling shutter efekt sa vo fotografii prejaví pri fotení pohybu, kedy môže dôjsť k deformácii pohyblivých objektov. Prečo je to dôležité? Pretože v režime el. uzávierky býva rýchlosť sériového snímania vyššia, v mnohých fotoaparátoch máte k dispozícii kratšie expozičné časy, ako je limit mechanickej uzávierky. Rolling shutter efekt sa prejavil pri fotení rytierov na Devíne, viď fotografia.


Rolling shutter efekt v praxi. Halapartňa je v skutočnosti rovná.

Problém s bandingom je tiež pomerne vážny, v profesionálnom nasadení. Sú situácie, kedy kvôli hluku nemôžete použiť mechanickú uzávierku, napríklad na koncerte vážnej hudby. Ak použijete el. uzávierku, môžu na fotografiách vzniknúť nepekné pásy, ktoré sa nedajú odstrániť

U A7 IV môžete nastaviť, aby keď meníte objektív, bola uzávierka zatvorená. Zmenšuje to riziko znečistenia snímača. Skvelé, keď meníte objektív v prašnom prostredí. Bohužiaľ, aj u A7 IV býva snímač pravidelne znečistený. Stále nefunguje otras snímača pri vypnutí fotoaparátu, štandard u iných značiek. Sony má čo doháňať.

Karty

U Sony A7 III využívam, že má dva SD sloty. Pri profesionálnom fotografovaní sa mi fotografie automaticky zálohujú na druhú kartu. Kvôli videu je u A7 IV jeden slot pre rýchlejšie karty CFexpress. Kombinovať dve rozdielne karty nebýva väčšinou najlepším riešením. Sony to vyriešilo šalamúnsky, slot CFexpress je kombinovaný s SD, takže môžete používať 2 SD karty, ak vám to vyhovuje viac.

Napájanie

Nabíjačka ani u tohto modelu nie je v cene. Je som si k A7 III kúpil nabíjačku Hahnel Pro Cube 2, batéria je rovnaká, tak pasuje aj na A7 IV. Batériový grip má však iný tvar a nie je kompatibilný. A7 IV podporuje nabíjanie a napájanie cez USB, kompatibilné s Power Delivery štandardom. Fotoaparát tak môžete nabíjať a napájať aj z výkonnej powerbanky.

Obrazová kvalita

Nárast rozlíšenia o takmer 30% potešil. 33 Mpx nie je nezmyselne vysoké rozlíšenie, ktoré ani nevyužijete. Práve naopak. Tých niekoľko megapixelov využijete pri dodatočnom oreze, ladení kompozície, narovnávaní horizontu, korekcii padajúcich línií.

Z hľadiska dynamického rozsahu a úrovne šumu, nie je proti A7 III takmer žiadny rozdiel. Obidva fotoaparáty majú vysoký dynamický rozsah cez 14 EV (podľa dxomark.com). Vyššie rozlíšenie sa podpísalo na mierne vyššej úrovni šumu pri vysokých citlivostiach, ale to kompenzuje práve vyššie rozlíšenie. Na potenciál snímača sa nesťažujem ani u jedného z porovnávaných modelov.


33 Mpx je akurát pre poloprofesionálne použitie s možnosťou orezu.

Z hľadiska šumu ukazuje A7 IV výhodu veľkého FF snímača. Pri ISO 1600 je jeho úroveň zanedbateľná, ak potrebujete vyššiu citlivosť použiť vonku, napríklad kvôli rýchlym časom, nad zvýšením citlivosti neváhajte. Pri ISO 3200 sú svetlá takmer bez šumu, v tieňoch je pozorovateľný pri 100% priblížení. ISO 6400 už je šum v celom rozsahu jasov. Veľa záleží, za akých svetelných podmienok fotografujete. Pri fotení v Izzi Pube, kde boli asi najhoršie svetelné podmienky vôbec, sa šum prejavoval oveľa výraznejšie, ako pri fotografovaní interiéru kostola.


ISO 6400, výborne použiteľné.

Čokoľvek nad ISO 51 200 už je len marketingový ťah. Do ISO 51 200 sa dajú fotografie dobre odšumiť programami typu DXO Pure Raw, alebo Topaz DeNoise.

Záver

Sony A7 IV je najúspešnejší model svojej kategórie, pritom konkurencia je silná. Canon EOS R6, Nikon Z6 II, Panasonic S5. Všetko sú to vydarené modely. Sony má vo výrobe FF bezzrkadloviek ale 6 ročný náskok a k sebe pretiahlo veľa fotografov z konkurenčných táborov. Obrovskou výhodou je ponuka objektívov. Canon a Nikon sa snažia rýchlo budovať svoje portfólio a aj sa im darí. Chýba tu však podpora tretích výrobcov, ako Tamron, Tokina, Samyang, Sigma… Užívatelia nemajú alternatívu k originálnym objektívom.

Sony A7 IV je suverénnejší fotoaparát, ako jeho predchodca. Pracuje sa s ním o poznanie lepšie. Viacero nedostatkov bolo odstránených, niektoré však zotrvávajú. Pritom úplne zbytočne, viaceré by sa dali riešiť softvérovo. Napríklad čistenie snímača pri vypnutí, alebo elektronická uzávierka s kratším časom ako 1/8000 sekundy. Problémy s rolling shutter efektom, ktorý majú aj konkurenčné modely, vyrieši asi len použitie vrstveného snímača. Dúfam, že sa stane štandardom aj v strednej triede.

Najnovšia generácia základného modelu radu 7 má profesionálne využitie v mnohých žánroch, ale nie je to profesionálny prístroj. Pritom cenou už do profesionálnej kategórie mieri. Ak by mal nástupca vrstvený snímač, mohol by byť prakticky bez chyby. Prístroj je hybridnejší, ako jeho predchodca. Jeho video funkcia je teraz rovnocenná fotografickej.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blahoslav J B Art
2022-07-12 11:05:23
JohnNewton môže byť spokojný, rozlíšenie hľadačik a displeja sú uvedené v Mega bodoch a nie v Mpx
 
JohnNewton
2022-07-12 11:46:56
Už to zvladol aj pri Fuji, mám radosť z jeho vedomomostného rastu. Zdá sa že niekedy aj starého psa, novým kúskom naučíš 🤩
 
quapor
2022-07-12 14:41:36
"Bohužiaľ, aj u A7 IV býva snímač pravidelne znečistený. Stále nefunguje otras snímača pri vypnutí fotoaparátu, štandard u iných značiek. Sony má čo doháňať"
Mne sa zda, ze je v menu pristroja, a7iii, funkcia cistenie pri ktorom zatrasie snimacom
Nieco take bude snad aj u novej verzie
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2022-07-14 20:51:18
"Najnovšia generácia základného modelu radu 7 má profesionálne využitie v mnohých žánroch, ale nie je to profesionálny prístroj." Mňa by zaujímalo podľa čoho sa pozná profesionálny prístroj? Podľa významu znamená "profesionálny" 1. súvisiaci s profesiou, 2. súvisí s výkonom určitého povolania... Tak teraz neviem. Možno to súvisí s tým, že to nie je Sony A9/A1. Nie každý má peňiažky na Sony A1!
 
blahoslav J B Art
2022-07-14 22:12:37
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
"Najnovšia generácia základného modelu radu 7 má profesionálne využitie v mnohých žánroch, ale nie je to profesionálny prístroj." Mňa by zaujímalo podľa čoho sa pozná profesionálny prístroj? Podľa významu znamená "profesionálny" 1. súvisiaci s profesiou, 2. súvisí s výkonom určitého povolania... Tak teraz neviem. Možno to súvisí s tým, že to nie je Sony A9/A1. Nie každý má peňiažky na Sony A1!
minule som kdesi cital, ze nejaky profesionalny fotograf robil fotky krabicou od topanok ... je krabica od topanok preto profesionalny fotoaparat?
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2022-07-14 22:19:12
príspevok od: blahoslav J B Art
minule som kdesi cital, ze nejaky profesionalny fotograf robil fotky krabicou od topanok ... je krabica od topanok preto profesionalny fotoaparat?
Krabica od dopánok verzus Sony A7 IV, Sony A1 verzus Sony A7 IV.
 
gytheio
2022-07-14 22:27:51
príspevok od: blahoslav J B Art
minule som kdesi cital, ze nejaky profesionalny fotograf robil fotky krabicou od topanok ... je krabica od topanok preto profesionalny fotoaparat?
Je mobil profesionalny fotoaparat ked s nim profesional nieco odfoti, s tou krabicou od topanok by neisiel fotit svadbu.
 
matpi
2022-07-15 00:46:37
príspevok od: gytheio
Je mobil profesionalny fotoaparat ked s nim profesional nieco odfoti, s tou krabicou od topanok by neisiel fotit svadbu.
Nie kazdy profesional foti svadby. Autor clanku ma dlhodobu obsesiu rozdelovat techniku na hlupe kategorie.
 
gytheio
2022-07-15 06:32:43
príspevok od: matpi
Nie kazdy profesional foti svadby. Autor clanku ma dlhodobu obsesiu rozdelovat techniku na hlupe kategorie.
Velka vacsina z nich foti svadby, svadba je navacsi financny prijem pre profesionala a podla mna profesionalny fotograf je svadobny fotograf. To je ten spravny stres ktory fotograf preziva pri fotografovani.
V Amerike viem, ze niektori si uctuju za svadbu aj 10 000 dolarov v Nemecku 800 - 2000 Eur v Rusku 500 - 2000 dolarov v Indii asi 100 - 500 Eur ale niektori aj 2000.
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2022-07-15 08:55:55
Ja používam dva mirrorless fotoaparáty Nikon Z6II. Nakoľko to nie sú mirrorless fotoaparáty Nikon Z9, tak ani ja nepoužívam profesionálne prístroje. Zdá sa, že sa s tým nedá nič robiť. Asi preto používajú profesionáli Nikon Z9, Canon R3, Sony A1, Fujifil GFX-100S, Hasselblad X1D II 50C... Pokiaľ má smartfón tie najlepšie funkcie a tie najlepšie parametre v kategórií smartfónov, možno ho považovať za profesionálny prístroj v rámci podnikania i keď podľa mňa sú to len drahé hračky pre dospelých. Chytré mobilné telefóny sa väčšinou používajú na natáčanie videí a vo fotografii asi nemajú svoje miesto i keď výrobcovia ich prezentujú vo svete fotografie.
 
jozef.timulak
2022-07-25 14:04:43
Roky som fotil na Sony a myslel som, že je to najlepšia značka. Občas niekto hovoril o farbách, pleťovke, a ja som nechápal, čo tým myslí. Teraz, keď som prešiel na Fujifilm, už viem veľmi jasne. Farby zo Sony sú buď mobilové alebo mŕtvolné. Modrú ťahá do fialovej, sivú do ružovej, žltú a oranžovú do zelenej, červenú do oranžovej. Pamätám sa, že som to stále korigoval v CaptureOne, ale divím sa, že je to takto aj dnes - škoda.
Ináč plne otočný displej mnohým pri fotení skôr zavadzia, je to mimo osi, koliduje s popruhom a ľahšie sa "urve". Krásne to mal Fujifilm vymyslené už na X-T2, kde je displej výklpný aj v horizontálnej a vertikálnej osi, čiže fotenie z nadhľadu či podhľadu nie je žiadny problém.
 
Johnnny
2022-07-26 08:36:13
príspevok od: jozef.timulak
Roky som fotil na Sony a myslel som, že je to najlepšia značka. Občas niekto hovoril o farbách, pleťovke, a ja som nechápal, čo tým myslí. Teraz, keď som prešiel na Fujifilm, už viem veľmi jasne. Farby zo Sony sú buď mobilové alebo mŕtvolné. Modrú ťahá do fialovej, sivú do ružovej, žltú a oranžovú do zelenej, červenú do oranžovej. Pamätám sa, že som to stále korigoval v CaptureOne, ale divím sa, že je to takto aj dnes - škoda.
Ináč plne otočný displej mnohým pri fotení skôr zavadzia, je to mimo osi, koliduje s popruhom a ľahšie sa "urve". Krásne to mal Fujifilm vymyslené už na X-T2, kde je displej výklpný aj v horizontálnej a vertikálnej osi, čiže fotenie z nadhľadu či podhľadu nie je žiadny problém.
Ten displej vadi aj mne. Nechapem, preco si z toho vsetci takto nateseny. Ta flexibilita je super, ale podla mna to ide aj lepsie, presne tak to malo napriklad Fuji. Zaujimave riesenie ma aj Panasonic v niektorych modeloch, ale to uz je trochu robustnejsie.
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2022-07-29 09:32:31
príspevok od: jozef.timulak
Roky som fotil na Sony a myslel som, že je to najlepšia značka. Občas niekto hovoril o farbách, pleťovke, a ja som nechápal, čo tým myslí. Teraz, keď som prešiel na Fujifilm, už viem veľmi jasne. Farby zo Sony sú buď mobilové alebo mŕtvolné. Modrú ťahá do fialovej, sivú do ružovej, žltú a oranžovú do zelenej, červenú do oranžovej. Pamätám sa, že som to stále korigoval v CaptureOne, ale divím sa, že je to takto aj dnes - škoda.
Ináč plne otočný displej mnohým pri fotení skôr zavadzia, je to mimo osi, koliduje s popruhom a ľahšie sa "urve". Krásne to mal Fujifilm vymyslené už na X-T2, kde je displej výklpný aj v horizontálnej a vertikálnej osi, čiže fotenie z nadhľadu či podhľadu nie je žiadny problém.
Ja som si na začiatku tiež myslel, že aká je to paráda mať kĺbový výklopný displej. Po pár týždňoch používania na Fujifilme XT4 som zistil, že aká je to blbosť. Na papieri to pekne vyzerá, ale v reáli je kĺbový výklopný displej veľká oštara a tiež riziko, že ho fotograf alebo svadobčania odtrhnú či inak poškodia. Výklopný displej mál zmysel možno na rodinnej videokamere v roku 2010. Ešteže na tento trend nenabehol Nikon u svojich mirrorless fotoaparátov.
 
Jozi Mačutek
2022-07-29 12:37:06
Pripájam sa ohľadom displeja. Po prechode na A7 IV mi tento klbový displej žerie nervy najviac.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia