Vylepšený špičkový ultrazoom priniesol výrazne zlepšenie videa vykúpené výrazným nárastom ceny. Ešte viac sa tak vzdialil od cenovo dostupnej konkurencie.
Spolu s CyberShotom RX100 IV sa logicky predstavil aj ultrazoom RX10 II. Ich predchodcovia používali rovnaký snímač, ktorý bol tohto roku vylepšený (spolu s elektronikou). Na vonkajší pohľad sú desiatka a stovka veľmi rozdielne. Majú toho však veľa spoločného, ibaže sú zaradené do rozdielnych kategórií. Dva takmer rovnako vybavené a fotiace fotoaparáty, jeden s prihliadnutím na kompaktné rozmery, druhý bezkompromisný s veľkým rozsahom objektívu a ergonómiou zrkadlovky.
Sony CyberShot RX10 II je veľký fotoaparát porovnateľný s amatérskymi zrkadlovkami. Nejeden CSC fotoaparát je menší.
Táto recenzia bude kratšia, nebudem sa v nej venovať popisu ergonómie ovládania. Novinka toho až tak veľa nepridala, aj keď nie je toho až tak málo. Recenziu predchodcu si môžete prečítať tu. Zhrňme si rozdiely. V prvom rade tu máme nový stacked CMOS snímač s rovnakým rozlíšením a veľkosťou. Displej zostal rovnaký, ale rozlíšenie hľadáčika vzrástlo z 1 440 000 bodov na 2 359 296 bodov. Uzávierka zrýchlila desaťnásobne, až na 1/32 000 s. Sériové snímanie sa zlepšilo o 4 obr./s., až na 14 obr./s. Výrazne sa vylepšilo video, ktoré zvláda 4K rozlíšenie, ako aj spomalené video. Inak sú si fotoaparáty podobné ako vajce vajcu. Mierne sa zmenilo len obsadenie programového voliča, kde jeden užívateľský program nahradilo HFR video.
Vychytávky máte pekne popísané na stránkach Sony.
Technické parametre
Sony CyberShot RX10 II je fotoaparát triedy ultrazoom. Je to kompakt s dizajnom zrkadlovky, s objektívom veľkého rozsahu. Tento model patrí do najvyššej kategórie. Určený je pre najnáročnejších fotografov, ktorým vyhovuje koncepcia ultrazoomu viac ako CSC alebo DSLR.
Funkčnou výbavou nezaostáva za zrkadlovkou strednej triedy. Top fotoaparát z neho robí 1” snímač najnovšej konštrukcie a vysokosvetelný objektív z dielne Zeiss. Okrem výklopného displeja má aj kvalitný elektronický hľadáčik a dokonca stavový displej. Umožňuje pripojiť externý blesk, mikrofón i slúchadlá. Výrobca nezabudol ani na WiFi s NFC. Silnou stránkou prístroja je video s rozlíšením až 4K s unikátnou funkciou spomalenia.
- Snímač: Exmor RS® CMOS formátu 1” (13,2 mm x 8,8 mm), pomer strán 3:2, rozlíšenie 20,2 Mpx
- Procesor: BIONZ X™
- Objektív: ZEISS Vario-Sonnar® T*, 24 - 200 mm (135EQ), svetelnosť F2,8 konštantná, 14 prvkov v 11 skupinách (7 asférických prvkov vrátane šošovky AA), Optical SteadyShot
- ND filter: áno
- Citlivosť: ISO 100-12800 (64-25 600)
- Automatické zaostrovanie s detekciou kontrastu, minimálna zaostrovacia vzdialenosť približne 3 cm
(pri 24 mm), 60 cm (pri 200 mm)
- Displej: Xtra Fine TFT 7,5 cm (3”), (4:3), rozlíšenie1 228 800 bodov, vyklápanie približne o 107 stupňov nahor, nadol približne o 42 stupňov, manuálne ovládanie jasu (5 krokov/Slnečné počasie)
- Hľadáčik: XGA OLED Tru-Finder™, 2 359 000 bodov
- Uzávierka: 30” - 1/3200 (až 1/32 000 elektronicky)
- Sériové snímanie: 5 snímok/s., v režime priority rýchlosti až 14 snímok/s.
- Formát fotografií: RAW, JPG (3:2, 4:3, 16:9, 1:1)
- Video: Full HD až 120p, 4K, HFR (XAVAC-S, AVCHD, MP4)
- Zabudovaný blesk: áno
- Priemer filtra: 62 mm
- Konektivita: Micro USB, Micro HDMI, WiFi s NFC, 3,5 mm audio-in, 3,5 mm audio-out
- Rozmery: 129,0 x 88,1 x 102,2 mm
- Hmotnosť: 770 g (len telo), 813 g (s batériou a médiom)
Fotoaparát v praxi
Fotoaparát je dostatočne veľký, aby sa dal bezpečne držať za grip. Je to nutné, objektív je mohutný a hmotnostne prevažuje zvyšok fotoaparátu. Aj tak ho však budete pri fotení podopierať druhou rukou. Čo treba, to je pogumované. Zvyšné plochy tvorí holý plast. Objektív vyzerá, akoby bol nasadený na bajonete. Jeho tubus je kovový.
Štart fotoaparátu trvá okolo sekundy. Zo začiatku som si myslel, že je zaostrovanie pomalé. Nie je. Za všetko môže spúšť a jej neštandardný chod. Zdvih je vysoký, namáčknete spúšť a….. nič. Treba ešte kúsok zatlačiť, až potom sa aktivuje meranie a zoostrovanie. Dá sa na to zvyknúť, že treba viac pritlačiť, ale nepáči sa mi to. Ak máte len tento fotoaparát, čert to ber, ale ak používate viacero modelov, bude vás to iritovať. Na spúšti je závit pre klasickú mechanickú drôtenú spúšť. V čase USB spúšti a ovládania cez WiFi je to úplná zbytočnosť. Oveľa praktickejšie je vkladanie karty zospodu a nie do priestoru batérie. Oceníte to, keď budete mať fotoaparát na statíve.
Rýchlosť zaostrovania takýchto fotoaparátov už dávno nie je pomalá. Pri bežnom fotení vás AF nezdržiava, môžete sa sústrediť plne na prácu. Ako sa na pokročilý prístroj sluší, poskytuje rôzne nastavenia zaostrovania. Šikovný je manuálny prepínač pod objektívom. Zaujímavá je funkcia prispôsobenia veľkosti senzora veľkosti snímaného objektu. Pri manuálnom zaostrovaní vám pomôže digitálna lupa a Peaking Level.
Zoom sa dá ovládať dvomi spôsobmi, rýchlejšie kolískou okolo spúšte, pomalšie a precíznejšie prstencom na objektíve. Výborné riešenie! Aj nastavenie clony sa dá ovládať dvomi spôsobmi, prstencom na objektíve alebo zadným rollerom. Prstenec clony má dokonca prepínač, či má mať plynulý chod alebo zaskakovať na jednotlivých clonových číslach. Z ergonomického hľadiska sa mi nepáčilo umiestnenie zadného rollera, jednoducho nie je na svojom mieste a treba ho palcom hľadať.
Kruhový volič programov má okrem všetkých foto a video programov aj jednu pamäť pre užívateľský expozičný program, ja som si pod neho uložil vlastný športový režim.
Vstavaný blesk je malý, ešteže je fotoaparát vybavený päticou pre externý blesk.
Pri prvej prechádzke fotoaparát signalizoval 10% zostatkovú kapacitu batérie po troch hodinách fotenia. Málo? Vôbec nie, pretože na displeji na mňa pokukovalo číslo 628. Toľko záberov na jednu batériu nie je u ultrazoomu vôbec zlé.
Displej je kvalitný, odporúčam však zapnúť v menu silnejšie podsvietenie, inak na slnku nič neuvidíte. EVF hľadáčik je veľmi dobrý, sú však aj lepšie. Sťažovať sa však asi nebudete. Priznám sa, stavový displej som nevyužil. Myslím, že je zbytočný. Toto nie je zrkadlovka, kde údaje na veľkom displeji nevidíte trvale zobrazované.
Fotoaparát som testoval súčasne s jeho menším bračekom RX100 IV. Aj keď majú spoločné gény, pracuje sa s nimi rozdielne. Stovka má jedinú výhodu, je menšia a ľahšia. Ako zápisníkový fotoaparát je ideálna. Akokoľvek dobre fotí, stále je to len kompakt. To u desiatky máte úplne iné pocity. Cítite, že máte v ruke fotoaparát určený na intenzívne fotografovanie. Ergonómia je neporovnateľná, o triedu lepší je pohľad do hľadáčika. No hlavným rozdielom je objektív. Ak dva fotoaparáty fotia rovnako kvalitne, v praxi rozhoduje objektív. Rozdiel medzi 70 mm a 200 mm je veľký. A to nielen v priblížení a možnosti úplne iných kompozícií, ale aj v možnosti ovplyvniť bokeh.
Dlhé ohnisko sa dá dobre využiť pri fotení detailov. Za takýto bokeh sa nemusí hanbiť ani zrkadlovka.
Fotoaparát sa hrdí nadpriemerným výkonom 14 obr./s., no v režime priority rýchlosti, kedy ja AF zablokovaný. S kontinuálnym preostrovaním je výkon menší. Buffer by aj stíhal, ale zaostrovanie nie. Pochváliť musím veľkosť bufferu. Je dostatočne veľký, aby ste ho len tak ľahko nezaplnili.
Fotoaparát má zabudovaný ND filter, štandardne sa aktivuje automaticky, v režime videa len manuálne. Máte tak o starosť menej. Za slnečného počasia vás neprekvapí varovné blikanie času uzávierky. Ak však fotíte pohyb, je dobré ho vypnúť. Fotil som fontánu na Hviezdoslavovom námestí a chcel som zmraziť vodu. Divil som sa, prečo mi vychádza relatívne dlhý čas, keď je slnečno a ja mám plne otvorenú clonu? Musíte si na ND filter dávať pozor. Niekedy sa zapína, aj keď nemusí. Ešte horšie dopadnete, ak ho necháte zabudnutý zapnutý.Inak je to vynikajúca funkcia. Skombinoval som ho s ND64 filtrom a aj počas slnečného dňa som dosahoval niekoľkosekundové expozície. Pre pohybové rozostrenie je to výborný pomocník, najmä v kombinácii s najnižšou citlivosťou ISO 64. Taká nízka citlivosť sa často nevidí ani na zrkadlovkách. Zabudovaný ND filter má densitu ND8, čo znamená -3EV stupne.
Kombinácia ND64 + vstavaného ND filtra ND8, výsledný čas 6 sekúnd.
Objektív je vybavený závitom pre nasadenie filtrov a predsádok. Priemer je 62 mm, čo je bežne dostupný štandard. Filtre rozširujú možnosti fotografovania. Do výbavy si môžete prikúpiť obľúbený polarizačný filter, prechodové zásuvné filtre alebo silný ND filter pre fotenie s dlhými časmi.
Kvety, motýle, vážky - to sú všetko motívy, ktoré objektívu sadnú.
Fotoaparát je veľmi dobrý na fotenie detailov, no pravé makro nezvláda. Aj tu však môžete využiť filtrovú obrubu a na objektív nasadiť makropredsádku. Ja som vyskúšal osvedčený Raynox DCR-250, ale vinetuje aj na 200 mm. Odporúčam preto makropredsádku klasickej konštrukcie vo filtrovej obrúčke, ale kvalitnú achromatickú.
Prednosťou objektívu je kombinácia veľkého rozsahu s dobrou svetelnosťou. 24-200 mm je akurátny rozsah pre väčšinu motívov, ktoré potrebujete odfotiť. Zväčšenie rozsahu by znamenalo zníženie svetelnosti a aj viac problémov so stabilizáciou. Výhodou menšieho 1” snímača je, že nepotrebujete veľa cloniť, aby ste dosiahli dostatočne veľkú hĺbku ostrosti. Pri pohľade do hľadáčiku sa zdá, že stabilizácia nie je veľmi účinná. Na najdlhšom ohnisku som však bez problémov udržal 1/30 s. Praktickosť rozsahu som ocenil najmä na výlete do rakúskeho Schlosshofu.
Objektív zvláda výborne obidve polohy, širokouhlú (hore) aj tele (dole).
Keď som začal s testovaním, programy od Adobe ešte nevedeli RAW z tohto fotoaparátu otvoriť. Čakanie na aktualizáciu som si krátil preto odhaľovaním tajomstiev programu Capture One Express pre Sony, ktorý je k fotoaparátu priložený. Môžete si ho aj zdarma stiahnuť. Aj keď ide o oklieštenú verziu, nechýba jej nič podstatné. Rozhranie je profesionálne a žiadna dôležitá funkcia nechýba. Vadilo mi, že fotografie otvára veľmi tmavé. Pritom som nemal aktivované žiadne funkcie vylepšenia DRO.
Oproti Lightroomu, štandardne Capture One Express vyvoláva fotografie tmavšie.
Fotoaparát sa dá používať aj počas nabíjania. A nemusí to byť len z USB nabíjačky. Kapacitu batérie môžete rozšíriť externou batériou, ktorá sa používa pre mobily a tablety. Tie najvýkonnejšie majú kapacitu cez 10 000 mAh. Pri nočných záberoch zo statívu sa predĺženie možnosti snímania určite zíde. Stačí len batériu pripevniť k statívu.
Funkcionalitu fotoaparátu možno ovplyvniť nahraním aplikácií, podobne ako to poznáme z chytrých zariadení. Niektoré sú veľmi zaujímavé, napr. Timelapse. Najprv si však musíte vytvoriť účet na PlayMemories Camera Apps. Niektoré aplikácie sú zdarma, iné platené. Slovensko figuruje v zozname krajín, ale nič to nie je platné. Na to, aby ste si stiahli aspoň bezplatnú aplikáciu, musíte mať účet registrovaný vo “vyspelej západnej krajine”. No a kúpiť si aplikáciu, to už je výprava za dobrodružstvom. Sony nás už roky ignoruje. Ja som sa zaregistroval ako občan UK a sťahujem si bezplatné aplikácie priamo z fotoaparátu, cez počítač mi to nikdy nešlo.
Obrazová kvalita
Na fotografiách pri podrobnom skúmaní trochu vidno, že ich zachytil menší snímač. Celkovo však pôsobia viac ako zo zrkadlovky, než z kompaktu. Ak sa naučíte využívať 200 mm ohnisko spolu s clonou f/2,8, oklamete nejedného zrkadlovkára, že ste fotili tiež zrkadlovkou. Bokeh vie byť niekedy ako zo zrkadlovky s väčším snímačom.
Pri spracovaní prvej várky fotografií som si všimol, že ich mám podexponované. Pri fotení do RAW-u odporúčam vypnúť funkciu DRO (vylepšenia dynamického rozsahu), ktorá ovplyvňuje expozičný čas.
Niekedy je dobré objektívu pomôcť jemným doostrením, na dlhšom ohnisku je totiž kresba mierne mäkšia. Ideálnym formátom pre zväčšeniny je rozmer cca 70x50 cm.
Predchodcu som za úroveň šumu pochválil. Možno by som tak urobil aj u tohto fotoaparátu, keby v ňom nebol nový vrstvený snímač, od ktorého som v prvom rade očakával viditeľné zlepšenie v oblasti úrovne šumu. Zázrak sa nekoná. Vzhľadom na veľkosť snímača si fotoaparát vedie rovnako dobre ako jeho predchodca. Očakával som viac a určite nie som sám. Ak si však preštudujete konštrukciu nového snímača, zistíte, že jej prínosom je vyššia rýchlosť spracovania dát. V kategórii ultrazoomov si fotoaparát vedie výborne. Do ISO 800 je úroveň šumu pomerne malá. Potešilo ma, že možno zvoliť aj veľmi nízke ISO 64, kedy je šum menší ako u niektorých APS-C zrkadloviek. Vráťme sa však k vyšším hodnotám. Pri ISO 1600 je už šum neprehliadnuteľný aj na fotografii formátu A2, no nepôsobí rušivo. ISO 3200 je rozumnou hranicou využitia rozsahu citlivosti, pri malom formáte je akceptovateľné aj ISO 6400. Pri ISO 12 800 je šumu viac ako detailov a fotografie hyzdia fialovo-zelené mapy.
Šum ostal na úrovni predchodcu.
Predchodca získal na dxomark slušných 69 bodov. Predpokladám, že takmer rovnako si bude počínať aj nový model. Predchodcovi namerali dynamický rozsah 12,6 EV, čo je nadpriemerná hodnota, ktorú bežne vídame skôr u zrkadloviek a nie u ultrazoomov a kompaktov. Pri úpravách expozície z RAW-u máte tak rovnaké možnosti, akoby ste pracovali napr. s Canon EOS 700D. Dynamický rozsah je veľmi dobrý a tiež prispieva k tomu, že fotografie vyzerajú ako zo zrkadlovky.
Čo je pre mňa zaujímavejšie, ako výkon pri vysokom ISO, je správanie sa šumu pri úpravách expozície. A tu si fotoaparát vedie výborne. Pri “vyťahovaní” tieňov rastie šum len málo a nejeden CSC a zrkadlovka s väčším snímačom tu môžu závidieť.
Ani vysoký kontrast nerobí fotoaparátu žiaden problém.
Video
Po vzore menšieho modelu RX100 IV, ponúka ja tento ultrazoom 4K video s možnosťou priameho nahrávania na kartu. Zachovať výbornú obrazovú kvalitu pomáha formát XAVAC S. Ten však vyžaduje vysokorýchlostnú kartu, naviac s minimálnou kapacitou 64GB. 32GB karta nestačí, nech by bola akokoľvek rýchla. Dátový tok je až 60 MB/s. Ak chcete usporiť priestor na karte, zvoľte formát MPEG-4.
Sony ťaží z úspechov a technológií divízie videokamier nielen u CSC fotoaparátov. Sony RX10 II je veľmi dobre vybavený fotoaparát, ktorý funkcionalitou predčí nejednu kameru. Nepredpokladám, že s ním niekto bude nakrúcať profesionálne, ale nadšený videografer si príde na svoje.
Na voliči programov nájdete dve ikonky pre video. Tou prvou je klasické video, druhou vysokorýchlostné, ktorého výsledkom je natočenie spomaleného videa (slow motion). Zvoliť možno ktorýkoľvek pokročilý expozičný program P/A/S/M. Tlačidlo Record je umiestnené pri hľadáčiku, nepadne rovno pod palec, ale rozhodne je lepšie umiestnené než u fotoaparátov radu Sony A7, kde je na zadnej hrane gripu. Ešte doteraz ma bolí z toho palec.
Zaostrovanie pri videu je plynulé, podobne ako to pred časom predstavil Olympus u modelu OM-D E-M5 Mark II. Žiadne zbesilé zaostrovanie dopredu-dozadu. To má však aj nevýhodu. Kým sa objektív preostrí, pri príprave na ďalší záber niekedy uplynie večnosť.
Účinnosť stabilizácie je rozporuplná. Darí sa jej eliminovať veľké posuny, ale malé trasenie nie. Na 5-osú stabilizáciu v spomínanom Olympuse zďaleka nemá. Statív odporúčam.
Na nasnímaných záberoch som si všimol, že pri skončení nahrávania má fotoaparát oneskorenie. Po vypnutí nahrávania ešte chvíľku trvá, kým sa nahrávanie skutočne vypne. Veľa klipov tak končí šmuhou, ktorú musím odstrihnúť. Preto odporúčam po ukončení nahrávania ešte sekundu-dve s prístrojom nehýbať a nechať ho zameraný na scénu, ktorú ste nakrúcali.
Predstavme si teraz najdôležitejšie videovychytávky:
Pictures Profiles - obrazové profily ovplyvňujú gradáciu obrazu, spôsob zaznamenania svetiel a tieňov ako aj doostrovanie detailov. Nechýba medzi nimi ani profesionálny S-LOG2 (PP7), ktorý ocenia najnáročnejší filmári. Vyžaduje však pokročilé znalosti nastavenia správnej expozície a postprocesingu.
Peaking Level - zvýraznenie zaostrených hrán pomáha pri manuálnom zaostrovaní. Vybrať si možno z niekoľkých úrovní zobrazenia a z troch farieb.
ND filter - vo videu je ešte dôležitejší ako pri fotení. Pomáha udržovať odporúčaný expozičný čas, ktorý by mal byť pri videu dvojnásobkom snímacej frekvencie.
Zebra - expozičná “živá” pomôcka signalizujúca prepaly.
Značky - pomocné značky používané pri nakrúcaní pre potreby televízie, vyznačujúce bezpečnú časť obrazu a časti, ktoré by mohli byť pri vysielaní orezané.
XAVAC-S, AVCHD, MP4 - fotoaparát ponúka až tri formáty záznamu videa.
Dual Video REC - možnosť snímať naraz do dvoch formátov.
Fotografovanie počas videa - možnosť fotografovať počas snímania videa.
Konektory - že to v Sony myslia s videom vážne, dokazuje aj konektivita prístroja z hľadiska zvuku. Nájdete tu štandardné konektory pre slúchadlá a externý mikrofón.
Nastavenie zvuku - je samozrejmé, že potom nechýba ani pokročilé nastavenie zvuku spolu so zobrazením dynamiky na displeji.
Full HD
Full HD video ťaží z vyššej rýchlosti spracovania dát a ponúka dátový tok až 100 MB/s. Frekvencia je až 100/120 obr./s., podľa toho, či je navolená norma PAL alebo NTSC. Tu umožňuje pri postprosesingu 4-násobne spomaliť video. Na to má však fotoaparát špeciálnu funkciu.
4K video
4K video je aktuálne v kurze a je jedným z marketingových ťahákov u nových fotoaparátov, ale aj televízorov, projektorov, mobilov a videokamier. Ak máte video kde prehrať, uvidíte výrazný nárast kvality. 4K video má 4x vyššie rozlíšenie ako Full HD. Veď vlastne ide o sériu 8Mpx fotografií.
Sony RX10 II sníma 4K video s frekvenciou 25 alebo 30fps. Video sa ukladá priamo na pamäťovú kartu, nie je potrebný rekordér pripojený k HDMI. Aj tu je v ponuke až 100 MB/s.
Kvalitu 4K videa ani nedokážem oceniť, vlastním len Full HD TV, ale aj na ňom vidno prínos vyššieho rozlíšenia v podobe ostro vykreslených aj tých najmenších detailov. Škoda, že vynikajúci dojem kazí roztrasený obraz.
HFR
Špecialitkou je video s vysokou frekvenciou nahrávania. Ak má video násobne vyššiu frekvenciu ako 24/25 a 30 obr./s., možno ho spomaliť bez toho, aby sa vytratila plynulosť prehrávania. Preto sú obľúbené prístroje schopné zaznamenať video s frekvenciou 50 alebo 60 obr./s. Takéto video možno spomaliť na polovičnú rýchlosť a vychutnať si pohyb tak, ako ho nemôžeme v skutočnosti vidieť. Sony však ide ešte ďalej. Rýchlejšie spracovanie dát umožňuje snímať video s ešte vyššou frekvenciou, ktorá sa dá ešte viac spomaliť. To skúšal už aj Nikon v modeloch Nikon 1. Kvalita záznamu je však nekvalitná s veľmi malým rozlíšením a video je tak v praxi nepoužiteľné. Nie je tak u Sony. To zvláda Full HD rozlíšenie s frekvenciou 120p. Žiadna oklieštená kvalita a pritom 4-násobné spomalenie. To sme stále v štandardnom režime. U HFR možno zvoliť spomalenie 10x, 20x alebo 40x.
HFR funguje trochu zvláštne. Nestačí len stlačiť Record, najprv treba zafixovať ostrenie a expozíciu stlačením OK. Zaostrovanie sa správa nepredvídateľne. Vidíte v hľadáčiku, že je zaostrené, stlačíte OK a zrazu je zaostrené niekam inam. Dobre to vidíte vďaka peaking levelu. Neviem, prečo v režime Stand by nefunguje manuálne zaostrovanie. Po stlačení Record sa nahrá krátka pasáž do bufera a spracuje. Spracovanie trvá niekoľko sekúnd, počas ktorých sa môžete pozerať, ako sa tvorí vaše spomalené video. Čím je frekvencia vyššia, tým je video dlhšie. Pri 20 a 40-násobnom spomalení výrazne klesá kvalita, stále je ale o triedu lepšia ako v Nikonoch 1. Ja som používal len 10-násobné spomalenie. Ak sa zaostrovanie trafí, bude kvalita videa veľmi dobrá a môžete ho smelo zakomponovať do štandardného Full HD videa. Klip pri 10-násobnom spomalení trvá maximálne 19 sekúnd. Ak vám stačí 4-násobné spomalenie, použite klasické Full HD video s frekvenciou 100p/120p. Tu je výhodou, že máte k dispozícii normálne video so všetkými funkciami a dĺžkou až 1/2 hodinu.
Kvalita HFR videa ma príjemne prekvapila. Byť majiteľom tohto fotoaparátu, určite ju používam. Nie je to len marketingový trik, ale plnohodnotná funkcia.
Sony RX10 II a konkurencia
Pokiaľ sa bude predávať aj predchodca, tak ako je tomu napr. u modelov RX100, bude to mať novinka ťažšie. Prečo? Vysvetlím v závere.
Pozrime sa však na konkurenciu od iných firiem. V prvom rade je tu Panasonic Lumix FZ1000. Ten sa odlišuje v prvom rade objektívom, ktorý má rozsah 24-400 mm a svetelnosť f/2,5-4. Ako prvý ponúkal 4K video a hľadáčik s viac než 2 000 000 bodov. Sony teraz len doháňa náskok. Objektív nedosahuje takých kvalít ako u RX10 modelov, ale nie je zlý a hlavne ponúka takmer všetko, čo Sony za cenu do 800 €. To je argument, na ktorý počúva väčšina potencionálnych kupcov.
Ďalej tu máme čerstvú novinku od Canonu, model PowerShot G3X. Dizajnom a výbavou je od Sony a Panasonicu odlišný, zaradiť ho môžeme do kategórie travelzoom. Je menší, ale tiež osadený 1” snímačom a objektív má rozsah až 24-600 mm. Nemá však 4K video a zabudovaný hľadáčik.
Máme tu tri veľmi zaujímavé fotoaparáty, každý z nich je nadpriemerný a obrazový výstup uspokojí aj náročnejších fotografov. Tí sa tak budú rozhodovať podľa toho, čo potrebujú. Dobrú ergonómiu ovládania, hľadáčik, kompaktnejšie rozmery, 4K video, objektív s väčším priblížením?
Plusy a mínusy
+ bohatá funkčná výbava
+ dva spôsoby zoomovania
+ prepínanie zaostrovania
+ manuálne zaostrovanie
+ výdrž batérie
+ kvalitnejší hľadáčik
+ podsvietený stavový displej
+ rýchlejšie sériové snímanie
+ 4K video + HFR
+ konektory pre slúchadlá a mikrofón
+ možnosť používať prístroj počas nabíjania
+ snímač má zrkadlovkový formát 3:2 s možnosťou prepínania do formátov 16:9, 4:3 a 1:1.
- neštandardný chod spúšte
- displej bez dotykového ovládania
- obrazová kvalita ostáva na úrovni predchodcu
- stabilizácia vo videu
- cena
Záver
Sony CyberShot RX10 II je asi najlepším ultrazoomom na trhu. Je to nielen pekný kus hardvéru, ale poskytuje aj výbornú obrazovú kvalitu. Ergonomicky a funkčne uspokojí náročných fotografov. Dokonca tu je aj podsvietený stavový displej.
Fotoaparátu najviac pristane cestovanie. Objavovať krásne kúty našej planéty. Na cestách si poradí s fotením krajiniek, prírody, architektúry, portrétov, detailov a s kvalitnou makropredsádkou sa nezľakne ani makrofotografie. Nie je ale tak nenápadný ako jeho príbuzní z radu RX100.
Vďaka kvalitnému obrazovému výstupu nie je problém z fotografií vyhotoviť výstavné zväčšeniny, alebo ich použiť v knihe, či obrazovom magazíne. V spojení s chytrým zariadením umožňuje, po pripojení na internet, rýchlo publikovať fotografie online.
4K video je kvalitné a zdatnejší filmári ho môžu smelo prezentovať na prednáškach, či dokonca v televízii. Prekvapujúco vysoká je kvalita spomaleného videa.
Obrazový výstup pri nízkych citlivostiach je veľmi dobrý, nový vrstvený snímač však nepriniesol nárast obrazovej kvality v podobe menšej úrovne šumu. A tak jediným ospravedlnením za vyššiu cenu je lepší hľadáčik, vyššia rýchlosť snímania a 4K video.
Hardvérovo ťažko niečo fotoaparátu vyčítať. Snáď len tú spúšť a displej bez dotykového ovládania. A potom samozrejme cenu, tá odporúčaná je 1600 €. A to sa zatmie pred očami nejednému potencionálnemu kupcovi aj na pravé poludnie krásneho slnečného dňa. Starší model, ktorý ešte nestihol zastarať, je minimálne o 600 € lacnejší a pri troche snahy nájdete predajcu, ktorý ho ponúka takmer o 800 € lacnejšie. Aj Panasonic s takmer zhodným fotoaparátom to zvláda pod 800 €. To je za polovičnú cenu! Slušná zrkadlovka alebo CSC fotoaparát s objektívom podobného rozsahu (menej svetelný), vás bude stáť menej. To je na zváženie. Zhrňme si naposledy, čo oproti predchodcovi dostanete naviac a čo nie. Kvalita fotografií je rovnaká, lepšie je video (4K oproti Full HD + HFR), lepší je hľadáčik, rýchlejšie je sériové snímanie.
Uvidíme, či budúcnosť prinesie výraznejší nárast obrazovej kvality v kategórii ultrazoomov, alebo je toto vrchol. Vysoká cena bude možno posledným klincom do rakvy špičkových ultrazoomov.