Hore

Viacej zábavy s Olympusom PEN E-P3

Mal som možnosť si na týždeň vyskúšať nový Olympus PEN v jeho najluxusnejšej verzii. Od tých cenovo dostupnejších sa odlišuje dotykovým displejom, trošku odlišnou ergonómiu ovládania, možnosťou pripojiť prídavný výmenný grip a je tam ešte zopár drobností. A hlavne teraz nečakajte vyčerpávajúcu technickú recenziu, ideme sa najskôr zabávať....

Obrazová kvalita – koho to dnes zaujíma?

Samozrejme že nový Olympus robí dobré, ostré a farebne veľmi dobre prekreslené zábery (tak ako väčšina dnešných dobrých fotoaparátov). Ale to nie je to čo nás zaujme na tejto modelovej rade. Olympus PEN vo všeobecnosti je o zábave a povedal by som že ide o prvý „digitálny Lomography“ prístroj. Nech mi to všetci praví „Lomografisti“ odpustia, ale oni tiež vedia, že svet okolo nás sa neskladá len z ostrých hrán, jednotiek a núl a už vôbec nie je bez vinetácie alebo tvrdých kontrastovJ V reálnom svete máme svoje pocity a nálady a také by mali byť aj fotografie ktoré fotíme. Spontánne, plné atmosféry a človečiny, mali by sme mať svoj fotoaparát vždy a všade. A zachytiť všetko o čom si myslíme, že stojí za to. No nie je to filozofia Olympusu PEN aj Lomografie?

Art Filtre

Áno, predošlým odsekom mierim priamo k nim. Art filtre pri Olympusoch PEN naozaj fungujú už od počiatku. V novom modeli je možné si ich užívateľsky jemne doladiť, pridať rámik alebo ubrať kontrast a podobne, jednoduchým klikom viacsmerného voliča. Poviete si, že veď ide len o nejakú „púťovú“ atrakciu, alebo „kolotočiarsky“ trik, ale nie je tomu tak. Sám som vyznávačom skôr čistej a obsahovo zaujímavej fotografie ako prefarbený „preefektovaných“ obrázkov, no v tomto prípade úpravy jednoducho fungujú. Od toho sa odvíjajú aj moje tri najobľúbenejšie ART filtre.

 

Dramatický filter

Tento krásne zvýrazňuje štruktúru a odtiene dreva, členitých materiálov a oblohy, fotografiu posúva do grafiky, sám abstrahuje svet okolo a ukazuje Vám ho na displeji. Je to iné, ako keby ste efekt zvolili neskôr v počítači. Keď ho začnete používať tam kde sa hodí, zistíte že nájdete nový pohľad na veci, ktoré ste už  fotili stokrát. Tieto opozerané veci zrazu odfotíte pod iným uhlom, s iným podaním a v inom svetle ako doposiaľ. Hľadáte kompozíciu, línie alebo štruktúry....

 

Čiernobiely zrnitý film

Veľmi kontrastný filter, nehodí sa na všetko rovnako ako vyššie spomenutý dramatický efekt. Umožní vám však vymotať sa z guláša farieb a posunúť fotografiu bližšie k jednoduchosti čistote alebo grafike. Veľmi vhodný je tento režim na také pouličné „street“ fotenie. Fotoaparátom s nasadeným objektívom 14-42m tiež nikoho nevystrašíte, ľudia sa vám budú menej uhýbať ako keby ste ich išli fotiť Canonom EOS 5D MkII a 24-70L.

Dierková komora

Keď všetko ostatné zlyhá a vy už neviete čo urobiť s kompozíciou, vyskúšajte tento efekt. Hodí sa nielen na detaily, ale aj na portréty či mestskú krajinu. Zvýrazní kontrast, pridá teplé farby a vinetáciu. môj tretí najobľúbenejší.

 

Umelca z vás neurobí, ale...

Fotoaparát je len kúsok techniky a umelca z vás v pravom slova zmysle neurobia ani dobre fungujúce Art filtre. No vaše fotky budú vďaka nim veselšie, zaujímavejšie. Rovnako ako aj samotné fotenie, vás bude viacej baviť, ako keby vám z fotoaparátu vypadávali len technicky dokonalé snímky. Posuniete sa trochu inam o to si myslím výrobcovi ide.

 

Ovládanie

Ak pominieme vhodný presun otočného expozičného voliča na pravú stranu, pridanie blesku a pár drobností, najprekvapivejšou novotou je 614 000 bodový dotykový OLED displej. Popravde som si nemyslel, že sa mi dotykový displej bude na fotoaparáte v takto vysokej triede páčiť. Fotografovanie dotykom podobne ako sme už zvyknutí s iPhone je celkom užitočné pri statických scénach. Veľmi sa mi dotykový displej páčil najmä však pri prezeraní fotografií, ktoré je naozaj komfortné a rýchlo si na túto vymoženosť zvyknete. A ešte aby som nezabudol, nový OLED displej je veľmi jemný a dobre čitateľný aj na ostrejšom slnku. Príjemnou zmenou je aj doplnenie prisvetľovacej diódy autofokusu, ktorá je veľmi účinná pri slabom osvetlení, kedy podstatne zrýchli zaostrovanie.

Všetci traja novo predstavení súrodenci pekne pokope

 

Rýchlosť

S rýchlosťou novinka nemala žiaden, ani ten najmenší problém. Zaostrené je v zlomku sekundy, či už fotíte dotykom na displej alebo stlačením spúšte. Olympus E-P3 má nový 36 zónový AF systém, ktorý je podstatne rýchlejší ako pri modeloch predošlej generácie. Fotoaparát teraz zvláda svižne fotografovať do RAW a súčasne do JPEG, bez nejakých čakacích dôb alebo lapsusov. Za toto všetko môže nový obrazový procesor  True PicVI. Je veľmi dobré, že pri použití ART režimov môžete fotografovať aj do RAW,  pre prípad žeby ste chceli fotografiu bez hotového efektu a chceli by ste si ju neskôr upraviť podľa seba.

 

Objektív M. Zuiko Digital 14-42mm F3,5-5,6 II R

Nový objektív sa trochu podobá na svojho predchodcu, má však trochu odlišúý povrchovú úpravu zoomovacieho prstenca.V striebornej verzii je to zas farba, ktorá sa viacej ponáša na kov ako pri predošlej generácii. Pribudol kryt na bajonet pre slnečnú clonu. Objektív má jemný a presný chod zoomu a hlavne takmer úplne bezhlučné zaostrovanie, čo sa perfektne hodí na video. Vynikajúco zvláda protisvetlo farby, je kontrastný dostatočne ostrý už na plnú dieru. Priclonením na F8 sa vyrovná ostrosť v ploche od stredu až do rohov.

 

Olympus M. Zuiko Digital 12mm 1:2

Tento objektív je predstavuje hranicu medzi šperkom a technikou. Je to veľmi poctivo materiálovo, priam hodinársky urobený objektív, celý z kovu, čomu bude ale zodpovedať aj cena. Objektív sa hodí do interiérov ako reportážne sklo. Zaostruje extrémne rýchlo a z obrazovej stránky mu nie je čo vyčítať okrem badateľného sférického skreslenia. Manuálne zaostrovanie je riešené mechanicky potiahnutím zaostrovacieho prstenca smerom k telu fotoaparátu. Je tiež veľmi odolný na protisvetlo a po priclonení na F5,6 –F8 má vynikajúcu ostrosť v ploche a je teda ideálny pre krajinárske fotografovanie. Pri fotení blízkych objektov (cca do pol metra). môžete do určitej miery izolovať fotografovaný objekt od pozadia. Cena pre Európu ešte nie je presne stanovená.

Olympus PEN E-P3 - špecifikácia:

  • Nový 12MP Live MOS senzo
  • Zabudovaný interný blesk
  • 1080i60 video v AVCHD formáte
  • Dotykový VGA 614,000 bodový OLED displej (s pomerom strán 3:2)
  • 120 Hz rýchly AF systém
  • Pomocné svetlo Autofokusu (oranžová LED)
  • Dual-core TruePic VI procesor
  • Možnosť upraviť svetlá a tiene, nezávislo priamo v menu
  • Výmenné držiaky /gripy
  • Stabilizácia je v tele takže každý objektív je stabilizovaný.
  • Setový objektív novej konštrukcie

 

Čo pribudlo v porovnaní s predošlým modelom:

  • 35- zónový AF systém, podstatne rýchlejší ako jeho predchodca
  • Fotenie dotykom na displeji
  • Priame tlačidlo „record“ a tlačidlo "display"
  • Pribudli programovateľné tlačidlá
  • Upravené menu, s novým sprievodcom
  • iEnhance farebný režim
  • Upravené a nové Art Filters s možnosťou rýchleho náhľadu.

Luxusné retro

Tento najvyšší model PEN E-P3 je luxusný nielen prevedením, ale aj cenou. Jednoducho za kvalitné spracovanie tela a retro dizajn si treba priplatiť. Odmenou vám bude kvalitný obraz, jednoduché ovládanie a zaujímavé Art Filtre s ktorými je radosť fotiť. Ak by ste chceli niečo ušetriť, lebová peňaženka nepustí je tu model E-PL3, nemá síce dotykový displej, ale zato ho má výklopný - čo je v niektorých situáciách ešte lepšie. Má trochu odlišný dizajn, menšie rozmery no rovnaké funkcie. Karol Srnec ho práve teraz testuje. Ďalší na pláne je už aj najmenší a cenovo najpriaznivejší model PEN E-PM1 (PEN Mini) Postupne siteda budete môcť prečítať recenzie na všetky tri novopredstavené Olympusy Pen.

 

Zaujímavé linky

http://www.ephoto.sk/fotoscena/fotoreporty/s-olympusom-pen-vo-viedni/

http://www.ephoto.sk/fototechnika/novinky-tlacove-spravy/3x-novy-olympus-pen-a-nieco-naviac/

http://www.ephoto.sk/ephoto/redakcny-blog/olympus-pen-e-p3-lite-a-mini--uz-boli-v-redakcii/

http://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/olympus-pen-e-p2/

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Filip Bucher
2011-10-20 15:55:33
Neviem ci som pochopil... tie art filtre budu ku kazdej verzii? Ak nie kolko budu stat oddelene cca?
PS: Dufal som ze sa na fotkach nenajdem
 
Filip Bucher
2011-10-20 15:56:35
Ci tie art filtre su ako digitalne?
 
Marcel Rebro
2011-10-20 16:02:48
príspevok od: Filip Bucher
Ci tie art filtre su ako digitalne?
B je spravne
 
Filip Bucher
2011-10-20 16:08:08
príspevok od: Marcel Rebro
B je spravne
doslo mi to ale tak este spim
 
Steju
2011-10-20 18:27:59
jediná chyba tohto foťáčiku je cena.. inak to vyzerá naozaj super
 
noske
2011-10-21 09:58:42
tie filtre fotku neopravia ..skor pokazia by som povedal ...take efekty su chvilkova moda ... ked si pozries tie naefektovane fotky s odstupom par rokov, tak sa budes divit sam sebe, co si to s nimi porobil.
 
Fatty
2011-10-21 10:21:28
príspevok od: noske
tie filtre fotku neopravia ..skor pokazia by som povedal ...take efekty su chvilkova moda ... ked si pozries tie naefektovane fotky s odstupom par rokov, tak sa budes divit sam sebe, co si to s nimi porobil.
a veď nikto netvrdí že by mali opravovať...
máš to aj v titulku: zábava
a na to tam aj sú
 
wayne
2011-10-21 10:38:51
príspevok od: noske
tie filtre fotku neopravia ..skor pokazia by som povedal ...take efekty su chvilkova moda ... ked si pozries tie naefektovane fotky s odstupom par rokov, tak sa budes divit sam sebe, co si to s nimi porobil.
ani nie. ja pouzivam sice len pinhole/diorama/grainy bw ale ked vies kde ich cca pouzit fotke pomozu, a hlavne setria cas za pc. je to kazdeho osobna chut, ja som si svoj E-PL1 kupil hlavne kvoli art filtrom a doteraz som to neolutoval ako pise Fatty, fotit s tymito srandami je hlavne zabavne, a vystup z nich je velmi slusny vzhladom na ich rozmery a skladnost.
 
istvic
ocenenie redakciou 2011-10-21 10:42:37
suhlas s Romanom alias Noskem
 
noske
2011-10-21 10:59:34
príspevok od: istvic
suhlas s Romanom alias Noskem
este, ze mam znamosti ..aspon niekto si ma zastane
 
Marcel Rebro
2011-10-21 11:36:19
príspevok od: istvic
suhlas s Romanom alias Noskem
suhlas so suhlasom ... zabavat sa da aj inak ako s digiefektami

ale fotacik je to paradany ... s 45/1.8 pouzitelny aj na portretiky ... ktore nastastie ani nefotim
 
istvic
ocenenie redakciou 2011-10-21 11:39:41
príspevok od: Marcel Rebro
suhlas so suhlasom ... zabavat sa da aj inak ako s digiefektami

ale fotacik je to paradany ... s 45/1.8 pouzitelny aj na portretiky ... ktore nastastie ani nefotim
to mas pravdu ,fotacik je to velmi sympaticky
 
Marcel Rebro
2011-10-21 11:42:13
príspevok od: istvic
to mas pravdu ,fotacik je to velmi sympaticky
s 12/2 (podla mna) prvy pouzitelny (a cenovo dostupny, nie level M9) digitalny poulicnik ...
 
istvic
ocenenie redakciou 2011-10-21 11:43:56
maly,skladny ,nenapadny sirokac..to je ono
 
noske
2011-10-21 11:55:53
príspevok od: Marcel Rebro
s 12/2 (podla mna) prvy pouzitelny (a cenovo dostupny, nie level M9) digitalny poulicnik ...
ved toto je najhorsie .. nikto sa toho zatial nechytil, len nejake pokusy od fuji .. to aby clovek velmi silno zakrvacal, ked naozaj chce nieco take
 
b.a.f.o.a.r.t.
2011-10-23 17:03:25
príspevok od: Steju
jediná chyba tohto foťáčiku je cena.. inak to vyzerá naozaj super
ale ked nemas na q7ku odvezie ta aj mhd
 
Michal Bumbera
2011-10-24 09:50:50
príspevok od: noske
ved toto je najhorsie .. nikto sa toho zatial nechytil, len nejake pokusy od fuji .. to aby clovek velmi silno zakrvacal, ked naozaj chce nieco take
cenovo dostupnejsi je nex5 + 16/2,8 (toto kombo ma stalo 380e )
oproti oly
+o dost mensi, o polku lacnejsi, apsc, lepsi grip, ovladanie je bez srandy 1*(s novym firmverom)
-neda sa nasadit ext blesk, nema stabilizaciu, ma art filtre
 
bacil2
2011-10-24 11:06:35
príspevok od: noske
ved toto je najhorsie .. nikto sa toho zatial nechytil, len nejake pokusy od fuji .. to aby clovek velmi silno zakrvacal, ked naozaj chce nieco take
hmmm...a toto by nebolo vhodné na ulicu?
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-10-24 11:27:04
príspevok od: bacil2
hmmm...a toto by nebolo vhodné na ulicu?
ešte to nikto neskúsil poriadne v teréne takže ťažko povedať, rýchle to je dosť,
Ale na ulicu ti musí foťák úplne sadnúť čiže čo pasuje mne nemusí tebe, takže pouličný foťák sa kupuje skôr pokus omyl, ale to vieš...
 
bacil2
2011-10-24 13:04:47
príspevok od: Jozef Peniak
ešte to nikto neskúsil poriadne v teréne takže ťažko povedať, rýchle to je dosť,
Ale na ulicu ti musí foťák úplne sadnúť čiže čo pasuje mne nemusí tebe, takže pouličný foťák sa kupuje skôr pokus omyl, ale to vieš...
...veľmi vážne uvažujem, že ho skúsim
 
noske
2011-10-24 14:22:45
príspevok od: Michal Bumbera
cenovo dostupnejsi je nex5 + 16/2,8 (toto kombo ma stalo 380e )
oproti oly
+o dost mensi, o polku lacnejsi, apsc, lepsi grip, ovladanie je bez srandy 1*(s novym firmverom)
-neda sa nasadit ext blesk, nema stabilizaciu, ma art filtre
ja nedokazem fotit z LCDcka .. viem o nom,aj som o nom premyslal, ale ja nemam rad kompromisy ..takze u mna ina moznost nebola
ale poznam jedneho, co ma nexa a velka spokojnost
 
winch
2011-10-26 22:55:54
a čo hovoríte na novú nex7
http://www.techbox.sk/foto/c3116/sony-nex-7-je-dalsim-dokazom-japonskej-sialenej-dokonalosti.html
 
panpriatel
2011-10-26 23:20:27
príspevok od: noske
tie filtre fotku neopravia ..skor pokazia by som povedal ...take efekty su chvilkova moda ... ked si pozries tie naefektovane fotky s odstupom par rokov, tak sa budes divit sam sebe, co si to s nimi porobil.
najviac ma pobavili nazvy tych filtrov...
vyzera to tak ze panko co to vymyslal nikdy pinhole foto nevidel a zrnity film asi tiez nie...
az mi oci placu ked to vidim...
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-10-28 09:46:13
príspevok od: panpriatel
najviac ma pobavili nazvy tych filtrov...
vyzera to tak ze panko co to vymyslal nikdy pinhole foto nevidel a zrnity film asi tiez nie...
az mi oci placu ked to vidim...
áno možno nevidel, ale je to jediný systém kde sú tie filtre sú dobre použiteľné a robia to čo majú. Podľa mňa práve ten zrnitý film vôbec nie je zlý to je vec gusta. O tom aké je filmové zrno super, ako treba fotiť na film pre CB fotky sa môžeme baviť do aleluja, a ako sa dá lepšie imitovať v LR alebo PS.. - ale reči sa vravia a chlieb sa je, dneska fotí 99% populácie fotí(alebo skôr cvaká) na digitál. Na zábavu a pod. použitie je to PEN super. Aj si si ho rozklikol/fotil si stým už? v tlači to vychádza slušne...
Môžeme sa tváriť ako umelci, fotiť na film, baviť sa v komore, to je všetko pekné - aj máme z toho radosť, ale komerciu z ktorej žijeme budeme peken všetci do nohy fotiť na digitál.
Cieľovka, ktorej je určený PEN bude mať z filtrov radosť. Proste film je dnes už len pre veľmi špecifickú skupinu ľudí a vidieť to na tom, že je už problém kúpiť CB filmy okrem 2-3 druhov ktoré majú ešte v pár fotoslužbách v SR, toť vsjo.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-10-28 09:48:13
príspevok od: winch
a čo hovoríte na novú nex7
http://www.techbox.sk/foto/c3116/sony-nex-7-je-dalsim-dokazom-japonskej-sialenej-dokonalosti.html
zatia nič, som zvedavý na tú kresbu ako to zvládne optika a hlavne na nový firmvér/engine a ACR plugin potom to pojde aj otestovať
 
panpriatel
2011-10-28 11:48:49
príspevok od: Jozef Peniak
áno možno nevidel, ale je to jediný systém kde sú tie filtre sú dobre použiteľné a robia to čo majú. Podľa mňa práve ten zrnitý film vôbec nie je zlý to je vec gusta. O tom aké je filmové zrno super, ako treba fotiť na film pre CB fotky sa môžeme baviť do aleluja, a ako sa dá lepšie imitovať v LR alebo PS.. - ale reči sa vravia a chlieb sa je, dneska fotí 99% populácie fotí(alebo skôr cvaká) na digitál. Na zábavu a pod. použitie je to PEN super. Aj si si ho rozklikol/fotil si stým už? v tlači to vychádza slušne...
Môžeme sa tváriť ako umelci, fotiť na film, baviť sa v komore, to je všetko pekné - aj máme z toho radosť, ale komerciu z ktorej žijeme budeme peken všetci do nohy fotiť na digitál.
Cieľovka, ktorej je určený PEN bude mať z filtrov radosť. Proste film je dnes už len pre veľmi špecifickú skupinu ľudí a vidieť to na tom, že je už problém kúpiť CB filmy okrem 2-3 druhov ktoré majú ešte v pár fotoslužbách v SR, toť vsjo.
Vobec prosimta toto neber ako ze sa na teba hnevam alebo by som sa rad po(flame)hadal.
Ale velmi rad by som ta opravil.
Ono je totoiz rozsireny nazor medzi digitalistami ze na film foti cim dalej menej a menej ludi.
Ja mam skusenost uplne inu.
Je pravda ze filmu rozhodne nepraje digitalna doba ale stale viac a viac ludi foti na film. Teraz nehovorim uplne o temnokomornickych aktivitach ale filmy sa stale dost predavaju (ano uznavam ze sa midla predavaju lepsie) a na film rozhodne nefotia len fajnsmekri a dochodcovia.
Velmi fajn prikladom je lomografia miliony ludi po celom svete ktory zivia toto odvetvie, teraz pred vianocami vychadzaju na svetlo sveta stale nove a nove fotaky, filmy.
Kazdy rozumny fotograf si povie ze sak to su len deti ktore sa hraju.
Ale to je prosim pekne 90% fotoamaterov.
Samozrejme ze si mozeme povedat ze film umiera a ze umiera uz pekne dlho a pomaly...
Mozeme dokonca napisat do ilfordu a kodaku ze pocujte sak uz to nema zmysel prestante do prdele vyrabat uz tie filmy aby sme konecne mohli povedat ze film je mrtvy... potom zavolat do cicech a chorvatska a proste vsade kde sa vyrabaju filmy....
Lenze miliony ludi co fotia na film by potom boli iste velmi smutny. A naco teda robit tychtlo ludi smutnymi?
Film je vyborna moznost pre vela fotografov aj ked si to nechcu pripustit ani za svet.
A preco? Lebo na fore citali ze je s tym ostara a ze film uz je mrtvi.
Preto ti odpisujem na tento prispevok.
Aby som opravil tvoj nazor ktory podla mna skodi tomu co mam rad.
Film nieje mrtvi. Fotenie na film bude vzdycky lacnejsie ako fotenie na digital. Fotenie na film moze byt velmi jednoduche, vytvarne, postrpocessing velmi prijemny a zabavny a jeho vysledky nemozu byt nikdy umele. Uznavam ze ked je pre niekoho cestou fotka na obrazovke tak hybridna cesta prinasa vela trapeni (zasa raz ked zaclenis do procesu pocitac...) a investicii...
Preto to s farebnou fotografiou neni az take jednoduche na filme ako na digi. A o farebnej fotke mokrou cestou viem zatial povedat len tolko ze je uzasna a vzrusujuca a vobec nie taka zlozita v dneskych dobach a velmi sa tesim ked si ju vyskusam (farba neni nic pre mna... v tom je ten problem ze vetsina ludi ktory fotia farbu fotia na digital a filmu sa boja az az a nikdy nevyskusaju ake to je vyzvetsvat farebnu foto v komore. Krasne a rozhodne jednoduchsie ako hdr
Pre tych z vas ktorych vysledkom farebnej fotky ma byt foto premietnute na platne neni nic jednoduchsie ako zalozit diak vyfotit a uzivat si krasne foto. Bez namahy za pocitacom.
btw. ked si kupujem filmy vyberam si zo sirokej palety produktov (to hovorim len o cb) znaciek...
Mozem si vybrat ci budem nakupovat u priamo za trosku drahsie alebo zo zahranicia o daco lacnejsie. v ziadnom pripade par filmov na vyber. hovorim tak aspon o 10 a viac cb.
Fotenie na film ma zmysel. Vela ludi ho poklada za modne vela ludi foti na film. Nechcem nikoho nutit aby to robyl ale prosimvas neotravujte ostatnych ludi od ich buduceho kontaktu s filmom.
Tak to som sa rozpisal. Prosim ziaden flame ak som aj pisal troska rozvasnenym stylom rozhodne som to tak nemyslel. Len nemam rad upjate nazory na film ktore odradzaju fotografov.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-10-28 12:05:05
príspevok od: panpriatel
Vobec prosimta toto neber ako ze sa na teba hnevam alebo by som sa rad po(flame)hadal.
Ale velmi rad by som ta opravil.
Ono je totoiz rozsireny nazor medzi digitalistami ze na film foti cim dalej menej a menej ludi.
Ja mam skusenost uplne inu.
Je pravda ze filmu rozhodne nepraje digitalna doba ale stale viac a viac ludi foti na film. Teraz nehovorim uplne o temnokomornickych aktivitach ale filmy sa stale dost predavaju (ano uznavam ze sa midla predavaju lepsie) a na film rozhodne nefotia len fajnsmekri a dochodcovia.
Velmi fajn prikladom je lomografia miliony ludi po celom svete ktory zivia toto odvetvie, teraz pred vianocami vychadzaju na svetlo sveta stale nove a nove fotaky, filmy.
Kazdy rozumny fotograf si povie ze sak to su len deti ktore sa hraju.
Ale to je prosim pekne 90% fotoamaterov.
Samozrejme ze si mozeme povedat ze film umiera a ze umiera uz pekne dlho a pomaly...
Mozeme dokonca napisat do ilfordu a kodaku ze pocujte sak uz to nema zmysel prestante do prdele vyrabat uz tie filmy aby sme konecne mohli povedat ze film je mrtvy... potom zavolat do cicech a chorvatska a proste vsade kde sa vyrabaju filmy....
Lenze miliony ludi co fotia na film by potom boli iste velmi smutny. A naco teda robit tychtlo ludi smutnymi?
Film je vyborna moznost pre vela fotografov aj ked si to nechcu pripustit ani za svet.
A preco? Lebo na fore citali ze je s tym ostara a ze film uz je mrtvi.
Preto ti odpisujem na tento prispevok.
Aby som opravil tvoj nazor ktory podla mna skodi tomu co mam rad.
Film nieje mrtvi. Fotenie na film bude vzdycky lacnejsie ako fotenie na digital. Fotenie na film moze byt velmi jednoduche, vytvarne, postrpocessing velmi prijemny a zabavny a jeho vysledky nemozu byt nikdy umele. Uznavam ze ked je pre niekoho cestou fotka na obrazovke tak hybridna cesta prinasa vela trapeni (zasa raz ked zaclenis do procesu pocitac...) a investicii...
Preto to s farebnou fotografiou neni az take jednoduche na filme ako na digi. A o farebnej fotke mokrou cestou viem zatial povedat len tolko ze je uzasna a vzrusujuca a vobec nie taka zlozita v dneskych dobach a velmi sa tesim ked si ju vyskusam (farba neni nic pre mna... v tom je ten problem ze vetsina ludi ktory fotia farbu fotia na digital a filmu sa boja az az a nikdy nevyskusaju ake to je vyzvetsvat farebnu foto v komore. Krasne a rozhodne jednoduchsie ako hdr
Pre tych z vas ktorych vysledkom farebnej fotky ma byt foto premietnute na platne neni nic jednoduchsie ako zalozit diak vyfotit a uzivat si krasne foto. Bez namahy za pocitacom.
btw. ked si kupujem filmy vyberam si zo sirokej palety produktov (to hovorim len o cb) znaciek...
Mozem si vybrat ci budem nakupovat u priamo za trosku drahsie alebo zo zahranicia o daco lacnejsie. v ziadnom pripade par filmov na vyber. hovorim tak aspon o 10 a viac cb.
Fotenie na film ma zmysel. Vela ludi ho poklada za modne vela ludi foti na film. Nechcem nikoho nutit aby to robyl ale prosimvas neotravujte ostatnych ludi od ich buduceho kontaktu s filmom.
Tak to som sa rozpisal. Prosim ziaden flame ak som aj pisal troska rozvasnenym stylom rozhodne som to tak nemyslel. Len nemam rad upjate nazory na film ktore odradzaju fotografov.
pekny názor, ja mám film rád a nejakú tu rolku za mesiac vyfotím
 
panpriatel
2011-10-28 12:15:39
príspevok od: Jozef Peniak
pekny názor, ja mám film rád a nejakú tu rolku za mesiac vyfotím
no vidis!
az mi slzicka vyhrkla!
som inak pocul ze taky pracketing po tretinach clony je super vec! Jeden namet 10 snimkov..?
To by si vyfotil aj takych 2-3 fimov za mesiac nie?

No nic. Som rad ze podporujes co mame radi!
 
noske
2011-10-28 12:28:17
príspevok od: Jozef Peniak
áno možno nevidel, ale je to jediný systém kde sú tie filtre sú dobre použiteľné a robia to čo majú. Podľa mňa práve ten zrnitý film vôbec nie je zlý to je vec gusta. O tom aké je filmové zrno super, ako treba fotiť na film pre CB fotky sa môžeme baviť do aleluja, a ako sa dá lepšie imitovať v LR alebo PS.. - ale reči sa vravia a chlieb sa je, dneska fotí 99% populácie fotí(alebo skôr cvaká) na digitál. Na zábavu a pod. použitie je to PEN super. Aj si si ho rozklikol/fotil si stým už? v tlači to vychádza slušne...
Môžeme sa tváriť ako umelci, fotiť na film, baviť sa v komore, to je všetko pekné - aj máme z toho radosť, ale komerciu z ktorej žijeme budeme peken všetci do nohy fotiť na digitál.
Cieľovka, ktorej je určený PEN bude mať z filtrov radosť. Proste film je dnes už len pre veľmi špecifickú skupinu ľudí a vidieť to na tom, že je už problém kúpiť CB filmy okrem 2-3 druhov ktoré majú ešte v pár fotoslužbách v SR, toť vsjo.
nikto nechce a ani ta nenuti, aby si fotil na film .. je to len na tebe.
film zaziva teraz celkom slusnu renesanciu ..da sa zohnat velke mnozstvo filmov a to dokonca aj u nas na slovensku.
http://www.scart.sk/Default.aspx?ka=Filmy+%C4%8Diernobiele+negat%C3%ADvne+135+35+mm+SW+kinofilm
to je len jeden dodavatel z tych par co tu mame. Tak isto aj s chemiou nieje ziaden problem.
Takze tvoje tvrdenie o 2-3 druhoch asi nieje upla zalozene na pravde a dalsia vec je , ze napriklad canon g13 ma tie filtre take iste .. o dalsich neviem ..moc sa neorientujem v tomto teraz .. v konecnom dosledku je to vsetko jedno .. ide vlastne len o to, ze po case tvoje nadsenie z filtrov opadne a potom nas pochopis ..
ak budes schopny vyuzit tie prednastavene efekty kreativne, negycovo a neprvoplanovo, tak sa na to velmi rad pozriem ..
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-10-28 13:53:18
príspevok od: noske
nikto nechce a ani ta nenuti, aby si fotil na film .. je to len na tebe.
film zaziva teraz celkom slusnu renesanciu ..da sa zohnat velke mnozstvo filmov a to dokonca aj u nas na slovensku.
http://www.scart.sk/Default.aspx?ka=Filmy+%C4%8Diernobiele+negat%C3%ADvne+135+35+mm+SW+kinofilm
to je len jeden dodavatel z tych par co tu mame. Tak isto aj s chemiou nieje ziaden problem.
Takze tvoje tvrdenie o 2-3 druhoch asi nieje upla zalozene na pravde a dalsia vec je , ze napriklad canon g13 ma tie filtre take iste .. o dalsich neviem ..moc sa neorientujem v tomto teraz .. v konecnom dosledku je to vsetko jedno .. ide vlastne len o to, ze po case tvoje nadsenie z filtrov opadne a potom nas pochopis ..
ak budes schopny vyuzit tie prednastavene efekty kreativne, negycovo a neprvoplanovo, tak sa na to velmi rad pozriem ..
pozri píšem o fotoslužbách nie o internetových obchodoch, svitkový 6cm film v Nitre nemajú na predajni nikde, CB kino majú len niekde, pred 5timi-10timi rokmi nebol problémoš. S chémiou je to asi tak, že keď chcem presne nejakú vývojku napríklad ilford microphen tak som ju musel objednať aby mi prišla cez fomei do BA týždeň / dva dopredu a s filmami je to podobne, nie žeby sa nedalo, píšem, že to nie je taká spotrebka ako pred rokmi, keďže to nedržia na predajniach a trh neklame v tomto prípade. Film dnes rieši veľmi úzka skupina ľudí to mi tu hádam nechcete vyvrátiť - o ničom inom nepíšem...

Canon G13 je asi nejaký rumor iba nie? filtre pri iných značkách sú ale fungujú úplne inak ako pri olympuse, nie je to také dotiahnuté podla mna - howgh!.
 
panpriatel
2011-10-28 15:09:15
príspevok od: Jozef Peniak
pozri píšem o fotoslužbách nie o internetových obchodoch, svitkový 6cm film v Nitre nemajú na predajni nikde, CB kino majú len niekde, pred 5timi-10timi rokmi nebol problémoš. S chémiou je to asi tak, že keď chcem presne nejakú vývojku napríklad ilford microphen tak som ju musel objednať aby mi prišla cez fomei do BA týždeň / dva dopredu a s filmami je to podobne, nie žeby sa nedalo, píšem, že to nie je taká spotrebka ako pred rokmi, keďže to nedržia na predajniach a trh neklame v tomto prípade. Film dnes rieši veľmi úzka skupina ľudí to mi tu hádam nechcete vyvrátiť - o ničom inom nepíšem...

Canon G13 je asi nejaký rumor iba nie? filtre pri iných značkách sú ale fungujú úplne inak ako pri olympuse, nie je to také dotiahnuté podla mna - howgh!.
noflamepolicy!
ale to sa ti prave snazim vyvratit.
V bratislave poznam osobne aspon 20 ludi ktory fotia na film aktivne. A kazdy tyzden spozorujem ci uz v labe alebo v lomoobchode alebo kde aspon 2-3 novych ludi ktory si kupuju filmy alebo davaju vyvolat alebo si kupuju lomo fotak.
Sam som s toho dakedy prekvapeny. Ale je to tak.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-10-28 15:18:50
príspevok od: panpriatel
noflamepolicy!
ale to sa ti prave snazim vyvratit.
V bratislave poznam osobne aspon 20 ludi ktory fotia na film aktivne. A kazdy tyzden spozorujem ci uz v labe alebo v lomoobchode alebo kde aspon 2-3 novych ludi ktory si kupuju filmy alebo davaju vyvolat alebo si kupuju lomo fotak.
Sam som s toho dakedy prekvapeny. Ale je to tak.
oukej už som ticho
 
panpriatel
2011-10-28 15:48:12
príspevok od: Jozef Peniak
oukej už som ticho
keby to slo tak by som ti poslal par lomistov a temnokomornikov do nitry nech tam zalozia komunitu... uvidime co sa s tym bude dat urobyt...
 
majsterko
2012-06-13 16:47:53
príspevok od: wayne
ani nie. ja pouzivam sice len pinhole/diorama/grainy bw ale ked vies kde ich cca pouzit fotke pomozu, a hlavne setria cas za pc. je to kazdeho osobna chut, ja som si svoj E-PL1 kupil hlavne kvoli art filtrom a doteraz som to neolutoval ako pise Fatty, fotit s tymito srandami je hlavne zabavne, a vystup z nich je velmi slusny vzhladom na ich rozmery a skladnost.
Z pohladu efektov maju Pen-y od prvych modelov nejake rozdiely?
 
Markusquo
2012-06-13 22:36:14
Prvá fotografia ktorú som na svojom EPL3 urobil bolo pomocou dramatického filtra a hneď napoprvé som trafil aj načo je určená, a to je predovšetkým architektúra. Je to fakt nástroj ako na zábavu tak aj obyčajné (pekné) fotky. Pekne napísané
 
wayne
2012-06-14 08:13:47
príspevok od: majsterko
Z pohladu efektov maju Pen-y od prvych modelov nejake rozdiely?
Ano, 1-2 filtre naviac+ moznost kombinacie napr drama a b&w grain.. a tak..
 
majsterko
2012-06-14 13:46:49
Maju vsetky PEN-y aj moznost doplnit efekt skleneneho dia ramceka + art efekt?
 
majsterko
2012-06-14 15:50:56
A co softverova aplikacia art filtrov. Neda sa pouzit soft dodavany k OLY na fotky z inych aparatov?
 
majsterko
2012-06-17 18:39:05
príspevok od: wayne
Ano, 1-2 filtre naviac+ moznost kombinacie napr drama a b&w grain.. a tak..
Maju vsetky PEN-y aj moznost doplnit efekt skleneneho dia ramceka + art efekt?
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-17 19:49:01
príspevok od: majsterko
Maju vsetky PEN-y aj moznost doplnit efekt skleneneho dia ramceka + art efekt?
ano
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-17 19:49:38
príspevok od: majsterko
A co softverova aplikacia art filtrov. Neda sa pouzit soft dodavany k OLY na fotky z inych aparatov?
robit to v pc nie je taka sranda ako real, neskušal som ak to mam inštalnute tak to v pondelok s trochou šťasta v čase voľna skusim.
 
Paulie
2012-06-17 21:02:58
príspevok od: majsterko
A co softverova aplikacia art filtrov. Neda sa pouzit soft dodavany k OLY na fotky z inych aparatov?
RAW súbory z iných značiek fungovať nebudú, a na úpravu jpg sa dajú použiť len základné nastavenia.
PC soft art filtre ktoré sú napr. v EP-3 nepovolí použiť na rawy z EP-1, budeš mať len tie isté možnosti ako vo foťáku daného typu.
 
majsterko
2012-06-19 03:27:08
príspevok od: Jozef Peniak
robit to v pc nie je taka sranda ako real, neskušal som ak to mam inštalnute tak to v pondelok s trochou šťasta v čase voľna skusim.
Tomu verim, ze asi to robit OFFline nebude taka zabava. Skor mi ide o to, ze obcas potrebujem pustit fantaziu na spacir s materialom z minulosti. A hlavne ta FUJI X100 je moj splneny konstrukcny sen za prijatelnu cenu ale nema art efekty (vrchol univerzalnosti by bol krizenec X10 s X100). A hlavne uz ma nebavi sediet za pocitacom nad upravami...vela moznosti vela medzi vysledkov a ziadny finalny vysledok!!!
 
majsterko
2012-06-19 03:28:49
príspevok od: Paulie
RAW súbory z iných značiek fungovať nebudú, a na úpravu jpg sa dajú použiť len základné nastavenia.
PC soft art filtre ktoré sú napr. v EP-3 nepovolí použiť na rawy z EP-1, budeš mať len tie isté možnosti ako vo foťáku daného typu.
dik za nepotesujucu spravu, ale je informacia setriaca moj cas skusania.
 
daislen
2013-06-09 19:37:00
takmer po roku musím dopísať, že k E-P1 sa mi po príchode E-P3 dajú raw upraviť aj o nové art filtre ktoré priniesla E-P3.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia