Jeden z najlacnejších L-objektívov od Canonu (lacnejší je len 70-200/4L USM). Tento objektív som kupoval ako náhradu Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 USM pri prechode na fullframe. Pred výmenou som tieto objektívy porovnával (10-22 na 40D a 17-40 na 5D) a ich výstup bol takmer identický. 17-40 sa mi podarilo v komisionálnom predaji kúpiť za rovnakú cenu za akú som predal 10-22, tak upgradu na fullframe nestálo nič v ceste.
Konštrukcia
Kvalita spracovania je výborná, ako sa dá čakať od L-kového objektívu a nechýba ani typický červený prúžok. Chod zaostrovacieho aj zoom prstenca je hladký, aj keď pomerne krátky, ale to vzhľadom na veľkú hĺbku ostrosti krátkeho ohniska nepredstavuje problém. K objektívu dostanete aj slnečnú clonu Canon EW-83E. Ako to pri clonách pre ultraširokouhlé objektívy býva, clona je široká a plytká a býva problém jej nájsť miesto vo fototaške. Pri použití na APS-C fotoaparátoch vám lepšie poslúži účinnejšia clona Canon EW-83J z Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM. Ak máte APS-C a Canon 10-22, môžete clonu využiť s ním. Priemer závitu filtra je 77mm, pri použití na fullframe tele je potrebné použiť slim filtre, na APS-C a APS-H senzoroch postačí aj bežná hrúbka filtrov.
Obrazová kvalita
Na obrazovú kvalitu sú veľmi rozporuplné názory a záleží od toho, s akým fotoaparátom a na aký účel sa objektív používa. Takže najprv spomeniem všeobecne platné vlastnosti a potom sa budem venovať ostrosti, ktorá je pre každý rozmer senzora špecifická.
Pri širokouhlom objektíve je veľmi dôležitá odolnosť na protisvetlo a nízke geometrické skreslenie. Odolnosť na protisvetlo je vo viditeľnom spektre veľmi dobrá. Geometrické skreslenie je mierne súdkovité na 17mm a smerom ku 40mm sa postupne stráca, skreslenie je pomerne jednoduché a jeho korekcia nie je náročná.
Ostrosť je v strede výborná, ale rohy fotografie trpia najmä na krátkom ohnisku značnou neostrosťou (na fullframe snímači), priclonením sa ostrosť výrazne zlepšuje. Na menších snímačoch je ostrosť vyrovnaná na celej ploche snímača.
Chromatické chyby pri detailnom pohľade viditeľné na 17mm a 40mm ohniskách, v strednom rozsahu sú chromatické chyby miernejšie.
Fullframe
Na veľkom senzore má objektív problém s kresbou v extrémnych rohoch, kde sa prejavujú silné chromatické chyby a neostrosť. Krajinkársky fotograf si môže pomôcť priclonením (okolo F11 sú už aj rohy fotografie použiteľné), ale chromatické chyby bude potrebné napraviť v postprocessingu (veľa RAW konvertorov to zvláda automaticky). Na veľkom senzore sa tiež silnejšie prejaví vinetácia, ktorá je najsilnejšia na 17mm ohnisku a odclonenom objektíve. Priclonením sa vinetácia zoslabuje.
APS-H
Toto je asi ideálny rozmer senzora pre tento objektív. Neostré rohy, ktoré sa prejavujú na fullframe sú už mimo senzora a hustota obrazových bodov ani pri 1D mark IV nie je taká veľká, aby ju objektív nedokázal „nakŕmiť" dostatočným množstvom detailov. V praxi som túto 17-40 s 1D mark IV skúšal len veľmi krátko, ale na skúšobných záberoch aj pri F4 bola kresba po celej ploche senzora veľmi dobrá.
APS-C
Na Canon 40D (10MP) som tento objektív používal pomerne krátko, ale bol som spokojný a podával takmer výborné výsledky na celej ploche snímača aj pri otvorenej clone. Žiaľ, neskúšal som objektív na novších modeloch s vyšším rozlíšením.
APS-C - infračervené spektrum
Toto je dnes moje primárne použitie tohto objektívu. V infračervenom spektre si zachováva dobrý kontrast, ostrosť a netrpí hot a dark spotmi. Jediný nedostatok sú silné reflexy v infračervenom spektre, ak slnko priamo zasvieti na predný člen, ale tomu je pomerne jednoduché predísť použitím slnečnej clony (ja používam EW-83H z 24-105/4L IS), alebo zacloniť bočné svetlo rukou.
Alternatívy pre APS-C
Ak hľadáte ultraširoký objektív na Canon APS-C (17-40 je ultraširokouhlý len na fullframe a APS-H senzoroch/filme) máte zopár možností, ale medzi najlepšie patria:
Veľmi praktický rozsah, takmer identické optické vlastnosti, ako Canon EF 17-40/4L USM na fullframe, ale optimálnu kresbu dosahuje už okolo F8.
Dobrá konštantná svetelnosť a výborná ostrosť, ale menší rozsah.
Ako základný objektív má ale 17-40 pre APS-C dosť úzky rozsah a veľmi veľa konkurentov. Podľa môjho názoru má význam ho zvažovať, len ak plánujete jeho použitie v budúcnosti aj na fotoaparáte s väčším senzorom.
Podobná cena. Za väčší rozsah a stabilizátor v rovnakej cene zaplatíte premenlivou svetelnosťou. Kvalita mechanického spracovania 15-85 vo mne príliš veľkú dôveru nevzbudzovala, ale optický výkon má veľmi dobrý aj na senzore s vysokým rozlíšením. Podrobnejšie o objektíve som písal v recenzii Canon 550D.
Nie veľmi vydarený predchodca EF-S 15-85, podobné vlastnosti, ako 17-85 (až na optickú kvalitu). Tento objektív sa dá veľmi výhodne kúpiť od fotografov, ktorí zvažujú upgrade.
Turistický objektív so širším rozsahom, ktorý si už vyberá svoju daň v slabšej kresbe.
Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS
Nie celkom alternatíva, ale veľa ľudí bude chcieť nahradiť tento objektív niečím kvalitnejším a 17-40/4L IS je jedna z alternatív. Ak ste boli sklamaní mechanickou konštrukciou a chcete si vyskúšať opačný koniec kvalitatívneho rebríčka, 17-40 je vhodný adept.
Pokiaľ plánujete pri APS-C formáte zotrvať dlhšie a nepotrebujete utesnenie proti prachu a vlhkosti, je to opticky to najlepšie, čo sa dá na Canon kúpiť, navyše vás poteší širší rozsah, optický stabilizátor a vyššia svetelnosť. 17-40 má výhodu v kvalite mechanického prevedenia. Kvalita prevedenia 17-55/2.8 nie je zlá, je lepšia, ako u iných EF-S objektívov, ale 17-40 má konštantnú dĺžku (predný člen sa nevysúva) a utesnenie proti prachu.
Tamron 17-50/2.8
Tamron má vyššiu svetelnosť, ale podanie farieb, odolnosť na protisvetlo a kontrast je pri 17-40/4L lepší. Nová VC verzia so stabilizátorom by mala mať vylepšené antireflexné vrstvy, čo by malo pomôcť kontrastu a pri protisvetle, ale osobné skúsenosti s ním nemám. Podrobnejšie informácie nájdete v teste Karola Srnca.
Alternatívy pre APS-H a FF
Väčší brat, ponúka širší uhol a lepšiu svetelnosť. Nemám s ním osobné skúsenosti, ale optický výkon by mal byť lepší najmä pri nižších clonových číslach. Cena je dvojnásobná a 82mm závit na filter predraží aj potrebné filtre.
Nie je to priama alternatíva, ale odkedy ho mám, mal som 17-40 nasadený na 5D asi len 2x. Jedná sa o veľmi kompaktný objektív, mechanická kvalita je slabšia a cena podobná. Časom napíšem recenziu aj na toto sklíčko.
Postrehy z praktického používania
Jedná sa o spoľahlivý objektív, ak ste si vedomí jeho obmedzení (najmä kresba v rohoch na fullframe). Po mechanickej stránke mu nemám čo vytknúť, prežil dokonca aj zahrabanie do piesku a funguje ďalej ako hodinky. Zaostrovanie je veľmi rýchle a tiché (USM na ultraširokouhlom objektíve je možno až zbytočný luxus, ale bez neho by to asi nebol L-objektív).
Technické recenzie
Ak si chcete pozrieť technickú recenziu, nájdete ju na nasledovných odkazoch (ja na takéto testy nemám potrebné technické vybavenie).
http://www.photozone.de/canon-eos/448-canon_1740_4_50d
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/427-canon_1740_4_5d
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/31/cat/11
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-17-40mm-f-4.0-L-USM-Lens-Review.aspx
Tu môžete porovnať výstup testovacích obrazcov s inými objektívmi dostupnými pre Canon:
http://www.the-digital-
Záver
Tento objektív vie splniť veľa úloh a jeho cena je vzhľadom na profesionálne mechanické spracovanie a dobré optické vlastnosti veľmi priaznivá. Ak máte APS-C fotoaparát, zaujímavých alternatív je pomerne dosť a záleží na parametroch, ktorý uprednostňujete. Na fullframe má konkurenciu len väčšieho brata Canon EF 16-35/2.8L USM II. Ja som sa rozhodol pre 17-40 pre nižšiu cenu, hmotnosť, veľkosť filtra a podobné optické vlastnosti pri priclonení (do F5.6 je 16-35 lepšia). Ak plánujete tento rozsah používať pri reportáži, bude 16-35/2.8 lepšia voľba.
Canon EF 17-40mm f/4 L USM zakúpite v ephotoshope! |