Pekelne drahý „záklaďák“ pre fotoaparáty Sony Alfa s E-bajonetom. Napraví pošramotenú povesť objektívov pre tento systém?
Tento objektív je primárne určený pre plnoformátové CSC fotoaparáty Sony Alfa s bajonetom E. Výborne je použiteľný aj na APS-C modeloch, kde však treba ohnisko prepočítať faktorom orezu 1,5x. Ohnisková dĺžka a uhol záberu ho radia medzi základné prime objektívy, aj keď je mierne dlhší ako štandard. Svetelnosť f/1.8 je v tejto triede objektívov štandardom. S odporúčanou cenou cez 1000,- € je však pekelne drahý. U konkurencie sú základné objektívy s lepšou svetelnosťou f/1.4 na polovičnej cene, či dokonca lacnejšie. Sony to so svojou cenovou politikou rozhodne preháňa a neospravedlní to ani modré logo Zeiss na objektíve.
Veľa objektívov Sony s E bajonetom ma sklamalo, dúfam, že tomuto sa podarí pošramotenú povesť Sony objektívov zlepšiť.
Dizajn objektívu je striedmy a elegantný, klasický a pritom moderný. Hladkú plochu tubusu narúša len vrúbkovaný prstenec manuálneho zaostrovania a logo Zeiss na bočnej strane. Konštrukcia je kvalitná, slnečná clona však mohla byť kovová. Zaostrovanie je vnútorné. V spojení s fotoaparátom Sony A7 Mark II som sa na rýchlosť sťažovať nemohol. Zaostrovanie je tiché, predná obruba sa pri ňom neotáča. Priemer filtra je 49 mm. Optickú konštrukciu tvorí 7 prvkov v 5 skupinách. Použité sú tri asférické prvky, jeden typu ED. Šošovky sú s T* antireflexnými vrstvami. Clona je 9-lamelová s kruhovým otvorom. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 50 cm, maximálne zväčšenie 0,14x. Hmotnosť objektívu je 281 g. Objektív je odolný proti prachu a vlhkosti.
Špecifikácia:
Bajonet: Sony E-mount (Full Frame)
Ohnisková dĺžka: 55 mm (82,5 mm na APS-C)
Uhol záberu: 43 (29° na APS-C)
Svetelnosť: F1.8
Minimálna zoastrovacia vzdialenosť: 0,5 m
Maximálne zväčšenie: 0.14x
Optická konštrukcia: 5 skupín, 7 prvkov (3 asférické)
Priemer filtra: 49mm
Clona: 9-lamelová, cirkulárna
Rozmery: 64.4 x 70.5 mm
Hmotnosť: 281 g
http://www.sony.sk/electronics/objektivy-fotoaparatu/sel55f18z/specifications
Objektív v praxi
Všetky fotografie sú snímané s fotoaparátom Sony A7 Mark II. S ním tvoril testovaný objektív vyváženú kombináciu po stránke veľkosti i kvality. Ideálne by bolo, ak by bol objektív lacnejší, aby nahradil kitový podpriemerný základný zoom Sony FE 28-70. K Full Framu patrí len kvalita.
Základný objektív pre plnoformátový snímač veľkosti 36x24 mm má najčastejšie ohniskovú dĺžku 50 mm. “Pravý” záklaďák by mal mať 43 mm, čo je uhlopriečka snímača. Testovaný objektív je o niečo dlhší, no myslím, že ho medzi základné objektívy stále môžeme radiť. Osobne mi tých pár milimetrov naviac vyhovuje. Pri portrétovaní je to výhodou, zvýraznenie perspektívy je menšie.
Portrét zvláda objektív veľmi dobre.
Vynikajúcu ostrosť od rohu po roh využijete pri fotení architektúry a krajiny.
S objektívom môžete odhaľovať čaro mestských zátiší.
Ako sa u veľkého snímača dalo očakávať, maximálne zväčšenie neohúrilo. Fotenie detailov nie je parketou tohto objektívu, jedine ak použijete medzikrúžky. To som však neskúšal, na to mám makroobjektív Sony FE 90/2,8G OSS. Je to škoda, pár centimetrov bližšie by sa občas hodilo.
Fotenie detailov nie je parketou tohto objektívu, chce to kratšiu minimálku.
Vždy som chcel základný objektív, na ktorý sa môžem 100% spoľahnúť. Niežeby môj Nikkor AF-S 50/1,4G bol zlý, naopak je veľmi dobrý. Malé priclonenie si však vyžaduje a naviac zrkadlovky s takto svetelnými objektívmi ostria všelijako, len nie spoľahlivo. Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA je objektív, na ktorého je 100% spoľahnutie a bez váhania s ním môžete fotiť aj “na plnú dieru”. Bez kvalitatívneho kompromisu. Počítať tu musíte s miernou vinetáciou v rohoch. Zbavíte sa jej úplne až nad f/7,1 alebo jednoducho použijete softvérovú opravu. Objektív má malé súdkovité sférické skreslenie. Vo výnimočných prípadoch možno na fotografiách zbadať náznaky axiálnej chromatickej chyby. Prinútiť ho k vykresleniu reflexov je takmer nemožné, T* antireflexné vrstvy odvádzajú perfektnú prácu.
Ostrosť objektívu je jedným slovom vynikajúca. Aj plne odclonený dokáže dobre vykresliť rohy plnoformátového obrazu. Rezkejšie hrá od f/2,8 a exceluje na f/7,1, dobre mu to hrá až do f/11, potom sa už začína prejavovať výraznejšie difrakcia.
DXOmark 3. miesto a fantastických 42 bodov.
To, že je objektív výborný už pri otvorenej clone neznamená, že všetko budete fotiť na f/1.8. Objektív je excelentný po priclonení, keď pracujete s väčšou hĺbkou ostrosti. Detaily architektúry, ale i krajina sú pre neho rovnako dobrými motívmi ako portréty.
Pri vyberaní fotografií do galérie som si uvedomil, že objektív vyniká aj skvelým podaním farieb, rovnako ako nedávno recenzovaný FE 90/2,8 G OSS Macro.
Pre plnoformátové fotoaparáty sú k dispozícii aj svetelnejšie objektívy, poskytujúce o úroveň lepší bokeh. Stačí spomenúť Canon EF 50/1,2 USM, čí Nikon AF-S 58/1,4G. Bokeh objektívu je aj tak ale pekný a výrazný. Vie byť pekne hladký, no aj s náznakom swirly bokehu.
Jedna stránka bokehu je hladká…
…druhá má náznaky swirly bokehu.
Záver
Osobne mi svetelnosť f/1.8 nevadí. Vďaka nej je objektív kompaktný a to sa u CSC systému cení. Oblúd som sa čosi navláčil u zrkadlovky. Tu hľadám ten správny pomer medzi veľkosťou a výkonom. A Sony sa to v spolupráci s Zeissom podarilo. Niektorí mi doteraz nevedia odpustiť, ako som Sony a Zeiss zvozil v článku “Sklamanie s logom Zeiss”. Za svojím názorom si však stojím a nie som sám, kto sa nenechá oklamať marketingovými superlatívmi. Pozrite si napr. recenziu na Photozone.de. Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA je však objektív, ako má byť. Pokiaľ vám vyhovujú jeho parametre a môžete si ho dovoliť, urobte tak bez váhania. S ním naplno využijete prednosti plnoformátových, ale i APS-C fotoaparátov Sony. Ukazuje sa tu aj výhoda CSC koncepcie, zaostrovanie na snímač, vďaka presnejšiemu zaostrovaniu je odpadu oveľa menej ako u zrkadloviek. U veľa svetelných záklaďákov musíte kvôli ostrosti pricloniť a nevyužijete tak ich svetelnosť. Tu nie. Objektív je výborný od najnižšej clony. Vo svojej kategórii ťažko hľadá konkurenta a šliape na päty niekoľko násobne drahšiemu Otusu, tiež z dielne ZEISS. Klobúk dole. Aj pri svetelnosti f/1.8 má krásny bokeh, povedal by som, že s dušou. A tie farby!
Oficiálna cena prekračuje 1000,- €. To z objektívu robí jeden z najdrahších záklaďákov vôbec, najmä ak prihliadneme na len priemernú svetelnosť f/1.8. Jeho majiteľ dostane z tejto sumy naspäť každý cent, v podobe nádherných fotografií. Aj tak by však adekvátnejšia cena mala byť aspoň o 40% nižšia. Sony je vzhľadom na svoju pozíciu príliš drahá značka, pre Slovákov dupľovane.