Rozsah 8-16 mm je uhlom záberu (121° - 83,2°) ekvivalentom plnoformátového objektívu 12-24 mm. Svetelnosť F2,8 je konštantná v celom rozsahu ohnísk. Objektív dopĺňa dvojicu svetelných transfokátorov XF 16-55 mm F2.8 R LM WR a XF 50-140 mm F2.8 R LM OIS WR.
Na pomery bezzrkadlovkových objektívov je to tučko, ale veľkosť Nikkoru 12-24/2,8 alebo Tamronu 15-30/2,8 nedosahuje. Brašnu ale zaťaží viac ako 800 gramami hmotnosti. Optickú sústavu tvorí 20 prvkov v 13 skupinách (štyri asférické prvky šošoviek, šesť prvkov ED vrátane troch super ED prvkov). Na korekciu zakrivenia poľa, ktorý sa zvyčajne vyskytuje pri ultra širokouhlých objektoch, je tento objektív vybavený korekčným prvkom, ktorý sa prispôsobuje podľa polohy zoomu, aby sa dosiahla ostrosť od okraja po okraj. Zadný povrch dvoch predných prvkov šošoviek je ošetrený povlakom Nano-GI. Predná šošovka je potiahnutá fluórom, ktorý odpudzuje vodu a nečistoty. Tubus je utesnený na 11 miestach, aby objektív odolal prachu, vlhkosti a nízkym teplotám až do -10 stupňov Celzia.
Schéma utesnenia a schéma optickej konštrukcie.
Objektív má pevnú, relatívne malú, avšak presne vypočítanú slnečnú clonu. Predný člen je vypuklý a chýba tu závit pre filter. Zaostrovací prstenec nie je priamo napojený na zaostrovanie, prenos je elektronický. Prstenec transfokácie je v strede objektívu a dobre sa ovláda. Najbližšie k telu je prstenec nastavenia clony, s krokovaním po 1/3 EV.
Objektív |
XF 8-16mm F2.8 R LM WR |
Optická konštrukcia |
20 prvkov v 13 skupinách (vrátane 4 asférických, 3 ED a 3 super ED) |
Ohnisková dĺžka |
f = 8-16mm (EQ12 - 24mm) |
Uhol záberu |
121° - 83,2° |
Maximálny clona |
F2.8 |
Minimálna clona |
F22 |
Konštrukcia clony |
|
Rozsah zaostrovania |
25 cm - ∞ |
Max. zväčšenie |
0.1x (na 16 mm) |
Rozmery |
ø88 mm x 121.5 mm |
Hmotnosť vrátane krytky |
805 g |
Priemer filtra |
- |
https://fujifilm-x.com/global/lenses/xf8-16mmf28-r-lm-wr/
Objektív v praxi
Objektív som testoval s fotoaparátom Fujifilm X-T3. Po mechanickej stránke nemám najmenšie výhrady, prevedenie je profesionálne. Krytka dobre drží a chráni vypuklý predný optický člen. Slnečná clona je pevná a tiež tak chráni predný člen. Objektív nemá možnosť nasadenia filtrov. Časom možno niekto vyrobí adaptér na obdĺžnikové zásuvné filtre.
Chválu si zaslúži automatické zaostrovanie, ktoré je bleskové a to aj za horších svetelných podmienok. Nič nebráni využívať objektív pri fotení reportáží. Veď na to bol aj skonštruovaný.
Svetelnosť príliš nevyužijete na dosiahnutie malej hĺbky ostrosti. Tá sa objaví len pri fotení na hranici minimálnej zaostrovacej vzdialenosti.
Najsilnejšou zbraňou objektívu je samozrejme extrémny uhol záberu. Ten je v rozsahu 121° - 83.2°. Pri umiestnení fotoaparátu do rohu miestnosti odfotíte všetky štyri steny. Splnený sen fotografov interiérov. Aj keď perspektíva priamo nesúvisí s ohniskovou dĺžkou, v praxi uvidíte, že superširokáč často perspektívu zvýrazňuje. Väčší pozor si treba dávať na padajúce línie. Zvýraznenie perspektívy je ale aj kreatívny prvok. Fotograf si však musí postrážiť deformáciu tvaru v rohoch obrazu.
Uhol záberu až 121° umožňuje snímať aj v stiesnenom priestore. Pri snímaní z podhľadu sa samozrejme prejaví zvýraznenie perspektívy, keystone efekt.
Keystone efektu sa dá predísť starostlivým komponovaním.
Na najširšom ohnisku si treba dávať pozor na zvýraznenie perspektívy, ktoré deformuje proporcie. Všimnite si natiahnuté postavy.
Obrazová kvalita
Antireflexná úprava je účinná proti vzniku reflexov. V protisvetle na predele svetlých a tmavých plôch sa niekedy objavuje veľmi malé difúzovanie svetla.
Sférické skreslenie a vinetácia sú korigované priamo v RAW-e. Neviem naisto, či aj chromatická chyba. Keď som v Lightroome vypol jej korekciu, objavili sa len nepatrné náznaky v rohoch obrazu.
Čo neskoriguje žiaden softvér je zlá kresba. Testovaný objektív je však aj v tomto výborný. Širší stred je vždy ostrý a to aj pri plnom odclonení. Aj vtedy je kresba v rohoch obrazu dobrá. Občas sa ale ťažšie posudzuje, pretože pri tak veľkom uhle záberu máte niekedy veľký rozdiel vo vzdialenosti medzi objektmi v strede a objektmi v rohoch obrazu. Výborne je použiteľný celý rozsah ohniskových dĺžok. Najširšie ohnisko 8 mm je na tom “najhoršie”, ak budeme posudzovať rohy pri 100% priblížení. Kresbe samozrejme prispieva priclonenie. Odporúčam aspoň na f/5,6. Ideálne je cloniť v rozsahu f/8 - f/11. Na najdlhšom ohnisku 16 mm je kresba veľmi dobrá aj na f/2,8.
Objektív poskytuje veľkú hĺbku ostrosti už na stredných clonových číslach, netreba to s clonením preháňať, odporúčam max. f/13, pri f/16 je už vidno pokles ostrosti.
Záver
Fujinon XF 8-16mm F2.8 R LM WR je profesionálny svetelný superširokouhlý transfokátor navrhnutý najmä pre reportážne účely, kde sa využije svetelnosť F2,8. Dopĺňa dvojicu svetelných transfokátorov XF 16-55 mm F2.8 R LM WR a XF 50-140 mm F2.8 R LM OIS WR. Spolu poskytujú ekvivalentný rozsah 12-210 mm.
Mechanické prevedenie je špičkové, k tomu patrí aj utesnenie pred prachom a vodou, naviac je tu mrazuvzdornosť do -10°C. Predný optický člen je chránený pevnou slnečnou clonou a robustnou krytkou.
Reportéri ocenia nielen konštantnú svetelnosť F2,8, ale aj veľmi rýchle zaostrovanie. Krajinkárom bude chýbať možnosť nasadenia filtrov, budú si musieť počkať, až niekto vyrobí adaptér na obdĺžnikové zásuvné filtre. Osobne si však myslím, že pre nich je lepšou voľbou menší, ľahší a lacnejší Fujinon XF10-24 mm F4 R OIS. Pri fotení krajiny a architektúry vysokú svetelnosť nepotrebujú, kvôli hĺbke ostrosti aj tak nastavujú vysoké clonové čísla. A ocenia možnosť nasadenia filtrov. To však neznamená, že testovaný objektív sa nehodí na fotenie krajiny a architektúry. Je celkovo ostrejší ako spomínaný lacnejší variant. Ostrosť v širšom strede je vynikajúca v celom rozsahu, smerom do rohov sa zhoršuje na najširšom ohnisku 8 mm. Na najdlhšom ohnisku je aj v rohoch veľmi dobrá. Výborná je antireflexná úprava, objavuje sa však difúzovanie svetla na hranici svetlých a tmavých plôch. Svetelnosť využijú fotografi nočnej oblohy.
Sférické skreslenie a vinetácia sú korigované priamo v RAW-e. A tak si treba dávať pozor len na zvýraznenie perspektívy. To nie je chyba objektívu, ale jeho vlastnosť. Oceňujem, že “naťahovanie” objektov v rohoch obrazu nie je prehnané.