Hore

FUJINON GF110mm F2 R LM WR

Nový portrétny objektív pre zatiaľ prvú stredoformátovú bezzrkadlovku Fujifilm dokazuje, že veci sa dajú robiť poriadne hneď od začiatku, bez zbytočných kompromisov a detských chýb. Jednoducho profesionálne.

V prvom kole testovania najlacnejšieho stredoformátového fotoaparátu Fujifilm GFX 50s som otestoval vtedy dostupnú trojicu objektívov GF 32-64mm F4 R LM WR, GF 120 mm F4 R LM OIS WR a  GF 63mm F2,8 R WR. Teraz mám konečne k dispozícii novinky, portrétnu 110-ku a širokouhlú 23-ku. Vzhľadom na to, že má radšej teleobjektívy, uprednostnil som dlhšie sklo.

Fujifilm má v ponuke objektív s veľmi podobnou ohniskovou dĺžkou. Je ním makroobjektív 120 mm, to je minimálny rozdiel v uhle záberu oproti 110 mm. Výrazný rozdiel je však vo svetelnosti. Makráč má svetelnosť F4, portréťak F2. Vďaka tomu sa bude dať účinnejšie rozostriť pozadie a dosiahnuť menšia hĺbka ostrosti.


Aktuálne má rodinka GF objektívov 6 zástupcov.


V roku 2018 by sme sa mali dočkať teleobjektívu a telekonvertora.

Špecifikácia

FUJINON GF110mm F2 R LM WR je ekvivalentom 87 mm objektívu pre plný, alebo ak chcete 35 mm formát, uhol záberu je 27.9°. Z hľadiska práce s minimálnou DOF odpovedá 87 mm objektívu so svetelnosťou F1,6. To je uprostred zaužívanejších svetelností F1,4 a F1,8. Je to teda primárne špecialista na portréty, ktorý nájde uplatnenie v exteriéri i ateliéri. Konštrukcia je samozrejme profesionálna. Konštrukcia je kovová, objektív je utesnený proti prachu a vode (WR), je aj mrazuvzdorný do -10°C.

Optickú sústavu tvorí 14 prvkov v 9 skupinách, 4 sú typu ED. Clona s kruhovým otvorom je tvorená deviatimi lamelami. Zaostrovanie zabezpečuje tichý krokový motorček.

Rozmery objektívu sú ø94.3mm×125.5mm, hmotnosť je 1 010g, priemer filtra 77 mm.


Schéma optickej konštrukcie a utesnenia.

Oficiálne stránky objektívu FUJINON GF110mm F2 R LM WR.

Objektív v praxi

Tak ako to u stredoformátových objektívov býva, je to kus kovu a skla, ktorý mám problém oblapiť napriek mojím dlhým prstom.

Vo fotoaparáte som mal nainštalovaný najnovší firmvér, so zapnutou funkciou rýchle zaostrovanie bolo zaostrovanie skutočne rýchle. Rovnako rýchle ako u zrkadloviek a CSC s menším snímačom. Vďaka tomu sa mi fotilo lepšie, ako pred pár mesiacmi. Fotoaparát ožil.

Ako je u Fujifilm objektívov bežné, clona sa ovláda prstencom na objektíve. Ak prstenec prepnete na C-čko, môžete clonu ovládať aj z tela fotoaparátu rollerom, tak ako je to u väčšiny fotoaparátov. Aj keď normálne preferujem skôr rollery, nastavenie prstencom mi vyhovovalo viac. U portrétneho objektívu väčšinou pracujete s nízkymi clonovými číslami, len občas trochu pricloníte. Vedel som, že keď otočím prstenec na doraz, mám naplno otvorenú clonu a ani to nemusím kontrolovať na displeji. Clona sa nastavuje po 1/3 EV. Maximálna clona je f/22.

Ja som používal výlučne automatické zaostrovanie, nemal som dôvod zaostrovať ručne. Kvôli presnosti som si zmenšil zaostrovací štvorček na najmenší. Ak chcete zaostrovať ručne, musíte prepnúť páčku na fotoaparáte, nachádza sa nad displejom. Pri zaostrovaní vám pomôže digitálna lupa, zvýraznenie hrán (peaking level) a stupnica vzdialenosti v hľadáčiku. Zaostrovací prstenec je široký, nie je ale priamo prepojený s optickou sústavou. Chýba tu priamy kontakt. Pochváliť však treba veľmi jemné precízne preostrovanie.

Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 0,9 m, čo je bežné aj u ekvivalentných objektívov pre FF DSLR. Mierka zväčšenia je 0,16x. To stačí pre detailný portrét. Pre tých, čo majú radi presnejšie čísla, s objektívom odfotíte detail o šírke cca 25 cm. Vzhľadom na vysoké rozlíšenie fotoaparátu nie je problém urobiť, v prípade potreby, aj radikálnejší výrez.


Detail kvetov z najkratšej možnej vzdialenosti.

Optická kvalita

Aj štvrtý objektív, ktorý som odskúšal, patrí k špičke. Všetky sú z hľadiska ostrosti kresby predimenzované pre použitie na budúcich modeloch s ešte vyšším rozlíšením. Ak má objektív nejaké optické chyby, Fujifilm ich koriguje už vo fotoaparáte. Žiaden softvér nenapraví skutočne zlú ostrosť a reflexy. Z hľadiska reflexov si vedie objektív výborne. Antireflexná úprava je výborná. Prispieva výbornému prenosu kontrastu, minimalizuje difúzovanie svetiel do tmavých častí obrazu. Na nízkych clonových číslach sa s reflexami stretnete len výnimočne a aj to len s malými. Reflexy sa výraznejšie prejavia až po priclonení, kedy sa svetlo koncentruje cez malý otvor a podobne ako u iných bezzrkadloviek sa odráža od snímača.


Objektív je odolný proti vzniku reflexov pri otvorenej clone. Záber snímaný pri f/2.


Približne od f/8 sa v priamom protisvetle objavujú reflexy. Čím je clonový otvor menší, tým sú výraznejšie. Záber snímaný pri f/22. Do pozornosti dávam, že aj keď sa prejavuje difrakcia, ostrosť je stále veľmi dobrá a to aj pri maximálne privretej clone.

Fujifilmu sa to opäť podarilo a ostrosť je vynikajúca po celej ploche. Len najväčší pixelpeeperi si budú sťažovať na mierny pokles ostrosti v extrémnych rohoch obrazu, podotýkam, že pri plne otvorenej clone. U tohto objektívu sa netreba zaoberať tým, pri akej clone podáva najlepší výsledok. Kto fotografie doostruje, musí si dávať pozor, aby ich nepreostril, stačí len máličko.

Bez váhania môžete cloniť do f/14, potom začne difrakcia zmäkčovať obraz. Ak potrebujete veľkú hĺbku ostrosti, môžete cloniť smelo až po f/22. Pri 100% zväčšení uvidíte mierny pokles ostrosti, ten ale ľahko kompenzujete miernym softvérovým doostrením. Objektív je použiteľný v celom clonovom rozsahu. To veru nie je bežné.


Celkový záber, clona f/2.


Detail pri 100% priblížení. Vďaka kombinácii vynikajúcej ostrosti objektívu a vysokého rozlíšenia snímača, sú pierka vykreslené detailne.


Takýto motív dôkladne preverí ostrosť objektívu.


Oficiálne MTF grafy.

Bokeh môže byť pre niekoho sklamaním, ťažko by sme objektív zaradili do skupiny tzv. “Bokeh Monster”. Je to pochopiteľné, máme tu ekvivalent plnoformátového objektívu 87 mm s clonou f/1,6. Z hľadiska bokehu sa bude len ťažko pretekať s takými objektívmi ako Canon EF 85/1,2, Nikon AF-S 105/1,4E, či Nikon AF-S 200/2G VR II. Zlepšenie svetelnosti by z objektívu urobilo monštrum, veď už teraz je dosť veľký.


Pri dostatočne vzdialenom pozadí je bokeh pekne hladký.


Bokeh medzi stromami. Osobne mám rád ostrejšie vykreslené pozadie. Ale to je vec osobného vkusu.

Záver

Až s týmto objektívom som si stredoformátovú Fujinu skutočne naplno vychutnal. Portrétny objektív schopný účinne rozostriť pozadie, naviac potenciálne ostrosťou nadimenzovaný na rozlíšenie 100 Mpx. Vďaka novému firmvéru GFX-ko ožilo a konečne zotrelo rozdiel v rýchlosti oproti zrkadlovkám. Teraz je to systém, u ktorého sa môžete plne sústrediť na fotografovanie a plné využitie jeho veľkého potenciálu. U objektívu mi chýbala len stabilizácia obrazu, ktorú nájdete v makráči GF 120 mm F4 R LM OIS WR.

Ak porovnáme výsledky s plnoformátovou zrkadlovkou a ekvivalentným objektívom, veľké rozdiely neuvidíte. Výraznejší stredoformátový look chýba, čip je len o niečo väčší ako FF. Filmové stredoformáty 6x6/6x7/6x9 majú o dosť väčšiu plochu. Prečo potom GFX? Pretože je to systém bez kompromisov. Každý objektív je vynikajúci. Je to stávka na istotu a to profesionál potrebuje. Fujifilmu sa darí rýchlo budovať nový systém, bez kvalitatívnych kompromisov a detských chýb.

P.S.

Na záver ešte postreh k fotoaparátu Fujifilm GFX. Pri testovaní objektívu som si všimol, že fotografie fontány vyzerajú inak, ako som očakával. Vodné kvapky boli pohybovo rozostrené aj pri krátkych časoch, kedy má byť pohyb zmrazený. Zistil som, že príčinou je elektronická uzávierka. Odčítať dáta z takto veľkého čipu trvá dlhšie ako u iných fotoaparátov a práve to sa podpísalo na špecifickom zachytení vody. Prepol som potom uzávierku na mechanickú. Rozdiel môžete porovnať.


Elektronická uzávierka, 1/2500 s.


Mechanická uzávierka, 1/1700 s.

Ďakujem Palovi Navalanič Uličnému za pózovanie.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
marcus_labeo
2017-08-30 09:51:33
Fajné sklíčko, je vidieť, že Fuji si dalo záležať a ťažko možno niečo vyčítať.
Na druhej strane tam akosi tú stredoformátovú kvalitu nevidím, resp. žiadna fotka nemá nič, čo by som nedostal od dobrého fullframu, od rozlíšenia cez DR až po ostrosť. Takže obhájiť si dvojnásobnú sumu oproti špičkovým FF s vysokým rozlíšením (ako je nový D850) je ťažké. Ak vezmeme tento testovaný portreťák, tak fullframový objektív 85mm f1,4 dá ešte menšiu HO a výraznejšie rozostrenie. Naviac pre Fuji je svetelnosť f2 (skv. f1,6) maximum, kdežto fullframy ponúknu aj f1,2, príp. dlhšie sklá s f1,4. Ale toto neplatí len pre Fuji, ale aj pre ostatné stredoformáty, ako je Pentax 645Z či Hasselblad x1D (teda tie s tým "menším" sensorom, 33x44mm, Phase One majú "väčší stredoformát"), kde pridaná hodnota oproti FF je diskutabilná, notabene v kontexte tej násobne vyššej ceny.
 
blahoslav J B Art
2017-08-30 10:56:21
zatial este na fotkach nezarabam tolko, ako som predpokladal ... takze Fuji stredoformat tohto roku este nekupujem
 
marijn
2017-08-30 12:34:23
Strednoformát alebo auto. To je otázka...
 
z80
2017-08-30 14:18:59
príspevok od: blahoslav J B Art
zatial este na fotkach nezarabam tolko, ako som predpokladal ... takze Fuji stredoformat tohto roku este nekupujem
Neboj sa, bude sa dat kupit aj buduci rok
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované