Hore

FUJINON GF23mmF4 R LM WR

Ponuka objektívov pre fotoaparát Fujifilm GFX 50s sa nám pekne rozrastá. Krajinkárom a fotografom architektúry doteraz chýbal poriadne širokouhlý objektív. Už je tu! Fujinon GF 23/4 R LM WR je uhlom záberu ekvivalentom plnoformátového superširokouhlého objektívu 18 mm.

Rovnako ako ostatné objektívy radu GF sa radí do profesionálnej triedy s vysokým rozlíšením, navrhnutými pre rozlíšenie až 100 Mpx. Do radu GF zapadá samozrejme dizajnom, použitými materiálmi i spracovaním. Skratka WR naznačuje, že je objektív utesnený, naviac je aj mrazuvzdorný do -10°C.

Veľkosťou je približne na úrovni plnoformátových zoomov 28-70/2,8. Prednej časti dominuje široký prstenec manuálneho ostrenia s tzv. nekonečným chodom. Zaostrovanie sa prepína na fotoaparáte a nemá až tak dlhú dráhu ako u nedávno testovaného portréťaku 110mm. Tam musí byť kvôli malej hĺbke ostrosti ostrenie oveľa precíznejšie. Na kratších vzdialenostiach je krokovanie zaostrovania jemnejšie ako na dlhších.

Clona sa, ako je u Fujifilmu zvykom, nastavuje otáčaním prstenca na objektíve. Clona je nastaviteľná po 1/3 EV. Ak prstenec nastavíte na “C”, môžete clonu nastavovať pomocou rollera na fotoaparáte.

Optická sústava objektívu sa skladá z 15 prvkov v 12 skupinách. Použité sú dva sférické, jeden Super ED a tri ED členy. Proti reflexom a ghostingu bojujú Nano GI antireflexné vrstvy. Zaostrovanie je vnútorné, automatické zaostrovanie je zabezpečené tichým lineárnym motorčekom. Zamrzí 82 mm závit pre filtre.

Uhol záberu je uhlopriečne 99.9°. Objektív môžete pricloniť až na clonu f/32. Clona je kruhová, 9-lamelová. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 38 cm, max. zväčšenie 0,09x. Rozmery objektívu sú ø89.8mm x 103.0mm, hmotnosť je 845g.


Schéma optickej konštrukcie a utesnenia.

https://www.fujifilm.eu/sk/produkty/digitalne-fotoaparaty/gfx/model/gf23mm-f4-r-lm-wr

http://fujifilm-x.com/lenses/gf23mmf4-r-lm-wr/?L=14

Objektív v praxi

Rýchlosť zaostrovania je veľmi dobrá i keď nie až tak suverénna, ako u GF 110/2 R LM WR. Clonil som prstencom, aj keď z iných značiek som zvyknutý na rollery. Tým, že je objektív pomerne mohutný, prstenec clony dobre padne medzi prsty a tak nie je dôvod, prečo nepracovať “starým” spôsobom. Prvé fotenie som absolvoval bez slnečnej clony, ktorú som v krabici akosi prehliadol. To sa mi trochu vypomstilo, pretože tento širokáč je citlivejší na silné bodové svetlo. O tom viac neskôr.


Objektív zaberá uhlopriečne uhol 99,9°, čo umožňuje snímať aj v stiesnených podmienkach, keď nemáte za sebou dostatok miesta.


Pre superširokouhlé objektívy je typická dramatická perspektíva.

Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť 38 cm umožňuje fotiť aj detaily. Mierka zväčšenia je ale len 0,09x, čo sa u veľkého snímača dalo očakávať.


Detailný záber z minimálnej zaostrovacej vzdialenosti.

Optická kvalita

Niektoré optické chyby sú korigované softvérovo priamo vo fotoaparáte. A tak, aj keby objektív trpel chromatickou chybou, na záberoch ju neuvidíte. Pri plne otvorenej clone je pozorovateľná mierna nerušivá vinetácia, ktorá sa priclonením rýchlo vytráca. Zapodievať sa nemusíte ani sférickým skreslením.


Ak by aj mal objektív sférické skreslenie alebo chromatickú chybu, na záberoch ich nenájdete.

Pri svetelnosti f/4, aj keď ide o stredoformát, sa s bokehom príliš nevyhráte. Účinnejšie rozostríte pozadie len pri zaostrení na krátku vzdialenosť. Neočakávajte však nejaký krémový bokeh. Tento objektív je stavaný najmä pre prácu s veľkou hĺbkou ostrosti. Clonu f/4 využijete len občas, pri fotení detailov.


Účinnejšie rozostrenie pozadia funguje len pri zaostrení na krátke vzdialenosti.

Ostrosť objektívu je v strede vynikajúca aj pri plne otvorenej clone. Smerom do rohov a ku krajom narátate menej čiar na milimeter, aj v najextrémnejších rohoch sú stále zreteľné jemné detaily, ktorým stačí trochu pomôcť doostrením v počítači. Maximum z objektívu dostanete okolo clony f/11 - f/16. Potom pozvoľna začne nastupovať difrakcia, odporúčam neprekračovať f/22, pri najvyššej clone f/32 je pokles ostrosti už výrazný.

Pri clone f/32 difrakcia už výrazne znižuje ostrosť záberov.


Oficiálne MTF grafy.

Širokouhlé objektívy bývajú citlivejšie na vznik reflexov. Týka sa to aj tohto. Reflexy vznikajú najmä pri bočnom bodovom svetle, mimo formát záberu. Nie sú nijako veľké, ale prečo retušovať, keď sa im ľahko vyhnete, ak použijete slnečnú clonu. Nesmiete ju však nechať v krabici, ako ja.


Týmto reflexom sa dalo ľahko zabrániť použitím slnečnej clony.


So slnkom priamo v zábere sa reflexom vyhnete len šikovným prekrytím, čo však nie je vždy možné.

Záver

FUJINON GF23mmF4 R LM WR nesklamal, potvrdil kvality celého systému GFX. Menej širokouhlé objektívy GF sú v rohoch o niečo ostrejšie a nie sú tak náchylné na reflexy, ale aj tak tu máme stále nadštandard. Testoval som niekoľko drahých profesionálnych superširokáčov, ktoré zďaleka nedosahovali takú obrazovú kvalitu. Profesionálne je aj spracovanie a použité materiály. Objektív je vhodný pre krajinársku fotografiu a fotenie architektúry. Vzhľadom na svetelnosť už menej vhodný na reportáž, ale kto by fotil reportáž stredoformátom? Pritom to technicky vylúčene nie je.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované