Každý deň dostávame do redakcie množstvo otázok, ktoré sa týkajú výberu objektívov k digitálnym zrkadlovkám. Väčšinou sú požiadavky začiatočníkov, ale aj fotografických nadšencov na čo najväčšie priblíženie. Každý chce čo najväčší zoom a je ťažko im vysvetliť, že priblíženie nie je všetko a že často je prílišný zoom skôr na škodu ako na osoh. Maximálne ohnisko totiž bežný užívateľ použije iba niekoľkokrát a pre toto občasné použitie zvyčajne stráca celkovú kvalitu fotografie.
Ultrazoom (zoom so širokým rozsahom) má totiž oproti objektívom s menším rozsahom komplikovanejšiu konštrukciu. Väčší počet optických členov je umiestnených kompromisne, keďže konštruktéri musia brať ohľad na celý rozsah objektívu. Väčší počet optických členov znamená viac prechodov sklo-vzduch a tým aj väčšiu náchylnosť na reflexy a závoje v protisvetle. No a nakoniec komplikovaná optická sústava a menšia svetelnosť majú na svedomí nie príliš atraktívny (hladký) bokeh (rozostrenie obrazu mimo hĺbky ostrosti). V neposlednom rade sa stretávame s problémom neostrých fotografií, pretože na dlhom ohnisku superzoom objektívy väčšinou nemajú svetelnosť lepšiu ako F5,6-6,3. Poďme sa teda pozrieť, ako sa so všetkými objektívnymi problémami a prekážkami popasoval najnovší ultrazoom od spoločnosti Nikon.
Dizajn a ergonómia
Dizajn je veľmi podobný DX objektívu Nikkor AF-S 18-200 f3,5-5,6 G VR s takmer identickým rozsahom pre APSC zrkadlovky. Objektív je vyrobený v Taiwane a spracovaním sa na profi objektívy vyrábané v Japonsku nechytá. Je to však stále objektív so solídnou konštrukciou a samozrejme kovovým bajonetom. Pogumovanie je príjemné a na prvý raz rozpoznáte rozdiel medzi zoomovým a zaostrovacím prstencom. Zoomový je vpredu a je robustný, zaostrovací prstenec je omnoho menší a jeho ovládanie nie je až tak pohodlné. Je to logické, keďže sa pri tomto rozsahu a svetelnosti nepredpokladá príliš časté fotografovanie pomocou manuálneho ostrenia.
Objektív disponuje tichým ostrením SW, nemá ale obvodový ultrasonic motor. Ostrenie je preto pomalšie, ako u profi objektívov s obvodovým motorom, ale na úrovni lepších štandardných objektívov.
Objektív je dlhý 11,45cm. Pri zoomovaní sa vytiahne na úctyhodných takmer 23 cm a pôsobí ako rúra z dela. Ani pri tomto nastavení jednotlivé časti nevykazujú nejakú vôľu a objektív pôsobí pevne.
Pri zoomovaní ani pri ostrení sa predný člen neotáča a tak nie je problém použitie akýchkoľvek filtrov. Ich priemer je 77cm. Pozor, závit je plastový a preto treba kovové filtre nasadzovať opatrne a presne, aby ste závit dlhodobým používaním nestrhli alebo nezbrúsili.
Nikon dodáva k objektívu slnečnú clonu HB-50, plstené puzdro CL-1120 a samozrejme obidve krytky na bajonet aj na predný člen objektívu.
Celkovo som bol s ergonómiou objektívu spokojný. Ďalšie skvalitnenie pocitu z objektívu by už prinieslo nemalý nárast váhy, keďže by znamenalo náhradu plastov kovom.
V praxi
Ani tu niet čo objektívu vyčítať. Ostrenie by mohlo byť síce rýchlejšie, ale principiálne je to vec použitého motorčeka na ostrenie. Musím pochváliť presnosť zaostrenia. To je bezchybné a netreba ho nijako korigovať, čo by bolo vzhľadom na rozsah zoomu aj veľmi ťažké.
Rozsah zoomu sa nedá nazvať inak ako univerzálny. Vystačíte si s ním na všetky bežné situácie.
Min. zoom 28 mm.
Max. zoom 300 mm.
Príjemne prekvapí minimálna vzdialenosť zaostrenia, ktorá je v celom rozsahu objektívu iba 50cm.
Kvalitná fotografia zblízka. 300 mm, F6,3, 1/80 s., vzdialenosť objektu 2m.
Na 300mm nastavení tak môžete vyhotoviť zaujímavé close-up zábery. Pozor však, fyzika nepustí. Objektív pri zoome 300mm a zaostrení na blízku vzdialenosť nemá skutočný uhol záberu zodpovedajúci 300mm, ale menej. Čím bližšie ostríte, tým sa vám zorný uhol rozširuje. Napríklad pri zaostrení na cca. 2m sme porovnávaním zistili, že 300mm zodpovedá uhlu záberu iba 200mm objektívu. Na bližšiu vzdialenosť je to ešte menej. Na extrémnom blízkom zaostrení klesá kvalita obrazu, o tom ale viac v príslušnej časti.
Dajte si pozor na vyzoomovaný objektív, ktorý rád zachytáva všetko okolo vás a tak sa môže stať, že pri troche neopatrnosti môže dôjsť k nárazu a poškodeniu. Keď sa pohybujete v stiesnenom priestore, objektív nastavte na min. ohnisko, kde má najmenšie rozmery.
300 mm, F5.6, 1/10s.
116 mm, F6.3, 1/15s.
Stabilizátor obrazu je vynikajúci. S úžasom som sledoval fotografiu na displeji, ktorú som vyfotil na 300mm a pri čase iba 1/10s. Fotografia je stále relatívne ostrá!
Obrazová kvalita
To je to, na čom u objektívu najviac záleží. Fotografie som do počítača sťahoval s malou dušičkou. Aj keď na displeji Nikonu D3 vyzerali kvalitne, už mám skúsenosť, že displej na mojom fotoaparáte je tak dobrý, že často obraz ešte vylepší oproti tomu, čo neskôr vidím v počítači. Navyše som počas testovania nemal šťastie na počasie.
Preto som sa potešil, keď som otvoril fotografie na 30" monitore. Pekné farby ma upútali na prvý pohľad. Prekvapilo ma, že aj objektív s komplikovanou optickou sústavou môže mať výrazné, čisté farby. Zaujímala ma aj ostrosť fotografií a tak som si súbory približoval na obrazovke na 100%. Opäť príjemné prekvapenie. Nie žeby ostrosť bola na úrovni profesionálnych objektívov, ale je to to najlepšie, čo som doteraz medzi ultrazoomami videl. Nikon 28-300 je o celú triedu až dve lepší od ekvivalentných objektívov tretích výrobcov. Mal som možnosť otestovať Tamron i Sigmu rovnakého rozsahu a boli neporovnateľne slabšie od 200mm vyššie, ale aj na širokých ohniskách. Nielen ostrosťou, ale aj prenosom kontrastu a farby tento Nikon vyniká nad ostatnými ultrazoomami.
Ostrosť objektívu na max. zoome 300 mm, F8. Kresba je veľmi dobrá po celej ploche obrazového poľa.
Čím ich tento objektív ale veľmi nepredčil je skreslenie. Pri 28mm je výrazné súdkovité a na 300mm je výrazné poduškovité. Od objektívu s takým rozsahom by som však viac nečakal. Je to nutná daň za extrémny rozsah.
Súdkovité skreslenie na širokom konci a pomerne výrazná vinetácia.
Vinetáciou je objektív medzi priemerom. Pri 28mm sa objavuje pomerne silná vinetácia až do clony F7,1-8. Na dlhších ohniskách je vinetácia menej viditeľná aj preto, že tmavnutie obrazu klesá k rohom pozvoľnejšie. Ak chcete napríklad pri fotení krajinky dostať oblohu bez vinetácie, odporúčam zacloniť na hodnotu F11- F16. Jednak tým dosiahnete výbornú ostrosť, dostatočnú hĺbku ostrosti a vinetácia sa vytratí. Pri portrétoch a momentkách vinetácia až tak nevadí, niekedy dokonca môže byť na osoh, keďže upriamuje pozornosť na portrétovaného. Celkovo pre optimálne výsledky v krajine je potrebné viac zacloniť, no už pri hodnotách F7,1 a F8 dosahuje objektív veľmi dobré prekreslenie detailov od jednej strany obrazu na druhú. To sa vylepší ešte pri clonách F11-F16. Pri portréte a živých momentkách si takto samozrejme nemôžeme dovoliť cloniť kvôli rýchlejšiemu času závierky, no tam ani nie je nutné, aby sme vedeli počítať chlpy až k okrajom obrazu.
Aby som ešte skutočnosti uviedol na pravú mieru - obraz je vynikajúco ostrý v strede poľa až k extrémnym okrajom a to i pri odclonenom objektíve! Netreba sa teda báť, ako doteraz s inými ulrazoomami, či dosiahnem ostrú fotku. Priclonia si tí, ktorí študujú fotografie na 100% zobrazení na monitoroch, alebo chcú dosiahnuť celoplošné prekreslenie detailov napríklad pri fotení krajinky. Zaujímavý moment nastal, keď som skúšal extrémne blízke zaostrenie.
Blízka fotografia z cca 1,5 m je ostrá.
Blízka fotografia z minimálnej vzdialenosti trpí nedostatkom ostrosti a kontrastu.
Vzdialenosť zaostrenia 0,5 m.
Blízke zábery z min. vzdialenosti sa vylepšia pri zaclonení na F11, F16 a vzdialení sa. Objektív však nemôže dosiahnuť kvalít makro objektívu. Vzdialenosť zaostrenia 0,75m. |
Close Up (blízke) fotografie z 1-1,5m sú ostré a plné detailov. Pri 300mm a zaostrení na najkratšiu vzdialenosť však ostrosť a prekreslenie detailov výrazne klesá najmä na okrajoch obrazu. Zároveň klesá aj kontrast a svetlá sa prelievajú. Zníženou kvalitou je postihnutý obraz z oboch strán až do tretiny obrazu. Pre vylepšenie je nutné zaostiť až na clonu F11-16, ale aj tak to nie je ostrosť, s ktorou by boli spokojní kritickí pozorovatelia. Ako náhrada makro objektívu tento objektív nemôže slúžiť, no na efektné vytváranie blízkych záberov z 1-1,5m je výborný.
Na 300 mm už dokážete odpichnúť pozadie napriek zložitejšej optickej sústave a pomerne malej svetelnosti.
Bokeh je jedna z vlastností, ktoré hrajú u mňa prím. Tu som si ho ale veľmi otestovať nemohol, keďže slabšia svetelnosť a komplikovaná optická sústava je to, čo si s príjemným a hladkým bokehom priamo odporuje. Napriek tomu pri blízkom zaostrení sa môžete dopracovať k relatívne príjemnému rozostreniu. Buďte ale pripravení, že pri fotení s rušným a svetelným pozadím môžete mať na fotografiách nie príliš hladké pozadie. Pre príjemnejší bokeh sa snažte umiestňovať portrétované osoby pred homogénnejšie a nie príliš kontrastné pozadie.
Najťažší prípad so slnkom v zábere pri okraji obrazového poľa spôsobil len niekoľko malých odleskov.
Nič horšie sa mi s objektívom nepodarilo odfotiť.
Odolnosť voči protisvetlu je na veľmi dobrej úrovni a nie je problém fotografovať so slnkom alebo silným zdrojom v obraze. Výborný výsledok na komplikovanú optickú sústavu objektívu.
Záver
Keď bol tento objektív uvedený, bol som dosť skeptický. Kto si na profesionálnu zrkadlovku nasadí takýto extrémny zoom? Dnes sa už tak nečudujem. Viem si predstaviť výlet, na ktorý by som nič iné nevzal. Môžete s ním precestovať krajinu, prejsť hory a nafotíte kvalitné zábery a keď poznáte jeho hranice, nič vás neprekvapí. Chcete výbornú kvalitu fotografií a ste ochotní preto niesť väčšiu váhu? Nechcete v teréne meniť objektívy? Máte priestor, aby ste objektív priclonili? V tom prípade určite dosiahnete vynikajúce výsledky. Výborne si poradíte aj pri momentkách a pri fotení v znížených svetelných podmienkach. Napriek slabšej svetelnosti je stabilizátor objektívu naozaj veľmi účinný. Majte však na pamäti, že ten vás neochráni pred rozmazaním pohybujúcich sa objektov. Objektív tak naplní očakávania veľkej skupiny fotografov a jediní, ktorí si doplnia tento objektív o iný, budú naháňači hladkého bokehu a blízkych, takmer makro záberov. 28-300 nemôže suplovať funkciu makroobjektívu či portrétneho objektívu. Objektív sa nebojím smelo odporúčať a po vzájomnej porade v redakcii udeliť mu ocenenie Tip Redakcie. Pri slušnej cene, variabilite a all in one riešení ponúka dobrú kvalitu obrazu.