Hore

Nikon AF-P NIKKOR 70 – 300 mm f/4.5 – 5.6E ED VR

Predchodca tohto objektívu patril medzi najobľúbenejšie amatérske objektívy od Nikonu. Pomaly ale prestával stačiť novším fotoaparátom s vysokým rozlíšením. 

Čoraz viac majiteľov zrkadloviek Nikon preto obracalo pozornosť k Tamronu s rovnakými parametrami a dobrým hodnotením. Pozor, nemýľte si tento objektív s modelom AF-P DX NIKKOR 70 – 300 mm f/4,5 – 6,3G ED VR, ktorý je lacným telezoomom pre DX zrkadlovky.

Špecifikácia

Nikon AF-P NIKKOR 70 – 300 mm f/4.5 – 5.6E ED VR je telezoom objektív strednej triedy pre FX aj DX zrkadlovky Nikon. Rozsah objektívu je 70-300 mm, na DX zrkadlovke ekvivalent 105-450 mm. Zaostrovanie zabezpečuje najnovšia generácia krokového motorčeka AF-P. Objektív je stabilizovaný, oproti predchodcovi pribudol režim Sport VR, ktorý lepšie funguje, aj keď sa sledovaný objekt pohybuje nepravidelne. Účinnosť stabilizácie by mala byť až 4,5 EV. Objektív má plynulé elektrické ovládanie clony (E), čo nájde využitie pri snímaní videa a sériových záberoch.

K objektívu je dodávaná rozmerná slnečná clona.


Ohnisková vzdialenosť: 70 - 300 mm
Svetelnosť objektívu: f/4.5 - 5.6
Najvyššie clonové číslo: f/32 - 40
Konštrukcia objektívu: 18 prvkov v 14 skupinách (vrátane 1 optického prvku zo skla ED)
Obrazový profil: 34°20' – 8°10' (22°50' – 5°20' s fotoaparátom formátu DX)
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 1,2m od obrazovej roviny bez ohľadu na nastavenie priblíženia
Maximálny reprodukčný pomer: 0,25x
Počet lamiel clony: 9 (okrúhly otvor clony)
Priemer filtrového závitu: 67 mm
Priemer x dĺžka (od bajonetu objektívu): približne 80,5 x 146 mm
Hmotnosť: 680 g

Upozornenie: Tento objektív nepodporuje digitálne jednooké zrkadlovky radu D4, D3, D2, D1, D800, fotoaparát D700, rad D300, fotoaparáty D200, D100, D90, D80, rad D70, fotoaparáty D60, D50, rad D40, fotoaparáty D7000, D5100, D5000, D3200, D3100, D3000 ani filmové jednooké zrkadlovky.

Pri použití s fotoaparátmi D5, D750, D610, D600, D5500, D5300 alebo D3300 sa uistite, že firmvér fotoaparátu bol aktualizovaný na najnovšiu verziu.

https://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/zoom/af-p-nikkor-70-300mm-f-4-5-5-6e-ed-vr

Objektív v praxi

Objektív týchto parametrov a cenovej kategórie je určený pre náročnejších amatérov, ktorí chcú kvalitný a výkonný, pritom kompaktný, teleobjektív. Musia si byť pritom vedomí, že to nie je objektív pre fotenie športu, či wildlife. Skôr než pre akčné žánre je objektív určený pre fotenie detailov, krajiny, vzdialenejších objektov a menej náročné fotenie zvierat (napr. v ZOO). Jeho majiteľ sa musí naučiť pracovať s úzkym uhlom záberu a stlačenou perspektívou. Odmenou bude, že tieto vlastnosti využije kreatívne a spestria jeho tvorbu. Tento objektív sa najčastejšie objaví na takých modeloch ako D5600, D7500, D610.

Kým som neprešiel na profesionálne objektívy so svetelnosťou F2.8, bol takýto typ objektívu bežnou súčasťou mojej výbavy. Používal som ho na dovolenkách, výletoch do prírody, ale i v meste. Myslím si, že po setovom objektíve, by mal byť takýto objektív ďalší, ktorý si má amatér kúpiť.

Rozsah objektívu je 70-300 mm. Častejšie sa bude používať na DX zrkadlovkách, kde uhlom záberu bude zodpovedať ohniskovým dĺžkam 105-450 mm. To už sa dostávame do kategórie supertele. Ak by sme max. priblíženie porovnali s ďalekohľadom, musel by mať 9-násobne priblíženie.


Bratislavský hrad som fotil z petržalskej strany Dunaja, stál som pod mostom SNP. Najširokouhlejšie ohnisko 70 mm, ekvivalent 105 mm.


Ohnisko 120 mm, ekvivalent 180 mm.


Maximálne priblíženie. Ohnisko 300 mm, ekvivalent 450 mm.

Teleobjektívy sú charakteristické tým, že tzv. stláčajú perspektívu. Vzdialenosť medzi objektami sa javí kratšia. Vzdialený objekt dokážete “pritiahnuť” k objektu, ktorý je k vám bližšie. Tento perspektívny trik je výrazným kompozičným a teda aj kreatívnym nástrojom. Úlohou teleobjektívu nie je len priblížiť vzdialené objekty. Rovnaký význam má jeho schopnosť stlačiť perspektívu.


Vďaka úzkemu uhlu záberu sa môžete vyhrať so stlačenou perspektívou. Naviac vám to umožňuje mať pod lepšou kontrolou pozadie.

V balení nájdete účinnú slnečnú clonu a plátené ochranné vrecko. Objektív je pomerne ťažký, cítiť z neho poctivú konštrukciu. Okolo kovového bajonetu je tesniaca gumená manžeta. Zoomovací prstenec je umiestený vpredu a je skutočne široký. Dobre padne do podpornej ruky. Zaostrovací prstenec je umiestnený bližšie k bajonetu. Stupnica zaostrenia chýba. Na boku sú prepínače režimov zaostrovania a optickej stabilizácie obrazu. Zaostrovanie je vnútorné a predná obruba sa preto neotáča. AF-P krokový motorček je bezhlučný a veľmi rýchly a to aj na D5600, s ktorou som objektív skúšal. Absolútne bez zaváhania zvláda rýchle preostrenie z krátkej vzdialenosti na dlhšiu a to aj za nie úplne dobrých svetelných podmienok. Zaostrovanie v režime živého náhľadu nepatrí medzi najlepšie vlastnosti Nikonov, Dual Pixel technológia Canonu je o triedu lepšia. AF-P motorček hendikep Nikonu do veľkej miery redukuje. Zaostrovanie v LV vás tak nenúti trhať si vlasy.

Vzhľadom na priemernú svetelnosť, tak typickú pre tento druh objektívov, je využiteľný najmä za lepších svetelných podmienok. Účinná stabilizácia obrazu umožňuje fotiť z ruky aj vtedy, kedy by sa bez nej musel použiť statív. Výrobca udáva účinnosť až 4,5 EV, čo môžem potvrdiť. V praxi na ohnisku 200 mm (300 mm EQ) som bezpečne udržal 1/15 s. Odpad sa prudko začal množiť pri 1/5 s. Stabilizácia však nefunguje vždy tak ako má, o tom ale viac o niečo neskôr.

Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 1,2 m. Mierka zväčšenia je 1:4, na DX fotoaparáte, vzhľadom na crop 1,5x viac. Na šírku tak nafotíte objekt veľký cca 9 cm. Konkurencia má u niektorých modelov mierku 1:2, čím z nich robí takmer makroobjektívy.


Objektív umožňuje fotiť detaily v mierke 1:4. Pri otvorenej clone účinne rozostrí pozadie, ktoré je nerušivé aj vďaka úzkemu uhlu záberu.

Objektív je ľahší ako jeho predchodca, na menšom fotoaparáte pôsobí mohutne. Vzhľadom na absenciu statívoveho prstenca bude problematické používať ho na menej kvalitnom statíve, keďže ťažisko bude posunuté výrazne dopredu.

Optická kvalita

Objektív som testoval s Nikonom D5600, ktorý mal nainštalovaný najnovší firmvér 1.02. D5600 je zrkadlovka formátu DX, kde dochádza k orezu záberu, preto by som chcel upozorniť, že hodnotenie kvality pri použití na FF tele môže byť odlišné. Najmä čo sa týka ostrosti v rohoch a vinetácie.

Nikon má v ponuke nové objektívy podobných parametrov. Rozsah je rovnaký, o niečo horšia je svetelnosť a sú určené výhradne pre DX zrkadlovky. Určené sú pre začiatočníkov, jeden je s optickou stabilizáciou a druhý bez. Urobiť dnes telezoom bez stabilizácie, keď ju nemá ani fotoaparát, je hlúposť. Snaha ponúknuť čo najlacnejší objektív nemusí siahať až tak ďaleko. Jeden z objektívov som mal k dispozícii pri testovaní niektorej z lacnejších zrkadloviek a veru, bol som sklamaný. Nikon išiel pod svoj dobrý štandard, ktorý si udržiaval aj u lacných objektívov.

Testovaný objektív má optickou kvalitou uspokojiť aj náročnejších fotografov, napr. krajinkárov, ktorí nepotrebujú špičkové prevedenie a parametre, ale dobrý optický výkon za rozumnú cenu. Objektív stojí cca 800€, čo nie je málo, ale ani príliš veľa.

Na ohnisku 70 mm je kresba dobrá aj pri plne otvorenej clone, prakticky po celej ploche. Priclonením sa o niečo zlepší, ale nie je to veľký rozdiel. Optimálne je cloniť okolo f/8, maximálne do f/13. Pri f/16 je kresba viditeľne mäkšia, vinou difrakcie. Smerom ku krajom je na hranách, medzi svetlými a tmavými plochami, vidieť slabú chromatickú chybu. Sférické skreslenie i vinetácia sú zanedbateľné.

Posúvame sa na ohnisko 100 mm. Pri plne otvorenej clone je kresba v strede veľmi dobrá, smerom ku krajom sa mierne zhoršuje. Pre ostrejšie rohy odporúčam pricloniť aspoň na f/7,1. Nad f/16 sa prejavuje difrakcia, po doostrení a nie príliš veľkých zväčšeninách, to ale nebude vidno. Chromatická chyba je výrazne menšia ako na ohnisku 70 mm. Sférickým skreslením a vinetáciou sa nemusíte zaoberať.

Objektív je na ohnisku 135 mm najvydarenejší. Poskytuje veľmi dobrú ostrosť až do rohov aj pri plne otvorenej clone. Optimum je niekde medzi f/8 - f/11. Sférické skreslenie je minimálne, vinetácia taktiež. Chromatickú chybu som na tomto ohnisku nespozoroval. Zato sa tu od f/16 výraznejšie prejavuje difrakcia.

Pre 200 mm ohnisko platí prakticky to isté, čo pre 135 mm. Od 200 mm vyššie sa začne kresba postupne jemne zhoršovať.

Pri 240 mm je kresba stále dobrá, aj pri plne otvorenej clone. Malé doostrenie však fotkám prospeje. Pomôže aj priclonenie na f/7,1. Najlepšia kresba je v rozsahu f/8 - f/10. Od f/13 sa začne výraznejšie prejavovať difrakcia. Opäť sa objavujú jemné náznaky chromatickej chyby. Sférické skreslenie je takmer nulové. Už tu však viac pozorovať vinetáciu, pri otvorenej clone.

A sme na najdlhšom konci, ohnisku 300 mm. I tu je skreslenie takmer nulové, ale vinetácia väčšia. Chromatická chyba je len malá. Pri plne otvorenej clone je kresba v strede veľmi dobrá, smerom ku krajom sa ale zhoršuje. Aj v rohoch sú však stále dostatočne zreteľné detaily. Priclonenie aspoň na f/7,1 kresbe pomôže, rohy ale nikdy nedosiahnu tak dobrú kresbu, aká je v strede.


Oficiálny MTF graf.

Teleobjektívy umožňujú výraznejšie rozostriť pozadie, aj pri priemernej svetelnosti. Pri otvorenej clone je hĺbka ostrosti dostatočne malá, aby ste výraznejšie rozostrili pozadie a získali tzv. bokeh. Platí to pri fotení bližších objektov, keď je pozadie dostatočne vzdialené. Využijete to pri fotení detailov i portrétov.


Za takýto bokeh by sa pomaly nemusel hanbiť ani špeciálny portrétny objektív. Nevýhodou je, že kvôli dlhej ohniskovej vzdialenosti musíte byť od objektu pomerne vzdialený, čo pri portrétovaní sťažuje komunikáciu medzi fotografom a modelom.

Celkovo dobrý dojem z objektívu mi počas celého testovania kazil fakt, že sa správal nevypočítateľne. Neviem presne, či bol problém so zaostrovaním, alebo so stabilizáciou. Až príliš často som mal mierne neostré zábery, akoby bol objektív menej kvalitný. Pritom iné zábery dokazujú, že má dobrý potenciál. Snažil som sa zistiť, čo je toho príčinou. Fotil som so stabilizáciou i bez nej, z ruky i zo statívu, klasicky i cez Live View. Najlepšie zábery som mal pri kombinácii statív + LV. Už v minulosti sa mi u pár Nikon objektívoch stalo, že stabilizácia fungovala skôr naopak. Aj tu mám podozrenie, že stabilizácia nefunguje vždy tak, akoby mala. Mierne neostré fotky som mal aj pri pomerne bezpečných časoch, ktoré bežne zvládam udržať.


Fotené z ruky, stabilizácia zapnutá, ohnisko 300 mm, plne otvorená clona f/5,6, 1/2500 s. S ostrosťou som spokojný.

Čajok som nafotil niekoľko, pekne pózovali. Ani jedna fotka nebola ostrá. Expozičný čas je 1/400 s. To by som mal udržať aj bez zapnutej stabilizácie.

Záver

Aj keď má testovaný objektív využitie najmä pri fotení statických objektov, za pekného počasia zvládne aj futbalový zápas, preteky áut, alebo “lov” na kačice. Jeho úlohou nie je len priblížiť vzdialené objekty, ako si to myslí veľa začiatočníkov. Úzky uhol záberu a stlačená perspektíva sú kreatívnymi nástrojmi fotografa aj pri fotení na stredné a krátke vzdialenosti. Pri fotení detailov dokáže prekvapiť aj slušnou mierou rozostrenia pozadia.

Veľkú pochvalu si objektív zaslúži za bleskové zaostrovanie a to aj na fotoaparáte, ktorého AF modul nepatrí k najmodernejším. Mierka zväčšenia 1:4 je dostatočná na fotenie detailov, akými sú kvetiny, väčší hmyz a drobné živočíchy. Účinná stabilizácia obrazu výrazne zmenšuje riziko rozmazania záberov, bohužiaľ všal niekedy funguje naopak. Výsledkom sú veľmi mierne rozostrené zábery, pri ktorých sa zdá, akoby objektív nebol kvalitný a mal mäkkú kresbu. Už sa mi to párkrát u objektívov Nikon stalo. Mal som fotoaparát aj objektív s najaktuálnejšími firmvérmi, ale asi bude musieť prísť ďalší - opravný. Pritom objektív dokazuje, že vie, že má kvalitný obrazový potenciál.

Objektív treba pochváliť za minimálne sférické skreslenie v celom rozsahu. Dobre si vedie aj pri vinetácii, ktorá je viditeľnejšia až od 200 mm. Dobre je skorigovaná chromatická chyba, najvýraznejšia je na ohnisku 70 mm, dá sa však ľahko softvérovo korigovať. Ostrosť objektívu je veľmi dobrá. Najkrajnejšie ohniská sú mierne horšie, najvyššiu kvalitu poskytuje v rozsahu 100-250 mm.

Výborné je automatické zaostrovanie. AF-P motorček je skutočne pokrok a dúfam, že sa bude objavovať v objektívoch Nikon častejšie a aj u profesionálnych modelov. Na druhú stranu AF-P nepodporujú aj relatívne nie až tak staré fotoaparáty (viď špecifikácia). Pred kúpou sa preto uistite, že váš fotoaparát je s týmto objektívom kompatibilný.

Nikon AF-P NIKKOR 70 – 300 mm f/4,5 – 5,6E ED VR to nebude mať ľahké, kvôli konkurencii Tamronu. Ich VC-čkový zoom porovnateľných parametrov je veľmi obľúbený, rokmi overený a o pár stoviek lacnejší. Naviac je kompatibilný aj so staršími modelmi zrkadloviek. Na druhú stranu nie je tak rýchly a ani stabilizácia nie je tak účinná. Má aj väčšiu chromatickú chybu.

Ak sa podarí odstrániť problémy so stabilizáciou, bude testovaný objektív dôstojným nástupcom svojich predchodcov, ktorým na DSLR s vysokým rozlíšením dochádza dych.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vilkoo
2018-01-11 08:59:20
Kupi to vlastne este niekto?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované