Hore

Nikon AF-S NIKKOR 18-35mm f/3.5-4.5G ED

S príchodom Nikonu D600 vznikol problém s cenovo dostupným širokouhlým objektívom. Nikon 16-35 stojí cez 1000 € a 14-24 je už úplne mimo rozpočtu náročnejších amatérov. Nikon objektív tohto rozsahu v ponuke mal, ale ten nespĺňal kvalitatívne nároky pre použitie na FF digitálnej zrkadlovke. Môj prvý kontakt s novým objektívom bol na prezentačnej akcii v Konopišti. Po pár záberoch som bol veľmi sklamaný. Silná neostrosť v rohoch a výrazná aberácia aj po priclonení. Ak ste sa teraz rozhodli s čítaním prestať, a objektív ste okamžite zavrhli, robíte chybu. Zrejme sa jednalo o predprodukčnú vzorku, ja mám  teraz k dispozícii “ostrý” kus, ktorého kvalita je niekde úplne inde. Takže prosím pokračujte. Tento objektív si to zaslúži.


Dizajn objektívu sa neodlišuje zo súčasného trendu objektívov Nikkor. Spodný prstenec slúži na transfokáciu, horný na manuálne zaostrovanie.

Prvý dojem

Úplne prvý dojem nebol bohvieaký, ale to sme si vysvetlili a pozrime sa na objektív, ktorý nám prišiel do redakcie. Dizajn objektívu korešponduje so súčasným trendom objektívov Nikon. Objektív je prekvapujúco ľahký, čo naznačuje že sa pohybujeme v amaterskej kategórii, aj keď na spracovaní to nevidno. Bajonet je kovový s gumeným lemom proti vnikaniu prachu a vody. Chod zoomovacieho prstenca je plynulý a akurátne tuhý. K objektívu je dodávané mäkké puzdro a okrem krytiek aj tvarovaná slnečná clona.


Okienko so stupnicou zaostrenej vzdialenosti.


Jediný prepínač slúži na prepínanie medzi automatickým a manuálnym zaostrovaním.


Priemer filtrovej obruby je 77 mm.


Bajonet objektívu je kovový, chránený gumeným tesnením.

Technické parametre

Objektív je určený pre zrkadlovky Nikon formátu FX (Full Frame) s možnosťou použitia aj na DX (APS-C) zrkadlovkách, kde sa vytratí výhoda superširokouhlosti a z objektívu sa stane “seťák”. Rozsah objektívu je 18 až 35 mm (APS-C = 27 - 52,5 mm) pri svetelnosti f/3,5-4,5. Uhol záberu je pre FX: 100° – 63° a pre DX: 76° – 44°. Optická konštrukcia zahŕňa tri asférické šošovky a dva prvky zo skla ED (extrémne nízky rozptyl svetla), skladá sa z 12 prvkov v 8 skupinách. Optika je opatrená antireflexnou úpravou Nikon Super Integrated Coating. Zaostrovanie zabezpečuje ultrazvukový motorček SWM s vnútorným zaostrovaním. Veľkosť objektívu sa pri zaostrovaní a zoomovaní nemení. Predný člen sa pri zaostrovaní neotáča, čo je výhodou pri použití filtrov. Vzhľadom na široký uhol záberu je nutné používať filtre s tenkou obrúčkou (slim), inak dôjde k vinetácii. Priemer filtrovej obruby je 77 mm. Clona je tvorená 7 lamelami, ktoré vytvárajú kruhový otvor. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 28 cm od roviny snímača. Na objektíve je prepínač automatického a manuálneho zaostrovania. Manuálne je možné doostrovať aj v režime automatického zaostrovania.

Schéma optickej konštrukcie.

MTF graf pre širokouhlé nastavenie ohniska.

MTF graf pre tele nastavenie ohniska.

Zaostrovanie

Automatické zaostrovanie je veľmi rýchle a tiché. Predná obruba sa pri zaostrovaní neotáča, pretože zaostrovanie je vnútorné. U mňa úplná spokojnosť.

Optická kvalita

Sférické skreslenie má súdkovitý charakter v celom rozsahu ohnísk. Na superširokouhlý objektív je prekvapujúco malé a videl som nejeden štandardný zoom s väčším skreslením. Aberácia je pozorovateľná smerom k rohom obrazu aj pri vyšších clonových číslach. Je pomerne slabá a v RAW editore sa jej ľahko zbavíte. Difrakcia nastupuje nad clonou f/16. Pri f/22 je už veľmi výrazná.

Výborná je odolnosť objektívu na protisvetlo a vznik reflexov, pritom pri výrobe neboli použité nanokryštálové antireflexné vrstvy. Niežeby sa reflexy neobjavovali, ale len zriedkavo a v malej miere. Veľmi dobrý je prenos kontrastu.

Ostrosť je na kategóriu objektívu nadpriemerná. Aj pri plne otvorenej clone je kresba dobrá, dokonca aj v rohoch, kde je síce mäkšia, ale vyslovene mazanicu by ste hľadali ťažko. Prekvapujúco si objektív vedie lepšie pri širokouhlejšom nastavení a kresba v rohoch je najhoršia na ohnisku 35 mm. Najviac z objektívu “vyžmýkate” v rozsahu 18-24 mm pri clonach f/9 až f/13.

Vinetácia je pri 18 mm ohnisku pozorovateľná aj po priclonení na stredné clonové čísla. Od f/6,3 je výrazne menšia ako u odcloneného objektívu a ja som si ju uvedomil až pri testovacich záberov čistej steny. Pri dlhších ohniskách je vinetácia minimálna.


Vďaka malému sférickému skresleniu a dobrej ostrosti aj v rohoch obrazu je objektív vhodný aj na fotografovanie architektúry.


Pri svetelnosti 3,5-4,5 u širokouhlého objektívu nečakajte výraznejšie rozostrenie pozadia.


Reflexov je poskromne a celkovo je objektív veľmi dobre odolný na protisvetlo a svetelný zdroj v obraze.


Pri clone f/13 je kresba výborná.


Nad f/16 sa prejavuje difrakcia, pri tejto fotografii som použil clonu f/29. Kvalita kresby je výrazne horšia ako u predchádzajúcej fotografie. Pre začiatočníkov malé upozornenie, zhoršenie kresby vinou difrakcie nie je chyba tohto objektívu. Je to fyzikálny jav, ktorý sa prejavuje u všetkých objektívov. Dôležité je pre fotografa zistiť, do akej clony môže obejktív používať, aby nedošlo k zhoršeniu obrazovej kvality.



100% výrez pravého horného rohu z hornej fotografie. V niektorých situáciach je výnimočne v rohoch výraznejšie pozorovateľná chromatická chyba, ktorú bez problémov eliminujete v RAW editore. Táto je najväčšia akú som našiel, väčšinou je výrazne slabšia.


Typ

Objektív AF-S typu G so vstavaným procesorom a bajonetom Nikon F

Ohnisková vzdialenosť

18 – 35 mm

Svetelnosť

f/3,5 – 4,5

Najvyššie clonové číslo

f/22 – 29

Konštrukcia objektívu

12 prvkov v 8 skupinách (vrátane dvoch prvkov zo skla ED a troch asférických optických prvkov)

Obrazový uhol

Filmové jednooké zrkadlovky Nikon a digitálne jednooké zrkadlovky Nikon formátu FX: 100° – 63° Digitálne jednooké zrkadlovky Nikon formátu DX: 76° – 44°

Zaostrovanie

Systém vnútorného zaostrovania Nikon (IF) s automatickým zaostrovaním pomocou ultrazvukového zaostrovacieho motora (SWM) a samostatným zaostrovacím krúžkom na manuálne zaostrovanie

Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť

0,28 m od roviny ostrosti bez ohľadu na nastavenie priblíženia

Maximálny reprodukčný pomer

približne 0,2×

Počet lamiel clony

7 (okrúhly otvor clony)

Clona

Plne automatická

Clonový rozsah

Ohnisková vzdialenosť 18 mm: f/3,5 až 22, ohnisková vzdialenosť 35 mm: f/4,5 až 29

Priemer filtrového závitu

77 mm (P = 0,75 mm)

Rozmery

Približne 83 mm (maximálny priemer) × 95 mm (vzdialenosť od dosedacej plochy bajonetu)

Hmotnosť

Približne 385 g

Technické parametre boli prevzaté zo stránky: http://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/zoom/af-s-nikkor-18–35mm-f-3-5–4-5g-ed



Záver

385 g nie je na takýto objektív veľa, práve naopak, kvôli nízkej hmotnosti vám pripadá objektív tak trochu “hračkarsky”. Ale neoprávnene, svojim výkonom predčí aj drahšie objektívy. Nízku hmotnosť ocenia cestovatelia, pre ktorých je každý gram navyše príťažou. Optická kvalita uspokojí aj náročnejšieho fotografa. Aj keď mám špičkový objektív AF-S 14-24/2,8G, silne zvažujem kúpu tohto objektívu, pre možnosť používať bežné filtre. Na výber je ešte tiež výborný AF-S 16-35/4G. Tri vynikajúce superširokáče v troch cenových kategóriach. To je rozhodne ten lepší prípad. Nech už ste bohatý, alebo vám v peňaženke skôr fúka prievan, zlý objektív nekúpite.

U objektívu Nikon AF-S NIKKOR 18–35mm f/3.5–4.5G ED je výborný pomer výkon/cena. Osvedčil sa na náročnom fotoaparáte Nikon D800E. Tak ako Full Frame preniká do amatérskej fotografie, tak rastie dopyt po kvalitných cenovo dostupnejších objektívoch. Tento objektív je jedným z nich. Zaslúži si ocenenie Tip Redakcie ePhoto.

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/simulator
http://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/map
http://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/glossary


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vd
2013-05-27 08:36:07
keby to bolo f2.8, dalo by sa diskutovat o zaujimavom objektive, sklo clovek lahko prehliadne v rade tuctovych. jedinou vyhodou je FF
 
Marcel Rebro
2013-05-27 09:19:42
príspevok od: vd
keby to bolo f2.8, dalo by sa diskutovat o zaujimavom objektive, sklo clovek lahko prehliadne v rade tuctovych. jedinou vyhodou je FF
Keby to bolo f2.8 tak ma inu hmotnost a cenu ... Napriek tom ze mam 17-35/2.8, jeho predchodcu som kupil prave koli hmotnosti ... v krajinke/horach f2.8 (na sirokaci) az tak velmi nevyuzijem
 
vd
2013-05-27 09:28:43
príspevok od: Marcel Rebro
Keby to bolo f2.8 tak ma inu hmotnost a cenu ... Napriek tom ze mam 17-35/2.8, jeho predchodcu som kupil prave koli hmotnosti ... v krajinke/horach f2.8 (na sirokaci) az tak velmi nevyuzijem
tak to je pravda, tam nema svetelnost velky vyznam...
 
haplo602
2013-05-27 12:31:23
zaujalo ma porovnanie f13 vs f29. je zaujimave ze na jednoliatych plochach pri f29 vystupuje do popredia vzor silne pripominajuci sum, pritom ISO na tej fotke je indikovane 360, co by D800ka mala zvladat s prehladom. nejake vysvetlenie ?

inac pri takomto porovnani by som cakal rovnake expozicne hodnoty ktore niesu zavisle na zmenenej clone. (rovnake iso ako minimum a teda fotenie zo stativu, co predpokladam bolo dodrzane. hlavne pri rozliseni D800ky je 1/60 z ruky podla mna loteria pri akejkolvek clone.)
 
pirhi
2013-05-27 14:35:22
ak si prečíťaš komnet pod fotktou tak pochopíš...ten šum je spôsobený difrakciou
 
haffen
2013-05-27 14:51:23
16-35 je síce drahý, ale stojí za tú investíciu. Nedám naň dopustiť.
 
slavmiro
2013-05-27 15:26:17
príspevok od: haplo602
zaujalo ma porovnanie f13 vs f29. je zaujimave ze na jednoliatych plochach pri f29 vystupuje do popredia vzor silne pripominajuci sum, pritom ISO na tej fotke je indikovane 360, co by D800ka mala zvladat s prehladom. nejake vysvetlenie ?

inac pri takomto porovnani by som cakal rovnake expozicne hodnoty ktore niesu zavisle na zmenenej clone. (rovnake iso ako minimum a teda fotenie zo stativu, co predpokladam bolo dodrzane. hlavne pri rozliseni D800ky je 1/60 z ruky podla mna loteria pri akejkolvek clone.)
Musim potvrdit negativnu skusenost s vysokou clonou. Vcera sme sa vratili z tripu, dlhe casy pri vode som koli absencii ND dosahoval s F22-F29 a cele zle. Difrakcia znicila obrazovu kvalitu. Stastie bolo ze som fotil zvycajne 2 zabery, na strednej clone a vysokej. Optimalna clona F8-F14, nie viac.

Dokonca by som povedal ze ucinnost VR (16-35/4VR) pri extremnych clonach straca na ucinnosti. Zrejme miniobrazok co sa premieta cez pididierku clony na sniamc je viac nachylny na otras. Napr. pri F22 a case 1/15s sa ma 16mm pri zapnutom VR obraz casto rozmazal (nie vplyvom vetra).
 
JohnNewton
2013-05-27 15:34:10
príspevok od: slavmiro
Musim potvrdit negativnu skusenost s vysokou clonou. Vcera sme sa vratili z tripu, dlhe casy pri vode som koli absencii ND dosahoval s F22-F29 a cele zle. Difrakcia znicila obrazovu kvalitu. Stastie bolo ze som fotil zvycajne 2 zabery, na strednej clone a vysokej. Optimalna clona F8-F14, nie viac.

Dokonca by som povedal ze ucinnost VR (16-35/4VR) pri extremnych clonach straca na ucinnosti. Zrejme miniobrazok co sa premieta cez pididierku clony na sniamc je viac nachylny na otras. Napr. pri F22 a case 1/15s sa ma 16mm pri zapnutom VR obraz casto rozmazal (nie vplyvom vetra).
Clona nad 20 je vždy lotéria čo sa difrakcie týka, a VR s dúfam nemal zapnuté pri snímaní zo statívu
 
slavmiro
2013-05-27 16:36:47
príspevok od: JohnNewton
Clona nad 20 je vždy lotéria čo sa difrakcie týka, a VR s dúfam nemal zapnuté pri snímaní zo statívu
nie, to o VR vs. TRIPOD viem. Stativ bol spolahlivo ukotveny na boku ruksaku, takmer cely cas. O rok, asi v juni dam(e) repete s ND8/CPL a nepojdem cez F11.
 
haplo602
2013-05-27 16:46:03
príspevok od: slavmiro
Musim potvrdit negativnu skusenost s vysokou clonou. Vcera sme sa vratili z tripu, dlhe casy pri vode som koli absencii ND dosahoval s F22-F29 a cele zle. Difrakcia znicila obrazovu kvalitu. Stastie bolo ze som fotil zvycajne 2 zabery, na strednej clone a vysokej. Optimalna clona F8-F14, nie viac.

Dokonca by som povedal ze ucinnost VR (16-35/4VR) pri extremnych clonach straca na ucinnosti. Zrejme miniobrazok co sa premieta cez pididierku clony na sniamc je viac nachylny na otras. Napr. pri F22 a case 1/15s sa ma 16mm pri zapnutom VR obraz casto rozmazal (nie vplyvom vetra).
Nikon D800 manual:

"Stopping aperture down increases depth of field, making the foreground and background sharper. Stop aperture down too far, however, and diffraction will actually cause the image to lose definition. The effects of diffraction are partly influenced by the size of the pixels in the camera image sensor, but with the D800/D800E’s high resolution the effects generally become noticeable around f/11."
 
Budy
2013-05-27 22:09:12
Super načasovaná recenzia, keď som pred cca mesiacom kupoval D600ku, tešil som sa, ako dám druhú šancu Tamronu SP AF 20-40 F 2,7- 3,5, ale ako sa ukázalo tešil som sa zbytočne/jednoducho nestačí nakŕmiť ten snímač/. NIKKOR 18-35mm f/3.5-4.5G ED bude v každom smere lepšia voľba a nebudem musieť ani všetky tie filtre nanovo dokupovávať keďže pasujú, čo mi príde ako veľmi sympatické
 
Pav
2013-05-28 07:27:11
Chtěl bych se zeptat autora článku, jestli by mohl porovnat testovaný objektiv a 17-35/2,8. Zajímá mě ostrost na clonách 5,6 a 8. Má smysl provést výměnu?
Podle porovnání těchto objektivů na photozone.de jsou téměř shodné a liší se v podstatě světelností a hmotností. Jaký je na to Váš názor?

http://www.photozone.de/nikon_ff/821-nikkorafs18353545ff?start=1
http://www.photozone.de/nikon_ff/672-nikkorafs173528ff?start=1
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-05-31 20:46:54
Tento objektív museli navrhovať v pekle, je ostrý ako fras. Nie som si istý rohmi, lebo fotím portréty a pod. ale to čo je strede často predbieha aj 24-70 G. Mal som ho možnosť vyskúšať si ho len krátko na workshope. Krásne urobený- ergonomický, ľahký, široký a ostrý....
 
Tomáš Machara
2013-06-01 22:54:54
príspevok od: Jozef Peniak
Tento objektív museli navrhovať v pekle, je ostrý ako fras. Nie som si istý rohmi, lebo fotím portréty a pod. ale to čo je strede často predbieha aj 24-70 G. Mal som ho možnosť vyskúšať si ho len krátko na workshope. Krásne urobený- ergonomický, ľahký, široký a ostrý....
Mám ho už chvíľu a tú ostrosť môžem len potvrdiť. Odkedy ho mám, nedoostrujem Rohy sú na tak ý širokáč tiež až prekvapujúco dobré. Len v extrémnych rohoch bádať miernu stratu ostrosti.Fotím ale krajinky takže viac cloním. Ako je to pri nižších clonových číslach, nemám odsledované. Mám pociť, že ten objektív vôbec neutrpel tým, že je Mejd in čajna....podobne ako 85 1.8G
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-06-02 13:41:22
príspevok od: Pav
Chtěl bych se zeptat autora článku, jestli by mohl porovnat testovaný objektiv a 17-35/2,8. Zajímá mě ostrost na clonách 5,6 a 8. Má smysl provést výměnu?
Podle porovnání těchto objektivů na photozone.de jsou téměř shodné a liší se v podstatě světelností a hmotností. Jaký je na to Váš názor?

http://www.photozone.de/nikon_ff/821-nikkorafs18353545ff?start=1
http://www.photozone.de/nikon_ff/672-nikkorafs173528ff?start=1
si myslím to isté
 
Marián Kuric
2013-06-10 09:35:40
Nebude sa nahodou predavat v sete? s D600? vazne by som sa potesil.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-06-10 09:56:14
príspevok od: Marián Kuric
Nebude sa nahodou predavat v sete? s D600? vazne by som sa potesil.
Nepoznam ziaden fotak, ktory by sa dodaval v kite so supersirokacom. Kity byvaju so standardnym zoomom, pripadne + telezoom.
 
Marián Kuric
2013-06-10 10:07:15
príspevok od: Karol Srnec
Nepoznam ziaden fotak, ktory by sa dodaval v kite so supersirokacom. Kity byvaju so standardnym zoomom, pripadne + telezoom.
ok, vdaka
 
jarolas
2013-06-18 07:56:14
Karol, videl som, ze si predaval, alebo si uz aj predal Nikkor 14-24 a tu v recenzii si spominal, ze si asi 18-35 kupis, naozaj ten objektiv stoji za vymenu? pytam sa , lebo aktualne chcem kupit sirokac, myslel som skor na 16-35 VR, ale ak je 18-35 porovnatelny, tak by som zobral ten
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-06-18 08:06:19
príspevok od: jarolas
Karol, videl som, ze si predaval, alebo si uz aj predal Nikkor 14-24 a tu v recenzii si spominal, ze si asi 18-35 kupis, naozaj ten objektiv stoji za vymenu? pytam sa , lebo aktualne chcem kupit sirokac, myslel som skor na 16-35 VR, ale ak je 18-35 porovnatelny, tak by som zobral ten
Tu nejde o vymenu kvality. V poslednom case testujeme rozne filtre a ja jednoducho potrebujem supersirokac s beznou filtrovou obrubou. Nebyt toho, necham si samozrejme 14-24.
 
jarolas
2013-06-18 08:29:31
príspevok od: Karol Srnec
Tu nejde o vymenu kvality. V poslednom case testujeme rozne filtre a ja jednoducho potrebujem supersirokac s beznou filtrovou obrubou. Nebyt toho, necham si samozrejme 14-24.
ja nechcem porovnavat kvalitu 14-24 vs 18-35, len uz ho skratka vo svojej vybave nebudes mat a nieco ho musi nahradit, skor som to myslel tak, ze preco ta presvedcil prave tento objektiv a nie 16-35ka.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-06-18 08:30:32
príspevok od: jarolas
ja nechcem porovnavat kvalitu 14-24 vs 18-35, len uz ho skratka vo svojej vybave nebudes mat a nieco ho musi nahradit, skor som to myslel tak, ze preco ta presvedcil prave tento objektiv a nie 16-35ka.
Mozno napokon zoberiem 16-35 kvoli lepsiemu mechanickemu prevedeniu a stabilizatoru.
 
IceDive1
2013-06-18 09:02:31
príspevok od: Karol Srnec
Mozno napokon zoberiem 16-35 kvoli lepsiemu mechanickemu prevedeniu a stabilizatoru.
16-35/f4 ma na sirokom konci moc nenadchol. Tie rohy su dost maznute.
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc3/976715_10200595667568427_1914217755_o.jpg
 
tomasvalentini
2016-02-27 07:16:47
príspevok od: Karol Srnec
Mozno napokon zoberiem 16-35 kvoli lepsiemu mechanickemu prevedeniu a stabilizatoru.
Teraz odveci,neplanujete nahodou nejaky obsirnesi test Nikonu 20mm f/1,8G ED ?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované