S príchodom Nikonu D600 vznikol problém s cenovo dostupným širokouhlým objektívom. Nikon 16-35 stojí cez 1000 € a 14-24 je už úplne mimo rozpočtu náročnejších amatérov. Nikon objektív tohto rozsahu v ponuke mal, ale ten nespĺňal kvalitatívne nároky pre použitie na FF digitálnej zrkadlovke. Môj prvý kontakt s novým objektívom bol na prezentačnej akcii v Konopišti. Po pár záberoch som bol veľmi sklamaný. Silná neostrosť v rohoch a výrazná aberácia aj po priclonení. Ak ste sa teraz rozhodli s čítaním prestať, a objektív ste okamžite zavrhli, robíte chybu. Zrejme sa jednalo o predprodukčnú vzorku, ja mám teraz k dispozícii “ostrý” kus, ktorého kvalita je niekde úplne inde. Takže prosím pokračujte. Tento objektív si to zaslúži.
Dizajn objektívu sa neodlišuje zo súčasného trendu objektívov Nikkor. Spodný prstenec slúži na transfokáciu, horný na manuálne zaostrovanie.
Prvý dojem
Úplne prvý dojem nebol bohvieaký, ale to sme si vysvetlili a pozrime sa na objektív, ktorý nám prišiel do redakcie. Dizajn objektívu korešponduje so súčasným trendom objektívov Nikon. Objektív je prekvapujúco ľahký, čo naznačuje že sa pohybujeme v amaterskej kategórii, aj keď na spracovaní to nevidno. Bajonet je kovový s gumeným lemom proti vnikaniu prachu a vody. Chod zoomovacieho prstenca je plynulý a akurátne tuhý. K objektívu je dodávané mäkké puzdro a okrem krytiek aj tvarovaná slnečná clona.
Okienko so stupnicou zaostrenej vzdialenosti.
Jediný prepínač slúži na prepínanie medzi automatickým a manuálnym zaostrovaním.
Priemer filtrovej obruby je 77 mm.
Bajonet objektívu je kovový, chránený gumeným tesnením.
Technické parametre
Objektív je určený pre zrkadlovky Nikon formátu FX (Full Frame) s možnosťou použitia aj na DX (APS-C) zrkadlovkách, kde sa vytratí výhoda superširokouhlosti a z objektívu sa stane “seťák”. Rozsah objektívu je 18 až 35 mm (APS-C = 27 - 52,5 mm) pri svetelnosti f/3,5-4,5. Uhol záberu je pre FX: 100° – 63° a pre DX: 76° – 44°. Optická konštrukcia zahŕňa tri asférické šošovky a dva prvky zo skla ED (extrémne nízky rozptyl svetla), skladá sa z 12 prvkov v 8 skupinách. Optika je opatrená antireflexnou úpravou Nikon Super Integrated Coating. Zaostrovanie zabezpečuje ultrazvukový motorček SWM s vnútorným zaostrovaním. Veľkosť objektívu sa pri zaostrovaní a zoomovaní nemení. Predný člen sa pri zaostrovaní neotáča, čo je výhodou pri použití filtrov. Vzhľadom na široký uhol záberu je nutné používať filtre s tenkou obrúčkou (slim), inak dôjde k vinetácii. Priemer filtrovej obruby je 77 mm. Clona je tvorená 7 lamelami, ktoré vytvárajú kruhový otvor. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 28 cm od roviny snímača. Na objektíve je prepínač automatického a manuálneho zaostrovania. Manuálne je možné doostrovať aj v režime automatického zaostrovania.
Schéma optickej konštrukcie.
MTF graf pre širokouhlé nastavenie ohniska.
MTF graf pre tele nastavenie ohniska.
Zaostrovanie
Automatické zaostrovanie je veľmi rýchle a tiché. Predná obruba sa pri zaostrovaní neotáča, pretože zaostrovanie je vnútorné. U mňa úplná spokojnosť.
Optická kvalita
Sférické skreslenie má súdkovitý charakter v celom rozsahu ohnísk. Na superširokouhlý objektív je prekvapujúco malé a videl som nejeden štandardný zoom s väčším skreslením. Aberácia je pozorovateľná smerom k rohom obrazu aj pri vyšších clonových číslach. Je pomerne slabá a v RAW editore sa jej ľahko zbavíte. Difrakcia nastupuje nad clonou f/16. Pri f/22 je už veľmi výrazná.
Výborná je odolnosť objektívu na protisvetlo a vznik reflexov, pritom pri výrobe neboli použité nanokryštálové antireflexné vrstvy. Niežeby sa reflexy neobjavovali, ale len zriedkavo a v malej miere. Veľmi dobrý je prenos kontrastu.
Ostrosť je na kategóriu objektívu nadpriemerná. Aj pri plne otvorenej clone je kresba dobrá, dokonca aj v rohoch, kde je síce mäkšia, ale vyslovene mazanicu by ste hľadali ťažko. Prekvapujúco si objektív vedie lepšie pri širokouhlejšom nastavení a kresba v rohoch je najhoršia na ohnisku 35 mm. Najviac z objektívu “vyžmýkate” v rozsahu 18-24 mm pri clonach f/9 až f/13.
Vinetácia je pri 18 mm ohnisku pozorovateľná aj po priclonení na stredné clonové čísla. Od f/6,3 je výrazne menšia ako u odcloneného objektívu a ja som si ju uvedomil až pri testovacich záberov čistej steny. Pri dlhších ohniskách je vinetácia minimálna.
Vďaka malému sférickému skresleniu a dobrej ostrosti aj v rohoch obrazu je objektív vhodný aj na fotografovanie architektúry.
Pri svetelnosti 3,5-4,5 u širokouhlého objektívu nečakajte výraznejšie rozostrenie pozadia.
Reflexov je poskromne a celkovo je objektív veľmi dobre odolný na protisvetlo a svetelný zdroj v obraze.
Pri clone f/13 je kresba výborná.
Nad f/16 sa prejavuje difrakcia, pri tejto fotografii som použil clonu f/29. Kvalita kresby je výrazne horšia ako u predchádzajúcej fotografie. Pre začiatočníkov malé upozornenie, zhoršenie kresby vinou difrakcie nie je chyba tohto objektívu. Je to fyzikálny jav, ktorý sa prejavuje u všetkých objektívov. Dôležité je pre fotografa zistiť, do akej clony môže obejktív používať, aby nedošlo k zhoršeniu obrazovej kvality.
100% výrez pravého horného rohu z hornej fotografie. V niektorých situáciach je výnimočne v rohoch výraznejšie pozorovateľná chromatická chyba, ktorú bez problémov eliminujete v RAW editore. Táto je najväčšia akú som našiel, väčšinou je výrazne slabšia.
Typ |
Objektív AF-S typu G so vstavaným procesorom a bajonetom Nikon F |
Ohnisková vzdialenosť |
18 – 35 mm |
Svetelnosť |
f/3,5 – 4,5 |
Najvyššie clonové číslo |
f/22 – 29 |
Konštrukcia objektívu |
12 prvkov v 8 skupinách (vrátane dvoch prvkov zo skla ED a troch asférických optických prvkov) |
Obrazový uhol |
Filmové jednooké zrkadlovky Nikon a digitálne jednooké zrkadlovky Nikon formátu FX: 100° – 63° Digitálne jednooké zrkadlovky Nikon formátu DX: 76° – 44° |
Zaostrovanie |
Systém vnútorného zaostrovania Nikon (IF) s automatickým zaostrovaním pomocou ultrazvukového zaostrovacieho motora (SWM) a samostatným zaostrovacím krúžkom na manuálne zaostrovanie |
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť |
0,28 m od roviny ostrosti bez ohľadu na nastavenie priblíženia |
Maximálny reprodukčný pomer |
približne 0,2× |
Počet lamiel clony |
7 (okrúhly otvor clony) |
Clona |
Plne automatická |
Clonový rozsah |
Ohnisková vzdialenosť 18 mm: f/3,5 až 22, ohnisková vzdialenosť 35 mm: f/4,5 až 29 |
Priemer filtrového závitu |
77 mm (P = 0,75 mm) |
Rozmery |
Približne 83 mm (maximálny priemer) × 95 mm (vzdialenosť od dosedacej plochy bajonetu) |
Hmotnosť |
Približne 385 g |
Technické parametre boli prevzaté zo stránky: http://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/zoom/af-s-nikkor-18–35mm-f-3-5–4-5g-ed
Záver
385 g nie je na takýto objektív veľa, práve naopak, kvôli nízkej hmotnosti vám pripadá objektív tak trochu “hračkarsky”. Ale neoprávnene, svojim výkonom predčí aj drahšie objektívy. Nízku hmotnosť ocenia cestovatelia, pre ktorých je každý gram navyše príťažou. Optická kvalita uspokojí aj náročnejšieho fotografa. Aj keď mám špičkový objektív AF-S 14-24/2,8G, silne zvažujem kúpu tohto objektívu, pre možnosť používať bežné filtre. Na výber je ešte tiež výborný AF-S 16-35/4G. Tri vynikajúce superširokáče v troch cenových kategóriach. To je rozhodne ten lepší prípad. Nech už ste bohatý, alebo vám v peňaženke skôr fúka prievan, zlý objektív nekúpite.
U objektívu Nikon AF-S NIKKOR 18–35mm f/3.5–4.5G ED je výborný pomer výkon/cena. Osvedčil sa na náročnom fotoaparáte Nikon D800E. Tak ako Full Frame preniká do amatérskej fotografie, tak rastie dopyt po kvalitných cenovo dostupnejších objektívoch. Tento objektív je jedným z nich. Zaslúži si ocenenie Tip Redakcie ePhoto.