Hore

Nikon AF-S NIKKOR 200 – 500 mm f/5,6E ED VR

Prvý “lacný” supertelezoom prichádza na trh v čase, kedy sa tu už silne zabývali Tamron a Sigma. Originál je však originál. Ak nebude horší, nie je veľmi čo riešiť.

Nikon mal doteraz v ponuke dva supertelezoomy. Strednú triedu reprezentoval model s rozsahom 80-400 mm, profesionálnu 200-400 s konštantnou svetelnosťou F4. Obidva si môže dovoliť máloktorý amatérsky fotograf. Niet sa čo čudovať, že ich pozornosť sa obrátila k tretím výrobcom. V poslednom čase sa veľkým hitom stal Tamron SP 150-600/5-6,3 VC, cena oproti Nikonu 80-400 polovičná, pritom kvalita výborná a ešte o 200 mm dlhšie maximálne ohnisko. Objektív sa rýchlo dočkal konkurencie v podobe dvoch Sigiem s rovnakými parametrami.  Veru nečakal som, že Nikon predstaví tiež “lacný” supertelezoom. To u veľkých značiek nebýva zvykom. Tento krok Nikonu, v čase kedy sa ceny objektívov zvyšujú, si zaslúži poďakovanie.

Odpoveď Nikonu na Tamron a Sigmu má mierne odlišné parametre, rozsah je o niečo menší. Maximum je 500 mm. Svetelnosť však neklesne pod F5,6.

Prvý dojem

Krabica k objektívu je obrovská, veru nikto by si nepomyslel, že je v nej vlastne amatérsky objektív. A v obrovskej krabici sa nachádza poriadny kus objektívu. Veľký a ťažký. Som vlastníkom 80-400 a dosť ma prekvapilo, o koľko je tento nový objektív väčší pri rovnakej svetelnosti. 80-400 má filtrovú obrubu štandardných 77 mm, u 200-500  je to 95 mm!. Dĺžka objektívu je 267,5 mm, pri vyzoomovaní je to približne 345 mm. S nasadenou slnečnou clonou vyzeráte ako profesionál s profi 300/2,8.

Konštrukcia je solídna, ak ho porovnám s drahšou 80-400 nevidím kvalitatívny rozdiel. Chýba len ozdobný zlatý pásik. Okolo kovového bajonetu je typická gumená tesniaca manžeta. Základňa statívovej pätice je dlhšia ako u 80-400 a viac predsadená dopredu, kvôli posunutému ťažisku.

Špecifikácia

Nikon AF-S NIKKOR 200 – 500 mm f/5,6E ED VR je amatérsky supertelezoom navrhnutý pre fotoaparáty formátu FX aj DX. Rozsah objektívu pri DX formáte zodpovedá ohniskovým dĺžkam 300-750 mm. Svetelnosť F5,6 je konštantná v celom rozsahu, čo u amatérskych objektív nebýva zvykom a tým sa aj odlišuje od konkurencie. Zabudovaná optická stabilizácia obrazu má podľa výrobcu účinnosť až 4,5 EV. E-čko v označení poukazuje na použitie elektromagnetickej clony, ktorá lepšie reaguje pri sériových záberoch.

Optická sústava sa skladá z 19 prvkov v 12 skupinách (vrátane 3 optických prvkov zo skla ED). Amatérske zameranie objektívu naznačuje aj nepoužitie nanokryštálových antireflexných vrstiev. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 2,2 m od roviny snímača a to v celom rozsahu zoomu.

Predný člen objektívu je chránený robustným krycím sklom s pogumovaným rámikom. Pre upevnenie na statív slúži otočný prstenec. Je odnímateľný a čo je potešujúce, že je v cene.

Na bočnej strane nájdete štyri prepínače a zámok samovoľného vysúvania. Prvý prepínač slúži na prepínanie automatického a manuálneho zaostrovania. Druhý limituje rozsah zaostrovania na 6 m až nekonečno. Tretím sa zapína alebo vypína stabilizácia obrazu a posledný štvrtý prepínač slúži na nastavenie jej režimu. Normal je nastavenie pre nepohyblivé objekty a Sport pre pohybujúce sa.

Široký zoomovací prstenec je v prednej časti objektívu, možno ho zablokovať na 200 mm, aby sa pri prenášaní samovoľne nevysúval predný tubus objektívu. Ani raz som zámok nepoužil. Vysúvanie tubusu je tuhé a nech som akokoľvek triasol objektívom, tubus sa ani nepohol.

Na vrchnej časti je stupnica zaostrenej vzdialenosti. Pri manuálnom zaostrovaní sa objektív preostrí od najkratšej vzdialenosti po nekonečno otočením prstenca o takmer 180°.

Špecifikácia:

  • Ohnisková vzdialenosť: 200 – 500 mm
  • Svetelnosť objektívu: f/5,6
  • Najvyššie clonové číslo: f/32
  • Konštrukcia objektívu: 19 prvkov v 12 skupinách (vrátane 3 optických prvkov zo skla ED)
  • Obrazový uhol: Filmové jednooké zrkadlovky a digitálne jednooké zrkadlovky formátu FX od spoločnosti Nikon: 12°20′ – 5°00′. Digitálne jednooké zrkadlovky formátu DX od spoločnosti Nikon: 8°00′ – 3°10′
  • Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 2,2 m od obrazovej roviny (v celom rozsahu zoomu)
  • Maximálny reprodukčný pomer: 0,22×
  • Počet lamiel clony: 9 (okrúhly otvor clony)
  • Priemer filtrového závitu: 95 mm
  • Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu): Približne 108 × 267,5 mm
  • Hmotnosť: Približne 2 300 g (vrátane krúžka pre statív), približne 2 090 g (bez krúžka pre statív)
  • Dodávané príslušenstvo: 95-milimetrový predný nasadzovací kryt objektívu LC-95, bajonetová slnečná clona objektívu HB-71, zadný kryt objektívu LF-4, polomäkké puzdro CL-1434

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/af-s-nikkor-200%E2%80%93500mm-f-5-6e-ed-vr

Objektív v praxi

Najprv sa musím pristaviť pri rozmeroch objektívu. Tie spôsobujú veľa problémov. 80-400 sa zmestí do profesionálnej brašne, zaberie jeden “chlievik”. Zmestí sa aj do batohu bežnej veľkosti. Na 200-500 potrebujete veľa miesta. Z brašne by ste museli vyhodiť všetky ostatné objektívy a batoh tiež potrebujete väčší. Vyššia hmotnosť si vynucuje aj robustnejší statív.

Hmotnosť objektívu je 2,3 kg a už po pár sekundách držania vás rozbolí podporná ruka, ak nepatríte medzi svalovcov typu Schwarzeneger. Na amatérsky objektív je 200-500 veľmi nepraktický. Rovnako je na tom aj konkurencia od Tamronu a Sigmy. Športová verzia Sigmy je ešte väčšia a ešte ťažšia. Ak chcete objektív s ohniskovou dĺžkou 500 mm alebo viac, nič spratného nenájdete. Ak hľadáte niečo menšie a ľahšie, musíte sa uspokojiť s maximálne 400 mm.

Model

Hmotnosť

Dĺžka

Priemer filtra

Nikon AF-S NIKKOR 200 – 500 mm f/5,6E ED VR

2300 g

267,5 mm

95 mm

Nikon AF-S NIKKOR 80–400mm f/4.5-5.6G ED VR

1570 g

203 mm

77 mm

Nikon AF-S NIKKOR 200-400MM F/4G ED VR II

3360 g

365 mm

vkladací 52 mm

Nikon AF-S NIKKOR 300 mm f/4E PF ED VR

755 g

147,5 mm

77 mm

Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD

1951 g

257,8 mm

95 mm

Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | C

1930 g

260,1 mm

95 mm

Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | S

2860 g

290,2 mm

105 mm


Objektív som testoval s Nikonom D800E. Nemilo ma prekvapila podexpozícia cez 1 EV pri plne otvorenej clone. Keďže mi to urobilo aj s objektívom 80-400 VR, myslím, že je to problém Nikonu D800E.


Strecha hotela Carlton, 200 mm.


Strecha hotela Carlton, 500 mm.


Výrazne stlačená perspektíva silného teleobjektívu. V skutočnosti je Slovenské národné múzeum ďaleko od vežiakov Panoramatic city.

Stabilizácia

Pri pohľade do hľadáčika budete potešení, po namačknutí spúšte je obraz stabilný aj na maximálnom ohnisku. Urobil som si malý test na najdlhšom ohnisku. Bez opory som sa dostal na 1/25 s. Pri dlhších časoch už som produkoval len odpad. 1/25 s. je výborný výsledok. Vzhľadom na váhu objektívu musíte počítať s rýchlou únavou a bezpečný čas sa bude rýchlo skracovať.


280 mm, 1/20 sekundy z ruky.

Zaostrovanie

Rýchlosť zaostrovania je nikoňácky štandard. Nepatrí k tomu najlepšiemu, čo značka ponúka. Najvyššiu rýchlosť si necháva pre TOP modely. Je pravda, že ani môj Nikon D800E nie je žiaden športovec. Preostrenie z 2 metrov na nekonečno niečo trvá a tak keď môžete, použite limiter. Nemôžem však o objektíve povedať, že by bol pomalý. Kontinuálne zaostrovanie pohybu zvládol. Najprv behajúcu zebru v ZOO a potom i “letecký deň” čajok na nábreží. Úspešnosť je citeľne vyššia ako u najlepších CSC fotoaparátov s profesionálnymi f/2,8 objektívmi. Porovnal som ho s novou 80-400, tá je o málo rýchlejšia.


Kontinuálne zaostrovanie som si odskúšal na zebre, dávajúcej si preteky s kamarátkou na druhej strane plota.

Obrazová kvalita

200 mm - veľmi dobrá ostrosť i v rohoch a to aj pri plnom odclonení. Viditeľné poduškovité skreslenie. Nepatrná vinetácia, bez chromatickej chyby.

300 - 350 mm - mierne poduškovité skreslenie, slabá vinetácia, najlepšie výsledky z hľadiska ostrosti. Chromatická chyba sa neobjavuje.

400 mm - mierne poduškovité skreslenie, slabá vinetácia. Kresba sa začína zmäkčovať, ale stále je výborná. Začína sa prejavovať veľmi malá chromatická chyba.

500 mm - mierne poduškovité skreslenie, vinetácia je pozorovateľná aj po priclonení, je najväčšia z celého rozsahu objektívu. Pomerne výrazná chromatická chyba smerom do rohov obrazu aj po priclonení. Veľmi dobrá ostrosť aj pri f/5,6 a to i v rohoch obrazu.

Ostrosť objektívu zodpovedá triede i cenovej relácii. Amatérsky fotograf dostane v celom rozsahu ohnísk veľmi dobrú obrazovú kvalitu. Spoľahnúť sa môže na to, že kvalita neklesá pod dobrý štandard ani pri plne otvorenej clone. Optimum objektívu je okolo clony f/7,1-f/8. Najlepšie si vedie v rozsahu 200-400 mm, ale pokles kvality pri 500 mm je pomerne malý, nie tak výrazný ako u Tamronu pri zmene ohniska z 500 na 600 mm.

Objektív som dostal bez slnečnej clony. Vo výbave štandardne je, len sa niekde pri putovaní medzi redakciami stratila. V protisvetle pozorovať pokles kontrastu. Ak máte slnko v zábere, objavia sa aj reflexy. To je však pri teleobjektívoch normálne. Na to, že sú šošovky vybavené len bežnými antireflexnými vrstvami a nie nanokryštáľovými, je odolnosť proti reflexom a ghostingu, prekvapujúco dobrá.


Na najdlhšom ohnisku sa u niektorých motívov objavuje chromatická chyba, vo vyznačenej časti vidno fialové línie.


Aj keď cez špinavé sklo, záber sa podaril.

U fotografii šeliem som fotografoval cez špinavé sklo, často šikmo na jeho rovinu. U niektorých mestských fotografií snímaných z diaľky vidno vplyv chvenia teplého vzduchu.


Oficiálne MTF grafy.

Záver

Veľmi sympatické je, že Nikon ponúka objektív takýchto parametrov za rozumnú cenu. Vyšiel tak v ústrety amatérskym fotografom, ktorí potrebujú dlhšie ohnisko ako 300 mm, ale nie sú ochotní predať obličku.

Objektív je veľký a ťažký, rovnako je na tom však aj konkurencia. Tu si nevyberiete. Ak chcete niečo menšie, ľahšie a oželiete nejaké tie stovky milimetrov, odporúčam 300/4 alebo 80-400VR. Za obidva si však priplatíte.

Objektív je presne taký, ako má byť. Základný amatérsky supertelezoom ponúkajúci slušnú obrazovú kvalitu. Kvalitu pevných objektívov samozrejme nedosahuje. Je to vstupný model pre milovníkov wildlife a športu. Konkurenčný Tamron a Sigma si už dobré meno spravili a tak to Nikon nebude mať ľahké. Má však výhodu v tom, že je to originál Nikon. Konkurencia je tak vyrovnaná, že vážne nechcem byť na mieste toho, kto si z týchto troch objektívov vyberá.

Som majiteľ AF-S 80-400/4,5-5,6G VR. Pri porovnávaní nezanedbateľne cítiť váhový rozdiel. 200-500 je výrazne ťažší a ťažšie sa s ním manipuluje. S nasadeným fotoaparátom sa nezmestí ani do mojej najväčšej brašne, 80-400 do nej dám. Pri niektorých žánroch by mi chýbal širší uhol záberu, 200 mm je už dosť silné priblíženie. Ak však fotografujete vtákov, 100 mm naviac je k dobru. Výhodou mojej 80-400 je aj štandardný priemer filtra 77 mm. Pri fotení v meste používam silné ND filtre i polarizačný filter. Neviem, či vôbec niekto vyrába 95 mm ND filtre. 80-400 je univerzálnejšie využiteľný objektív. 200-500 je wildlife špecialista. Ak mám porovnať objektívy na najdlhšom spoločnom ohnisku 400 mm, tak 80-400 má lepšie korigovanú chromatickú chybu. Na druhú stranu má ale mäkšiu kresbu. Lacnejší objektív tu využíva, že nie je na maximálnom ohnisku. Na najkratšom spoločnom ohnisku 200 mm je obrazová kvalita prakticky rovnaká. Z hľadiska ostrosti v celom rozsahu tak lacnejší 200-500 mierne vedie. A to je dobrá správa.

Ak vám parametre objektívu vyhovujú a neodradí vás vyššia hmotnosť a väčšie rozmery, môžem tento objektív vrelo odporučiť.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
MagickVamp
2016-03-21 07:59:13
Vzhladom na zatial aspon papierovu paradne stroje ktore Nikon uviedol, som si zacal pozerat teleobjektivy ake ma k dispozicii. Je fajn ze tento objektiv v kresbe mierne vedie nad 80-400G VR, tak podla toho co som cital na nete by uz mohol byt aspon tak dobry ako tamron 150-600? Lebo tie 80-400vkove verzie udajne nedosahuju kresbou kvalitu tamron 150-600, aj ked stoja dva krat viac.

V rychlosti napr.: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=915&Camera=614&Sample=0&FLI=5&API=1&LensComp=929&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=0

alebo

http://www.dpreview.com/reviews/lens-compare-fullscreen?compare=true&lensId=nikon_80-400_4p5-5p6d_vr_afs&cameraId=nikon_d800&version=0&fl=400&av=5.6&view=mtf-ca&lensId2=tamron_150-600_5-6p3_vc&cameraId2=canon_eos5dmkiii&version2=0&fl2=400&av2=5.6

alebo
http://www.photozone.de/nikon_ff/552-nikkorafd80400vrff?start=2

Dufam ze to zas nik nevezme osobne. Nechystas nejake priame porovnanie tamron 150-600 vs Nikon 200-500 alebo 80-400?
 
viliamtel
2016-03-21 10:16:37
dobra recenzia len trocha neskoro vela ludi co sa rozhodovalo pte ten objektiv si ho uz aj kupilo a ku porovnaniu na nete su velmi dobre porovnania s tamronom... a sigmov staci jednoduche hladanie v googli
 
MagickVamp
2016-03-21 11:37:49
príspevok od: viliamtel
dobra recenzia len trocha neskoro vela ludi co sa rozhodovalo pte ten objektiv si ho uz aj kupilo a ku porovnaniu na nete su velmi dobre porovnania s tamronom... a sigmov staci jednoduche hladanie v googli
Ak si robim o niecom obraz, tak pozeram http://www.the-digital-picture.com/, www.photozone.de a http://www.dpreview.com/reviews/lens-compare a spriemerujem si to.

No nasiel som to len na http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=1035&Camera=614&Sample=0&FLI=2&API=0&LensComp=929&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=0

a este http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_Nikkor_AF-S_200-500mm_f5-6E_ED_VR/verdict.shtml

Ale nikde som nenasiel porovnavacie foto na roznych ohniskach za rovnakych podmienok, ak mas nieco lepsie tak posli, rad si to pozriem. Pripadne ma Nikon nejaky zoom teleobjektiv s vyssim ohniskom aspon 400mm do 2000 Eur, ktory by v porovnani len s relativne lacnym tamronom 150-600 bol lepsi? Lebo hladal som take nieco uz par hodin a neviem najist.
 
bajajanik
2016-03-21 12:56:04
https://photographylife.com/reviews/nikon-200-500mm-f5-6e-vr/3
 
obje
2016-03-21 15:23:04
Mám oba tieto nikony.Nepovedal by som,že 200-500 má lepšiu kresbu,mne to pripadá rovnaké.Záleží na tom čo chce človek fotit.Ten 80-400 je omnoho praktickejší a univerzálnejší,200-500 je obmedzený rozsahom.Mne osobne vyhovuje 200-500 fotím totiž vtáky a tu je dobrý každý mm.Ak by som fotil šport,zvieratá a prírodu všeobecne osobne by som preferoval 80-400.
 
Horak Martin
2016-03-24 20:41:06
Článok super, ale ako si mohol zle napísať meno Arnold Schwarzeneggera
 
brnj
2019-11-20 14:30:43
a čo tento Nikon AF-S 300mm f/4D IF-ED, opaltí sa ?
 
landov
2019-11-20 19:41:25
príspevok od: brnj
a čo tento Nikon AF-S 300mm f/4D IF-ED, opaltí sa ?
Priplatil by som si za AF-S 300/4PF. Mimo toho, ze je novsi, stabilizovany, tak je vyrazne mensi a lahsi. Ked ho mam na D500, tak je to super kompaktna zostava. Velmi vydarene sklo.
 
brnj
2019-11-20 20:14:45
príspevok od: landov
Priplatil by som si za AF-S 300/4PF. Mimo toho, ze je novsi, stabilizovany, tak je vyrazne mensi a lahsi. Ked ho mam na D500, tak je to super kompaktna zostava. Velmi vydarene sklo.
AF-S 300/4PF je môj favorit žial penaženka nepustí
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované