Vďaka publikovanej mape objektívov vieme, čo nás čaká tento a aj budúci rok. Nikkor Z 24 - 70 mm f/2,8 S je prvý profesionálny transfokátor s bajonetom Z a svetelnosťou F2,8. Ešte tento rok ho doplní rovnako svetelný telezoom a budúci rok aj superširokouhlý zoom. Vzhľadom na blížiacu sa Olympiádu sa možno dočkáme aj profesionálneho fotoaparátu.
Špecifikácia
Nikkor Z 24 - 70 mm f/2,8 S je štandardný svetelný transfokátor pre fotoaparáty Nikon s bajonetom Z, čiže plnoformátové bezzrkadlovky. Je to základný objektív každého profesionála. Poskytuje praktický rozsah, vhodný pre rôzne žánre a dobrú svetelnosť, vďaka ktorej je vhodný aj pre použitie za horších svetelných podmienok. Zároveň svetelnosť umožňuje využiť menšiu hĺbku ostrosti s rozostreným pozadím. Objektív patrí do prémiovej triedy S, je kompletne utesnený, rovnako ako fotoaparáty Z6 a Z7.
17 prvkov v 15 skupinách, vrátane 2 optických prvkov zo skla ED, 4 asférických prvkov, prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat a ARNEO, a predného a zadného optického prvku s fluórovou vrstvou. Fluórová vrstva odpudzuje nečistoty a tekutiny, objektív sa tak ľahšie udržuje čistý.
Po prvýkrát u Nikonu je objektív vybavený malým OLED displejom, ktorý nahrádza stupnice zaostrenia a DOF.
Mierka zväčšenia je 0,22x. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 0,38 m od roviny snímača pri všetkých ohniskových dĺžkach.
Priemer filtrovej obruby je 82 mm. Objektív je ľahší a menší ako verzia pre DSLR. Hmotnosť je 805 gramov pri rozmeroch 89x126 mm. V balení nájdete clonu, krytky a mäkké vrecko.
Displej nahradil klasické stupnice. Jeho režim sa prepína tlačidlom Disp.
L-Fn je programovateľné funkčné tlačidlo, programovateľný je aj prstenec v blízkosti bajonetu.
Typ |
Bajonet Nikon Z |
Formát |
FX/35 mm |
Ohnisková vzdialenosť |
24 – 70 mm |
Svetelnosť objektívu |
f/2,8 |
Najvyššie clonové číslo |
f/22 |
Konštrukcia objektívu |
17 prvkov v 15 skupinách (vrátane 2 optických prvkov zo skla ED, 4 asférických prvkov, prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat a ARNEO, a predného a zadného optického prvku s fluórovou vrstvou) |
Obrazový uhol |
Formát FX: 84° až 34°20', formát DX: 61° až 22°50' |
Stupnica ohniskových vzdialeností |
Stupnica v milimetroch (24, 28, 35, 50, 70) |
Zaostrovací systém |
Vnútorné zaostrovanie |
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť |
0,38 m od obrazovej roviny pri všetkých ohniskových vzdialenostiach |
Maximálny reprodukčný pomer |
Približne 0,22x |
Počet lamiel clony |
9 (okrúhly otvor clony) |
Povrchová úprava |
Antireflexná vrstva Nano Crystal Coat, fluórová vrstva, antireflexná vrstva ARNEO |
Priemer filtrového závitu |
82 mm (P = 0,75 mm) |
Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu) |
Približne 89 mm (maximálny priemer) × 126 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu na fotoaparáte) |
Hmotnosť |
Približne 805 g |
Automatické zaostrovanie |
Áno |
Vnútorné zaostrovanie |
Áno |
Zaostrovanie |
Automatické, manuálne |
Dodávané príslušenstvo |
82-milimetrový predný kryt objektívu LC-82B, zadný kryt objektívu LF-N1, bajonetová slnečná clona objektívu HB-87, puzdro na objektív CL-C2 |
Objektív v praxi
Čakal som, že objektív bude väčší, tak ako tomu v posledných časoch býva. Objektívy nám priberajú. Niežeby bol malý, ale na Nikonoch Z6 a Z7 nepôsobí nadrozmerne. O to viac však cítiť jeho hmotnosť. V ruke cítite, že v nej máte kus poriadneho objektívu, u ktorého sa na materiáloch nešetrilo.
Objektív nie je na Z7 priveľký, ale grip by sa zišiel, najmä pri fotení na výšku.
Na objektíve sú tri prstence. Vpredu je prstenec manuálneho zaostrovania, za ním širší prstenec transfokácie a pri tele fotoaparátu programovateľný multifunkčný prstenec. Chod prstencov je priam luxusný.
Na boku je tlačidlo L-Fn, jeho funkcia sa dá nastaviť v menu fotoaparátu, štandardne je nastavený na AF-L/AE-L. Takmer pri bajonete je prepínač AF/MF.
Nikon Nikkor Z 24 - 70 mm f/2,8 S je prvý objektív značky, ktorý má malý displej. Ten nahradzuje klasickú stupnicu zaostrenej vzdialenosti a hĺbky ostrosti. Po zapnutí fotoaparátu sa na ňom nakrátko objaví názov Nikkor. Potom si pomocou tlačidla môžete vybrať, čo bude zobrazovať. Clonu, zaostrenú vzdialenosť, alebo ohniskovú dĺžku. Mal som objektívy Zeiss Battis, to boli prvé objektívy s displejom a zhodnotil som, že je to nepotrebné vylepšenie, ktoré len predražuje výrobu. Nikon na to však išiel inak a displej tu dáva zmysel.
Pri dlhšom podržaní tlačidla displeja môžete nastaviť jeho jas a či chcete vzdialenosť zobrazovať v metroch alebo stopách. Jas by však mohol byť nastaviteľný automaticky, podľa stavového displeja na fotoaparáte.
Ak nastavíte na displeji zobrazenie clony, je priam ideálne, ak si multifunkčný prstenec nastavíte na jej ovládanie. Potom máte takmer pocit ako u starých objektívov. Clonu samozrejme aj vtedy môžete nastavovať na fotoaparáte. Ak prepnete displej na zobrazovanie vzdialenosti, takmer verne simuluje klasický prstenec zaostrovania. Pracuje v režime AF aj MF a okrem vzdialenosti stupnicou zobrazuje hĺbku ostrosti. Nie však presne číselne. Nakoniec tu máme zobrazenie ohniskovej dĺžky objektívu, čo mi príde ako úplná zbytočnosť, pretože zooom svoju stupnicu má a je hneď nad displejom.
Správanie displeja nie je úplne dotiahnuté. Firmvérom by sa dalo vyriešiť, aby displej prepínal informácie podľa toho, ktorým prstencom sa pohybuje. Kto by chcel, nastavil by si pevné zobrazovanie vybranej funkcie. Vadí mi aj jeho automatické vypínanie po 10 sekundách. Keď môže stavový displej fotoaparátu fungovať stále, prečo nemôže aj displej objektívu?
Pri transfokácii sa vysúva predná časť objektívu. Filter má priemer 82 mm a predná obruba sa pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje prácu s filtrami. Slnečná clona je plastová, ale kvalitná. Vnútro je upravené antireflexným poťahom. Samovoľnému pootočeniu bráni poistka.
Priemer filtrovej obruby je 82 mm.
Objektív som otestoval na mojom fotoaparáte Nikon Z7. Kúpil som ho so setovým objektívom Z 24-70/4 S. Ten je opticky výborný, samozrejme lacnejší, menší a ľahší. Ak nepotrebujete svetelnosť F2,8, tak svetelnejší objektív s rovnakým rozsahom nepotrebujete.
Objektív zaostruje absolútne ticho a rýchlo. Ak zaostrovanie zaváha, je to vo fotoaparáte. Pri najkratšej zaostrovacej vzdialenosti 38 cm je mierka zväčšenia 0,22x. Na šírku záberu nafotíte objekt veľký 163 mm. To stačí na svadbe na nafotenie detailov torty, črievičiek a pod. Na veľký detail prstienkov to ale už nestačí. Ak fotíte so Z7 s plným rozlíšením, ľahko si dopomôžete výrezom, alebo prepnete fotoaparát do DX režimu.
Objektív je vhodný na fotenie detailov. Pri plne otvorenej clone je pozorovateľný veľmi jemný soft efekt. Stačí mierne pricloniť a ostrosť sa zlepší.
Obrazová kvalita
Dlhé roky som fotil s Nikonom D800E. Kúpil som si k nemu svetelné transfokátory i vysokosvetelné pevné sklá. Objektív 24-70/2,8 som k nemu ale nemal. Niežeby Nikkory s týmito parametrami boli zlé, pre mňa však dostačujúce neboli. Dokonca ani najnovší model s bleskurýchlym zaostrovaním. Ako reportážne objektívy sú výborné, ale ak chcete minimálne skreslenie a ostrosť v rohoch aj pri otvorenej clone, neuspokoja vás.
Sytém Nikon Z je navrhnutý tak, aby sa dali navrhnúť lepšie objektívy. Testovaný objektív potvrdil kvality nového systému. Niektoré chyby nedokážem odhaliť, keďže sú korigované už v RAW-e a Lightroom vám korekciu nedovolí vypnúť. Objektív je kvalitný v celom rozsahu aj s plne otvorenou clonou. Bál som sa, že pri 24 mm to bude najhoršie, ale zbytočne.
Otestoval som všetky ohniská aj pri otvorenej clone. Ani na jednom neboli rohy rozmazané, aj keď boli menej ostré ako stred, detaily boli čitateľné. Nadpriemerne dobré sú širokouhlejšie ohniská. To je príjemné prekvapenie. Na 70 mm sú rohy najmenej ostré, ale je to len malý rozdiel. V celom rozsahu sa prejavuje menšia vinetácia. Ostrosti aj vinetácii pomôže priclonenie už na f/4. Optimum prichádza s priclonením na f/5,6. Celkový výkon objektívu je vyrovnaný.
Sférické skreslenie je zrejme korigované a v LR sa preto neukázalo. Určite tam bude, na zázraky neverím. Korigovaná je aj chromatická chyba a jej náznaky objavíte len občas, napr. okolo listov proti svetlej oblohe. Veľmi dobrá je antireflexná úprava. Prenos kontrastu je výborný. Odlesky sa ukážu zriedka, pri slnku uprostred záberu, keď sa lúče rozletia po povrchu snímača odrazia na zadný člen.
Vo výnimočných prípadoch sa objaví malá chromatická chyba (pravý horný roh).
Antireflexná úprava je špičková, ale občas sa objaví odraz svetla od snímača, ktorý je blízko zadnému členu.
Na plnoformátovom fotoaparáte sa s takýmto objektívom vyhráte aj s malou hĺbkou ostrosti a bokehom. Na najdlhšom ohnisku je to už schopný portrétny objektív. Pri detailných portrétoch môžete smelo objektív odcloniť. Zaostrovanie bezzrkadloviek je presné a objektív je ostrý aj pri otvorenej clone s veľmi jemným soft efektom. Odmenou vám bude pekný bokeh. Potešila ma plasticita, plynulý prechod z ostrosti do neostrosti. Fotografie tak nevyzerajú ako vrstvené kulisy v divadle. Bodové zdroje svetiel sú smerom ku krajom rozostrené do tvaru mačacích očí.
Objektív sa dobre hodí aj na portréty.
Ukážka rozostrenia bodových zdrojov svetla.
Záver
Objektív s rozsahom 24-70 mm a svetelnosťou F2,8 je základným univerzálnym profesionálnym objektívom. Preto je dobré, že Nikon s jeho predstavením neotáľal. Aj keď mnohým v aktuálnych fotoaparátoch chýba duálny slot (kvôli zálohovaniu), ich profesionálnemu využitiu skôr bránila absencia svetelného štandardného zoomu. Ten je priam povinnou výbavou reportérov a fotografov svadieb.
Firmvérom by sa dalo vyriešiť, aby displej prepínal informácie podľa toho, ktorým prstencom sa pohybuje. A to je jediná chybička objektívu. Opticky i mechanicky je výborný. Konečne má Nikon objektív týchto parametrov, ku ktorému nemám výhrady a ak by som taký objektív potreboval, bez váhania si ho kúpim.
Tento rok príde druhý zo svätej trojice F2,8 transfokátorov, konkrétne 70-200/2,8 a budúci rok aj superširokáč.