Posledný z nedávno predstavenej trojice objektívov dorazil konečne na test. Predstavili sme si čo dokáže lacný makroobjektív i vysokosvetelný záklaďák. Ale najviac som sa tešil na tento travelzoom. Parametrami je to sen každého cestovateľa a krajinkára. Jeden objektív s veľkým rozsahom, pevnou svetelnosťou a naviac profesionálny. U žiadnej inej značky nič podobného nenájdete. Travelzoomy sú väčšinou úplne zlé alebo sa vyrovnávajú len lacným setovým objektívom. Česť výnimkám, travelzoomy vie robiť napr. Nikon. Ale nie sú v profesionálnej kategórii. Niektorí si možno spomenú na L-kový Canon 28-300, monštruóznu pumpu, ktorá jediná bola vyrobená ako profi objektív. Verte mi, bol podpriemerný, mali sme ho v redakcii pár rokov. Nie úplne zlý, ale u objektívu s označením “L” očakávate inú kvalitu.
Olympus má v ponuke travelzoom, ten je však v základnom rade objektívov. M.Zuiko 14-150/3,5-5,6 druhej generácie občas používam, pretože je celkom slušný. S objektívmi radu PRO sa však porovnávať nemôže. M.Zuiko 12-40/2,8 PRO i M.Zuiko 40-150/2,8 PRO sú fantastické objektívy. Avšak fotograf je tvor lenivý a pre niektoré situácie chce niečo rovnako kvalitné, ale s inými parametrami. To práve ponúka novinka M.Zuiko 12-100/4 PRO.
Dizajn a konštrukcia
Dizajn objektívu je rovnaký ako u ostatných objektívov radu PRO. Kvalitná mechanická konštrukcia, posuvný prstenec manuálneho zaostrovania, kvalitná slnečná clona i krytka. Ako druhý objektív radu PRO má optickú stabilizáciu obrazu. Prečo, keď každý Olympus má stabilizovaný snímač? O tom si povieme neskôr. Na pomery Micro 4/3 objektívov je to ťažký macek, vážiaci 561 g.
Objektív je navrhnutý pre fotoaparáty Micro 4/3 štandardu. Ekvivalentnú ohniskovú dĺžku preto dostaneme prepočítaním faktorom orezu 2x. Tento objektív má uhol záberu zodpovedajúci plnoformátovému objektívu 24-200 mm (8,3x zoom). Je teda príjemne širokouhlý a zároveň má aj slušné priblíženie. Svetelnosť objektívu je v celom rozsahu F4.
Profesionálnu optickú kvalitu má zabezpečiť až 17 šošoviek, mnohé z nich sú špeciálne optické členy typu ED, HD, Super HD a Aspherical.
Užitočnou vlastnosťou je schopnosť zachytiť detaily v pomerne veľkej mierke zväčšenia to v celom rozsahu ohnísk.
Špecifikácia
- Ohnisková dĺžka: 12 - 100 mm (ekv. na 35 mm fotoaparáte - 24 - 200 mm)
- Uhol záberu: 84 - 12°
- Svetelnosť: F4 v celom rozsahu
- Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0,15 m
- Konštrukcia objektívu: 17 členov v 11 skupinách,1x HR, 2x Super HR, 3x asférický, 5x ED
- Clona: 7-lamelová s kruhovým otvorom
- Rozmery: Ø 77,5 x 116,5 mm
- Priemer filtra: 72 mm
- Hmotnosť: 561 g
Objektív v praxi
Vzhľadom na rozmery a hmotnosť, ako i profesionálne zameranie, odporúčam objektív kombinovať s vyššími modelmi, ktoré majú lepšiu ergonómiu úchopu.
Slnečná clona je bajonetová, s poistkou. Nie je už z kombinácie plastu a kovu, ktorá bola náchylnejšia na poškodenie i keď vyzerala luxusne. To isté platí pre krytku predného členu. Tá by tiež mala vydržať viac.
Pri zoomovaní sa predná časť objektívu vysúva, čo je pri takomto rozsahu pochopiteľné. Predný člen sa pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje použitie polarizačného a prechodových filtrov.
Objektív je vybavený tlačidlom L-Fn, ktoré je programovateľné. Štandardne sa po jeho stlačení vypne automatické zaostrovanie. Priradiť mu však môžete množstvo iných funkcií, dokonca aj užívateľský expozičný program. To je napr. môj prípad. Na tlačidlo som navolil program MySet, v ktorom som nastavil kontinuálne zaostrovanie a sériové zábery. Keď sa nečakane objaví potreba pre akčné fotenie, stačí mi stlačiť funkčne tlačidlo. Pri ďalšom stlačení sa fotoaparát vráti do štandardu.
Rozsah
Rozsah ohnísk je veľmi praktický. Začína na 12 mm, čo je ekvivalent 24 mm plnoformátového objektívu. Aj keď sa to nezdá, oproti 28 mm štandardu je to citeľné rozšírenie uhla záberu, ktoré príde vhod pri fotení architektúry (v exteriéri aj interiéri) a krajiny. Najdlhšie ohnisko 100 mm je ekvivalentom 200 m plnoformátového objektívu. To už je slušný teleobjektív. S ním si priblížite aj vzdialenejšie objekty a nasnímate detaily a portréty. 12-100 mm znamená 8,33x zoom.
Ohnisková vzdialenosť 12 mm, uhol záberu 84°.
Ohnisková vzdialenosť 100 mm, uhol záberu 12°.
Zaostrovanie
Nikoho už neprekvapí, že zaostrovanie je tiché. Za normálnych svetelných podmienok je aj rýchle. Pri fotení nočnej Bratislavy mal však fotoaparát (ktorýkoľvek, ktorý som mal) niekedy problém zaostriť a musel som meniť, kam má zaostriť alebo opakovane namačkával spúšť.
Makro
Prednosťou objektívu je schopnosť fotografovať detaily. To výborne zvládajú aj ostatné objektívy radu PRO. Výborné je, že táto užitočná vlastnosť je k dispozícii v celom rozsahu. Na najširšom ohnisku je to ekvivalentné zväčšenie 0,6x a na najdlhšom 0,42x. Priemerne tu teda máme mierku zväčšenia 1:2 (35mm EQ). Vďaka tomu môžete fotografovať rastliny i väčší hmyz bez toho, aby ste museli so sebou nosiť makroobjektív.
Pri najširšom ohnisku ste doslova nalepený na objekt, ktorý fotíte, pri najdlhšom ohnisku je však odstup oveľa väčší, čo je praktickejšie.
Detaily môžete fotografovať so slušnou mierkou zväčšenia a to v celom rozsahu ohniskových vzdialeností.
Stabilizácia
CSC fotoaparáty majú štandardne stabilizovaný snímač. Inžinierom sa darí zvyšovať účinnosť stabilizácie a dnes Olympus patrí k úplnej svetovej špičke. Stabilizácia snímača má veľké prednosti. Jednou z nich je, že stabilizácia funguje dokonca aj u manuálnych objektívov nasadených cez adaptér. Umožňuje to vyrábať objektívy bez stabilizácie, ktorá zvyšuje cenu a komplikuje konštrukciu. Napriek tomu testovaný objektív stabilizátor má. Nie preto, že sa predpokladá jeho použitie na najstarších modeloch Olympus a Panasonic, ktoré stabilizovaný snímač nemajú. Obidve značky dokážu kombinovať stabilizáciu v objektíve so stabilizáciou vo fotoaparáte, čím dosiahnu ešte vyššiu účinnosť. Objektív obraz predstabilizuje v dvoch osiach a snímač prácu dokoná. V súčasnosti inžinieri dospeli k hranici, kde sú gyroskopické snímače tak citlivé, že na ne začína vplývať rotácia zeme.
Aká je účinnosť kombinovanej stabilizácie (Sync IS)? Najúčinnejšiu stabilizáciu snímačom má nová vlajková loď OM-D E-M1 Mark II. V kombinácii s týmto fotoaparátom sa dá bez problémov fotiť časmi, ktoré ďaleko presahujú to, čo sme si mysleli, že je možné. Účinnosť je až 6,5EV! Ale i s ostatnými fotoaparátmi je účinnosť stabilizácie fantastická. Chce to samozrejme dôkaz, aby ste uverili. Tu ho máte.
Udržať časy rádovo v zlomkoch sekundy nie je problém, tento objektív posúva hranice časov, ktoré ste schopný udržať v ruke na sekundy. Asi každý z vás sa špacíroval večer po meste a chcel si urobiť fotky aj po západe slnka. Statív doma, čo robiť? Pomôže len vysoká citlivosť a ak sa dá oprieť fotoaparát. Menej skúsení fotografi nechajú všetko na automatiku, ktorá zdvihne citlivosť a ešte aj výklopný vstavaný blesk, akoby mal šancu niečo osvetliť. Výsledkom sú minimálne zašumené zábery, u začiatočníkov úplné nepodarky. Nie je tak s testovaným objektívom. Nasledujúce zábery sú snímané z ruky, bez akejkoľvek podpory.
S testovaním účinnosti stabilizácie som začal nesmelo s časom 0,4 s., ohnisková vzdialenosť 54 mm.
0,8 s. pri ohniskovej dĺžke 80 mm (160 mm ekvivalent).
Na širších ohniskách som zvládal expozície nad 1 sekundu. Tu je to 2,5 sekundy!
1 sekunda, ohnisková vzdialenosť 21 mm.
Pri dvoch sekundách už nafotíte aj obľúbené stopy svetiel.
Vďaka takmer neuveriteľne účinnej stabilizácii obrazu na cestách, výletoch nebudete bežne potrebovať statív. To je oslobodzujúce.
Fotiť v tmavom kostole na ISO 80? Žiaden problém.
I keď kombinovaná stabilizácia funguje výborne, naďalej odporúčam používať statív. To je stávka na istotu. Ukážkové fotografie majú len demonštrovať účinnosť stabilizácie a to, že keď statív nemožno použiť, dokáže objektív a fotoaparát fotografovi výrazne pomôcť dosiahnuť kvalitné výsledky.
Obrazová kvalita
Vinetácia je pozorovateľná v rohoch obrazu, pri otvorenej clone, v celom rozsahu ohnísk. Po priclonení sa výrazne redukuje.
Pri otvorenej clone je vinetácia viditeľná v celom rozsahu ohnísk.
Sférické skreslenie je najvýraznejšie na najširšom ohnisku. Má súdkovitý charakter. Korigovať ho budete len pri fotení zblízka, kedy ho perspektíva zvýrazní. Napr. ak budete fotiť nejaké zaujímavé dvere. Stačí však poodstúpiť a skreslenie prakticky zmizne. Zhruba od 18 mm je sférické skreslenie malé aj pri záberoch z kratšej vzdialenosti a netreba ho korigovať. Platí to až po najdlhšie ohnisko 100 mm. Najširšie ohnisko 12 mm, z takéhoto odstupu sa sférické skreslenie už neprejavuje.
Snažil som sa objektív nachytať na hruškách, fotil som proti slnku aj so slnkom na kraji, či mierne za krajom záberu. ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical) Coating antireflexné vrstvy sú však mimoriadne účinné, na reflexy narazíte len výnimočne.
ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical) Coating antireflexné vrstvy odvádzaj prvotriednu prácu.
Keďže Olympus koriguje chromatickú chybu už v RAW-e, na fotografiách ju nenájdete.
Ostrosť objektívu je výborná, vzhľadom na veľký rozsah sa tu však nájdu slabšie miesta. Opäť je to na najširších ohniskách, približne od 12 do 18 mm, kedy je ostrosť v rohoch (pri detailnom priblížení) viditeľne horšia ako v strede obrazu. Ani pri otvorenej clone však nie je kresba v rohoch taká zlá, aby to nenapravilo mierne doostrenie v editore. Od 18 mm sa kresba v rohoch výrazne zlepší. Tu sa nemusíte báť fotografovať aj pri plne otvorenej clone.
Pozrime sa, kedy sa u objektívu prejavuje difrakcia. U Micro 4/3 snímačov je to skôr ako u APS-C a FF. Je tu ale aj 2-násobne väčšia hĺbka ostrosti. U tohto objektívu stačí pricloniť na f/8, aby ste mali rovnakú hĺbku ostrosti, ako u ekvivalentného plnoformátového objektívu pri clone f/16. Najlepšiu kresbu má objektív pri clone f/8, potom sa začína zhoršovať. Pri f/11 je stále dostatočne dobrá. Limitom, po ktorom sa začne výrazne zhoršovať, je clona f/13. Na vyšších clonách je vplyv difrakcie výrazný a neodporúčam ich používať.
Pri vyzoomovaní a otvorenej clone sa dá hovoriť aj o bokehu. Na slušné portréty a fotenie detailov s rozmazaným pozadím parametre objektívu postačujú.
Pri nastavení na dlhšie ohnisko je bokeh solídny aj pri členitom pozadí.
Pri fotení detailov, opäť s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou, môžeme hovoriť už o peknom hladkom bokehu.
Ukážka rozostrenia bodových svetiel.
Záver
Skúsenejší fotografi neradi tvrdia, že niektorý objektív je univerzálny. Väčšinou to znamená len väčší rozsah zoomu, ale podpriemernú obrazovú kvalitu. Tu je však kvalita profesionálna, mechanická i optická. Olympus dokázal vyrobiť travelzoom vysokej kvality, ktorý uspokojí aj najnáročnejších fotografov. Dá si však za to aj riadne zaplatiť. Cena je vyššia ako u M.Zuiko 12-40/2,8 PRO.
Konečne môžu vyraziť fotografi-cestovatelia do sveta len s jedným objektívom, ale bez pocitu, že je to kompromis. Okrem širokého a praktického rozsahu ohnísk, vďaka ktorému nahradí dva objektívy, dobre zvláda aj fotenie detailov. Doma môže zostať aj makráč. Výnimočne účinná stabilizácia (stabilizácia v objektíve + stabilizácia snímača) minimalizuje potrebu so sebou brať statív.
Odolná konštrukcia umožňuje používať objektív aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach, v prašnom a vlhkom prostredí.
Toto je skutočne výnimočný objektív. Neohuruje vysokou svetelnosťou, ale veľkou praktickosťou, univerzálnosťou a to pri profesionálnej kvalite. Na najširších ohniskách trochu stráca za zvyškom rozsahu, ale i tu je to lepšie ako u konkurencie. Ak mu to vytýkam, je to preto, že som už rozmaznaný od ostatných objektívov radu PRO. Prívlastok profesionálny si s objektívmi tohto rozsahu bežne nespájame, až doteraz. Už teraz je mi jasné, že aj keď mám M.Zuiko 12-40/2,8 PRO, novinku budem používať o dosť častejšie.