Za čias filmu, keď po digitále nebolo ani vidu ani slychu, bol som fanúšikom dnes už neexistujúcej značky Minolta. V jednom z prospektov na niektorý z vyšších modelov zrkadloviek som zbadal fotografiu, ktorá ma ihneď zaujala. Veď na to sú tie prospekty robené, aby vás ohúrili a prinútili ku kúpe. Fotografia bola úplne iná ako tie ostatné. Pozadie bolo rozostrené do efektných krúžkov (donutkový efekt). Pod fotografiou bol text: Minolta AF Reflex 500 mm F8. Bol to objektív zrkadlovej konštrukcie. Nádherný dizajn a k tomu naviac automatické zaostrovanie (s veľkou pravdepodobnosťou jediný zrkadlový objektív s automatickým zaostrovaním). Dodnes ho nájdete v portfóliu Sony, samozrejme už so zmenenou značkou. Tento objektív nebol a ani nie je lacný. Dúfať pred 15 rokmi, že naň narazíte v bazári bolo rovnako pravdepodobné, ako že vyhráte Športku. Od tých čias mávam obdobia, kedy by som rád takýto typ objektívu vyskúšal. Do rúk sa mi napokon dostal zrkadlový objektív Samyang s ohniskovou dĺžkou 500 mm a svetelnosťou F6,3.
Prv než sa pustím do recenzie, bude dobré vysvetliť, čo to vôbec zrkadlový objektív je. Fanúšikovia astronómie môžu nasledujúce riadky preskočiť. Zrkadlová konštrukcia je u astroteleskopov bežná. Optická sústava väčšina objektívov je tvorená šošovkami. Čím dlhšia je ohnisková dĺžka objektívu, tým je stavebná dĺžka objektívu väčšia, najmä ak sa k tomu pridá aj lepšia svetelnosť. Ako objektív zmenšiť? Využitím zrkadiel. Využitím odrazu svetla v objektíve skrátite jeho konštrukčnú dĺžku na polovicu. Jednoduchšia konštrukcia znamená aj nižšiu hmotnosť, úsporu materiálu a nižšiu cenu. Prečo sa potom zrkadlové objektívy vo fotografii neujali tak ako v astronómii?
Zjednodušená schéma konštrukcie zrkadlového objektívu.
Zrkadlový objektív má hneď niekoľko nevýhod. Ak majú byť zachované kompaktné rozmery, je to na úkor svetelnosti, ktorá je podpriemerná. Lepšiu svetelnosť dosiahnete zväčšením priemeru zrkadla. Zrkadlový objektív nemá clonu, neustále pracujete len s clonou danou svetelnosťou objektívu. Nemôžete ovplyvňovať hĺbku ostrosti. Svetelnosť takýchto objektívov sa pohybuje medzi f/6,3 až f/11. To je podpriemerná svetelnosť, vychádzajú dlhšie expozičné časy, obraz v hľadáčiku je tmavý. Zrkadlové objektívy nemajú optickú stabilizáciu, pokiaľ nemáte stabilizovaný snímač, je nutnosť používať statív. S výnimkou spomínaneho objektívu Minolta (Sony), nemajú tieto objektívy automatické zaostrovanie. Majú pevnú ohniskovú dĺžku, čo nemusí každému vyhovovať. Zaujímavý bokeh je tak neštandardný, že ho chcete len v určitých situáciách a v iných by pôsobil rušivo. Veľkú úlohu zohráva aj nižšia obrazová kvalita oproti šošovkovým objektívom, fotografie nie sú tak ostré a slabší je aj prenos kontrastu. Prečo si potom takýto objektív zaobstarať?
Zrkadlový objektív nie je na každodenné používanie. Musím vás sklamať, ale nie je to lacná náhrada silných teleobjektívov pre šport či wildlife. Ak vás napadlo, že si objektív kúpite pre tieto účely, budete trpko sklamaní. Objektív po prvom fotení hodíte do skrine alebo pod cenu predáte. Vďaka cenovej politike Samyangu, ktorý vyrába objektívy dostupné aj menej majetným fotografom si tento objektív môžete kúpiť ako “korenie” vašej fotografickej tvorby. Zaujímavý doplnok portfólia. Smelo ho môžeme zaradiť do skupiny s objektívmi Lensbaby, Holga, Pinhole. Objektívmi, ktoré nie sú výnimočné obrazovou kvalitou po technickej stránke, ale obrazovou kvalitou po stránke estetickej. S Lensbaby sa vyhrajete s naklápaním roviny ostrosti, Holga a Pinhole prinášaju do digitálu čaro starých fotoaparátov. A zrkadlový objektív? Ten má nenapodobniteľný bokeh.
Dizajn a konštrukcia
Samyang 500/6,3 je manuálny objektív zrkadlovej konštrukcie. Optickú sústavu tvorí kombinácia zrkadiel a šošoviek. Dizajnom pripomína plechovku od farby. Tubus je striekaný bielou farbou “slonová kosť”. Neznalí hneď tipujú na “L”-kové sklo od Canonu. Objektív je univerzálny pre rôzne fotoaparáty. Keďže netreba prenášať informácie o clone a zaostrovaní, nepotrebuje objektív žiadne kontakty. Využíva preto dnes už menej známy spôsob pripojenia cez T2 adaptér. Samotný objektív je vybavený závitom, naň sa pripevní T2 adaptér pre konkrétny typ bajonetu. T2 adaptér je lacný a ak máte rôzne značky fotoaparátov, stačí si dokúpiť príslušné T2 adaptéry.
Zaostrovací prstenec je široký s pomerne dlhou dráhou. Pri zaostrovaní sa tubus vysúva dopredu. Dĺžka objektívu sa zmení o necelé 2 cm. Predná obruba je vybavená závitom s priemerom 96 mm, na ktorý filtre nezoženiete, ale načo aj. Uplatnenie nájde pre upevnenie slnečnej clony, ktorá ale nie je v cene. Podobne ako u iných objektívov s veľkým priemerom, umožňuje aj tento použitie filtrov v zadnej časti. Za posledným optickým členom je závit s priemerom 34 mm.
Až na zadnú plastovú časť je objektív vyrobený z kovu. Spracovanie je solídne, minimum pohyblivých častí dáva predpoklad pre minimálnu kazovosť.
Pohľad na predné krycie sklo, v strede je upevnené sekundárne zrkadlo otočené smerom k fotoaparátu.
Pohľad “do vnútra” na primárne zrkadlo.
Detail zaostrovacieho prstenca. Stupnica by mala byť natočená smerom nahor, rovnako aj štítok. Pootočenie je spôsobené asi použitým T2 adaptérom. Na funkcionalitu a prácu s objektívom nemá táto chybička krásy žiaden vplyv.
Predné krycie sklo vyzerá byť bez reflexnej úpravy, ak má aspoň jednu antireflexnú vrstvu, nech mi v Samyangu prepáčia. Šošovky by ale mali byť vybavené antireflexnými vrstvami, aspoň tak to naznačuje skratka MC (multi coated) v názve objektívu. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 2 m, nie 3,5 m ako píše v popise na stránke firma Mini-Max.sk, ktorá nám objektív do testu zapožičala.
Hmotnosť je nezanedbateľných 705 gramov pri rozmeroch 98 x 119,5mm, ale vzhľadom na objem je objektív pocitovo pomerne ľahký.
Až pri fotení produktových záberov som si všimol, že na štítku je označenie DX. Žeby bol objektív určený len pre APS-C zrkadlovky? Na Full Frame Nikone D800E vykresľuje celé pole snímača, bez vinetácie. Ani Samyang na svojich stránkach nepíše nič o obmedzení vzhľadom na veľkosť snímača.
Objektív v praxi
Tak som si zvykol na teleobjektívy so stabilizátorom, že na to trasenie obrazu v hľadáčiku som nebol pripravený. A to som objektív testoval na Full Frame fotoaparáte Nikon D800E. Na APS-C zrkadlovke to musí byť ešte horšie. Ak nechcete neúmerne dvíhať ISO, odporúčam používať statív alebo aspoň monopod. Vďaka veľkému hľadáčiku sa mi zaostrovalo relatívne dobre. U lacnejších fotoaparátov s menším a tmavším hľadáčikom to ale jednoduché nebude. Aj takmer nepatrné pootočenie zaostrovacieho prstenca rozhoduje o tom, či máte fotografiu ostrú, alebo je to kandidát pre výlet do koša. Viacerí majitelia tohto objektívu preto budu využívať manuálne zaostrovanie v živom náhľade, kde si môžu aktivovať lupu. Pri zaostrení na 5 m je hĺbka ostrosti necelých 3,5 cm, čo nie je veľa priestoru na to, aby ste neurobili chybu. T2 adaptér je bez kontaktov, takže vo fotoaparátoch nebude fungovať diaľkomer, ktorý by vám potvrdil, že je zaostrené.
Aj keď sa mi lietadlo v hľadáčiku zdalo ostré, na fotke nie je. Zaostrovať na pohyblivé objekty je obtiažne.
Až po prvom fotení som si všimol, že mám pri fotkách divný EXIF. Ten je síce nepodstatný, ale pri neskoršom prezeraní archívu môže mýliť. Vo fotoaparáte som preto manuálne nastavil ohniskovú dĺžku a svetelnosť manuálneho objektívu. Túto funkciu majú len vyššie modely od Nikonu. Pre používanie objektívu ale nezohráva žiadnu úlohu.
Kedže objektív sa k fotoaparátu nepripája cez žiadne kontakty, ktoré by prenášali informácie o svetelnosti, čo je vlastne jediné clonové číslo, prepol som fotoaparát do manuálneho expozičného režimu. Využil som to, že Nikon D800E má v programe M možnosť nastaviť citlivosť ISO automaticky. Meranie som nechal na fotoaparát, nastavil som 1/1000 sekundy (väčšinou), clonu samozrejme f/6,3 a nechal fotoaparát nech mení ISO podľa množstva svetla. Z hľadiska nastavenie expozície som mal “veget”, akoby som fotil v plnej automatike. Po prvotnom nastavení som sa už o nič nemusel starať a kolečiek som sa ani nedotkol. Mohol som sa plne sústrediť na zaostrovanie.
Optická kvalita
Vďaka zrkadlovej konštrukcii a minimu šošoviek je objektív prakticky bez chromatickej chyby tak, ako ju poznáme zo šošovkových objektívov, fialové alebo zelené okraje. Pripomína skôr chybu jednoduchých makrošošoviek. Slabý je prenos kontrastu a prakticky každej fotografii treba v počítači kontrast pridať.
V porovnaní aj s lacnými telezoomami je ostrosť podpriemerná. Zbytočne budete hľadať na fotkách ostrosť na úrovni pixelov. Žiadne ostré oko, žiadna detailná kresba v pierkach holuba.
Z hľadiska ostrosti je toto maximum, ktoré z objektívu dosiahnete.
Jemné detaily peria budete hľadať márne.
Nepené “haló” mimo hĺbky ostrosti pripomína chromatickú chybu nekvalitných makro predsádok.
Prstence, prstence, chcem prstence!
Aj keď som objektív testoval ako náhradu šošovkového teleobjektívu, mojim hlavným cieľom bolo nafotiť prstence (bokehové). Dá sa povedať, že som bol nimi posadnutý. Rozostriť pozadie do krúžkov ale nie je vôbec jednoduché. Vôbec nestačí zaostriť na niečo blízke a čakať, že sa pozadie do krúžkov rozostrí. Tak to nefunguje. Krúžky dosiahnete len pri určitej konštalácii vzdialenosti vás od pozadia, vás od fotografovaného objektu a fotografovaného objektu od pozadia. Inak budete mať bokeh ako zo šošovkového objektívu. Záleží aj na členitosti pozadia. Postupne som sa naučil vyhľadávať vhodné pozadie: stromy, sčerenú vodnú hladinu, striekajúcu vodu fontány... Rovnako dôležité je aj správne svetlo. Najlepšie je protisvetlo a bočné svetlo.
Aké krásne by bolo urobiť z vodných kvapiek prstence?
Ak vodu rozostrím, rozostrí sa aj socha. Tadiaľto cesta nevedie.
Musel som nájsť objekt (lampu), ktorý je od fontány v správnej vzdialenosti. Konečne mám krúžky.
Plusy a mínusy
+ nízka cena
+ kvalitné spracovanie
+ kompaktné rozmery
+ univerzálnosť
+ relatívne slušná svetelnosť
+ zaujímavý “donutkový” efekt
- nemožnosť použiť funkciu diaľkomera a s tým spojené obtiažné zaostrovanie
- clona nie je v cene, ani krytka T2 adaptéru
- mäkká kresba
- bokeh, keď nevznikne “donutkový” efekt
Záver
Nečakal som od objektívu žiadne zázraky, obmedzenia mi boli zrejmé už roky. Chcel som si ho ale vyskúšať, najmä pre unikátne rozostrenie. Objektív nesklamal a ani neprekvapil. Na cenu 139€ je objektív veľmi slušne spracovaný. Mínusom je absencia krytky T2 adaptéra a slnečnej clony, radšej by som ich vymenil za pribalené koženkové puzdro.
S objektívom sa nedá fotografovať pohyb. Pri malej hĺbke ostrosti by ste ručne nestačili preostrovať. Optická kvalita je podpriemerná, čo ale nemusí byť prekážkou. V spojení s postprocesingovými efektami môžete dostať vizuálne zaujímavé fotografie. Veď aj od Lensbaby nikto neočakáva rezavo ostrú kresbu.
Samyang 500/6,3 je fotografická hračka, ktorú sa rozhodne nemusíte báť vyskúšať. Ani chvíľu neuvažujte, že nahradí objektívy typu Nikon AF-S 80-400/4,5-5,6GVR, Sigma AF 120-400/4,5-5,6 DG OS HSM, či Canon EF 400/5,6L USM. Ak od neho nebudete očakávať, že je to objektív pre šport a wildlife, a naučíte sa s ním pracovať, dokážete s ním urobiť zaujímavé fotografie, ktoré spestria vaše fotografické portfólio. Objektív nájde svoje využitie napr. v niektorých zamestnaniach, kde je potrebné fotografovať vzdialené objekty, ale nie je kladený dôraz na vysokú obrazovú kvalitu. Napr. pri montovaní anténových vykrývačov, stožiarov elektrického vedenia a podobne.
Objektív nám do testu zapožičala firma mini-max.sk.