Hore

Samyang 8/3,5 UMC Fish Eye CS II

Objektív typu “rybie oko” je určený pre fotoaparáty so snímačom veľkosti APS-C. Zámerne nepíšem pre zrkadlovky, pretože existuje verzia aj pre mirrorless fotoaparáty. My sme otestovali model určený pre DSLR Nikon.

Túto recenziu som sa rozhodol mierne emocializovať (to som si teda vymyslel slovo). U objektívu rybie oko častokrát ani nejde o to, aby bolo opticky dokonalé, veď napokon je to vlastne nepodarok s výrazným sférickým skreslením. Fotografovať s rybím okom je hra. Ako som sa s ním pohral ja, to sa dočítate nižšie. Upozorňujem vás, že v tejto recenzii nájdete aj výraznejšie upravované fotografie. Ale nebojte sa, priložil som aj tradičné “recenzovky”.

Základné parametre

Samyang 8 mm je objektív s manuálnym zaostrovaním, navrhnutý pre digitálne zrkadlovky Nikon formátu DX (snímač veľkosti APS-C). Objektív je typu rybie oko s diagonálnym uhlom záberu 180° a typickým výrazným sférickým skreslením. Je schopný vykresliť celé políčko snímača. Clona je prenášaná elektronicky.

Ohnisková dĺžka: 8 mm
Rozsah clony: F3,5 - F22
Uhol záberu: 180° diagonálne
Rozsah zaostrovania: 0,3 m  - nekonečno
Optická stavba: 10 členov v 7 skupinách

Konštrukcia a dizajn

Objektív je pomerne kompaktný, len predná časť sa výraznejšie rozširuje. Konštrukcia je dostatočne robustná a kvalite spracovania niet čo vytknúť. V žiadnom prípade sa nejedná o nejaký „šmejd“. Je to poctivý kus objektívu.
Zaostrovací prstenec je dostatočne široký. Z minimálnej zaostrovacej vzdialenosti preostríte na nekonečno pootočením prstenca o cca 90°. Chod prstenca je akurátny.


Clonový prstenec na moderných zrkadlovkách nevyužijete.


Bajonet je kovový. Na zábere je vidno aj kontakty pre prenos clony.


Na prstenci zaostrovania nenájdete značku medzi 1,5 m a nekonečnom. V praxi to ale nevadí. 

Nad clonovým prstencom sa nachádza ozdobný červený metalický pásik. Clonový prstenec nemá na moderných zrkadlovkách žiadnu funkciu. Clona sa nastavuje elektronicky z tela fotoaparátu. Využitie nájde len na mechanických filmových fotoaparátoch. Pre ne nie je ale objektív navrhnutý. Clonový prstenec je vlastne úplne zbytočný.
Bajonet typu F je kovový.

Rybie oko (fish eye) - superširokouhlý objektív najčastejšie s uhlom záberu 180°. Charakteristický je výrazným sférickým skreslením. Objektívy typu rybie oko tým, že zaberajú veľký priestor pred fotoaparátom a výrazne pracujú s krivkami a líniami, nútia fotografa veľmi precízne komponovať. Preto nie sú vhodné pre začiatočníkov. Efekt rybieho oka je ľúbivý a zvádza fotografa použiť ho aj v situáciách, kedy to nie je vhodné. Rybie oko je korením fotografie a treba ho dávkovať opatrne. Viac o použití tohto typu objektívu sa dozviete v našej Fotoškole.





Objektív má odnímateľnú clonu, čo jeho predchodca nemal. Výrobca zareagoval na to, že niektorí fotografi používali tento objektív aj na Full Frame fotoaparátoch, pričom sa snažili viac či menej úspešne odstrániť pevnú slnečnú clonu, ktorá spôsobovala vinetáciu. Odteraz sa už nemusia hrať na kutilov.
Krytka objektívu sa nasadzuje na slnečnú clonu. Vzhľadom na konštrukciu predného členu a extrémne širokouhlý záber sa na objektív nedá nasadiť filter. Ani zadný člen nie je prispôsobený pre nasadenie fóliových filtrov.


Objektív s nasadenou slnečnou clonou. Tá je robustná a slúži aj ako mechanická ochrana.


Objektív bez slnečnej clony.


Predný optický člen je výrazne vypuklý, a tým je náchylnejší na znečistenie a poškodenie.

Praktické skúsenosti

Objektív sme otestovali najmä na fotoaparáte Nikon D90. Vyskúšali sme ale aj ako sa správa na Full Frame Nikone D800E a infrared Nikone D3100.

Mnoho fotografov si myslí, že s objektívom rybie oko netreba vlastne vôbec zaostrovať. Ani sa im nečudujem. Napr. rybie oko 7,5 mm pre Minoltu MD nemalo ani zaostrovací prstenec, len clonu a zabudované filtre. Objektív bol predostrený na hyperfokálnu vzdialenosť. Kedysi bol súčasťou mojej výbavy objektív Nikon AF 10,5/2,8G Fish Eye. Bol som prekvapený, ako je presné zaostrovanie u tohto objektívu dôležité. Pri zaostrení na najkratšiu vzdialenosť a odclonení na f/2,8 mal objektív bokeh pomaly ako pevný základný objektív s ohniskom 50 mm. Odvtedy možnosť presného zaostrovania u objektívov rybie oko nepodceňujem.

Práve zaostrovanie je u Samyangu najproblematickejšou časťou jeho využitia. V hľadáčiku sa obraz prakticky nemení, či už zaostríte na 30 cm alebo nekonečno. Diaľkomer fotoaparátu neustále preblikáva, pretože ani on nedokáže potvrdiť, kedy je presne zaostrené. Takmer nič nevidíte ani pri použití živého náhľadu s lupou. K slovu sa preto dostáva odhadometria. Odhadnete vzdialenosť a nastavíte ju na prstenci. Ale ouha! Medzi 1,5 m a nekonečnom nie je žiadna značka.

Dobrou správou je, že hyperfokálna vzdialenosť, pri všetkých clonách, sa nachádza v rozsahu podrobnejšie rozdelených zaostrovacích vzdialeností na prstenci zaostrovania. Pri použití tohto objektívu preto odporúčam používať nejakú aplikáciu alebo tabuľku pre určenie hyperfokálnej vzdialenosti. Po použití kalkulátora vychádza hyperfokálna vzdialenosť takto (platí pre snímač APS-C s crop 1,5x):

f/3,5 = 0,922 m
f/5,6 = 0,579 m
f/8 = 0,408 m
f/11 = 0,299 m
f/16 = 0,208 m
f/22 = 0,153 m

Hyperfokálna vzdialenosť - zjednodušene sa dá povedať, že je to vzdialenosť, na ktorú treba objektív preostriť, aby ste dosiahli maximálnu hĺbku ostrosti. Tá je závislá aj od clony. U niektorých objektívov (starších) býva niekedy hyperfokálna vzdialenosť vyznačená. Aj v súčasnosti sa využíva, napr. u fotoaparátov v mobilných telefónoch, ktoré nemajú automatické zaostrovanie. Pre výpočet hyperfokálnej vzdialenosti je daný vzorec. Využiť môžete aj rôzne “kalkulátory” na internetových stránkach či aplikácie pre chytré zariadenia. Viac sa dozviete v článku Dominika Bugára: http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/hlbka-ostrosti-a-ohniskova-vzdialenost/. Objektívy typu rybie oko sa vyznačujú veľkou hĺbkou ostrosti a hyperfokálna vzdialenosť je u nich často využívaná.






Objektív má minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť 0,3 m, takže od clony f/11 môžete nastaviť práve ju. Skôr ako tabuľkami sa riadim vlastným rozumom a skúsenosťou. A tie mi hovoria, že väčšina toho, čo fotím je niekoľko metrov odo mňa. Preto som sa rozhodol pri fotografovaní v meste tabuľku nepoužívať. Zaostril som na 1,5 m (posledná značka pred nekonečnom) a nastavil clonu na f/11. Fotografia vždy bude najostrejšia v rovine zaostrenia a to je pre mňa dôležitejšie ako to, aby bolo ostré aj niečo, čo vôbec nie je v zábere. Nastavil som si AUTO ISO s najdlhším časom 1/30 s a vyrazil do mesta.

Bratislava hlási daždivo

Dážď spoľahlivo zaženie fotografov niekam do sucha. Mňa však nie, rád fotím počas dažďa. Chodníky sú mokré, odrážajú svetlo a okolité budovy, v meste je menej ľudí... Objektívom sa ale takéto počasie nepáči a najmä nie rybiemu oku s veľkou vypuklou šošovkou. Ešteže mám dáždnik “JSEM DO NEPOHODY”. Objektív s uhlom záberu 180° ale odfotí všetko okolo vás. Keď si nedáte pozor, tak aj špičky topánok či dokonca nohy až po kolená. Ak sme nemali zmoknúť (ja, fotoaparát a objektív), musel som dáždnik do záberov zakomponovať. V jednej ruke dáždnik, v druhej fotoaparát. Ale ide to. Veď nemusím zaostrovať, zoomovať, ani nastavovať expozíciu. Pozornosť venujem len kompozícii. Aj ten najmenší pohyb výrazne mení to, čo vidím v hľadáčiku. Je to hra s milimetrami a desatinkami stupňa.


Ani dáždnik nezachránil objektív pred pár kvapkami.

Bratislava hlási zamračené

Všetko je šedivé a takmer nemá zmysel fotiť farebne. Bledá obloha mýli expozimeter a čo záber, to iná expozícia. Jeden záber podexponovaný, druhý preexponovaný. Najlepšie je prepnúť do manuálu. Ak chem ukázať, že rybie oko je zaujímavý objektív, musím šedivosť premeniť na niečo výraznejšie. Dupnem z celej sily na funkcie Lightroomu a žmýkam z RAW-u, čo sa dá. Úprava expozície, záchrana prepalov, zlepšiť prekreslenie tieňov, pohrať sa s gradačnou krivkou, pridať lokálny kontrast. To dodá fotografiám šťavu.


Hladina Dunaja stále nadnormál, ťažké mraky hrozia dažďom.


Úkryt hľadám v nákupnom centre, ktoré je priam stavané pre využitie rybieho oka. 

Na APS-C Nikonoch D90 a D3100 vykresľuje objektív celé políčko snímača. Na Nikone D800E nie je objektív schopný vykresliť obraz ne celú plochu snímača. So zosadenou slnečnou clonou je obraz v tvare čiastočne orezaného kruhu. Uhol záberu je aj na FF okolo 180° diagonálne, keď fotoaparát prepnete do režimu DX. Ak si ponecháte formát FX a tým aj kruhový obraz, bude uhol záberu širší.

Pomaly sa vyjasňuje

Prišiel čas dať dole slnečnú clonu. Samyang som nasadil na Nikon D800E a vyrazil k novej budove Slovenského národného divadla. Fotoaparát umožňuje používať objektívy určené pre APS-C zrkadlovky. V režime DX dôjde k orezu na niečo málo nad 15 Mpx. V hľadáčiku sa zobrazí pomocný rámik, ktorý vymedzuje snímanú časť scény. Fotografovať môžete ale aj bez orezu, vtedy sa ale naexponuje len časť, pretože objektív nevykryje celé políčko Full Frame snímača. A práve tento režim sa mi najviac zapáčil.


Full Frame Nikon D800E v režime FX, na objektíve je nasadená slnečná clona.


Full Frame Nikon D800E v režime FX, bez slnečnej clony.


Full Frame Nikon D800E v režime DX (crop), na objektíve je nasadená slnečná clona.


Kruhová maska pri snímaní bez slnečnej clony v FX režime kompozične podporuje línie deformované výrazným sférickým skreslením.


Spoza mrakov prebleskuje modrá obloha. Vďaka širokému uhlu záberu je vidieť takmer celé námestie.

Konečne pekne

Už som mal strach, že pre zlé počasie nevyskúšam objektív na infrared Nikone D3100. Sobota sa ale vydarila. Objektív je, pri použití na infrared fotoaparáte, citlivý na vznik reflexov. To sú všetky objektívy, ale pri extrémnom uhle záberu a vypuklej šošovke, je Samyang ešte citlivejší. Antireflexné vrstvy objektívov sú navrhnuté pre viditeľné spektrum svetla a v infraspektre sú len málo účinné.

Kvalita fotografií

Objektív má viditeľnú chromatickú chybu, ktorá je ale u extrémne širokouhlých objektívov bežná. Má ju aj Nikon AF 10,5/2,8G a dokonca väčšiu. Zbavíte sa jej jedným klikom v RAW konvertore. Ostrosť objektívu je veľmi dobrá a mierny pokles zaznamenáte len v krajoch obrazu, pri snímani s Full Frame fotoaparátom. Pre tento účel ale nie je objektív primárne určený a asi žiaden fotograf to nebude riešiť.


100% výrez z hornej fotografie. Smerom ku krajom sa chromatická chyba zväčšuje.


Jeden klik a vďaka funkcii Remove Chroamtic Abberation (Lightroom) je chromatická chyba preč.


100% výrez z hornej fotografie. Aj pri nastaveniach objektívu na hyperfokálnu vzdialenosť si s ostrosťou vzdialenejších objektov netreba robiť starosť.

Plusy a mínusy

+  kvalitná mechanická konštrukcia
+  odnímateľná slnečná clona
+  praktická krytka
+  možnosť využiť aj na Full Frame zrkadlovke

-  chýba aretácia clonového prstenca
-  nemá AF
-  zaostrovať sa dá len odhadom alebo s použitím hyperfokálnej vzdialenosti

Záver

Objektív ponúka vysokú konštrukčnú aj obrazovú kvalitu, vzhľadom na cenu, za ktorú ho zaobstaráte. Kúpite ho v priemera za 270€, čo je viac než sympatická cena. Tá musí presvedčiť aj všetkých výmyselníkov, ktorí uvažujú nad rôznymi predsádkami s efektom rybieho oka, ktoré ho len napodobňujú a naviac sú nekvalitné.

Pri použití tohto objektívu sa pri zaostrovaní musíte spoliehať na odhad vzdialenosti. Preto by konštrukcii prospelo zaostrovanie s dlhším chodom prstenca a jemnejším odstupňovaním stupnice vzdialeností. Pri fotografovaní exteriérov a interiérov sa môžete spoľahnúť na nastavenie objektívu na hyperfokálnu vzdialenosť. Tam s objektívom nebudete mať problémy. Iné je to, ak chcete zaostrovať na krátke vzdialenosti a využívať svetelnosť objektívu. V hľadáčiku alebo na živom náhľade nevidíte takmer nič, otáčanie zaostrovacím prstencom sa takmer neprejavuje. Budete sa musieť spoľahnúť na odhad vzdialenosti, ktorý ale nebude väčšinou presný. Výsledkom budú neostré zábery. To sa vám s Nikonom AF 10,5/2,8G nestane. U neho funguje AF výborne a na krátke vzdialenosti sa pekne dokážete vyhrať s malou hĺbkou ostrosti.

Ak som u Samyangu 85/1,4 krytku hanil, tu ju musím pochváliť. Má dve poistky, a preto, keď fotoaparát vyťahujete z brašne, nezostane krytka zachytená o steny.

Mechanická kvalita je veľmi dobrá. Objektívu niet čo vytknúť. Za mechanickou nezaostáva ani optická kvalita. Okrem chromatickej chyby, ktorá sa dá ľahko odstrániť v RAW konvertore, nemá objektív chybu, ktorá by znepríjemňovala fotenie s ním.

Záverečný verdikt: Ak chcete objektív pre fotografovanie exteriérov a interiérov, neváhajte a zaobstaraje si ho. Vhodný je aj pre fotografovanie športu (scateboart, snowboard...). Ak ale chcete skôr fotiť detaily, netradičné portréty, lepší bude originál od Nikonu alebo Sigma. Z počiatku som bol mierne skeptický, či bez automatického zaostrovania a s problematickým manuálnym zaostrovaním dokážem  s objektívom normálne fototografovať. Moje obavy sa potvrdili len čiastočne. Užili sme si spolu škaredé i pekné počasie a ja seriózne zvažujem, či ho nepridám do svojej výbavy.
Ak po dočítani neviete, či ste čítali recenziu, fotoškolu alebo blog, môj zámer sa vydaril. Chcel som, aby ste sa inšpirovali a dostali chuť na kreatívne a zábavné fotenie. Prajem vám riadne skreslený pohľad na svet.

P.S.: Samyang ponúka objektív s týmto ohniskom aj pre filmárov. Má špeciálne upravený zaostrovací a clonový prstenec s ozubením pre precízne zaostrovanie pomocou follow focus príslušenstva.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
martinX34
2013-07-01 08:17:57
Bude aj recenzia Samyang 14 mm ?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-07-01 08:21:37
príspevok od: martinX34
Bude aj recenzia Samyang 14 mm ?
Zatial neviem povedat.
 
MarosB
2013-07-01 10:03:55
Samyang pre Nikon podporuje elektronicke prenasanie informacii o clone ?
Pretoze mam tento obj na canone a clonu musim nastavovat rucne ...

JA vidim hlavny problem tohto objektivu ze nie je za co uchytit pri davani dole z tela vsetko sa otaca Jedine chytit za slnecnu clonu a tak dat dole a dufat ze sa clona neuvolni a obj nepadne na zem.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-07-01 10:12:30
príspevok od: MarosB
Samyang pre Nikon podporuje elektronicke prenasanie informacii o clone ?
Pretoze mam tento obj na canone a clonu musim nastavovat rucne ...

JA vidim hlavny problem tohto objektivu ze nie je za co uchytit pri davani dole z tela vsetko sa otaca Jedine chytit za slnecnu clonu a tak dat dole a dufat ze sa clona neuvolni a obj nepadne na zem.
Tato nova verzia ma kontakty pre prenos clony, takze sa da nastavovat z tela fotoaparatu a pouzivat sa mozu vsetky expozicne programy.
 
BlackWolf
2013-07-01 14:07:49
mna by skor zaujimala iná vec, ako majiteľ toho starého rybieho oka si kladiem otázku či nastali aj optické zmeny? teda či po tejto stránke má vôbec zmysel riešiť predaj starej verzie a kúpu novej. S objektívom nikdy neostrím, zaostrené na 0,3m clona 5.6 a zvyšok je už kompozícia a moment ale to už s objektívom nemá nič spoločné...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-07-01 14:13:16
príspevok od: BlackWolf
mna by skor zaujimala iná vec, ako majiteľ toho starého rybieho oka si kladiem otázku či nastali aj optické zmeny? teda či po tejto stránke má vôbec zmysel riešiť predaj starej verzie a kúpu novej. S objektívom nikdy neostrím, zaostrené na 0,3m clona 5.6 a zvyšok je už kompozícia a moment ale to už s objektívom nemá nič spoločné...
Nemozem sluzit. Starsi model som nikdy neskusal.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-07-01 21:27:16
Pre mňa ako občasný efektový objektív je to veľmi slušná kvalita a cena.
 
bonifacko
2013-07-02 07:41:52
príspevok od: Jozef Peniak
Pre mňa ako občasný efektový objektív je to veľmi slušná kvalita a cena.
Ja mam samyamg 14 mm a tie možem povedať, že neskutočna kvalita.
 
Mattvo
2013-07-10 19:36:01
príspevok od: Jozef Peniak
Pre mňa ako občasný efektový objektív je to veľmi slušná kvalita a cena.
Priateľka má Opteku 6,5: http://www.opteka.fr/contents/media/opt_slr_fe_65.jpg ( čo je tiež Kórejec ) a hl. po mechanickej stránke je to šmejd ( možno je to len modelom, ale neviem posúdiť viac som ich nevidel ako ten jej ). Inak opticky tiež celkom ujde.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované