Tamron koncom roka 2010 uviedol na trh už druhú vylepšenú verziu svojho objektívu extrémneho rozsahu 18 až 270 mm tento krát pod označením Tamron AF 18-270 mm F / 3,5-6,3 Di II VC PZD. Pribudol nový systém ultrazvukového ostrenia. Zlepšilo sa podanie kontrastu a ostrosť od stredu po okraj. Objektív stratil oproti svojmu predchodcovi 100 gramov na hmotnosti a priemer závitu sa dostal vďaka menším rozmerom na výborných 62 mm.
Špecifikácia:
Hmotnosť: 450 g
Ohnisková vzdialenosť: 18-270 mm
Maximálna clona (F): 22-40
Priemer závitu: 62 mm
Konštrukcia objektívu: 16 prvkov v 13-tich skupinách
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 49 cm
Rozmery (priemer x dĺžka): 74,4 x 96,4 mm
Počet lamiel clony: 7
Bajonet: Canon, Sony (neobsahuje VC), Nikon
Čo sa ukrýva za skratkami?
AF (Auto Focus) – objektív disponuje automatickým ostrením. Samozrejmosťou je možnosť rýchleho prepnutia do manuálneho režimu,
Di II - označenie pre objektívy určené výlučne na D-SLR so senzorom veľkosti APS-C. Všetky objektívy Di II sú optimalizované tak, aby vyhovovali výkonnostným charakteristikám tejto populárnej série fotoaparátov, pričom poskytujú maximálne rozlíšenie koncentrovaného vnútri obrazového poľa a zaručujú, že slabé lúče svetla na okrajoch snímky dopadnú na snímač pod priaznivým uhlom, a tým pádom sa minimalizujú straty v periférnych oblastiach a najmä v rohoch snímky.
VC (Vibration Compensation) – aktívny systém optickej stabilizácie. Mechanizmus používa trojosový systém ovládaný cez tri samostatné obvody a stabilizačný optický člen, ktorý sa neustále nakláňa vďaka trom oceľovým guľôčkam v elektromagnetickom mechanizme s cievkami. Optický stabilizačný člen je uložený na voľných oceľových guličkách s extrémne nízkym trením, a preto je rýchlosť odozvy a teda aj výkon stabilizátora vynikajúci. Stabilizácia pre bajonet Sony nie je implementovaná, pretože Sony má stabilizovaný čip vo fotoaparáte.
PZD (PIEZO Drive) –nová technológia ultrazvukového ostrenia pre zapnutom AF na princípe piezoelektrického javu umožňujúca tiché, presnejšie a rýchle ostrenie.
Konštrukcia
Celý objektív je vzhľadom na svoje parametre neuveriteľne kompaktný. Klobúk dolu pred pánmi inžiniermi z Tamronu čo dokázali do necelého pol kilogramu vtesnať. Ukrýva sa v ňom 15 násobné priblíženie, optická stabilizácia a najnovší technologický výdobytok z dielne Tamronu reprezentovaný skratkou PZD.
PIEZO Drive (PZD) využíva vlastnosť piezo kryštálu, kedy sa do neho privedie striedavé elektrické napätie a to ma za následok rozvibrovanie tohto kryštálu. Tým sa stáva zdrojom zvuku o vyššej frekvencie ako je schopné zachytiť ľudské ucho. Spoločnosť Tamron pred nedávnom prvý krát použila ešte jeden nový systém ultrazvukového ostrenia USD (Ultrasonic Silent Drive) v objektíve Tamron SP 70-300/4-5,6 Di VC USD. Rozdiel medzi PZD a USD systémom je ten, že PZD využíva fyzikálny princíp stojatej vlny a USD zase princíp postupnej vlny. Ďalší rozdiel je, že PZD nemá prevodový mechanizmus v motore ako USD a to umožňuje menšie, kompaktnejšie rozmery PZD. Keď som čítal o tejto novinke nadobudol som dojem že PZD je akýsi medzistupeň medzi klasickým motorom a utrasonickým motorom USD. Marketingové popisky porovnávajú vlastnosti PZD s konkurenčným USM od Canonu. Skutočne musím napísať, že ostrenie je rýchle, tiché a je to rozhodne dobrý krok.
Motor prakticky nepočujete a v sťažených svetelných podmienkach si poradí lepši ako klasický motorček.
Kvalitné dielenské spracovanie a použité materiály sú pre túto značku už samozrejmosťou. Polykarbonátové plasty sa už spoločnosti dlhodobo osvedčili. Celá konštrukcia pôsobí solídnym dojmom. Prstenec, ktorým ovládame zmenu ohniska, sa otáča primeranou tuhosťou po celom obvode. Dôležitou súčasťou je zámok pre zaistenie vysúvania tubusu objektívu. Ten je naozaj potrebné po fotení použiť, aby nedošlo k nechcenému vysunutiu, čo sa mi vždy stávalo po pár krokoch pri sklonení fotoaparátu a presune z miesta na miesto.
Ak plánujete kúpu kruhových filtrov, poteší vás relatívne malý priemer obruby 62 mm a neotáčavá predná časť.
Samozrejme, ako to už býva, vždy je všetko vec kompromisov. Výhody kompaktných rozmerov sú vyvážené menšou svetelnosťou. Na najširšom ohnisku 18 mm to je f3,5 a na najdlhšom ohnisku 270 mm je svetelnosť f6,3. Objektív je určený výhradne pre menšie snímače rozmeru APS-C.
V balení nájdeme aj vykrojenú slnečnú clonu v tvare kvetiny uspôsobenú pre použitie od širokouhlých ohnísk až po ohniská teleobjektívov.
Obrazová kvalita
Všetky fotografie som robil so štandardným nastavením podania farieb (kontrast, sýtosť, tón farieb = 0). Ostrosť bola nastavená na hodnotu 3 zo 7 (7 je maximum ostré). Snímky boli spravené na fotoaparáte Canon 50D.
Pokiaľ som spomínal kompromis v oblasti svetelnosti objektívu, musím spomenúť, že podobne utrpela aj obrazová kvalita. Nečakal som však špičkovú kvalitu pevných skiel. Poďme však po poriadku.
Optický výkon na ohnisku 18 mm je v strede výborný aj na plne otvorenej clone. Na krajoch je to o niečo menej ostré. Postupným zatváraním clony sa kvalita okrajových častí fotografie vyrovnáva stredu. Okolo clony f8 až f11 je kresba vynikajúca v celej fotografii a objektív tu dosahuje svoj vrchol.
Ohnisko 50 mm až 70 mm – fotografia je najostrejšia pri clone f6,3 až f8. Pri ohnisku 100 mm je najlepší výkon na clone f6,3.
To sú zároveň aj najlepšie hodnoty pre čo najlepšiu fotografiu z tohto objektívu vrátane ohniska 18mm a clony f8 až f11. Dlhý koniec, ohnisko 200 mm až 270 mm už je na pohľad slabšie, ale stále postačujúce.
Vinetácia je v praxi zanedbateľne malá a aj napriek tomu, že som fotil s polarizačným filtrom, ktorý dokáže túto chybu zvýrazniť, stále bola v prijateľných medziach.
Chromatická aberácia počas testovacieho fotenia bola prítomná viac či menej na všetkých fotografiách. V tomto ohľade ma objektív dosť sklamal. Skúšal som cloniť v celom rozsahu, ale fialovej linky okolo objektov som sa nezbavil pri fotení oproti slnku. Dokonca sa objavovala aj linka zelenej farby. Nesmieme sa však čudovať, tento neduh zoomových objektívov pri použití toľkého množstva šošoviek sa aj napriek snahe konštruktérov nie vždy podarí znížiť na prijateľnú mieru.
Správanie v proti svetle bolo dobré. Reflexie sa objavovali iba sporadicky. Prenos kontrastu v proti svetle je uspokojujúci aj keď excelentný výkon to teda nebol. Ostrenie v krajných bodoch sa malo občas problém zachytiť, čo je však bežné aj u iných objektívoch.
Sférické skreslenie objektívu od najširšieho ohniska 18 mm bolo súdkovité. Zhruba medzi ohniskami 40 mm až 60 mm sa sférické skreslenie nijak výrazne neprejavovalo. Od ohniska 80 mm až po dlhý koniec 270 mm sa prejavovalo poduškovité skreslenie. Na fotografiách si to prakticky nevšimnete, pokiaľ nebudete ako ja fotiť obkladačky. Určite aj potom si vieme ľahko poradiť v PC aj s týmto problémom.
Záver
Určenie tohto objektívu je jasné. Jedná sa o univerzálny objektív, keď špičkovú kvalitu pevných skiel vymeníte za fantastickú variabilitu rôznych ohnísk. Kompaktné rozmery a každý ušetrený gram oceníte v stúpaní po vysokohorskej cestičke.
Priblíženie tohto objektívu je úžasných 15x!
Stabilizácia pracuje spoľahlivo a takmer som ju nevypínal. Skutočne veľmi dobrý pomocník a na dlhých ohniskách cez 200 mm veľa krát zachránila fotografiu.
Takýto všestranný objektív si svoje uplatnenie určite nájde na prechádzkach mestom a prírodou, či na cestách.
Plusy a mínusy
+ kompaktnosť
+ stabilizácia
+ tiché, presné a rýchle ostrenie
+ slušný optický výkon
- chromatická aberácia