Superteleobjektív za rozumnú cenu, nielen pre začínajúcich fotografov prírody. Pokiaľ má objektív viac ako 300 mm, hovoríme o ňom ako o superteleobjektíve a výrazne sa to premietne do ceny. Pritom bez superteleobjektívu si nevieme predstaviť wildlife fotografiu. Tá sa teší veľkej popularite, ale je náročná na výbavu. Kvalitné lacné riešenie sa hľadá veľmi ťažko. Fotografi sú preto vďačný za každý objektív dostatočnej kvality, za rozumnú cenu. Tamron SP 150-600 by mohol byť vypočutím ich túžob.
Tamron má s výrobou zoomových superteleobjektívov dlhoročné skúsenosti. Najprv to bol objektív SP 200-400 (konštrukcia typu push-pull), po ňom SP 200-500. Ten druhý bol už optimalizovaný pre digitálne zrkadlovky, ale bez stabilizátora bol v praxi len ťažko využiteľný. Najmä ak bol použitý na APS-C zrkadlovke. Nový Tamron SP 150-600 už stabilizátor má, naviac prichádza s rozšíreným rozsahom. 600 mm, to už je riadne “delo”. Pri použití na zrkadlovke s APS-C snímačom je to 900 mm (Nikon, Sony), alebo 960 mm (Canon).
Konštrukcia a dizajn
Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 VC USD je supertele transfokátor, s automatickým zaostrovaním a optickou stabilizíciou, strednej triedy. Rozsah objektívu je 150 - 600 mm, pri svetelnosti F/5-6,3. Optická sústava je zložená z 20 členov (3x LD) v 13 skupinách. Clona je 9 lamelová s kruhovým otvorom. Antireflexné vrstvy eBAND a BBAR zabezpečujú elimináciu vzniku reflexov a ghostingu.
Vybavený je otočnou päticou pre pripevnenie na statív. Prstenec transfokácie je umiestnený vpredu, je široký a má aj možnosť uzamknutia. Predná časť sa pri zoomovaní vysúva, ale neotáča. Priemer filtra je 95 mm. K objektívu je dodávaná účinná slnečná clona s bajonetovým pripojením. Na objektíve nájdete tri prepínače. Prvým je limiter zaostrovania pre rozsah 15 m až nekonečno, alebo 2,7 m až nekonečno. Ďalším je prepínač AF/MF a posledným prepínač stabilizácie VC. Prstenec manuálneho zaostrovanie je bližšie k fotoaparátu. V priezore možno sledovať mierku zaostrovacích vzdialeností.
Objektív je naviac pretesnený voči vnikaniu vlhkosti. Vyrába sa v prevedení pre zrkadlovky Canon, Nikon a Sony, Full Frame aj APS-C.
V optickej konštrukcii sú použité tri členy typu LD (Low Dispersion).
Porovnanie eBAND antireflexnej úpravy (vľavo) a bežnej antireflexnej úpravy.
Konštrukcia optickej stabilizácie obrazu (VC).
Špecifikácia:
Ohnisková dĺžka: 150 - 600 mm
Optická konštrukcia: 20 členov v 13 skupinách, 3 LD (Low Dispersion) členy
Antireflexná úprava: eBAND Coating a BBAR (Broad-Band Anti-Reflection) Coating
Uhol záberu: 16°25′- 4°8' (10°38′- 2°40' na APS-C)
Konštrukcia clony: 9 - lamelová s kruhovým otvorom
Maximálna clona: F/5-6.3
Minimálna clona: F/32-40
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 2,7 m
Zaostrovací motorček: tichý USD (Ultrasonic Silent Drive)
Stabilizácia obrazu VC: áno
Pretesnenie proti vlhkosti: áno
Mierka zväčšenia: 1:5
Priemer filtra: 95 mm
Hmotnosť: 1 951 g
Rozmery: 105,6 x 257,8 mm
Bajonet: Nikon F, Canon EF, Sony A
Skratky
Di - objektívy pre Full Frame a APS-C zrkadlovky
SP - super performance
VC - vibration compensation
LD - low dispersion
USD - ultra sonic drive
eBand coating - úprava šošoviek eliminujúca vznik reflexov a ghostingu
http://www.tamron-usa.com/lenses/prod/assets/pdfs/spec_sheets/150600_A011_catalog.pdf
Objektív v praxi
Pri hmotnosti takmer 2 kg musíte byť v kondícii, aby ste mohli fotiť bez statívu alebo monopodu. Vďaka účinnému stabilizátoru to nejaký čas zvládnete. Zoomovací prstenec dobre padne do ruky. Pochváliť musím pomerne dlhú základňu statívovej pätky, za ktorú sa objektív dobre nosí. Pri fotení zo statívu, ale trochu pružila.
Predchodca objektívu model SP 200-500 mal jednú šikovnosť s označením Filter Effect Control, pomocou prstenca za slnečnou clonou sa dalo otáčať polarizačným filtrom. Testovaný objektív už túto vymoženosť nemá.
Zaostrovanie je rýchle, spoľahlivé a absolútne tiché. Slabým článkom bol v tomto prípade môj fotoaparát Canon EOS 5D Mark II. Pri statických záberoch bolo zaostrovanie so stredovým senzorom bezproblémové. Môj pokus fotiť čajky nad Dunajom dopadol fiaskom. V galérii nenájdete ani jednu. Slabé pokrytie senzorov a mizerná citlivosť tých krajných vylučujú dynamické zaostrovanie menších pohybujúcich sa objektov. To je však sťažnosť na fotoaparát a nie na objektív.
Stabilizátor som otestoval na 500 mm ohnisku. Ako limitný (u mňa) sa ukázal čas okolo 1/125 s. Pri dlhších časoch začal výraznejšie rásť počet nepodarkov. Pri použití série záberov sa mi darilo nafotiť použiteľne ostré fotografie aj pri 1/30 s.
S nasadenou slnečnou clonou a pri vyzoomovaní na najdlhšie ohnisko je z objektívu “riadna rúra”.
Foto: Peter Praženka
Veľká ohniskové dĺžka umožňuje výrazne stlačiť perspektívu. Pri fotení na dlhšie vzdialenosti sa už prejavuje chvenie, vzduch a vzdušná vlhkosť.
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 2,7 m. Pri nej je mierka zväčšenia 1:5. To umožňuje fotiť detaily rastlín, malé živočíchy, motýle, vážky a podobne.
So 600 mm objektívom do mesta? Pre niekoho bláznovstvo. Veľké priblíženie vám umožní vidieť a nafotiť detaily, ktoré vám doteraz unikali. Strecha bratislavskej Reduty.
Optická kvalita
Od 150 mm do 400 mm je veľmi dobrá kresba už od plne otvorenej clony. Medzi f/7,1 až f/11 je kresba najlepšia. Aj pri f/16 je stále dobrá, aj keď mäkšia. Veľmi dobrý je objektív až do 500 mm, na maximálnom ohnisku 600 mm je už kresba mäkšia, viac sa prejavuje chromatická chyba a difrakcia. Tu už nepomôže ani pricloniť, kresba si nijako výrazne nezlepší. Je však stále dostatočne dobrá. Malá pomoc vo fotoeditore a nemusíte sa báť tlačiť ani výstavné zväčšeniny. Ak to okolnosti dovoľujú a chcete najlepšiu kresbu, držte sa do 500 mm.
Vinetácia je pozorovateľná pri odclonenom objektíve najmä v druhej polovici rozsahu ohnísk. Priclonením sa výrazne zníži. Sférické skreslenie je výraznejšie len na najdlhšom ohnisku (nad 500 mm) a je poduškovitého charakteru. Chromatická chyba je veľmi malá od 150 - 200 mm. Potom je až po 500 mm takmer nepozorovateľná. Výborná je odolnosť objektívu na vznik reflexov a ghostingu. Bokeh zodpovedá svetelnosti. Nie je zlý, ale krémovosť vysokosvetelných objektívov nedosahuje.
Do 500 mm sa nemusíte báť použiť ani plne odclonený objektív.
Najmä pri svetlejších plochách, na ohnisku 600 mm, pozorovať miernu chromatickú chybu. Zníženie ostrosti nie je veľké a je ľahké ho kompenzovať doostrením vo fotoeditore.
V galérii nájdete aj sériu portrétov snímaných s rôznymi ohniskami, pre posúdenie ostrosti a bokehu.
Ukážka vinetácie objektívu na najdlhšom ohnisku, pri clone f/8. Na tomto ohnisku priclonenie príliš nepomáha, potlačenie obrazových chýb je minimálne.
Fotografie v galérii, ktoré som nafotil v ZOO sú snímané z ruky, bez použitia statívu alebo monopodu. Leopard je fotený cez špinavé sklo, ktoré znižuje optickú kvalitu. Ostatné fotografie, vrátane portrétov, sú snímané zo statívu.
Záver
Nie som wildlife fotograf. Na občasné fotenie zvierat (skôr v zajatí), používam nový Nikon AF-S 80-400G VR II. Som s ním spokojný, ale ak by so mal menší rozpočet, išiel by som do Tamronu. Ten je veľmi príjemným prekvapením. Takmer v celom rozsahu podáva vyrovnaný výkon, zaostrovanie je rýchle, stabilizátor účinný. Veľmi praktický je rozsah. V tomto objektív nemá konkurenta. Do 500 mm podáva taký obrazový výkon, že uspokojí aj náročnejšieho fotografa. Ostrosť je výborná, ale aj keď je stabilizátor účinný, poznať kedy ste fotili z ruky a kedy zo statívu alebo monopodu.
Ak potrebujete 600 mm ohnisko, tak podobný objektív ani nenájdete. Len profesionálne superteleobjektívy 600/4 v cene nového automobilu. Dúfam, že nikto z vás nepovažuje objektívy Samyang/Rokinon 650-1300/4-16 IF MC za alternatívu?
Objektív nie je vhodný len pre wildlife, uplatní sa aj pri fotení športu v exteriéri, krajiny a architektonických detailov. V danej cenovej relácii len ťažko nájde objektív rovnocenného súpera. Až na mäkšiu kresbu a sférické skreslenie na najdlhšom ohnisku mu nemám čo vytknúť.
Tamron ponúka na stiahnutie program Silkipix, pre úpravu fotografií, ktorý obsahuje aj profil objektívu a je zdarma. Na objektív je 5 ročná záruka a 3 dňový záručný servis.
P.S.: Ak ste aktívny wildlifer, určite máte viac skúsenosti ako ja. Porovnajte výstup z tohto Tamronu s vašimi fotografiami, snímanými inými objektívmi a podeľte sa s vašim názorom v komentároch pod článkom.