Hore

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Roky som na svojom Nikone D800E nemal transfokátor štandardného rozsahu. Profesionálne Nikony s rozsahom 24-70 a svetelnosťou F2,8 pre mňa neboli dostatočne kvalitné, aby som bol za ne ochotný vycálovať nemalú sumu.

Najnovšej verzii nemožno uprieť fantasticky rýchle zaostrovanie a veľmi dobrú ostrosť. Sférické skreslenie je však pomerne výrazné a cena je vysoká aj pre nejedného profesionála. Osobne by som tých viac ako 2000€ dal za trojicu pevných objektívov 24/18, 50/1,4 a 85/1,8. Univerzálnosť transfokátora pevné objektívy nenahradia. Po rokoch som kúpil 24-120/4 VR, ale používam ho zriedkavo. Do Sigmy nemám odvahu sa púšťať, napriek tomu, že za posledné roky kvalita objektívov výrazne stúpla. Stále sa však bojím problémov s kompatibilitou. Bude aj testovaný Tamron kompromisný, alebo sa stane zázrak? Čo to mi napovedal pred časom zverejnený rozhovor s Kazutom Yamakim, z konkurenčnej Sigmy. Ten sa vyjadril, že je veľmi ťažké vyrobiť špičkový objektív takýchto parametrov. Oveľa ťažšie, ako vyrobiť špičkový širokouhlý zoom alebo telezoom. Zdá sa, že som bol roky príliš náročný a tak trochu aj nespravodlivý. Jeden sa má stále čo učiť. S novými poznatkami budem o niečo tolerantnejší nielen k testovanému Tamronu, ale ku všetkým objektívom s rovnakými parametrami.

Konštrukcia a špecifikácia

Ako rastú nároky na optickú kvalitu objektívov, kvôli rastúcemu rozlíšeniu snímačov, aj objektívy rastú, priberajú na váhe a väčšinou aj na cene. To sa stalo aj testovanému objektívu. S priemerom filtra 82 mm a hmotnosťou 900g je to kus skla, ktorý pocítite v brašni i na krku.

Dizajnovo plne korešponduje so skôr narodenými súrodencami druhej generácie a pevnými objektívmi radu SP. Mne sa nadčasový dizajn nových Tamronov páči, vrátane dekoračného prstenca pri koreni bajonetu.

Predný tubus sa pri zoomovaní vysúva. Zoomovací prstenec je vpredu, dostatočne široký pre pohodlnú transfokáciu. Prstenec sa dá uzamknúť, aby sa tubus samovoľne nevysúval.

Ostriaci prstenec je tenší, čo nie je na chybu. S takýmto objektívom väčšina zaostruje v režime AF. Chod prstenca je nekonečný, že ste dosiahli krajné rozsahy zaostrenia ukazuje stupnica objektívu. Vzhľadom na to, že celý rozsah prejdete pootočením len o málo väčším ako 1/4 otáčky, je stupnica skôr informatívna.

Na objektíve sa nachádza dvojica prepínačov. Prvým je prepínač režimu zaostrovania AF/M. Druhým prepínač činnosti stabilizátora obrazu VC ON/OFF.

Priemer filtrovej obruby je 82 mm. Všetci vieme, že 77 mm by bolo lepších, pretože tento priemer je rozšírenejší. Nedá sa ale nič robiť. Je to daň, ktorú si vyžadujú nároky na vyššiu kvalitu. Slnečná clona je vyrezávaná pre väčšiu účinnosť v celom rozsahu ohnísk. Má zámok, takže sa vám nechtiac nepretočí a nespôsobí vinetáciu. Kvalitná krytka má vnútornú poistku, takže sa ľahko vyberá a nasadzuje, aj keď je slnečná clona nasadená.

Objektív týchto parametrov patrí k absolútne najzákladnejšej výbave pokročilých amatérov a profesionálov, ktorí potrebujú univerzálny objektív s dobrou svetelnosťou. Rozsah 24-70 mm je štandardom, rovnako aj svetelnosť F2,8 v celom rozsahu ohnísk. Primárne je určený na fotenie reportáží, kultúrny a športových akcií, svadieb.

Praktickou pridanou hodnotou je zabudovaná optická stabilizácia, ktorá ešte viac rozširuje využiteľnosť objektívu za zhoršených svetelných podmienok. Výrobca deklaruje účinnosť až 5EV. Nesmieme zabudnúť na robustnú konštrukciu a celkové utesnenie pred prachom a vodou. K ľahkej údržbe prispieva fluórová úprava predného členu, ktorá odpudzuje nečistoty a kvapaliny.

Optická sústava sa skladá zo17 šošoviek v 12 skupinách(2 XR (Extra Refractiv Index), 3 LD (Low Dispersion), 3 GM (Glass-Molded aspherical) a jeden hybridný asférický člen. Povrchová antireflexná úprava je typu eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency). Zaostrovanie zabezpečuje Dual MPU (Micro Processing Unit). Clona je 9-lamelová s kruhovým otvorom.


Schéma optickej konštrukcie.



Na objektíve je 7 tesniacich krúžkov.


  • Ohnisková dĺžka: 24-70 mm
  • Svetelnosť: F/2,8 v celom rozsahu
  • Konštrukcia objektívu: 17 členov v 12 skupinách
  • Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 38 cm
  • Mierka zväčšenia: 1:5
  • Priemer filtra: 82 mm
  • Dĺžka : 108,5 mm
  • Hmotnosť: 900 g
  • Konštrukcia clony: 9-lamelová
  • Typ bajonetu: Nikon F, Canon EF


Skratky a značenie objektívov Tamron

Oficiálna stránka výrobcu

Objektív v praxi

Objektív som testoval s Nikonom D800E. Nemal som žiadne problémy s presnosťou zaostrovania, backfocus alebo frontfocus som nemusel korigovať. Vďaka stabilizácii obrazu som si nemusel lámať hlavu ani s časmi okolo 1/15 s. Z najkratšej zaostrovacej vzdialenosti odfotíte objekt dlhý približne 18 cm. To stačí na bežné fotenie detailov, svadobné prstienky detailne však nenafotíte. Ak máte zrkadlovku s vysokým rozlíšením, môžete urobiť výrez.

V objektíve je použitý motorček Dual MPU (Micro Processing Unit). Rýchlosť zaostrovania je štandardná, nezdržiava, ale ani nie je špičková. Nikon AF-S 24 – 70 mm f/2,8E ED VR je výrazne rýchlejší. Ten je však rýchlejší v porovnaní s ktorýmkoľvek objektívom. Zaostrovanie je spoľahlivé. Verím, že výsledky by boli lepšie s novším modelom fotoaparátu s citlivejšími senzormi a výkonnejším procesorom.

Na objektíve sa nachádza zámok transfokácie, ktorý má zabraňovať samovoľnému vysúvaniu ťažkého predného tubusu. Pri testovaní som sa s tým nestretol, ale po niekoľkých mesiacoch používania môže byť chod zoomu ľahší. Prípadne niekomu môže vadiť vysúvanie pri vyberaní z tesnejšej brašny.

Optická kvalita

Zázrak sa neudial a ani testovaný Tamron nie je bez chyby. Dnes sa ťažko porovnávajú objektívy, pretože do hry vstupuje čoraz viac softvérová korekcia chýb. Fujifilm, Olympus a Panasonic ju majú zabudovanú priamo v RAW. Bežný užívateľ naimportuje fotky do počítača a hneď ich má skorigované. Vlastne ani nevie, aký objektív naozaj je. Chromatická chyba, vinetácia, sférické skreslenie a niekedy aj neostrosť v rohoch sú už skorigované. Pri výrobe objektívov sa s tým počíta, najmä u Sony. Mnohé objektívy Sony majú nadpriemerné sférické skreslenie.

Začína byť nefér porovnávať obraz z nekorigovaného objektívu s obrazom zo skorigovaných. Rozhodol som sa pre kompromis. Ukážeme si, akými chybami objektív trpí a v galérii nájdete fotografie po korekcii, ktorú som ponechal na automatiku programu Adobe Lightroom Classic CC.

Sférické skreslenie na 24 mm je najvýraznejšie, ale v rámci normy, má súdkovitý charakter. Zoomovaním sa zmenšuje. Na 35 mm je skreslenie malé, potom opäť mierne narastá a nadobúda poduškovitý charakter.


Ohnisko 24 mm, súdkovité sférické skreslenie, v tejto kategórii objektívov pomerne malé.


Po softvérovej korekcii.


Ohnisko 70 mm, mierne poduškovité sférické skreslenie.


Po softvérovej korekcii.

Vinetácia je pri otvorenej clone pomerne výrazná v celom rozsahu, najvýraznejšia je na ohnisku 24 mm. Výraznejšia je v rohoch, prechod je pomerne ostrý a preto ju odporúčam softvérovo korigovať.


Asi najvýraznejšou chybou je vinetácia, najsilnejšia pri plne otvorenej clone.


Po softvérovej korekcii.

Na širších ohniskách je pozorovateľná zelená chromatická chyba, objavujúca sa na hranách prechodov medzi svetlými a tmavými plochami. Vidno ju aj po priclonení. Na dlhších ohniskách je chromatická chyba prevažne fialová. Celkovo je chromatická chyba výraznejšia smerom ku krajom obrazu. Softvérovo ju odstránite bez problémov.


Záber s najširším ohniskom 24 mm.


Detail s viditeľnou chromatickou chybou.


Po softvérovej korekcii chromatickej chyby.


Záber s najdlhším ohniskom.


Detail s viditeľnou chromatickou chybou.


Po softvérovej korekcii chromatickej chyby.

Výborná je antireflexná úprava. Trápil som objektív namierením priamo do slnka, pod rôznymi uhlami, ale vytvoriť poriadne "prasiatka" sa mi nepodarilo. Veľmi dobrý je prenos kontrastu, objektív sa nezapotí ani v silnom protisvetle.


Výborná je antireflexná úprava, ktorá sa nezľakne ani priameho slnka.

Bokeh je neutrálny. Pri fotení portrétov na 70 mm a f/2,8 je miera rozostrenia pozadia už slušná. Pri reportáži s príležitostným portrétovaním to využijete.


Najdlhšie ohnisko je vhodné aj na snímanie portrétov.

Prichádzame k tomu najdôležitejšiemu. Väčšinu chýb vieme korigovať, ale ostrosti objektívu sa dá pomôcť len obmedzene. Z neostrej machule ostrú fotografiu nespravíte. Objektív sa samozrejme nevyrovná pevným sklám. Ak ste fanúšikmi rezavej ostrosti, budete musieť objektívu mierne pomôcť sharpeningom. V prvom rade je to však reportážny objektív a v tomto smere vás ostrosťou nesklame. V celom rozsahu ohnísk si vedie dobre. Pri plnom odclonení je kresba v rohoch samozrejme horšia ako v strede, ale vyslovene rozostrené rohy sa nekonajú. Stále je vidieť dostatočnú kresbu, ktorá sa slušne zlepší po miernom priclonení. Optimálnu kresbu má objektív okolo clony f/8.


Oficiálny MTF graf.

Záver

Preč sú časy, keď sa Tamrony predávali takmer za ľudové ceny. Doba sa mení a kedysi druhotriedny hráči dnes musia bojovať za svoje miesto tak, že kvalitou spracovania aj výstupu, konkurujú originálom od Canonu a Nikonu. Stále sa im darí udržať lepší pomer cena/výkon, ale už to nie je tak atraktívne. Hlavne sa z trhu vytrácajú objektívy s nadpriemernými parametrami cenovo dostupné aj menej movitým amatérom. Nie je to chyba Tamronu. Skutočne kvalitne sa dnes lacno vyrábať nedá. Testovaný Tamron je odrazom dnešnej doby. Má konkurovať najlepším objektívom kvalitou spracovania i optickou kvalitou. Ako sa mu to podarilo?

Priemerná cena testovaného objektívu sa pohybuje okolo 1.329€ s DPH. Nie je to málo, ale je to o dosť menej ako stojí originál od Nikonu. Vytiahol som si z archívu aj fotky z Nikonu, ten má väčšie sférické skreslenie a ostrosť je porovnateľná. Tamron sa naň nechytá v rýchlosti zaostrovania. Nie, že by bol Tamron tak pomalý, ale Nikon AF-S 24-70/2,8E VR je jedným z najrýchlejších objektívov, ktoré som na Nikone testoval.

Plusom objektívu je vstavaná stabilizácia obrazu a kvalitné spracovanie. Vďaka utesneniu s ním môžete fotiť v akomkoľvek počasí a prostredí. Fluórová vrstva na prednom člene minimalizuje znečistenie a uľahčuje čistenie.

Osobne som nemal problém s presnosťou zaostrovania, tá sa dá prípadne odladiť pomocou USB konzoly TAP-in, cez ktorú sa dá nahrať aj nový firmvér.

Môj záver? Ak použijete softvérovú korekciu chýb, ktorá sa stáva štandardom, ponúkne vám objektív veľmi dobrý pomer cena/výkon. Ak by som dnes zháňal kvalitný štandardný zoom, dal by som mu prednosť pre Nikonom 24-120 mm. Kvalite spracovania niet čo vytknúť, svetelnosť f/2,8 v celom rozsahu za vždy zíde, ak sú vašimi obľúbenými žánrami reportáž a portrét. Objektív mierne sklame priemernou rýchlosťou zaostrovania. Verím, že taký Nikon D850 a D5 by dokázali pridať pár konských síl naviac. Kto chce skutočne rýchly objektív, bude si musieť priplatiť takmer tisícku za najnovší Nikon.

Významným bonusom/pridanou hodnotou je predĺžená 5 ročná záruka a záručný servis do 3 dní. To ocenia najmä tí, ktorí si fotením zarábajú a techniku intenzívne používajú. Aby ste mohli uplatniť nadštandardnú záruku, musíte objektív zaregistrovať.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blasi
2018-03-28 09:48:03
velmi dobre napisany clanok teda recenzia. Dakujem za recenziu. Naozaj , ked clovek chce kupit 24-70mm objektiv (ale aj iny )tak moze dlho dumat, ze co kupi ,pretoze moznosti na vyber uz su, len sa rozhodnut ci priplati za original s niekolkymi vyhodami, alebo zaplati menej za inu znacku ale tiez s niekolkymi vyhodami
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované