Tamron SP 70-200/2,8 Di VC USD G2

Tamron to s útokom na profi triedu myslí vážne. Tento objektív je pre mnohých profesionálov tým najužitočnejším. Dokáže zaujať aj niečím iným, než len lepšou cenou?

Máme tu ďalší zaujímavý objektív zo silnej ofenzívy Tamronu. Pre mňa je objektív týchto parametrov jeden z najvyužiteľnejších. Tamron SP 70-200/2,8 Di VC USD G2 je svetelný telezoom pre digitálne zrkadlovky Canon a Nikon (FF aj APS-C). Osloviť by mal najmä pokročilých amatérov a poloprofesionálov, pre ktorých sú originálne objektívy príliš drahé, pritom chcú profesionálnu kvalitu. Už predchádzajúci model svojimi parametrami a spracovaním patril do vyššej ligy. G2 posúva latku kvality ešte o niečo vyššie. Dizajn objektívu je typický pre SP objektívy Tamron, predstavené v poslednom čase. Vzhľad je profesionálnejší a elegantnejší, ako u predchádzajúcej generácie. Konštrukcia nezaostáva za vzhľadom. Kvalitné materiály cítiť aj na vyššej hmotnosti. Praktické je celkové utesnenie a ochrana predného člena fluorínovou vrstvou, vďaka čomu sa ľahšie udržuje čistý.

Schéma utesnenia.

Aby tento objektív obstál aj na zrkadlovkách s vysokým rozlíšením, musel výrobca použiť komplikovanú optickú konštrukciu z 23 členov v 17 skupinách. Použité sú aj  XLD (eXtra Low Dispersion) a LD (Low Dispersion) členy. Antireflexnú úpravu tvoria nanovrstvy eBAND.

Zaostrovanie je zabezpečené USD motorčekom (Ultrasonic Silent Drive). Objektív je vybavený aj optickou stabilizáciou obrazu s účinnosťou až 5 stupňov (podľa štandardu CIPA).

Špecifikácia

Schéma optickej konštrukcie.

Schéma optickej stabilizácie obrazu.

  • Ohnisková dĺžka: 70-200 mm
  • Svetelnosť: F2,8
  • Uhol záberu: 34°21’-12°21
  • Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 0,95 m
  • Mierka zväčšenia: 1:6,1
  • Priemer filtra: 77 mm
  • Optická konštrukcia: 23 členov v 17 skupinách
  • Clona: 9-lamelová
  • Rozmery: 88mm x 193,8mm
  • Hmotnosť: 1500g Canon / 1485g Nikon

Objektív sa vyrába s bajonetom Nikon F a Canon EF. Určený je pre FF aj APS-C zrkadlovky.

http://www.tamron.eu/lenses/sp-70-200mm-f28-di-vc-usd-g2/

V krabici okrem objektívu nájdete veľkú tvarovanú slnečnú clonu. Na objektíve je pripevnený statívový prstenec, viacerých poteší kompatibilita pätky s Arca Swiss. Pribalené je aj mäkké puzdierko, ktoré sa mi vidí praktickejšie ako pevné puzdra, ktoré som vždy nechal aj tak v krabici. Bonusom sú pribalené skrutky, ktoré fungujú ako zarážky, nechýba imbusový kľúč pre ich montáž a demontáž.

Objektív je kompatibilný s novými telekonvertormi Tamron a TAP-in konzolou pre upgrade firmvéru a nastavenie AF.

Široký zoomovací prstenec je v prednej časti objektívu. Pri zoomovaní sa dĺžka objektívu nemení. Zaostrovací prstenec je približne v strede. Zaostrovanie je vnútorné, takže sa pri ňom nehýbe žiadna z vonkajších súčiastok.  Zaostrená vzdialenosť sa ukazuje v priehľadovom okienku. Na ľavej strane je štvorica zapustených prepínačov. Prvým sa prepína režim optickej stabilizácie, druhým sa stabilizácia zapína a vypína. Tretím prepínačom sa nastavuje režim zaostrovania, automatický alebo manuálny. Posledným štvrtým prepínačom sa mení rozsah zaostrovacích vzdialeností. Štandardne je minimálna 0,95 m, s limitérom sa posunie na 3 metre.

Objektív v praxi

Nebudem tajiť, objektív týchto parametrov patrí k mojím najobľúbenejším. Vyhovuje mi parametrami, aj obrazovým výstupom. U FF zrkadlovky ho používam častejšie, ako ktorýkoľvek iný objektív.

Predchodcovi sa vytýkalo pomalšie zaostrovanie. Dosť záležalo na akom fotoaparáte ste ho používali. Pri bežnom fotografovaní rýchlosť postačovala, ale pri fotení pohybu bol pomalší. Amatérovi to postačovalo, ale profesionálovi to prekážalo.

Príjemné je skrátenie minimálnej zaostrovacej vzdialenosti pod 1 meter. Pri nej je mierka zväčšenia 1:6.1. Rád fotím detaily, navyše s malou hĺbkou ostrosti. Tento objektív mi to umožňuje.

Ak mi na objektíve niečo vadí, tak sú to prepínače. Zvyknem nosiť fotoaparát na sling popruhu, čiže prevesený krížom cez trup s fotoaparátom naboku. Obzvlášť u takéhoto ťažšieho objektívu to výrazne znižuje únavu a navyše je to pohotové. Pri tomto štýle fotenia sa mi každú chvíľu prepol niektorý z prepínačov, ako sa objektív šúchal o nohavice.

Prijal by som, keby bol zoomovací prstenec na mieste zaostrovacieho, tam kde zvyknem mať objektív podopretý rukou.

Detaily je možné fotografovať v mierke 1:6,1.

Predchodcom sa vyčíta pomalšie zaostrovanie. Nič tak nepreverí rýchlosť, ako fotenie akcie, kde je aj nejaký pohyb. Ja som tak mohol urobiť na akcii Rytieri na Devíne. Možno Tamron nie je až tak rýchly ako originály od Nikonu a Canonu, ale je dostatočne rýchly, aby ste s ním zvládli aj akčnejšie fotografovanie. Ak sa špecializujete na šport, kúpte si ten najrýchlejší objektív, ale ak fotíte akcie, eventy, svadby, Tamron vás rýchlosťou brzdiť nebude.

Rytiera na koni objektív zvládne zaostrovať, a to môj Nikon D800E nie je žiaden športovec.

Výrobca deklaruje účinnosť stabilizácie až 5EV. Maximálna účinnosť by mala byť v režime 3. Ja som používal základný režim 1, i tam nebolo problém udržať s 200 mm ohniskom časy okolo 1/25 až 1/15. Takže tvrdenie výrobcu je pravdivé.

1/30 s. na ohnisku 200 mm, samozrejme z ruky. Účinnosť stabilizácie je výborná, presne ako deklaruje výrobca.

Optická kvalita

Tamron mieri do profi kategórie. Objektívy sú mechanicky na vysokej úrovni. Samozrejmosťou je utesnenie, fluorínová vrstva na prednom skle, stabilizácia. Nestačí však len priaznivejšia cena, aby bol fotograf zlákaný na jeho kúpu. Musí tu byť aj zodpovedajúca optická kvalita. Mám dlhoročné skúsenosti s Nikonom AF-S 70-200/2,8G VR II. Objektív, ktorý si neviem vynachváliť, aj keď nebol úplne dokonalý. To, že nebol ostrý v rohoch na plnú dieru, mi nevadilo, pri portrétoch sa to stratilo v bokehu a pri krajinke som clonil. Testovaný Tamron je na tom s ostrosťou v rohoch o poznanie lepšie. A to je najdôležitejšie. Neostrosť nenapravíte, ostatné chyby sa dajú korigovať.

Objektív je najostrejší okolo 135 mm, tam prakticky ani netreba pricloniť, aby ste mali veľmi ostré aj rohy obrazu. Veľmi dobre je na tom objektív na 200 mm ohnisku (moje najobľúbenejšie). Odclonený je objektív mäkší na ohniskách 100 - 70 mm. Rohy sú však stále slušne prekreslené. Pricloniť ale odporúčam. Najlepšie výsledky podáva objektív okolo clôn f/5,6-f/8. Difrakcia sa výraznejšie prejavuje nad f/13.

200 mm, f/2,8. Ostrosť je dobrá aj v rohoch obrazu, lepšia ako u môjho Nikonu.

130 mm, f2,8. Okolo tohto ohniska je objektív najlepší.

70 mm, f/2,8. Objektív je tu mäkší, v rohoch je však stále zreteľná kresba.

Vinetácia je najvýraznejšia na najdlhšom ohnisku, pozorovateľná je však v celom rozsahu. Výrazne ju eliminujete priclonením na f/5,6. Sférické skreslenie je pomerne malé a väčšinou ho ani netreba korigovať. Na 200 mm je mierne poduškovité, okolo 100 mm je skreslenie najmenšie a potom smerom k 70 mm sa mení na poduškovité.

Občas sa objaví malá, ľahko korigovateľná, chromatická chyba. S reflexami sa stretnete len zriedkavo. Musel som dať do záberu priame slnko, aby sa objavili.

Tu som išiel natvrdo po reflexoch. Ako vidieť, pri slnku priamo svietiacom do objektívu sa im nedá vyhnúť.

Slnko prekukujúce cez otvor, bez reflexov s miernym difúzovaním a chromatickou chybou.

Pre takýto typ objektívu je netradičný bokeh, ktorý má niekedy pomerne výrazný swirly efekt. Záleží od pozadia, niekedy je bokeh krásne krémový, niekedy mierne swirly (tak akurát) a niekedy až príliš výrazný.

Hladký bokeh poteší pri fotení portrétov a detailov.

Hore vidno náznak swirly bokehu, v tomto prípade sa mi páči.

Pri členitom pozadí je swirly bokeh výraznejší. Niekomu sa to páči, inému nie.

Plusy a mínusy

+ kvalita spracovania
+ utesnenie a ochrana predného člena fluorínovou vrstvou
+ účinná stabilizácia
+ statívový prstenec s Arca Swiss pätkou
+ celkovo vyvážené optické vlastnosti
+ limitér zaostrovania
+ 5 ročná záruka
+ dobrý pomer výkon/cena

- ľahko prepínateľné prepínače
- nie každému môže vyhovovať občasný swirly bokeh
- kontinuálne zaostrovanie sa stále ešte nevyrovná najlepším objektívom tohto typu

Záver

Vzhľadom na kvalitu a parametre je cena nastavená veľmi dobre. V porovnaní s originálom najviac ušetria Nikonisti. Vylepšenia dostali objektív do profi triedy.

V porovnaní s originálmi nie je kontinuálne zaostrovanie až tak rýchle, ale ani nie je pomalé. Pre reportážne fotografovanie plne postačuje. Tento objektív uspokojí aj fotografov eventov, svadieb, módy, portrétov. Príležitostné fotenie športu je s ním tiež možné.

Zaujímavý je bokeh, ktorý má v určitých situáciách mierny swirly efekt. Niekomu sa to páči, niekomu nie. Je to čisto estetický parameter, ktorého hodnotenie je čisto individuálne.

Optické vlastnosti sú veľmi dobré. Doplnené účinnou stabilizáciou, kvalitným spracovaním a 5 ročnou zárukou, sú to pádne argumenty, prečo o kúpe uvažovať, ak chcete niečo ušetriť. Bazárová ponuka ojazdených originálov sa stáva oveľa menej atraktívnou.

Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

smartin
2017-05-24 11:48:01
Dakujem za peknu recenziu - kratka a vystizna. Len si Karol mohol este spomenut tri mody stabilizacie (Normalna/Panning/a este jedna s prioritou stabilizacie pri stlaceni spuste).
Objektiv mam od minuleho tyzdna a okrem jedneho koncertu pri dost blbom svetle som ho este ani nestihol/nemal cas otestovat, takze tato recenzia mi prisla vhod.

viliamtel
2017-05-24 12:16:32
príspevok od: smartin
Dakujem za peknu recenziu - kratka a vystizna. Len si Karol mohol este spomenut tri mody stabilizacie (Normalna/Panning/a este jedna s prioritou stabilizacie pri stlaceni spuste).
Objektiv mam od minuleho tyzdna a okrem jedneho koncertu pri dost blbom svetle som ho este ani nestihol/nemal cas otestovat, takze tato recenzia mi prisla vhod.
Smartin kludne ai mohol este dodat ze opticky aj tak na nikor 70 200 2.8 II nema

Marcel Rebro
2017-05-24 12:32:32
príspevok od: smartin
Dakujem za peknu recenziu - kratka a vystizna. Len si Karol mohol este spomenut tri mody stabilizacie (Normalna/Panning/a este jedna s prioritou stabilizacie pri stlaceni spuste).
Objektiv mam od minuleho tyzdna a okrem jedneho koncertu pri dost blbom svetle som ho este ani nestihol/nemal cas otestovat, takze tato recenzia mi prisla vhod.
Recenzia Ti prišla vhod keď ho už máš doma? No zvláštna logika ... iba že by si sa potreboval utvrdiť v správnosti výberu.

smartin
2017-05-24 13:46:55
príspevok od: Marcel Rebro
Recenzia Ti prišla vhod keď ho už máš doma? No zvláštna logika ... iba že by si sa potreboval utvrdiť v správnosti výberu.
Pisem ze som nemal velmi este cas ho vyskusat, tak preto, ale zaroven aj potvrdenie spravnosti vyberu

Point
2017-05-24 14:44:14
príspevok od: viliamtel
Smartin kludne ai mohol este dodat ze opticky aj tak na nikor 70 200 2.8 II nema
Už prvý bol lepší než nikkor

dekarbon
2017-05-24 23:07:39
Mńa by zaujímalo aký je rozdiel medzio predchádzajúcou verziou a terajšou verziou tohoto objektívu nakolko vlastním predchádzajúci model,zaujímal by ma tento objektív obšírnejšie po optickej stránke.je lepší než jeho predchodca čo sa optiky týka alebo sa tamron pohoršil?Vďaka

exnito
2017-05-25 11:56:33
Hmm zaujimave.
Vyzera to tak, ze Tamron podaroval dizajn 15-30 a 24-70 f2.8 Pentaxu a ten na oplatku dal dizajn 70-200 f2.8 Tamronu

https://www.pentaxforums.com/lensreviews/hd-pentax-d-fa-70-200mm-f28-ed-dc-aw.html

Point
2017-05-28 18:40:08
príspevok od: dekarbon
Mńa by zaujímalo aký je rozdiel medzio predchádzajúcou verziou a terajšou verziou tohoto objektívu nakolko vlastním predchádzajúci model,zaujímal by ma tento objektív obšírnejšie po optickej stránke.je lepší než jeho predchodca čo sa optiky týka alebo sa tamron pohoršil?Vďaka
V strede je ten čo máš lepší - ostrejší. Tento nový je po celom frame ostrejší než C 70-200f2.8L II ale od cca 160-180mm je Lko od canonu stále ostrejšie ale iba v strede. Takže v zásade pokiaľ ti tvoj dobre ostri a nemáš problémy zo stabilizáciou tak nad výmenou rozmýšľať nemusíš.

dekarbon
2017-05-28 19:38:31
príspevok od: Point
V strede je ten čo máš lepší - ostrejší. Tento nový je po celom frame ostrejší než C 70-200f2.8L II ale od cca 160-180mm je Lko od canonu stále ostrejšie ale iba v strede. Takže v zásade pokiaľ ti tvoj dobre ostri a nemáš problémy zo stabilizáciou tak nad výmenou rozmýšľať nemusíš.
Ďakujem

WildSammy
2017-05-29 22:10:04
sice je to ina svetelnost, ale ja osobne mam Tokinu 70-200 f/4 VCM a aj napriek limitacii, ze na plnu dieru ide len na f/4, tak ma bokeh podla mna porovnatelny s pevnym portretnym sklom. Som s nou velmi spokojny, tak len tak pomimo, ked sme uz pri 70-200vke, ze okrem Tamronu a Sigmy je tu aj Tokina. Ja som sa rozhodoval medzi nou a Nikkorom, takze podobne to plati aj pre Canon Nepotreboval som f/2.8, kedze mam pevne skla a tiez som nepotreboval Nikkor, kedze nema taketo sklo u mna primarne vyuzitie, ale kupu nelutujem, naopak som rad, ze som si vybral Tokinu, kedze som tym usetril nejake to euro a aj konstrukcne mi to pride seriozny objektiv. Ostrost nehodnotim, lebo tam je to na urovni Nikkoru f/4, AF tiez. Je to objektiv, ktory stoji za zvazenie podla mna, aj cenovo.

smartin
2017-06-20 00:01:46
No tak konecne po par tyzdnoch pouzivania sa mozem podelit s vlastnymi skusenostami. To sklo je skvele. Konecne som spokojny a vymenu tak skoro neplanujem (predchadzajuce boli: Sigma 70-200/f2.8 EX DG HSM II a Nikkor AF-S 70-200/f2.8 VR). Sklo je velmi ostre a dost presne aj na mojej mizerne ostriacej D610ke. Bokeh je paradny. Nie je sice kremovy ale mierne virivy. Pripomina stare manualne portretaky. Takze parada - na portrety ho odporucam. Rovnako na fotoreportaze z podujati. Nieje az taky rychly ako Nikkor VR II, ale je dostatocne rychly. Obrazovo je na tom mierne lepsie ako VRII. Sparacovanie tela je vynikajuce dizajnovo a zda sa aj kvalitativne. Bohuzial dve veci tomu objektivu znizuju kredit. A to su slnecna clona a predna krytka objektivu. Kvalitativne su doslova priserne. Dizajnovo sice sedia, dokonca na prednej krytke je ovela vacsie vybratie na prsty (co bol mimochdom velky problem u Tamronu 24-70 - ta krytka je mimochodom tak nepouzitelna, ze dnes na tom skle pouzivam imitaciu Nikkorackej krytky z Ciny a je ovela lepsia). Vnutorna obruba krytky predneho skla (ktora ma chranit filtrovy zavit) sa mi pokrcila pri noseni - v zadnom vrecku nohavic (ale nesadol som si na nu). Ta obruba je prilis tenka a plast velmi slaby. Jednoducho - katastrofa. Slnecna clona je tiez z krehkeho plastu. Kazdu chvilu cakam, ze ked s tym buchnem o podium alebo o konstrukciu podia, ze sa mi to rozleti. Zatial sa mi to nastastie este nestalo, ale uz po prvom tyzdni som mal na tej krytke skrabance aj ked som sklo nosil v dodanom vrecusku (konecne Tamron dal aspon lacne vrecusko ku sklu). Pri utierani slnecnej clony tato vydava take vrzgave zvuky, ze fakt cakam kedy sa mi to rozleti. Naopak zadna krytka je nieco diametralne odlisne. Lepsiu som este nezazil. Co sa tyka povrchovych uprav predneho skla fakt to chyta minimum prachu a staci len balonik - este som to sklo neutieral. Objektiv mi aj riadne zmokol - zatial vsetko OK. Na samotnom tele ani skrabanec, akurat zo stativovej patky sa uz osuchva farba. Uz sa mi ale stalo ze sa mi poprepinali prepinace rezimov stabilizatora a aj vzdialenosti zaostrovania, ale je dost mozne, ze sa mi s tym niketo hral ked som nechal techniku bez dohladu

afkaa.i
2017-08-05 00:41:58
kedze sa SWM mojej 80-200 AF-S odporucalo do "nikonieho neba" a fakt som nebol ochotny zaplatit 2,6k za AF-S FL, tak som si kupil Tamron. je to pomaleeee ale je to nove a skusim sa naucit s tym zit.

fatality
2017-08-05 12:45:17
príspevok od: smartin
No tak konecne po par tyzdnoch pouzivania sa mozem podelit s vlastnymi skusenostami. To sklo je skvele. Konecne som spokojny a vymenu tak skoro neplanujem (predchadzajuce boli: Sigma 70-200/f2.8 EX DG HSM II a Nikkor AF-S 70-200/f2.8 VR). Sklo je velmi ostre a dost presne aj na mojej mizerne ostriacej D610ke. Bokeh je paradny. Nie je sice kremovy ale mierne virivy. Pripomina stare manualne portretaky. Takze parada - na portrety ho odporucam. Rovnako na fotoreportaze z podujati. Nieje az taky rychly ako Nikkor VR II, ale je dostatocne rychly. Obrazovo je na tom mierne lepsie ako VRII. Sparacovanie tela je vynikajuce dizajnovo a zda sa aj kvalitativne. Bohuzial dve veci tomu objektivu znizuju kredit. A to su slnecna clona a predna krytka objektivu. Kvalitativne su doslova priserne. Dizajnovo sice sedia, dokonca na prednej krytke je ovela vacsie vybratie na prsty (co bol mimochdom velky problem u Tamronu 24-70 - ta krytka je mimochodom tak nepouzitelna, ze dnes na tom skle pouzivam imitaciu Nikkorackej krytky z Ciny a je ovela lepsia). Vnutorna obruba krytky predneho skla (ktora ma chranit filtrovy zavit) sa mi pokrcila pri noseni - v zadnom vrecku nohavic (ale nesadol som si na nu). Ta obruba je prilis tenka a plast velmi slaby. Jednoducho - katastrofa. Slnecna clona je tiez z krehkeho plastu. Kazdu chvilu cakam, ze ked s tym buchnem o podium alebo o konstrukciu podia, ze sa mi to rozleti. Zatial sa mi to nastastie este nestalo, ale uz po prvom tyzdni som mal na tej krytke skrabance aj ked som sklo nosil v dodanom vrecusku (konecne Tamron dal aspon lacne vrecusko ku sklu). Pri utierani slnecnej clony tato vydava take vrzgave zvuky, ze fakt cakam kedy sa mi to rozleti. Naopak zadna krytka je nieco diametralne odlisne. Lepsiu som este nezazil. Co sa tyka povrchovych uprav predneho skla fakt to chyta minimum prachu a staci len balonik - este som to sklo neutieral. Objektiv mi aj riadne zmokol - zatial vsetko OK. Na samotnom tele ani skrabanec, akurat zo stativovej patky sa uz osuchva farba. Uz sa mi ale stalo ze sa mi poprepinali prepinace rezimov stabilizatora a aj vzdialenosti zaostrovania, ale je dost mozne, ze sa mi s tym niketo hral ked som nechal techniku bez dohladu
polovica prispevku o objektive je recenzia krytky a slnecnej clony..😋..