Objektívy s rozsahom 70-300mm sú veľmi obľúbeným riešením nielen pre amatérov, ale aj pre profesionálov pre svoju univerzálnosť a dobrý obraz. Daňou za rozsah a pomerne nízku hmotnosť býva spravidla slabšia svetelnosť a horší obraz, najmä na najdlhšom konci zoomu. Tamron predstavil koncept svojho najnovšieho 70-300mm objektívu už v roku 2010. Ide o 60ty model v portfóliu značky Tamron, a preto je vybavený tým najlepším čo Tamron vie ponúknuť. Objektív má stabilizáciu obrazu (VC), najnovší ultrazvukový motor (USD), ako aj lD a XLD členy s extra nízkym rozptylom na dobrý kontrast a ostré detaily. Pozrime sa ako sa objektívu, ktorý sme mali nasadený na tele Nikon D700 darilo v našom redakčnom teste. Ak chcete vedieť ako tento objektív funguje vo verzii pre zrakdlovky Canon tak jeho recenziu nájdete aj tu.
Jednoduchý dizajn a kvalitné antireflexné vrstvy.
Materiálové spracovanie a dizajn
Tamron vyrába cenovo dostupné objektívy a preto sme zvyknutí, že používa pri konštrukcii prevažne plasty a neočakávame celokovové prevedenie. Recenzovaný Tamron je však veľmi dobre materiálovo spracovaný objektív. Má tvarovo veľmi čistý, funkčný dizajn. V prvom rade by som rád upozornil na to, že pri porovnaní napríklad s Nikonom 70-300mm VR je na tom dokonca podľa môjho názoru rovnako, a možno aj o trochu lepšie. Tamron má kovový bajonet podobne ako originál od Nikonu, no okrem toho má aj kovový prstenec zoomu, nádherne jemný chod zaostrovacieho prstenca s možnosťou kedykoľvek preostriť ručne, aj počas zapnutého AF.
Použité plasty sú výborne spracované a nevyvolávajú žiadny pocit lacného spracovania. Na tomto objektíve konečne vidieť prednosti moderných plastov – je ľahký, no nepôsobí lacno, je pevný, nič na ňom nevŕzga ani nepruží, a dokonca je presne spracovaný. Nuž nie je plast ako plast... Pre mňa ako profesionálneho fotografa, ktorý si kupuje vybavenie na viac rokov, je okrem prvého dojmu dôležitá aj životnosť a odolnosť techniky voči opotrebeniu. Zatiaľ je ťažko prorokovať koľko takýto objektív znesie, no vzhľadom na žiadne reklamácie napríklad v našom www.ephotoshop.sk sa zdá, že ide o celkom vydarený model.
S nasadenou slnečnou clonou ide už o pomerne veľký objektív.
Práca s objektívom
Objektív nasadený na tele Nikon D700 je veľmi dobre ovládateľný. Zoom prstenec je široký a ide hladko, no možno o trochu ťažšie ako som bol zvyknutý pri modeloch 70-200. Zaostrovací prstenec nie je príliš blízko tela fotoaparátu, takže manuálne zaostrovanie či doostrovanie nie je žiadny problém. Na ľavom boku tubusu sú len dva prepínače. Jeden vypína AF, a druhým zas zapnete stabilizátor obrazu VC.
Špeciálnu pozornosť si zaslúži krytka bajonetu objektívu. Tamronu sa konečne podarilo vyrobiť krytku, ktorú môžete nasadiť ľahšie a teda viacerými spôsobmi ako originálnu krytku Nikonu :)
Ako jedinú konštrukčnú výhradu môžem spomenúť 62mm priemer filtra, ktorý nie je tak často používaný ako napríklad 77mm alebo 67mm variant. Ak chcete ochranný UV filter a polarizačný filter, budete ich musieť zakúpiť špeciálne len pre tento objektív.
Nechýba stupnica zaostrovacích vzdialeností a tichý ultrazvukový motor zaostrovania.
Obrazová kvalita
Z tohto pohľadu objektívu nie je čo vytýkať. Má veľmi dobre kontrolované všetky optické chyby, ako je sférické skreslenie, aberácia a podobne. Bokeh objektívu nie je úplne ideálny, hoci má clona až 9 lamiel kruhového tvaru. Je to spôsobené komplikovanejšou konštrukciou objektívu. Nie je však ani vyslovene rušivý, spĺňa štandardné požiadavky na tento typ objektívu. Ak chcete trochu príjemnejší charakter rozmazania pozadia, musíte zainvestovať do F2,8 verzie jedného zo 70-200mm objektívov, alebo do objektívov s pevným ohniskom. Ostrosť je výborná - aj v menej kontrastnom svetle podáva veľmi dobré výkony v celom rozsahu. Stred obrazového poľa má vynikajúcu ostrosť, rohy obrazu sú mäkšie no akceptovateľné pri fotografovaní na najmenších clonových číslach. Po priclonení na F8 a viac je objektív vyslovene vhodný na fotografovanie krajiny, pretože má vynikajúcu ostrosť aj v rohoch a extrémnych rohoch obrazu. V teréne som si všimol, že objektív veľmi dobre znáša priclonenie na F13 či až F16 bez výraznej difrakcie, čo sa zase hodí na fotografovanie krajiny. Pri fotení portrétov je zaujímavý najmä dobrý obraz aj na 300mm pri plne odclonenom objektíve, čo je dosť rozhodujúca skutočnosť pri menšej svetelnosti F5,6.
Objektív má vynikajúci prenos kontrastu, ako aj odolnosť na plošné protisvetlo. Všimnete si to pri fotení málo kontrastných scén. V galérii je to napríklad obrázok trávy, alebo aj poháre a fľaše v protisvetle v bare, ktoré boli fotené cez okno.
Všetky obrázky v galérii sú vyvolané v Adobe Lightroom bez aplikovania korekcie chýb objektívu.
V tomto rozsahu ohnísk a vo svojej cenovej kategórii je to podľa môjho názoru najlepší objektív na trhu. Ak fotíte krajinu a chcete o chlp lepší obraz, musíte buď zvoliť pevné ohnisko, alebo v prípade, že vlastníte systém Canon máte v ponuke niekoľkonásobne drahší model EF 70-300 F4-5,6 USM L IS.
Krytka sa pohodlne nasadzuje. Pred kúpou filtra však neprehliadnite 62mm priemer filtrového závitu.
Použitie v teréne
Objektív zaostruje pomerne rýchlo, no na rýchliky typu Nikon AF-S 24-70mm F2,8 alebo AF 85mm F1,8D sa samozrejme nechytá. Pri zaostrení na veľmi málo kontrastné detaily vo veľmi slabom svetle chvíľu hľadá rovinu zaostrenia, neprebehne však celý rozsah, len hľadá presnú roviny ostrosti. Kontinuálne zaostrovanie je presné a rýchle, a nie je treba sa obávať, že by nestíhal preostrovať aj pri rýchlejšie sa pohybujúcich objektoch ako sú autá pod. AF je chvalabohu presný, čomu pravdepodobne dosť pomáha aj vydarený AF modul, ktorý má Nikon D700. Zvuk zaostrovania je nerušivý a takmer nepočuteľný. Stabilizácia obrazu je o niečo hlučnejšia, nie však nepríjemná. Počuť ju pri aktivácii aj po vypnutí, keď sa pohyblivý člen zaaretuje do základnej pozície. Reálne udržateľné časy (bez výraznej snahy o nehybnú pózu a zadržaný dych) sú pri zapnutej stabilizácii približne 1/60s až 1/50s. Ak sa trochu posnažíte, nie je problém udržať aj 1/30s pri 300mm ohnisku.
Podstatne menšie rozmery a hmotnsoť modelu 70-300mm VC sú ako stvorené na cestovanie.
Krátke porovnanie s Tamronom SP 70-200mm F2,8 Di LD IF Macro
Recenzovaný objektív som tak trochu porovnával aj s mojím Tamronom 70-200 F2,8 a prišiel som na niekoľko zaujímavých zistení. Cenový rozdiel týchto modelov nie je až taký veľký, ako rozdiel v použiteľnosti na rôzne žánre fotografie.
Porovnanie max. zväčšenia obejktívov Tamron SP 70-300mm F4-5,6 VC a 70-200mm F2,8 v praxi.
Model 70-300 VC má lepší kontrast a tiež lepšiu odolnosť v protisvetle. 70-200 má zas lepší pomer zväčšenia (1:3,1 vs 1:4), takže je na prvý pohľad o niečo lepší na pseudomakro fotografovanie. No pre menší kontrast a ostrosť na najdlhšom ohnisku je potrebné ho pri fotografovaní na veľmi blízke vzdialenosti hraničiace s minimálnou ostriacu vzdialenosťou pricloniť aspoň na F5,6. Chýbajúci stabilizátor ma preto nútil používať statív pri fotení detailov. Čiže zdanlivá výhoda väčšieho zväčšenia pri modeli 70-200mm je veľmi relatívna.
Rovnako aj pri fotografovaní krajiny, ak potrebujete pricloniť, stáva sa statív v prípade 70-200 nutnosťou. Zaostrovanie stabilizovanej verzie je o niečo rýchlejšie a tichšie než na F2,8 verzii. Moja 70-200vka je navyše takmer 2x taká ťažká ako model SP 70-300mm VC. Rovnako aj rozmery má podstatne väčšie. Veď vlastne už len kvôli objektívu 70-200mm musíte nosiť o číslo väčšie brašne alebo batohy.
Materiálovým prevedním a spracovaním sú si oba objektívy veľmi podobné.
Z porovnania mi vyplynulo nasledovné - ak by som nefotil toľko portrétov a reportáží v interiéri, jednoznačne by som si zvolil model 70-300 VC. Je lepší do krajiny aj ateliéru nielen kvôli nižšej hmotnosti, ale aj odolnosti voči protisvetlu a obrazovému podaniu po priclonení na vyššie clonové čísla. Pridanou hodnotou je rýchle zaostrovanie a funkcia stabilizátora. Aj pri fotení detailov, ako kvety a pod. je stabilizátor oveľa užitočnejší ako vysoká svetelnosť. Navyše ak fotíte vážku, chrobáka alebo iný hmyz zo vzdialenosti 1,5m, istotne ho menej vyplašíte ako pri fotení zo vzdialenosti 1 meter, takže 300mm ohnisko príde vhod. V kombinácii s APS-C senzorom je Tamron SP 70-300mm VC veľmi vhodný objektív aj na fotenie detailov (Zjednodušene povedané v podstate máte z neho vďaka DX senzoru objektív so zväčšením cca 1:2,7. Po prepočte na ekvivalent kinofilmu samozrejme, čo je už celkom slušná hodnota.)
Plusy
+ rozsah
+ obrazová kvalita dobrá aj na 300mm
+ objektív zvláda veľmi dobre kresbu aj na vyšších clonových číslach F16 a pod.
+ poctivé materiálové spracovanie
+ nízka hmotnosť a pomerne malé rozmery v porovnaní s modelmi 70-200mm
+ dobrá slnečná clona
+ dostatočne rýchly AF
+ efektívny stabilizátor obrazu
+ ergonomický dizajn
Mínusy
- pomalší AF vo veľmi slabom svetle (typický problém objektívov so slabšou svetelnosťou)
- rozmer filtrov 62mm – nie je až taký bežný ako 67mm alebo 77mm
- nie je utesnený voči prachu a vlhkosti (čo v tejto triede nikto nečaká)
Pohľad na veľké, pohodlné prepínače a kovový bajonet.
Riešenie aj pre náročných
Z pohľadu náročného fotografa som vždy pokladal objektívy typu 70-300mm za kompromis z pohľadu cena - obrazová kvalita – rozmery – hmotnosť. Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD nám však dokazuje, že časy sa menia a za príjemnú cenu pod 400 Eur máme k dispozícii nielen kvalitný obraz, ale aj pekné materiálové vyhotovenie objektívu.