Po setovom objektíve sa Tamron SP AF 17-50mm F/2,8 XR Di II LD Aspherical [IF] stáva veľmi častou voľbou používateľov cítiacich potrebu kúpiť si objektív s vyššou svetelnosťou podobného rozsahu. Niektorí ho stále uprednostňujú pred jeho novším súrodencom vybaveným stabilizáciou obrazu, ušetria tým totiž asi 75 €, pričom nestabilizovaná verzia sa ukazuje byť ostrejšia, najmä v rohoch a oblastiach poza stredom.
Stavba
Telo objektívu je plastové, s kovovým bajonetom. Nie je ale prehnane ľahký a pôsobí pomerne pevne. Nájdeme na ňom širší gumový zoomovací prstenec a užší plastový prstenec pre manuálne zaostrovanie. Chod prvého z nich nie najplynulejší a kladie hlavne pri väčšom naklonení nepríjemný odpor. Dráha zaostrovacieho prstenca je veľmi krátka a nie je tu teda priestor na presné ručné ostrenie a pri automatickom ostrení sa tento prstenec otáča a je potrebné dávať si pozor, aby sme ho rukou nedržali. Na vypnutie automatického zaostrovania je potrebné prepnúť volič na boku objektívu. Zaostrenú vzdialenosť nám ukazuje stupnica, tá je ale iba znázornená, hodnotu určuje bodka na obrube.
Pri zoomovaní sa objektív vysúva a nájdeme tu aj prepínač na jeho zablokovanie, ktorý zabráni samovoľnému vysunutiu. Občas by sa ale hodilo keby ho bolo možné použiť aj pri inom ohnisku ako 17mm. Predný člen sa neotáča a slnečná clona je špeciálne tvarovaná, aby mohla efektívne pracovať aj pri širokých ohniskách.
Ostrosť
Stredová ostrosť objektívu je už od f/2.8 slušná, ale pre lepšie výsledky je najlepšie potiahnuť ho aspoň na f/4 a optimálne hodnoty dosiahneme pri f/5.6 – f/8. Ďalej sa na APS-C snímači už začína prejavovať difrakcia, kvôli ktorej by sme sa mali hodnotám f/22 – f/32 vyhnúť. Ostrosť v rohoch je veľmi slabá, hlavne pri plne otvorenej clone a na najširšom ohnisku. Tu obraz dostáva použiteľnú podobu až od f/8.
Aberácia
Chromatická aberácia sa v stredových častiach výraznejšie neprejavuje, no v rohoch je situácia odlišná. Ako môžeme vidieť na predchádzajúcom obrázku, nájdeme ju tu veľmi jednoducho.
Vinetácia
Na širokom konci sa vinetácie ľahko nezbavíme, pri priclonení mizne iba pomaly a je potrebné pricloniť aspoň na f/5.6. Na ohnisku 50mm stačí aj f/4.
Protisvetlo
Pri použití slnečnej clony nenájdeme na fotografii v protisvetle odlesky, iba mierne zníženie kontrastu a zvýšenú mieru aberácie.
Skreslenie
Na ohnisku 17mm je súdkovité skreslenie pomerne výrazné, so zvyšovaním ohniska postupne mizne a na 50mm dostaneme mierne poduškovité skreslenie.
Zaostrovanie
Tamron zaostruje s výrazným bzučaním. Pri podmienkach, ktoré mu veľmi nevyhovujú zvykne pred konečným zaostrením viackrát pobzukovať, aby svoje nastavenie doladil a pokiaľ zaostriť nevie vôbec, bude preostrovať dopredu a dozadu. V kombinácii s lacnejším fotoaparátom preň bude bez pomocného svetla ťažké zaostriť v menej vhodných podmienkach.
Zaujímavá je ale minimálna zaostrovacia vzdialenosť objektívu, ktorá činí 27 centimetrov a vďaka tomu sme schopní dosiahnuť zväčšenie 0,22:1. Nie to práve makro, ale je možné ho použiť aj na zachytenie menších detailov.
Záver
Atraktívna cena a pomerne dobrá kvalita robia z Tamronu 17-50 f/2.8 výhodný objektív s univerzálnym rozsahom určený hlavne pre nižšie triedy zrkadloviek. Môžeme ho použiť na všemožné účely od architektúry a krajiniek až po portréty a detaily, na ktoré zaostrí už od 27 centimetrov. Rohová ostrosť ale nie je jeho najsilnejšou doménou podobne ako zaostrovanie, ktoré je hlučné a horšie svetelné podmienky nezvláda príliš dobre.
Plusy a mínusy:
+ výborný pomer cena/výkon
+ dobrá ostrosť pri priclonení
+ nízka minimálna zaostrovacia vzdialenosť
+ univerzálny rozsah
- ostrosť a aberácia v rohoch
- zaostrovanie v horších podmienkach
- vinetácia
Parametre
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 27 cm
Maximálne zväčšenie: 0,22 : 1
Priemer filtra: 67 mm
Rozmery: 73,8 x 83,2 mm
Hmotnosť 430 g