Hore

Tecco BARYT IVORY (290 g/m²)

Prvý papier Tecco v redakčnom teste. Vysoké boli očakávania, aké sú výsledky?

Prednedávnom sme predstavili v našich končinách neznáme fotografické papiere do atramentových tlačiarní a už za sebou máme prvý test jedného z papierov, ktorý ma na prvý pohľad najviac zaujal. Ako milovníka čiernobielej fotografie ma v ponuke Tecco zaujali všetky matné a barytové papiere, ktoré na inkjetových tlačiarňach podávajú vynikajúce výsledky. Bol to teda jeden z týchto papierov, po ktorom som pri testovaní siahol.

Baryt s romantickým „priezviskom" IVORY, čo v preklade z angličtiny znamená slonovina, slonovinová kosť. Jeho gramáž je 290 g/m², je pevný a vláknitý. Slonovina bol odjakživa výnimočný a drahý materiál, s ktorým sa legálne i nelegálne obchodovalo a v niektorých časoch bola cennejšia ako zlato. Cenila sa jej pružnosť, tvrdosť a farba, ktorá bola biela až perleťovo biela s jemne teplým nádychom. Aj Baryt Ivory nesie právom tento prívlastok.

Znamená naozaj luxusné vlastnosti bieleho povrchu s veľmi jemným teplým nádychom a saténovým povrchom. Ten však na prvý pohľad nie je voľným okom rozpoznateľný a vystúpi a zažiari až keď je nasiaknutý farbivami. Aj ja som mal problém definovať, ktorá strana je tlačová a ktorá nie. Po telefonáte distribútorovi som sa však dozvedel jeden užitočný trik - stačí nasliniť (ľahko) prst a priložiť na obidva povrchy. Ten, ktorý lepí, je tlačový. A tak po tejto skúsenosti smerovala prvá A3-ka do našej tlačiarne. Pozor ale, nezačnite tlačiť hneď. Nie že by ste to nemohli urobiť, ale bola by škoda nevyužiť naozaj ukážkovú podporu spoločnosti Tecco.

Na stránkach www.tecco-photo.de/EN/produkte.php si nájdete papier Baryt Ivory, ku ktorému je priložený ICC profil. Farebný profil pre vašu tlačiareň vám umožní bez akýchkoľvek ťažkostí dosiahnuť vynikajúcu reprodukciu farieb a denzitu tlače.

K ICC profilu sa dopracujete veľmi jednoducho. Kliknete v ľavom stĺpci na ikonku RGB ICC Profil a vyrolujú sa vám výberovníky pre voľbu tlačiarne. ICC profily sú k dispozícii pre tlačiarne Canon a Epson.

My sme tlačili na Epson Stylus Photo R2880, ktorú sme našli v zozname. Ak by sa stalo, že nenájdete konkrétnu tlačiareň, zvoľte niektorú z toho istého produktového radu.

Máte niekoľko možností, zvoliť si iba ICC profil v ZIP súbore, alebo si stiahnuť aj tlačové informácie a informácie o nastavení tlačiarne. Ja som urobil aj to druhé a sťahoval som všetko pre platformu PC. Ako vidíte, nemusíte zúfať ani ak ste používateľom MAC, keďže všetko je k dispozícii aj pre túto platformu.

Po stiahnutí ZIP súboru ho rozbaľte a dostanete sa tak nielen k ICC profilu, ale aj k súboru s automatickými nastaveniami papiera a PDF-ku, na ktorom máte vysvetlené, ktorý čierny atrament použiť, aké rozlíšenie a voľbu papiera a ICC v menu tlače zvoliť.

Profil nainštalujete viacerými spôsobmi. Nám sa to podarilo jednoduchým kliknutím pravým tlačidlom myši a voľbou „inštalovať profil".

Po inštalácii profilu si pozorne prečítajte tlačové informácie, kde máte jednoduchým a názorným spôsobom ukázané, ako importovať nastavenie papiera do menu tlačiarne, kde zvoliť ICC profil papiera a ktoré voľby tlače musíte aktivovať, aby ste dosiahli najlepší, či štandardný výsledok tak, ako si ho predstavujú inžinieri v Tecco. Veľmi jednoduché a názorné ukážky, podľa ktorých zvládne nastaviť hodnoty tlače priemerný užívateľ počítača. Ak ste si nie celkom istý, môžete si pozrieť inštaláciu farebných profilov priamo na stránke výrobcu v podobe videotutoriálov v angličtine a nemčine.

tecco-photo.de 

Kvalita tlače

No a poďme teda na samotné tlačenie. Po nastavení požadovaných hodnôt som si vybral jednu farebnú fotografiu Dolomitov a mix čiernobielych fotografií s farebnou fotografiou s tlmenými farbami a trochu vyšším šumom.  

Prvá fotografia mala preskúšať rafinované prechody svetiel a tieňov a veľmi jemné gradácie v oblakoch a oblohe. Fotografia bola vyhotovená v čase, keď pred nami ustupovala búrka a cez trhajúce sa mraky slnko presvitalo a osvetľovalo časti horského hrebeňa. Na obrazovke vyzerá táto fotografia úžasne, no ešte sa mi ju doteraz nepodarilo zhmotniť tak, aby som mal z nej podobný pocit na papieri. Fotografia je nielen náročná na jemné prechody a farebné odtiene žltej a modrej, ale kladie vysoké nároky aj na presné dávkovanie čiernej. V spodnej časti musia byť stále čitateľné štruktúry - porast a kamenné rieky, ktoré vznikli zvetrávaním vrchov. Kombinácia papiera, atramentov a ich dávkovania teda musí byť veľmi presná a citlivá k zachovaniu detailov vo svetlách aj tieňoch.


Tecco paper vzorkovník s informáciami o rôznych fotografických papieroch.

Klikám teda na tlačidlo PRINT a ešte raz potvrdím Epson náhľad výsledného printu. Tento neberte veľmi vážne, nezodpovedá reálnemu výsledku a ja ho používam len na to, aby som sa pred konečným spustením tlače ubezpečil, že mám správne nastavené parametre veľkosti, prípadne bezokrajovú tlač.

Tak a je to! Tlačiareň si potiahla papier a ja napäto čakám. Čo sa deje v jej útrobách? Počujem jemné praskanie, bublinkovanie, čakám... Tlač bezokrajovej A3-ky pri týchto nastaveniach trvala 12 minút. Potom tlačiareň vypustila papier zo zajatia a ja som užasol. :) Nepreháňam. Fotografia vyšla takmer identicky, ako ju vnímam na monitore. Znamená to nielen so správnymi farbami, ale aj s presným dynamickým rozsahom. Ostali zachované detaily na hrebeni hôr ožiarené slnkom, ale je stále vidieť veľké množstvo štruktúr v tieňoch. Prechody sú zvládnuté bravúrne bez akéhokoľvek náznaku mapovania a zlievania farieb. Ostrosť vynikajúca.


Náhľad na farebnú fotografiu, najlepšie je však vidieť naživo.

S horúcou hlavou som zakladal druhú A3-ku s kombináciou čiernobielych fotografií. Jedna fotografia v neutrálnej šedej, druhá s podaním do tepla a ďalšia s podaním do studena. Štvrá fotografia bola farebná, tentoraz s tlmenými teplými farbami a s vyšším šumom. Chcel som vedieť, ako sa s ním štruktúra povrchu papiera vyrovná. Tí, ktorí častejšie čítate ePhoto viete, že som na ČB fotografiu tak trochu zaťažený. Preto som bol veľmi nažhavený a dúfal som, že budem rovnako príjemne prekvapený, ako pri farebnej fotografii. Nestalo sa tak.


Opäť jeden náhľad, ktorý však zďaleka nesprostredkuje pocit z papiera.

Keď tlačiareň vypľula druhú fotografiu, skoro som vyskočil zo stoličky. Od radosti, lebo tlačiareň a Baryt Ivory mi tentoraz naozaj splnili tajné prianie - aby som mohol fotografovať na film, skenovaním dosiahnuť krásne a výrazné zrno, doostriť ho v počítači a spoľahlivo výsledok prezentovať na kvalitnom papieri. Celý proces mám relatívne dobre zvládnutý, fotografujem na klasický čiernobiely film, ktorého vyvolávanie mám v rukách, skenujem ho na kvalitnom stolnom filmovom skeneri a upravujem v počítači za pomoci dobrých softvérov na úpravu i kalibráciu. Všetko bolo OK až na posledný článok - tlač. Nemohol som nájsť papier, ktorý by pocit čiernobielej fotky reprodukoval podľa môjho gusta - s vysokým kontrastom, naozaj čiernou čiernou, dobrým dynamickým rozsahom a zachovaním charakteristiky filmu. Až doteraz. Keby som tento test urobil o niekoľko dní skôr, pravdepodobne by som na Baryte Ivory vystavoval aj poslednú výstavu street fotografií, namiesto toho som ju dvakrát pretláčal a aj keď bol výsledok nakoniec veľmi dobrý, ten na Baryte Ivory mi osobne vyhovuje ešte viac.


Pre najlepšie výsledky používajte originálne náplne do vašej tlačiarne.

No, aby som aj dokončil túto recenziu praktickým zhodnotením, musím povedať, že čiernobiela fotografia, ktorú som ťahal do trochu chladnejšieho tónovania, vyšla takmer neutrálne. Fotografia, ktorú som dal v neutrálnej šedej bola trošku do tepla a fotografia, ktorá bola trošku potiahnutá k teplejším tónom bola výraznejšie teplá. 

Sú to ale veľmi malé nuansy pocitov, ktoré sa môžu meniť pod rôznym svetlom. Výborný výsledok, akoby tlačiareň s papierom vedeli, že čiernobielej to viac sluší, keď je „teplejšia".

Najlepšie pritom aj štrukturálne a charakterovo vyšiel sken z filmu. Štruktúra papiera je ale milosrdná aj k digitálnemu šumu vo fotografii. Povrch je síce po vytlačení polomatný až pololesklý, ale fotografia má svoju jemnú štruktúru. Tú môžete vidieť pri priložení fotografie povrchom oproti svetlu. Pre najlepší výsledok je potrebné fotografiu (napríklad na výstave) nasvietiť tak, aby sa svetlo z fotografie neodrážalo do očí pozorovateľov. Tento povrch nie je na odlesky a odrazy tak citlivý, ako lesklý fotopapier, no niečo predsa len odrazí, keďže nejde o vyslovene matný papier. Tecco Baryt Ivory je Acid Free, čo znamená že je PH neutrálny a je vhodný na dlhodobé vystavovanie a archiváciu fotografií.

No a nakoniec mi zostáva len pripomenúť, že aj naďalej budeme testovať aj ďalšie typy papierov Tecco s matnými aj lesklými povrchmi a sme sami zvedaví, ako dopadnú ďalšie testy. Ak to tak pôjde ďalej, je možné, že sa Tecco stane vážnou konkurenciou nielen originálnym papierom ale aj papierom renomovaných a drahých značiek špecialistov na tlač.

Web:  www.tecco.sk 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
demo
2010-10-06 14:50:17
vyzera to slubne, aj ked zislo by sa vidiet nazivo
verim ale ze julo neprehana
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-10-06 14:53:09
Neprehana, co na obrazovke (30´ Apple Cinema), to na papiery. Skoda ze ma len niekolko skusobnych papierov, inak by som tlacil odusu.
 
tomasqo
2010-10-06 15:39:57
Chodi mi po rozume dost casto myslienka domacej tlace fotografii, precital som kopec clankov, no styl, akym bol napisany tento clanok a podana radost z vytlacenych fotografii ma nuti sa zamysliet opat o nieco vaznejsie nad kupou domacej tlaciarnicky a fotopapierov :-) predpokladam ale, ze to bude vzdy drahsie, ako tlac niekde v ´minilabe´
 
tomasqo
2010-10-06 15:40:56
príspevok od: tomasqo
Chodi mi po rozume dost casto myslienka domacej tlace fotografii, precital som kopec clankov, no styl, akym bol napisany tento clanok a podana radost z vytlacenych fotografii ma nuti sa zamysliet opat o nieco vaznejsie nad kupou domacej tlaciarnicky a fotopapierov :-) predpokladam ale, ze to bude vzdy drahsie, ako tlac niekde v ´minilabe´
mam na mysli samozrejme format nie mensi nez A4
 
julo kotus
2010-10-06 16:26:22
príspevok od: tomasqo
mam na mysli samozrejme format nie mensi nez A4
Bude to asi drahšie, ako v nejakom masovom labe, ale v dobrom labe si zas vypýtajú tiež. A niet nad to, keď môžeš mať všetko vo svojich rukách. Teda aspoň u mňa to platí. :)
 
julo kotus
2010-10-06 16:33:27
V redakcii výtlačky zostanú, nie je problém sa zastaviť a pozrieť.
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2010-10-06 16:59:05
Začujem slovo ´baryt´ a vidím Atiarta... :-)
 
haplo602
2010-10-06 21:44:45
Julo, kusok OT, ale aky skener pouzivas ? filmovy stolny skener je trochy zavadzajuce :-) Aj flextight vojde na stol ...
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2010-10-07 08:03:13
príspevok od: haplo602
Julo, kusok OT, ale aky skener pouzivas ? filmovy stolny skener je trochy zavadzajuce :-) Aj flextight vojde na stol ...
Pripájam sa k opytujúcemu, aj mňa by to zaujímalo...
 
noik
ocenenie redakciou 2010-10-08 05:48:20
príspevok od: julo kotus
Bude to asi drahšie, ako v nejakom masovom labe, ale v dobrom labe si zas vypýtajú tiež. A niet nad to, keď môžeš mať všetko vo svojich rukách. Teda aspoň u mňa to platí. :)
tiez si tlacim drobne veci...je fajn byt nezavysly...ale na istych veciach mam zas vyborneho sukromneho tlaciara...ziaden minilab...chlapisko mi odvadza super pracu a uz mame osvedcene papiere...velmi v tom uz nespekulujem ;)
 
julo kotus
2010-10-08 09:02:24
príspevok od: Stratený Stano
Pripájam sa k opytujúcemu, aj mňa by to zaujímalo...
Minolta Dimage scan Elite 5400. :)
 
haplo602
2010-10-08 20:21:41
príspevok od: julo kotus
Minolta Dimage scan Elite 5400. :)
nieco take som ocakaval ... nabuduce napis filmovy skener :-) stolny filmovy skener = napr epson v700. ta minolta je fajn ... mal som jej starsieho brata dimage scan dual III ...

aj ked ma udivuje ze to vytiahne take velke formaty z 35mm ... ja som dostal max 25x38cm a aj to bolo dost neostre ... nad A4 by som z 35mm filmu velmi netlacil ... aj ked mozno to je mojim spracovanim vysledneho skenu :-)
 
julo kotus
2010-10-08 20:52:12
Vystavujem fotografie z kinofilu hocikedy, nie je to neostré, výraznejšie zrno mi nevadí, ale určite je to na pocit ostrejšie, ako výstup z 12Mp zrkadlovky. Nevzniká na týchto obrázkoch nepríjemné haló okolo hrán ani iné digiartefakty.
 
haplo602
2010-10-08 21:36:37
príspevok od: julo kotus
Vystavujem fotografie z kinofilu hocikedy, nie je to neostré, výraznejšie zrno mi nevadí, ale určite je to na pocit ostrejšie, ako výstup z 12Mp zrkadlovky. Nevzniká na týchto obrázkoch nepríjemné haló okolo hrán ani iné digiartefakty.
vysledky som videl v Avione ... prave preto som sa pytal na skener ... mne sa to zatial z 35mm nepodarilo ... ale moja technika a postprocess su hrozne :-))
 
atiart
2010-10-10 09:05:09
:))) tak áno, BARY je baryt :)
 
atiart
2010-10-10 09:10:43
.... na fotopapier s označením Baryt som ešte neskúšal tlačiť, ale výsledkami na matnom papieri Epson Archival som spokojný, no iste rád by som skúsil to IVORI :) dostať to aj v rolke , či v hárku A2 ? ...... ešte niečo, Julo, skús to podlepiť, a nalakovať s nesyntetickým lakom , vtedy len budeš žasnúť výsledkom :)
 
fct.sk
2010-10-10 19:53:26
S danym materialom mam tiez dobre skusenosti, i ked Gold Fibre to nie je :) ..tesim sa na dalsie, bude ma zaujimat matny baryt od Tecco...osobne som trosku rozcarovany..alebo mozno rozmaznany inymi :)
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované