Hore

Tecco Fine Art Rag 310 a Duo Fine Art Rag 200

Pred časom sme si predstavili papiere Tecco a mnohé z nich sme aj zrecenzovali. Tecco Baryt Ivory bol prvým papierom, ktorý nás veľmi milo prekvapil až fascinoval. Potom nasledovali papiere z edície „Výber fotografa" a „Profesionálny portrét". Dnes testujeme ďalšie dva papiere z edície Fine Art.

Pôjde o dva typy papiera s podobným povrchom, no s rozdielnou gramážou. Jeden z nich má povrchy dva a dá sa naň tlačiť obojstranne. Nakoniec porovnáme hrubší z papierov s Barytom Ivory z tej istej edície Fine Art.

Fine Art edícia Tecco papierov je určená na tlač umeleckých fotografií ale aj iných predlôh. Zväčša ide o matné papiere, ktoré využívajú matné farbivá tlačiarní s výnimkou už testovaného Barytu Ivory a CS350 Canvas. Opäť už nebudem popisovať návod, ako si stiahnuť a nainštalovať ICC profil do počítača, keďže je to spomenuté v prvej recenzii papiera Tecco Baryt Ivory.

Tecco Duo Fine Art Rag 200

Špeciálny pomerne hladký povrch papiera je potiahnutý tlačovou vrstvou z oboch strán. Jemný a homogénny povrch zaručuje presné nanesenie atramentu a matný povrch zase vynikajúci pozorovací uhol. Tým som bol naozaj očarený. Akokoľvek som sa posúval a nakláňal proti svetlu, fotografie boli stále veľmi dobre čitateľné a nestrácali kontrast. V tomto majú matné papiere naozaj navrch pred lesklými alebo polomatnými. Na druhej strane je potrebné fotografie upraviť do vyššieho kontrastu, ak čakáte na výstupe šťavnatú fotografiu. Matný povrch totiž málinko uberá kontrast. Je to ale minimálne. Keď fotografia na Duo Fineart Rag papieri začína vychádzať z tlačiarne, máte pocit, že je až príliš kontrastná a kikirikí farebná. Určite nie taká, akú ste mali na monitore. Nezľaknite sa, tento papier potrebuje trochu odstáť. Po niekoľkých minútach sa kontrast a farby zmiernia. Stále sú však na výbornej úrovni.



Na test som vybral dve čiernobiele a dve farebné fotografie. Čiernobiele fotografie boli jedna s veľmi jemnými prechodmi a jedna viac kontrastná. Farebné fotografie som vybral podobne - jednu s jemnými farbami a snivou atmosférou a druhú s veľmi ostrými a výraznými farbami a kontrastom.

Obidve čiernobiele fotografie boli vytlačená kvalitne, so zachovanými tonálnymi prechodmi a výbornou ostrosťou. Kontrast, ako som spomínal, momentálne po vytlačení vyšší, potom sa upraví na veľmi dobrú hodnotu. Celkovo je dojem z čiernobielych fotografií veľmi dobrý, presa však odporúčam tým, ktorí by chceli naozaj čierno-čiernu, aby siahli radšej po baryte z ponuky Tecco.

Farebné fotografie vyšli nad moje očakávania. Snivá atmosféra Benátok je zachovaná, kontrast presne ako na nakalibrovanej obrazovke, farby verné s maličkým posunom do teplých tónov.



Povrch opäť vynikajúco pozorovateľný takmer z akéhokoľvek uhla. Vrelo odporúčam pre jemné motívy. Aj druhá fotografia ma prekvapila - ostré farby, veľa kontrastu v jesenných tónoch červenej a žltej. Výsledok je síce trochu jemnejší ako to, čo vidím na obrazovke, ale je o to prirodzenejší. Papier akoby zachránil prepálené farby a vylepšil aj to, čo som spackal pri kontrastovaní a saturovaní fotografie.

Tecco Fine Art Rag 310

Druhý papier je radikálne hrubší, pôsobí pevnejším dojmom a je Acid Free. PH by malo byť neutrálne, určite nie kyslé a nemal by nepriaznivo reagovať ani pri dlhodobom uskladnení. Je 100% bavlnený a jeho povrch je podobný ako u predchádzajúceho typu, ale je trochu teplejší. Vidieť to aj pri priložení obidvoch papierov k sebe. Aj pre účel porovnania som vytlačil rovnakú fotografiu Benátok a naozaj, pri rovnakom kontraste, sýtosti farieb a perfektného rozlíšenia boli farby na Fine Art Rag 310 teplejšie. Treba s tým pri úprave fotografií počítať.



Čiernobielu fotografiu, ktorú som do testu tohto papiera vybral, som ťahal do trochu teplých ľahkých tónov. Papier ukázal lepšie prekreslenie poltónov ako profesionálny monitor s jabĺčkom. Až som bol trochu zaskočený, lebo na papieri bolo zobrazené aj to, čo som v podstate nechcel. Fotografiu som tlačil do minimalizmu, kontrast som trochu dvihol tak, aby v scéne bolo menej tmavých poltónov a hlboká čierna v kontraste k vyšším tónom. Papier ale vrátil celú škálu poltónov, aj tých tmavších. Ak teda máte predlohu, ktorá je kritická na zachovanie jemných prechodov, toto bude papier, ktorý vám ich zachráni. V redakcii som sa stretol s viacerými názormi. Jedným sa papier veľmi páčil, iným sa zdal byť ako výkres. Výkres, na ktorý sa dá pozerať zo všetkých uhlov. Opäť sa potvrdila vysoká kvalita matného povrchu, ktorý sa neleskne ani na miestach, kde atrament vykresľuje takmer čiernu.




"Teplejší" Fine Art RAG 310 vpravo.

Farebná fotografia Benátok je takmer identická s predchádzajúcim papierom, akurát že je celá v teplejších tónoch. Fotografia je tak na pohľad trochu iná. Ťažko povedať, ktorá je lepšia. To závisí od osobných preferencií. Tak, ako pre fanúšikov Barytu existuje možnosť neutrálneho (Baryt) aj teplejšieho podania farieb (Baryt Ivory), tak aj u Fine Art môžete zvoliť neutrálnejší Duo Finert Rag 200 alebo teplejší Fine Art Rag 310. Principiálne by som ale volil obojstranný papier skôr na použitie do obojstranných albumov. Aj takúto službu spoločnosť Tecco ponúka.

Záver

Týmto testom končí šnúra troch recenzií papiera, ktorý je na našom trhu nový, no určite si zaslúži vašu pozornosť. Všetky tri edície (profesionálny portrét, výber fotografa, fine art) obsahujú ešte množstvo ďalších papierov, ktoré sú zaujímavé a možno sa k nim po čase vrátime. Všetkým papierom sa v našich recenziách darilo veľmi dobre a keby som si mal vybrať iba jeden, nevedel by som sa rozhodnúť, ktorý to bude. Po dlhom rozmýšľaní a opätovnom sledovaní výtlačkov fotografií by som sa asi rozhodol pre Baryt - Baryt Ivory, podľa toho, či by som chcel neutrálne alebo skôr teplejšie podanie obrazu. Je to však podmienené mojou záľubou v čiernobielej fotografii. Prívrženci krajiniek a zvlášť modernej architektúry si prídu na svoje aj s lesklými papiermi a umelci zas s papiermi s Fine Art edície.

Všetkým vám prajem dobré svetlo a odvahu skúsiť nielen stiahnuť fotografie do počítača, ale ich premeniť na reálne fotky. Uvidíte, že váš vzťah k fotografii sa trochu zmení, najmä ak to skúsite aspoň na A3 formát. :)

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
demo
2010-11-18 15:54:49
tecco sledujem uz od zaciatku, ako ste zacali s recenziami a bol som aj na stanku na foto slovakii a prave tieto fineart papiere sa mi pozdavali najviac, asi vyskusam
 
1970
2010-11-18 19:01:54
Vdaka za clanky, na ich zaklade som vyskusal niekolko typov... velmi prijemne ma prekvapili PM230 (najma vzhladom k cene)... uplne uzasne vysledky som pri b&w fotkach dosiahol s GB330 a BP210 - aj ked ich strukturovany povrch nemusi sediet kazdemu... trocha viac som ocakaval od PPG250 a PL285, najma pri PPG250 fotky akoby stratili na brilantnosti - ale pravdepodobne je chyba medzi klavesnicou a stolickou... Urcite vyskusam aj dalsie typy (aspon tie, pri ktorych je dostupny icc profil mojej tlaciarne)

Ale inak ten sortiment je bezkonkurencne pestry a paci sa mi aj servis a podpora (pocnuc icc profilmi, navodmi a radami, konciac balenim). Fakt je s nimi radost robit. VELMI DAKUJEM REDAKCII ZA TIP!!
 
drummer54
2010-11-19 14:26:22
Nechal som si tlacit fotografie na papiere Fineart a Baryt. Okrem nich som skusal aj moc zaujimavy papier Iridium od Tecco. Davam ho do pozornosti, hadam aj recezia by neuskodila.
 
julo kotus
2010-11-20 18:58:28
príspevok od: drummer54
Nechal som si tlacit fotografie na papiere Fineart a Baryt. Okrem nich som skusal aj moc zaujimavy papier Iridium od Tecco. Davam ho do pozornosti, hadam aj recezia by neuskodila.
Na Iridium som tlačil len jednu fotku (viac-menej náhodne) nie veľmi vhodnú. Možno sa k recenzii Iridia dostaneme.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované